پایان شایعات | «سبحانیان» در سازمان مالیات ماندنی شد
️
️ با حکم مدنیزاده، وزیر اقتصاد، هادی سبحانیان به عنوان رییس سازمان امور مالیاتی برای سه سال دیگر ابقا شد.
️ این تصمیم پایانبخش گمانهزنیها و شایعات اخیر در مورد تغییر مدیریت است.
️ موضوع تحقیق و تفحص از سازمان امور مالیاتی در مجلس همچنان مطرح است، اما هیچ تغییری در مدیریت اجرایی ایجاد نشده و سبحانیان مسئولیت هدایت سازمان را ادامه میدهد!
️
@taxinformation
۱۴:۲۹
اطلاع رسانی مالیاتی
پایان شایعات | «سبحانیان» در سازمان مالیات ماندنی شد
️
️ با حکم مدنیزاده، وزیر اقتصاد، هادی سبحانیان به عنوان رییس سازمان امور مالیاتی برای سه سال دیگر ابقا شد.
️ این تصمیم پایانبخش گمانهزنیها و شایعات اخیر در مورد تغییر مدیریت است.
️ موضوع تحقیق و تفحص از سازمان امور مالیاتی در مجلس همچنان مطرح است، اما هیچ تغییری در مدیریت اجرایی ایجاد نشده و سبحانیان مسئولیت هدایت سازمان را ادامه میدهد!
️
@taxinformation
ابقای سبحانیان؛ شایعه یا واقعیت؟
در نشست امروز وزیر اقتصاد با مدیران سازمان امور مالیاتی، محمدهادی سبحانیان مأمور اجرای طرح نظام نوین مالیاتی در سه سال آینده شد؛ اقدامی که برخی آن را حکم شفاهی ابقا تعبیر کردهاند.
با این حال، ابقای رسمی او منوط به تصویب هیأت دولت است و تاکنون چنین حکمی صادر نشده است.
در فضای مجازی، خبر ابقا با دیسلایک گسترده کاربران روبهرو شده و برخی کارشناسان از نارضایتی مؤدیان و کارکنان مالیاتی سخن میگویند.
از سوی دیگر، تحقیق و تفحص مجلس از سازمان مالیاتی نشان میدهد رضایت نمایندگان از عملکرد سبحانیان چندان بالا نیست.
فعلاً ابقای سبحانیان در حد گمانهزنی تقویتشده است، نه تصمیم قطعی دولت.
@taxinformation
فعلاً ابقای سبحانیان در حد گمانهزنی تقویتشده است، نه تصمیم قطعی دولت.
۱۶:۳۶
۱۲:۴۵
بیاعتنایی به خواست عمومی برای تغییر در دولت / ریاستی که حکم ندارد، اما ماندنی است!
در حالی که افکار عمومی و حتی بدنه کارشناسی وزارت اقتصاد انتظار داشتند با تغییر دولت و روی کار آمدن تیمی تازه، شاهد نَفَس جدیدی در سازمان امور مالیاتی باشند، اما گویا این انتظار هنوز در نوبت مانده است.
علیرغم تمام پروپاگاندای رسانهای پیرامون دیدار اخیر سبحانیان با مدنیزاده وزیر اقتصاد، تا این لحظه هیچ حکم رسمی برای ابقای او صادر نشده است. با این حال، رئیس محترم سازمان همچنان بر صندلی ریاست تکیه زده؛ آن هم بر اساس «اعتماد شفاهی»! روالی که پیشتر در دوره کوتاه وزارت همتی نیز تکرار شده بود؛ زمانی که سبحانیان بدون حکم مکتوب و با اتکای به نفوذ جریان خاص، همانجا ماند که بود.
سبحانیان از منصوبان خاندوزی، وزیر دولت سیزدهم و از چهرههای منتسب به دانشگاه امام صادق است؛ چهرهای که گویا تغییر رئیسجمهور، دو وزیر اقتصاد و حتی فضای سیاسی کشور هم نتوانسته او را از کرسی ریاست جدا کند.
این استمرار حضور، بیش از آنکه نشانه ثبات مدیریتی باشد، نمادی از بیتوجهی به خواست عمومی برای تغییر در دولت و پایان دادن به حلقه بسته مدیریتی با تفکر واحد است.
مدنیزاده، وزیر محافظهکار و محتاطی که تا امروز کمترین میزان انتصاب و جابهجایی را در کارنامه کوتاه خود ثبت کرده، ظاهراً ترجیح داده فعلاً همان مسیر آشنای «حفظ وضع موجود» را ادامه دهد؛ مسیری که نتیجهاش چیزی جز بیاعتمادی عمومی و احساس تکرار در دولت جدید نخواهد بود.
