عکس پروفایل واستوک آئروو

واستوک آئرو

۱۴عضو
thumnail
پهپاد‌ انتحاری «کوب» محصولی از زالا آئرو کالاشنیکوف

۱۹:۵۰

thumnail
سیزدهمین نشست سالیانه انجمن صنعت بالگردی روسیه ۹ نوامبر برگزار می‌شود.@vostokaero

۴:۵۴

واستوک آئرو
undefined سیزدهمین نشست سالیانه انجمن صنعت بالگردی روسیه ۹ نوامبر برگزار می‌شود. @vostokaero
ХIII ВЕРТОЛЕТНЫЙ ФОРУМ9 ноября 2022 года Ассоциация Вертолетной Индустрии (АВИ) проводит XIII Вертолетный форум — ежегодное знаковое отраслевое событие, собирающее всех представителей вертолетной индустрии с целью выявления проблемных зон и обсуждения перспектив дальнейшего развития.
Вертолетныи‌ форум Ассоциации Вертолетнои‌ Индустрии, проходящии‌ с 2008 года, является однои‌ из главных коммуникационных площадок отрасли, которая позволяет идти в ногу со временем, выявлять и решать возникающие проблемы и противоречия, а также способствует развитию деловых контактов.
انجمن صنعت بالگردی روسیه، سیزدهمین نشست بالگردی را در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد کرد. این برنامه نام‌آشنای شاخه بالگردی صنعت هوایی روسیه، از سال ۲۰۰۸ به این سو، هرساله با شرکت همه نمایندگان این بخش و با هدف آشکارسازی نقاط ضعف و بحث و بررسی پیرامون چشم‌انداز آتی توسعه صنعت برگزار می‌شود. موضوع امسال نشست بالگردی، راهبرد توسعه صنعت بالگردی در شرایط جدید است. در نشست امسال موضوعات زیر مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت:- خودکفایی و روزآمدسازی وسایل پرنده بالگردی- تزیید صلاحیت پروازی وسایل پرنده بالگردی- افزایش طول عمر (عمردهی) و گواهی‌نامه‌های وسایل پرنده- ایمنی پروازها از جنبه تامین قطعات یدکی و ادامه بهره‌برداری از بالگردهای ساخت روسیه و خارج- بررسی هزینه‌ سوخت‌های هوایی - تامین اعتبار، مالیات و عوارض و ابزارهای لیزینگی در شرایط جدید بدین منظور از ارگان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی مرتبط با صنعت بالگردی از جمله وزارت صنعت و تجارت، وزارت حمل و نقل، آژانس فدرال حمل و نقل هوایی و نیز شرکت دولتی روس‌تِک، از تولیدکنندگان بالگرد و تجهیزات مربوطه، از بهره‌برداران بالگرد و نیز از نمایندگان بخش اعتباری و مالی از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها و لیزینگ‌ها برای شرکت در نشست دعوت به عمل آمده است. نشست بالگردی امسال با حمایت وزارت صنعت و تجارت روسیه، آژانس فدرال حمل و نقل هوایی و شرکت دولتی روس‌تِک برگزار می‌شود. undefinedمحمدحسین بختیاری@vostokaero

۴:۵۵

thumnail
۲۸ اکتبر ۱۹۶۳ (۶ آبان ۱۳۴۲) انستیتوی زیست‌شناسی و پزشکی فضایی وزارت بهداشت اتحاد شوروی‌تاسیس شد (از ۱۹۶۵ انستیتوی مسایل پزشکی-زیستی - «ئی‌ام‌ب‌‌پ»).@vostokaero

۸:۴۰

واستوک آئرو
undefined ۲۸ اکتبر ۱۹۶۳ (۶ آبان ۱۳۴۲) انستیتوی زیست‌شناسی و پزشکی فضایی وزارت بهداشت اتحاد شوروی‌تاسیس شد (از ۱۹۶۵ انستیتوی مسایل پزشکی-زیستی - «ئی‌ام‌ب‌‌پ»). @vostokaero
زیست‌شناسی و پزشکی فضایی: ۵۹ سال از تاسیس «انستیتوی مسایل پزشکی-زیست‌شناسی» و خدمات آن به فضانوردی سرنشین‌دار گذشت
۲۸ اکتبر ۱۹۶۳ (۶ آبان ۱۳۴۲) انستیتوی زیست‌شناسی و پزشکی فضایی وزارت بهداشت اتحاد شوروی (از ۱۹۶۵ انستیتوی مسایل پزشکی-زیستی - «ئی‌ام‌ب‌‌پ»¹) به ابتکار کلدیش و کارالیوف با هدف انجام کارهای علمی-تحقیقاتی و طراحی-تجربی برای تامین زیستی-پزشکی امکانات فضایی و نیز تحقیقات پایه در زمینه زیست‌شناسی و پزشکی فضایی تاسیس شد. اداره مرکزی در زمینه مسایل زیست‌شناسی و پزشکی فضایی از همان ابتدا در خط مقدم دانش قرار داشت که عبارت بود از خروج از فضاپیما و راهپیمایی فضایی، پرواز به سیارات دوردست، حفاظت در برابر پرتوهای کیهانی و بسیاری دیگر از موضوعات پیشتازانه در خط مقدم قرار گرفتند. سهم «ئی‌ام‌ب‌پ» در پیشرفت فضانوردی فراتر از ارزیابی‌هاست (مخصوصا اگر بخواهیم به طور خلاصه آن را به تصویر بکشیم). وظیفه اصلی انستیتو مطالعه تاثیر انواع پارامترهای ‌شدید بر انسان و دیگر جانداران، با هدف تعیین تاثیر منفی آنها و تعریف راه‌های جلوگیری از پیشرفت تغییرات پاتالوژیک در بدن انسان، با هدف ایجاد اقامتگاه مناسب و تضمین کار و فعالیت در چنین شرایطی است‌.
این یعنی همه پارامترهایی که در هنگام پرتاب، در فضا، هنگام فرود و در هنگام بازیابی سلامتی پس از پایان ماموریت بر (سلامتی) فضانوردان‌ تاثیر دارند را به طور کامل مطالعه می‌کنند. با تکیه بر این یافته‌ها و تحقیقات، انستیتو زندگی فضانوردان را سال به سال راحت‌تر و بهتر می‌کند.undefinedمحمدحسین بختیاری----------------------۱ Институт медико-биологических проблем (ИМБП)@vostokaero

