۷:۳۵
طریقت
️گفتگو در مورد راهپیمایی اربعین ️با رویکردی به نظامات اجتماعی ایران و عراق با حضور: دکتر میلاد دخانچی مجری و تهیهکننده برنامه جیوگی دوشنبه؛ ۲۷آبانماه ساعت ۱۵ ساختمان ابنسینا؛ دفتر بسیج دانشجویی ️ @tarighat_sut
4_6003764358776096220.mp3
۴۰.۲۵ مگابایت
۲۳:۲۴
۱۳:۱۸
طریقت
حلقه مطالعاتی فلسفه سیاسی اسلام ️مروری بر مفاهیم بنیادین فلسفه سیاسی امامخمینی(ره) ️جلسه نخست با حضور: حجت الاسلام والمسلمین الهیراد عضو هیئت علمی موسسه امامخمینی از شاگردان علامه مصباح یزدی دوشنبه؛ ۱۸ آذرماه ساعت ۱۵:۳۰ ساختمان ابنسینا؛ دفتر بسیج دانشجویی #آرمانهای_نهضت ️ @tarighat_sut
۱۸:۰۹
طریقت
#مناظره ایده انقلاب ساختار جمهوری با رویکردی فعالانه و پرداختی روبهجلو با حضور: مجتبی عرب مسئول اسبق بسیج دانشجویی شریف میلاد دخانچی مجری و طراح برنامههای تلویزیونی ️ @tarighat_sut
سیکل تولید دانش ما معیوب است
مجتبی عرب:
️سیکل تولید دانش ما چرا معیوب است؟ چه در حوزه و چه در دانشگاه، چون هیچ تناسبی با زندگی مردم، با در بطن مردم بودن، با سوالات را از حقیقت جامعه گرفتن. به همه جایش، چه ساختارش، چه متن مردمش، چه دولتش، چه پارلمانش و این جنسی نیستیعنی ما آدم هاییمان که در لایههای ساختاری وارد میشوند به طور طبیعی وارد یک عملگرایی محض میشوند که دیگر به این چیزها فکر نمیتوانند بکنند معمولا، حتی خوبانش...
️نهاد های دانشیمان هم که در فضا دارند میچرخند برای خودشان. حالا مثلا هم تقلیل یافته این مسئله مثل ارتباط صنعت و دانشگاه و این حرفها نیست فقط، یک لایه پیچیدهتری را دارم میگویم که حتی دامن روحانیت امروز ما را هم گرفته به معنای عمیق کلمه مردمی نبودن...
ما اصلا فاقد الگوییم
میلاد دخانچی:
️پس نگوییم که یک انقلاب خفنی داشتیم، بعد یک سری هم نذاشتند، بعد مردم خیلی خوب و پاک هستند، مردم اتفاقا خیلی هم عوضی هستند!چون او سفسطه میکند منم باید سفسطه کنم دیگر، مردم معلول این ساختار هستند، دارند در این ساختار زندگی میکنند دیگر، مردم الآن چی شدن؟ جز اینکه غیر از همه دنبال منافع خودشان هستند؟ دارم جامعه را توصیف میکنم...
️یعنی من متوجه میشوم که اصلا در مورد آینده، درباره الگو، ما هیچ الگویی نداریم...
️ @tarighat_sut
مجتبی عرب:
️سیکل تولید دانش ما چرا معیوب است؟ چه در حوزه و چه در دانشگاه، چون هیچ تناسبی با زندگی مردم، با در بطن مردم بودن، با سوالات را از حقیقت جامعه گرفتن. به همه جایش، چه ساختارش، چه متن مردمش، چه دولتش، چه پارلمانش و این جنسی نیستیعنی ما آدم هاییمان که در لایههای ساختاری وارد میشوند به طور طبیعی وارد یک عملگرایی محض میشوند که دیگر به این چیزها فکر نمیتوانند بکنند معمولا، حتی خوبانش...
️نهاد های دانشیمان هم که در فضا دارند میچرخند برای خودشان. حالا مثلا هم تقلیل یافته این مسئله مثل ارتباط صنعت و دانشگاه و این حرفها نیست فقط، یک لایه پیچیدهتری را دارم میگویم که حتی دامن روحانیت امروز ما را هم گرفته به معنای عمیق کلمه مردمی نبودن...
ما اصلا فاقد الگوییم
میلاد دخانچی:
️پس نگوییم که یک انقلاب خفنی داشتیم، بعد یک سری هم نذاشتند، بعد مردم خیلی خوب و پاک هستند، مردم اتفاقا خیلی هم عوضی هستند!چون او سفسطه میکند منم باید سفسطه کنم دیگر، مردم معلول این ساختار هستند، دارند در این ساختار زندگی میکنند دیگر، مردم الآن چی شدن؟ جز اینکه غیر از همه دنبال منافع خودشان هستند؟ دارم جامعه را توصیف میکنم...
️یعنی من متوجه میشوم که اصلا در مورد آینده، درباره الگو، ما هیچ الگویی نداریم...
