بله | کانال مؤسسه طور سینا
عکس پروفایل مؤسسه طور سینام

مؤسسه طور سینا

۵۱۰عضو
thumbnail
بایگانی برنامه‌های کارشناسی آقای سهیل کثیری‌نژاد
undefined برنامه میدانundefined ۲۴ مرداد ۱۴۰۳undefined موضوع: بر خلاف انتظار؛ افزایش محبوبیت نتانیاهو
undefined

۱۳:۰۸

thumbnail
بایگانی برنامه‌های کارشناسی آقای سهیل کثیری‌نژاد
undefined برنامه میدانundefined ۱۷ شهریور ۱۴۰۳undefined موضوع: تاخیر در پاسخ ایران، کوتاه آمدن یا فرصت سنجی؟
undefined

۱۳:۲۱

thumbnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَ مِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلاً
از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‌اند.

۱۲:۳۱

thumbnail
למד את שפת האויב שלך
دوره‌ی جدید آموزش زبان عبری از پایه، به زودی ...
undefined مؤسسه فرهنگی طور سیناundefined @ture_sina

۲۰:۰۶

thumbnail

۱۴:۵۵

thumbnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined למד את שפת האויב שלך undefined زبان دشمنت را بیاموز

undefinedundefinedundefined زبان عبری پایه ۱ undefinedundefinedundefined
undefined با تدریس استاد سهیل کثیری‌نژاد
undefined️ شروع از ۱۱ آذرundefined روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰undefined ۱۲ جلسه (۳۲ ساعت)
undefined تهران ـ چهارراه ولیعصر (عج)
undefined ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
undefined ثبت‌نام در www.ture-sina.ir
اطلاعات بیشتر undefinedundefined @turesina_adminundefined ۰۹۹۲-۵۴۶۸۴۴۷undefined ۰۲۱-۶۵۲۷۸۶۳۵
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۹:۳۱

بازارسال شده از مؤسسه طور سینا
thumbnail
undefinedundefinedundefined
دوره برون‌خط «جریان‌شناسی سیاسی اسرائیل»
استاد: آقای سهیل کثیری‌نژادهزینه: ۱۵۰.۰۰۰ تومانثبت‌نام از طریق سایت موسسه طور سیناwww.ture-sina.ir
سرفصل‌ها:- ساختار نظام سیاسی اسرائیل- نحوه برگزاری انتخابات در اسرائیل- جریان‌های صهیونیسم- جریان‌ها و احزاب سیاسی اسرائیل (حردی، راست، چپ، میانه و عربی)- نظام مسائل جریان‌ها- شخصیت‌های برجسته جریان‌ها- رسانه‌های جریان‌ها
توضیح:- برون‌خط: ضبط شده (VOD)- این دوره، در قالب ویدئو شامل صوت ضبط شده کلاس حضوری به همراه تصاویر اسلایدها می‌باشد. لذا در برخی قسمت‌ها به دلیل پرسش دانشجویان (که در چهارچوب موضوع است) تدریس دچار وقفه می‌شود.
پشتیبانی:@turesina_admin
undefinedundefinedundefined