۸:۴۱

تقویم مناسبت‌های هوافضای روسی ماه نوامبر که در کانال پوشش داده‌ایم:
اول نوامبر ۱۹۶۲ اولین کاوشگر برنامه مریخ شوروی راهی سیاره سرخ شد:https://t.me/vostokaero/8059
اول نوامبر ۱۹۸۹: فرود سه جنگنده‌ مختلف بر عرشه ناو هواپیمابر تبلیسی (آدمیرال کوزنتسوف) شورویhttps://t.me/vostokaero/8032?single
۲ نوامبر ۱۹۶۷ اولین پخش تلویزیونی ماهواره‌ای در شوروی‌سابقhttps://t.me/vostokaero/8055
۷ نوامبر ۱۹۹۰ توپول در میدان سرخ جولان دادhttps://t.me/vostokaero/7322?single
۹ نوامبر ۲۰۲۰ بالگرد می‌-۲۴ روسی به طرز مشکوکی بر فراز ارمنستان سرنگون شد و بلافاصله جنگ دو کشور همسایه در جنوب قفقاز به پایان رسیدhttps://t.me/vostokaero/5882
۱۰ نوامبر ۱۹۲۴ میخائیل فیودورُویچ رشِتنیوف ماهواره‌ساز به دنیا آمدhttps://t.me/vostokaero/8069?single
۱۰ نوامبر ۱۹۸۵ سالگرد اولین پرواز مشابه بوران ب‌ت‌اس-۰۰۲https://t.me/vostokaero/5896https://t.me/vostokaero/5897
۱۲ نوامبر ۱۹۵۲ اولین پرواز بمب‌افکن راهبردی تو-۹۵ ساخت توپالف https://t.me/vostokaero/8090
۱۲ نوامبر ۱۹۶۳ کندی مدیر ناسا را مامور به تدوین برنامه فضایی مشترک با شوروی کردhttps://t.me/vostokaero/5799
اواسط نوامبر ۲۰۱۹ اولین پرتاب آزمایشی کینژال از میگ-۳۱https://t.me/vostokaero/3341
۱۵ نوامبر، سالگرد پرتاب فضاپیمای «بوران» شوروی در سال ۱۹۸۸ استhttps://t.me/vostokaero/3316https://t.me/vostokaero/5952https://t.me/vostokaero/5956
۱۷ نوامبر ۱۹۷۰ کاوشگر لونا-۱۷ شوروی بر ماه فرود آمدhttps://t.me/vostokaero/5977?single
۲۰ نوامبر ۱۹۹۸، ماژول عملکردی- باری «زاریا» به عنوان اولین و کلیدی‌ترین بخش قسمت روسی ایستگاه فضایی بین المللی به مدار فرستاده شد.https://t.me/vostokaero/13https://t.me/vostokaero/6019?singlehttps://t.me/vostokaero/6035https://t.me/vostokaero/6024?single
۲۲ نوامبر ۱۹۰۹ میخائیل میل از بنیان‌گذاران صنعت بالگردسازی وطنی روسیه به دنیا آمدhttps://t.me/vostokaero/8126
۲۲ نوامبر ۱۹۷۲، هواپیمای عمود پرواز «یاک-۳۶ ام» با فرود بر روی عرشه ناو ضد زیردریایی «ماسکوا» (مسکو) اولین پرواز خود با ترتیب یک چرخه کامل: برخاستن عمودی، پرواز افقی، فرود عمودی را انجام داد. به همین مناسبت این روز به عنوان روز تولد «هوانوردی از عرشه» محسوب می‌شودhttps://t.me/vostokaero/3321
۲۳ نوامبر ۱۹۷۲ چهارمین و آخرین تلاش ناموفق برای پرتاب پرتابگر اَبَرسنگین «اِن-۱» شوروی به سوی ماه انجام شدhttps://t.me/vostokaero/8129
۲۵ نوامبر ۱۹۲۹ عکاس کهنه‌کار دفتر «ایلیوشین» نیکالای واسیلیِویچ نیلوف متولد شدhttps://t.me/vostokaero/8133
۲۶ نوامبر، ساخت اولین بمب‌افکن دوموتوره با بدنه تمام فلزی شوروی در سال ۱۹۲۹ توسط توپالِفhttps://t.me/vostokaero/3327
۲۶ نوامبر ۱۹۸۹ بخش کوانت برای الحاق به میر به فضا پرتاب شدhttps://t.me/vostokaero/6064
۲۸ نوامبر ۱۹۵۸ (۷ آذر ۱۳۳۷) موزه نیروی هوایی در مونینو تاسیس شدhttps://t.me/vostokaero/88?single
۲۸ نوامبر ۱۹۷۳ (هفتم آذرماه ۱۳۵۳) خلبان جنگنده سروان «گنادی یِلیسی‌یِف» با زدن هواپیمای «میگ-۲۱ بیس» خود به هواپیمای «فانتوم» شناسایی نیروی هوایی ایران، آن را سرنگون کرد.https://t.me/vostokaero/100
۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ پرتاب حامل برگرفته‌شده راکوت از پلستسکhttps://t.me/vostokaero/105
۳۰ نوامبر ۱۹۵۴ : شروع پروازهای مسافری منظم (برنامه‌ای) با ایل-۱۴https://t.me/vostokaero/3333https://t.me/vostokaero/3338undefinedمحمدحسین بختیاری

