«ثبت نِصاب جهانی جدید در فناوری ذخیرهسازی نور»
پژوهشگران آکادمی علوم اطلاعات کوانتومی پکن (BAQIS)، با ثبت نِصاب ۴۰۳۵ ثانیهای در ذخیرهسازی اطلاعات نوری، دستاورد چشمگیری در حوزه ذخیره اطلاعات کوانتومی رقم زدهاند. ذخیرهسازی نور همواره به دلیل حرکت پرسرعت فوتونها چالشی بزرگ بوده است، زیرا این ذرات بهسختی قابلمهار هستند. برای حل این مشکل، دانشمندان سیگنالهای نوری را به سیگنالهای صوتی تبدیل کردند، زیرا امواج صوتی سرعت کمتری دارند و راحتتر ذخیره میشوند. پیشتر، مواد مختلفی مانند آلومینیوم فلزی و فیلم نیترید سیلیکون برای این منظور به کار گرفته شده بودند، اما به دلیل اتلاف داخلی، توانایی حفظ ارتعاشات را برای کمتر از یک ثانیه داشتند. در جستجوی گزینههای بهتر، پژوهشگران الماس و نیترید گالیوم را آزمایش کردند، اما در نهایت فیلم سیلیکون کاربید تکبلوری را مؤثرترین ماده یافتند. این ماده به دلیل ساختار منظم داخلی خود، میزان اتلاف را کاهش داده و پایداری فرکانسی بالایی را فراهم میکند که امکان ذخیرهسازی طولانیمدت را میسر میسازد. علاوهبر ثبت نِصاب جدید، این پیشرفت کاربردهای بالقوهای در رایانش کوانتومی دارد، زیرا فیلم سیلیکون کاربید حتی در دماهای بسیار پایین نیز عملکرد عالی خود را حفظ میکند. این ویژگی برای سامانههای رایانش کوانتومی برودتی مانند مدارهای ابررسانا ضروری است. در آینده، گروه پژوهشی قصد دارد مدتزمان ذخیرهسازی را افزایش داده، تراکم اطلاعات را بهبود بخشد و سازگاری این فناوری را با شبکههای کوانتومی ارتقا دهد. این فناوریها میتوانند پایهای محکم برای توسعه سامانههای پیشرفته اطلاعات کوانتومی ایجاد کرده و راه را برای پیشرفتهای آینده در رایانش و ارتباطات هموار سازند.
کد خبر: 20250316-5699کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31459
پژوهشگران آکادمی علوم اطلاعات کوانتومی پکن (BAQIS)، با ثبت نِصاب ۴۰۳۵ ثانیهای در ذخیرهسازی اطلاعات نوری، دستاورد چشمگیری در حوزه ذخیره اطلاعات کوانتومی رقم زدهاند. ذخیرهسازی نور همواره به دلیل حرکت پرسرعت فوتونها چالشی بزرگ بوده است، زیرا این ذرات بهسختی قابلمهار هستند. برای حل این مشکل، دانشمندان سیگنالهای نوری را به سیگنالهای صوتی تبدیل کردند، زیرا امواج صوتی سرعت کمتری دارند و راحتتر ذخیره میشوند. پیشتر، مواد مختلفی مانند آلومینیوم فلزی و فیلم نیترید سیلیکون برای این منظور به کار گرفته شده بودند، اما به دلیل اتلاف داخلی، توانایی حفظ ارتعاشات را برای کمتر از یک ثانیه داشتند. در جستجوی گزینههای بهتر، پژوهشگران الماس و نیترید گالیوم را آزمایش کردند، اما در نهایت فیلم سیلیکون کاربید تکبلوری را مؤثرترین ماده یافتند. این ماده به دلیل ساختار منظم داخلی خود، میزان اتلاف را کاهش داده و پایداری فرکانسی بالایی را فراهم میکند که امکان ذخیرهسازی طولانیمدت را میسر میسازد. علاوهبر ثبت نِصاب جدید، این پیشرفت کاربردهای بالقوهای در رایانش کوانتومی دارد، زیرا فیلم سیلیکون کاربید حتی در دماهای بسیار پایین نیز عملکرد عالی خود را حفظ میکند. این ویژگی برای سامانههای رایانش کوانتومی برودتی مانند مدارهای ابررسانا ضروری است. در آینده، گروه پژوهشی قصد دارد مدتزمان ذخیرهسازی را افزایش داده، تراکم اطلاعات را بهبود بخشد و سازگاری این فناوری را با شبکههای کوانتومی ارتقا دهد. این فناوریها میتوانند پایهای محکم برای توسعه سامانههای پیشرفته اطلاعات کوانتومی ایجاد کرده و راه را برای پیشرفتهای آینده در رایانش و ارتباطات هموار سازند.
۱۹:۴۰
«تکمیل یکصدمین سفر اولین کشتی کروز بزرگ بومی چین»
اولین کشتی تفریحی بزرگ بومی چین موسوم به آدورا مَجیک سیتی، صدمین سفر خود را در شانگهای به پایان رساند. این کشتی که از اوایل سال ۲۰۲۴ وارد عرصه عملیات تجاری شده، تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار گردشگر داخلی و بینالمللی را جذب کرده است. طراحی پیشرفته این کشتی شامل امکانات تفریحی نظیر سرسرههای آبی، استخر و فضاهای سبز بر روی دریا است که تجربهای متفاوت را برای مسافران رقم میزند. همزمان با رشد صنعت کروز در چین، مقامات دریایی و مرزی شانگهای اقدام به پیادهسازی یک برنامه مدیریتی سفارشی کردهاند تا عملیات این کشتی ایمن و کارآمد باشد. به عنوان نمونه، با بهرهگیری از ابزارهایی مانند سکو (پلتفرم) هوشمند دریایی، گشتهای الکترونیکی و سامانه خدمات ترافیک کشتی (VTS)، اطلاعات پیشرفتهای درباره ایمنی و شرایط آبوهوایی در اختیار کشتی قرار میگیرد تا سفر آن با اطمینان بیشتری انجام شود. همچنین در ایستگاه بازرسی مرزی، تدابیر جدیدی برای تسریع فرایند ترخیص مسافران اجرا میشود که توانسته با استفاده از سامانه کنترل کشتیهای کروز، زمان انتظار مسافران به میزان قابلتوجهی کاهش دهد. آدورا مَجیک سیتی، نماد پیشرفت صنعت کشتیسازی چین محسوب میشود و با مشارکت بیش از هزار تولیدکننده بینالمللی ساخته شده و نشاندهنده تلفیق نوآوری و همکاری جهانی در حوزه دریانوردی است.
کد خبر: 20250316-21483کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31462
اولین کشتی تفریحی بزرگ بومی چین موسوم به آدورا مَجیک سیتی، صدمین سفر خود را در شانگهای به پایان رساند. این کشتی که از اوایل سال ۲۰۲۴ وارد عرصه عملیات تجاری شده، تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار گردشگر داخلی و بینالمللی را جذب کرده است. طراحی پیشرفته این کشتی شامل امکانات تفریحی نظیر سرسرههای آبی، استخر و فضاهای سبز بر روی دریا است که تجربهای متفاوت را برای مسافران رقم میزند. همزمان با رشد صنعت کروز در چین، مقامات دریایی و مرزی شانگهای اقدام به پیادهسازی یک برنامه مدیریتی سفارشی کردهاند تا عملیات این کشتی ایمن و کارآمد باشد. به عنوان نمونه، با بهرهگیری از ابزارهایی مانند سکو (پلتفرم) هوشمند دریایی، گشتهای الکترونیکی و سامانه خدمات ترافیک کشتی (VTS)، اطلاعات پیشرفتهای درباره ایمنی و شرایط آبوهوایی در اختیار کشتی قرار میگیرد تا سفر آن با اطمینان بیشتری انجام شود. همچنین در ایستگاه بازرسی مرزی، تدابیر جدیدی برای تسریع فرایند ترخیص مسافران اجرا میشود که توانسته با استفاده از سامانه کنترل کشتیهای کروز، زمان انتظار مسافران به میزان قابلتوجهی کاهش دهد. آدورا مَجیک سیتی، نماد پیشرفت صنعت کشتیسازی چین محسوب میشود و با مشارکت بیش از هزار تولیدکننده بینالمللی ساخته شده و نشاندهنده تلفیق نوآوری و همکاری جهانی در حوزه دریانوردی است.
۱۹:۴۱
«پرتاب موفق دو ماهواره به فضا»
شنبه ۱۵ مارس، چین ماهواره سنجش از دور گائوجینگ-۳-۰۲ را به همراه ماهواره تییِنیَن-۲۳ سوار بر موشک حامل لانگمارچ-۲دی به فضا پرتاب کرد. با این پرتاب که از پایگاه جیوچوئَن صورت گرفت، تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۴ مورد رسید.