️ @tarighat_sut
۱۹:۰۹
4_6001375476491224814.mp3
۳۱.۳۷ مگابایت
۱۹:۱۳
نقدی بر چپ نو مسلمان
به قلم محمدطاها علینژاد؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه شریف
️واحد اندیشه بسیج دانشجویی در ترم پاییز۹۸ یکبار برای برنامهای با موضوع "راهپیمایی اربعین و نظامات اجتماعی ایران و عراق" و بار دیگر برای مناظره با حجتالاسلام مجتبی عرب حول موضوع "ایده انقلاب، ساختار جمهوری" از میلاد دخانچی دعوت کرد و ایشان ارائهای از اندیشهها و تحلیل هایشان داشتند.
️کلید واژههای استیت(حاکمیت از بالا به پایین) و قبیله(گنگ یا امَّت)گرایی(مدلی شبیه جامعه آنارشیستی) در صحبتهای دخانچی خیلی پرکاربرد بود.
️از ویژگیهای بارز جریان جدید در حال شکلگیری چپ نو مسلمان، فهم تماما سیاسی از اسلام است که این کاملا مقابل جریان حجتیه است، پس اساسا یکسان دانستن اینها مسخره و منتفی است. استیتگریزی چپ نو مسلمان به هیچ وجه نسبتی با سیاستگریزی و فهم مناسکزده جریان حجتیه از اسلام ندارد.
️ایده دخانچی اما به نظر آرمانی نزدیک به حقیقت میآید که پاسخ خوبی برای فهم اختیار از دین دارد و در مدلی که ارائه میدهد، اکراه در دینداری از بین میرود و مرزبندی برای قرار گرفتن زیر بیرق اسلام بی معنی میشود.
️به نظر دخانچی صیرورت در رسیدن به تمدن اسلامی(با فرض اتفاق نظر بر تعریف تمدن) را درک نمیکند؛ و درگیر شدن اسلام با قالب استیت را اساسا موجب تغییر اسلام میبیند و احمال یک سری ضروریات حاکمیت استیت به دین. اما به نظر چپ نو مسلمان توانایی توجیه قبول امامعلی(ع) برای خلافت با ساختارهایی به جا مانده از حاکمیت استیت محور خلفای قبلی را ندارد.
️این فهم از اجتماع که تماما انسانها محصول ساختارها هستند و افراد داخل ساختار توانایی پرسش از ساختار را ندارند به نظر کامل نمیآید چون انسانها مولد ساختارها هستند و همین انسان ها توانایی تغییر ساختارها را دارند. تجربه نشان داده است انسانهای انقلابی(با تعریف رهبری کسانی که در ساختار حل نمیشوند) که با ساختارها برخورد میکنند، توانایی طرح پرسشهایی واقعی تر و راهکارهایی عملیتر برای تغییر ساختار دارند.
️به نظر میآید سبک زندگی حال حاضر، طلب حاکمیت استیت میکند و در هم شکستن همه ساختارها تنها انقلاب را چندین سال عقب میاندازد چون این سبک زندگی(فرهنگ) است که تعیین نیاز میکند و نیازها ساختارها را شکل میدهند. پس با همین سبک زندگی ما دوباره طلب همین ساختارها را خواهیم کرد هرچند به ظاهر برخی از مردم ناراضی باشند...
️اکنون نخبگان باید در جایگاه تعیّن ساختار قرار بگیرند تا چرخه ساختار و تربیت انسانها به درستی شکل بگیرد و با پرسشهای جدید و تغییر صبورانه سبک زندگی(فرهنگ) درخواست ساختارها و قالبهایی جدید کنیم و ان شاءالله به مرحله جامعه اسلامی برسیم.
️متاسفانه غالب روحانیون ما جواب پرسشهایی را میدهند که در زمان جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت، نه الآن که در مرحله دولتسازی و تغییر ساختارها در جهت رسیدن به جامعهای هستیم که نیازهای اسلامی پیدا کند.
کلام آخر...
اگر چپ نو مسلمان میخواهد صبر کند تا جامعه آرمانیش را بتواند کامل متصور شود و بعد قیام کند، هیچگاه بلند نمیشود و تا ابد باید از تفاوت ملت و امّت یا استیت و قبیله بگوید. باید چراغی به دست گرفت تا قدم بعدی مشخص شود و قدمهای بعدی، قدمهای بعدی را بسازند.
چپ نو مسلمان باید به هرچه فهمیده عمل بکند...
@tarighat_sut
به قلم محمدطاها علینژاد؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه شریف
️واحد اندیشه بسیج دانشجویی در ترم پاییز۹۸ یکبار برای برنامهای با موضوع "راهپیمایی اربعین و نظامات اجتماعی ایران و عراق" و بار دیگر برای مناظره با حجتالاسلام مجتبی عرب حول موضوع "ایده انقلاب، ساختار جمهوری" از میلاد دخانچی دعوت کرد و ایشان ارائهای از اندیشهها و تحلیل هایشان داشتند.
