اول: آیا کسی که میپندارد ترک حج واجب، از نظر اثر اجتماعی، مشابه عدم رعایت حجاب است، اساساً درک درستی از دین دارد؟
دوم:حدیث مورد استناد ایشان از پیامبر اکرم(ص) نیست، بلکه از امام صادق(ع) نقل شده است!
سوم:متن حدیث از من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۶۹ چنین است: عباد بن صهیب گوید از امام صادق(ع) شنیدم: «نگاه کردن به موی زنان تهامه، اعراب بادیهنشین و زنان اهل ذمه اشکالی ندارد، زیرا اگر نهی شوند، نمیپذیرند.»
اما این حدیث درباره همه زنان بادیهنشین نیست! بلکه تنها گروه خاصی از زنان با تأکید بر برخی از اهل ذمه را شامل میشود، آن هم زنانی که به قول امام نصیحتپذیر نیستند
چهارم:حتی ۱۰۰سال پیش در اروپا و آمریکا نیز زنان موهای خود را میپوشاندند، چه رسد به مناطق اسلامی! زنان یهودی پایبند به شریعت کلیمی نیز امروزه حجاب دارند. در دوران معصومین، در مواردی که بیعفتی رخ میداد، شدیداً برخورد میشد؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) مردان کوفه را بهخاطر بیغیرتی نسبت به زنانشان مؤاخذه میکرد
پنجم:محقق داماد مرتکب قیاس شده، قیاسی که در فقه شیعه مردود است! وی از عبارت "إِذَا نُهينَ لاَ يَنتَهِين" نتیجه گرفته که هر حکمی از اسلام که برخی افراد نپذیرند، باید کنار گذاشته شود! اگر چنین باشد، هیچ حکمی از شرع باقی نمیماند!
ششم:بحث اصلی این جنجالها بر سر دو مبنا است:۱.مبنای اومانیستی که انسان را مالک بدن خود میداند و حدودش را خودش تعیین میکند۲.مبنای عبودیت که انسان را عبدخدا میداند و تعیین حدود را حق خداوند میداند@www_21et_ir
۱۸:۰۸