۱۸:۳۹
موزه جنگ سلطنتی / فاستر و شرکا
در طراحی موزههای جنگ یا به تعبیر ما در ایران موزه دفاع یا دستآوردهای نظامی مهمتر از نمایش یک سری دستآورد، چگونه نمایشدادن آنهاست. این که دستآورد بتواند با همان روحیهی قویای که در میدان عمل دارد برای مخاطب نقش بازی کند کار حساسیست که از هر چیدمانی برنمیآید. ما معمولا در کشورمان عادت داریم به چیدمانهای بیهنر و فضاهای بیهویت که مثل روغن ریخته نذر امام زاده دفاع مقدسمان کنیم. حالا که در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم به نظرم آمد دیدن چنین چیدمان و پروژهای خالی از لطف نباشد...
http://yanondesign.com/1397/06/imperial-war-museum-foster-partners
در طراحی موزههای جنگ یا به تعبیر ما در ایران موزه دفاع یا دستآوردهای نظامی مهمتر از نمایش یک سری دستآورد، چگونه نمایشدادن آنهاست. این که دستآورد بتواند با همان روحیهی قویای که در میدان عمل دارد برای مخاطب نقش بازی کند کار حساسیست که از هر چیدمانی برنمیآید. ما معمولا در کشورمان عادت داریم به چیدمانهای بیهنر و فضاهای بیهویت که مثل روغن ریخته نذر امام زاده دفاع مقدسمان کنیم. حالا که در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم به نظرم آمد دیدن چنین چیدمان و پروژهای خالی از لطف نباشد...
http://yanondesign.com/1397/06/imperial-war-museum-foster-partners
۱۸:۴۰
۱۳:۳۱
ساعت روایتگر / اندی کوروتز
سری جدید ساعتهای OTO در پی روایتی انسانی در کنار نمایش ساعت هستند. در این ساعتها با نقش انسانی دادن به عقربه ساعت شمار و نقش های گوناگون مرتبط پذیرفتن عقربه دقیقه شمار داستانهای بیانتهای انسانی عجیبی شکل میگیرد. در یکی از خلاقانهترین این ایدهها، عقربه دقیقه شمار، سایه انسان است. سایهای که در طول شبانهروز گویی با حرکت خورشید فرضی خارج از صفحه داستان دوبعدی ما، جایش تغییر میکند...
http://yanondesign.com/1397/06/Haute-Horology
سری جدید ساعتهای OTO در پی روایتی انسانی در کنار نمایش ساعت هستند. در این ساعتها با نقش انسانی دادن به عقربه ساعت شمار و نقش های گوناگون مرتبط پذیرفتن عقربه دقیقه شمار داستانهای بیانتهای انسانی عجیبی شکل میگیرد. در یکی از خلاقانهترین این ایدهها، عقربه دقیقه شمار، سایه انسان است. سایهای که در طول شبانهروز گویی با حرکت خورشید فرضی خارج از صفحه داستان دوبعدی ما، جایش تغییر میکند...
http://yanondesign.com/1397/06/Haute-Horology
۱۳:۳۲
۶:۴۹
اسیر راحت / بنجامین نوردزمارک
«اسیر راحت» نام مینیاتور واقعگراییست که بنجامین نوردزمارک، برای نمایشگاه خلاقیت کپنهاگ ارائه داده است؛ جایی که قرار بود بر تاثیر فنآوری بر هنر و زندگی معاصر تمرکز شود. بنجامین در این اثر با استفاده از تکنیک پرینت سهبعدی تمام رنگی، و اسکن واقعگرای یک فیگور انسانی، نسل معاصری را به تجسم درآورده است که در قفس نگاه محدودش نسبت به جهان و شناخت ان گرفتار است. نسلی که اتفاقا در بیخیالی تمام با آسودگی خود را در قفس درک محدود اسیر کرده است و بر شاخهای خشک بیپشتوانهای ریشهدار در احساس بشری تکیه کرده است. درب قفس باز است اما سودای رهایی نیست...
http://yanondesign.com/1397/06/comfortable-captivity’-benjamin-nordsmark
«اسیر راحت» نام مینیاتور واقعگراییست که بنجامین نوردزمارک، برای نمایشگاه خلاقیت کپنهاگ ارائه داده است؛ جایی که قرار بود بر تاثیر فنآوری بر هنر و زندگی معاصر تمرکز شود. بنجامین در این اثر با استفاده از تکنیک پرینت سهبعدی تمام رنگی، و اسکن واقعگرای یک فیگور انسانی، نسل معاصری را به تجسم درآورده است که در قفس نگاه محدودش نسبت به جهان و شناخت ان گرفتار است. نسلی که اتفاقا در بیخیالی تمام با آسودگی خود را در قفس درک محدود اسیر کرده است و بر شاخهای خشک بیپشتوانهای ریشهدار در احساس بشری تکیه کرده است. درب قفس باز است اما سودای رهایی نیست...
