بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
كهيعص (۱)
در معانى الاخبار به سند خود از سفيان بن سعيد ثورى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ضمن حديثى طولانى فرمود: و كلمه كهيعص معنايش : ((انا الكافى الهادى الولى العالم الصادق الوعد)) است ، يعنى منم كافى ، و هادى ، و ولى ، و عالم ، و صادق الوعد.مؤلف : و نيز قريب به اين معنا از محمد بن عماره از آن جناب روايت شده است ، و در الدرالمنثور از ابن عباس روايت شده كه در معناى اين كلمه گفته :((كاف)) اشاره به كبير، ((هاء)) به هادى ، ((يا)) به امين ، ((عين)) به عزيز، ((صاد)) به صادق است ، و در نقل ديگرى اينطور گفته : كه ((كاف)) بجاى كبير است ، و هم چنين تا آخر.
۱:۵۹
فخَلَف مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصلَوةَ وَ اتَّبَعُوا الشهَوَتِ فَسوْف يَلْقَوْنَ غَياًّ(۵۹)
كلمه ((خلف)) در صورتى كه با سكون لام خوانده شود به معناى بدل زشت است ، و در صورتى كه با فتحه لام خوانده شود ضد آن است ، يعنى به معناى بدل خوب است ، گاهى هم مى شود كه بعكس استعمال شود.
و كلمه ((اضاعوا)) از ضياع است ، كه ضياع هر چيزى به معناى فساد و يا از بين رفتن آن است ، از اين جهت كه آنطور كه بايد، سرپرستى نشود. كلمه ((غى)) به معناى ضد رشد است ، و رشد به معناى اصابه واقع است ، قهرا غى به معناى اين است كه كسى فكرش به واقع نرسد و به خطا رود، كه در حقيقت قريب المعناى با ضلالت است كه خلاف هدايت مى باشد، و خود به معناى پيمودن راهى است كه صاحبش را به غايت منظور خود برساند.
پس معناى جمله ((فخلف من بعدهم خلف ...)) اين است كه به جاى آنان كه خدا انعامشان كرده بود و طريقه شان خضوع و خشوع براى خداى تعالى بوده همواره با عبادت متوجه او مى شدند، قومى آمدند و قائم مقام ايشان شدند كه آنچه را از آنان گرفتند يعنى نماز و توجه عبادى به سوى خداى سبحان را ضايع كرده و در آن سهل انگارى نمودند، بلكه به كلى از آن اعراض نمودند، و در عوض شهوات را پيروى كردند، و در نتيجه همان شهوات ، ايشان را از مجاهده در راه خدا و توجه به او مانع گرديد.از همين جا روشن مى شود كه مراد از ضايع كردن نماز فاسد كردن آن است ، به اينكه در آن سهل انگارى و بى اعتنايى كنند، و در نتيجه كار به جايى برسد كه آن را بازيچه قرار دهند و در آن دخل و تصرف نمايند، و سر انجام بعد از قبولش به كلى تركش كنند و ضايعش گذارند.@telavati_kosarane
۲:۰۱
وَ كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هَلْ تحِس مِنهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسمَعُ لَهُمْ رِكْزَا(۹۸)
((احساس)) به معناى ادراك به حس ، و ((ركز)) به معناى آواز است ، كه بعضى گفته اند، معناى اصليش همان حس است . و خلاصه معناى آن اين است كه قوم نامبرده هر چند دشمن و اهل مجادله اند، ليكن نمى توانند خداى را با دشمنى خود عاجز كنند، زيرا چه بسيار مردمى مانند ايشان كه قبل از ايشان هلاك كرديم ، و نابود شدند و امروز احدى نيست كه صدايى از ايشان بشنود، و يا يكى از ايشان را ببيند و احساس كند.@telavati_kosarane
۲:۰۲
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
#قوانین_سوره#سوره_مبارکه_مریم
_ایمان و عمل صالح کلید محبوبیت نزد مردم است و محبوب شدن به دست خداوند است._محبوب شدن رحمتی الهی است که نصیب مومنان صالح می شود._محبوبیت از الطاف و پاداش الهی در دنیاست._سخن قرآن محکم ولی روان و آسان است._آسان گویی شیوه ای قرآنی برای ارشاد است._قرآن برای بشارت متقین و انذار دشمنان تیسیر شده.
برگرفته از تفسیر نور@telavati_kosarane
_ایمان و عمل صالح کلید محبوبیت نزد مردم است و محبوب شدن به دست خداوند است._محبوب شدن رحمتی الهی است که نصیب مومنان صالح می شود._محبوبیت از الطاف و پاداش الهی در دنیاست._سخن قرآن محکم ولی روان و آسان است._آسان گویی شیوه ای قرآنی برای ارشاد است._قرآن برای بشارت متقین و انذار دشمنان تیسیر شده.
