۱۹:۵۰
۴:۵۴
واستوک آئرو
سیزدهمین نشست سالیانه انجمن صنعت بالگردی روسیه ۹ نوامبر برگزار میشود. @vostokaero
ХIII ВЕРТОЛЕТНЫЙ ФОРУМ9 ноября 2022 года Ассоциация Вертолетной Индустрии (АВИ) проводит XIII Вертолетный форум — ежегодное знаковое отраслевое событие, собирающее всех представителей вертолетной индустрии с целью выявления проблемных зон и обсуждения перспектив дальнейшего развития.
Вертолетныи форум Ассоциации Вертолетнои Индустрии, проходящии с 2008 года, является однои из главных коммуникационных площадок отрасли, которая позволяет идти в ногу со временем, выявлять и решать возникающие проблемы и противоречия, а также способствует развитию деловых контактов.
انجمن صنعت بالگردی روسیه، سیزدهمین نشست بالگردی را در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد کرد. این برنامه نامآشنای شاخه بالگردی صنعت هوایی روسیه، از سال ۲۰۰۸ به این سو، هرساله با شرکت همه نمایندگان این بخش و با هدف آشکارسازی نقاط ضعف و بحث و بررسی پیرامون چشمانداز آتی توسعه صنعت برگزار میشود. موضوع امسال نشست بالگردی، راهبرد توسعه صنعت بالگردی در شرایط جدید است. در نشست امسال موضوعات زیر مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت:- خودکفایی و روزآمدسازی وسایل پرنده بالگردی- تزیید صلاحیت پروازی وسایل پرنده بالگردی- افزایش طول عمر (عمردهی) و گواهینامههای وسایل پرنده- ایمنی پروازها از جنبه تامین قطعات یدکی و ادامه بهرهبرداری از بالگردهای ساخت روسیه و خارج- بررسی هزینه سوختهای هوایی - تامین اعتبار، مالیات و عوارض و ابزارهای لیزینگی در شرایط جدید بدین منظور از ارگانهای دولتی و نهادهای حاکمیتی مرتبط با صنعت بالگردی از جمله وزارت صنعت و تجارت، وزارت حمل و نقل، آژانس فدرال حمل و نقل هوایی و نیز شرکت دولتی روستِک، از تولیدکنندگان بالگرد و تجهیزات مربوطه، از بهرهبرداران بالگرد و نیز از نمایندگان بخش اعتباری و مالی از جمله بانکها، بیمهها و لیزینگها برای شرکت در نشست دعوت به عمل آمده است. نشست بالگردی امسال با حمایت وزارت صنعت و تجارت روسیه، آژانس فدرال حمل و نقل هوایی و شرکت دولتی روستِک برگزار میشود. محمدحسین بختیاری@vostokaero
Вертолетныи форум Ассоциации Вертолетнои Индустрии, проходящии с 2008 года, является однои из главных коммуникационных площадок отрасли, которая позволяет идти в ногу со временем, выявлять и решать возникающие проблемы и противоречия, а также способствует развитию деловых контактов.
انجمن صنعت بالگردی روسیه، سیزدهمین نشست بالگردی را در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد کرد. این برنامه نامآشنای شاخه بالگردی صنعت هوایی روسیه، از سال ۲۰۰۸ به این سو، هرساله با شرکت همه نمایندگان این بخش و با هدف آشکارسازی نقاط ضعف و بحث و بررسی پیرامون چشمانداز آتی توسعه صنعت برگزار میشود. موضوع امسال نشست بالگردی، راهبرد توسعه صنعت بالگردی در شرایط جدید است. در نشست امسال موضوعات زیر مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت:- خودکفایی و روزآمدسازی وسایل پرنده بالگردی- تزیید صلاحیت پروازی وسایل پرنده بالگردی- افزایش طول عمر (عمردهی) و گواهینامههای وسایل پرنده- ایمنی پروازها از جنبه تامین قطعات یدکی و ادامه بهرهبرداری از بالگردهای ساخت روسیه و خارج- بررسی هزینه سوختهای هوایی - تامین اعتبار، مالیات و عوارض و ابزارهای لیزینگی در شرایط جدید بدین منظور از ارگانهای دولتی و نهادهای حاکمیتی مرتبط با صنعت بالگردی از جمله وزارت صنعت و تجارت، وزارت حمل و نقل، آژانس فدرال حمل و نقل هوایی و نیز شرکت دولتی روستِک، از تولیدکنندگان بالگرد و تجهیزات مربوطه، از بهرهبرداران بالگرد و نیز از نمایندگان بخش اعتباری و مالی از جمله بانکها، بیمهها و لیزینگها برای شرکت در نشست دعوت به عمل آمده است. نشست بالگردی امسال با حمایت وزارت صنعت و تجارت روسیه، آژانس فدرال حمل و نقل هوایی و شرکت دولتی روستِک برگزار میشود. محمدحسین بختیاری@vostokaero
۴:۵۵
۸:۴۰
واستوک آئرو
۲۸ اکتبر ۱۹۶۳ (۶ آبان ۱۳۴۲) انستیتوی زیستشناسی و پزشکی فضایی وزارت بهداشت اتحاد شورویتاسیس شد (از ۱۹۶۵ انستیتوی مسایل پزشکی-زیستی - «ئیامبپ»). @vostokaero
زیستشناسی و پزشکی فضایی: ۵۹ سال از تاسیس «انستیتوی مسایل پزشکی-زیستشناسی» و خدمات آن به فضانوردی سرنشیندار گذشت
۲۸ اکتبر ۱۹۶۳ (۶ آبان ۱۳۴۲) انستیتوی زیستشناسی و پزشکی فضایی وزارت بهداشت اتحاد شوروی (از ۱۹۶۵ انستیتوی مسایل پزشکی-زیستی - «ئیامبپ»¹) به ابتکار کلدیش و کارالیوف با هدف انجام کارهای علمی-تحقیقاتی و طراحی-تجربی برای تامین زیستی-پزشکی امکانات فضایی و نیز تحقیقات پایه در زمینه زیستشناسی و پزشکی فضایی تاسیس شد. اداره مرکزی در زمینه مسایل زیستشناسی و پزشکی فضایی از همان ابتدا در خط مقدم دانش قرار داشت که عبارت بود از خروج از فضاپیما و راهپیمایی فضایی، پرواز به سیارات دوردست، حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی و بسیاری دیگر از موضوعات پیشتازانه در خط مقدم قرار گرفتند. سهم «ئیامبپ» در پیشرفت فضانوردی فراتر از ارزیابیهاست (مخصوصا اگر بخواهیم به طور خلاصه آن را به تصویر بکشیم). وظیفه اصلی انستیتو مطالعه تاثیر انواع پارامترهای شدید بر انسان و دیگر جانداران، با هدف تعیین تاثیر منفی آنها و تعریف راههای جلوگیری از پیشرفت تغییرات پاتالوژیک در بدن انسان، با هدف ایجاد اقامتگاه مناسب و تضمین کار و فعالیت در چنین شرایطی است.
