عکس پروفایل شفافیت برای ایرانش

شفافیت برای ایران

۳,۱۷۳عضو
undefined تعارض منافع سدی در مقابل اجرای قانون الزام به‌ثبت رسمی اموال
undefined به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام کیخای‌فرزانه عضو پژوهشگاه قوه قضاییه در نشستی با موضوع "قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول" به آسیب شناسی اجرای این قانون پرداخت.
undefined کیخای فرزانه گفت: تجربه ما از قوانین قبلی، مانند ماده ۴۸ قانون ثبت، نشان می‌دهد که به دلیل عدم تطابق تفسیر و زیرساخت‌های مناسب، نتوانسته‌ایم موفقیت کامل را در اجرای آن‌ها کسب کنیم. لذا نیاز است که در تفسیر و اجرای قانون جدید، دقت و هماهنگی بیشتری داشته باشیم تا از مشکلات گذشته اجتناب شود.
undefined وی ادامه داد: یک مشکل جدی دیگر، تعارض منافع است. برخی اصناف و گروه‌ها ممکن است مانع اجرای کامل قانون شوند، زیرا منافعشان به نوعی با این قانون در تضاد است. برای مقابله با این مشکل، باید نهادهای نظارتی، مانند سازمان بازرسی، به طور جدی وارد عمل شوند و نظارت مستمری بر اجرای قانون داشته باشند.
undefined کیخای فرزانه افزود: اگر قانون به درستی و با هماهنگی تمام نهادهای مربوطه اجرا شود، می‌تواند به شفافیت و ساماندهی بهتری در بازار املاک کشور کمک کند. این شفافیت به نوبه خود می‌تواند به مدیریت بهتر اقتصاد کشور و کاهش فساد کمک کند.
undefined وی در پایان افزود: قانون جدید به دنبال شفاف‌سازی و رفع تعارضات منافع است که به کاهش دعاوی و شکایات قضایی کمک خواهد کرد. این شفاف‌سازی به کاهش فساد و حل مسائل مربوط به املاک و مستغلات کمک خواهد کرد. همچنین اجرای موفق این قانون می‌تواند به ارتقای سرمایه اجتماعی نظام کمک کند.
undefined @Tp4_ir

۱۵:۲۳

undefined ۱۰ آبان آخرین مهلت دستگاه‌های اجرایی برای شفافیت اطلاعات
undefined نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: دستگاه‌های اجرایی تا دهم آبان‌ ماه فرصت دارند تا اطلاعات مربوط به خود از جمله اطلاعات مدیران و کارکنان و اطلاعات راجع به اموال و دارایی‌ها را منتشر کنند.
undefined نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار کرد: برابر ماده ٢ قانون شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهای مقرر در قانون، مکلفند حداکثر ظرف ۴ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، داده‌ها و اطلاعاتی که مربوط به آن دستگاه است، از طریق سامانه‌های مربوط به خود منتشر کرده و در دسترس عموم قرار دهند. با توجه به اینکه قانون مذکور در ١٢ تیر ماه لازم‌الاجرا شده، دستگاه‌های اجرایی فقط تا ۱۰ آبان فرصت دارند که اطلاعات مربوط به خود را منتشر کنند.
undefined حجت الاسلام نقدعلی در تشریح اطلاعاتی که دستگاه‌های اجرایی باید آن‌ها را منتشر و در معرض دسترسی عموم قرار دهند، گفت: اطلاعات مدیران و کارکنان؛ شامل تحصیلات، سوابق، میزان دریافتی ماهانه و سالانه و نحوه بکارگیری آنها و همچنین برنامه‌ها، صلاحیت‌ها و طرح‌های مصوب و اطلاعات راجع به اموال، دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها، تخصیص و توزیع بودجه مؤسسات مشمول از جمله مواردی است که باید شفاف شوند.
undefined این نماینده مجلس تأکید کرد: عدم اجرا یا اجرای ناقص تکالیف مقرر در این قانون یا انتشار اطلاعات مغایر مفاد این قانون جرم، محسوب شده و مرتکبان و استنکاف‌کنندگان حسب مورد به مجازات تعزیری حبس، جزای نقدی یا شلاق محکوم خواهند شد.#شفافیت
undefined @Tp4_ir

۱۶:۰۳

thumnail
undefined تعارض منافع و عدم شفافیت؛ علل اصلی تخلفات اداری در کشور
undefined بررسی‌های «فرهیختگان» حاکی از آن است‌ طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۷‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ حداقل ۸۶۳ نفر ازاعضای شوراهای شهر و شهردار در کشور بازداشت شده‌اند. طبق بررسی‌ها در ۷ماهه اول سال ۱۴۰۳ ، حداقل ۸۳ نفر از اعضای شورای شهر و شهردار به دلیل تخلفات‌مالی بازداشت شده‌اند. البته این آمار بدون لحاظ کارمندان شهرداری است.
undefined وجود موقعیت‌های بسیار از *تعارض منافع، انحصارهای وسیع، امضاهای طلایی، ساختار رانتی، کیفیت پایین قوانین، عدم شفافیت*، مواردی‌اند که موجب شده‌اند در ایران انجام تخلفات اداری، دریافت رشوه و سوءاستفاده از موقعیت شغلی با ریسک کم همراه باشد.
undefined در حوزه مدیریت شهری نیز، ساختار درآمدی شهرداری‌ها‌، عدم شفافیت، ورود ائتلاف‌های رانتی به شورای شهر، ساختار ضدمشارکت مدیریت شهری و فقدان ارتباط بین مردم و مدیریت شهری ازجمله عواملی است که منجر به شکل‌گیری گلوگاه‌های فساد در این حوزه شده‌اند.#تعارض_منافعundefined @Tp4_ir