۱۵:۵۵
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکَانًا شَرْقِیًّا ﴿١٦ ﴾فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا ﴿١٧﴾قَالَتْ إِنِِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا ﴿١٨ ﴾قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِِّکِ لأهَبَ لَکِ غُلامًا زَکِیًّا ﴿١٩﴾قَالَتْ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلامٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ أَکُ بَغِیًّا ﴿٢٠ ﴾قَالَ کَذَلِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ
عَلَیَّ هَیِِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آیَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَکَانَ أَمْرًا مَقْضِیًّا ﴿٢١ ﴾فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکَانًا قَصِیًّا ﴿٢٢ ﴾فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ یَا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَکُنْتُ نَسْیًا مَنْسِیًّا ﴿٢٣
حضرت مریم سلام الله علیها در آن دیر یا معبدی که عبادت می کردند مکانی مختص خود درست کرده بودند. وقتی برای انجام کارهای خود به آن مکان می روند ملک الهی حضرت جبرائیل بر ایشان نازل می شودو بشارت فرزندی را به حضرت مریم میدهد. وعده ی یک غلام پاکیزه و تزکیه شده.حضرت تعجب می کنند که من نه با کسی ازدواج کرده ام نه خدایی نکرده انسانی با دامن ناپاک هستم که بخواهید به من وعدهیفرزند بدهید. حضرت جبرائیل می فرمایند این برای خداوند آسان است. ما این ماجرا را انجام میدهیم تا آیه و نشانه ای برای مردم از جانب ما باشد و این رحمتی است از جانب ما. پس حضرت مریم حامله شدند و بخاطرسرزنش قوم از آن معبد و از آن شهر بیرون رفتند و مکانی را در بیابان برای خودشان اتخاذ کردند.عبارتهای دردناکی است. اگرچه انسان نمی تواند خود را جای حضرت مریم بگذارد اما تصور کنید یک دختر جوان پاکدامن که در نهایت پاکدامنی است در دورانی زندگی می کند که یهود(نه یهود حضرت موسی بلکهجریان انحرافی از بنی اسرائیل) حاکمیت جامعه را برعهده گرفته و یک ظلم دین مدارانه را انجام می دهد،مردم منتظر ظهور منجی هستند که قبال وعده ی آن را شنیده بودندو آن منجی کسی نیست جز حضرت عیسی علیه السلام. در این شرایط سخت و نابسامان اجتماعی بنا بر امر الهی مسئولیتی بر دوشحضرت مریم می افتد. ایشان بار مسئولیتی را به دوش گرفته اند که ثمره اش اوج شماتت مردم است. فکر کنید،یک دختر پاکدامن که درمورد حضور او در معبد اختلاف است به صورت ناگهانی حامله شود. آن وقت بار طعنه های مردم آغاز می شود که این بود که پاکدامن بود؟!حضرت مریم در قرآن نماد یک شیرزن است که یک تنه در مقابل جامعه می ایستد. در حالی که فرزندش را در آغوش گرفته به آن جامعه باز میگردد. یک زن مبارز که یک تنه به مبارزه برمی خیزد.این صحبت را با بانوان دارم،اگرچه حضرت مریم برای آقایان هم حجت است. آی خانمها!بار مسئولیتی که روی دوش ما و شما است، (تربیت فرزندان مبارز و مجاهد آینده) ،این باری نیست که قرار باشد همه کمک کنند تا به نتیجه برسد. نه اینکه کمکی نشود ولی نباید بنابر این باشد که اگر دیگران کمک کردند انجام می دهم و اگر دیگران کمک نکردند انجام نمی دهم،به من چه ربطی دارد؟! حضرت مریم نماد کسی است که ولی الهی را در پناه خود میگیرد برای آنکه مردم را از جهالت خارج کند.پس خانمها!بنا بنای جهاد و مبارزه است و در این جهاد و مبارزه بار رسالت سختی های خودش را دارد. به برکت قرآن و به برکت این مسیری که جلوی ما گذاشتند مجاهد بشویم. با سلام به حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت عیسی علیه السلام که انشاءالله راهی را باز کنند تا ماهم مجاهده را از این دو انسان بزرگ تاریخ و دو انسان بزرگ قرآن یاد بگیریم.#با_من_نگاه_کن#استاد_چیت_چیان@telavati_kosarane
۱۴:۴۲
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
حفظ کل قرآن یا بخشی از آن، در صدر اسلام نوعی برتری و امتیاز به شمار میآمد. این امتیاز برای مثال باعث میشد فردی امام جماعت شود گرچه نوجوان باشد یا پس از جنگ اُحُد، شهدای حافظ قرآن، نزدیکتر به حمزه ، عموی پیامبر، دفن شدند.