این یعنی همه پارامترهایی که در هنگام پرتاب، در فضا، هنگام فرود و در هنگام بازیابی سلامتی پس از پایان ماموریت بر (سلامتی) فضانوردان تاثیر دارند را به طور کامل مطالعه میکنند. با تکیه بر این یافتهها و تحقیقات، انستیتو زندگی فضانوردان را سال به سال راحتتر و بهتر میکند.محمدحسین بختیاری----------------------۱ Институт медико-биологических проблем (ИМБП)@vostokaero
۲۸ اکتبر ۱۹۶۳ (۶ آبان ۱۳۴۲) انستیتوی زیستشناسی و پزشکی فضایی وزارت بهداشت اتحاد شوروی (از ۱۹۶۵ انستیتوی مسایل پزشکی-زیستی - «ئیامبپ»¹) به ابتکار کلدیش و کارالیوف با هدف انجام کارهای علمی-تحقیقاتی و طراحی-تجربی برای تامین زیستی-پزشکی امکانات فضایی و نیز تحقیقات پایه در زمینه زیستشناسی و پزشکی فضایی تاسیس شد. اداره مرکزی در زمینه مسایل زیستشناسی و پزشکی فضایی از همان ابتدا در خط مقدم دانش قرار داشت که عبارت بود از خروج از فضاپیما و راهپیمایی فضایی، پرواز به سیارات دوردست، حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی و بسیاری دیگر از موضوعات پیشتازانه در خط مقدم قرار گرفتند. سهم «ئیامبپ» در پیشرفت فضانوردی فراتر از ارزیابیهاست (مخصوصا اگر بخواهیم به طور خلاصه آن را به تصویر بکشیم). وظیفه اصلی انستیتو مطالعه تاثیر انواع پارامترهای شدید بر انسان و دیگر جانداران، با هدف تعیین تاثیر منفی آنها و تعریف راههای جلوگیری از پیشرفت تغییرات پاتالوژیک در بدن انسان، با هدف ایجاد اقامتگاه مناسب و تضمین کار و فعالیت در چنین شرایطی است.
این یعنی همه پارامترهایی که در هنگام پرتاب، در فضا، هنگام فرود و در هنگام بازیابی سلامتی پس از پایان ماموریت بر (سلامتی) فضانوردان تاثیر دارند را به طور کامل مطالعه میکنند. با تکیه بر این یافتهها و تحقیقات، انستیتو زندگی فضانوردان را سال به سال راحتتر و بهتر میکند.محمدحسین بختیاری----------------------۱ Институт медико-биологических проблем (ИМБП)@vostokaero
۸:۴۱
تقویم مناسبتهای هوافضای روسی ماه نوامبر که در کانال پوشش دادهایم:
اول نوامبر ۱۹۶۲ اولین کاوشگر برنامه مریخ شوروی راهی سیاره سرخ شد:https://t.me/vostokaero/8059
اول نوامبر ۱۹۸۹: فرود سه جنگنده مختلف بر عرشه ناو هواپیمابر تبلیسی (آدمیرال کوزنتسوف) شورویhttps://t.me/vostokaero/8032?single
۲ نوامبر ۱۹۶۷ اولین پخش تلویزیونی ماهوارهای در شورویسابقhttps://t.me/vostokaero/8055
۷ نوامبر ۱۹۹۰ توپول در میدان سرخ جولان دادhttps://t.me/vostokaero/7322?single
۹ نوامبر ۲۰۲۰ بالگرد می-۲۴ روسی به طرز مشکوکی بر فراز ارمنستان سرنگون شد و بلافاصله جنگ دو کشور همسایه در جنوب قفقاز به پایان رسیدhttps://t.me/vostokaero/5882
۱۰ نوامبر ۱۹۲۴ میخائیل فیودورُویچ رشِتنیوف ماهوارهساز به دنیا آمدhttps://t.me/vostokaero/8069?single
۱۰ نوامبر ۱۹۸۵ سالگرد اولین پرواز مشابه بوران بتاس-۰۰۲https://t.me/vostokaero/5896https://t.me/vostokaero/5897
۱۲ نوامبر ۱۹۵۲ اولین پرواز بمبافکن راهبردی تو-۹۵ ساخت توپالف https://t.me/vostokaero/8090
۱۲ نوامبر ۱۹۶۳ کندی مدیر ناسا را مامور به تدوین برنامه فضایی مشترک با شوروی کردhttps://t.me/vostokaero/5799
اواسط نوامبر ۲۰۱۹ اولین پرتاب آزمایشی کینژال از میگ-۳۱https://t.me/vostokaero/3341
۱۵ نوامبر، سالگرد پرتاب فضاپیمای «بوران» شوروی در سال ۱۹۸۸ استhttps://t.me/vostokaero/3316https://t.me/vostokaero/5952https://t.me/vostokaero/5956
۱۷ نوامبر ۱۹۷۰ کاوشگر لونا-۱۷ شوروی بر ماه فرود آمدhttps://t.me/vostokaero/5977?single
۲۰ نوامبر ۱۹۹۸، ماژول عملکردی- باری «زاریا» به عنوان اولین و کلیدیترین بخش قسمت روسی ایستگاه فضایی بین المللی به مدار فرستاده شد.https://t.me/vostokaero/13https://t.me/vostokaero/6019?singlehttps://t.me/vostokaero/6035https://t.me/vostokaero/6024?single
۲۲ نوامبر ۱۹۰۹ میخائیل میل از بنیانگذاران صنعت بالگردسازی وطنی روسیه به دنیا آمدhttps://t.me/vostokaero/8126
۲۲ نوامبر ۱۹۷۲، هواپیمای عمود پرواز «یاک-۳۶ ام» با فرود بر روی عرشه ناو ضد زیردریایی «ماسکوا» (مسکو) اولین پرواز خود با ترتیب یک چرخه کامل: برخاستن عمودی، پرواز افقی، فرود عمودی را انجام داد. به همین مناسبت این روز به عنوان روز تولد «هوانوردی از عرشه» محسوب میشودhttps://t.me/vostokaero/3321
۲۳ نوامبر ۱۹۷۲ چهارمین و آخرین تلاش ناموفق برای پرتاب پرتابگر اَبَرسنگین «اِن-۱» شوروی به سوی ماه انجام شدhttps://t.me/vostokaero/8129
۲۵ نوامبر ۱۹۲۹ عکاس کهنهکار دفتر «ایلیوشین» نیکالای واسیلیِویچ نیلوف متولد شدhttps://t.me/vostokaero/8133
۲۶ نوامبر، ساخت اولین بمبافکن دوموتوره با بدنه تمام فلزی شوروی در سال ۱۹۲۹ توسط توپالِفhttps://t.me/vostokaero/3327
۲۶ نوامبر ۱۹۸۹ بخش کوانت برای الحاق به میر به فضا پرتاب شدhttps://t.me/vostokaero/6064
۲۸ نوامبر ۱۹۵۸ (۷ آذر ۱۳۳۷) موزه نیروی هوایی در مونینو تاسیس شدhttps://t.me/vostokaero/88?single
۲۸ نوامبر ۱۹۷۳ (هفتم آذرماه ۱۳۵۳) خلبان جنگنده سروان «گنادی یِلیسییِف» با زدن هواپیمای «میگ-۲۱ بیس» خود به هواپیمای «فانتوم» شناسایی نیروی هوایی ایران، آن را سرنگون کرد.https://t.me/vostokaero/100
۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ پرتاب حامل برگرفتهشده راکوت از پلستسکhttps://t.me/vostokaero/105
۳۰ نوامبر ۱۹۵۴ : شروع پروازهای مسافری منظم (برنامهای) با ایل-۱۴https://t.me/vostokaero/3333https://t.me/vostokaero/3338محمدحسین بختیاری
اول نوامبر ۱۹۶۲ اولین کاوشگر برنامه مریخ شوروی راهی سیاره سرخ شد:https://t.me/vostokaero/8059