کد خبر: 20250316-21484کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31481
شنبه ۱۵ مارس، چین ماهواره سنجش از دور گائوجینگ-۳-۰۲ را به همراه ماهواره تییِنیَن-۲۳ سوار بر موشک حامل لانگمارچ-۲دی به فضا پرتاب کرد. با این پرتاب که از پایگاه جیوچوئَن صورت گرفت، تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۴ مورد رسید.
۱۹:۴۵
«کمک فناوری بومی چین به بیماران فلج حرکتی»
گروهی از دانشمندان و جراحان چینی با موفقیت یک جراحی رابط مغز-نخاع (BSI) را بهصورت کمتهاجمی انجام دادند و توانستند بیمار مبتلا به فلج را ظرف ۲۴ ساعت پس از عمل، قادر به ایستادن و راهرفتن کنند. این جراحی که در بیمارستان جونگشَن شانگهای انجام شد، نخستین مورد در جهان بود که به فردی با فلج کامل پایینتنه امکان بازیابی توان حرکتی را داد. در این روش از تحریک الکتریکی اپیدورال (EES) برای بازیابی عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به آسیبهای نخاعی استفاده شده که با ایجاد یک پل عصبی بین مغز و نخاع، سیگنالهای مغزی را رمزگشایی کرده و تحریک الکتریکی هدفمندی را به ریشههای عصبی ارسال میکند. در طی فرایند جراحی که چهار ساعت به طول انجامید است؛ دو تراشه الکترودی (هر یک به قطر یک میلیمتر) در قشر حرکتی مغز کاشته شده و با کمک هوشمصنوعی، بیمار ظرف یک روز توانایی حرکت پاهای خود را بازیافته است. یکی از چالشهای بزرگ در فناوری مذکور، رمزگشایی تصمیمات آنی فرد برای حرکت است، زیرا هرگونه تأخیر در پردازش، ممکن است باعث زمینخوردن بیمار شود. پس از سه سال تحقیقوتوسعه، گروه تحقیقاتی در جهت حل این چالش، موفق به دستیابی به پیشرفتی بزرگ در رمزگشایی در لحظه سیگنالهای مغزی شدهاند. شایانذکر است، بین ژانویه و فوریه، سه جراحی مشابه انجام شد که در آن بیماران ظرف دو هفته توانایی کنترل پاهای خود را به دست آوردند. موفقیت این آزمایشها نشاندهنده مقیاسپذیری و قابلیت تکرار فناوری رابط مغز-نخاع است و امیدی تازه برای میلیونها بیمار مبتلا به فلج در سراسر جهان فراهم میکند. این گروه به بهینهسازی و توسعه این روش ادامه میدهد تا نتایج بهتری برای بیماران آسیبدیده نخاعی حاصل شود.
کد خبر: 20250317-1225کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31484
گروهی از دانشمندان و جراحان چینی با موفقیت یک جراحی رابط مغز-نخاع (BSI) را بهصورت کمتهاجمی انجام دادند و توانستند بیمار مبتلا به فلج را ظرف ۲۴ ساعت پس از عمل، قادر به ایستادن و راهرفتن کنند. این جراحی که در بیمارستان جونگشَن شانگهای انجام شد، نخستین مورد در جهان بود که به فردی با فلج کامل پایینتنه امکان بازیابی توان حرکتی را داد. در این روش از تحریک الکتریکی اپیدورال (EES) برای بازیابی عملکرد حرکتی در بیماران مبتلا به آسیبهای نخاعی استفاده شده که با ایجاد یک پل عصبی بین مغز و نخاع، سیگنالهای مغزی را رمزگشایی کرده و تحریک الکتریکی هدفمندی را به ریشههای عصبی ارسال میکند. در طی فرایند جراحی که چهار ساعت به طول انجامید است؛ دو تراشه الکترودی (هر یک به قطر یک میلیمتر) در قشر حرکتی مغز کاشته شده و با کمک هوشمصنوعی، بیمار ظرف یک روز توانایی حرکت پاهای خود را بازیافته است. یکی از چالشهای بزرگ در فناوری مذکور، رمزگشایی تصمیمات آنی فرد برای حرکت است، زیرا هرگونه تأخیر در پردازش، ممکن است باعث زمینخوردن بیمار شود. پس از سه سال تحقیقوتوسعه، گروه تحقیقاتی در جهت حل این چالش، موفق به دستیابی به پیشرفتی بزرگ در رمزگشایی در لحظه سیگنالهای مغزی شدهاند. شایانذکر است، بین ژانویه و فوریه، سه جراحی مشابه انجام شد که در آن بیماران ظرف دو هفته توانایی کنترل پاهای خود را به دست آوردند. موفقیت این آزمایشها نشاندهنده مقیاسپذیری و قابلیت تکرار فناوری رابط مغز-نخاع است و امیدی تازه برای میلیونها بیمار مبتلا به فلج در سراسر جهان فراهم میکند. این گروه به بهینهسازی و توسعه این روش ادامه میدهد تا نتایج بهتری برای بیماران آسیبدیده نخاعی حاصل شود.
۱۸:۰۶
«پرتاب ۸ ماهواره توسط بخش خصوصی چین»
دوشنبه ۱۷ مارس، شرکت گَلِکتیک انرژی چین هشت ماهواره را سوار بر موشک تجاری سِرِس-۱ (CERES-1) از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به مدار ۵۳۵ کیلومتری خورشید آهنگ پرتاب کرد. در این ماموریت، پنج ماهواره شامل ماهوارههای شماره ۵۵ الی ۶۰ از منظومه یونیائو-۱ و دو ماهواره شماره ۶ و ۷ از خانواده اِیرسَت به مدار تزریق شد. منظومه Yunyao-1 مجموعهای از ماهوارههای هواشناسی تجاری است که توسط شرکت یونیائو ایرواسپیس مستقر در تییِنجین ساخته شده است و هدف آن تشکیل یک منظومه متشکل از ۹۰ ماهواره است. ماهوارههای پرتاب شده مجهز به تجهیزات خاصی از سامانه ناوبری ماهوارهای جهانی (GNSS) هستند که برای جمعآوری دادههای دما، رطوبت، فشار و چگالی الکترون یونوسفر مورد استفاده قرار میگیرند. ایجاد یک سامانه جهانیِ بههنگام جهت شناسایی شرایط جوّی و یونسفر و نیز پشتیبانی از سامانههای مختلف تشخیص آبوهوا برای صنایع مختلف، از دیگر قابلیتهای این منظومه است. شرکت مذکور قصد دارد اطلاعات پیشبینی هواشناسی را هر ۲۰ دقیقه یا کمتر بروزرسانی کرده و در اختیار کشورهای عضو ابتکار یک کمربند یک راه قرار دهد. شرکت گلکتیک انرژی تاکنون ۱۷ پرتاب انجام داده است.
کد خبر: 20250318-21485کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31517
دوشنبه ۱۷ مارس، شرکت گَلِکتیک انرژی چین هشت ماهواره را سوار بر موشک تجاری سِرِس-۱ (CERES-1) از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به مدار ۵۳۵ کیلومتری خورشید آهنگ پرتاب کرد. در این ماموریت، پنج ماهواره شامل ماهوارههای شماره ۵۵ الی ۶۰ از منظومه یونیائو-۱ و دو ماهواره شماره ۶ و ۷ از خانواده اِیرسَت به مدار تزریق شد. منظومه Yunyao-1 مجموعهای از ماهوارههای هواشناسی تجاری است که توسط شرکت یونیائو ایرواسپیس مستقر در تییِنجین ساخته شده است و هدف آن تشکیل یک منظومه متشکل از ۹۰ ماهواره است. ماهوارههای پرتاب شده مجهز به تجهیزات خاصی از سامانه ناوبری ماهوارهای جهانی (GNSS) هستند که برای جمعآوری دادههای دما، رطوبت، فشار و چگالی الکترون یونوسفر مورد استفاده قرار میگیرند. ایجاد یک سامانه جهانیِ بههنگام جهت شناسایی شرایط جوّی و یونسفر و نیز پشتیبانی از سامانههای مختلف تشخیص آبوهوا برای صنایع مختلف، از دیگر قابلیتهای این منظومه است. شرکت مذکور قصد دارد اطلاعات پیشبینی هواشناسی را هر ۲۰ دقیقه یا کمتر بروزرسانی کرده و در اختیار کشورهای عضو ابتکار یک کمربند یک راه قرار دهد. شرکت گلکتیک انرژی تاکنون ۱۷ پرتاب انجام داده است.