۱۶:۳۹

thumnail
undefined شفافیت در بودجه ۱۴۰۴
undefined رئیس جمهور روز سه شنبه اول آبان، در مراسم تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس، مهمترین وجه تمایز لایحه بودجه سال آینده را یکپارچگی،‌ شفافیت و جامعیت دانست و افزود: شرط لازم برای یک لایحه با کیفیت رعایت نظم و انضباط و به طور خاص ارائه بودجه در زمان بندی مقرر قانون است.
undefined رئیس جمهور اضافه کرد: ‌در بعد یکپارچگی بودجه، سالیان دراز بود موارد فرا بودجه‌ای، مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گرفت امسال برای اولین بار، تمامی موارد منابع و مصارف سازمان هدف بندی یارانه‌ها و سایر موارد مثل تحویل نفت که خارج از سقف بودجه بوده است به صورت یکپارچه در درون سقط بودجه قرار گفت.
undefined علی‌رغم تغییرات مثبت در بودجه امسال، شایان ذکر است برخلاف قوانین بودجه سه سال اخیر، در بودجه ۱۴۰۴ خبری از حکم انتشار عمومی صورت‌های مالی شرکتهای دولتی و عمومی در سامانه کدال نیست. باتوجه به اهمیت شفافیت شرکت‌های دولتی شایسته است در بررسی‌های آتی این بند به بودجه بازگردد.
undefined همچنین شما علاقه مندان می‌توانید با مراجعه به تالار گفتگوی اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://discuss.tp4.ir/t/topic/349 یادداشت‌ها و نکات مرتبط با #شفافیت_بودجه را دنبال نمایید.#شفافیت_بودجه#بودجه_۱۴۰۴
undefined @Tp4_ir

۱۵:۳۹

thumnail
undefined شفافیت در بودجه ۱۴۰۴
undefined از جلمه شاخص‌های مهم برای سنجش عیار شفافیت بودجه، جزئیات درآمدها و منابع است. لایحه بودجه ۱۴۰۴ یک جهش نسبت به لوایح بودجه پیش از خود محسوب می‌شود، زیرا برای نخستین بار، تمام منابع و مصارف فرابودجه‌ای دولت از قبیل هدفمندسازی یارانه‌ها یا نفت مربوط به نیروهای مسلح در سقف منابع و مصارف بودجه لحاظ شده است.
undefined این امر سبب می‌شود تصویر دقیقی از حجم گردش مالی دولت در سال مالی ارائه شود. این موضوع همچنین، شفافیت و انضباط مالی بالاتر را نیز به دنبال خواهد داشت.
undefined لازم به ذکر است تغییر مبنای محاسبات ارقام بودجه، در عین مزایای فراوان، مقایسه بودجه امسال را با قوانین بودجه سال‌های پیشین دشوار می‌کند. یکی از وظایف مراکز پژوهشی، امکان ارائه ارقام قابل مقایسه با سالیان قبل، هم برای سیاستگذاران و هم عموم مردم است.
#شفافیت_بودجه#بودجه_۱۴۰۴
undefined @Tp4_ir

۱۶:۳۸

thumnail
undefined انتشار گزارش «بودجه به زبان ساده»
undefined دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور(۱): بودجه به زبان ساده» منتشر کرد.
undefined این گزارش تلاشی است، برای ارائه محتوای لوایح بودجه به زبانی ساده و غیر فنی برای عموم مردم تا با آگاهی بیشتر نسبت به محتوای بودجه، مطالبه‌گر و همراه بهتری برای تصمیمات وکلایشان در مجلس باشند.
undefined این گزارش توضیح می‌دهد که بزرگ‌ترین نقطه قوت لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، تجمیع و یکپارچه سازی بودجه‌های جداگانه جهت مدیریت بهتر مجموعه منابع و مصارف دولت و شفاف‌سازی بیشتر در خصوص کسری بودجه و شیوه‌های تأمین آن است.
undefined شما همراهان گرامی می‌توانید جهت مطالعه بیشتر و دانلود متن کامل این گزارش به سایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7339 مراجعه نمایید.#شفافیت#بودجهundefined @Tp4_ir