اول نوامبر ۱۹۸۹: فرود سه جنگنده مختلف بر عرشه ناو هواپیمابر تبلیسی (آدمیرال کوزنتسوف) شورویhttps://t.me/vostokaero/8032?single
۲ نوامبر ۱۹۶۷ اولین پخش تلویزیونی ماهوارهای در شورویسابقhttps://t.me/vostokaero/8055
۷ نوامبر ۱۹۹۰ توپول در میدان سرخ جولان دادhttps://t.me/vostokaero/7322?single
۹ نوامبر ۲۰۲۰ بالگرد می-۲۴ روسی به طرز مشکوکی بر فراز ارمنستان سرنگون شد و بلافاصله جنگ دو کشور همسایه در جنوب قفقاز به پایان رسیدhttps://t.me/vostokaero/5882
۱۰ نوامبر ۱۹۲۴ میخائیل فیودورُویچ رشِتنیوف ماهوارهساز به دنیا آمدhttps://t.me/vostokaero/8069?single
۱۰ نوامبر ۱۹۸۵ سالگرد اولین پرواز مشابه بوران بتاس-۰۰۲https://t.me/vostokaero/5896https://t.me/vostokaero/5897
۱۲ نوامبر ۱۹۵۲ اولین پرواز بمبافکن راهبردی تو-۹۵ ساخت توپالف https://t.me/vostokaero/8090
۱۲ نوامبر ۱۹۶۳ کندی مدیر ناسا را مامور به تدوین برنامه فضایی مشترک با شوروی کردhttps://t.me/vostokaero/5799
اواسط نوامبر ۲۰۱۹ اولین پرتاب آزمایشی کینژال از میگ-۳۱https://t.me/vostokaero/3341
۱۵ نوامبر، سالگرد پرتاب فضاپیمای «بوران» شوروی در سال ۱۹۸۸ استhttps://t.me/vostokaero/3316https://t.me/vostokaero/5952https://t.me/vostokaero/5956
۱۷ نوامبر ۱۹۷۰ کاوشگر لونا-۱۷ شوروی بر ماه فرود آمدhttps://t.me/vostokaero/5977?single
۲۰ نوامبر ۱۹۹۸، ماژول عملکردی- باری «زاریا» به عنوان اولین و کلیدیترین بخش قسمت روسی ایستگاه فضایی بین المللی به مدار فرستاده شد.https://t.me/vostokaero/13https://t.me/vostokaero/6019?singlehttps://t.me/vostokaero/6035https://t.me/vostokaero/6024?single
۲۲ نوامبر ۱۹۰۹ میخائیل میل از بنیانگذاران صنعت بالگردسازی وطنی روسیه به دنیا آمدhttps://t.me/vostokaero/8126
۲۲ نوامبر ۱۹۷۲، هواپیمای عمود پرواز «یاک-۳۶ ام» با فرود بر روی عرشه ناو ضد زیردریایی «ماسکوا» (مسکو) اولین پرواز خود با ترتیب یک چرخه کامل: برخاستن عمودی، پرواز افقی، فرود عمودی را انجام داد. به همین مناسبت این روز به عنوان روز تولد «هوانوردی از عرشه» محسوب میشودhttps://t.me/vostokaero/3321
۲۳ نوامبر ۱۹۷۲ چهارمین و آخرین تلاش ناموفق برای پرتاب پرتابگر اَبَرسنگین «اِن-۱» شوروی به سوی ماه انجام شدhttps://t.me/vostokaero/8129
۲۵ نوامبر ۱۹۲۹ عکاس کهنهکار دفتر «ایلیوشین» نیکالای واسیلیِویچ نیلوف متولد شدhttps://t.me/vostokaero/8133
۲۶ نوامبر، ساخت اولین بمبافکن دوموتوره با بدنه تمام فلزی شوروی در سال ۱۹۲۹ توسط توپالِفhttps://t.me/vostokaero/3327
۲۶ نوامبر ۱۹۸۹ بخش کوانت برای الحاق به میر به فضا پرتاب شدhttps://t.me/vostokaero/6064
۲۸ نوامبر ۱۹۵۸ (۷ آذر ۱۳۳۷) موزه نیروی هوایی در مونینو تاسیس شدhttps://t.me/vostokaero/88?single
۲۸ نوامبر ۱۹۷۳ (هفتم آذرماه ۱۳۵۳) خلبان جنگنده سروان «گنادی یِلیسییِف» با زدن هواپیمای «میگ-۲۱ بیس» خود به هواپیمای «فانتوم» شناسایی نیروی هوایی ایران، آن را سرنگون کرد.https://t.me/vostokaero/100
۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ پرتاب حامل برگرفتهشده راکوت از پلستسکhttps://t.me/vostokaero/105
۳۰ نوامبر ۱۹۵۴ : شروع پروازهای مسافری منظم (برنامهای) با ایل-۱۴https://t.me/vostokaero/3333https://t.me/vostokaero/3338محمدحسین بختیاری
۸:۴۱
۸:۴۹
واستوک آئرو
Пуск лёгкого «Союза-2.1в» с Плесецка: на орбиту отправлены «Космос-2561» и «Космос-2562» 21 октября 2022 года с космодрома «Плесецк» (Архангельской области) в интересах Минобороны России осуществлён пуск ракеты-носителя легкого класса «Союз-2.1в» с космическими аппаратами на борту. Космическим аппаратам присвоены порядковые номера «Космос-2561» и «Космос-2562». Видео: Министерство обороны جمعه گذشته ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۹ مهر ۱۴۰۱) در یک پرتاب نظامی دیگر از پلستسک، پرتابگر رده سبک «سایوز-۲,۱و» به فضا پرتاب شد و با موفقیت دو مدارگرد نظامی وزارت دفاع روسیه را در مدار نزدیکزمین قرار داد. دو مدارگرد پیشگفته نام ترتیبی «کاسموس-۲۵۶۱» و «کاسموس-۲۵۶۲» را به خود اختصاص دادند. «سایوز-۲,۱و» یک پرتابگر رده سبک دو مرحلهای است که توسط مرکز موشکی-فضایی سامارایی «پراگرس» (زیرمجموعه روسکاسموس) توسعه یافته و تولید میشود. موتور مرحله اول آن «اِنکا-۳۳آ» ساخت شرکت کوزنتسف و موتور مرحله دوم آن ۲۳د۱۴ (اِر د-۰۱۲۴)¹ ساخت دفتر طراحی «خیمآفتاماتیکا» (جزء روسکاسموس) است. سامانه کنترل رقومی آن نیز محصول «اتحادیه علمی-تولیدی آفتاماتیکا به نام سِمیخاتوف» (واقع در یکاترینبورگ) است.برای مداریکردن ماهوارهها با «سایوز-۲,۱و» از بخش مداری² «ولگا» استفاده شده است. ----------------------- ۱- 14Д23 (РД-0124) ۲- Блок выведения Вольга @vostokaero
۱۱:۴۷
۱۲:۴۸
۱۲:۴۹
۱۲:۵۰
۱۲:۵۱
بازارسال شده از KHAMENEI.IR
#گزارش_هفته | ایران قوی؛ فراتر از آنچه دشمن میشنود!
بررسی ابعاد پیشرفت حیرتانگیز ایران اسلامی در ساخت موشک جدید فراصوت(هایپرسونیک)
سالهای جنگ بود و صدام بالاخره توانسته بود رد موشکهای ایرانی را بزند. پیرو رایزنیهایی که با مسئولان وقت لیبیایی داشت، توانست رأی آنها را عوض کند تا لیبی کمک به ایران را برای شلیک موشک بهسمت عراق متوقف کند. همین هم شد که سرگرد سلیمان، فرمانده تیم لیبیایی که راهی ایران شده بود از ادامه همکاری سر باز زد. فرمانده جوان آن روزهای یگان موشکی سپاه، مانده بود با چند فروند موشک روی سکو که با خرابکاری لیبیاییها، دیگر امکان شلیک هم نداشتند. حالا ۳۸سال از آن روزها و یازده سال از شهادت فرمانده آن روزهای یگان موشکی سپاه میگذرد.
