عکس پروفایل روح حجّر

روح حجّ

۱۵۳عضو
undefined حدیث شماره ۲:undefined

الصّادق (علیه السلام) عَنْ عَبْدِ الْخَالِقِ الصَّیْقَلِ قَال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً فَقَالَ لَقَدْ سَأَلْتَنِی عَنْ شَیْءٍ مَا سَأَلَنِی أَحَدٌ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ قَالَ مَنْ أَمَّ هَذَا الْبَیْتَ وَ هُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ الْبَیْتُ الَّذِی أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ عَرَفَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ حَقَّ مَعْرِفَتِنَا کَانَ آمِناً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ.
عبدالخالق‌صیقل گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی این سخن خدای عزّوجلّ: وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً (۹۷ آل عمران) سؤال کردم.
فرمود: «درباره‌ی چیزی از من سؤال کردی که کسی از من نپرسیده مگر کسی که خدا خواسته باشد. معنای این سخن خدا این است که کسی که این خانه را قصد کند، درحالی‌که می‌داند این خانه‌ای است که خدای عزّوجلّ به آن امر کرده است و ما اهل‌بیت (علیهم السلام) را آن‌گونه که حقّ شناخت ماست بشناسد، در دنیا و آخرت در امان است».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۸۶
 الکافی، ج۴، ص۵۴۵/ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۲۰۵/ تهذیب الأحکام، ج۵، ص۴۵۲/ العیاشی، ج۱، ص۱۸۹/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۱، ص۹۸/ مستدرک الوسایل، ج۸، ص۳۸/ نورالثقلین

۱۶:۱۴

undefined حدیث شماره ۳:undefined

الرّسول (صلی الله علیه و آله):
 مَثَلُکُمْ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) مَثَلُ بَیْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً فَمَنْ أَحَبَّکُمْ وَ وَالاکُمْ کَانَ آمِناً مِنْ عَذَابِ النَّارِ وَ مَنْ أَبْغَضَکُمْ أُلْقِیَ فِی النَّار.
پیامبر (صلی الله علیه و آله):
ای علی (علیه السلام)! مَثَل شما در میان مردم، مثل بیت‌الله‌الحرام است که هر کس در آن داخل شود در امان باشد؛ پس هر کس شما را دوست بدارد و ولایت شما را بپذیرد از عذاب آتش ایمن باشد، و هر که با شما دشمنی کند، در آتش انداخته شود.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۸۸
 خصایص الأیمهًْ (ص۷۷)

۱۶:۱۷

undefined حدیث شماره ۴ :undefined

عَنْ هَارُونَ‌بْنِ‌خَارِجَهًَْ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ: مَنْ دُفِنَ فِی الْحَرَمِ أَمِنَ مِنَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ. فَقُلْتُ لَهُ: مِنْ بَرِّ النَّاسِ وَ فَاجِرِهِمْ؟ قَالَ: مِنْ بَرِّ النَّاسِ وَ فَاجِرِهِم.
امام صادق (علیه السلام):
هر که در حرم مدفون شود، از وحشت بزرگ قیامت در امان است.
به ایشان عرض کردم: «مردم نیکوکار و بدکار هردو در امان هستند»؟
فرمود: «مردم نیکوکار و بدکار»!

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۹۴
 الکافی، ج۴، ص۲۵۸/ نورالثقلین

۱۶:۲۰

روح حجّ
undefined حدیث شماره ۴ :undefined عَنْ هَارُونَ‌بْنِ‌خَارِجَهًَْ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ: مَنْ دُفِنَ فِی الْحَرَمِ أَمِنَ مِنَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ. فَقُلْتُ لَهُ: مِنْ بَرِّ النَّاسِ وَ فَاجِرِهِمْ؟ قَالَ: مِنْ بَرِّ النَّاسِ وَ فَاجِرِهِم. امام صادق (علیه السلام): هر که در حرم مدفون شود، از وحشت بزرگ قیامت در امان است. به ایشان عرض کردم: «مردم نیکوکار و بدکار هردو در امان هستند»؟ فرمود: «مردم نیکوکار و بدکار»! تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۹۴  الکافی، ج۴، ص۲۵۸/ نورالثقلین
undefinedتوجه*undefined

دوستان عزیز،

در مورد تأویل این فرمایش معصوم علیه السلام ، عمیقاً فکر کنید،

ان شاءالله تا آخر شب، شرح تأویلی آن را در کانال قرار می‌دهیم.


*الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین و ائمة المعصومین علیهم السلام
undefined

۱۶:۲۴

undefined شرح تأویلی حدیث شماره ۴:undefined
undefined تاویل حرم ، ولایت انسان کامل است، که ولایتش، ولایت خداوند متعال است.
undefined تاویل دفن شدن در حرم ، تفویض کامل اراده و اختیار نفس است، به ولیّ بر حق خدا.
undefined بر اساس این معنای تاویلی، اکنون درمی‌یابیم که چرا امام صادق علیه السلام ، حتی اهل فجور را به شرط تسلیم شدن در برابر ولیّ حقیقی خداوند، یعنی انسان کامل ، اهل نجات از فَزَع اکبر، یعنی وحشت بزرگ قیامت، دانسته‌اند!
در حقیقت، گویی می‌خواهند به ما بیاموزند که:
۱) درِ توبه همواره باز است، حتی هنگام مرگ!
۲) توبه، یعنی رفتن به پناه امن امام معصوم،زیرا:امام با داشتن ولایت تکوینی، آن واسطهٔ فیضی است که هر تحول و تکامل و تغییری که در عالمِ خلق، واقع می‌شود، صنعت و هنر اوست.
undefined لازمه‌های تحقق توبه :
از آنجا که گناه، «بیماریِ» نفس است.پس می‌توان گفت که تحقق توبه سه شرط دارد.۱) بیمار باید بداند که بیمار است، و الا هرگز برای درمان خود، اقدام نمی‌کند.۲) بیمار باید، طبیب مناسب برای بیماری‌اش را بشناسد، و الا ممکن است با مراجعه به پزشک‌نماهای مدعی طبابت، نه تنها بیماری‌اش درمان نشود، بلکه بیماری‌اش حادّتر شده و حتی امراض دیگری هم به بیماری ابتدایی‌اش، افزوده شود!۳) بیمار بعد از شناختن طبیب متخصص و مناسب، باید به او «مراجعه کند»، یعنی «حرکت به سمت طبیب»، و تسلیم «تشخیص» و «تجویز» او شدن، شرط شفا و درمان بیماریست!
undefined از آنچه گفته شد، بخوبی روشن است که تأویل «دفن شدن در حرم امن» ، یعنی تحقق سه شرط توبه.
undefined زیارت قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام، در دوران غیبت، آموزه‌ایست که در برنامهٔ تربیتی مکتب عترت مکرر مورد تأکید قرار گرفته.از جمله در زیارت جامعه کبیره، امام هادی علیه السلام این عبارت را به زایرین حرم‌های مطهر معصومین علیهم السلام تعلیم داده‌اند:
لاَئِذٌ عَائِذٌ بِقُبُورِكُمْ;اکنون من به قبرهاى شما پناه آورده‌ام.
البته زائر باید بداند که فرق قبور اهل بیت علیهم السلام، با قبور سایر مردم، زمین تا آسمان است!
و معنای رفتن به سمت این قبور مطهر هم بسیار متفاوت است با رفتن بر سر قبر امواتمان.
undefined انسان کامل، حَیّ و زنده است، و واسطهٔ جمیع فیوضاتیست که ما داریم، از جمله همین فیض عظیمِ زیارت حرم امن ایشان!
آری، زائر با معرفت، زائریست که به حقیقت وجودی انسان کامل پی برده است. و در حقیقت با حرکت به سمت حرم امامش، نیتش این است که خود را تسلیم طبیب حقیقی‌اش بنماید تا او امراض و گرفتاری‌هایش را شفا دهد.
آری، امام معصوم آن تنها طبیبی است که حتی اگر انسانی «گناهکار و فاجر» که نفسش در اوج ظلمت و سیاهی کامل است، این طبیب را بشناسد، و به سمت او برود، محال است که نا امید و دست خالی برگردد.
باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ
گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی باز آ


undefined undefinedundefinedundefinedundefined
الحمد لله الذی هدانا لهذاو ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله

۲۳:۱۱

undefined حدیث شمارهٔ ۵ : undefined
 عَنْ سَمَاعَهًَْ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ لِی عَلَیْهِ مَالٌ فَغَابَ عَنِّی زَمَاناً فَرَأَیْتُهُ یَطُوفُ حَوْلَ الْکَعْبَهًِْ أَ فَأَتَقَاضَاهُ مَالِی قَالَ لَا لَا تُسَلِّمْ عَلَیْهِ وَ لَا تُرَوِّعْهُ حَتَّی یَخْرُجَ مِنَ الْحَرَمِ.
سماعه‌بن‌مِهران گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «من از مردی طلبکارم و مدّتی است که او را ندیده‌ام. امسال او را دیدم که دور خانه‌ی کعبه طواف می‌کند؛ آیا می‌توانم حقّ خود را از او مطالبه کنم»؟
امام صادق (علیه السلام) فرمود:«نه حتّی بر او سلام مکن او را به هراس میفکن. صبر کن تا موقعی که از حرم خارج شود».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۹۲،تفسیر نورالثقلین

۵:۳۲

روح حجّ
undefined حدیث شمارهٔ ۵ : undefined  عَنْ سَمَاعَهًَْ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ لِی عَلَیْهِ مَالٌ فَغَابَ عَنِّی زَمَاناً فَرَأَیْتُهُ یَطُوفُ حَوْلَ الْکَعْبَهًِْ أَ فَأَتَقَاضَاهُ مَالِی قَالَ لَا لَا تُسَلِّمْ عَلَیْهِ وَ لَا تُرَوِّعْهُ حَتَّی یَخْرُجَ مِنَ الْحَرَمِ. سماعه‌بن‌مِهران گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «من از مردی طلبکارم و مدّتی است که او را ندیده‌ام. امسال او را دیدم که دور خانه‌ی کعبه طواف می‌کند؛ آیا می‌توانم حقّ خود را از او مطالبه کنم»؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «نه حتّی بر او سلام مکن او را به هراس میفکن. صبر کن تا موقعی که از حرم خارج شود». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۹۲، تفسیر نورالثقلین
undefined شرح تأویلی حدیث شماره ۵: undefined
undefined تأویل به جا آوردنِ «حجّ»، تمسک به امام حیّ و تسلیم او نمودنِ اراده و اختیار خود، به کسی است که او عالِم مطلق است و ما دچار بیماری جهل و ناآگاهی!
undefined جهل، امّ الامراض است ، و انسان کامل، تنها طبیب این مرض*، در این عالَم است!

undefined بیمار، فردی است که دیگران، در *دورهٔ درمان
با او مدارا می‌کنند.

