بله | کانال مجله تصویری تأنیث
عکس پروفایل مجله تصویری تأنیثم

مجله تصویری تأنیث

۷۵عضو
thumbnail
undefinedشما کدام تعریف از زن را باور کرده‌اید؟!
undefinedتاریخ بشر اگر در بسیاری از موضوعات سرشار از انباشته‌های غلط باشد، حتماً یکی از مهم‌ترین آن‌ها موضوع «زن» است و شما توسط انگاره‌ها و تعریف‌های غلط از زن احاطه شده‌اید. برای همین مشخص نیست مهم‌ترین مزیت زن چیست و چه‌چیزی جوهرۀ زنانگی و امر زنانه را تشکیل می‌دهد. مشخص نیست وقتی انسانی زن می‌شود دقیقاً چه ویژگی‌هایی پیدا می‌کند و در نتیجه معلوم نیست چطور باید فلسفۀ وجودی زن را توضیح داد!
undefinedبه لحاظ تاریخی پرتکرارترین معنا درباره زن در یک جمله این بوده که او ضعیفه است و ناتوانی، فقدان و فتنه‌گری عمدۀ معناهایی بوده‌اند که اطراف زن را پر می‌کردند. برخی در مقابل بسیار تلاش کردند این ناتوانی‌ها را انکار کنند و ثابت کنند زن با مرد تفاوتی ندارد؛ یعنی اصلا زنانگی موضوعی قابل اعتنا نیست که در انسان زن تأثیر بگذارد. عمدۀ ادبیات فمینیسم کلاسیک که بسیار هم توفیق یافت، درنهایت باعث شد فاصلۀ هویتی زن با مرد کاهش پیدا کند. در عمل آنچه که اتفاق افتاد اما، بیش از آنکه توضیحی راجع به زن به‌دست بدهد، ادغام زن در دنیای مردانه بود. اما شما زن را چطور توضیح می‌دهید؟ جزئی‌نگری؟ احساساتی‌بودن؟ کدبانویی؟ آرامش‌بخشی؟ مادری؟
«لطافت»، «رقت قلب» و «آمادگی دریافت انوار الهی» توصیفاتی از هستی زن هستند که در این بیان آیت‌الله خامنه‌ای آمده است. به‌نظر می‌رسد این بیان از ایشان نسبت به سایر توصیفات متعددی که از زن دارند، عمیق‌تر، کلان‌تر، نظری‌تر و هستی‌شناسانه‌تر باشد. زن بر اساس لطافت و رقت وجودی، قلب لطیف‌تری پیدا می‌کند و از آنجا قلب خود مرکز لطائف الهی، شهود غیبی، ایمان و ارادۀ انسانی است باید گفت حوزۀ قدرت زن و آن چیزی که ثقل وجودی زن را توضیح می‌دهد همین جنبۀ قلبانی انسانی است. به‌همین سبب، قلب وسیع‌تر، پیچیده‌تر، لطیف‌تر و قوی‌تر که محمل نزول انوار الهی است، در زن تبدیل به یک کار اختصاصی و یک مزیت ویژه می‌شود. از این رو که زن در دریافت انوار الهی مستعدتر است می‌توان زن را «واسطۀ فیض الهی» دانست. وجود زن عامل تفصیل و گسترش حقایق از بالا (امام) به پایین (خانواده و جامعه) است.
undefinedسیمای زن در جهان اندیشهundefinedکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

@tanith_castundefinedسیمای زن در جهان اندیشهundefinedکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

@tanith_cast

۱۶:۵۷

بازارسال شده از مجله تصویری تأنیث
thumbnail
«مسئلۀ زن» یا «مسائل زنان»

قبولِ اینکه ما با مسئله‌ای به نام «مسئلۀ زن» مواجهیم، یک ضرورت نخستین برای اندیشیدن و عمل‌کردن سیاسی است! اما «مسئلۀ زن» با مفهوم «مسائل زنان» آنگونه که امروز  به‌عنوان یک رویکردْ رایج است، بسیار تفاوت دارد.
undefinedسیمای زن در جهان اندیشهundefinedکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