️ معاون آن فرمانده جوان، حالا سکاندار اصلی نیروی هوافضای سپاه است. در روزهایی که بهآتش کشیدهشدن چند سطل زباله در خیابانهای تهران بهدست اوباش، جریان رسانهای خارج از ایران را به توهم براندازی نظام جمهوری اسلامی انداخته است، معاون سرافراز جبهه حق علیه باطل که در برزخ سال۶۳ خرابکاری لیبیاییها، توانست هفدهروزه بر مشکل غلبه کند، برگ برنده جدیدی رو میکند: دستیابی ایران به موشک هایپرسونیک بالستیک که سپرهای دفاع ضدموشکی حال حاضر دنیا، امکانی برای مقابله با آن ندارند و حتی افقی هم برای مهار و انهدام آن وجود ندارد. نهال نازک و جوانِ آن روزهای یگان موشکی، حالا تبدیل به درخت تناوری شده است که در لبه فناوری موشکی دنیا حرکت میکند.
موشک هایپرسونیک چه تفاوتی با بالستیکهای معمولی دارد؟ ️ موشکهای بالستیک هایپرسونیک، هرچند زیرگونهای از موشکهای بالستیک محسوب میشوند، اما با این حال، چند تفاوت و تمایز عمده با سایر همنوعان بالستیک خویش دارند که این موشک را از دیگران متمایز کرده است:
سرعت سیرِ ۵ تا ۱۰ برابر سرعت صوت️ عمده بالستیکهای مجموعه تسلیحات موشکی ایران، هرچند سرعت سیری بالاتر از صوت دارند و حتی زمینه اصابت به هدف، رکوردهای بینظیری را از سرعت، نظیر ده تا دوازده برابر سرعت صوت، هم شکستهاند، اما بالستیکهای هایپرسونیک گونهای از بالستیکهایی محسوب میشوند که سرعت سیر عادی آنها بین پنج تا ده برابر سرعت صوت است.️ اگر سرعت صوت را ۱۲۰۰کیلومتر بر ساعت در نظر بگیریم، بالستیکهای هایپرسونیک بین ۶هزار تا ۱۲هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت سیر دارند. بهعبارت دقیقتر و بهتر، جمهوری اسلامی ایران هماکنون به گونهای از تسلیحات موشکی دست پیدا کرده است که نسبت به تسلیحات سابق، دارای سرعت بیشتری است. این نکته از آنجایی اهمیت مضاعف پیدا میکند که متوجه شویم که یکی از راههای گریختن از چنگ سامانههای دفاع ضدموشکی موجود در دنیا، افزایش سرعت سیر پرتابههای موشکی است. هرقدر سرعت یک پرتابه بالاتر رود، احتمال رهگیری و انهدام آن هم کاهش یافته و ضریب نفوذپذیری موشک افزایش مییابد.
هدایتپذیر بودن کلاهک در داخل و خارج جو️نکته مهم دیگر درباره موشک هایپرسونیک، هدایتپذیربودن کلاهک آن در داخل و خارج جو است. برای توضیح این مسئله، مروری بر الگوی شلیک موشکهای بالستیک ضروری است. موشکهای بالستیک معمولی بعد از شلیک، طبق معادلات ریاضی و فیزیک مکانیک، مسیری معادل یک نمودار سهمی دارند. موشک، روی این مسیر حرکت کرده، از اتمسفر زمین خارج شده، به نقطه بیشنیه ارتفاع خود از زمین رسیده، روی مسیر سهمیشکل خود ادامه مسیر داده، مجدداً وارد اتمسفر زمین شده و در نهایت به هدف اصابت میکند. کل این مسیر، یک معادله ریاضی و پیشبینیپذیر است. بهعبارت بهتر اگر در هر مرحلهای، موشک یا کلاهک آن، توسط سامانههای رصد و راداری دشمن کشف شود، باتوجهبه سایر متغیرها، مسیر بالستیکی که موشک قرار است طی کند، حسب قوانین ریاضی پیشبینی میشود. این یعنی کل مسیر و حتی هدف درنظر گرفتهشده، مشخص میشود. این موضوع صرفاً پیشبینیپذیری مسیر موشک است که موجب کاهش غافلگیری میشود؛ حال، اینکه دشمن بتواند از این امر بهره گرفته و موفق به انهدام آن بشود، بحث پیچیده دیگری است. تفاوت مهم دیگر موشکهای هایپرسونیک با بالستیکهای معمولی، در همین نقطه تعریف میشود.
ادامه
بررسی ابعاد پیشرفت حیرتانگیز ایران اسلامی در ساخت موشک جدید فراصوت(هایپرسونیک)
سالهای جنگ بود و صدام بالاخره توانسته بود رد موشکهای ایرانی را بزند. پیرو رایزنیهایی که با مسئولان وقت لیبیایی داشت، توانست رأی آنها را عوض کند تا لیبی کمک به ایران را برای شلیک موشک بهسمت عراق متوقف کند. همین هم شد که سرگرد سلیمان، فرمانده تیم لیبیایی که راهی ایران شده بود از ادامه همکاری سر باز زد. فرمانده جوان آن روزهای یگان موشکی سپاه، مانده بود با چند فروند موشک روی سکو که با خرابکاری لیبیاییها، دیگر امکان شلیک هم نداشتند. حالا ۳۸سال از آن روزها و یازده سال از شهادت فرمانده آن روزهای یگان موشکی سپاه میگذرد.
️ معاون آن فرمانده جوان، حالا سکاندار اصلی نیروی هوافضای سپاه است. در روزهایی که بهآتش کشیدهشدن چند سطل زباله در خیابانهای تهران بهدست اوباش، جریان رسانهای خارج از ایران را به توهم براندازی نظام جمهوری اسلامی انداخته است، معاون سرافراز جبهه حق علیه باطل که در برزخ سال۶۳ خرابکاری لیبیاییها، توانست هفدهروزه بر مشکل غلبه کند، برگ برنده جدیدی رو میکند: دستیابی ایران به موشک هایپرسونیک بالستیک که سپرهای دفاع ضدموشکی حال حاضر دنیا، امکانی برای مقابله با آن ندارند و حتی افقی هم برای مهار و انهدام آن وجود ندارد. نهال نازک و جوانِ آن روزهای یگان موشکی، حالا تبدیل به درخت تناوری شده است که در لبه فناوری موشکی دنیا حرکت میکند.
موشک هایپرسونیک چه تفاوتی با بالستیکهای معمولی دارد؟ ️ موشکهای بالستیک هایپرسونیک، هرچند زیرگونهای از موشکهای بالستیک محسوب میشوند، اما با این حال، چند تفاوت و تمایز عمده با سایر همنوعان بالستیک خویش دارند که این موشک را از دیگران متمایز کرده است:
سرعت سیرِ ۵ تا ۱۰ برابر سرعت صوت️ عمده بالستیکهای مجموعه تسلیحات موشکی ایران، هرچند سرعت سیری بالاتر از صوت دارند و حتی زمینه اصابت به هدف، رکوردهای بینظیری را از سرعت، نظیر ده تا دوازده برابر سرعت صوت، هم شکستهاند، اما بالستیکهای هایپرسونیک گونهای از بالستیکهایی محسوب میشوند که سرعت سیر عادی آنها بین پنج تا ده برابر سرعت صوت است.️ اگر سرعت صوت را ۱۲۰۰کیلومتر بر ساعت در نظر بگیریم، بالستیکهای هایپرسونیک بین ۶هزار تا ۱۲هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت سیر دارند. بهعبارت دقیقتر و بهتر، جمهوری اسلامی ایران هماکنون به گونهای از تسلیحات موشکی دست پیدا کرده است که نسبت به تسلیحات سابق، دارای سرعت بیشتری است. این نکته از آنجایی اهمیت مضاعف پیدا میکند که متوجه شویم که یکی از راههای گریختن از چنگ سامانههای دفاع ضدموشکی موجود در دنیا، افزایش سرعت سیر پرتابههای موشکی است. هرقدر سرعت یک پرتابه بالاتر رود، احتمال رهگیری و انهدام آن هم کاهش یافته و ضریب نفوذپذیری موشک افزایش مییابد.