●توصیه پیامبر به حضرت علی
_بر مبنای روایتی ، پیامبر اکرم به علی علیهالسلام توصیه کرد، از خدا توفیق حفظ قرآن را بخواهد. _تأکید پیامبر اکرم بر حفظ قرآن شواهد دیگری نیز دارد.
●تأسیس کانون تعلیم قرائت و حفظ
از جمله ایجاد کانون تعلیم قرائت و حفظ و نظارت بر آن، به گونهای که اگر فردی به مدینه هجرت میکرد، پیامبر او را نزد قاریان و حافظان میفرستاد و هرکس آنچه از قرآن میدانست، بر دیگری از حفظ میخواند.
●گوش دادن پیامبر به قرائت حافظان
پیامبر به قرائت حافظان قرآن گوش میکرد و این خود بیانگر اهتمام ایشان به موضوع حفظ قرآن بود. آن حضرت از ابنمسعود خواست که قرآن را بخواند و شنیدن آن را از زبان وی خوشایند دانست.
اُبیّ بن کعب نیز از حافظانی بود که قرآن را نزد پیامبر قرائت کرد و پیامبر هم قرآن را برای او خواند.
@telavati_kosarane
۱۱:۴۲
بسم الله الرحمن الرحیم
هر توانمندی هر کی دارد، هر استعدادی هر کی دارد، هر آرزویی هر کی دارد، هر شکوفایی هر کسی میخواهد، هر طلبی هر کسی میخواهد، این ها یک حقایقی هستند یک فضیلت هایی هستند که در صورتیکه ما قابلیت لازم را داشته باشیم به ما اعطا شده اند یا اعطا میشوند. به این افاضه ی فیض به موجود قابل، رحمت الهی میگویند. رحمت یعنی اینکه موجودی قابلیت لازم برای دریافت یک سطح بالاتری از فیض ووجود را در واقع بهره مند بشود. برای همین تمامی موفقیت های ما آدم ها و خواست هایی که داریم، خواست هایی که البته ممکن است کاذب باشند، نوع حقیقی آنها نوع واقعی، پاک، خالص، ناب بینهایتشتنها به واسطه رحمت الهی برای ما ایجاد میشود. این موضوع رحمت و جلب رحمت یکی از موضوعات مهم سوره مبارکه مریم سلام الله علیها است. سوره مبارکه مریم که با ماجرای حضرت زکریا شروع میشود و بعد با ماجرای بسیار با عظمت حضرت مریم ادامه پیدا میکند و در انتها ماجرای ولد گرفتن را برای خدا در سوره داریم. این مجموعه آیات نورانی سوره مبارکه یک کار بسیار مهم آن این است که بگوید که شما چگونه میتوانید ازرحمت الهی بهره مند شوید. راه هایی که ما از این رحمت برخوردار بشویم در این سوره مبارکه تبیین شده که البته مهمترین راه ها موضوع نماز و خیرات است. سوره مبارکه مریم دریچه ای را از درگاه نماز و انجام خیرات به روی ما باز می کند، دریچه ای که به برکت آن انسان قابلیت دریافت بی نهایت فیض، بینهایت شکوفایی و بی نهایت رحمت را پیدا می کند. البته افرادی که نماز را ضایع میکنند یا با تبعیت از شهوات ریشه خیرات را از بین میبرند، آنها هم در این سوره مبارکه به عنوان کسانی که محروم از این رحمت هستند معرفی میشوند. سوره مبارکه مریم سوره ای است که ما را همنشین با بالاترین بهره مندان از رحمت الهی میکند و به برکت نماز و خیرات به ما امکان این همراهی، این مودت، این قرب و این برخورداری را میدهد. مهمترین این راه ها موضوع نماز و خیرات است.گوینده: این را سوره ها گفته اند که سوره مریم حکایت چگونه برخوردار شدن از رحمت خداوندی است.
#با_من_نگاه_کن#استاد_چیت_چیان@telavati_kosarane
۹:۵۹
Tasharof Ketabe Alame Heli.mp3
۰۶:۰۳-۴.۴۵ مگابایت
#داستان_تشرف علامه حلّی به محضر مولای مهربان عالم، حضرت مهدی علیه السلام و عجل الله فرجه.
#حامی_شیعیان
۷:۱۷
همراهان گرامیسلامخوبین الحمدلله.ممنون از اینکه در این مدت همراه و همدل با ما در کانال تلاوتی کوثرانه از ذکری حکیمانه بودید.تصمیماتی برای ادامه ندادن کانال گرفتیم.نمی دانیم چقدر مطالب برای دوستان مفید و قابل استفاده بوده و مخاطبین ما همراه حفظ و تدبر در سوره ها هستند یا خیر.لطفا با شرکت در نظرسنجی زیر، برای ادامه مسیر ما را همراهی نمائید.