۱۶:۵۸

thumnail
undefined الزام انتشار حقوق مدیران طبق قانون شفافیت
undefined با الزامی شدن «قانون شفافیت قوای سه‌گانه» از دهم آبان ماه، تمام مقامات باید میزان حقوق خود را در دسترس عموم قرار دهند. این امر می‌تواند سرآغاز مبارزه جدی با فساد اداری و ایجاد شفافیت در قبال مدیران و مسولان باشد.
undefined از مهم‌ترین اطلاعاتی که این قانون انتشار آن‌ها را الزامی کرده، می‌توان به سوابق شغلی و تحصیلی مدیران، نحوه استخدام و به‌کارگیری آن‌ها، میزان دریافتی‌های ماهانه و سالانه، و حتی برنامه‌ها و طرح‌های تصویب‌شده اشاره کرد.
undefined قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور به‌عنوان نهادهای اصلی نظارتی، مسئول اجرای این قانون و تضمین انتشار صحیح و کامل اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزدهای مدیران هستند.
undefined قانون شفافیت قوای سه‌گانه هرگونه تخلف از انتشار صحیح و به‌موقع اطلاعات را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات‌های قانونی در نظر گرفته است. اگر دستگاه یا مقامی از ارائه اطلاعات به‌صورت کامل یا صحیح امتناع ورزد، مرتکب جرم محسوب می‌شود و می‌تواند با پیگرد قانونی از سوی قوه قضاییه مواجه شود.#شفافیت_قوا#شفافیت
undefined @Tp4_ir

۱۰:۱۷

thumnail
undefined انتخابات ۲۰۲۴؛ گران‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا از حیث منابع مالی نامزدها
undefined به گزارش ایسنا، انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا گران‌ترین انتخابات تاریخ این کشور بوده است. مجموع مشارکت‌ها در انتخابات امسال به رقم بی سابقه ۱۵.۹ میلیارد دلار می‌رسد.
undefined شرکت OpenSecrets اعلام کرد که هزینه‌ها که شامل رقابت‌های کنگره نیز می‌شود، از ۱۵.۱ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰ و بیش از دو برابر ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ فراتر خواهد رفت.
undefined در رقابت ریاست جمهوری، کمپین خانم هریس مستقیماً بیش از یک میلیارد دلار جمع‌آوری کرده که ۴۰ درصد آن از کمک‌های مالی کوچک به علاوه ۵۸۶ میلیون دلار اضافی از کمیته‌های حمایت از اقدام سیاسی تأمین شده است.
undefined ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مستقیماً ۳۸۲ میلیون دلار جمع آوری کرد که ۲۸ درصد آن از کمک‌های مالی کوچک بود، در حالی که کمیته‌های وابسته ۶۹۴ میلیون دلار کمک کردند. بزرگترین اهداکننده، تیموتی ملون، میلیاردر آمریکایی بوده که به تنهایی ۱۹۷ میلیون دلار به ترامپ و جمهوری خواهان کمک کرد.
undefined کمپین‌های انتخاباتی هریس و ترامپ از ماه مارس تا اول نوامبر سال جاری میلادی، ۲.۶ میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کردند. دموکرات‌ها ۱.۶ میلیارد دلار هزینه کردند، در حالی که جمهوری خواهان ۹۹۳ میلیون دلار آمریکا سرمایه‌گذاری کردند.
undefined نکته جالب توجه این که تقریبا نیمی از هزینه‌های صرف شده تنها در هفت ایالت کلیدی، نظیر پنسیلوانیا که ۱۹ رای الکترال دارد، بوده و نیم دیگر هزینه تبلیغاتی نامزدها بین ۴۳ ایالت دیگر تقسیم شده است.#شفافیت_مالی#انتخاباتundefined @Tp4_ir

۱۷:۱۹

thumnail
undefined ماهیت حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور
undefined یکی از مصادیق حکمرانی، مدیریت اموال و دارایی‌های عمومی و دولتی بوده که سهم قابل توجهی از آن به شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تعلق دارد.
undefined بر همین مبنا سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام به انتشار مجموعه‌ای تحت عنوان «ماهیت حقوقی دستگاه‌های اجرایی» کرده است. البته لازم به ذکر است این مجموعه بازتاب دهنده موضع رسمی سازمان اداری و استخدامی کشور نیست و تنها دربردارنده نظرات نویسندگان آن است.
undefined در این مجموعه ماهیت شماری از دستگاه‌های اجرایی از جمله موسسات وابسته به نهاد ریاست جمهوری، سازمانها و موسسات وابسته به سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی، سازمانها و شرکت‌های وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی و... درج شده است.
undefined علاقه مندان می‌توانند جهت دانلود این فایل و مطالعه و بحث بیشتر در این خصوص به تالار گفتگوی «اندیشکده شفافیت برای ایران» به آدرس https://discuss.tp4.ir/t/topic/3391 مراجعه نمایید.
undefined @Tp4_ir