هدایتپذیر بودن کلاهک در داخل و خارج جو️نکته مهم دیگر درباره موشک هایپرسونیک، هدایتپذیربودن کلاهک آن در داخل و خارج جو است. برای توضیح این مسئله، مروری بر الگوی شلیک موشکهای بالستیک ضروری است. موشکهای بالستیک معمولی بعد از شلیک، طبق معادلات ریاضی و فیزیک مکانیک، مسیری معادل یک نمودار سهمی دارند. موشک، روی این مسیر حرکت کرده، از اتمسفر زمین خارج شده، به نقطه بیشنیه ارتفاع خود از زمین رسیده، روی مسیر سهمیشکل خود ادامه مسیر داده، مجدداً وارد اتمسفر زمین شده و در نهایت به هدف اصابت میکند. کل این مسیر، یک معادله ریاضی و پیشبینیپذیر است. بهعبارت بهتر اگر در هر مرحلهای، موشک یا کلاهک آن، توسط سامانههای رصد و راداری دشمن کشف شود، باتوجهبه سایر متغیرها، مسیر بالستیکی که موشک قرار است طی کند، حسب قوانین ریاضی پیشبینی میشود. این یعنی کل مسیر و حتی هدف درنظر گرفتهشده، مشخص میشود. این موضوع صرفاً پیشبینیپذیری مسیر موشک است که موجب کاهش غافلگیری میشود؛ حال، اینکه دشمن بتواند از این امر بهره گرفته و موفق به انهدام آن بشود، بحث پیچیده دیگری است. تفاوت مهم دیگر موشکهای هایپرسونیک با بالستیکهای معمولی، در همین نقطه تعریف میشود.
ادامه
۹:۵۹
بازارسال شده از KHAMENEI.IR
ادامه️ کلاهک هایپرسونیکها، بعد از شلیک و خروج از اتمسفر زمین، از بدنه موشک جدا میشود. در این مرحله، بهجای اینکه در ادامه مسیر، بهمانند کلاهکهای بالستیک معمولی ادامه مسیر دهد، بهمانند یک پرنده هدایتپذیر از دور (پهپاد) ادامه مسیر میدهد. مسیری که این پرنده هدایتپذیر طی میکند، نه یک نمودار سهمیشکل ریاضی، بلکه طبق الگوی برنامهای است که روی مغزافزار هدایت موشک پیاده شده است؛ بر همین مبنا هم، این کلاهک هدایتپذیر دقیقاً طبق برنامهای که برایش نوشته شده است، در طول مسیر، به تغییر ارتفاع و بالا و پایین رفتنهای مکرر و تغییرهای متعدد زاویه، مبادرت کرده و حرکت میکند. این کار نتیجهای مشخص دارد: برخلاف موارد قبلی، دیگر حرکت کلاهک موشک پیشبینیپذیر نیست. در حقیقت صرفاً کسی که برنامه حرکت موشک را طراحی کرده، از مسیر آن مطلع است و این یعنی غافلگیری محض برای سامانههای ضدموشکی.
سازهی پیشرفته و پرتوان️ نکته مهم دیگر در ساخت این موشک، تکنولوژی و فناوری پیشرفته ساخت آن است. بهدلیل آنکه سرعت سیر موشک، بالاتر از ۶هزار کیلومتر بر ساعت است، حرارت و دمایی که به سازه موشک وارد میشود، بسیار بالاست. ساخت سازهای که بتواند در چنین شرایط بحرانی و طاقتفرسا، به عملکرد عادی و طبیعی خود ادامه دهد، نشاندهنده سطح بالایی از علم و فناوری و تجمیع دانش در رشتههای مختلف از متالورژی تا مکانیک و الکترونیک و هوافضا در کشور است.
ورود ایران به جمع معدود کشورهای دارای موشک هایپرسونیک️ تعداد کشورهایی که در دنیا موفق به ساخت و آزمایش موفقیتآمیز چنین محصول فناورانه و تکنولوژیکی شدهاند، حتی بعد از اعلام رسمی دستیابی ایران به این فناوری، هنوز هم از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرفته است؛ به همین دلیل، سوای حوزه نظامی، نتیجه تبعی دیگرِ موفقیت ایران در قدمگذاشتن در چنین مسیری، بهثمرنشستن دانش و علم بومی است که در نهادها و مراکز علمی همین دیار آموزش داده میشوند؛ از این جهت، دستیابی و آزمایش موفقیتآمیز چنین طرحی، نهفقط یک موفقیت بزرگ نظامی است، بلکه پیش و بیش از آن، یک موفقیت بزرگ در حوزه علوم و فناوریهای روز محسوب میشود. گسترهای از ساختارهای مختلف است که در لبه علم و تکنولوژی حرکت کرده و در قدم بعد هم توانسته است، چنین محصول پیچیدهای را ساخته و تولید کند.
موشک؛ مایه امنیت و نقطه قوت️ بدون شک در سایه امن و حصاری محکم است که یک جامعه پویا، بهسمت اهداف و برنامههای متعالی خویش قدم برمیدارد و اولین نتیجه رسیدن به چنین سطحی از بازدارندگی، توسعه و گسترش امنیت، بهعنوان مهمترین زیرساخت زندگی اجتماعی میلیونها ایرانی است. ساخت امنیت و توان محافظت از کشور، بهعنوان پیشران پیشرفت، تدبیری است که بارها از سوی فرماندهی معظّم کل قوا، مورد تأکید قرار گرفته است:«ساخت موشکهای گوناگون و اقتدار موشکی، موجب ایجاد امنیّت در کشور است. جوانهای ما یادشان نیست، همین شهر تهران در زیر آتش موشکهای شبانهروزیِ دشمن میسوخت! خانهها خراب میشد، انسانها کشته میشدند؛ در شهر تهران! شهرهای جبهه -مثل دزفول، مثل اهواز، مثل شوش و بقیّهی شهرها- که جای خود دارد؛ حتّی تا شهرهای دوردست، موشکهای دشمن میرسید! ما موشک نداشتیم، وسیلهی دفاع نداشتیم، مجبور بودیم دستمان را روی هم بگذاریم، تماشا کنیم! امروز جوانان ما توانستهاند به قدرت موشکی اوّل منطقه تبدیل بشوند. دشمن میداند که اگر یکی بزند، ده تا میخورَد. پس موشک، مایهی امنیّت و نقطهی قوّت است.» ۱۳۹۷/۳/۱۴
️نکته جالب توجه اینکه این موفقیت، در مدت زمانی کمتر از نیمقرن پدید آمده است که اگر نبود همت و تلاش جهادی و شبانهروزی امثال حسن طهرانیمقدم، پیمودن همین مسیر، به دهها سال دیگر زمان نیاز داشت. همت و تلاش جهادی اما این مسیر طولانی را برش زد. حسن طهرانیمقدم، خود نخستین فردی بود که به توصیه همیشگیاش عامل بود: "فقط انسانهای ضعیف بهاندازه امکاناتشان کار میکنند" و طهرانیمقدم و یارانش در زمره اینها نبودند.