۸:۴۱

thumnail
۶۰ سال پیش در ۱ نوامبر ۱۹۶۲ (۱۰ آبان ۱۳۴۱) کاوشگر «مارس-۱»¹ شوروی از بایکانور به فضا پرتاب شد. این اولین کاوشگری بود که در مسیر پرواز به سمت مریخ قرار می‌گرفت. ماموریت «مارس-۱» ناموفق بود زیرا ارتباط با کاوشگر، پیش از رسیدن‌ آن به مریخ از دست رفت. ۹ سال پس از آن در نوامبر ۱۹۷۱ (آبان ۱۳۵۰)، کاوشگر «مارس-۲» شوروی به سطح سیاره سرخ رسید اما بخش فرود آن نیز در هنگام فرود از بین رفت.
۲ دسامبر ۱۹۷۱ (۱۱ آذر ۱۳۵۰) فرودگر کاوشگر «مارس-۳» اولین فرود آرام تاریخ بر سطح گریخ را اجرا کرد. نشان‌ شوروی و یک مریخ‌نورد کوچک با نام ابزار ارزیابی امکان تردد مارس را به سطح سیاره سرخ رساند. ارتباط با مارس-۳ پس از ۱۴,۵ ثانیه از فرود به دلیل طوفان شن قطع شد اما در عرض همین مدت کوتاه توانست تصویر تاری از سطح سیاره را به زمین مخابره کند. تاس در داده‌نمایی بالا تاریخ‌نگاری کاوش‌ها در سیاره سرخ به تصویر کشیده‌شده است.undefinedمحمدحسین بختیاری--------------------------۱- Марс-1@vostokaero

۸:۴۹

واستوک آئرو
undefined Пуск лёгкого «Союза-2.1в» с Плесецка: на орбиту отправлены «Космос-2561» и «Космос-2562» 21 октября 2022 года с космодрома «Плесецк» (Архангельской области) в интересах Минобороны России осуществлён пуск ракеты-носителя легкого класса «Союз-2.1в» с космическими аппаратами на борту. Космическим аппаратам присвоены порядковые номера «Космос-2561» и «Космос-2562». Видео: Министерство обороны جمعه گذشته ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۹ مهر ۱۴۰۱) در یک پرتاب نظامی دیگر از پلستسک، پرتابگر رده سبک «سایوز-۲,۱و» به فضا پرتاب شد و با موفقیت دو مدارگرد نظامی وزارت دفاع روسیه را در مدار نزدیک‌زمین قرار داد. دو مدارگرد پیش‌گفته نام ترتیبی «کاسموس-۲۵۶۱» و «کاسموس-۲۵۶۲» را به خود اختصاص دادند. «سایوز-۲,۱و» یک پرتابگر رده سبک دو مرحله‌ای است که توسط مرکز موشکی-فضایی سامارایی «پراگرس» (زیرمجموعه روسکاسموس) توسعه یافته و تولید می‌شود. موتور مرحله اول آن «اِن‌کا-۳۳آ» ساخت شرکت کوزنتسف و موتور مرحله دوم آن ۲۳د۱۴ (اِر د-۰۱۲۴)¹ ساخت دفتر طراحی «خیم‌آفتاماتیکا» (جزء روسکاسموس) است. سامانه کنترل رقومی آن نیز محصول «اتحادیه علمی-تولیدی آفتاماتیکا به نام سِمیخاتوف» (واقع در یکاترینبورگ) است.برای مداری‌کردن ماهواره‌ها با «سایوز-۲,۱و» از بخش‌ مداری² «ولگا» استفاده شده است. ----------------------- ۱- 14Д23 (РД-0124) ۲- Блок выведения Вольга @vostokaero
thumnail
یک پرتاب‌ نظامی دیگر از پلستسک انجام شد
وزارت دفاع روسیه از یک پرتاب نظامی دیگر از پلستسک خبر داد.‌ چهارشنبه ۲ نوامبر در ساعت ۹:۴۸، پرتابگر «سایوز-۲,۱ب» حامل مدارگرد وزارت دفاع روسیه با نام ترتیبی «کاسموس-۲۵۶۳» از سکوی پرتاب مرکز فضایی پلِسِتسک در استان آرخانگلسک روسیه به فضا پرتاب شد.
منابع غربی اعلام کردند در این پرتاب ششمین ماهواره ۱۴۲ف۱۴ «توندرا»¹ در مدار زمین قرار گرفتند که به سامانه فضایی یکپارچه (ی‌کا‌اِس)² موسوم به «کوپال»³ تعلق دارند. پنج ماهواره اول سامانه فضایی یکپارچه کشف و هدایت رزمی (هشدار پرتاب موشکی دشمن) موسوم به «کوپال» در سال ‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مداری شدند. استقرار کامل منظومه «ی‌کا‌اس» کوپال متشکل از ۹ ماهواره قرار است در سال ۲۰۲۴ به سرانجام برسد. بدین ترتیب سامانه فضایی یکپارچه کوپال جایگزین نسل اول و دوم سامانه کشف و هشدار حملات موشکی «اُکا»⁴ و «اُکا-۱»⁵ دوران شوروی سابق/روسیه می‌شود.
undefinedسامانه کشف و هشدار حملات موشکی⁶ روسیه امروز از دو شبکه فضایی و زمینی تشکیل می‌شود. منظومه «کوپال» متشکل از ماهواره‌های «توندرا»، بخش مداری سامانه اس‌پ‌ار‌ان⁶ را تشکیل می‌دهد. بخش زمینی سامانه نیز شبکه‌ای از ایستگاه‌های راداری از نوع «وارونِژ» است که بستر کشف راداری خود را در همه روزنه‌های احتمالی وقوع خطر حمله موشکی گسترانیده است.undefinedمحمدحسین بختیاری--‐------------------۱- 14Ф142 "Тундра"۲- Единой космической системы (ЕКС) обнаружения и боевого управления (предупреждения о ракетном нападении) «Купол»۳- «Купол»: گنبد۴- Око۵-Око-1۶- СПРН@vostokaero

۱۱:۴۷

thumnail
المصریه در پیتِرخطوط هوایی «المصریه یونیورسال ایرلاینز» مصر پروازهای مستقیم به روسیه را آغاز می‌کند. پروازهای مستقیم شرم‌الشیخ-سنت‌پترزبورگ از اول نوامبر، دو بار در هفته، شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها و با هواپیمای ایرباس آ-۳۲۰ انجام خواهد شد. این دومین مسیر خطوط هوایی مصری از فرودگاه پولکووا (پترزبورگ) خواهد بود. پیش از این، پروازهای سنت‌پترزبورگ- غَردَقه برقرار شده بود. شهرهای گردشگری مصر، به شکل سنتی یکی از مقاصد گردشگران روسیه به شمار می‌آیند. سال گذشته میلادی بود که با دستور ریاست‌جمهوری روسیه، توقف پروازهای روسیه-مصر لغو شد.undefinedمحمدحسین بختیاری@vostokaero