️کلید واژههای استیت(حاکمیت از بالا به پایین) و قبیله(گنگ یا امَّت)گرایی(مدلی شبیه جامعه آنارشیستی) در صحبتهای دخانچی خیلی پرکاربرد بود.
️از ویژگیهای بارز جریان جدید در حال شکلگیری چپ نو مسلمان، فهم تماما سیاسی از اسلام است که این کاملا مقابل جریان حجتیه است، پس اساسا یکسان دانستن اینها مسخره و منتفی است. استیتگریزی چپ نو مسلمان به هیچ وجه نسبتی با سیاستگریزی و فهم مناسکزده جریان حجتیه از اسلام ندارد.
️ایده دخانچی اما به نظر آرمانی نزدیک به حقیقت میآید که پاسخ خوبی برای فهم اختیار از دین دارد و در مدلی که ارائه میدهد، اکراه در دینداری از بین میرود و مرزبندی برای قرار گرفتن زیر بیرق اسلام بی معنی میشود.
️به نظر دخانچی صیرورت در رسیدن به تمدن اسلامی(با فرض اتفاق نظر بر تعریف تمدن) را درک نمیکند؛ و درگیر شدن اسلام با قالب استیت را اساسا موجب تغییر اسلام میبیند و احمال یک سری ضروریات حاکمیت استیت به دین. اما به نظر چپ نو مسلمان توانایی توجیه قبول امامعلی(ع) برای خلافت با ساختارهایی به جا مانده از حاکمیت استیت محور خلفای قبلی را ندارد.
️این فهم از اجتماع که تماما انسانها محصول ساختارها هستند و افراد داخل ساختار توانایی پرسش از ساختار را ندارند به نظر کامل نمیآید چون انسانها مولد ساختارها هستند و همین انسان ها توانایی تغییر ساختارها را دارند. تجربه نشان داده است انسانهای انقلابی(با تعریف رهبری کسانی که در ساختار حل نمیشوند) که با ساختارها برخورد میکنند، توانایی طرح پرسشهایی واقعی تر و راهکارهایی عملیتر برای تغییر ساختار دارند.
️به نظر میآید سبک زندگی حال حاضر، طلب حاکمیت استیت میکند و در هم شکستن همه ساختارها تنها انقلاب را چندین سال عقب میاندازد چون این سبک زندگی(فرهنگ) است که تعیین نیاز میکند و نیازها ساختارها را شکل میدهند. پس با همین سبک زندگی ما دوباره طلب همین ساختارها را خواهیم کرد هرچند به ظاهر برخی از مردم ناراضی باشند...
️اکنون نخبگان باید در جایگاه تعیّن ساختار قرار بگیرند تا چرخه ساختار و تربیت انسانها به درستی شکل بگیرد و با پرسشهای جدید و تغییر صبورانه سبک زندگی(فرهنگ) درخواست ساختارها و قالبهایی جدید کنیم و ان شاءالله به مرحله جامعه اسلامی برسیم.
️متاسفانه غالب روحانیون ما جواب پرسشهایی را میدهند که در زمان جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت، نه الآن که در مرحله دولتسازی و تغییر ساختارها در جهت رسیدن به جامعهای هستیم که نیازهای اسلامی پیدا کند.
کلام آخر...
اگر چپ نو مسلمان میخواهد صبر کند تا جامعه آرمانیش را بتواند کامل متصور شود و بعد قیام کند، هیچگاه بلند نمیشود و تا ابد باید از تفاوت ملت و امّت یا استیت و قبیله بگوید. باید چراغی به دست گرفت تا قدم بعدی مشخص شود و قدمهای بعدی، قدمهای بعدی را بسازند.
چپ نو مسلمان باید به هرچه فهمیده عمل بکند...
@tarighat_sut
۱۹:۵۷
۱۹:۵۷
برشی از جلسه #فلسفه_سیاسی_اسلام
جلسه نخست
حجتالاسلام الهیراد:
️اگر بخواهیم سراغ اندیشهی سیاسی اسلام برویم چارهای جز شروع با معرفتشناسی نداریم. من مدتی بود که صحبتهای عجیب یکی از این عمامه به سر های قم را میخواندم و نمیدانستم که انحراف این فرد از کجاست تا این که دیشب کلیپی از ایشان دیدم که میگفت: "امکان ندارد ما به حقیقت دست یابیم." و بعد دانستم که ریشهی انحراف چیست...
️نخ تسبیح طرح کلی اندیشهی اسلامی این است که مفاهیمی که بعضی در آسمان هفتم به دنبال آنها هستند، به کف جامعه بیاوریم و آن را وارد سیاست کنیم و … اگر کسی توحید را بفهمد آنگاه خواهد دانست که "سیاست ما عین دیانت ماست" یعنی چه...
️ @tarighat_sut
جلسه نخست
حجتالاسلام الهیراد:
️اگر بخواهیم سراغ اندیشهی سیاسی اسلام برویم چارهای جز شروع با معرفتشناسی نداریم. من مدتی بود که صحبتهای عجیب یکی از این عمامه به سر های قم را میخواندم و نمیدانستم که انحراف این فرد از کجاست تا این که دیشب کلیپی از ایشان دیدم که میگفت: "امکان ندارد ما به حقیقت دست یابیم." و بعد دانستم که ریشهی انحراف چیست...