@tanith_cast

۱۶:۵۷

بازارسال شده از مجله تصویری تأنیث
undefinedقبولِ اینکه ما با مسئله‌ای به نام «مسئلۀ زن» مواجهیم، یک ضرورت نخستین برای اندیشیدن و عمل‌کردن سیاسی است! اما «مسئلۀ زن» با مفهوم «مسائل زنان» آنگونه که امروز به‌عنوان یک رویکردْ رایج است، بسیار تفاوت دارد. درحالی‌که «مسئلۀ زن» خبر از نوعی اختلال در بنیادهای اصلی انسانیت و حرکت تاریخی انسان می‌دهد، «مسائل زنان» آنگونه که در ذهن‌ها نقش بسته، در معرض تقلیل‌گرایی در بهترین حالت و در معرض سیاست‌زدگی در بدترین حالت است؛ تعامل با «مسائل زنان» معمولاً از این دو رویکرد خارج نبوده است. یک بار «مسائل زنان» عنوانی شده برای چالش‌هایی که به زنان به‌عنوان یکی از اقشار جامعه مربوط است و یک بار «مسائل زنان» توضیحی برای چالش‌ها و دردسرهایی واقع شده که به بهانۀ زنان ایجاد شده است. در خطای اول، زنان یکی از اقلیت‌های محروم هستند که از حقوق اولیه و شهروندی خود بازمانده‌اند و لازم است در کنار تمام مسائل و چالش‌ها و در کنار تمام اقشار به زنان و مسائلشان هم رسیدگی شود! در انحراف دوم، مسائلی که به‌واسطۀ زنان برای جامعه ایجاد می‌شود، منشأ تحمیلی یا وهمی دارد و در نتیجه غیرواقعی و «نامسئله» تلقی می‌گردد. این هر دو، به‌نحوی ما را از فهم «مسئلۀ زن» و پیوند آن با علوم انسانی، حکمت عملی و حکمرانی دورتر می‌کنند و در نتیجه حتی امکان تدوین یک نظام مسائل صحیح و واقعی از چالش‌های زنان را هم به تعویق می‌اندازند.
undefined«مسئلۀ زن» در حقیقت فراخوانی زوجیت مغفول در نظام حرکت انسان است و اشاره به این دارد که حرکت تاریخی انسان که بناست با دو نیروی زنانه و مردانه آن‌هم به‌شکلی متعادل و متکامل پیش برود، در یکی از نیروها دچار خدشه اساسی شده است. مسئلۀ زن حکایت از ناشکوفایی، فروبستگی و سرخوردگی یکی از دو نیم‌استعداد انسانی دارد و از آنجا که حرکت تاریخی انسان و شکوفایی کلی انسان در گرو تحقق این زوجیت‌مندی به‌شکلی متعادل است، نیروی دیگر نیز از محل این خدشه دچار اختلال شده است. به‌عبارت دیگر، مسئلۀ زن ما را دعوت می‌کند قبل از هر مسئلۀ اجتماعی و تاریخی دیگری، در بنیادهای اساسی، مبنایی و عمیق مفهوم انسانیت فکر کنیم و اینک آن موضوعی که باید جلوی چشم ما نقش بنماید، «نظم جنسیتی» یا «هندسه رابطۀ بین دو جنس» است. ریشه تمام مسائل اینجاست!
undefined«مسئلۀ زن»، مسئلۀ زنان و تنها مربوط به آن‌ها نیست. این دو نیرو که بناست در نسبت خاصی جامعه و تاریخ را بسازند و سعادت بشر را رقم بزنند، وضعیتی کاملاً وابسته به یکدیگر دارند. پس نه‌تنها مسئلۀ زن نوعی مسئله صنفی و قشری نیست، بلکه به‌واسطه اهمیتی که زن‌بودن و مرد‌بودن در نظام زوجیت دارد، مسئلۀ زن در حقیقت و بیش از هر چیزی مربوط به چالش «انسانیت» است. مردانگی مرد هم وابسته به قرارگیری امر زنانه در جایگاه طبیعی خود است. لذا هر کس به هر معنایی به انسانیت دل‌مشغول است، نمی‌تواند و اجازه ندارد کانون خدشۀ انسانیت را که به لحاظ تاریخی در «مسئلۀ زن» تجمیع شده است، اندکی نادیده بگیرد.
undefinedسیمای زن در جهان اندیشهundefinedکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه

@tanith_cast

۱۶:۵۷

thumbnail
۱۷ دی در تقویم شما چه روزی است؟
این روز از سویی در حافظه ما با قانون استعماری کشف حجاب ثبت شده است که به سال ۱۳۱۴ مربوط است. اما واقعه مهم دیگری در همین روز اما در سال ۱۳۵۶ رخ داده است که به‌طرز عجیبی بسیار کمتر روایت شده است.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۷:۰۴

مجله تصویری تأنیث
undefined ۱۷ دی در تقویم شما چه روزی است؟ این روز از سویی در حافظه ما با قانون استعماری کشف حجاب ثبت شده است که به سال ۱۳۱۴ مربوط است. اما واقعه مهم دیگری در همین روز اما در سال ۱۳۵۶ رخ داده است که به‌طرز عجیبی بسیار کمتر روایت شده است. undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشه کاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @Tanith_Cast
۱۷ دی در تقویم شما چه روزی است؟امروز ۴۵ سال از انقلابی می‌گذرد که آغازگر نهضت‌های منتهی به پیروزی‌اش زنان بودند. اگر بپرسند نهضت ‏در در انقلاب اسلامی از چه زمانی و دقیقاً چگونه از یک‌سری «تحرک‌های پراکنده» به یک «حرکت ‏عمومی» تبدیل شد باید به نقطۀ عطفی به تاریخ ۱۷ دی ۵۶ برگردیم. هفده دی ۵۶ آغاز اولین حرکت‌های ‏علنی و رسمی علیه رژیم بود که به سرعت از زنان مشهدی به زنان قمی و بعد در سراسر کشور فراگیر شد؛ بعد ‏از این حرکت‌های زنانه بود که حرکت‌های مردانه هم شکل گرفت. درحالیکه در روایت رایج‌تر این روحانیون ‏قمی بودند که در اعتراض به توهین روزنامۀ دولتی به امام قیام کردند!‏اما چرا ۱۷ دی در حافظه عمومی بیش از اینکه یادآور «آغاز روزگار انقلاب» یا به تعبیر رهبری «معجزۀ ‏انقلاب» باشد، ما را به سال ۱۳۱۴ و واقعه کشف حجاب اجباری برمی‌گرداند؟ آیا ما مردمی تلخ هستیم که ‏تنها روزهای سختی را به یاد داریم؟ قانون استعماری کشف حجاب البته خیانتی صدمه‌آفرین به هویت زن ‏مسلمان ایرانی و تبع آن ایران اسلامی بود اما ۴۲ سال بعد از این قانون ننگین، این زنان بودند که به‌صورت ‏محجب و از قضا با شعارهایی مرتبط با حجاب یقۀ رژیم سابق را گرفتند و روند خلع قدرت را تسریع کردند. ‏بنابراین در این روز به فاصله ۴۲ سال ما دو واقعۀ مهم داریم که به راستی دومی انتقام و جبرانی نسبت به ‏اولی است. اما چرا هفده دی ۵۶ افتخاربرانگیز نیست؟ چرا این روز یک جشن ملی نیست؟ چرا در این ‏روز زنان به دیدار رهبری نمی‌روند؟ چرا نزد مورخان و پژوهشگران تاریخ فرهنگی این واقعه معنادار نیست و ‏از آن اطلاع چندانی ندارند؟ چرا این «معجزۀ انقلاب» تقویم مناسبت‌های ملی و دینی ما مهجور مانده ‏است؟ چرا روزی که در آسمان زن ایرانی نیک می‌درخشد تشعشعی در این سال‌ها و این روزهای ما ندارد؟ ‏این پاسخ که نیروهایی برای حذف یا سانسور زنان وجود دارد، بیش از اندازه بدبینانه است اما آیا می‌توان ‏اعتراف کرد ما دچار نقصان‌هایی هستیم که در نتیجۀ آن به نفهمیدن زن و نیافتن زنانگی مبتلا شده‌ایم؟ به ‏هر حال پاسخ به این سوال بیش از آنکه پاسخی مربوط به تاریخ باشد، چارچوب برای فهم امروز است؛ ‏دقیقاً همین امروز.‏
لینک ویدئوhttps://ble.ir/tanith_cast/-5235870988140654941/1736269472245
#تانیث #هفده_دی
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۷:۰۴