۱۲:۴۸

thumnail
بلاروس سال آینده میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز می‌کند
به گفته رییس اداره فعالیت هوافضایی آکادمی علوم ملی بلاروس، یک فضانورد بلاروسی در سال ۲۰۲۳ میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز خواهد کرد. سفر فضانورد بلاروس به ایستگاه فضایی در چارچوب برنامه فضایی مشترک جمهوری بلاروس و فدراسیون روسیه تعریف شده است. طبق برنامه مشترک، بلاروس گزینش و آموزش فضانورد، برنامه بازیابی (سلامتی) پس از بازگشت از فضا و تدوین برنامه علمی (چارچوب و هدف علمی از پرواز سرنشین‌دار به فضا) را اضافه کرده‌است.گزینش داوطلبان فضانوردی شروع شده و دست‌کم تا آخر پاییز ادامه دارد. ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) یک فهرست ۲۹ نفری پیشنهاد شد. برای تصمیم‌گیری درباره پرواز باتوجه به فعالیت علمی برنامه‌ریزی‌شده انجام خواهد شد. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ماه آوریل به روسکاسموس دستور داد تا فضانورد بلاروسی به فضا بفرستد. دو فضانورد بلاروسی در پایان گزینش‌ها به ترکیب دسته فضانوردی روسیه خواهند پیوست. پیش از این سهم بلاروس در فضانوردی سرنشین‌دار دنیا ۳ فضانورد بوده‌است: پیوتر کلیموک، ولادیمیر کاوالیوناک و آلِگ ناویتسکی.@vostokaero

۱۲:۴۹

thumnail
مجموعه تولیدی «سالیوت» موتورسازی متحد ۱۱۰ ساله شدمجموعه سالیوت-موتورسازی متحد در ۱۹ اکتبر ۱۹۱۲ (۲۷ مهر ۱۲۹۱) تاسیس شد، هنگامی که شعبه‌ای از «گنوم» فرانسه در مسکو افتتاح شد. این کارخانه کوچک، اولین مجموعه ساخت موتورهای هوایی در روسیه محسوب می‌شود. شرکت در تاریخ بیش از یک قرن خود تغییرات بسیار، جابجایی کارخانه به کویبیشِف (سامارا) در زمان جنگ جهانی دوم و تغییر نام‌های متعدد را پشت‌سر گذاشته است. کارخانه با نام‌های «گنوم»، کارخانه شم. ۲۴ به نام فرونزه و کارخانه شم. ۴۵ وزارت صنعت هوایی شوروی فعالیت کرده و از سال ۱۹۶۳ به این سو با نام کنونی، مجموعه تولیدی سالیوت شناخته شده‌است.جابجایی اجباری کارخانه در سال ۱۹۴۱ انجام شد اما باعث تولد کارخانه‌ای دیگر، موتورسازی متحد-کوزنتسوف شد. تاریخ دو کارخانه مسکو و سامارا کاملا درهم تنیده‌است. آنها وارثان «گنوم» بودند. از آن زمان چیزهای بسیاری تغییر کرده‌اند اما از ۱۱۰ سال پیش تاکنون، به کارخانه‌های ما کسانی می‌آیند که می‌خواهند حرکت ایجاد کنند.undefinedمحمدحسین بختیاری@vostokaero

۱۲:۵۰

thumnail
شروع تولید سری متعلقات موتور پ‌د-۱۴ در مجموعه تولیدی «سالیوت»
مجموعه تولیدی «سالیوت»¹ از زیر مجموعه‌های «شرکت موتورسازی متحد» روسیه، تولید سری قطعات پیشرانه هواپیمای جدید روسیه ام‌اس-۲۱-۳۱۰ را از سال آینده (۲۰۲۳) شروع می‌کند.مجموعه «سالیوت» متعلقات موتور پ‌د-۱۴ از جمله جعبه دنده مرکزی، شفت‌های انتقال قدرت و جعبه دنده متعلقات² (تصویر) را تولید خواهد کرد. اکنون جنب و جوش زیادی برای تسلط بر تجهیزات پیشرفته تولید و فناوری‌های جدید در کارخانه وجود دارد و قرار است یک سالن تولیدی جدید نیز ساخته شود. شرکت تا سال ۲۰۳۰ قرار است به سطح تولید سری انبوه³ برسد.undefinedمحمدحسین بختیاری‐-------‐---------------۱- Производственный комплекс «Салют» ۲- Коробки приводов агрегатов۳- Массовое серийнное производство@vostokaero

۱۲:۵۱

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
undefined #گزارش_هفته | ایران قوی؛ فراتر از آنچه دشمن می‌شنود!
undefined بررسی ابعاد پیشرفت حیرت‌انگیز ایران اسلامی در ساخت موشک جدید فراصوت(هایپرسونیک)