️ موفقیتها و پیروزیهای صنعت دفاعی ایران همچون سایر پیشرفتهای دیگر کشور، ریشه در انگیزه الهی و آرمان انقلابی نخبگان و برجستگان ملت داشته و خاری در چشم بدخواهان این آبوخاک است. هرچند دشمن بهخیال خام خویش، هر روز برای توقف این مسیر نقشه می کشد؛ اما پیام ایران اسلامی، صریح، آشکار و باصلابت است: «دربارهی مسائل موشکی چه جنجالی در دنیا راه میاندازند، که ایران موشک دارد، ایران موشک دقیق دارد. بله، ما موشک داریم، موشک دقیق [هم] داریم؛ موشک ما هدف را از فاصلهی چند هزار کیلومتری با فاصلهی چند متری قادر است بزند؛ این را با قدرت به دست آوردیم، با قدرت حفظ میکنیم، با قدرت افزایش خواهیم داد؛ انشاءالله. با این هم چون مایهی اقتدار کشور است مخالفند، با آن دعوا دارند، غیظ و غضب دارند.» ۱۳۹۶/۲/۲۰
سازهی پیشرفته و پرتوان️ نکته مهم دیگر در ساخت این موشک، تکنولوژی و فناوری پیشرفته ساخت آن است. بهدلیل آنکه سرعت سیر موشک، بالاتر از ۶هزار کیلومتر بر ساعت است، حرارت و دمایی که به سازه موشک وارد میشود، بسیار بالاست. ساخت سازهای که بتواند در چنین شرایط بحرانی و طاقتفرسا، به عملکرد عادی و طبیعی خود ادامه دهد، نشاندهنده سطح بالایی از علم و فناوری و تجمیع دانش در رشتههای مختلف از متالورژی تا مکانیک و الکترونیک و هوافضا در کشور است.
ورود ایران به جمع معدود کشورهای دارای موشک هایپرسونیک️ تعداد کشورهایی که در دنیا موفق به ساخت و آزمایش موفقیتآمیز چنین محصول فناورانه و تکنولوژیکی شدهاند، حتی بعد از اعلام رسمی دستیابی ایران به این فناوری، هنوز هم از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرفته است؛ به همین دلیل، سوای حوزه نظامی، نتیجه تبعی دیگرِ موفقیت ایران در قدمگذاشتن در چنین مسیری، بهثمرنشستن دانش و علم بومی است که در نهادها و مراکز علمی همین دیار آموزش داده میشوند؛ از این جهت، دستیابی و آزمایش موفقیتآمیز چنین طرحی، نهفقط یک موفقیت بزرگ نظامی است، بلکه پیش و بیش از آن، یک موفقیت بزرگ در حوزه علوم و فناوریهای روز محسوب میشود. گسترهای از ساختارهای مختلف است که در لبه علم و تکنولوژی حرکت کرده و در قدم بعد هم توانسته است، چنین محصول پیچیدهای را ساخته و تولید کند.
موشک؛ مایه امنیت و نقطه قوت️ بدون شک در سایه امن و حصاری محکم است که یک جامعه پویا، بهسمت اهداف و برنامههای متعالی خویش قدم برمیدارد و اولین نتیجه رسیدن به چنین سطحی از بازدارندگی، توسعه و گسترش امنیت، بهعنوان مهمترین زیرساخت زندگی اجتماعی میلیونها ایرانی است. ساخت امنیت و توان محافظت از کشور، بهعنوان پیشران پیشرفت، تدبیری است که بارها از سوی فرماندهی معظّم کل قوا، مورد تأکید قرار گرفته است:«ساخت موشکهای گوناگون و اقتدار موشکی، موجب ایجاد امنیّت در کشور است. جوانهای ما یادشان نیست، همین شهر تهران در زیر آتش موشکهای شبانهروزیِ دشمن میسوخت! خانهها خراب میشد، انسانها کشته میشدند؛ در شهر تهران! شهرهای جبهه -مثل دزفول، مثل اهواز، مثل شوش و بقیّهی شهرها- که جای خود دارد؛ حتّی تا شهرهای دوردست، موشکهای دشمن میرسید! ما موشک نداشتیم، وسیلهی دفاع نداشتیم، مجبور بودیم دستمان را روی هم بگذاریم، تماشا کنیم! امروز جوانان ما توانستهاند به قدرت موشکی اوّل منطقه تبدیل بشوند. دشمن میداند که اگر یکی بزند، ده تا میخورَد. پس موشک، مایهی امنیّت و نقطهی قوّت است.» ۱۳۹۷/۳/۱۴
️نکته جالب توجه اینکه این موفقیت، در مدت زمانی کمتر از نیمقرن پدید آمده است که اگر نبود همت و تلاش جهادی و شبانهروزی امثال حسن طهرانیمقدم، پیمودن همین مسیر، به دهها سال دیگر زمان نیاز داشت. همت و تلاش جهادی اما این مسیر طولانی را برش زد. حسن طهرانیمقدم، خود نخستین فردی بود که به توصیه همیشگیاش عامل بود: "فقط انسانهای ضعیف بهاندازه امکاناتشان کار میکنند" و طهرانیمقدم و یارانش در زمره اینها نبودند.
️ موفقیتها و پیروزیهای صنعت دفاعی ایران همچون سایر پیشرفتهای دیگر کشور، ریشه در انگیزه الهی و آرمان انقلابی نخبگان و برجستگان ملت داشته و خاری در چشم بدخواهان این آبوخاک است. هرچند دشمن بهخیال خام خویش، هر روز برای توقف این مسیر نقشه می کشد؛ اما پیام ایران اسلامی، صریح، آشکار و باصلابت است: «دربارهی مسائل موشکی چه جنجالی در دنیا راه میاندازند، که ایران موشک دارد، ایران موشک دقیق دارد. بله، ما موشک داریم، موشک دقیق [هم] داریم؛ موشک ما هدف را از فاصلهی چند هزار کیلومتری با فاصلهی چند متری قادر است بزند؛ این را با قدرت به دست آوردیم، با قدرت حفظ میکنیم، با قدرت افزایش خواهیم داد؛ انشاءالله. با این هم چون مایهی اقتدار کشور است مخالفند، با آن دعوا دارند، غیظ و غضب دارند.» ۱۳۹۶/۲/۲۰
۹:۵۹
۱۱:۲۱
VID_20231129_152854_814.mp4.mov
۸۶۰.۴۸ کیلوبایت
«یوتیایر-اینژینیِرینگ» (شرکت مهندسی فنی و تعمیرات یوتیایر) اردوی بازدیدی را برای خردسالان تیومِن برگزار کرداین رویداد در چارچوب برنامه تحصیلی «من مهندس آینده هستم» برگزار شد و خردسالانی با سنین متفاوت از ۵ سال به بالا و والدین آنها به بازدید از شرکت(«یوتیایر-اینژینیِرینگ») پرداختند.بازدیدکنندگان همچنین از نمایشگاه بزرگ موزه بالگردی فضای باز شرکت بازدید کردند که در آن نمونههای منحصربه فردی از ماشینهای پرنده بالمتحرک از جمله «می-۲۶» (بزرگترین بالگرد عملیاتی کنونی دنیا) و نیز «می- ۱۰» (بالگردی با بلندترین تیغههای چرخانه اصلی در دنیا) قرار دارند.