️نخ تسبیح طرح کلی اندیشهی اسلامی این است که مفاهیمی که بعضی در آسمان هفتم به دنبال آنها هستند، به کف جامعه بیاوریم و آن را وارد سیاست کنیم و … اگر کسی توحید را بفهمد آنگاه خواهد دانست که "سیاست ما عین دیانت ماست" یعنی چه...
️ @tarighat_sut
۱۶:۲۶
طریقت
برشی از جلسه #فلسفه_سیاسی_اسلام جلسه نخست حجتالاسلام الهیراد: ️اگر بخواهیم سراغ اندیشهی سیاسی اسلام برویم چارهای جز شروع با معرفتشناسی نداریم. من مدتی بود که صحبتهای عجیب یکی از این عمامه به سر های قم را میخواندم و نمیدانستم که انحراف این فرد از کجاست تا این که دیشب کلیپی از ایشان دیدم که میگفت: "امکان ندارد ما به حقیقت دست یابیم." و بعد دانستم که ریشهی انحراف چیست... ️نخ تسبیح طرح کلی اندیشهی اسلامی این است که مفاهیمی که بعضی در آسمان هفتم به دنبال آنها هستند، به کف جامعه بیاوریم و آن را وارد سیاست کنیم و … اگر کسی توحید را بفهمد آنگاه خواهد دانست که "سیاست ما عین دیانت ماست" یعنی چه... ️ @tarighat_sut
4_6016899854825949102.mp3
۳۸.۰۱ مگابایت
۱۶:۳۷
4_6030546739746833854.mp4
۵ مگابایت
باید خودمان مراقب باشیم که از درون پوک نشویم...
انحراف در آرمان ها و هدف ها و جهت گیری ها، اون رو باید مراقبت کرد که پیش نیاید و این چیزی ست که ما در این سال های بعد از جنگ، به خصوص بعد از رحلت امام درگیرش بوده ایم. تلاش های زیادی شده است که جمهوری اسلامی را از روح و معنای خودش خارج کند...
#آرمانهای_نهضت️ @tarighat_sut
انحراف در آرمان ها و هدف ها و جهت گیری ها، اون رو باید مراقبت کرد که پیش نیاید و این چیزی ست که ما در این سال های بعد از جنگ، به خصوص بعد از رحلت امام درگیرش بوده ایم. تلاش های زیادی شده است که جمهوری اسلامی را از روح و معنای خودش خارج کند...
#آرمانهای_نهضت️ @tarighat_sut
۱۶:۵۴
۱۹:۰۶
️وضعیت معیشتی مردم آمریکا چگونه است؟!
آیا نابرابری در آمریکا وجود دارد؟
استاد دانشگاه برکلی و وزیر رفاه کلینتون در این مستند توضیح میدهد...
#اقتصادنا️ @tarighat_sut
http://inequalityforall.com
آیا نابرابری در آمریکا وجود دارد؟
استاد دانشگاه برکلی و وزیر رفاه کلینتون در این مستند توضیح میدهد...
#اقتصادنا️ @tarighat_sut
http://inequalityforall.com
۱۹:۰۶
طریقت
سلسله جلسات ارائه کتاب جلسه نخست کتاب "اقتصادنا" اثرشهید سید محمدباقر صدر با ارائهی رضا قاسمی پور دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شریف شنبهها؛ ۲۳آذرماه ساعت ۱۵ دفتر بسیج دانشجویی؛همکف ابن سینا ️ @tarighat_sut
خلاصه جلسه نخست
حلقه ارائه کتاب "اقتصادنا"
اصول اساسی نظام سرمایه داری
️مسئله مالکیت
مالکیت خصوصی بدون هیچ محدودیتی محترم شمرده شده است. جامعه سرمایه داری حامی و پشتیبان مالکیت خصوصی ست و به مالکان امکان حفاظت از مایملک خود را میدهد.
️مسئله حق تصرف مالک
مالک این فرصت را دارد تا به هر صورتی که خود میداند از مایملک خود بهره کشی نماید و در آن تصرف کند. برای مثال مالک یک قطعه زمین کشاورزی میتواند در زمین خود چیزی بکارد، آن را با پیش شرطی اجاره دهد و یا بدون هیچ استفادهای متروک گذارد. در نظام سرمایه داری تلاش شده تا سود، تنها عامل محرک قرار گیرد. در این نظام این گونه پنداشته میشود که هر شخصی قطعا داناترین فرد بر نیاز های خود است و تواناترین فرد بر تحصیل منافع. آزادی برای بهرهکشی از مایملک، لازمه حرکت صحیح برای رفع نیازمندی ها و تحصیل سود بیشتر است از مایملک است.