@taxinformation
در حالی که افکار عمومی و حتی بدنه کارشناسی وزارت اقتصاد انتظار داشتند با تغییر دولت و روی کار آمدن تیمی تازه، شاهد نَفَس جدیدی در سازمان امور مالیاتی باشند، اما گویا این انتظار هنوز در نوبت مانده است.
علیرغم تمام پروپاگاندای رسانهای پیرامون دیدار اخیر سبحانیان با مدنیزاده وزیر اقتصاد، تا این لحظه هیچ حکم رسمی برای ابقای او صادر نشده است. با این حال، رئیس محترم سازمان همچنان بر صندلی ریاست تکیه زده؛ آن هم بر اساس «اعتماد شفاهی»! روالی که پیشتر در دوره کوتاه وزارت همتی نیز تکرار شده بود؛ زمانی که سبحانیان بدون حکم مکتوب و با اتکای به نفوذ جریان خاص، همانجا ماند که بود.
سبحانیان از منصوبان خاندوزی، وزیر دولت سیزدهم و از چهرههای منتسب به دانشگاه امام صادق است؛ چهرهای که گویا تغییر رئیسجمهور، دو وزیر اقتصاد و حتی فضای سیاسی کشور هم نتوانسته او را از کرسی ریاست جدا کند.
این استمرار حضور، بیش از آنکه نشانه ثبات مدیریتی باشد، نمادی از بیتوجهی به خواست عمومی برای تغییر در دولت و پایان دادن به حلقه بسته مدیریتی با تفکر واحد است.
مدنیزاده، وزیر محافظهکار و محتاطی که تا امروز کمترین میزان انتصاب و جابهجایی را در کارنامه کوتاه خود ثبت کرده، ظاهراً ترجیح داده فعلاً همان مسیر آشنای «حفظ وضع موجود» را ادامه دهد؛ مسیری که نتیجهاش چیزی جز بیاعتمادی عمومی و احساس تکرار در دولت جدید نخواهد بود.
۱۱:۵۴
بنابراین:
۱۱:۵۵
بدرفتاری کارمندان را از طریق کد ۱۲۸ گزارش کنید
رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی :
️ بعد از تماس تلفنی شهروندان با شماره ۱۲۸، بلافاصله موضوع به واحد رسیدگی به شکایات، بازرسی و ارزیابی عملکرد (یا عناوین مشابه) در دستگاه اجرایی ذیربط ارجاع و در مدت زمان سه ساعت به شکایات ثبت شده در سامانه رسیدگی میشود!!
️ شهروندان در هر ادارهای که مراجعه میکنند اگر با بدرفتاری کارمند مواجه میشوند، به طور مثال کارمند پشت میز خود قرار ندارد، صبحانه میخورد یا به هر روشی باعث اتلاف وقت مراجعه کننده میشود، میتوانند از طریق شمارهگیری با مرکز تماس ۱۲۸ این موضوع را مطرح کنند. پس از این اطلاع همکاران ما به این موضوع ورود و پیگیری میکنند.
@taxinformation
رفیعزاده رئیس سازمان اداری و استخدامی :
۱۱:۵۵
۲۲:۲۷
پروندهای که باید پیاده از تهران تا استان برود
به همراه یکی از دوستان قدیمی به یکی از ادارات امور مالیاتی مراجعه کردیم.شرکت مودی به دلیل تغییر آدرس قانونی، درخواست انتقال پرونده از اداره کل … تهران به … استان را داشت.مأمور محترم باجه، با آرامش مثالزدنی (!) اعلام کرد که «فرآیند انتقال پرونده معمولاً بین سه تا شش ماه زمان میبرد».
من فقط مانده بودم بخندم یا گریه کنم… در همین مدت در چین برج میسازند!گویا پرونده باید از تهران تا استان با پای خودش برود!!
#هوشمند_سازی
۱۷:۵۵
#دفاتر #ماده_95
۱۶:۲۱
بخشنامههای سازمان امور مالیاتی اصولاً باید برای عموم مودیان قابل فهم باشد؛ بدون نیاز به دانش تخصصی و اصطلاحات پیچیده. اما در سالهای اخیر شاهد صدور بخشنامههایی هستیم که نه تنها برای مردم عادی، بلکه حتی برای افراد حرفهای و مأموران مالیاتی که باید مجری آن باشند نیز مبهم و دشوارفهم است.
این ابهامها بیعلت نیست.سالهاست مدیریت سازمان به جای آنکه بر دوش جمعی از متخصصان باسابقه باشد، به سمت فردمحوری مطلق رفته است؛ حضور افراد غیرمتخصص، سیاسی، کمتجربه و انتصابات سفارشی در پستهای کلیدی باعث شده نهایتاً فقط یک نفر نقش سکاندار، تصمیمگیر، تدوینکننده و حتی «مفسر بخشنامههای خودش» باشد.سایر مدیران؟ماشین امضا.صرفاً حاضر در صحنه و به دلیل فقدان تجربه و تسلط کافی، جرأت هیچگونه اظهارنظری ندارند. طبیعی هم هست؛ وقتی دانشی برای نقد نیست، سکوت راحتتر است.