thumbnail

۱۲:۱۸

مجله تصویری تأنیث
undefined فیلم
undefinedزن‌ها چطور ما را پیروز کردند؟
undefinedشجاعت اختصاص به یکی از زن یا مرد ندارد اما جلوه‌ها و آثار شجاعت زنان و مردان مشابه نیست. ‏شجاعت را اگر به یک حالت صرفاً هیجانی و روانی تقلیل ندهیم و ابعاد معرفتی، قلبی و ایمانی آن را ببینیم ‏بعید نیست زنان در بزنگاه‌هایی که بروزهای شجاعانۀ درخشان‌تری از خود نشان بدهند. اما سخن مهم‌تر، ‏کاری است که زنان در بسط و امتداد شجاعت انجام می‌دهند‎.‎undefinedزنان چطور اراده‌های مبتنی بر مقاومت را پیش می‌برند و حمایت می‌کنند؟ زنان در یک‌کلام، فضا را ‏شجاعت‌گونه می‌کنند. مرکز تأثیرگذاری زنان نه فقط مردان نزدیک آن‌هم به‌شکلی مستقیم و رودررو، بلکه ‏بیش از آن فضای عمومی جامعه است. زنان شجاعت را به فضا و اتمسفری تبدیل می‌کنند که در آن دیگر ‏شجاع بودن یک رویۀ طبیعی و فراگیر خواهد شد. اگر فضا شجاعت‌گونه نباشد، تنها قهرمان‌ها و ‏اسطوره‌هایی که از روحی بلند برخوردارند، به شکلی انفرادی باید شجاعت به خرج بدهند؛ اما اگر فضا ‏شجاعت‌گونه شد، ابتدا عموم مردم شجاع خواهند شد و سپس به ملت شجاع تبدیل می‌شوند‎.‎undefinedباری دیگر به سویه‌های معرفتی و شهودی شجاعت فکر کنیم تا معلوم شود مراد از تبدیل‌شدن شجاعت به ‏فضای عمومی چیست؟ شجاعت در لحظه به‌وقوع‌پیوستنش حامل معناست. خود انسان شجاع هم از ‏این معانی سرشار و آگاه است. زن به دلیل قابلیت‌هایی که در روح و نفس دارد امکان بیشتری برای نشر ‏شجاعت و تبدیل آن به فضای عمومی دارد؛ وضعیتی که به تعبیر حضرت امام با گرایش طبیعی مرد به زن ‏وصف شده است. وضعیتی که در درجات اعلی آن در تاریخ معاصر زن ایرانی دیده‌ایم. اما در یک‌کلام باید ‏گفت این زن است که بیش و پیش می‌تواند معناها و معرفت‌ها را در قالب یک کردار و عمل شجاعانه به ‏گفتمان تبدیل کنند و اگر مقاومت و شجاعت به گفتمان تبدیل شد مردم را برخواهد انگیخت. اگر پرسیدند ‏زنان در انقلاب، جنگ و مقاومت چه کردند، خواهیم گفت زنان رؤیاها، هنجارها و ارزش‌ها را به گفتمان ‏تبدیل کردند و از این طریق ورق را برگرداندند‎.‎

undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۲:۱۸

thumbnail

۱۶:۴۰

undefined️ معناکنندگان شجاعت و جسارت
undefined️این زن زینب کبری است. همان زنی که حسین را قبل از حرکت قافله به کربلا یاری کرد، همان زمانی که سایر ائمه و یاران حضرت در فکر و ابهام بودند و هاله‌های گنگی آنان را فراگرفته بود اما این زینب بود که چراغ راه سایرین شد. او یک زن بود، زنی پر از رشادت، صبوری، شجاعت و درایت. زنی که در تاریکی‌های ظلمانی این جهان به سمت چراغ هدایت حسین حرکت کرد و خود نیز نوری بود در آن دنیای ظلمانی و روشنگر مسیر بقیه شد.
undefined️ زینب در آن روزگار فهمید که چگونه باید در راه حسین باشد و فداکاری کند. چگونه خود و خانواده‌اش را برای حسین فدا کند. در شرایطی که مردان قبیله شاید در بهت به سر می‌بردند زینب با اینکه می‌دانست مسیر سخت و طاقت فرسایی است و حسین‌اش را از دست می‌دهد، فرزندانش را نیز و باید اسیر شود و خانواده‌اش را رها کند اما دست حسین را در این صخره پر از سنگلاخ رها نکرد بلکه محکم‌تر دستان برادرش را در میدان جهاد و رشادت گرفت.
undefined️در شرایط و رخدادهای عاشورا هر انسانی را از پا درمی‌آورد و ظلمی بی‌نهایت و تلخ و پر از لحظات زجرآور را رقم زد که آسمان و زمین را به یکدیگر دوخت اما باز هم زینب بود که کوتاه نیامد و در مسیر ولی خویش ایستاد. او زنی بود پر از رشادت و شجاعت. بحرانی که زینب تجربه کرد را هیچ انسانی توان تحمل ندارد اما زینب کبری به مثابه یک زن توانست با معنویت ذاتی خویش که خصلتی زنانه است، صبوری و جسارت را معنا کند. بعد از حسین این زینب بود که نور درخشانی بر جهان ظلمانی شد. بر امت و ملت رسول الله تابید و درخشید به پهنای ابدیت. او در مصاف با یزید کارستانی کرد که از دست مردان قبایل بزرگ عرب و پر از ادعا و اسم و رسم بی‌جهت هم بعید و غیرممکن بود اما زینب این چنین کرد.
undefined️ زینب زنی بود با جایگاهی آسمانی و معنوی که صبر و رشادت و فداکاری را در زیست خود ماندگار کرد و چنان مرتبی را کسب کرد و امتحاناتی را پشت سر گذاشت که پیغمبران و اولیا خدا هم باید برای رسیدن به آن تلاش‌ها و جهادهای فراوان کنند.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۶:۴۰

thumbnail
undefined️ما چه نیازی به روایت زن داریم؟
undefined️وقتی جنگ زندگی انسان را تهدید می‌کند و در چنین نقطه‌ای شکل می‌گیرد، زن‌ها آن‌کسانی هستند که زندگی را خلق می‌کنند و آن را امتداد می‌دهند.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۰:۲۳

thumbnail
undefined️زنان، خالقان زندگی و راویان امتداد حیات

undefined️خلق زندگی توسط زنان و همینطور روایت زندگی توسط آن‌ها، باعث انگیزه‌ی بخشی از بدنه‌ی جامعه می‌شود که توانایی خلاقیت به اندازه بانوان را ندارند.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۴:۲۶

thumbnail
undefined️زندگی‌ای که آرامش پیدا می‌کند کدام زندگی‌ست؟
undefined️اگر زندگی را جهادی روایت نکنیم، از روزمره‌ی همیشگی فارغ نشده و نتوانیم زندگی را حول محور جهاد روایت کنیم، خود روایت زندگی به جای منجر شدن به خلق باعث تداوم ناآرامی و اضطراب می‌شود.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۲۰:۳۵