۱۰:۵۸

thumbnail
undefinedundefinedundefined
undefined «روشنفکران ایرانی و مسأله فلسطین»
undefined شماره اول: داریوش آشوری و سفرنامهٔ اسرائیل
undefined نویسنده: دادمهر کاوه
...داریوش آشوری ظاهراً در دی‌ماه سال 1340 برای شرکت در کنفرانس دانشجویی راهی اسرائیل می‌شود. سفرنامه‌ی کوتاه او از این سفر در شماره‌ی نخست کیهان ماه در کنار غربزدگی جلال آل احمد و عبور از خط یونگر – با ترجمه‌ی هومن و تقریر جلال آل احمد – چاپ شد. غربزدگی آل احمد به تیغ ساواک از کیهان ماه جدا شد و کتاب ماه پدید آمد که یک شماره بیش نپایید.
آشوری سفرنامه‌اش را با جملاتی از عهد عتیق آغاز کرده است. جملاتی از کتاب حزقیال نبی، مبنی بر اینکه اسرائیل همان سرزمین وعده داده شده است که یهودیان را گرد آورده و یکدل ساخته است. از همین جا روشن است که موضع او در قبال این کشور تازه تأسیس چه بوده و او چه خواهد نوشت. سفرنامه‌ی او با توصیف شگفتی از فرودگاه تل آویو آغاز می‌شود و نهایتاً درایت‌شان را برای داشتن «یکی از منظم‌ترین سرویس‌های بین‌المللی هوایی» تحسین می‌کند. از نظر او به این دلیل که «اسرائیل کشوری است نو بنیاد» و فرصت لازم را برای به وجود آوردن آثار بزرگ در شهرها نداشته و از طرفی هم در آنجا «یک طبقه‌ی بسیط استثمار کننده نیست که بتواند سهم عمده‌ای از درآمد ملی را به خود اختصاص دهد»، در این شهرها تجمل‌گرایی و زیباسازی شهری دیده نمی‌شود و این جزو محسنات این کشور است.
او در ادامه از بندر تل آویو که کنار دریای مدیترانه است سخن می‌گوید؛ همانجا که به قول خود اسرائیلی‌ها «نیویورک اسرائیل» است. در آنجا است که آشوری بر سر و روی ساختمان‌ها اثر گلوله می‌بیند و تنها به این نکته اشاره می‌کند «که اینها یادگاری زمان جنگ است». اما اینکه این کدام جنگ است و چرا اساساً در اینجا چنین جنگی در شهر به وقوع پیوسته و چنان آثاری از آن بر جا مانده، اصلاً مورد سؤال او نیست و آشوری خواسته است بدون هر نوع داوری، له یا علیه این موضوع، از کنارش با سکوت بگذرد....
متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید.
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefinedundefinedundefined

۱۹:۳۶

thumbnail
undefinedتوقف جنگ؛ نتانیاهو پیروز شد یا شکست خورد؟
undefined بررسی آخرین تحولات روز ۴۶۹ جنگ غزه در برنامه میدان
undefined مهمان: سهیل کثیری‌نژاد ؛ کارشناس مسائل اسرائیل
undefinedمیزبان: وحید خضاب
undefined شنبه ۲۹ دی ماه | ساعت ۱۶:۰۰
undefined شما می‌توانید برنامه #میدان را از طریق سایت به صورت زنده تماشا کنید.
️️️️️️️️️undefined️️️️️️️️️ عصر دیگری در راه است... عصر تی‌وی | @asrtv_com

۱۱:۵۳

undefined
بایگانی برنامه‌های کارشناسی آقای سهیل کثیری‌نژاد
undefined برنامه میدانundefined ۲۹ دی ۱۴۰۳undefined موضوع: توقف جنگ؛ نتانیاهو پیروز شد یا شکست خورد؟
شما می‌توانید فیلم کامل برنامه را اینجا تماشا کنید.
undefined