۱۷:۴۲
«پیشگامی جهانی چین در گسترش پوشش جنگلی – بخش اول
»
در سالهای اخیر، چین با تمرکز بر توسعه سبز و پایدار محیطزیست، اقدامات گستردهای برای افزایش پوشش جنگلی و بهبود تابآوری زیستبوم انجام داده است. سیاستهای ملی همچون “اهداف دوگانه کربن” و شعار “آبهای زلال و کوههای سرسبز، سرمایههای ارزشمند هستند”، جایگاه چین را بهعنوان پیشرو جهانی در حفاظت از محیطزیست تثبیت کرده است. در سال ۲۰۲۴، چین با اجرای ۴.۴۵ میلیون هکتار جنگلکاری، میزان پوشش جنگلی خود را به بیش از ۲۵ درصد رسانده است. بهطوریکه حجم کل ذخایر جنگلی این کشور اکنون از ۲۰ میلیارد مترمکعب فراتر رفته و تاکنون بیش از ۷۷۳ میلیون هکتار جنگلکاری در سراسر کشور انجام شده است. این اقدامات چین را به کشوری با بیشترین میزان افزایش پوشش سبز در جهان تبدیل کرده است. همچنین، شاخصهای محیطزیستی چین بهبود یافتهاند؛ بهطوریکه کیفیت هوای مطلوب در سراسر کشور به ۸۷.۲ درصدِ روزهای سال رسیده و سهم آبهای سطحیِ باکیفیت، به بالای ۹۰ درصد از منابع آبی رسیده است. علاوهبراین، چین توانسته است ۳.۲۲ میلیون هکتار مرتع را احیا و ۲.۷۸ میلیون هکتار از اراضی بیابانی و سنگی را ترمیم کند. در همین راستا، کمربند سبزی به طول ۳ هزار کیلومتر در اطراف صحرای تِکلهمَکان واقع در منطقه خودمختار شینجیانگ ایجاد شده است. یکی از مهمترین پروژههای جنگلکاری چین، برنامه کمربند حفاظتی سه شمال است که از سال ۱۹۷۸ آغاز شده و بهعنوان بزرگترین طرح جنگلکاری جهان شناخته میشود. این برنامه که هدف اصلی آن مهار بیابانزایی در مناطق شمال غرب، شمال و شمال شرق چین است، تاکنون با سرمایهگذاری ۳۲ میلیارد یوان (معادل ۴.۴ میلیارد دلار)، اجرای ۲۸۷ پروژه حفاظت از زیستبوم و احداث ۵۸ پایگاه نهالستان همراه بوده است. در سال گذشته، ۳.۸ میلیون هکتار زمین ذیل این برنامه احیا شد.
کد خبر: 20250318-4382کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31502
در سالهای اخیر، چین با تمرکز بر توسعه سبز و پایدار محیطزیست، اقدامات گستردهای برای افزایش پوشش جنگلی و بهبود تابآوری زیستبوم انجام داده است. سیاستهای ملی همچون “اهداف دوگانه کربن” و شعار “آبهای زلال و کوههای سرسبز، سرمایههای ارزشمند هستند”، جایگاه چین را بهعنوان پیشرو جهانی در حفاظت از محیطزیست تثبیت کرده است. در سال ۲۰۲۴، چین با اجرای ۴.۴۵ میلیون هکتار جنگلکاری، میزان پوشش جنگلی خود را به بیش از ۲۵ درصد رسانده است. بهطوریکه حجم کل ذخایر جنگلی این کشور اکنون از ۲۰ میلیارد مترمکعب فراتر رفته و تاکنون بیش از ۷۷۳ میلیون هکتار جنگلکاری در سراسر کشور انجام شده است. این اقدامات چین را به کشوری با بیشترین میزان افزایش پوشش سبز در جهان تبدیل کرده است. همچنین، شاخصهای محیطزیستی چین بهبود یافتهاند؛ بهطوریکه کیفیت هوای مطلوب در سراسر کشور به ۸۷.۲ درصدِ روزهای سال رسیده و سهم آبهای سطحیِ باکیفیت، به بالای ۹۰ درصد از منابع آبی رسیده است. علاوهبراین، چین توانسته است ۳.۲۲ میلیون هکتار مرتع را احیا و ۲.۷۸ میلیون هکتار از اراضی بیابانی و سنگی را ترمیم کند. در همین راستا، کمربند سبزی به طول ۳ هزار کیلومتر در اطراف صحرای تِکلهمَکان واقع در منطقه خودمختار شینجیانگ ایجاد شده است. یکی از مهمترین پروژههای جنگلکاری چین، برنامه کمربند حفاظتی سه شمال است که از سال ۱۹۷۸ آغاز شده و بهعنوان بزرگترین طرح جنگلکاری جهان شناخته میشود. این برنامه که هدف اصلی آن مهار بیابانزایی در مناطق شمال غرب، شمال و شمال شرق چین است، تاکنون با سرمایهگذاری ۳۲ میلیارد یوان (معادل ۴.۴ میلیارد دلار)، اجرای ۲۸۷ پروژه حفاظت از زیستبوم و احداث ۵۸ پایگاه نهالستان همراه بوده است. در سال گذشته، ۳.۸ میلیون هکتار زمین ذیل این برنامه احیا شد.
۱۰:۵۵
«پیشگامی جهانی چین در گسترش پوشش جنگلی – بخش دوم
»
علاوهبر جنگلکاری در مقیاس وسیع، چین پروژههای منطقهای متعددی را نیز در راستای احیای زیستبوم اجرا کرده است. در دهه گذشته، منطقه پکن-تییِنجین-خِبِی گامهای بزرگی در احیای محیطزیست برداشته است. در این مدت، پکن ۱۳ هزار هکتار، تییِنجین ۳۰۰ هکتار، و استان خِبِی ۴۲۵ هزار هکتار جنگلکاری انجام دادهاند که نقش مهمی در کاهش طوفانهای شن، بهبود کیفیت هوا و افزایش تنوع زیستی منطقه ایفا کرده است. در سال ۲۰۲۴، چین موفق شد بیش از ۵ میلیون هکتار زمین را تحت حفاظت و احیای زیستبوم قرار دهد. در شانزدهمین اجلاس تنوع زیستی سازمان ملل (COP-16)، پکن، منطقه نینگخه در تییِنجین و هفت شهر دیگر چین بهعنوان “شهرهای جذاب در زمینه تنوع زیستی” معرفی شدند. تا سال ۲۰۲۳، میزان جذب کربن سالانه چین به بیش از ۱.۲ میلیارد تن رسید و بیش از ۲۰۰ شهر موفق به دریافت عنوان “شهر جنگلی ملی” شدند. علاوهبراین، پوشش سبز در روستاها به بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده اهمیت توسعه فضای سبز در مناطق شهری و روستایی است. در سالهای اخیر، راهبردهای جنگلکاری چین فراتر از افزایش پوشش جنگلی بوده و به سمت انتخاب علمی گونههای درختی متناسب با اقلیم و خاک هر منطقه حرکت کرده است. این رویکرد نهتنها باعث افزایش تابآوری جنگلها و بهبود کیفیت آنها شده، بلکه به افزایش جذب کربن، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آبی نیز کمک کرده است. تلاشهای مداوم چین در حوزه جنگلکاری نهتنها محیطزیست داخلی این کشور را بهبود بخشیده، بلکه کمک شایانی به حفاظت زیستبوم جهانی کرده است. گزارش کار دولت در سال ۲۰۲۵ تأکید دارد که چین با توسعه مناطق آزمایشی “چین زیبا”، در مسیر تحقق انتظارات مردم برای یک محیطزیست سالمتر و آیندهای پایدار گام بر خواهد داشت.