نتیجه آن شده که همان فردی که امروز بخشنامه مینویسد، فردا خودش برای همان بخشنامه «رفع ابهام» صادر میکند و هفته بعد همان را با یک ابلاغیه جدید جایگزین مینماید.انگار سازمانی با هزاران کارمند متخصص وجود دارد، اما در عمل تنها یک نفر همهچیز را تعیین میکند؛ و این ناپایداری و تفسیرپذیری محصول همین فردمحوری است.
ادامه این روند، نتیجهای جز ایجاد سردرگمی مودیان، اختلافنظرهای گسترده میان مأموران، افزایش پروندهها در هیأتهای حل اختلاف، ترافیک شکایت در شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری و اتلاف وقت و هزینه مردم و دولت نخواهد داشت.
شایسته است قبل از صدور هر بخشنامه، به جای اتکا به سلایق شخصی و تصمیمات فردی، از تجربه متخصصان سازمان استفاده شود و نظام بخشنامهنویسی به سمت شفافیت، ثبات و فهمپذیری برای عموم حرکت کند؛ تا قانون اجرا شود، نه برداشتهای شخصی.
۱۰:۲۹
با تمرکز بر صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.٠۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال)
الف- کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) با هر میزان فروش یا درآمد که بهصورت اختیاری و داوطلبانه و موافقت سازمان، نسبت به ثبتنام و اجرای مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام مینمایند.
ب- کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) با هر میزان فروش یا درآمد که کالا و خدمات متعلق به اشخاص دیگر را بهروشهایی نظیر دلالی، حقالعملکاری، بههمرسانی و ...، در قبال مبالغی تحت عنوان کمیسیون، کارمزد، پورسانت و موارد مشابه عرضه مینمایند.
ج- کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) با هر میزان فروش یا درآمد که کالا و خدمات خود را از طریق اشخاص ثالث و بهروشهایی نظیر دلالی، حقالعملکاری، بههمرسانی و ... عرضه مینمایند.
د- کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) شاغل در فعالیتهای ذیل در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﺠﻤﻮع ﻓﺮوش ﻛﺎﻻﻫﺎ و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت (ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺎف ﻳﺎ ﻣﻌﺎف و ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺎف) آنها در سال ۱۴۰۳ و یا از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴، بیشتر از صد و چهل و چهار میلیارد ریال ( نصاب موضوع ماده ۱۴مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) باشد:
۱. عرضهکنندگان کلیه موادغذایی آماده و نوشیدنی از جمله فستفودی، جگرکی، کبابی، آبمیوهفروشی، بستنیفروشی، فالودهفروشی و همچنین شیرینیپزی و شیرینیفروشی، چایخانهها، قهوهخانهها و کافهتریاها؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
۲. ارائهدهندگان کلیه خدمات زیبایی و آرایشی از قبیل سالنهای زیبایی و آرایشی اعم از زنانه و مردانه؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
۳. کلیه کلینیکها، بیمارستانها، درمانگاه های زیبایی و ارائهدهندگان کلیه خدمات زیبایی اعم از پیکرتراشی، تزریق ژل و هرگونه خدمات دیگر که جنبه غیر درمانی داشته باشد؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
۴. بلاگرها و اینفلوئنسرها؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت
۵. عکاسان و فیلمبرداران؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
۶. طراحان مد، لباس و ساختمان (مانند طراحان دکوراسیون داخلی، بیرونی ساختمانها و...)؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
۷. بازیگران، کارگردانان و تهیهکنندگان سینما، تلویزیون و تئاتر؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
۸. ارائهدهندگان خدمات پیمانکاری در هر زمینه؛ با فروش بیش از صد و چهل و چهار میلیارد ریال (۱۴۴.0۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) به شرح صدر این قسمت.
فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا دهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده انـد، حتـی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله یازدهم ثبت نام این نظام مالیاتی جزء مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.
۱۳:۳۸
تمدید آموزش مجازی مدارس و دانشگاهها در تهران/ ادارات پایتخت با یکسوم نیرو فعال میشوند
استاندار تهران: آموزش دانشگاهها و مدارس استان تهران در روزهای ۹ و ۱۰ آذر بهصورت غیرحضوری ادامه دارد، بهاستثنای شهرستانهای ملارد، رباطکریم، دماوند، فیروزکوه و پردیس.