undefined سال‌های جنگ بود و صدام بالاخره توانسته بود رد موشک‌های ایرانی را بزند. پیرو رایزنی‌هایی که با مسئولان وقت لیبیایی داشت، توانست رأی آنها را عوض کند تا لیبی کمک به ایران را برای شلیک موشک‌ به‌سمت عراق متوقف کند. همین هم شد که سرگرد سلیمان، فرمانده تیم لیبیایی که راهی ایران شده بود از ادامه همکاری سر باز زد. فرمانده جوان آن روزهای یگان موشکی سپاه، مانده بود با چند فروند موشک روی سکو که با خرابکاری لیبیایی‌ها، دیگر امکان شلیک هم نداشتند. حالا ۳۸سال از آن روزها و یازده سال از شهادت فرمانده آن روزهای یگان موشکی سپاه می‌گذرد.
undefined️ معاون آن فرمانده جوان، حالا سکاندار اصلی نیروی هوافضای سپاه است. در روزهایی که به‌آتش کشیده‌شدن چند سطل زباله در خیابان‌های تهران به‌دست اوباش، جریان رسانه‌ای خارج از ایران را به توهم براندازی نظام جمهوری اسلامی انداخته است، معاون سرافراز  جبهه حق علیه باطل که در برزخ سال۶۳ خرابکاری لیبیایی‌ها، توانست هفده‌روزه بر مشکل غلبه کند، برگ برنده جدیدی رو می‌کند: دست‌یابی ایران به موشک هایپرسونیک بالستیک که سپرهای دفاع ضدموشکی حال حاضر دنیا، امکانی برای مقابله با آن ندارند و حتی افقی هم برای مهار و انهدام آن وجود ندارد. نهال نازک و جوانِ آن روزهای یگان موشکی، حالا تبدیل به درخت تناوری شده است که در لبه فناوری موشکی دنیا حرکت می‌کند.
undefined موشک هایپرسونیک چه تفاوتی با بالستیک‌های معمولی دارد؟ undefined️ موشک‌های بالستیک هایپرسونیک، هرچند زیرگونه‌ای از موشک‌های بالستیک محسوب می‌شوند، اما با این حال، چند تفاوت و تمایز عمده با سایر هم‌نوعان بالستیک خویش دارند که این موشک را از دیگران متمایز کرده است:
undefined سرعت سیرِ ۵ تا ۱۰ برابر سرعت صوتundefined️ عمده بالستیک‌های مجموعه تسلیحات موشکی ایران، هرچند سرعت سیری بالاتر از صوت دارند و حتی زمینه اصابت به هدف، رکوردهای بی‌نظیری را از سرعت، نظیر ده تا دوازده برابر سرعت صوت، هم شکسته‌اند، اما بالستیک‌های هایپرسونیک گونه‌ای از بالستیک‌هایی محسوب می‌شوند که سرعت سیر عادی آنها بین پنج تا ده برابر سرعت صوت است.undefined️ اگر سرعت صوت را ۱۲۰۰کیلومتر بر ساعت در نظر بگیریم، بالستیک‌های هایپرسونیک بین ۶هزار تا ۱۲هزار کیلومتر بر ساعت، سرعت سیر دارند. به‌عبارت دقیق‌تر و بهتر، جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به گونه‌ای از تسلیحات موشکی دست پیدا کرده است که نسبت به تسلیحات سابق، دارای سرعت بیشتری است. این نکته از آنجایی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند که متوجه شویم که یکی از راه‌های گریختن از چنگ سامانه‌های دفاع ضدموشکی موجود در دنیا، افزایش سرعت سیر پرتابه‌های موشکی است. هرقدر سرعت یک پرتابه بالاتر رود، احتمال رهگیری و انهدام آن هم کاهش یافته و ضریب نفوذپذیری موشک افزایش می‌یابد.
undefined هدایت‌پذیر بودن کلاهک در داخل و خارج جوundefined️نکته مهم دیگر درباره موشک هایپرسونیک، هدایت‌پذیربودن کلاهک آن در داخل و خارج جو است. برای توضیح این مسئله، مروری بر الگوی شلیک موشک‌های بالستیک ضروری است. موشک‌های بالستیک معمولی بعد از شلیک، طبق معادلات ریاضی و فیزیک مکانیک، مسیری معادل یک نمودار سهمی دارند. موشک، روی این مسیر حرکت کرده، از اتمسفر زمین خارج شده، به نقطه بیشنیه ارتفاع خود از زمین رسیده، روی مسیر سهمی‌شکل خود ادامه مسیر داده، مجدداً وارد اتمسفر زمین شده و در نهایت به هدف اصابت می‌کند. کل این مسیر، یک معادله ریاضی و پیش‌بینی‌پذیر است. به‌عبارت بهتر اگر در هر مرحله‌ای، موشک یا کلاهک آن، توسط سامانه‌های رصد و راداری دشمن کشف شود، باتوجه‌به سایر متغیرها، مسیر بالستیکی که موشک قرار است طی کند، حسب قوانین ریاضی پیش‌بینی می‌شود. این یعنی کل مسیر و حتی هدف درنظر گرفته‌شده، مشخص می‌شود. این موضوع صرفاً پیش‌بینی‌پذیری مسیر موشک است که موجب کاهش غافل‌گیری می‌شود؛ حال، اینکه دشمن بتواند از این امر بهره گرفته و موفق به انهدام آن بشود، بحث پیچیده دیگری است. تفاوت مهم دیگر موشک‌های هایپرسونیک با بالستیک‌های معمولی، در همین نقطه تعریف می‌شود.
undefinedادامهundefined