کد خبر: 20250318-4383کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31505
علاوهبر جنگلکاری در مقیاس وسیع، چین پروژههای منطقهای متعددی را نیز در راستای احیای زیستبوم اجرا کرده است. در دهه گذشته، منطقه پکن-تییِنجین-خِبِی گامهای بزرگی در احیای محیطزیست برداشته است. در این مدت، پکن ۱۳ هزار هکتار، تییِنجین ۳۰۰ هکتار، و استان خِبِی ۴۲۵ هزار هکتار جنگلکاری انجام دادهاند که نقش مهمی در کاهش طوفانهای شن، بهبود کیفیت هوا و افزایش تنوع زیستی منطقه ایفا کرده است. در سال ۲۰۲۴، چین موفق شد بیش از ۵ میلیون هکتار زمین را تحت حفاظت و احیای زیستبوم قرار دهد. در شانزدهمین اجلاس تنوع زیستی سازمان ملل (COP-16)، پکن، منطقه نینگخه در تییِنجین و هفت شهر دیگر چین بهعنوان “شهرهای جذاب در زمینه تنوع زیستی” معرفی شدند. تا سال ۲۰۲۳، میزان جذب کربن سالانه چین به بیش از ۱.۲ میلیارد تن رسید و بیش از ۲۰۰ شهر موفق به دریافت عنوان “شهر جنگلی ملی” شدند. علاوهبراین، پوشش سبز در روستاها به بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده اهمیت توسعه فضای سبز در مناطق شهری و روستایی است. در سالهای اخیر، راهبردهای جنگلکاری چین فراتر از افزایش پوشش جنگلی بوده و به سمت انتخاب علمی گونههای درختی متناسب با اقلیم و خاک هر منطقه حرکت کرده است. این رویکرد نهتنها باعث افزایش تابآوری جنگلها و بهبود کیفیت آنها شده، بلکه به افزایش جذب کربن، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آبی نیز کمک کرده است. تلاشهای مداوم چین در حوزه جنگلکاری نهتنها محیطزیست داخلی این کشور را بهبود بخشیده، بلکه کمک شایانی به حفاظت زیستبوم جهانی کرده است. گزارش کار دولت در سال ۲۰۲۵ تأکید دارد که چین با توسعه مناطق آزمایشی “چین زیبا”، در مسیر تحقق انتظارات مردم برای یک محیطزیست سالمتر و آیندهای پایدار گام بر خواهد داشت.
۱۰:۵۶
«یا مدبرالیل و النهار»در تلاقی بهار طبیعت و بهار بندگی، و با توسل و ارادت به پیشگاه مولای موحدان و دروازهی علوم اولین و آخرین، سالی توأم با بهروزی، موفقیت و سربلندی برای یکایک مخاطبان فرهیختهی مجموعهی اطلاعرسانی علوم، فناوری و نوآوری آرزو میکنیم.


تقدیرتان نیکو، مِهرتان مستدام


۱۴:۱۸
«هواپیمای دوزیست چینی، در آستانهی دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی»
هواپیمای بومی و دوزیست (amphibious) چینی که در دو سال گذشته، بیش از ۳۵۶۰ ساعت پرواز آزمایشی داشته است، با انجام پروازهای اخیر در استان شانشی در شمالغرب چین، یک گام دیگر به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی نزدیکتر شد. این پروازها، در مناطق مختلف سرتاسر چین و در شرایط محیطی مختلف، از جمله حرارت و برودت بسیار شدید، رطوبت بالا، سطح آب، مناطق مرتفع، باد جانبی شدید و شرایط حدی دیگر انجام شدهاند. خانواده AG600، قابلیت انجام عملیاتهای امداد و نجات، اطفای حریق و گشت دریایی، جابجایی سرنشین و بار را دارد. این هواپیما، اولین برخاست خود را در سال ۲۰۱۷ و اولین پرواز خود از روی سطح دریا را در سال ۲۰۲۰ انجام داد. توسعهی این پرنده، نشان از توانمندی بالای چین در طراحی و ساخت بومی هواپیماهای بزرگ و با مأموریت ویژه دارد.
کد خبر: 20250322-21486کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31536
هواپیمای بومی و دوزیست (amphibious) چینی که در دو سال گذشته، بیش از ۳۵۶۰ ساعت پرواز آزمایشی داشته است، با انجام پروازهای اخیر در استان شانشی در شمالغرب چین، یک گام دیگر به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی نزدیکتر شد. این پروازها، در مناطق مختلف سرتاسر چین و در شرایط محیطی مختلف، از جمله حرارت و برودت بسیار شدید، رطوبت بالا، سطح آب، مناطق مرتفع، باد جانبی شدید و شرایط حدی دیگر انجام شدهاند. خانواده AG600، قابلیت انجام عملیاتهای امداد و نجات، اطفای حریق و گشت دریایی، جابجایی سرنشین و بار را دارد. این هواپیما، اولین برخاست خود را در سال ۲۰۱۷ و اولین پرواز خود از روی سطح دریا را در سال ۲۰۲۰ انجام داد. توسعهی این پرنده، نشان از توانمندی بالای چین در طراحی و ساخت بومی هواپیماهای بزرگ و با مأموریت ویژه دارد.
۱۱:۵۲
«پرتاب دومین موشک بخش خصوصی چین در کمتر از ۵ روز»
جمعه ۲۱ مارس، شرکت گَلِکتیک انرژی، شش ماهواره هواشناسی را سوار بر ماهوارهبر سِرِس-۱، از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به فضا پرتاب کرد. در این ماموریت، ماهوارههای شماره ۴۳ الی ۴۸ از منظومه یونیائو-۱ به مدار ۵۳۵ کیلومتری خورشید آهنگ تزریق شدند. ماهوارههای مذکور وظیفه پایش وضعیت آبوهوا و جمعآوری دادههای جوّی از جمله دما، رطوبت و فشار را برعهده دارند. تاکنون، ۲۲ ماهواره از منظومه یونیائو-۱ با کمک موشکهای سِرِس-۱ در مدار مستقر شدهاند. این دومین پرتاب موشک یاد شده در یک هفته اخیر و در مجموع نوزدهمین ماموریت انجامشده با کمک ماهوارهبرهای حانواده سرس-۱ بود که طی آنها، ۷۷ ماهواره تجاری در مدار تزریق شدهاند. گفتنیست، سرس-۱ یک موشک پیشرانه جامد با ۲۰ متر طول، ۱,۴ متر قطر و ۳۳ تُن وزن برخاست است که توانایی حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله را به ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ یا ۳۵۰ کیلوگرم بار به مدار ۲۰۰ کیلومتری ارتفاع پایین را داراست. این نسخه، اکنون بالاترین میزان موفقیت را در میان تمام موشکهای بخش خصوصی چین دارد. ماموریت انجام شده، چهاردهمین پرتاب فضایی چین در سال ۲۰۲۵ بود.
کد خبر: 20250322-21487کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31539
جمعه ۲۱ مارس، شرکت گَلِکتیک انرژی، شش ماهواره هواشناسی را سوار بر ماهوارهبر سِرِس-۱، از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به فضا پرتاب کرد. در این ماموریت، ماهوارههای شماره ۴۳ الی ۴۸ از منظومه یونیائو-۱ به مدار ۵۳۵ کیلومتری خورشید آهنگ تزریق شدند. ماهوارههای مذکور وظیفه پایش وضعیت آبوهوا و جمعآوری دادههای جوّی از جمله دما، رطوبت و فشار را برعهده دارند. تاکنون، ۲۲ ماهواره از منظومه یونیائو-۱ با کمک موشکهای سِرِس-۱ در مدار مستقر شدهاند. این دومین پرتاب موشک یاد شده در یک هفته اخیر و در مجموع نوزدهمین ماموریت انجامشده با کمک ماهوارهبرهای حانواده سرس-۱ بود که طی آنها، ۷۷ ماهواره تجاری در مدار تزریق شدهاند. گفتنیست، سرس-۱ یک موشک پیشرانه جامد با ۲۰ متر طول، ۱,۴ متر قطر و ۳۳ تُن وزن برخاست است که توانایی حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله را به ۵۰۰ کیلومتری خورشید آهنگ یا ۳۵۰ کیلوگرم بار به مدار ۲۰۰ کیلومتری ارتفاع پایین را داراست. این نسخه، اکنون بالاترین میزان موفقیت را در میان تمام موشکهای بخش خصوصی چین دارد. ماموریت انجام شده، چهاردهمین پرتاب فضایی چین در سال ۲۰۲۵ بود.
۱۱:۵۶
«رونمایی بیوایدی از باتری ۱ مگاواتی با امکان شارژ فوقسریع»
شرکت خودروسازی بیوایدی، از یک باتری جدید با فناوری شارژ فوقسریع پردهبرداری کرده که قادر است با بیشینه سرعت ۲ کیلومتر بر ثانیه شارژ شود. این باتری پس از تنها ۵ دقیقه شارژ، امکان پیمایش ۴۰۷ کیلومتر را برای خودروهای برقی فراهم میکند. این باتری به ترتیب از بیشینه توان شارژ ۱ مگاوات، ولتاژ شارژ ۱ کیلوولت و جریان شارژ ۱۰۰۰ آمپر پشتیبانی میکند. همچنین نرخ شارژ این باتری در اوج خود به ۱۰c میرسد که نشاندهنده پیشرفتی چشمگیر در فناوری شارژ سریع خودروهای برقی است. نرخ C به سرعت شارژ یا دِشارژ باتری نسبت به بیشینه ظرفیت آن اشاره دارد. بهعبارتدیگر، هرچه نرخ C بالاتر باشد، شارژ یا دِشارژ سریعتر اتفاق میافتد. بیوایدی هدف خود را کاهش زمان شارژ خودروهای برقی تا رسیدن به سطح سوختگیری خودروهای بنزینی و دیزلی اعلام کرده است؛ مفهومی که از آن بهعنوان برابری نفت و برق یاد میشود. همچنین این شرکت اعلام کرد که قصد دارد بیش از ۴ هزار ایستگاه شارژ سریع در سراسر چین راهاندازی کند تا زیرساختهای لازم برای توسعه هرچه بیشتر خودروهای برقی را فراهم سازد. شایان ذکر است، در جولای ۲۰۲۴، تعداد ایستگاه شارژ عمومی چین به حدود ۳.۲ میلیون واحد رسیده است.