️مسئله مصرف
همان طور که گذشت، هر فردی به نیاز های خود آگاه است و باید بتواند آزادنه و آن گونه که خود طلب میکند نیاز های خود را برطرف سازد. دولت حق ندارد در نحوه این برطرف کردن دخالت کند یا بر میزان مصرف حدی قرار دهد. مگر برای مصالح خاص عمومی، مثل ممنوعیت مصرف مواد مخدر.
️آزادی ذاتی و آزادی صوری
مرحوم شهید صدر در بحث اقتصاد و آزادی اجتماعی، دو نوع آزادی را مطرح میکنند:
نخست آزادی ذاتی؛ به این معنا که نظام اقتصادی یا دولت سطحی از خواسته های اقتصادی مردم را تضمین می کند. یعنی مردم میتوانند تا یک حد معینی هر خواسته شان را توسط دولت برآورده شده ببینند. طبیعتا هر چه این حدود کمرنگ تر شود، تضمین این نوع آزادی غیر ممکن تر می شود. چراکه نیاز های بسیاری از مردم حدی نمیشناسد و هیچ دولتی یارای برآورده کردن همه خواسته های مردم را ندارد.
️دوم آزادی صوری؛دولت میکوشد بستری فراهم سازد تا هر فرد در جامعه بتواند خود نیاز و خواسته خود را برآورده کند. در این نظام، تضمینی وجود ندارد که هر کس به خواسته خود برسد، ولی تلاش بر این است که ساختار برای پیشرفت افراد مهیا باشد.
️نظر سوم، نظر اسلام!
بنا بر نظر شهید صدر، نظر اسلام به آزادی صوری نزدیک تر است، در عین این که سطحی از آزادی ذاتی را هم به رسمیت میشناسد. یعنی نظام اسلامی تلاش دارد بستر رشد و رفع نیاز های اقتصادی و غیر اقتصادی را برای هر فرد فراهم کند، در عین حال تضمین میکند بخشی از نیاز های ابتدایی معیشتی شان را که با حق حیاتشان گره خورده فراهم کند.
#اقتصادنا ️ @tarighat_sut
حلقه ارائه کتاب "اقتصادنا"
اصول اساسی نظام سرمایه داری
️مسئله مالکیت
مالکیت خصوصی بدون هیچ محدودیتی محترم شمرده شده است. جامعه سرمایه داری حامی و پشتیبان مالکیت خصوصی ست و به مالکان امکان حفاظت از مایملک خود را میدهد.
️مسئله حق تصرف مالک
مالک این فرصت را دارد تا به هر صورتی که خود میداند از مایملک خود بهره کشی نماید و در آن تصرف کند. برای مثال مالک یک قطعه زمین کشاورزی میتواند در زمین خود چیزی بکارد، آن را با پیش شرطی اجاره دهد و یا بدون هیچ استفادهای متروک گذارد. در نظام سرمایه داری تلاش شده تا سود، تنها عامل محرک قرار گیرد. در این نظام این گونه پنداشته میشود که هر شخصی قطعا داناترین فرد بر نیاز های خود است و تواناترین فرد بر تحصیل منافع. آزادی برای بهرهکشی از مایملک، لازمه حرکت صحیح برای رفع نیازمندی ها و تحصیل سود بیشتر است از مایملک است.
️مسئله مصرف
همان طور که گذشت، هر فردی به نیاز های خود آگاه است و باید بتواند آزادنه و آن گونه که خود طلب میکند نیاز های خود را برطرف سازد. دولت حق ندارد در نحوه این برطرف کردن دخالت کند یا بر میزان مصرف حدی قرار دهد. مگر برای مصالح خاص عمومی، مثل ممنوعیت مصرف مواد مخدر.
️آزادی ذاتی و آزادی صوری
مرحوم شهید صدر در بحث اقتصاد و آزادی اجتماعی، دو نوع آزادی را مطرح میکنند:
نخست آزادی ذاتی؛ به این معنا که نظام اقتصادی یا دولت سطحی از خواسته های اقتصادی مردم را تضمین می کند. یعنی مردم میتوانند تا یک حد معینی هر خواسته شان را توسط دولت برآورده شده ببینند. طبیعتا هر چه این حدود کمرنگ تر شود، تضمین این نوع آزادی غیر ممکن تر می شود. چراکه نیاز های بسیاری از مردم حدی نمیشناسد و هیچ دولتی یارای برآورده کردن همه خواسته های مردم را ندارد.
️دوم آزادی صوری؛دولت میکوشد بستری فراهم سازد تا هر فرد در جامعه بتواند خود نیاز و خواسته خود را برآورده کند. در این نظام، تضمینی وجود ندارد که هر کس به خواسته خود برسد، ولی تلاش بر این است که ساختار برای پیشرفت افراد مهیا باشد.
️نظر سوم، نظر اسلام!
بنا بر نظر شهید صدر، نظر اسلام به آزادی صوری نزدیک تر است، در عین این که سطحی از آزادی ذاتی را هم به رسمیت میشناسد. یعنی نظام اسلامی تلاش دارد بستر رشد و رفع نیاز های اقتصادی و غیر اقتصادی را برای هر فرد فراهم کند، در عین حال تضمین میکند بخشی از نیاز های ابتدایی معیشتی شان را که با حق حیاتشان گره خورده فراهم کند.