۹:۵۹

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
undefined ادامهundefined️ کلاهک هایپرسونیک‌ها، بعد از شلیک و خروج از اتمسفر زمین، از بدنه موشک جدا می‌شود. در این مرحله، به‌جای اینکه در ادامه مسیر، به‌مانند کلاهک‌های بالستیک معمولی ادامه مسیر دهد، به‌مانند یک پرنده هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) ادامه مسیر می‌دهد. مسیری که این پرنده هدایت‌پذیر طی می‌کند، نه یک نمودار سهمی‌شکل ریاضی، بلکه طبق الگوی برنامه‌ای است که روی مغزافزار هدایت موشک پیاده شده است؛ بر همین مبنا هم، این کلاهک هدایت‌پذیر دقیقاً طبق برنامه‌ای که برایش نوشته شده است، در طول مسیر، به تغییر ارتفاع و بالا و پایین رفتن‌های مکرر و تغییرهای متعدد زاویه،‌ مبادرت کرده و حرکت می‌کند. این کار نتیجه‌ای مشخص دارد: برخلاف موارد قبلی، دیگر حرکت کلاهک موشک پیش‌بینی‌پذیر نیست. در حقیقت صرفاً کسی که برنامه حرکت موشک را طراحی کرده، از مسیر آن مطلع است و این یعنی غافل‌گیری محض برای سامانه‌های ضدموشکی.
undefined سازه‌ی پیشرفته و پرتوانundefined️ نکته مهم دیگر در ساخت این موشک، تکنولوژی و فناوری پیشرفته ساخت آن است. به‌دلیل آنکه سرعت سیر موشک، بالاتر از ۶هزار کیلومتر بر ساعت است، حرارت و دمایی که به سازه موشک وارد می‌شود، بسیار بالاست. ساخت سازه‌ای که بتواند در چنین شرایط بحرانی و طاقت‌فرسا، به عملکرد عادی و طبیعی خود ادامه دهد، نشان‌دهنده سطح بالایی از علم و فناوری و تجمیع دانش در رشته‌های مختلف از متالورژی تا مکانیک و الکترونیک و هوافضا در کشور است.
undefined ورود ایران به جمع معدود کشورهای دارای موشک هایپرسونیک‌undefined️ تعداد کشورهایی که در دنیا موفق به ساخت و آزمایش موفقیت‌آمیز چنین محصول فناورانه و تکنولوژیکی شده‌اند، حتی بعد از اعلام رسمی دست‌یابی ایران به این فناوری، هنوز هم از تعداد انگشتان یک دست فراتر نرفته است؛ به همین دلیل، سوای حوزه نظامی، نتیجه تبعی دیگرِ موفقیت ایران در قدم‌گذاشتن در چنین مسیری، به‌ثمرنشستن دانش و علم بومی است که در نهادها و مراکز علمی همین دیار آموزش داده می‌شوند؛ از این جهت، دست‌یابی و آزمایش موفقیت‌آمیز چنین طرحی، نه‌فقط یک موفقیت بزرگ نظامی است، بلکه پیش و بیش از آن، یک موفقیت بزرگ در حوزه علوم و فناوری‌های روز محسوب می‌شود. گستره‌ای از ساختارهای مختلف است که در لبه علم و تکنولوژی حرکت کرده و در قدم بعد هم توانسته است، چنین محصول پیچیده‌ای را ساخته و تولید کند.
undefined موشک؛ مایه امنیت و نقطه قوتundefined️ بدون شک در سایه امن و حصاری محکم است که یک جامعه پویا، به‌سمت اهداف و برنامه‌های متعالی خویش قدم برمی‌دارد و اولین نتیجه رسیدن به چنین سطحی از بازدارندگی، توسعه و گسترش امنیت، به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت زندگی اجتماعی میلیون‌ها ایرانی است. ساخت امنیت و توان محافظت از کشور، به‌عنوان پیشران پیشرفت، تدبیری است که بارها از سوی فرماندهی معظّم کل قوا، مورد تأکید قرار گرفته است:«ساخت موشکهای گوناگون و اقتدار موشکی، موجب ایجاد امنیّت در کشور است. جوانهای ما یادشان نیست، همین شهر تهران در زیر آتش موشکهای شبانه‌روزیِ دشمن میسوخت! خانه‌ها خراب میشد، انسانها کشته میشدند؛ در شهر تهران! شهرهای جبهه -مثل دزفول، مثل اهواز، مثل شوش و بقیّه‌ی شهرها- که جای خود دارد؛ حتّی تا شهرهای دوردست، موشکهای دشمن میرسید! ما موشک نداشتیم، وسیله‌ی دفاع نداشتیم، مجبور بودیم دستمان را روی هم بگذاریم، تماشا کنیم! امروز جوانان ما توانسته‌اند به قدرت موشکی اوّل منطقه تبدیل بشوند. دشمن میداند که اگر یکی بزند، ده تا میخورَد. پس موشک، مایه‌ی امنیّت و نقطه‌ی قوّت است.» ۱۳۹۷/۳/۱۴
undefined️نکته جالب توجه اینکه این موفقیت، در مدت زمانی کمتر از نیم‌قرن پدید آمده است که اگر نبود همت و تلاش جهادی و شبانه‌روزی امثال حسن طهرانی‌مقدم، پیمودن همین مسیر، به ده‌ها سال دیگر زمان نیاز داشت. همت و تلاش جهادی اما این مسیر طولانی را برش زد. حسن طهرانی‌مقدم، خود نخستین‌ فردی بود که به توصیه همیشگی‌اش عامل بود: "فقط انسان‌های ضعیف به‌اندازه امکاناتشان کار می‌کنند" و طهرانی‌مقدم و یارانش در زمره اینها نبودند.
undefined️ موفقیت‌ها و پیروزی‌های صنعت دفاعی ایران همچون سایر پیشرفت‌های دیگر کشور، ریشه در انگیزه الهی و آرمان انقلابی نخبگان و برجستگان ملت داشته و خاری در چشم بدخواهان این آب‌وخاک است. هرچند دشمن به‌خیال خام خویش، هر روز برای توقف این مسیر نقشه می کشد؛ اما پیام ایران اسلامی، صریح، آشکار و باصلابت است: «درباره‌ی مسائل موشکی چه جنجالی در دنیا راه می‌اندازند، که ایران موشک دارد، ایران موشک دقیق دارد. بله، ما موشک داریم، موشک دقیق [هم] داریم؛ موشک ما هدف را از فاصله‌ی چند هزار کیلومتری با فاصله‌ی چند متری قادر است بزند؛ این را با قدرت به دست آوردیم، با قدرت حفظ میکنیم، با قدرت افزایش خواهیم داد؛ ان‌شاءالله. با این هم چون مایه‌ی اقتدار کشور است مخالفند، با آن دعوا دارند، غیظ و غضب دارند.» ۱۳۹۶/۲/۲۰

۹:۵۹

thumnail
Ракета-носитель космического назначения «Протон-М» была транспортирована на стартовый комплекс космодрома Байконур. Об этом рассказала пресс-служба Роскосмоса, опубликовав фотографии всего процесса в подборке «Как прошло утро на Байконуре?»
Ракету с уже установленным гидрометеорологическим спутником «Электро-Л» вывезли по рельсам на стартовый комплекс 81-й площадки и установили в вертикальное положение.  Сейчас подготовка к пуску продолжается. Запуск «Протона-М» с разгонным блоком ДМ-03 и спутником «Электро-Л» № 4 запланирован на 5 февраля, 12:12:52 по московскому времени.Ранее в монтажно-испытательном корпусе площадки 92А была произведена общая сборка «Протона-М» со спутником «Электро-Л» № 4. 
بامداد دوم فوریه (۱۳ بهمن) موشک حامل «پروتون-ام» به سکوی پرتاب مرکز فضایی بایکانور منتقل شد. پرتابگر سنگین حامل شتابگر د.اِم-۰۳ و ماهواره آب‌و‌هواشناسی «الکترو-ال» به سکوی پرتاب تاسیسات شم. ۸۱ بایکانور منتقل و در آنجا برافراشته شد. حالا کارهای مقدماتی پرتاب انجام می‌شود. در پرتاب پیش‌رو که قرار است پنجم فوریه (۱۶ بهمن) انجام شود، چهارمین ماهواره سری «الکترو-ال» در ساعت ۱۲:۱۲ به وقت مسکو (۱۱:۴۲ تهران) راهی مدار مورد نظر خواهد شد.undefinedundefinedمحمدحسین بختیاری@vostokaero