کد خبر: 20250327-21488کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31589
شرکت خودروسازی بیوایدی، از یک باتری جدید با فناوری شارژ فوقسریع پردهبرداری کرده که قادر است با بیشینه سرعت ۲ کیلومتر بر ثانیه شارژ شود. این باتری پس از تنها ۵ دقیقه شارژ، امکان پیمایش ۴۰۷ کیلومتر را برای خودروهای برقی فراهم میکند. این باتری به ترتیب از بیشینه توان شارژ ۱ مگاوات، ولتاژ شارژ ۱ کیلوولت و جریان شارژ ۱۰۰۰ آمپر پشتیبانی میکند. همچنین نرخ شارژ این باتری در اوج خود به ۱۰c میرسد که نشاندهنده پیشرفتی چشمگیر در فناوری شارژ سریع خودروهای برقی است. نرخ C به سرعت شارژ یا دِشارژ باتری نسبت به بیشینه ظرفیت آن اشاره دارد. بهعبارتدیگر، هرچه نرخ C بالاتر باشد، شارژ یا دِشارژ سریعتر اتفاق میافتد. بیوایدی هدف خود را کاهش زمان شارژ خودروهای برقی تا رسیدن به سطح سوختگیری خودروهای بنزینی و دیزلی اعلام کرده است؛ مفهومی که از آن بهعنوان برابری نفت و برق یاد میشود. همچنین این شرکت اعلام کرد که قصد دارد بیش از ۴ هزار ایستگاه شارژ سریع در سراسر چین راهاندازی کند تا زیرساختهای لازم برای توسعه هرچه بیشتر خودروهای برقی را فراهم سازد. شایان ذکر است، در جولای ۲۰۲۴، تعداد ایستگاه شارژ عمومی چین به حدود ۳.۲ میلیون واحد رسیده است.
۱۳:۴۵
«انجام موفق پانزدهمین پرتاب فضایی چین در سال ۲۰۲۵»
چهارشنبه ۲۶ مارس، چین یک ماهواره از خانواده تییِنلییِن-۲ را سوار بر لانگمارچ-۳بی با موفقیت از پایگاه پرتاب شیچانگ به مدار تزریق کرد. ماهواره Tianlian II-04، نسل دوم ماهوارههای رله داده چین در مدار ژئو است که خدمات رله داده و TT&C (دورسنجی، ردیابی و فرماندهی) را برای فضاپیماهای سرنشیندار (مانند فضاپیماها، سفینههای فضایی و ایستگاههای فضایی)؛ ماهوارههای سنجشی پشتیبان در مدارهای پایین و متوسط؛ و نیز پرتاب ماهوارهبرها ارائه میدهد. گفتنیست نسل اول شبکه ماهوارهای رله داده چین، موسوم به تییِنلییِن-۱، متشکل از پنج ماهواره است که اولین ماهواره آن در سال ۲۰۰۸ پرتاب شده بود. ماهوارههای مذکور در چندین عملیات مهم فضایی مانند ملاقات مداری و پهلوگیری پروازهای فضایی سرنشیندار کشور خدمترسانی کردهاند. در مقایسه با نسل اول؛ ماهوارههای خانواده تییِنلییِن-۲ دارای قابلیتهای قویتر، ظرفیت حمل بار بیشتر و طول عمر طولانیتر هستند. با این پرتاب تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۵ مورد رسید.
کد خبر: 20250327-21489کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31592
چهارشنبه ۲۶ مارس، چین یک ماهواره از خانواده تییِنلییِن-۲ را سوار بر لانگمارچ-۳بی با موفقیت از پایگاه پرتاب شیچانگ به مدار تزریق کرد. ماهواره Tianlian II-04، نسل دوم ماهوارههای رله داده چین در مدار ژئو است که خدمات رله داده و TT&C (دورسنجی، ردیابی و فرماندهی) را برای فضاپیماهای سرنشیندار (مانند فضاپیماها، سفینههای فضایی و ایستگاههای فضایی)؛ ماهوارههای سنجشی پشتیبان در مدارهای پایین و متوسط؛ و نیز پرتاب ماهوارهبرها ارائه میدهد. گفتنیست نسل اول شبکه ماهوارهای رله داده چین، موسوم به تییِنلییِن-۱، متشکل از پنج ماهواره است که اولین ماهواره آن در سال ۲۰۰۸ پرتاب شده بود. ماهوارههای مذکور در چندین عملیات مهم فضایی مانند ملاقات مداری و پهلوگیری پروازهای فضایی سرنشیندار کشور خدمترسانی کردهاند. در مقایسه با نسل اول؛ ماهوارههای خانواده تییِنلییِن-۲ دارای قابلیتهای قویتر، ظرفیت حمل بار بیشتر و طول عمر طولانیتر هستند. با این پرتاب تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۵ مورد رسید.
۱۳:۴۶
«پرواز موفق نخستین پهپاد باری یکتُنی چین»
پهپاد باری TP1000، نخستین پهپاد بزرگ چین باقابلیت حمل یک تُن بار، نخستین پرواز آزمایشی خود را در شهر چینگدائو با موفقیت به اتمام رسانید. این پهپاد که بهعنوان اولین هواگرد ترابری بدون سرنشین چین باقابلیت رهاسازی هوایی بار شناخته میشود، مطابق با استانداردهای هوانوردی غیرنظامی چین برای پهپادهای باری بزرگ توسعه یافته است. این پرنده، دارای وزن برخاست ۳.۳ تن و ظرفیت حمل بار ۱۰۰۰ کیلوگرم است. نسخه جدید، نسبت به نسخه پیشین خود موسوم به TP500، از ظرفیت بار بالاتر برخوردار بوده و میتواند در حالت بارگیری کامل، تا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کند. طی پرواز آزمایشی که ۲۶ دقیقه به طول انجامید، پهپاد عملکردی پایدار و قابلاطمینان از خود نشان داده و تمامی شاخصهای عملکردی را منطبق با انتظارات ازپیشتعیینشده به انجام رسانید. پهپاد مذکور، با هدف پاسخگویی به نیازهای روزافزون حملونقل بار در ارتفاع کم توسعه یافته است و قرار است در عملیات آمادی (لجستیکی) و امدادرسانی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پرنده به سامانه هوشمند رهاسازی بار مجهز شده که قابلیت آن را در امداد اضطراری و عملیات مدیریت بحران افزایش میدهد. بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، TP1000 تا سال ۲۰۲۶ وارد مرحله عملیاتی خواهد شد و گامی مهم را در توسعه فناوری پهپادهای بدون سرنشین، آماد هوایی و امدادرسانی چین رقم خواهد زد.
کد خبر: 20250328-21490کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31611
پهپاد باری TP1000، نخستین پهپاد بزرگ چین باقابلیت حمل یک تُن بار، نخستین پرواز آزمایشی خود را در شهر چینگدائو با موفقیت به اتمام رسانید. این پهپاد که بهعنوان اولین هواگرد ترابری بدون سرنشین چین باقابلیت رهاسازی هوایی بار شناخته میشود، مطابق با استانداردهای هوانوردی غیرنظامی چین برای پهپادهای باری بزرگ توسعه یافته است. این پرنده، دارای وزن برخاست ۳.۳ تن و ظرفیت حمل بار ۱۰۰۰ کیلوگرم است. نسخه جدید، نسبت به نسخه پیشین خود موسوم به TP500، از ظرفیت بار بالاتر برخوردار بوده و میتواند در حالت بارگیری کامل، تا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کند. طی پرواز آزمایشی که ۲۶ دقیقه به طول انجامید، پهپاد عملکردی پایدار و قابلاطمینان از خود نشان داده و تمامی شاخصهای عملکردی را منطبق با انتظارات ازپیشتعیینشده به انجام رسانید. پهپاد مذکور، با هدف پاسخگویی به نیازهای روزافزون حملونقل بار در ارتفاع کم توسعه یافته است و قرار است در عملیات آمادی (لجستیکی) و امدادرسانی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پرنده به سامانه هوشمند رهاسازی بار مجهز شده که قابلیت آن را در امداد اضطراری و عملیات مدیریت بحران افزایش میدهد. بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، TP1000 تا سال ۲۰۲۶ وارد مرحله عملیاتی خواهد شد و گامی مهم را در توسعه فناوری پهپادهای بدون سرنشین، آماد هوایی و امدادرسانی چین رقم خواهد زد.