undefined پس undefined
گویی امام علیه السلام با این توصیه می‌خواهند به ما بیاموزند که :تمام خطاها و قصور ما در دورهٔ جهل و ناآگاهی، به دلیل اینکه بدون آگاهی و غیر عمدی بوده است، در صورتی که: ۱) پس از آگاه شدن از بدی اعمال، قصد اصلاح داشته و نادم باشیم، و۲) به سمت طبیب نفس، یعنی انسان کامل، امام حیّ برویم،و۳) به تشخیص و تجویز این تنها طبیب نفس، اعتماد کرده، و روند تربیت نفس را به او تفویض نماییم.
در آن صورت undefined
طبیب نفس، با ولایت تکوینی‌ای که دارد، از طریق احاطه به ضمایر و نفوس کسانی که به دلیل جهل و قصور ما، مورد ظلم قرار گرفته و حقشان به وسیلهٔ ما تضییع شده است، موجبات بخشش و مدارای با ما را فراهم می‌کنند.
undefined این حقیقت، به واقعیت بسیار شیرین و عظیمی اشاره دارد، واقعیتی که متأسفانه، در تعلیم مفاهیم دین، کمتر به آن توجه شده، و حتی می‌توان گفت که آنقدر با باورها و اعتقادات عامهٔ مسلمین متفاوت است که چه بسا یکی از مواردی باشد که بر اساس روایات، هنگام ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، و مشاهدهٔ عملکرد امام که مبتنی بر این حقیقت است، اکثریت مسلمین، و متشرعین، امام را انکار کرده و در مقابل ایشان می‌ایستند.
undefined و اما، چیست آن حقیقت عظیم و شیرین؟
خداوند متعال، در سورهٔ مبارکهٔ فاتحة الکتاب، مردم را به سه دسته تقسیم فرموده:
۱) انعمت علیهم۲) مغضوب علیهم۳) ضالّین
دسته اول، کسانی هستند که صددرصد در صراط مستقیم هستند، یعنی انسان‌های کامل و واصل که در آسمان هشتم، به ملاقات حق رسیده‌اند.
دسته دوم، درست نقطه مقابلِ دسته ی اول می‌باشند، یعنی کسانی که در پایینترین دَرَک جهنم هستند، این افراد به دلیل حسد و تکبر و عِنادی (لَج) که با حق و حقیقت و اهل حق دارند، تا ابد در انتهای جهنمی که نتیجهٔ همین تکبر و عناد خودشان می‌باشد، می‌مانند.
دسته سوم، یعنی ضالّین، در حقیقت رَه‌گم‌کردگانی هستند که به دلیل جهل و ناآگاهی و قصورشان، گاه بدنبال اهل باطل و گاه به دنبال اهل حق هستند.
نکته جالب توجه این است که دسته سوم، اکثریت قریب به اتفاق غافلهٔ بشریت هستند.و با این اکثریت، به دلیل قصور (و نه تقصیر!) بعد از برپایی قیامت با قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، که تأویلِ حجّ اکبر می‌باشد، درست همینطور برخورد می‌شود، که در این حدیث شریف، امام معصوم، به آن فرد طلبکار، سفارش و توصیه میکنند که با بدهکارش آنگونه باشد، یعنی در انتهای مدارا و بردباری.
پس تمسک به انسان کامل، و ورود به مکتب و ولایت ایشان، منجر به حمایت و عنایت ایشان برای انسان قاصر می‌شود، و برایش فرصتی در جهت رشد و معرفت فراهم می‌کنند.
و با این حساب، علی رغم تصور عموم ما مسلمان‌ها، که گمان می‌کنیم، اکثریت بشریت، به دلیل گناهکار بودن، در جهنم جاودانه می‌شوند، در حقیقت اکثریت بشریت، که مستضعفین علمی و یا عملی هستند، هر چند برای رسیدن به معرفت نسبت به نتایج اعمالشان، ابتدا در وضعیت جهنمی و عذاب می‌باشند، ولیکن در اثر تربیت و رسیدن به فهم و معرفت، بعد از مدتی اهل نجات خواهند شد.
و بر اساس حدیثی مشهور به «حدیث اصحاب تابوت»، اصحاب تابوت، یعنی آنهایی که در وضعیت جهنمی، خلود و جاودانگی پیدا می‌کنند، از میان میلیاردها انسان، از آدم تا قیام قیامت، فقط دوازده نفر هستند!

الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله

۲:۵۲

thumnail

۱۵:۳۴

thumnail

۱۱:۳۸

thumnail

۱۱:۳۸

thumnail

۱۳:۱۸

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

thumnail

۱۵:۵۷

بازارسال شده از خواهران بهشتی🤍
بسم الله الرحمن الرحیمالحمدلله رب العالمین
سلام بر همراهان مدینه فاضله
حلول ماه مبارک رمضان، بهار قرآن بر مجاهدین ساعی و کوشای مکتب امیرالمومنین علیه السلام، مبارک و بابرکت باشد. ان شاءالله.

عاشقی را از پروانه باید آموخت،پروانه برای نزدیکی و قرب به معشوقش، نور؛ می‌سوزد و از سوختن بیمی ندارد!
undefinedبراستی، برای کسب و حفظِ عشق حقیقی از کدامین راه باید رفت، و چگونه باید وجود خود را که امانتی‌ست از سوی خالق هستی، به چشمهٔ نور رسانید؟

در ضیافة الرحمانِ ماه مبارک رمضان،دعاهای وارده برای روزهای ماه صیام مانندِ نقشهٔ گنجی‌ است، جهت کسب و حفظ «حُبِّ و عشق حقیقی».

undefinedکانال سِرّ صیامundefined
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان،
با الهام از دروس استاد: محمد علی صالح غفاری (یاد و نامشان پر رهرو باد)
در برنامه پیام‌رسان فارسی بله،
از اولین سحر ماه مبارک رمضان، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

undefinedلینک کانال سِر صیام:https://ble.ir/seresiyam


اَللّـهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ صِیامَ الصّآئِمینَ،

۰:۱۱