میهمانان سپس سری به مجموعه فنی-هوایی شرکت زدند. آنها از روند تعمیرات بالگردها بازدید کردند و با تجهیزات داخل آنها آشنا شدند. این بازدید بازخوردهای مثبت زیادی را درپی داشت اما نظرات پای تصویری بالا، دل دستاندرکاران رویداد را حسابی به دست آورد. مختصر و مفید و شیرین!🥰
@vostokaero | کانالِ اختصاصی هوافضای روسی
میهمانان سپس سری به مجموعه فنی-هوایی شرکت زدند. آنها از روند تعمیرات بالگردها بازدید کردند و با تجهیزات داخل آنها آشنا شدند. این بازدید بازخوردهای مثبت زیادی را درپی داشت اما نظرات پای تصویری بالا، دل دستاندرکاران رویداد را حسابی به دست آورد. مختصر و مفید و شیرین!🥰
@vostokaero | کانالِ اختصاصی هوافضای روسی
۸:۳۶
2_5420455023421178550.mp4
۲۴.۱۳ مگابایت
ایستگاه مداری آتی روسیه را میتوان همانند ایستگاههای مداری «سالیوت»، «آلماز» و «میر»، به یک نام اختصاصی مزین کرد. رییس روسکاسموس یوری باریسوف در مصاحبهای با آژانس خبری تاس گفت نام مناسب را میتوان در یک جلسه بحث عمومی انتخاب کرد.رییس مجموعه فضایی دولتی روسیه همچنین افزود تاکنون به نام مناسب برای ایستگاه فکر نکردهاست.لازم به ذکر است ایستگاه مداری (مستقل) آتی روسیه فعلا با نام مخفف برگرفته از عبارت روسی آن، رُس¹ نامیده میشود.----------------------------Российская Орбитальная Станция (РОС)@vostokaero | کانالِ اختصاصی هوافضای روسی
۸:۳۶
۸:۳۷
۱۰:۳۴
آیا رهگیری آرِشنیک ممکن است؟ ولادیمیر پوتین در پیام خود، به اختصار به مقدورات عملیاتی-رزمی¹ جدیدترین موشک بالستیک میانبرد² ابرصوتی روسیه آرِشنیک اشاره کرد. بنا به گفته رییسجمهور روسیه، موشک جدید با سرعت ۱۰ ماخ، یعنی با ۳- ۲,۵ کیلومتر در ثانیه خودش را به هدف میرساند. اما احتمال رهگیری چنین موشکی توسط سامانههای پدآفندضدموشکی پیشرفته چقدر است؟
پیش از این که درباره امکان رهگیری صحبت کنیم، تلاش میکنیم تا ویژگیهای آرِشنیک را برشماریم. بنابر یک باور عمومی نامحبوب، نمونهاولیه موشک میانبرد پیشگفته، موشک بالستیک قارهپیمای اِراس-۲۶ روبِژ³ است که درباره آن تقریبا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. تصور میشود که موشک روبِژ از کاهش مراحل موشک بالستیک قارهپیمای اِراس-۲۴ یارس⁴، از سه به دو مرحله، ساخته شدهاست. با دقت در تصویری انهدام هدف با موشک آرِشنیک در مییابیم که شش کلاهک جنگی⁵ به هدف میرسند که هرکدام از آنها نیز به نوبه خود، در ارتفاع بسیار کم به شش زیرکلاهک/کلاهکفرعی⁶ تقسیم میشوند. دور از ذهن نیست که کلاهکهای جنگی بهکار گرفتهشده در حمله اخیر، از نظر مشخصات جرمی و ابعادی با کلاهکهای اتمی مطابقت داشته باشند اما در این نوبت، آنها «توخالی» بودند.اولین نامزد رهگیری آرِشنیک در جبهه مقابل، سامانه پدآفند ضدموشکی پک-۳ پاتریوت⁷ است که برای اقدام در برابر موشکهای برد کوتاه و متوسط ساخته شدهاست؛ هرچند در شرایط عملیات نظامی واقعی، راندمان بالایی ندارد. بنابه تخمین کارشناسان غربی، پدآفند هوایی اوکراین تنها موفق به رهگیری ۵-۴٪ موشکهای روسی از نوی ایسکندر⁸ شدهاست. نکته قابل توجه این است که این مقدار برای موشکهای بالستیک هواپایه کینژال⁹ در حدود ۲۵٪ است. و این بیش از هر چیز سهم اطلاعات و شناسایی را در رهگیری تهدیدات موشکی نشان میدهد. جنگندههای میگ-۳۱ حامل کینژالها از همان ابتدای برخاستن ردگیری میشوند و با توجه به زمان ورود به منطقه پرتاب موشک کینژال محمول، سامانههای پدآفندی اوکراینی قادر به دریافت اطلاعات اولیه برای تعیین هدف میباشند.به هرحال پک-۳ پاتریوت در هنگام عملیات ضد سامانههای بالستیک زمینی آشکارا ضعیف است. جای تعجب ندارد که اوکراینیها بلافاصله پس از بهکارگیری موشک جدید روسی در کییف شروع به صحبت درباره ضرورت تحویل سامانه دفاع ضدموشکی تاد¹⁰ کردند.
اما در اینجا دو مساله وجود دارد. اول این که شمار سامانههای تاد موجود اندک است. ارتش ایالات متحده تنها ۷ آتشبار تاد را در اختیار دارد که در هر کدام ۶ پرتابگر و در نتیجه هر یک (آتشبار) ۴۸ موشک رهگیر دارد. از این تعداد یک آتشبار، برای ایجاد پوشش پدآفندی پایگاه بزرگ آمریکا در جزیره گوام، در آنجا مستقر شده است. یک آتشبار دیگر تاد به دلیل تهدیدات موشکی کرهشمالی، از سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) به شکل ثابت در کره جنوبی مستقر است. و سرانجام آتشبار سوم که برای حفاظت از کیان صهیونی در برابر حمله موشکی احتمالی ایران، به سرزمینهای اشغالی فلسطین مامور شدهاست.پس برای حفاظت از خاک ایالات متحده تنها ۴ آتشبار تاد باقیماندهاست. آیا آمریکاییها امنیت خودشان را برای دفاع از چنین همپیمانی ارسال خواهند کرد؟ (اوکراینی که جایگاه رژیم صهیونیستی را در آمریکا ندارد). افزون بر این، تعمیرات و خدمات فنی سامانه تاد را باید متخصصان از آمریکایی انجام دهند. استقرار سامانه در لهستان یا رومانی برد تاثیر آن و گستردگی قلمروی (اوکراینی) تحتپوشش آن را کاهش خواهد داد.مساله دوم اما این است که سامانه پدآفندی تاد از جنبه نظری برای رهگیری همه انواع موشکهای بالستیک، با برد کم تا قارهپیما ساخته شدهاست. در واقع موشک تاد، دو برابر از موشک پک-۳ پاتریوت سنگینتر است و برد چشمگیری دارد. با این حال آزمونهای تاد با استفاده از اهدافی انجام شد که موشکهای قدیمی اِر-۱۷ شوروی را تقلید میکردند. صرفنظر از بیشینه سرعت بالای آن (تا ۳ کیلومتر بر ثانیه)، موشک اِر-۱۷ فاقد هرگونه امکانات جنگالکترونیک است و از توانمندی اجرای مانورهای احترازی برای دورزدن پدآفند ضدموشکی نیز برخوردار نیست. بنابراین پربیراه نیست اگر بگوییم تاد در برابر همان سامانه موشکی ایسکندر راندمان خوبی دارد.