۱۳:۴۹
«پرتاب موفق یک ماهواره آزمایشی جدید»
یکشنبه ۳۰ مارس، چین یک ماهواره مخابراتی آزمایشی اثبات فناوری جدید را از پایگاه پرتاب وِنچانگ در استان خَینَن به مدار تزریق کرد. از این ماهواره که توسط ماهوارهبر لانگمارچ-۷آ پرتاب شد، عمدتاً برای اعتبارسنجی و آزمایش فناوریهای مرتبط با ارتباطات چند باندی و پرسرعت استفاده خواهد شد. گفتنیست با این پرتاب، تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۶ مورد رسید.
کد خبر: 20250405-21493کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31656
یکشنبه ۳۰ مارس، چین یک ماهواره مخابراتی آزمایشی اثبات فناوری جدید را از پایگاه پرتاب وِنچانگ در استان خَینَن به مدار تزریق کرد. از این ماهواره که توسط ماهوارهبر لانگمارچ-۷آ پرتاب شد، عمدتاً برای اعتبارسنجی و آزمایش فناوریهای مرتبط با ارتباطات چند باندی و پرسرعت استفاده خواهد شد. گفتنیست با این پرتاب، تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۶ مورد رسید.
۱۳:۲۹
«پرتاب موفق یک ماهواره آزمایشی در حوزه اینتزنت فضاپایه»
سهشنبه اول آوریل، چین یک ماهواره آزمایشی اثبات فناوری در حوزه اینترنت ماهوارهای را سوار بر موشک لانگمارچ-۲دی، از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به فضا فرستاد. از این ماهوارههای آزمایشی عمدتاً برای تأییدیههای فنی مریوطه، از جمله اتصال پهنباند تلفنهای همراه به ماهواره و یکپارچهسازی شبکههای فضاپایه-زمینپایه استفاده میشود. با این پرتاب تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۷ مورد رسید.
کد خبر: 20250405-21492کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31653
سهشنبه اول آوریل، چین یک ماهواره آزمایشی اثبات فناوری در حوزه اینترنت ماهوارهای را سوار بر موشک لانگمارچ-۲دی، از پایگاه پرتاب جیوچوئَن به فضا فرستاد. از این ماهوارههای آزمایشی عمدتاً برای تأییدیههای فنی مریوطه، از جمله اتصال پهنباند تلفنهای همراه به ماهواره و یکپارچهسازی شبکههای فضاپایه-زمینپایه استفاده میشود. با این پرتاب تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۷ مورد رسید.
۱۳:۳۱
«پرتاب موفق یک ماهواره سنجشی»
پنجشنبه دوم آوریل، چین یک ماهواره سنجشی جدید را از پایگاه پرتاب تَییوئَن در استان شانشی به فضا فرستاد. این ماهواره که تییِنپینگ-۳آ (Tianping-3A 02) نام دارد، با کمک ماهوارهبر لانگمارچ-۶ پرتاب و با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده تزریق شد. از دادههای ماهواره مذکور برای کالیبراسیون تجهیزات راداریِ زمینپایه و اندازهگیری سطح مقطع راداری (RCS) استفاده خواهد شد. انجام آزمایشهای تصویربرداری برای تجهیزات نوری (اپتیکال) زمینپایه و نیز آزمایشهای نظارت بر محیط فضا در مدارهای پایین، ارائه خدمات برای اندازهگیری (سنجش) محیط جو فضا و اصلاح الگوی پیشبینی مداری، از دیگر وظایف فضاپیمای یادشده است. با این پرتاب تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۸ مورد رسید.
کد خبر: 20250405-21494کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31668
پنجشنبه دوم آوریل، چین یک ماهواره سنجشی جدید را از پایگاه پرتاب تَییوئَن در استان شانشی به فضا فرستاد. این ماهواره که تییِنپینگ-۳آ (Tianping-3A 02) نام دارد، با کمک ماهوارهبر لانگمارچ-۶ پرتاب و با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده تزریق شد. از دادههای ماهواره مذکور برای کالیبراسیون تجهیزات راداریِ زمینپایه و اندازهگیری سطح مقطع راداری (RCS) استفاده خواهد شد. انجام آزمایشهای تصویربرداری برای تجهیزات نوری (اپتیکال) زمینپایه و نیز آزمایشهای نظارت بر محیط فضا در مدارهای پایین، ارائه خدمات برای اندازهگیری (سنجش) محیط جو فضا و اصلاح الگوی پیشبینی مداری، از دیگر وظایف فضاپیمای یادشده است. با این پرتاب تعداد ماموریتهای انجام شده با کمک موشکهای حامل خانواده لانگمارچ به ۵۶۸ مورد رسید.
۱۳:۳۳
«توسعه نخستین باتری هستهای کربن-۱۴ چین»
محققان چینی موفق به توسعه نخستین باتری هستهای کربن-۱۴ این کشور شدهاند که گامی مهم در پیشرفت فناوری باتریهای میکرو هستهای محسوب میشود. این باتری که با همکاری دانشگاه نرمال شمال غربی در لَنجو و یک شرکت خصوصی داروسازی هستهای ساخته شده است، از نیمههادی کاربید سیلیکون برای تولید انرژی استفاده میکند. باتری جدید که جولونگ نام دارد، از انرژی حاصل از واپاشی ایزوتوپ پرتوزای کربن-۱۴ بهره میبرد. این ایزوتوپ دارای نیمهعمر ۵۷۳۰ سال است، به این معنی که باتری قادر خواهد بود برای بیش از یک قرن انرژی پایدار تولید کند. در فرایند واپاشی، ذرات بتا منتشر شده با نیمههادی کاربید سیلیکون واکنش داده و جریان مداومی از الکترونها را تولید میکنند. این باتری دارای جریان اتصال کوتاه ۲۸۲ نانو آمپر، ولتاژ مدار باز ۲.۱ ولت و بیشینه توان خروجی ۴۳۳ نانو وات است که بازده تبدیل انرژی ۸ درصدی را فراهم میکند. این ویژگیها باتری را به گزینهای مناسب برای تأمین انرژی دستگاههایی همچون حسگرهای اینترنت اشیا، کاوشگرهای اعماق دریا و فضاپیماها تبدیل میکند. باتوجهبه طول عمر بالای باتری، میتوان از آن بهعنوان منبع انرژی دائمی برای ایمپلنتهای پزشکی مانند رابطهای مغز-رایانه و باتریهای ضربانساز قلب نیز استفاده کرد. همچنین، این باتری دارای چگالی انرژی ۱۰ برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم-یونی تجاری است و قادر به عملکرد در دماهای بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۲۰۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. از دیگر ویژگیهای مهم آن، عدم تولید گازهای آلاینده و قابلیت استفاده در شرایط سخت محیطی است. در آزمایشهای اولیه، این باتری توانست یک تراشه بلوتوث را برای ارسال و دریافت سیگنال تغذیه کند و یک چراغ LED را به مدت نزدیک به چهار ماه روشن نگه دارد. همچنین، عملکرد پایدار آن در بیش از ۳۵ هزار بار چشمکزدن ثبت شده است. شایان ذکر است، توسعه نمونه دوم این باتری با نام جولونگ ۲ در حال انجام است. نمونه جدید دارای سلولهای میکرو هستهای کربن-۱۴ کاملاً محصور خواهد بود و آزمایشهای عملی آن تا پایان سال آغاز خواهد شد.