http://yanondesign.com/1397/06/comfortable-captivity’-benjamin-nordsmark
۶:۵۱
۱۸:۳۴
کیکهای معمارانه / دینارا کاسکو
دینارا کاسکو، قنادی اوکراینیست که پرینت سهبعدی را به دنیای قنادی و کیکپزی آورده است. او که دانشآموخته معماریست، نگاه طراحانه خودش را به عرصه کیکپزی آورده و حالا برای خودش صاحب امضا در طراحی و ساخت کیکهای خلاقانه است. دینارا با طراحی سهبعدی اولیه، ساخت مدلهای کیکها و شیرینیها و بعد پرینت سهبعدی نمونههای اولیه شروع میکند. سپس با تهیه قالب از این مدلها و خلاقیتهای مواد و متریالی که به فرایندش اضافه میکند کیکهای متفاوت و خلاقانهای به دست میآورد.
http://yanondesign.com/1397/06/architectural-cakes-Dinara-Kasko
دینارا کاسکو، قنادی اوکراینیست که پرینت سهبعدی را به دنیای قنادی و کیکپزی آورده است. او که دانشآموخته معماریست، نگاه طراحانه خودش را به عرصه کیکپزی آورده و حالا برای خودش صاحب امضا در طراحی و ساخت کیکهای خلاقانه است. دینارا با طراحی سهبعدی اولیه، ساخت مدلهای کیکها و شیرینیها و بعد پرینت سهبعدی نمونههای اولیه شروع میکند. سپس با تهیه قالب از این مدلها و خلاقیتهای مواد و متریالی که به فرایندش اضافه میکند کیکهای متفاوت و خلاقانهای به دست میآورد.
http://yanondesign.com/1397/06/architectural-cakes-Dinara-Kasko
۱۸:۳۵
۷:۰۵
ترکیب نقاشی و مجسمه / شینتارو اوهاتا
قالبهای هنری متحول میشوند، روشهای بیان هنری روزبهروز تغییر میکنند، چیزی که شاید در گذشته مهمتر بود یعنی قالبهای بیان هنری هر روز کمرنگتر میشود و جایش را به جوهر هنر میدهد. در واقع الان دیگر سالهاست کمتر کسی به قالب بیان هنری میپردازد و در حصار خاصی از روش بیان میماند. شینتارو اوهاتا یک هنرمند ژاپنی است که در آثارش نقاشی و مجسمهسازی مرسوم را با هم ترکیب میکند. او برای این کار، بافت مجسمهها را با الگوی رنگگذاری نقاشیهای رنگ روغن امپرسیونیستی رنگ آمیزی میکند و با بوم رنگ روغن ترکیب میکند. انتخاب او در ترکیب مجسمه و بوم به نوعی بازسازی رفتار قوکوس در عکاسیست. کارکتری خاص با فوکوس بالا آنچنان که حجمی ساخته در بستر بومی مبهم...
http://yanondesign.com/1397/06/Shintaro-OHATA-Sculptures
قالبهای هنری متحول میشوند، روشهای بیان هنری روزبهروز تغییر میکنند، چیزی که شاید در گذشته مهمتر بود یعنی قالبهای بیان هنری هر روز کمرنگتر میشود و جایش را به جوهر هنر میدهد. در واقع الان دیگر سالهاست کمتر کسی به قالب بیان هنری میپردازد و در حصار خاصی از روش بیان میماند. شینتارو اوهاتا یک هنرمند ژاپنی است که در آثارش نقاشی و مجسمهسازی مرسوم را با هم ترکیب میکند. او برای این کار، بافت مجسمهها را با الگوی رنگگذاری نقاشیهای رنگ روغن امپرسیونیستی رنگ آمیزی میکند و با بوم رنگ روغن ترکیب میکند. انتخاب او در ترکیب مجسمه و بوم به نوعی بازسازی رفتار قوکوس در عکاسیست. کارکتری خاص با فوکوس بالا آنچنان که حجمی ساخته در بستر بومی مبهم...
http://yanondesign.com/1397/06/Shintaro-OHATA-Sculptures
۷:۰۶
۲۰:۰۴
دومین مسابقه طراحی موکب / حوزه هنری
همزمان با ایام عزای اباعبدالله الحسین (ع)، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری اقدام به برگزاری دومین دوره از مسابقه طراحی معماری موکب کرده است. موکبها، به خیمههای عزای اهل بادیه عراق میگویند که حالا بیش از یک دهه است که با میزبانی عجیب و بینظیرشان از زائران اربعین حرم کربلا، نزد مردم ایران هم معروف و محبوب شدهاند.