#اقتصادنا ️ @tarighat_sut
۲۱:۱۴
۶:۲۷
طریقت
سلسله جلسات ارائه کتاب جلسه دوم کتاب "اقتصادنا" اثرشهید سید محمدباقر صدر با ارائهی رضا قاسمی پور دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شریف شنبهها؛ ۳۰آذرماه ساعت ۱۵ دفتر بسیج دانشجویی؛همکف ابن سینا ️ @tarighat_sut
خلاصه جلسه دوم
حلقهی مطالعاتی کتاب "اقتصادنا"، شهید صدر
خلاصه جلسه دوم
بررسی لیبرالیسم
همانگونه که دیدیم اقتصاد لیبرال بر سه اصل استوار است
اصالت آزادی
مالکیت خصوصی
بهره برداری از مالکیت
برای آزادی اصالت سه دلیل ذکر میشود
انسان آزاد متولد میشود و کسی حق گرفتن آزادی از وی را ندارد (در جلسه گذشته به طور مفصل به این موضوع پرداخته شد)
آزادی همگانی به نفع عمومی همگراست
به عبارت دیگر آزادی اقتصادی برای همهی افراد به نحوی خواهد بود که در مجموع نفع همگان را در بردارد.
آزادی اقتصادی مطلق همه جا کارا نبوده و در مواردی وقوع پدیده شکست بازار از نتایج این گونه آزادی هاست
همچنین آزادیهای بی قید و شرط یکی از عوامل اصلی بحران ۲۰۰۸ شد و از آن پس "دولت تنظیمگر" جایگزین آزادی اقتصادی مطلق شد
آزادی رشد و تولید را رقم میزند
حال این سوال مطرح میشود که علم اقتصاد چه نسبتی با اسلام دارد به عبارت دیگر آیا صحبت از اقتصاد اسلامی صحیح است؟
آیا اقتصاد اسلامی اشتراکی با اقتصاد غربی دارد یا خیر؟
در برابر اینگونه پرسشها رویکرد های متفاوتی را میتوان اخذ کرد.
یکی از رویکرد های افراطی این است که به دلیل تفاوت اساسی جهانبینی اسلام و غرب اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی کاملا با هم متفاوت خواهد بود و اشتراکی بین این دو وجود ندارد.
نگرش دیگر که کاملا مقابل نگرش بالا قرار میگیرد این است که اسلام و اقتصاد دو مقولهی کاملا جدا از یکدیگر هستند و اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی با یکدیگر تفاوتی ندارند. به عبارت دیگر اقتصاد مانند ابزاری است که میتواند در دست یک انسان مسلمان یا غربی قرار بگیرد و از آن استفادههای تفاوت بکنند اما ماهیت آن ثابت است.
حال به بررسی نظر شهید صدر در این زمینه میپردازیم:
از نظر وی دو نوع گزاره اقتصادی داریم
گزارههای طبیعی: گزارههایی که به طور کلی صحیح (باطل نشده اند) هستند و به شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی و ... بستگی ندارند که به گزاره های فیزیک و شیمی بسیار شبیه هستند
برای مثال :
از منظر شهید گزارههای طبیعی گزارههایی هستند که در هر مکتب ثابت هستند و اساسا این گزارهها وجه اشتراک اقتصاد اسلامی و غربی هستند
گزارههای انسانی : هر نوع گزارهی اقتصادی که به طور مستقیم به انسانها و روابط بین انسان ها مربوط میشود
این گزاره ها را نمیتوان برای همه یکسان در نظر گرفت
نوع نگرش انسان تاثیر زیادی بر این گزارهها میگذارد
از منظر شهید صدر وجه تمایز مکاتب اقتصادی این نوع گزاره ها هستند که برای اقتصاد چارچوب هنجاری ایجاد میکنند و میتوانند اقتصاد را به عالم ملکوت پیوند بزنند.
#اقتصادنا ️ @tarighat_sut
حلقهی مطالعاتی کتاب "اقتصادنا"، شهید صدر
خلاصه جلسه دوم
بررسی لیبرالیسم
همانگونه که دیدیم اقتصاد لیبرال بر سه اصل استوار است
اصالت آزادی
مالکیت خصوصی
بهره برداری از مالکیت
برای آزادی اصالت سه دلیل ذکر میشود
انسان آزاد متولد میشود و کسی حق گرفتن آزادی از وی را ندارد (در جلسه گذشته به طور مفصل به این موضوع پرداخته شد)
آزادی همگانی به نفع عمومی همگراست
به عبارت دیگر آزادی اقتصادی برای همهی افراد به نحوی خواهد بود که در مجموع نفع همگان را در بردارد.