درصورتی که بخواهیم درباره موشکهای بالستیک میانبرد آرِشنیک صحبت کنیم، نتیجهگیری تاد خوب نخواهد بود. بنابر ارزیابی فرماندهی اطلاعات رزمی اوکراین¹¹، زمان پرواز آرِشنیک (در صورت پرتاب از منطقه آستاراخان) تقریبا ۱۵ دقیقه است. پس زمان اندکی برای رهگیری خود باقی میگذارد.
در نتیجه کییف کاملا در برابر آرِشنیک بیدفاع است و در آینده نیز خواهد ماند. ادامه ماجرا به توان صنعت دفاعی روسیه بستگی دارد که موشکهای آرِشنیک را با چه آهنگی تولید کند. و البته به موضع کرملین (تصمیمگیری سیاسی). این که حمله موشکی به دنپروپتروفسک محدود به یک مورد هشدار باقی خواهد ماند یا چنین حملاتی ادامه خواهند یافت را سرفرماندهی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه تعیین خواهد کرد.
الکسی زاخاروفترجمه: محمدحسین بختیاری------------‐-‐-۱- ТТХ۲- БРСД۳- РС-26 Рубеж۴- РС-24 Ярс۵- Боевые блоки۶- Суббоеприпасы۷- Patriot PAC-3۸- Искандер۹- Кинжал۱۰- THAAD۱۱- ГУР@vostokaero
پیش از این که درباره امکان رهگیری صحبت کنیم، تلاش میکنیم تا ویژگیهای آرِشنیک را برشماریم. بنابر یک باور عمومی نامحبوب، نمونهاولیه موشک میانبرد پیشگفته، موشک بالستیک قارهپیمای اِراس-۲۶ روبِژ³ است که درباره آن تقریبا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. تصور میشود که موشک روبِژ از کاهش مراحل موشک بالستیک قارهپیمای اِراس-۲۴ یارس⁴، از سه به دو مرحله، ساخته شدهاست. با دقت در تصویری انهدام هدف با موشک آرِشنیک در مییابیم که شش کلاهک جنگی⁵ به هدف میرسند که هرکدام از آنها نیز به نوبه خود، در ارتفاع بسیار کم به شش زیرکلاهک/کلاهکفرعی⁶ تقسیم میشوند. دور از ذهن نیست که کلاهکهای جنگی بهکار گرفتهشده در حمله اخیر، از نظر مشخصات جرمی و ابعادی با کلاهکهای اتمی مطابقت داشته باشند اما در این نوبت، آنها «توخالی» بودند.اولین نامزد رهگیری آرِشنیک در جبهه مقابل، سامانه پدآفند ضدموشکی پک-۳ پاتریوت⁷ است که برای اقدام در برابر موشکهای برد کوتاه و متوسط ساخته شدهاست؛ هرچند در شرایط عملیات نظامی واقعی، راندمان بالایی ندارد. بنابه تخمین کارشناسان غربی، پدآفند هوایی اوکراین تنها موفق به رهگیری ۵-۴٪ موشکهای روسی از نوی ایسکندر⁸ شدهاست. نکته قابل توجه این است که این مقدار برای موشکهای بالستیک هواپایه کینژال⁹ در حدود ۲۵٪ است. و این بیش از هر چیز سهم اطلاعات و شناسایی را در رهگیری تهدیدات موشکی نشان میدهد. جنگندههای میگ-۳۱ حامل کینژالها از همان ابتدای برخاستن ردگیری میشوند و با توجه به زمان ورود به منطقه پرتاب موشک کینژال محمول، سامانههای پدآفندی اوکراینی قادر به دریافت اطلاعات اولیه برای تعیین هدف میباشند.به هرحال پک-۳ پاتریوت در هنگام عملیات ضد سامانههای بالستیک زمینی آشکارا ضعیف است. جای تعجب ندارد که اوکراینیها بلافاصله پس از بهکارگیری موشک جدید روسی در کییف شروع به صحبت درباره ضرورت تحویل سامانه دفاع ضدموشکی تاد¹⁰ کردند.
اما در اینجا دو مساله وجود دارد. اول این که شمار سامانههای تاد موجود اندک است. ارتش ایالات متحده تنها ۷ آتشبار تاد را در اختیار دارد که در هر کدام ۶ پرتابگر و در نتیجه هر یک (آتشبار) ۴۸ موشک رهگیر دارد. از این تعداد یک آتشبار، برای ایجاد پوشش پدآفندی پایگاه بزرگ آمریکا در جزیره گوام، در آنجا مستقر شده است. یک آتشبار دیگر تاد به دلیل تهدیدات موشکی کرهشمالی، از سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) به شکل ثابت در کره جنوبی مستقر است. و سرانجام آتشبار سوم که برای حفاظت از کیان صهیونی در برابر حمله موشکی احتمالی ایران، به سرزمینهای اشغالی فلسطین مامور شدهاست.پس برای حفاظت از خاک ایالات متحده تنها ۴ آتشبار تاد باقیماندهاست. آیا آمریکاییها امنیت خودشان را برای دفاع از چنین همپیمانی ارسال خواهند کرد؟ (اوکراینی که جایگاه رژیم صهیونیستی را در آمریکا ندارد). افزون بر این، تعمیرات و خدمات فنی سامانه تاد را باید متخصصان از آمریکایی انجام دهند. استقرار سامانه در لهستان یا رومانی برد تاثیر آن و گستردگی قلمروی (اوکراینی) تحتپوشش آن را کاهش خواهد داد.مساله دوم اما این است که سامانه پدآفندی تاد از جنبه نظری برای رهگیری همه انواع موشکهای بالستیک، با برد کم تا قارهپیما ساخته شدهاست. در واقع موشک تاد، دو برابر از موشک پک-۳ پاتریوت سنگینتر است و برد چشمگیری دارد. با این حال آزمونهای تاد با استفاده از اهدافی انجام شد که موشکهای قدیمی اِر-۱۷ شوروی را تقلید میکردند. صرفنظر از بیشینه سرعت بالای آن (تا ۳ کیلومتر بر ثانیه)، موشک اِر-۱۷ فاقد هرگونه امکانات جنگالکترونیک است و از توانمندی اجرای مانورهای احترازی برای دورزدن پدآفند ضدموشکی نیز برخوردار نیست. بنابراین پربیراه نیست اگر بگوییم تاد در برابر همان سامانه موشکی ایسکندر راندمان خوبی دارد.
درصورتی که بخواهیم درباره موشکهای بالستیک میانبرد آرِشنیک صحبت کنیم، نتیجهگیری تاد خوب نخواهد بود. بنابر ارزیابی فرماندهی اطلاعات رزمی اوکراین¹¹، زمان پرواز آرِشنیک (در صورت پرتاب از منطقه آستاراخان) تقریبا ۱۵ دقیقه است. پس زمان اندکی برای رهگیری خود باقی میگذارد.
در نتیجه کییف کاملا در برابر آرِشنیک بیدفاع است و در آینده نیز خواهد ماند. ادامه ماجرا به توان صنعت دفاعی روسیه بستگی دارد که موشکهای آرِشنیک را با چه آهنگی تولید کند. و البته به موضع کرملین (تصمیمگیری سیاسی). این که حمله موشکی به دنپروپتروفسک محدود به یک مورد هشدار باقی خواهد ماند یا چنین حملاتی ادامه خواهند یافت را سرفرماندهی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه تعیین خواهد کرد.
الکسی زاخاروفترجمه: محمدحسین بختیاری------------‐-‐-۱- ТТХ۲- БРСД۳- РС-26 Рубеж۴- РС-24 Ярс۵- Боевые блоки۶- Суббоеприпасы۷- Patriot PAC-3۸- Искандер۹- Кинжал۱۰- THAAD۱۱- ГУР@vostokaero
۲۳:۰۸