۱۱:۲۱

VID_20231129_152854_814.mp4.mov

۸۶۰.۴۸ کیلوبایت

«یوتی‌ایر-اینژینیِرینگ‌» (شرکت‌ مهندسی فنی و تعمیرات یوتی‌ایر) اردوی بازدیدی را برای خردسالان تیومِن برگزار کرداین رویداد در چارچوب برنامه تحصیلی «من مهندس آینده هستم» برگزار شد و خردسالانی با سنین متفاوت از ۵ سال به بالا و والدین آنها  به بازدید از شرکت(«یوتی‌ایر-اینژینیِرینگ‌») پرداختند.بازدید‌کنندگان همچنین از نمایشگاه بزرگ موزه بالگردی فضای باز شرکت بازدید کردند که در آن نمونه‌های منحصربه فردی از ماشین‌های پرنده بال‌متحرک از جمله «می-۲۶» (بزرگترین بالگرد عملیاتی کنونی دنیا) و نیز «می- ۱۰» (بالگردی با بلندترین تیغه‌های چرخانه اصلی در دنیا) قرار دارند.
میهمانان سپس سری به مجموعه فنی-هوایی شرکت زدند. آنها از روند تعمیرات بالگردها بازدید کردند و با تجهیزات داخل آنها آشنا شدند. این بازدید بازخوردهای مثبت زیادی را درپی داشت اما نظرات پای تصویری بالا، دل دست‌اندرکاران رویداد را حسابی به دست آورد. مختصر و مفید و شیرین!🥰
@vostokaero | کانالِ اختصاصی هوافضای روسی

۸:۳۶

2_5420455023421178550.mp4

۲۴.۱۳ مگابایت

ایستگاه مداری آتی روسیه را می‌توان همانند ایستگاه‌های مداری «سالیوت»، «آلماز» و «میر»، به یک نام اختصاصی مزین کرد. رییس روسکاسموس یوری باریسوف در مصاحبه‌ای با آژانس خبری تاس گفت نام مناسب را می‌توان در یک جلسه بحث عمومی انتخاب کرد.رییس مجموعه فضایی دولتی روسیه همچنین افزود تاکنون به نام مناسب برای ایستگاه فکر نکرده‌است.لازم به ذکر است ایستگاه مداری (مستقل) آتی روسیه فعلا با نام مخفف برگرفته از عبارت روسی آن، رُس¹ نامیده میشود.----------------------------Российская Орбитальная Станция (РОС)@vostokaero | کانالِ اختصاصی هوافضای روسی

۸:۳۶

thumnail
#اطلاعیه
undefinedپژوهشگاه هوافضا در نظر دارد دهمین دوره مسابقه بین‌المللی کن‌ست ایران را برگزار نماید.
undefinedمسابقات در دو کلاس سنجشی-ارتباطی (با تمرکز بر ماموریت کاربردی در حوزه سنجش از دور بر پایه پردازش تصویر) و علمی-اکتشافی (با تمرکز بر ماموریت فرود دقیق کنترل شده) برگزار می‌شود.
undefinedعلاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت نام، می‌توانند به این آدرس مراجعه نمایند.
@vostokaero

۸:۳۷

thumnail
پوتین پاسخ داد.جمله آخر سخنان هشدارآمیز نزدیک به ۸ دقیقه‌ای رییس‌جمهور پوتین درباره «حمله موشکی ۲۱ نوامبر روسیه در واکنش به شروع استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد غربی بر ضد اهدافی در خاک روسیه» این بود: همیشه پاسخی هست.
پوتین در صحبت‌های خود به حمله موشکی ترکیبی روسیه اشاره کرد که در جریان آن، آزمون‌های پرتاب نوعی موشک بالستیک میان‌برد¹ ساخت روسیه در شرایط رزمی انجام شد؛ اما این‌بار با کلاهک غیرهسته‌ای ولی فراصوتی: جدیدترین سامانه موشکی روسیه که به گفته پوتین، موشکی‌های روسیه آن را آرِشنیک² (فندق) می‌نامند. در پایان سخنانش پوتین ادعا کرد سرعت اصابت کلاهک سامانه موشکی جدید روسیه بالغ بر ۱۰ ماخ یا ۳-۲,۵ کیلومتر در ثانیه است و سامانه‌های دفاع ضدموشکی³ پیشرفته دنیا، از جمله سامانه‌های آمریکایی مستقر در اروپا، قادر به رهگیری آن نیستند. او البته آزمایش این ادعا را مجانی اعلام کرد، اما پاسخ روسیه را قطعی دانست.undefinedمحمدحسین بختیاریمتن کامل سخنان پوتین:http://kremlin.ru/events/president/news/75614-------------------------۱- Баллистическая ракета средней дальности (БРСД)۲- Орешник: درباره آن سرچ‌ها خواهد شد۳- ПРО: Противоракетная Оборона@vostokaero