۸:۴۹

thumnail
undefined انتشار گزارش وضعیت پرداخت دستگاه های اجرایی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور
undefined به تازگی سازمان اداری و استخدامی کشور گزارش وضعیت پرداخت دستگاه‌های اجرایی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در جداول میانگین ناخالص پرداختی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه‌ها منتشر و مقایسه شده است.
undefined بر این اساس در سال گذشته میانگین حقوق کارمندان وزارت نفت نزدیک به ۴۵ میلیون تومان بوده است. نکته جالب توجه اینکه در رده دوم بالاترین میانگین حقوق وزارت اقتصاد با میانگین دریافتی حقوق ۳۴ میلیون قرار گرفته است که حدود ۱۰ میلیون تومان از میانگین دریافتی کارمندان وزارت نفت کمتر است.
undefined این جداول نشان می‌دهد کارمندان وزارت جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و بهداشت و درمان با ۱۸ میلیون تومان و وزارت آموزش و پرورش با ۱۵ میلیون تومان کمترین میانگین حقوق را در سال قبل دریافت کرده اند.
undefined برای مطالعه نکات بیشتر این گزارش و مشاهده جداول به سایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7350 مراجعه نمایید.#شفافیتundefined @Tp4_ir

۱۵:۰۸

thumnail
undefined رئیس دیوان محاسبات کشور: اعداد بودجه باید واقعی باشد
undefined رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه علنی امروز ۲۲ آبان مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ از شفافیت زیادی برخوردار است و همه جلسات هیئت عمومی دیوان محاسبات برای تهیه این گزارش به صورت زنده پخش شد.
undefined دستغیب در خصوص شرکت‌های دولتی بیان داشت: بودجه شرکت‌ها فوق العاده مهم است و عمده انحرافاتی هم که صورت می‌گیرد، متأسفانه در حوزه شرکت‌هاست که قابل تأمل است.
undefined وی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ فقط ۱۷ شرکت زیان‌ده با ۲۱ هزار میلیارد تومان هستند، اما در عملکرد و گزارش ما حاکی از آن است که ۱۳۴ شرکت با ۳۵۴ هزار میلیارد تومان زیان‌ده هستند، یعنی ۱۷ برابر! این چه پیش‌بینی است که در بودجه صورت می‌گیرد؟ برای چه لایحه بودجه را غیر شفاف می‌آورند؟ باید اعداد و ارقام بودجه واقعی باشد.
undefined رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: ۸۰ درصد زیان شرکت‌ها مربوط به ۶ شرکت از جمله شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سازمان بیمه سلامت ایران است. اینها دیگر ماهیت شرکتی ندارند و متأسفانه یک باری را در بودجه ایجاد می‌کنند.#شفافیت#بودجهundefined @Tp4_ir

۱۶:۲۳

thumnail
undefined شفافیت «سامانه شفافیت شهرداری تهران»
undefined با مراجعه به سامانه شفافیت شهرداری تهران، مشاهده می‌شود برخی از بخش‌های آن، نظیر گزارش‌های مربوط به سفرهای خارجی و فوریت‌های خدمات شهری، با تأخیر چند ماهه بروز رسانی می‌شوند.
undefined رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در این رابطه بیان داشت: «بارگذاری داده‌ها در سامانه شفافیت دو بخش است. یک بخش به صورت برخط بارگذاری می‌شود، مثل هر قراردادی که تنظیم می‌شود، تمام مراحل آن بایستی به صورت برخط در مجموعه سامانه شفافیت بارگذاری شود».
undefined صادقی اضافه کرد: «اما برخی داده‌ها نیاز به جمع‌آوری، تأیید مراجع مربوطه، و سپس بارگذاری دارند. گاهی این فرایند ممکن است سالانه انجام شود. به‌عنوان مثال، ما لیست ساختمان‌ها را پس از سال‌ها پیگیری در سامانه شفافیت قرار دادیم، اما این‌طور نیست که به‌محض واگذاری یک ساختمان، اطلاعات آن فوراً در سامانه ثبت شود».
undefined وی تأکید کرد که تحقق این موضوع مطلوب خواهد بود، اما زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم نیست. به گفته او، داده‌هایی مانند گزارش سفرهای خارجی باید ابتدا توسط شورای سفرهای شهر تهران بررسی و تأیید شوند تا امکان بارگذاری آنها در سامانه فراهم شود.
undefined رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در پایان اعلام کرد که دبیر کمیسیون شفافیت هفته آینده گزارشی از عملکرد سامانه شفافیت را به مجمع ارائه خواهد داد.
undefined اندیشکده شفافیت برای ایران، ضمن قدردانی از تلاش‌های شهرداری تهران در راستای ارتقای شفافیت، خاطرنشان می‌سازد با توجه به الگوگیری سایر شهرداری‌ها -بخصوص کلانشهرها- از عملکرد شهرداری تهران بروزرسانی سامانه شفافیت شهرداری تهران علاوه بر احترام به حقوق شهروندان تهرانی، نتایج مثبت بسیاری در سطح کشور خواهد داشت. از این رو اهتمام شهرداری تهران به تکمیل و بروزرسانی سامانه شفافیت اهمیت دوچندانی می‌یابد.#شفافیت_شهرداری
undefined @Tp4_ir