همچنین دستگاههای اجرایی شهر تهران با یکسوم ظرفیت کارکنان فعالیت خواهند داشت
@taxinformation
۱۳:۳۸
وقتی مسؤولان سازمان امور مالیاتی رسماً گیج میزنند
️
️
️
پیشنویس فراخوان یازدهم مالیات بر ارزش افزوده
️ چند ساعت پیش این فراخوان ابتدا بهصورت اطلاعیه رسمی منتشر شد، اما بلافاصله از سایت اینتامدیا حذف شد و حالا دوباره به شکل «پیشنویس» روی همان سایت برگشته است.
این هم از ثبات و دقت دستگاه عریض و طویل مالیاتی که هر روز یک تصمیم و یک ابلاغیه جدید رو میکنه
️
️
️
در شرایطی که اقتصاد گرفتار رکود تورمی است و افزایش قیمت بنزین اعلام شده، و کشور در وضعیت «نه جنگ، نه صلح» بهسر میبرد، انتشار چنین فراخوانی فقط نشاندهنده بیتدبیری و بیدرایتی تصمیمسازان این سازمان است.
@taxinformation
این هم از ثبات و دقت دستگاه عریض و طویل مالیاتی که هر روز یک تصمیم و یک ابلاغیه جدید رو میکنه
در شرایطی که اقتصاد گرفتار رکود تورمی است و افزایش قیمت بنزین اعلام شده، و کشور در وضعیت «نه جنگ، نه صلح» بهسر میبرد، انتشار چنین فراخوانی فقط نشاندهنده بیتدبیری و بیدرایتی تصمیمسازان این سازمان است.
۱۴:۳۷
تهدید معاونت حقوقی.pdf
۶۶۲.۹۳ کیلوبایت
اولا فاقد وجاهت قانونی و به دور از شان یک سازمان و مقام دولتی می باشد.
ثانیا از زمان فراخوان تا اجرا باید با فاصله ۹۰ روزه باشد. ثالثا _ باید قبل از وضع هر گونه مقرره پیش نویس و اطلاع رسانی شود.
۱۶:۴۶
با گذشت بیش از دو سال از آغاز برنامه هفتم توسعه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور، از اجرای یک حکم کلیدی و ضربالاجلدار این برنامه خودداری کردهاند. بر اساس بند (ت) ماده (۲۷) این قانون، این وزارتخانه موظف بود تا پایان سال نخست برنامه، تمهیدات لازم برای انتزاع فرآیند دادرسی مالیاتی از بدنه سازمان امور مالیاتی را فراهم کند تا استقلال و بیطرفی رسیدگی به اختلافات مالیاتی تضمین شود. با این حال، علیرغم تصریح قانون، امروز شاهد آن هستیم که سازمانی که خود مأمور وصول مالیات است، همچنان به عنوان مرجع رسیدگی به اعتراضات علیه همان مالیاتها نیز عمل میکند. این وضعیت نه تنها یک تخلف آشکار از قانون برنامه توسعه محسوب میشود، بلکه اصل بنیادین دادرسی عادلانه و بیطرف را نقض کرده و اعتماد مودیان مالیاتی و فعالان اقتصادی را به شدت خدشهدار ساخته است.
این رویه نه تنها اعتماد عمومی را تخریب میکند، بلکه به عنوان مانعی جدی در مسیر بهبود فضای کسبوکار و جذب سرمایهگذاری عمل مینماید. چرا باید مودی مالیاتی، برای اعتراض به رأی همان نهادی که علیه او مالیات تعیین کرده، به درون همان ساختار رجوع کند؟ این اشکال ساختاری آشکار، سالهاست که به بهانههای مختلف تداوم یافته و اکنون با وجود تصویب قانونی شفاف در برنامه هفتم توسعه، دیگر هیچ توجیهی برای تعلل در رفع آن پذیرفته نیست.
مسئولیت این تعلل به طور مستقیم بر عهده وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور است. آنها نه تنها وظیفه داشتند زمینه اجرای این قانون را فراهم کنند، بلکه میبایست پاسخگوی این تأخیر بیش از دو ساله نیز باشند. سکوت و عدم اقدام آنها، عملاً به معنای عبور از قانون و نادیده گرفتن خواست مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم است.
اکنون پرسش اصلی این است: آیا نهادهای نظارتی بالادستی در برابر این نافرمانی آشکار از قانون، سکوت خواهند کرد؟ آیا نمایندگان مجلس که خود تصویبکننده این ماده قانونی بودند، نظارت خود را تنها به صحن مجلس محدود میکنند و اجازه میدهند یک وزارتخانه، مصوبه آنها را مسکوت گذارد؟
۱۳:۵۳
دوستان و همکارانتان را هم دعوت کنید تا از تازهترین اخبار، تحلیلها و آموزشهای مالیاتی باخبر شوند
🟢 در پیامرسانهای داخلی هم کنار شماییم:بله
هر روز، جدیدترین تغییرات و نکات کاربردی مالیاتی را بخوانید و از بقیه جلوتر باشید.
۲۰:۳۱