کد خبر: 20250405-3259کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31659
محققان چینی موفق به توسعه نخستین باتری هستهای کربن-۱۴ این کشور شدهاند که گامی مهم در پیشرفت فناوری باتریهای میکرو هستهای محسوب میشود. این باتری که با همکاری دانشگاه نرمال شمال غربی در لَنجو و یک شرکت خصوصی داروسازی هستهای ساخته شده است، از نیمههادی کاربید سیلیکون برای تولید انرژی استفاده میکند. باتری جدید که جولونگ نام دارد، از انرژی حاصل از واپاشی ایزوتوپ پرتوزای کربن-۱۴ بهره میبرد. این ایزوتوپ دارای نیمهعمر ۵۷۳۰ سال است، به این معنی که باتری قادر خواهد بود برای بیش از یک قرن انرژی پایدار تولید کند. در فرایند واپاشی، ذرات بتا منتشر شده با نیمههادی کاربید سیلیکون واکنش داده و جریان مداومی از الکترونها را تولید میکنند. این باتری دارای جریان اتصال کوتاه ۲۸۲ نانو آمپر، ولتاژ مدار باز ۲.۱ ولت و بیشینه توان خروجی ۴۳۳ نانو وات است که بازده تبدیل انرژی ۸ درصدی را فراهم میکند. این ویژگیها باتری را به گزینهای مناسب برای تأمین انرژی دستگاههایی همچون حسگرهای اینترنت اشیا، کاوشگرهای اعماق دریا و فضاپیماها تبدیل میکند. باتوجهبه طول عمر بالای باتری، میتوان از آن بهعنوان منبع انرژی دائمی برای ایمپلنتهای پزشکی مانند رابطهای مغز-رایانه و باتریهای ضربانساز قلب نیز استفاده کرد. همچنین، این باتری دارای چگالی انرژی ۱۰ برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم-یونی تجاری است و قادر به عملکرد در دماهای بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۲۰۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. از دیگر ویژگیهای مهم آن، عدم تولید گازهای آلاینده و قابلیت استفاده در شرایط سخت محیطی است. در آزمایشهای اولیه، این باتری توانست یک تراشه بلوتوث را برای ارسال و دریافت سیگنال تغذیه کند و یک چراغ LED را به مدت نزدیک به چهار ماه روشن نگه دارد. همچنین، عملکرد پایدار آن در بیش از ۳۵ هزار بار چشمکزدن ثبت شده است. شایان ذکر است، توسعه نمونه دوم این باتری با نام جولونگ ۲ در حال انجام است. نمونه جدید دارای سلولهای میکرو هستهای کربن-۱۴ کاملاً محصور خواهد بود و آزمایشهای عملی آن تا پایان سال آغاز خواهد شد.
۱۳:۳۴
«پیشگامی خَینَن در هوشمصنوعی در جهت پایداری و نوآوری»
در یک پیشرفت مهم در حوزه محاسبات زیرآبی، در استان خَینَن چین، یک پودمان دادهای پیشرفته در کف دریا مستقر و با تجهیزات محاسباتی موجود یکپارچه شد و یک خوشه هوشمصنوعی زیرآبی تشکیل شد. پودمان جدید با ۱۸ متر طول و ۳.۶ متر قطر، مجهز به سِرورهایی است که قادرند محاسباتی را که یک رایانه معمولی در یک سال انجام میدهد، در یک ثانیه پردازش کنند. این مرکز، با استفاده از آب دریا بهعنوان منبع خنککننده طبیعی، بهطور قابلتوجهی مصرف آب شیرین و برق را کاهش داده و تاکنون با حدود ۱۰ شرکت قرارداد همکاری امضا کرده است. این مجموعه در حوزههایی همچون آموزش و استنتاج الگوهای هوشمصنوعی در مقیاس بزرگ، شبیهسازیهای صنعتی، توسعه بازیهای رایانهای و تحقیقات علمی دریایی فعالیت خواهد کرد. استان خَینَن که میزبان سالانه مجمع بوآئو برای آسیا (BFA) است، بهطور فعال در مسیر توسعه هوشمصنوعی حرکت میکند و همکاریهایی را با شرکتهای پیشگام داخلی برای آزمایش الگوهای زبانی بزرگ در زمینههایی مانند تحقیقات دریایی و پزشکی گرمسیری آغاز کرده است. یکی از موضوعات اصلی مجمع امسال، تقویت کاربرد و حاکمیت هوشمصنوعی برای توسعه نوآورانه خواهد بود. پیشرفتهای اخیر در خَینَن نشاندهنده سرعت بالای استقرار فناوریهای هوشمصنوعی در این استان است. در ژوئن ۲۰۲۳، شبکه برق استانی، اولین سامانه مدیریت انرژی هوشمصنوعی جزیرهای چین را راهاندازی کرد که با بهینهسازی توزیع انرژی از طریق یادگیری ماشین، موجب کاهش مصرف ۱۵ درصدی در ساعات اوج مصرف برق گردید. همچنین، در مرکز پرتاب ماهواره وِنچانگ، یک سامانه هوشمصنوعی پیشبینی مسیر موشک، دقت پنجره پرتاب را ۴۰ درصد افزایش داده و بهرهوری مأموریتهای فضایی را بهبود بخشیده است. در همین راستا، منطقه بینالمللی پزشکی بوآئو لِچِنگ که از بسترهای تشخیصی هوشمصنوعی استفاده میکند، تاکنون بیش از ۱۲ هزار تحلیل تصویربرداری پزشکی را پردازش کرده و به نرخ تطابق ۹۴ درصدی با متخصصان رادیولوژی دستیافته است. این دستاوردها بازتابی از ادغام راهبردی پایداری زیستمحیطی، پیشرفت فناورانه و منافع عمومی در خَینَن است. این استان با بهرهگیری از شرایط دریایی گرمسیری خود در راستای توسعه محاسبات سبز و همراستا کردن کاربردهای هوشمصنوعی با اولویتهای ملی همچون هوافضا و بهداشت و درمان، در حال ترسیم مسیری منحصربهفرد در چشمانداز فناوری چین است.
کد خبر: 20250405-5701کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31665
در یک پیشرفت مهم در حوزه محاسبات زیرآبی، در استان خَینَن چین، یک پودمان دادهای پیشرفته در کف دریا مستقر و با تجهیزات محاسباتی موجود یکپارچه شد و یک خوشه هوشمصنوعی زیرآبی تشکیل شد. پودمان جدید با ۱۸ متر طول و ۳.۶ متر قطر، مجهز به سِرورهایی است که قادرند محاسباتی را که یک رایانه معمولی در یک سال انجام میدهد، در یک ثانیه پردازش کنند. این مرکز، با استفاده از آب دریا بهعنوان منبع خنککننده طبیعی، بهطور قابلتوجهی مصرف آب شیرین و برق را کاهش داده و تاکنون با حدود ۱۰ شرکت قرارداد همکاری امضا کرده است. این مجموعه در حوزههایی همچون آموزش و استنتاج الگوهای هوشمصنوعی در مقیاس بزرگ، شبیهسازیهای صنعتی، توسعه بازیهای رایانهای و تحقیقات علمی دریایی فعالیت خواهد کرد. استان خَینَن که میزبان سالانه مجمع بوآئو برای آسیا (BFA) است، بهطور فعال در مسیر توسعه هوشمصنوعی حرکت میکند و همکاریهایی را با شرکتهای پیشگام داخلی برای آزمایش الگوهای زبانی بزرگ در زمینههایی مانند تحقیقات دریایی و پزشکی گرمسیری آغاز کرده است. یکی از موضوعات اصلی مجمع امسال، تقویت کاربرد و حاکمیت هوشمصنوعی برای توسعه نوآورانه خواهد بود. پیشرفتهای اخیر در خَینَن نشاندهنده سرعت بالای استقرار فناوریهای هوشمصنوعی در این استان است. در ژوئن ۲۰۲۳، شبکه برق استانی، اولین سامانه مدیریت انرژی هوشمصنوعی جزیرهای چین را راهاندازی کرد که با بهینهسازی توزیع انرژی از طریق یادگیری ماشین، موجب کاهش مصرف ۱۵ درصدی در ساعات اوج مصرف برق گردید. همچنین، در مرکز پرتاب ماهواره وِنچانگ، یک سامانه هوشمصنوعی پیشبینی مسیر موشک، دقت پنجره پرتاب را ۴۰ درصد افزایش داده و بهرهوری مأموریتهای فضایی را بهبود بخشیده است. در همین راستا، منطقه بینالمللی پزشکی بوآئو لِچِنگ که از بسترهای تشخیصی هوشمصنوعی استفاده میکند، تاکنون بیش از ۱۲ هزار تحلیل تصویربرداری پزشکی را پردازش کرده و به نرخ تطابق ۹۴ درصدی با متخصصان رادیولوژی دستیافته است. این دستاوردها بازتابی از ادغام راهبردی پایداری زیستمحیطی، پیشرفت فناورانه و منافع عمومی در خَینَن است. این استان با بهرهگیری از شرایط دریایی گرمسیری خود در راستای توسعه محاسبات سبز و همراستا کردن کاربردهای هوشمصنوعی با اولویتهای ملی همچون هوافضا و بهداشت و درمان، در حال ترسیم مسیری منحصربهفرد در چشمانداز فناوری چین است.