۲۰:۳۱

thumbnail
undefined
undefined برنامه «۶۰ دقیقه» ـ شبکه CBSundefined موضوع: عملیات پیجری
undefined تحلیل:رسانه به عنوان مهمترین ابزار جنگ شناختی، در عصر حاضر چنان قدرتی یافته که دارندۀ آن می‌تواند بدون توسل به موشک و تانک و جنگنده‌ و حتی بدون شلیک یک گلوله، بر دشمنی تا بن دندان مسلح پیروز شود. در حالی که احتمالاً هزینهٔ آن نسبت به جنگ‌افزار دشمن، مقداری ناچیز است. از طرفی پیچیدگی زمانۀ امروزی، بر دنیای جنگ نیز سایه افکنده و آن را تبدیل به موضوعی روشمند و تخصصی کرده است. جنگ امروزی، یک کارخانۀ پیشرفته و مدرن است؛ روحیه کارگر ساده همان‌قدر نیازمند روان‌سازی است که چرخ‌دندۀ دستگاه‌های عظیم. لذا در غفلت از عرصه‌های نرم بخصوص رسانه، پیشرفته‌ترین و سنگین‌ترین جنگ‌افزارها اثری مقطعی بیش نخواهد داشت.رژیم صهیونیستی از ابتدای موجودیتش اهمیت این موضوع را به نیکی درک کرده و از این طریق بدون تعارف توفیقاتی نیز کسب نموده است. حتی می‌شود گفت بهره‌اش از این جبهه بیش از عرصه‌های نظامی بوده است. او بارها پس از اجرای عملیاتی نظامی یا امنیتی، با افشای (معمولاً غیررسمی) برخی از ابعاد آن، جنگ رسانه‌ای را پی گرفته است. آشناترین نمونه‌ها، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران از طریق ویروس «استاکس نت» و همچنین ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان است. اما نمونهٔ اخیر، برنامۀ «۶۰ دقیقه» شبکۀ اِمریکایی CBS است که به ماجرای انفجار پیجرهای حزب‌الله پرداخته است. در این برنامه دو عضو سابق موساد یا به بیان دقیق‌تر دو سخنگوی (غیررسمی) موساد، به توضیح و تشریح این اقدام تروریستی می‌پردازند. محتوای این مصاحبه اگرچه در ظاهر پرداختن به مسائل فنی و عملیاتی است، اما به روشنی می‌توان آن را قطعه‌ای از پازل جنگ ترکیبی اسرائیل علیه حزب‌الله دانست. پس از اجرای عملیات حالا نوبت بهره‌برداری رسانه‌ای از آن است؛ در محکمه‌ای یک طرفه و با ژستی خودمنشانه و سینمایی. برنامۀ مذکور، نتایجی غیرواقعی و اغراق‌آمیز را در سایۀ برخی حقایق میدانی به خورد مخاطب می‌دهد. تا جایی که سقوط حکومت بشار اسد را نیز به نام این عملیات سند می‌زند! وجود جهانی صوری شامل شبکۀ گسترده‌ای از شرکت‌های پوششی، نمونه‌ای دیگر است. تطهیر دروغین اسرائیل از عملیاتی که ممکن است او را در ذهن جهانیان متهم کند، مأموریت دیگر این برنامه است. راوی، برای این منظور آیه‌ای از کتاب مقدس را گرو می‌گیرد تا روش عملیات را توجیه کند. همچنین در جایی دیگر خود را در جایگاه مدعی العموم می‌نشاند و از جنبه اخلاقی عملیات سؤال می‌کند. مأمور موساد نیز جوابِ در آستین را تحویل او می‌دهد: «دفاع از مردم‌مان». پاسخی که سران رژیم صهیونیستی همواره در توجیه آسیب دیدن بیگناهان به منتقدین داده اند.اما آنچه عملیات انفجار پیجرها را از سایرین متمایز می‌کند این است که این عملیات خود نیز بیش از آنکه اقدامی امنیتی باشد، جنگی روانی و رسانه‌ای بوده است. در واقع یک عملیاتی روانی اجرا شده و سپس برنامه‌ای تلویزیونی، آن را تکمیل می‌کند. در بخشی از مصاحبه، نیروی موساد به صراحت این عملیات را یک جنگ روانی معرفی می‌کند. نفر بعدی، دستاورد این عملیات را حضور افراد آسیب‌دیده در جامعه به عنوان نشانه‌ای از قدرت اسرائیل می‌داند. او می‌گوید مردم با دیدن این افراد می‌فهمند که نباید با ما درگیر شوند. نحوه طراحی انفجار (طوری که نتیجه تنها معلولیت باشد) نیز این ادعا را تأیید می‌کند. ادعای «تضعیف روحیۀ مبارزان حزب‌الله» و «چهره شکست‌خورده شهید سید حسن نصرالله» (که البته ناشی از عدم شناخت صحیح است) نیز جهت اهداف را که همانا عملیات روانی است مشخص می‌کند. همچنین در جایی دیگر، با افتخار ادعا می‌شود: «پس از عملیات، مردم لبنان از ترس انفجار، کولرهای گازی را روشن نمی‌کردند.». همچنین از لزوم تداوم ترس مردم سخن می‌رود. بنابراین واضح است که مجری عملیات، این اتفاق را به عنوان نتیجه‌ای مطلوب در نظر داشته است.اما برنامۀ مذکور مهمترین کارکردش را در انتها نشان می‌دهد و به عنوان قطعۀ پایانی پازل جنگ روانی نقش خود را ایفا می‌کند؛ مأمور موساد با تهدیدی غیر قابل اثبات، از عملیات‌های طراحی شده بعدی خبر می‌دهد. اکنون که مردم اتفاقی غیرقابل باور را به چشم خود دیده اند، می‌توان بذر ترس و تردید را در دلشان کاشت. حالا که موساد نمونۀ کاریِ نسبتاً موفقی ارائه کرده، نوبت لاف زدن است.اما آنچه باید از این عملیات و برنامه نتیجه گرفت این است که:اولاً پاسخ به این‌گونه اقدامات باید به همان نسبت رسانه‌ای و از نوع عملیات روانی باشد.ثانیاً باید از ایفای نقش در سناریوی رسانه‌ای دشمن پرهیز کرد. برخی داستان‌سرایی‌ها، اقدامات دشمن را خارق‌العاده و بیش از حد پیچیده تعریف می‌کند و این می‌تواند سبب بزرگ‌نمایی اقدامات او و بازی در زمین او شود.
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefined

۲۱:۰۲

thumbnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined למד את שפת האויב שלך undefined زبان دشمنت را بیاموز

undefinedundefinedundefined زبان عبری پایه ۲ undefinedundefinedundefined
undefined با تدریس استاد سهیل کثیری‌نژاد
undefined️ شروع از ۱۴ بهمنundefined روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰undefined ۱۲ جلسه (۳۲ ساعت)
undefined تهران ـ چهارراه ولیعصر (عج)
undefined ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان
undefined ثبت‌نام
اطلاعات بیشتر undefinedundefined @turesina_adminundefined ۰۹۹۲-۵۴۶۸۴۴۷undefined ۰۲۱-۶۵۲۷۸۶۳۵
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۲۰:۱۱

thumbnail
undefinedموسسه هم‌اندیشی جهانی راه برتر (کادراس) با همکاری خانه اندیشه ورزان برگزار می نماید :
سلسله نشست های «تقابل ایران و اسرائیل؛ ابعاد پیدا و پنهان»

جلسه سوم:«نبرد سایه ها؛ چگونه اسرائیل از جرایم سازمان یافته علیه ایران بهره می برد؟ »

undefinedسخنرانان؛
undefined دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس
undefined سهیل کثیری نژاد کارشناس مسائل اسرائیل
undefined محمد حسین قربانی زواره پژوهشگر ارشد جنگ شناختی و هیبریدی


undefined زمان: چهارشنبه ،۳ بهمن ۱۴۰۳ - ساعت ۱۶
undefined مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین چهارراه ولیعصر و خیابان برادران مظفر شمالی، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه ورزان
undefined ورود برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.
@Cudras_Center

۶:۰۴

thumbnail
undefinedundefinedundefined
undefined «روشنفکران ایرانی و مسأله فلسطین»
undefined شماره دوم: جلال آل احمد، از نیمه‌صهیونیست تا ضد صهیونیست
undefined نویسنده: دادمهر کاوه
...جلال آل احمد به رغم همۀ حرف‌وحدیث‌ها و ستایش‌ها و نکوهش‌هایی که درباره‌اش وجود دارد صرفاً بر پایۀ شیوه‌ای که در برخورد با مسئلۀ فلسطین در پیش گرفته ستودنی و قابل تحسین است. در این نوشته قصد دارم قدری دربارۀ سلوک فکری جلال در مواجهه با اسرائیل بین سال‌های 1342 تا 1346 سخن کنم.
آل احمد در بازگشت از سفر چهارماهۀ فرنگ، دو هفته‌ای مهمان دولت اسرائیل بوده است؛ یعنی از 15 تا 28 بهمن 1341. در این مقطع حدود پانزده سال از تشکیل دولت صهیونیستی در قلب خاورمیانه می‌گذشته و یهودیان مهاجر، تا آن زمان سرگرم کار دهقانی و کشاورزی اشتراکی خودشان در قالب کیبوتص‌ها و مُشاوها بودند و تا حملۀ ژوئن 1967 و جنگ شش روزه میان اعراب و اسرائیل، هنوز سه‌چهار سالی باقی بود. قبلاً اشاره کرده‌ام که افرادی مانند خلیل ملکی و حسین ملک و داریوش آشوری، در این روزگار، چنین واحدهای اشتراکی را که می‌شد از آن‌ها بوی نوعی سوسیالیسم شنید، می‌ستودند و کیبوتص‌ها را مورد تأکید قرار می‌دادند. همین‌ها البته با جلال آل احمد نیز هم‌پیمان و هم‌مسلک بودند و در جریان انشعاب سال 1326 از حزب توده جدا شدند و به دنبال نوعی سوسیالیسم بودند که بر استالینیسم حزب توده برتری داشته باشد. پس جای شگفتی نیست که اینان متفقاً بر شیوۀ کشاورزی اشتراکی در اسرائیل تازه‌تأسیس صحّه می‌گذاردند و در نوشته‌هایشان از آن به خوبی یاد می‌کردند؛ چنان که در سفرنامۀ آشوری دیده شد....
متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید.
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefinedundefinedundefined

۵:۰۴

thumbnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
خبر از ضاحیه آمد، دل ما ریخت به هماسب خونین همۀ قافله را ریخت به هم
باز تکرار شب آتش و خاکستر آه چشم‌ها منتظر صاحب انگشتر آه
گرد و خاک ته گودال، خدا رحم کند رفته سید حسن از حال، خدا رحم کند
باز افتاده زمین یک مه خورشید تبار ابر سنگین سیه‌پوش عزادار ببار
کوه غم‌هاست که آوار شده بر دل‌هاسر سپردیم به دوش همۀ محمل‌ها
باز طوفان به سراغ دل نوح آمده استقومی از امت احمد به ستوه آمده است
بر سر مأذنه‌ها آیۀ «اِنّا لِلّٰه»ذکر «لا حَولَ و لا قُوَّة اِلّا بِاللّٰه»
شیر بیروت ز جا خیز که گرگ آمده است هارْ صهیون سگ شیطان بزرگ آمده است
چشم بیدار تو هیهات ز خواب راحتگوش دنیا به سکوت تو ندارد عادت
چشم بیروت به دریا زده خون افشان استمشتِ کوبنده‌تر، عکس‌العمل لبنان است
عاقبت حصر صبوری علی می‌شکندهیبتی دارد اگر قلعه، ولی می‌شکند
راه ما راه حسین است کسی شک نکندنگه شوم به تهران و بعلبک نکند
باز هم نوبت آن وعده که دادیم رسیدوقت ریشه‌کنی غدۀ بدخیم رسید
آنچه دیدید فقط نقطۀ بسم الله است«زَهَقَ الباطِل و جاءَ الحَق» ما در راه است
چشمه‌ای بود ز دریا که نشانت دادیمبعد از این خواب ببینی که امانت دادیم
غرش رعد به روی سر اسرائیل است این صدای نفس آخر اسرائیل است
عید عبری شما بود عزایش کردیم رسم خونخواهی ما بود ادایش کردیم
عطر سیب است که از ضاحیه آید دائم عطر سید حسن و حاج عماد و قاسم
حنجره حنجره خواندیم سرود غم رانگذاریم پس از این به زمین پرچم را
فاطمه زارع
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined مؤسسه فرهنگی طور سیناundefined @ture_sina

۷:۴۶

thumbnail
undefinedundefinedundefined
undefined «روشنفکران ایرانی و مسأله فلسطین»
undefined شماره سوم: آرسن لوپن‌بازی عباس شاهنده و نسبت آن با اسرائیل تازه تأسیس
undefined نویسنده: دادمهر کاوه
...کتاب عباس شاهنده با عنوان یادداشت‌های سفر اسرائیل (سفری به اسرائیل) در سال 1335 تحت منشورات روزنامۀ سیاسی فرمان در 84 صفحه منتشر شد. پیش از ورود به بحث، شاهنده چند تصویر به کتاب افزوده است. تصاویر هرتسل (بانی و موجد حکومت اسرائیل که تمام زندگی کوتاه چهل‌وچهار ساله‌اش را صرف ایجاد کشور اسرائیل کرده)، اسحاق ابن صبوی (رئیس جمهور اسرائیل)، داوید بن گوریون (نخست‌وزیر اسرائیل). پس از این، مقدمۀ شاهنده آمده است که حاوی چند نکتۀ مهم است: به باور او این کشور مدرن تازه‌تأسیس، مانند یک ماشین عظیم خودکار، با سرعت کار می‌کند و پیش می‌رود. درست به همین علت است که او تصمیم می‌گیرد یادداشت‌های خود از این سفر را در روزنامه‌اش تدریجاً چاپ کند و نهایتاً همه را در جامۀ کتاب عرضه نماید. او بر این اعتقاد است که آشنایی به احوال کشور اسرائیل برای مردم ایران و به‌ویژه رجال، لازم است.این طور به نظر می‌رسد که در میان سفرنامه‌هایی که دربارۀ اسرائیل نوشته شده و به دست ما رسیده است، یادداشت‌های سفر شاهنده، هم مفصل‌تر و هم طبقه‌بندی‌شده‌تر و هم بسیار هم‌دلانه‌تر است. او در این یادداشت‌ها مانند خبرنگار به همۀ وجوه کشور نوبنیاد نگاه انداخته و برای اثبات مدعاهایش به آمار و ارقام استناد کرده است. او نه مانند آل احمد و آشوری توصیفات زیبا به دست داده، بلکه قلم‌اش در مواجهه با آنچه دیده است، مبتنی بر نوعی گزارش ژورنالیستی برای اطلاع مخاطب است....
متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید.
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefinedundefinedundefined

۲۱:۳۲

thumbnail
بایگانی برنامه‌های کارشناسی آقای سهیل کثیری‌نژاد
undefined برنامه جهان امروز (شبکه خبر)undefined ۴ تیر ۱۴۰۴undefined موضوع: نتایج جنگ با ایران از نگاه جامعه اسرائیل
undefined

۷:۲۵

thumbnail
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
عاشورای حسینی را به محضر حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب مدظله و تمام شیعیان و محبین حضرت اباعبدالله علیه‌السلام تسلیت عرض می‌کنیم.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۲۰:۲۳

thumbnail
undefinedundefinedundefined
undefined «همۀ سرزمین‌ها کربلاست؛ حتی اشکلون!»undefined نویسنده: دادمهر کاوه
حملۀ وحشیانۀ رژیم ویرانگر و غصب‌کنندۀ صهیونیستی به باریکه‌ی غزه با آن شیرمردان مقاوم، بی‌پاسخ نماند و راکت‌های جوانان غیور و شجاع فلسطینی به سوی سرزمین اشغال‌شده‌ که اکنون محل اسکان متجاوزان است، باعث شد بخشی از زخمی‌ها به مرکز پزشکی بارزیلای Barzilai در شهر تاریخی عسقلان که اکنون به اشکلون شناخته می‌شود، منتقل شوند. در محوطۀ بیمارستان مزبور، سکویی مرمرین جلب توجه می‌کرد و اشخاصی که تازه به آن‌جا می‌آمدند، با دیدۀ اعجاب به آن می‌نگریستند. برای اینکه این حیرت برطرف شود باید به قرن پنجم هجری برگردیم و به این مکان سری بزنیم. این قطعه از سرزمین کهن فلسطین به گفتۀ برخی از تاریخ‌دانان محل دفن سرِ مقدس سیدالشهداء بوده و به مقام رأسُ الحسین علیه السلام مشهور است. این مکان در طول تاریخ پرفراز و فرود سرزمین فلسطین بارها میان مسلمانان و مسیحیان دست‌به‌دست شده و چندین بار تخریب شده است. پس از اشغال فلسطین از سوی صهیونیست‌ها در سال ۱۹۴۸م/۱۳۲۷ش و در پی سیاست آن‌ها برای از بین بردن بناهای تاریخی مسلمانان و بیرون کردن ساکنان آن‌جا از خانه و کاشانه و سرزمین‌شان، بنا بر نقل روزنامۀ هاآرتص در ۲۰۰۵، به دستور موشه دایان در سال ۱۹۵۰م مجدداً با خاک یکسان شد. از این حادثۀ تاریخ‌کش، چند دهه گذشت تا اینکه بنا به گزارش لس‌آنجلس تایمز، در دهۀ ۱۹۹۰م به همت شیعیان اسماعیلیۀ هندوستان و بر پایۀ درخواست پیشوای ایشان، در آن‌جا زیارتگاهی از سنگ مرمر سفید ساختند که هر ساله‌ محل زیارت مسلمانان هند و پاکستان و فلسطین است. همچنان‌که پیش‌تر گفته شد، این محل اکنون در بیمارستان بازیلای است.این نکته گفتنی است که طبق اقوال اغلب علمای شیعه دوازده‌امامی، سر مبارک ثارالله به بدن ایشان ملحق شده و کنار آن به خاک سپرده شده است. با این همه، حتی اگر مشهد‌الراس(نام دیگر همین محل) به‌واقع محل دفن سر مبارک نباشد، دو نکته محل توجه است: یکی اینکه خون ریخته شدۀ اباعبدالله هنوز جوشان است، حتی در سرزمینی که فعلاً محل آمدوشد یزیدیان است. دو دیگر آنکه، ظاهراً سر مبارک به دستور یزید عمداً در این منطقه دفن شد، چون در آنجا شیعیان اندکی ساکن بودند. با پذیرش این نقل، جا دارد ببینیم حتی سر جدا شدۀ ثارالله همچون میدان مغناطیسی عاشقان را به کاخ ظلم صهیونی می‌کشاند و به آنها یادآوری می‌کند که حسین علیه‌السلام بدنش را به تیغ‌های برهنه سپرد اما ظلم را هرگز نپذیرفت!...
undefined مؤسسه فرهنگی طور سینا
undefinedundefinedundefined

۶:۳۶