۱۰:۳۴

آیا رهگیری آرِشنیک ممکن است؟ ولادیمیر پوتین در پیام خود، به اختصار به مقدورات عملیاتی-رزمی¹ جدیدترین موشک بالستیک میان‌برد² ابرصوتی روسیه آرِشنیک اشاره کرد. بنا به گفته رییس‌جمهور روسیه، موشک جدید با سرعت ۱۰ ماخ، یعنی با ۳- ۲,۵ کیلومتر در ثانیه خودش را به هدف می‌رساند. اما احتمال رهگیری چنین موشکی توسط سامانه‌های پدآفندضدموشکی پیشرفته چقدر است؟
پیش از این که درباره امکان رهگیری صحبت کنیم، تلاش می‌کنیم تا ویژگی‌های آرِشنیک را برشماریم. بنابر یک باور عمومی نامحبوب، نمونه‌اولیه موشک میان‌برد پیش‌گفته، موشک بالستیک قاره‌پیمای اِراس-۲۶ روبِژ³ است که درباره آن تقریبا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. تصور می‌شود که موشک روبِژ از کاهش مراحل موشک بالستیک قاره‌پیمای اِراس-۲۴ یارس⁴، از سه به دو مرحله، ساخته شده‌است. با دقت در تصویری انهدام هدف با موشک آرِشنیک در می‌یابیم که شش کلاهک جنگی⁵ به هدف می‌رسند که هرکدام از آنها نیز به نوبه خود، در ارتفاع بسیار کم به شش زیرکلاهک/کلاهک‌فرعی⁶ تقسیم می‌شوند. دور از ذهن نیست که کلاهک‌های جنگی به‌کار گرفته‌شده در حمله اخیر، از نظر مشخصات جرمی و ابعادی با کلاهک‌های اتمی مطابقت داشته‌ باشند اما در این نوبت، آنها «توخالی» بودند.اولین نامزد رهگیری آرِشنیک در جبهه مقابل، سامانه پدآفند ضدموشکی پک-۳ پاتریوت⁷ است که برای اقدام در برابر موشک‌های برد کوتاه و متوسط ساخته‌ شده‌است؛ هرچند در شرایط عملیات نظامی واقعی، راندمان بالایی ندارد. بنابه تخمین کارشناسان غربی، پدآفند هوایی اوکراین تنها موفق به رهگیری ۵-۴٪ موشک‌های روسی از نوی ایسکندر⁸ شده‌است. نکته قابل توجه این است که این مقدار برای موشک‌های بالستیک هواپایه کینژال⁹ در حدود ۲۵٪ است. و این بیش از هر چیز سهم اطلاعات و شناسایی را در رهگیری تهدیدات موشکی نشان می‌دهد. جنگنده‌های میگ-۳۱ حامل کینژال‌ها از همان ابتدای برخاستن ردگیری می‌شوند و با توجه به زمان ورود به منطقه پرتاب موشک کینژال محمول، سامانه‌های پدآفندی اوکراینی قادر به دریافت اطلاعات اولیه برای تعیین هدف می‌باشند.به هرحال پک-۳ پاتریوت در هنگام عملیات ضد سامانه‌های بالستیک زمینی آشکارا ضعیف است. جای تعجب ندارد که اوکراینی‌ها بلافاصله پس از به‌کارگیری موشک جدید روسی در کییف شروع به صحبت درباره ضرورت تحویل سامانه دفاع ضدموشکی تاد¹⁰ کردند.
اما در اینجا دو مساله وجود دارد. اول این که شمار سامانه‌های تاد موجود اندک است. ارتش ایالات متحده تنها ۷ آتشبار تاد را در اختیار دارد که در هر کدام ۶ پرتابگر و در نتیجه هر یک (آتشبار) ۴۸ موشک رهگیر دارد. از این تعداد یک آتشبار، برای ایجاد پوشش پدآفندی پایگاه بزرگ آمریکا در جزیره گوام، در آنجا مستقر شده است. یک آتشبار دیگر تاد به دلیل تهدیدات موشکی کره‌شمالی، از سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) به شکل ثابت در کره جنوبی مستقر است. و سرانجام آتشبار سوم که برای حفاظت از کیان صهیونی در برابر حمله موشکی احتمالی ایران، به سرزمین‌های اشغالی فلسطین مامور شده‌است.پس برای حفاظت از خاک ایالات متحده تنها ۴ آتشبار تاد باقی‌مانده‌است. آیا آمریکایی‌ها امنیت خودشان را برای دفاع از چنین هم‌پیمانی ارسال خواهند کرد؟ (اوکراینی که جایگاه رژیم صهیونیستی را در آمریکا ندارد). افزون بر این، تعمیرات و خدمات فنی سامانه تاد را باید متخصصان از آمریکایی انجام دهند. استقرار سامانه در لهستان یا رومانی برد تاثیر آن و گستردگی قلمروی (اوکراینی) تحت‌پوشش آن‌ را کاهش خواهد داد.مساله دوم اما این است که سامانه پدآفندی تاد از جنبه نظری برای رهگیری همه انواع موشک‌های بالستیک، با برد کم تا قاره‌پیما ساخته‌ شده‌است. در واقع موشک تاد، دو برابر از موشک پک-۳ پاتریوت سنگین‌تر است و برد چشمگیری دارد. با این حال آزمون‌های تاد با استفاده از اهدافی انجام شد که موشک‌های قدیمی اِر-۱۷ شوروی را تقلید می‌کردند. صرف‌نظر از بیشینه سرعت بالای آن (تا ۳ کیلومتر بر ثانیه)، موشک اِر-۱۷ فاقد هرگونه امکانات جنگ‌الکترونیک است و از توانمندی اجرای مانورهای احترازی برای دورزدن پدآفند ضدموشکی نیز برخوردار نیست. بنابراین پربیراه نیست اگر بگوییم تاد در برابر همان سامانه موشکی ایسکندر راندمان خوبی دارد.
درصورتی که بخواهیم درباره موشک‌های بالستیک میان‌برد آرِشنیک صحبت کنیم، نتیجه‌گیری تاد خوب نخواهد بود. بنابر ارزیابی فرماندهی اطلاعات رزمی اوکراین¹¹، زمان پرواز آرِشنیک (در صورت پرتاب از منطقه آستاراخان) تقریبا ۱۵ دقیقه است. پس زمان اندکی برای رهگیری خود باقی‌ می‌گذارد.
در نتیجه کییف کاملا در برابر آرِشنیک بی‌دفاع است و در آینده نیز خواهد ماند. ادامه ماجرا به توان صنعت دفاعی روسیه بستگی دارد که موشک‌های آرِشنیک را با چه آهنگی تولید کند. و البته به موضع کرملین (تصمیم‌گیری سیاسی). این که حمله موشکی به دنپروپتروفسک محدود به یک مورد هشدار باقی خواهد ماند یا چنین حملاتی ادامه خواهند یافت را سرفرماندهی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه تعیین خواهد کرد.
الکسی زاخاروفترجمه: محمدحسین بختیاری------------‐-‐-۱- ТТХ۲- БРСД۳- РС-26 Рубеж۴- РС-24 Ярс۵- Боевые блоки۶- Суббоеприпасы۷-  Patriot PAC-3۸- Искандер۹- Кинжал۱۰- THAAD۱۱- ГУР@vostokaero

۲۳:۰۸