۹:۴۷

thumnail
undefined انتشار گزارش بودجه صندوق بازنشستگی کشوری
undefined اخیرا گزارش بودجه سال ۱۴۰۱ صندوق بازنشستگی کشوری در وبسایت صندوق بازنشستگی بارگذاری شده است. این گزارش حاوی اطلاعات مهمی درباره منابع درآمدی، مصارف و چالش‌های مالی این صندوق است.
undefined بر اساس این گزارش بخش قابل‌توجهی از منابع صندوق از اعتبارات دولتی تأمین می‌شود. در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱,۲۰۵,۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای این صندوق در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل ۶٫۶% رشد داشته است.
undefined همچنین طبق این گزارش، پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران بیش از ۴۵٫۸% از بودجه صندوق را به خود اختصاص داده است. این رقم، معادل ۸۲۹,۴۵۹ میلیارد ریال است که افزایش آن نسبت به سال قبل نشان‌دهنده فشار مالی بیشتر بر صندوق است.
undefined جهت مطالعه سایر نکات مهم گزارش مذکور و دانلود فایل «پی‌دی‌اف» و «اکسل» این گزارش به وبسایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7360 مراجعه نمایید.
#صندوق_بازنشستگی#شفافیتundefined @Tp4_ir

۱۵:۴۵

thumnail
undefined رونمایی از کتاب «تعارض منافع در ایران و جهان»
undefined در مراسمی ویژه که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، تازه‌ترین اثر سازمان بازرسی کل کشور با عنوان «تعارض منافع در ایران و جهان؛ ضوابط و مقررات» رونمایی شد.
undefined بخش نخست این کتاب با عنوان «تعارض منافع در نظام حقوقی کشورهای اروپایی» قسمتی از پروژه «شناسایی موقعیت‌های تعارض منافع در دستگاه‌های اجرایی» است که توسط اندیشکده «شفافیت برای ایران» و به سفارش سازمان بازرسی کل کشور انجام گرفته است.
undefined این کتاب که با هدف ارائه راهکارهایی عملی برای مدیریت تعارض منافع در کشور تدوین شده است، گامی موثر در مسیر ارتقای شفافیت و کاهش زمینه‌های فساد در نهادهای دولتی محسوب می‌شود.
undefined علاقه مندان جهت مطالعه بیشتر در این خصوص به وبسایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7370 مراجعه نمایید.#تعارض_منافع#معرفی_کتابundefined @Tp4_ir

۸:۵۶

undefined اصلاحات جدید بودجه ۱۴۰۴ با هدف ارتقای شفافیت
undefined در جلسه اخیر کمیسیون تلفیق، با پیشنهاد دکتر ظهوریان_نماینده مردم مشهد و کلات_ و تصویب کمیسیون اقتصادی، موارد مهمی با هدف ارتقای شفافیت و نظارت بر عملکرد بانک‌ها به تبصره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ اضافه شد.
undefined در اصلاحات جدید، پنج محور کلیدی مورد توجه عبارتند از:
undefined تعیین سقف برای تسهیلات کارکنان بانک‌ها: این مورد با هدف جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و رعایت عدالت در تخصیص منابع مالی اتخاذ شده است.
undefined الزام بانک‌ها به شفافیت در تسهیلات کلان: بر این اساس بانک‌ها ملزم به انتشار جزئیات مربوط به تسهیلات کلان، وام‌های ارائه‌شده به اشخاص مرتبط و شرکت‌های وابسته شده‌اند. این اقدام به منظور جلوگیری از سوءمدیریت و تقویت اعتماد عمومی به نظام بانکی کشور صورت پذیرفته است.
undefined انتشار مالکیت‌های بالای ۲۰ درصد: یکی از موارد جدید، شفاف‌سازی در خصوص مالکیت‌های بیش از ۲۰ درصد در بانک‌ها است. این مورد سبب ارتقای شفافیت ساختار سهام‌داری و جلوگیری از مشکلات ناشی از تمرکز مالکیت و تعارض منافع می‌شود.
undefined انتشار عمومی اطلاعات اموال غیرمنقول بانک‌ها: بانک‌ها موظف شده‌اند اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول خود را به صورت عمومی منتشر کنند. این اقدام گامی مهم در جهت شفافیت دارایی‌ها و مدیریت بهتر منابع بانک‌ها به شمار می‌رود.
undefined شفاف‌سازی میزان و سرفصل تسهیلات اعطایی: آخرین مورد از اصلاحات پنج‌گانه نیز بانک‌ها را ملزم به اعلام عمومی میزان و سرفصل تسهیلات اعطایی می‌کند. #شفافیت_بودجه #بودجه۱۴۰۴undefined @Tp4_ir