آزادی اقتصادی مطلق همه جا کارا نبوده و در مواردی وقوع پدیده شکست بازار از نتایج این گونه آزادی هاست
همچنین آزادیهای بی قید و شرط یکی از عوامل اصلی بحران ۲۰۰۸ شد و از آن پس "دولت تنظیمگر" جایگزین آزادی اقتصادی مطلق شد
آزادی رشد و تولید را رقم میزند
حال این سوال مطرح میشود که علم اقتصاد چه نسبتی با اسلام دارد به عبارت دیگر آیا صحبت از اقتصاد اسلامی صحیح است؟
آیا اقتصاد اسلامی اشتراکی با اقتصاد غربی دارد یا خیر؟
در برابر اینگونه پرسشها رویکرد های متفاوتی را میتوان اخذ کرد.
یکی از رویکرد های افراطی این است که به دلیل تفاوت اساسی جهانبینی اسلام و غرب اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی کاملا با هم متفاوت خواهد بود و اشتراکی بین این دو وجود ندارد.
نگرش دیگر که کاملا مقابل نگرش بالا قرار میگیرد این است که اسلام و اقتصاد دو مقولهی کاملا جدا از یکدیگر هستند و اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی با یکدیگر تفاوتی ندارند. به عبارت دیگر اقتصاد مانند ابزاری است که میتواند در دست یک انسان مسلمان یا غربی قرار بگیرد و از آن استفادههای تفاوت بکنند اما ماهیت آن ثابت است.
حال به بررسی نظر شهید صدر در این زمینه میپردازیم:
از نظر وی دو نوع گزاره اقتصادی داریم
گزارههای طبیعی: گزارههایی که به طور کلی صحیح (باطل نشده اند) هستند و به شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی و ... بستگی ندارند که به گزاره های فیزیک و شیمی بسیار شبیه هستند
برای مثال :
از منظر شهید گزارههای طبیعی گزارههایی هستند که در هر مکتب ثابت هستند و اساسا این گزارهها وجه اشتراک اقتصاد اسلامی و غربی هستند
گزارههای انسانی : هر نوع گزارهی اقتصادی که به طور مستقیم به انسانها و روابط بین انسان ها مربوط میشود
این گزاره ها را نمیتوان برای همه یکسان در نظر گرفت
نوع نگرش انسان تاثیر زیادی بر این گزارهها میگذارد
از منظر شهید صدر وجه تمایز مکاتب اقتصادی این نوع گزاره ها هستند که برای اقتصاد چارچوب هنجاری ایجاد میکنند و میتوانند اقتصاد را به عالم ملکوت پیوند بزنند.
#اقتصادنا ️ @tarighat_sut
۶:۲۸
طریقت
خلاصه جلسه دوم حلقهی مطالعاتی کتاب "اقتصادنا"، شهید صدر خلاصه جلسه دوم بررسی لیبرالیسم همانگونه که دیدیم اقتصاد لیبرال بر سه اصل استوار است اصالت آزادی مالکیت خصوصی بهره برداری از مالکیت برای آزادی اصالت سه دلیل ذکر میشود انسان آزاد متولد میشود و کسی حق گرفتن آزادی از وی را ندارد (در جلسه گذشته به طور مفصل به این موضوع پرداخته شد) آزادی همگانی به نفع عمومی همگراست به عبارت دیگر آزادی اقتصادی برای همهی افراد به نحوی خواهد بود که در مجموع نفع همگان را در بردارد. آزادی اقتصادی مطلق همه جا کارا نبوده و در مواردی وقوع پدیده شکست بازار از نتایج این گونه آزادی هاست همچنین آزادیهای بی قید و شرط یکی از عوامل اصلی بحران ۲۰۰۸ شد و از آن پس "دولت تنظیمگر" جایگزین آزادی اقتصادی مطلق شد آزادی رشد و تولید را رقم میزند حال این سوال مطرح میشود که علم اقتصاد چه نسبتی با اسلام دارد به عبارت دیگر آیا صحبت از اقتصاد اسلامی صحیح است؟ آیا اقتصاد اسلامی اشتراکی با اقتصاد غربی دارد یا خیر؟ در برابر اینگونه پرسشها رویکرد های متفاوتی را میتوان اخذ کرد. یکی از رویکرد های افراطی این است که به دلیل تفاوت اساسی جهانبینی اسلام و غرب اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی کاملا با هم متفاوت خواهد بود و اشتراکی بین این دو وجود ندارد. نگرش دیگر که کاملا مقابل نگرش بالا قرار میگیرد این است که اسلام و اقتصاد دو مقولهی کاملا جدا از یکدیگر هستند و اقتصاد اسلامی و اقتصاد غربی با یکدیگر تفاوتی ندارند. به عبارت دیگر اقتصاد مانند ابزاری است که میتواند در دست یک انسان مسلمان یا غربی قرار بگیرد و از آن استفادههای تفاوت بکنند اما ماهیت آن ثابت است. حال به بررسی نظر شهید صدر در این زمینه میپردازیم: از نظر وی دو نوع گزاره اقتصادی داریم گزارههای طبیعی: گزارههایی که به طور کلی صحیح (باطل نشده اند) هستند و به شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی و ... بستگی ندارند که به گزاره های فیزیک و شیمی بسیار شبیه هستند برای مثال : از منظر شهید گزارههای طبیعی گزارههایی هستند که در هر مکتب ثابت هستند و اساسا این گزارهها وجه اشتراک اقتصاد اسلامی و غربی هستند گزارههای انسانی : هر نوع گزارهی اقتصادی که به طور مستقیم به انسانها و روابط بین انسان ها مربوط میشود این گزاره ها را نمیتوان برای همه یکسان در نظر گرفت نوع نگرش انسان تاثیر زیادی بر این گزارهها میگذارد از منظر شهید صدر وجه تمایز مکاتب اقتصادی این نوع گزاره ها هستند که برای اقتصاد چارچوب هنجاری ایجاد میکنند و میتوانند اقتصاد را به عالم ملکوت پیوند بزنند. #اقتصادنا ️ @tarighat_sut