thumbnail
undefined️کجا کنش یک زن معنا پیدا می‌کند؟
undefined️آن‌چیزی که ما بیش از هرچیزی با آن مواجه هستیم حل مسئله توسط زن‌ها و خلاقیتشان در آن لحظه نیست، بلکه شخصیت زن مجاهد است که برای ما مهم است. زن مجاهدی که باید همه‌ی شخصیتش با همه‌ی مختصات و سطوحش برای جامعه روایت شود تا جامعه بتواند با ان زندگی کند و آن را بفهمد.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۳:۰۵

thumbnail
undefined️قُلّه‌های روایی
undefined️ما در این دفاع مقدس چندروزه قله‌هایی از جنس خانواده‌ی شهید دیدیم؛ مادری که با سه فرزندش شهید شدند.وقتی که خانم امامی روایت شد، بقیه می‌توانند نقش و جهت خود را پیدا کنند.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۱۶:۴۴

thumbnail
undefined️جمع‌های زنانه، آغازگر جهاد و جامعه‌سازی
undefined️آن‌چه ما را به‌شدت به پیش می‌برد، جامعه را می‌سازد و آینده‌ی آن را تضمین می‌کند، جمع‌های زنانه است.این جمع‌ها، زمانی که شکل می‌گیرند و اراده‌ها را کنار یکدیگر و حول محور جهاد برای ولیّ خدا تنظیم و هم‌جهت می‌سازند، به انجام کارهای جمعی روی می‌آورند.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_Cast

۲۲:۱۰

thumbnail

۱۰:۵۸

undefined️زن ایستاده در خط مقدم معنا
undefined️کار سحر امامی، کاری پر از نشانه و معانی آشکار و پنهان بود. این زن الله اکبر گویان، تمامی ملت را در کار خویش خلاصه کرد. کاری او فقط ماندن پشت تریبون نبود، او گفتمان مقاومت و ایستادگی را بازخوانی کرد. او با ماندنش،با نترسیدنش برای دشمن خود خطابه‌‌خوانی کرد و ضربه مهلک دشمن را که قصد در رعب و وحشت داشت را خنثی کرد و رژیم منحوس صهیونیستی را از هدفش دور کرد و دست به خلق معنا زد.
undefined️این مجری زن، حماسه معناسازی را آغاز کرد. رشادت را در الله اکبر هایش به دشمن نشان داد و از خطای او به جهت خلقی جدید استفاده کرد.این زن کاری کرد که در رسانه‌های متعدد محل بحث باشد، در رسانه‌ها زن مسلمان ایرانی محل بحث و گفتگو بود. او تکبیر گویان، عزت و شجاعت ملت ایران را به تمام دنیا ایرانی بودن و زن ایرانی بودن را نشان داد. او نشان داد که ملت ایران از دشمن هراس ندارند و به وقت حمله است که حماسه خلق می‌کنند.
undefined️ زنانگی این زنان در تمامی این مرز و بوم در حال خلق است. آنها در حال خلق زندگی هستند.این اتفاق، اتفاقی حماسی و تاریخی بود. این زن لحظات ماندگاری را خلق کرد. ارزش‌های متعددی را مجدد بر روی صحنه آورد و به مخاطبانی در سراسر جهان نشان داد. او چهره زن مسلمان ایرانی را همان‌گونه که بوده به تصویر کشید. این رخداد، تصویر زن ایرانی را از شایعه‌‌ و حاشیه‌های اطرافش دور کرد و ناملایمات را از آن زدود و تعریفی قوی، پر از جسارت و شجاعت را به جهانیان نشان داد. کیستی و چیستی زن مسلمان ایرانی که سالهاست در حال خودنمایی است بار دیگر به جلوی چشم عالم آمد.
undefined «تأنیث» | سیمای زن در جهان اندیشهکاری از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه@Tanith_cast

۱۰:۵۸