۱۷:۵۱

thumnail
undefined نماینده تهران در مجلس: قانون شفافیت را از کمیسیون تلفیق آغاز کنید
undefined مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس، دوشنبه ۱۲ آذر ماه در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ در تذکر آیین‌نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس گفت: روز گذشته برخی از اعضای کمیسیون تلفیق نامه‌ای را به شما ارائه کردند و برخی از نکاتی که در کمیسیون تلفیق آمده در مصوبات وجود نداشته. چون در جریان بررسی لایحه بودجه هستیم نیاز است در اسرع وقت جواب نامه مذکور داده شود.
undefined نماینده تهران در مجلس دوازدهم ادامه داد: براساس قانون شفافیت قوای سه‌گانه مصوب مجلس یازدهم؛ گزارش کمیسیون‌ها و آرای مخالف و موافق باید منتشر شود و هیچ تفکیکی بین کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون تلفیق وجود ندارد و تمامی جلسات و آرای کمیسیون تلفیق ضبط و ثبت شده و فرصت خوبی است که شفافیت کمیسیون‌ها را از کمیسیون تلفیق شروع کنیم.
undefined رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی هر گزارشی که روسای کمیسیون‌ها به صورت کتبی بارگذاری و به ما ارسال می‌کنند برای ما سند است و اگر همانطوری که شما گفتید اشکالی در این رابطه وجود داشته باشد حتما آن را عودت و تذکر خواهیم داد.
undefined تذکر آقای شریعتی نشان دهنده چالش‌های پیش رو در اجرای قانون شفافیت قوای سه گانه است. از یک سو، قانون نیازمند سازوکارهای عملی و اجرایی مشخص است که همه کمیسیون‌ها، از جمله کمیسیون تلفیق، را ملزم به رعایت آن کند و از سوی دیگر، ایجاد تعادل میان شفافیت و حفظ محرمانگی اطلاعات حساس در برخی موارد، موضوعی پیچیده است که نیاز به تبیین دقیق دارد.
undefined لازم به ذکر است اجرای قانون شفافیت نیاز به تقویت سازوکارهای نظارتی همچون توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای ثبت و انتشار جلسات و شفاف‌سازی فرآیندهای داخلی مجلس از یک سو و تدوین دستورالعمل‌های دقیق برای رعایت این قانون از دیگر سو دارد.
undefined همچنین، آموزش و آگاهی‌رسانی به نمایندگان محترم خانه ملت درباره اهمیت و نقش شفافیت در راستای تقویت اعتماد عمومی و حکمرانی خوب می‌تواند کمک شایانی به اجرای صحیح این قانون نماید. در نهایت باید توجه داشت شفافیت واقعی زمانی محقق خواهد شد که نه‌ تنها قوانین مناسب وضع شوند، بلکه اجرای آن‌ها با جدیت و بی‌طرفی دنبال شود.#شفافیت_قوا
undefined @Tp4_ir

۹:۱۱

undefined تکلیف مجلس برای انتشار فهرست ابربدهکاران سال ۱۴۰۳
undefined بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ دستگاه‌های اجرائی مکلف شدند در انتهای آذرماه فهرست بدهکاران بزرگ به میزان صد (۱۰۰) برابر حداقل نصاب معاملات بزرگ سال‌های ۱۴۰۳ و قبل را جهت اطلاع عموم منتشر کنند.
undefined نمایندگان مجلس در جلسه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۳، در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور، با تصویب بند س تبصره ۲ این لایحه با عنوان «تأمین مالی داخلی و خارجی» موافقت کردند. بخشی از این بند به قرار زیر است:
undefined «س- ... همچنین دستگاه‌های اجرائی از جمله شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صنعت؛ معدن و تجارت مانند شرکت ملی نفت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی گاز مکلفند نسبت به وصول تمام بدهی‌های گذشته بدهکاران به دولت و شرکت‌های دولتی اقدام و ظرف سه ماه اطلاعیه پرداخت اعم از قبوض اصلاحی را صادر و به دریافت‌کنندگان خدمت و کالا ابلاغ کنند. بالاترین مقام مسئول دستگاه اجرائی مکلف به اجرای این بند و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به سازمان برنامه و بودجه کشور در بازه‌های سه‌ماهه است».
undefined در ادامه این بند آمده: «دستگاه‌های اجرائی مکلفند در انتهای آذرماه فهرست بدهکاران بزرگ به میزان صد (۱۰۰) برابر حداقل نصاب معاملات بزرگ سال‌های ۱۴۰۳ و قبل را جهت اطلاع عموم منتشر نمایند. آیین‌نامه اجرائی این بند مشتمل بر نحوه شناسایی سود شرکت‌های مذکور به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو و نفت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»#شفافیت_بودجه #بودجه۱۴۰۴
undefined @Tp4_ir