جلسهدوم-ارائه کتاب اقتصادنا.mp3
۲۷.۱۳ مگابایت
۶:۴۰
۹:۴۲
۸:۴۵
طریقت
فصل : نهضت پابرهنگان @tarighat_sut
" /> حرف اول
طریقت به عنوان واحد اندیشه و مطالعات بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در سه فصلی که گذشت، ابتدا سعی کرد با تمرکز و مطالعه بر تمدن غرب در بستر تاریخ و مسیری که تا الآن طی کرده است و همچنین بررسی مبانی فلسفی این پدیده، تا حدی با آن آشنا شود و نسبت انقلاب اسلامی با آن را واکاوی کرد و دنبال چگونگی برخورد و مواجهه با این پدیده بود و در فصل سوم به موقفی رسید که بایستی رجوعی میکرد و به آرمان های نهضت می پرداخت. همان اصولی که انقلاب اسلامی بر آن ها نهاده شد و شاکله ی آن بسته شد و مبانی که شاید در اوایل تولد انقلاب اسلامی بیشتر در متن جامعه دیده می شد و به مرور زمان شاید کمرنگ شده بود.
اما امسال و در فصل جدید طریقت به دنبال این است تا کمی بیشتر به مقوله عدالت و آزادی که از آرمان های نهضت پابرهنگان، همان ها که امام(ره) با نام "ولی نعمت های ما" از آن ها یاد می کرد بپردازیم و در شرایطی که بیش از چهار دهه از این نهضت گذشته است ببینیم به چه نقطه ای رسیدیم و در چه مرحله ای قرار داریم و جایگاه این پابرهنگان همان صاحبان واقعی این نهضت در کجاست و چقدر توانسته ایم به آرمان های نهضت نزدیک شویم و با چه موانعی در راه مواجهیم.
سعی ما بر این است بتوانیم فهم درستی از این مفاهیم داشته باشیم و بتوانیم آزادانه در موردشان حرف بزنیم و اظهار نظر کنیم و مخاطبینمان را در این بحبوحه و تزاحم اندیشه ها در انتخاب سبیل حق یاری کنیم، ان شاالله...
"تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستندکه درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم... ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد."
صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۶ و ۸۷
@tarighat_sut
طریقت به عنوان واحد اندیشه و مطالعات بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در سه فصلی که گذشت، ابتدا سعی کرد با تمرکز و مطالعه بر تمدن غرب در بستر تاریخ و مسیری که تا الآن طی کرده است و همچنین بررسی مبانی فلسفی این پدیده، تا حدی با آن آشنا شود و نسبت انقلاب اسلامی با آن را واکاوی کرد و دنبال چگونگی برخورد و مواجهه با این پدیده بود و در فصل سوم به موقفی رسید که بایستی رجوعی میکرد و به آرمان های نهضت می پرداخت. همان اصولی که انقلاب اسلامی بر آن ها نهاده شد و شاکله ی آن بسته شد و مبانی که شاید در اوایل تولد انقلاب اسلامی بیشتر در متن جامعه دیده می شد و به مرور زمان شاید کمرنگ شده بود.
اما امسال و در فصل جدید طریقت به دنبال این است تا کمی بیشتر به مقوله عدالت و آزادی که از آرمان های نهضت پابرهنگان، همان ها که امام(ره) با نام "ولی نعمت های ما" از آن ها یاد می کرد بپردازیم و در شرایطی که بیش از چهار دهه از این نهضت گذشته است ببینیم به چه نقطه ای رسیدیم و در چه مرحله ای قرار داریم و جایگاه این پابرهنگان همان صاحبان واقعی این نهضت در کجاست و چقدر توانسته ایم به آرمان های نهضت نزدیک شویم و با چه موانعی در راه مواجهیم.
سعی ما بر این است بتوانیم فهم درستی از این مفاهیم داشته باشیم و بتوانیم آزادانه در موردشان حرف بزنیم و اظهار نظر کنیم و مخاطبینمان را در این بحبوحه و تزاحم اندیشه ها در انتخاب سبیل حق یاری کنیم، ان شاالله...
"تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستندکه درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب ها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم... ما برای احقاق حقوق فقرا در جوامع بشری تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد."
صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۶ و ۸۷
@tarighat_sut
۸:۴۶