۷:۲۰
بازارسال شده از رای گیری
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از رای گیری
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از مدرسه قدر«حفظ و تدبّر»
سلسله جلسات مجازی حفظ سور حوامیم
ویژه خواهران
«شروع از ابتدای سوره مبارکه زمر»
مدرس: سرکار خانم مریدیان
#مدرسه_قدر #حفظ_و_تدبر @ghadrschool
۱۶:۲۶
بازارسال شده از مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام
هوالحفیظ
مدرسه دانشجویی قدر برگزار مینماید:
سلسله جلسات مجازی حفظ سُور الر و تدبر بین سوره ای در قالب کتاب تدبر مکی
ویژه خواهران قرآن پژوه که دوره تدبر قرآن به قرآن را به اتمام رسانده اند.
همراه با محتواهای آفلاین و جلسات برخط در طول ۵ ماه
چهارشنبه ها
ساعت ۱۰ تا ۱۲
زمان شروع کلاس ها از نیمه مهرماه
مهلت ثبت نام تا روز ۱۴ مهرماه
مربی تدبر: سرکار خانم کندی
مربی حفظ: سرکار خانم بنائی
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به نشانی زیر مراجعه نمایید:
http://quranetratschool.ir/?p=15057
ble.ir/GhadrSchool
#اطلاعیه #مدرسه_قدر #حفظ_و_تدبر
مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
ما را می توانید در بله، سروش، ایتا، آپارات و اینستاگرام دنبال کنید:
@QuranEtratSchool
www.QuranEtratSchool.ir
#اطلاعیه #مدرسه_قدر #حفظ_و_تدبر
۹:۴۶
بازارسال شده از مدرسه قدر«حفظ و تدبّر»
#مدرسه_قدر #عملیات_اربعین #دوره_آموزشی
@ghadrschool
۱۲:۱۶
#اطلاعیه
هم اندیشی درخصوص مسائل و آسیب های عرصه حفظ قرآن
جهت سازماندهی کادر مدرسه قدر برای عملیات فاطمیه
از همه متخصصین و علاقمندان به این موضوع و کادر مدرسه قدر برای حضور در جلسه دعوت میشود.
جمعه ۹ آبان
ساعت ۶تا۸ صبح
جلسه در فضای اسکای روم برگزار می شود و نیم ساعت قبل از شروع جلسه، پیوند آن در کانال مدرسه قدر قرار میگیرد.
https://ble.ir/ghadrschool
هم اندیشی درخصوص مسائل و آسیب های عرصه حفظ قرآن
جهت سازماندهی کادر مدرسه قدر برای عملیات فاطمیه
https://ble.ir/ghadrschool
۶:۵۸
بازارسال شده از مدرسه قدر«حفظ و تدبّر»
یا حفیظ
مدرسه دانشجویی قدر با همکاری مدرسه دانشجویی تزکیه و تعلیم و مؤسسه قرآن پژوهان برگزار می کند:
جلسه هم اندیشی ظرفیت های طرح فهم قرآن در تحفیظ سوره ها به دانش آموزان دبستانی
آقای دژبخش
همراه با ارائه حفظ و فهم سوره مبارکه شمس برای معلمان و مربیان مقطع دبستان
یکشنبه ۱۲ دی ماه؛ ساعت ۱۸
درگاه ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/dejbakhsh/ttaalim
مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
نشانی ما در بله، سروش، ایتا و اینستاگرام:
@QuranEtratSchool
www.QuranEtratSchool.ir
مدرسه دانشجویی قدر با همکاری مدرسه دانشجویی تزکیه و تعلیم و مؤسسه قرآن پژوهان برگزار می کند:
https://www.skyroom.online/ch/dejbakhsh/ttaalim
۱۰:۴۵
بازارسال شده از مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت علیهم السلام
یا سامع الاصوات
رادیو امت قرآن
تنوعی از ختم قرآن های مفهومی
مبتنی بر گزیده روش های تدبر در قرآن
فارسی-انگلیسی-اردو
برنامه های زنده و تولیدی
️ از ۵ صبح تا ۲ بامداد
افتتاحیه: دوشنبه ۲۱ اسفندماه، ساعت ۱۹
جدول پخش و توضیح برنامه ها:
http://quranetratschool.ir/?p=35481
آدرس های دریافت:
Tekye.net/live/3901
www.Aparat.com/QuranEtratSchool/live
https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/radioommatquran
اطلاع رسانی و یادآوری برنامه ها در پیام رسان ها:
@QuranEtratSchool
بایگانی صوتی برنامه ها:
www.ololElm.ir
#امت_قرآن#زندگی_با_آیه_ها#ستاد_برنامه_های_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۴۵
مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
@QuranEtratSchool
www.QuranEtratSchool.ir
رادیو امت قرآن
#امت_قرآن#زندگی_با_آیه_ها#ستاد_برنامه_های_ماه_مبارک_رمضان_۱۴۴۵
۶:۳۱