۱۹:۴۶

thumnail
undefined مسئولین در روز جهانی مبارزه با فساد چه گفتند؟
🟢 همه ساله، ۹ دسامبر به‌عنوان روز جهانی مبارزه با فساد گرامی داشته می‌شود. این روز که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است، فرصتی برای جلب توجه جهانی به پیامدهای ویرانگر فساد در جوامع مختلف است. به این مناسبت سازمان‌ها و دولت‌ها تلاش می‌کنند تا راهکارهایی برای کاهش فساد و تقویت اعتماد عمومی ارائه دهند.
🟢 در ایران نیز همایش‌های مختلفی برای گرامیداشت این روز برگزار شد که خلاصه‌ای از مهمترین‌های آن در این پیام و پیام بعدی کانال «شفافیت برای ایران» آمده است.
undefined معاون اول رئیس جمهور ۲۰ آذر ماه در همایش ارزیابی اثربخشی کنوانسیون ملل متحد در مهار فساد که به مناسبت روز جهانی «مبارزه با فساد» در دانشگاه تهران برگزار شد، از فساد به عنوان یک مسأله مهم و حیاتی و چالشی جدی و شوم برای کشور یاد کرد.
undefined دکتر عارف با اشاره به وضعیت نگران کننده رتبه جهانی ایران در زمینه مبارزه با فساد تصریح کرد: حتی اگر اطلاعات دقیقی در زمینه مبارزه با فساد ارائه می‌شد رتبه ایران در آمار‌های جهانی پایین بود و امروز یک بازنگری جدی و اساسی در عملکرد ۲۳ ساله گذشته از زمان صدور فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری نیاز داریم و نباید در این راستا مسائل را سیاسی کنیم.
undefined وی در بخش دیگر صحبت‌های خود افزود: در مبارزه با فساد نمی‌خواهیم به مصادیق ورود کنیم بلکه در فضای تعامل به بهره گیری از راهکار‌های بخش غیردولتی نیاز داریم و با همفکری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و پشتوانه علمی دانشگاهی و انجمن‌های علمی و بخش غیردولتی بتوانیم اقدامات لازم را اتخاذ کنیم.
🟢 ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای گرامیداشت روز جهانی مبارزه با فساد، باید توجه داشت مبارزه با فساد بیش از آن که نیازمند قانون جدید یا برگزاری همایش و نشست باشد، نیازمند عزمی راسخ و هماهنگی بین نهادهای مسئول و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه است. امید که به زودی با عزم راسخ قوای سه‌گانه و مشارکت مسئولانه شهروندان، فساد در کشور ریشه کن شود.
#بخش_اول#روز_جهانی_مبارزه_با_فسادundefined @Tp4_ir