۱۴:۵۳
«اجرای طرح جامع کاهش آلودگی صوتی در چونگچینگ»
در ژوئن ۲۰۲۲، یک قانون ملی جدید برای پیشگیری و کنترل آلودگی صوتی به اجرا درآمد که به موضوعاتی نظیر سروصدای ناشی از ساختوسازهای شبانه، صدای بلند وسایل نقلیه، حجم صدای بیشازحد رویدادهای سرگرمی و ورزشی و مزاحمتهای صوتی حیوانات خانگی میپردازد. از آن زمان، پیشگیری و کنترل آلودگی صوتی بهعنوان یکی از معیارهای ارزیابی در سیاستگذاریهای دولتی لحاظ شده است. چونگچینگ، کلانشهری پرجمعیت در جنوب غربی چین با بیش از ۳۲ میلیون نفر جمعیت، بهعنوان شهر آزمایشی (پایلوت) ملی برای کنترل آلودگی صوتی انتخاب شده است. این شهر از طریق توسعه طرح جامعه آرام، اقداماتی جدی برای کاهش آلایندههای صوتی انجام داده و تاکنون بیش از ششصد جامعه آرام را تأسیس کرده است. منطقه جدید لیانگجیانگ در چونگچینگ با اجرای سیاستهای مؤثر، به کاهش مشکلات صوتی شهروندان پرداخته است. بر اساس گزارش اداره محیطزیست این منطقه، تاکنون ۲۲ جامعه آرام ایجاد شده که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آن بهرهمند شدهاند. بهعنوان نمونه، ناحیه لیخهیوئَن این منطقه که پیشتر با مشکلات شدید آلودگی صوتی مواجه بود، از طریق اجرای مجموعهای از تدابیر، موفق به دستیابی به استانداردهای منطقه عملکرد صوتی سطح یک شده است. این تدابیر شامل استقرار یک بستر هوشمند نظارت ابری برای پایش ۲۴ ساعته صدا، نوسازی تجهیزات کاهش صدا، بهبود امکانات شهری، تعویض دریچههای آب و ایجاد فضاهای تفریحی بوده است. دادههای رسمی نشان میدهند که در سال ۲۰۲۴، میزان شکایات مربوط به آلودگی صوتی در منطقه لیانگجیانگ چونگچینگ ۳۶.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این آمار نشاندهنده موفقیت اقدامات کنترلی چین در کاهش مزاحمتهای صوتی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان است.
کد خبر: 20250405-4384کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31662
در ژوئن ۲۰۲۲، یک قانون ملی جدید برای پیشگیری و کنترل آلودگی صوتی به اجرا درآمد که به موضوعاتی نظیر سروصدای ناشی از ساختوسازهای شبانه، صدای بلند وسایل نقلیه، حجم صدای بیشازحد رویدادهای سرگرمی و ورزشی و مزاحمتهای صوتی حیوانات خانگی میپردازد. از آن زمان، پیشگیری و کنترل آلودگی صوتی بهعنوان یکی از معیارهای ارزیابی در سیاستگذاریهای دولتی لحاظ شده است. چونگچینگ، کلانشهری پرجمعیت در جنوب غربی چین با بیش از ۳۲ میلیون نفر جمعیت، بهعنوان شهر آزمایشی (پایلوت) ملی برای کنترل آلودگی صوتی انتخاب شده است. این شهر از طریق توسعه طرح جامعه آرام، اقداماتی جدی برای کاهش آلایندههای صوتی انجام داده و تاکنون بیش از ششصد جامعه آرام را تأسیس کرده است. منطقه جدید لیانگجیانگ در چونگچینگ با اجرای سیاستهای مؤثر، به کاهش مشکلات صوتی شهروندان پرداخته است. بر اساس گزارش اداره محیطزیست این منطقه، تاکنون ۲۲ جامعه آرام ایجاد شده که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از آن بهرهمند شدهاند. بهعنوان نمونه، ناحیه لیخهیوئَن این منطقه که پیشتر با مشکلات شدید آلودگی صوتی مواجه بود، از طریق اجرای مجموعهای از تدابیر، موفق به دستیابی به استانداردهای منطقه عملکرد صوتی سطح یک شده است. این تدابیر شامل استقرار یک بستر هوشمند نظارت ابری برای پایش ۲۴ ساعته صدا، نوسازی تجهیزات کاهش صدا، بهبود امکانات شهری، تعویض دریچههای آب و ایجاد فضاهای تفریحی بوده است. دادههای رسمی نشان میدهند که در سال ۲۰۲۴، میزان شکایات مربوط به آلودگی صوتی در منطقه لیانگجیانگ چونگچینگ ۳۶.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این آمار نشاندهنده موفقیت اقدامات کنترلی چین در کاهش مزاحمتهای صوتی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان است.
۱۸:۳۱
«دستاوردهای جدید چین در حوزهی فناوری پیشرانشهای فضایی چندبارمصرف»
مجموعهی علوم و فناوریهای هوافضایی چین (CASC)، از آزمایش موفق سامانهی پیشرانش مرحلهی دوم یک حامل بازگشتپذیر، توسط یکی از زیرمجموعههای تجاری خود خبر داد. دستیابی به فناوری توسعهی این نوع پیشرانشها، یک مزیت کلیدی در رقابت تجاری فضایی، و همچنین بازیابی حامل به شمار میرود. پیشرانش YF-102V، یک سامانهی چرخهباز (open-cycle) ارتفاع-بالا با پیشرانهی مایع اکسیژن-کراسین و مقرون بهصرفه است که قابلیت راهاندازی مجدد، تغییر جهت نیرو به طرفین، کارآیی بالا و نسبت نیروبهوزن قابل توجه دارد. متخصصان چینی، در طی دو سال توسعهی این سامانه، بر چالشهای فناورانهی متعددی فائق آمده و آن را برای استفادهی عملیاتی در سال جاری میلادی آمادهسازی کردهاند. گفتنیست که آکادمی ششم CASC در آوریل ۲۰۲۳، سه فقره پیشرانهی اکسیژن-کراسین چرخه-باز ۸۵تنی را برای استفاده در نخستین پرواز مرحلهی اول یک حامل آزمایشی تحویل داد. پیشرانشهای اکسیژن مایع-کراسین و اکسیژن مایع-متان، برای استفاده در مراحل اول و دوم حاملهای فضایی، مورد توجه توسط بسیاری از مجموعههای تجاری قرار گرفتهاند. بهعلاوه، چین به تازگی یک خط تولید پیشرانشهای پیشرفتهی پیشرانه مایع را در استان شانشی راهاندازی کرده است که قابلیت تولید ۳۰۰ سامانه در سال را دارد.
کد خبر: 20250405-5700کانال علم، فناوری و نوآوری در چینdidebanefanavari.com/31650
مجموعهی علوم و فناوریهای هوافضایی چین (CASC)، از آزمایش موفق سامانهی پیشرانش مرحلهی دوم یک حامل بازگشتپذیر، توسط یکی از زیرمجموعههای تجاری خود خبر داد. دستیابی به فناوری توسعهی این نوع پیشرانشها، یک مزیت کلیدی در رقابت تجاری فضایی، و همچنین بازیابی حامل به شمار میرود. پیشرانش YF-102V، یک سامانهی چرخهباز (open-cycle) ارتفاع-بالا با پیشرانهی مایع اکسیژن-کراسین و مقرون بهصرفه است که قابلیت راهاندازی مجدد، تغییر جهت نیرو به طرفین، کارآیی بالا و نسبت نیروبهوزن قابل توجه دارد. متخصصان چینی، در طی دو سال توسعهی این سامانه، بر چالشهای فناورانهی متعددی فائق آمده و آن را برای استفادهی عملیاتی در سال جاری میلادی آمادهسازی کردهاند. گفتنیست که آکادمی ششم CASC در آوریل ۲۰۲۳، سه فقره پیشرانهی اکسیژن-کراسین چرخه-باز ۸۵تنی را برای استفاده در نخستین پرواز مرحلهی اول یک حامل آزمایشی تحویل داد. پیشرانشهای اکسیژن مایع-کراسین و اکسیژن مایع-متان، برای استفاده در مراحل اول و دوم حاملهای فضایی، مورد توجه توسط بسیاری از مجموعههای تجاری قرار گرفتهاند. بهعلاوه، چین به تازگی یک خط تولید پیشرانشهای پیشرفتهی پیشرانه مایع را در استان شانشی راهاندازی کرده است که قابلیت تولید ۳۰۰ سامانه در سال را دارد.
۱۸:۳۲