۱۶:۳۸

شفافیت برای ایران
undefined undefined مسئولین در روز جهانی مبارزه با فساد چه گفتند؟ 🟢 همه ساله، ۹ دسامبر به‌عنوان روز جهانی مبارزه با فساد گرامی داشته می‌شود. این روز که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده است، فرصتی برای جلب توجه جهانی به پیامدهای ویرانگر فساد در جوامع مختلف است. به این مناسبت سازمان‌ها و دولت‌ها تلاش می‌کنند تا راهکارهایی برای کاهش فساد و تقویت اعتماد عمومی ارائه دهند. 🟢 در ایران نیز همایش‌های مختلفی برای گرامیداشت این روز برگزار شد که خلاصه‌ای از مهمترین‌های آن در این پیام و پیام بعدی کانال «شفافیت برای ایران» آمده است. undefined معاون اول رئیس جمهور ۲۰ آذر ماه در همایش ارزیابی اثربخشی کنوانسیون ملل متحد در مهار فساد که به مناسبت روز جهانی «مبارزه با فساد» در دانشگاه تهران برگزار شد، از فساد به عنوان یک مسأله مهم و حیاتی و چالشی جدی و شوم برای کشور یاد کرد. undefined دکتر عارف با اشاره به وضعیت نگران کننده رتبه جهانی ایران در زمینه مبارزه با فساد تصریح کرد: حتی اگر اطلاعات دقیقی در زمینه مبارزه با فساد ارائه می‌شد رتبه ایران در آمار‌های جهانی پایین بود و امروز یک بازنگری جدی و اساسی در عملکرد ۲۳ ساله گذشته از زمان صدور فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری نیاز داریم و نباید در این راستا مسائل را سیاسی کنیم. undefined وی در بخش دیگر صحبت‌های خود افزود: در مبارزه با فساد نمی‌خواهیم به مصادیق ورود کنیم بلکه در فضای تعامل به بهره گیری از راهکار‌های بخش غیردولتی نیاز داریم و با همفکری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و پشتوانه علمی دانشگاهی و انجمن‌های علمی و بخش غیردولتی بتوانیم اقدامات لازم را اتخاذ کنیم. 🟢 ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای گرامیداشت روز جهانی مبارزه با فساد، باید توجه داشت مبارزه با فساد بیش از آن که نیازمند قانون جدید یا برگزاری همایش و نشست باشد، نیازمند عزمی راسخ و هماهنگی بین نهادهای مسئول و ارائه آموزش‌های پیشگیرانه است. امید که به زودی با عزم راسخ قوای سه‌گانه و مشارکت مسئولانه شهروندان، فساد در کشور ریشه کن شود. #بخش_اول #روز_جهانی_مبارزه_با_فساد undefined @Tp4_ir
undefined مسئولین در روز جهانی مبارزه با فساد چه گفتند؟ #بخش_دوم🟢 همه ساله، ۹ دسامبر به‌عنوان روز جهانی مبارزه با فساد گرامی داشته می‌شود. در ایران همایش‌های مختلفی برای گرامیداشت این روز برگزار شد که خلاصه‌ای از آن در پیام قبلی کانال «شفافیت برای ایران» به اطلاع شما همراهان گرامی رسید. در این پیام به بخش دوم این رویدادها می‌پردازیم.
undefined معاون اول قوه قضاییه روز سه‌شنبه در مراسم روز جهانی مبارزه با فساد که در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، بیان داشت: شفافیت موجب کاهش فساد می‌شود و اگر شفافیت نباشد، فساد ریشه می‌دواند و گسترش می‌یابد.
undefined حجت الاسلام والمسلمین خلیلی با تاکید بر اینکه امروز سازمان بازرسی کل کشور متولی امر مبارزه با فساد است و باید حوزه‌های مختلف قانون و قاعده شفافیت را اجرا کند، افزود: قاعده شفافیت به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شده است و همگان مطالبه تحقق آن را دارند. حتی در رسیدگی‌های قضایی با تاکید رئیس قوه قضاییه علنی کردن محاکم جزو شفافیت‌هایی است که رسیدگی‌ها را علنی می‌کند و نظارت همگانی به وجود می‌آورد.
undefined خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این مراسم با گریزی به قوانین مربوط به مبارزه با فساد گفت: بخشی از قانون اساسی به امر مبارزه با فساد اختصاص داده شده است. قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ در مورد ثروت‎های نامشروع، قانون مربوط به معرفی و افشای اموال مسئولان، قانون ارتقای سلامت اداری، قانون مبارزه با مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری، قانون اخلالگران در نظام اقتصادی و ده‌ها قانون داریم که اگر اجرا شود نیازی به قانون جدیدی وجود ندارد.
undefined رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: این سازمان مسائل و گلوگاه‌های فساد را شناسایی کرده و با کمک دولت سعی در رفع آنها دارد و در این راستا بیشترین اقدام سازمان بازرسی کل کشور معطوف به هشدار و اقدامات پیشگیرانه است. بعد از هشدار هم پیشنهادهای اصلاحی در دستور کار سازمان بازرسی است و در این راستا بیش از ۱۶ هزار پیشنهاد اصلاحی به دستگاه‌ها ارائه شده است که در جهت اصلاح فرآیندها جنبه پیشگیرانه دارد.
undefined همچنین در حاشیه مراسم روز جهانی مبارزه با فساد، با حضور معاون اول قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تازه‌های انتشارات سازمان بازرسی شامل «مجموعه سه جلدی قوانین و مقررات حوزه سلامت اداری و مبارزه با فساد» و همچنین «منتخب قوانین و مقررات نظارت و بازرسی» رونمایی شد.
🟢 ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای گرامیداشت «روز جهانی مبارزه با فساد» برای مقابله موثر با فساد، باید به جای تمرکز صرف بر قوانین جدید، بر اجرای دقیق قوانین موجود تأکید کرد. بسیاری از چارچوب‌های قانونی مورد نیاز از پیش تدوین شده‌اند، اما مشکل اصلی در نحوه اجرا و پایش آن‌ها است. همچنین، هماهنگی بین قوای سه‌گانه، امری ضروری است.
🟢 علاوه بر نقش نهادهای حاکمیتی، مشارکت شهروندان نیز عاملی کلیدی در موفقیت مبارزه با فساد است. شهروندان آگاه و مسئولیت‌پذیر با نظارت عمومی و گزارش‌دهی تخلفات، می‌توانند نقش بازوی نظارتی جامعه را ایفا کنند. تقویت این فرهنگ نظارتی و فراهم آوردن بستری امن برای گزارش‌دهی فساد، از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
🟢 در نهایت، امید می‌رود که با عزم جدی و هماهنگی کامل قوای سه‌گانه و همدلی میان مسئولان و مردم، گام‌های موثری برای حذف فساد از ساختارهای اداری و اقتصادی برداشته شود. این هدف، اگرچه دشوار و زمان‌بر است، اما با اراده‌ای ملی و مشارکتی گسترده، قابل دست‌یابی است.
#بخش_دوم#روز_جهانی_مبارزه_با_فسادundefined @Tp4_ir

۱۳:۴۱

thumnail
undefined شرکتهای دولتی در بودجه ۱۴۰۴؛ نگرانی‌ها از بازگشت به تاریکخانه اقتصادی
undefined#یادداشت
undefined در شهریور سال ۱۴۰۰، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، از آغاز برنامه‌ای برای افزایش شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی خبر داد.
undefined وزیر وقت اقتصاد در همان مقطع، بر تعهد دولت به شفافیت حداکثری تأکید کرد و گفت: «هدف ما این است که بانک‌ها، شرکت‌ها و بیمه‌های دولتی نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.» نتیجه این وعده، انتشار اولین صورت مالی شرکت‌های دولتی در ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بود و به تدریج، اطلاعات مالی ۱۷ شرکت دولتی تا پایان همان سال منتشر شد.
undefined در ادامه این روند و در حالی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، انتشار صورت‌های مالی برای تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی الزامی شده بود، اما لایحه بودجه ۱۴۰۴ و مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق چنین الزامی را شامل نمی‌شود. این تغییر نگرانی‌های جدی را درباره کاهش شفافیت ایجاد کرده است.
undefined علاقه‌مندان می‌توانند جهت مطالعه بیشتر در این خصوص به وبسایت اندیشکده «شفافیت برای ایران» به آدرس https://tp4.ir/?p=7389 مراجعه نمایند.#شرکتهای_دولتی#بودجه۱۴۰۴
undefined @Tp4_ir

۱۲:۳۷