نزد ما ایرانیها، موکب خیمهای یا حسینیهایست خنک در دل صحرای داغ عراق؛ نه از باد کولرها و سایهاندازیشان که بیشتر به دلیل خنکای دلی که در موکبهای عراقی هرم آفتاب عراق و خستگی تن زائر را میشکند... موکبهای عراق به قدر وسع و علاقه و خلوص مردمان آن دیار معماری باصفایی نیز دارند و روزبهروز در حال توسعه هستند. اما حالا که کربلای حسین مکان ندارد و عاشورایش هم زمان نمیشناسد، طراحی موکبهایش هم و برپاکردن آنها هم عراق و غیرعراق نمیشناسد؛ چه این که این سالها موکبها خودشان را تا ایلام و همدان و اراک هم کشیدند...
مسابقه طراحی موکب فرصت خوبی برای آمیختهشدن با سبک زندگی آخرزمانی اهل عراق و دلباختههای حسینیست. فرصتی برای بازنگری پیشفرضها... برای شرکت در مسابقه به پست اصلی در لینک زیر مراجعه کنید:
http://yanondesign.com/1397/06/2nd-moukeb-architecture-competition-soureh-honar
همزمان با ایام عزای اباعبدالله الحسین (ع)، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری اقدام به برگزاری دومین دوره از مسابقه طراحی معماری موکب کرده است. موکبها، به خیمههای عزای اهل بادیه عراق میگویند که حالا بیش از یک دهه است که با میزبانی عجیب و بینظیرشان از زائران اربعین حرم کربلا، نزد مردم ایران هم معروف و محبوب شدهاند.
نزد ما ایرانیها، موکب خیمهای یا حسینیهایست خنک در دل صحرای داغ عراق؛ نه از باد کولرها و سایهاندازیشان که بیشتر به دلیل خنکای دلی که در موکبهای عراقی هرم آفتاب عراق و خستگی تن زائر را میشکند... موکبهای عراق به قدر وسع و علاقه و خلوص مردمان آن دیار معماری باصفایی نیز دارند و روزبهروز در حال توسعه هستند. اما حالا که کربلای حسین مکان ندارد و عاشورایش هم زمان نمیشناسد، طراحی موکبهایش هم و برپاکردن آنها هم عراق و غیرعراق نمیشناسد؛ چه این که این سالها موکبها خودشان را تا ایلام و همدان و اراک هم کشیدند...
مسابقه طراحی موکب فرصت خوبی برای آمیختهشدن با سبک زندگی آخرزمانی اهل عراق و دلباختههای حسینیست. فرصتی برای بازنگری پیشفرضها... برای شرکت در مسابقه به پست اصلی در لینک زیر مراجعه کنید:
http://yanondesign.com/1397/06/2nd-moukeb-architecture-competition-soureh-honar
۲۰:۰۴
۷:۱۳
ما و شبکههای اجتماعی / اسکات مارتین
به ارتباط عجیب ما با شبکههای اجتماعی که ناگهان تمام زندگی نسل و عصر ما را گرفتهاند فکر کردهاید؟ این ارتباط واقعا سازنده است؟ ما در پس ارتباطات کمی عظیمی که روزانه در بستر جهانهای مجازی برقرار میکنیم در برقراری ارتباطات کیفی ناتوانتر نشدهایم؟
اسکات مارتین در مجموعه گیفهای جذابش به واکاوی این ارتباط عجیب ما با شبکههای اجتماعی میپردازد. او در این مجموعه از کارهای تصویرسازیش، با تشبیه شبکههای اجتماعی به دام و تله یا نمایش غرق شدن یا مصرف داروهای روانگردان و مواد مخدر و یا سقوط در بستر این شبکهها، سعی میکند خطرات عجیب آمیختگی زیاد با این روابط پیچیده کمی را بیان کند...
راستی شما هنوز غرق نشدهاید؟
http://yanondesign.com/1397/06/relationship-with-social-media
به ارتباط عجیب ما با شبکههای اجتماعی که ناگهان تمام زندگی نسل و عصر ما را گرفتهاند فکر کردهاید؟ این ارتباط واقعا سازنده است؟ ما در پس ارتباطات کمی عظیمی که روزانه در بستر جهانهای مجازی برقرار میکنیم در برقراری ارتباطات کیفی ناتوانتر نشدهایم؟
اسکات مارتین در مجموعه گیفهای جذابش به واکاوی این ارتباط عجیب ما با شبکههای اجتماعی میپردازد. او در این مجموعه از کارهای تصویرسازیش، با تشبیه شبکههای اجتماعی به دام و تله یا نمایش غرق شدن یا مصرف داروهای روانگردان و مواد مخدر و یا سقوط در بستر این شبکهها، سعی میکند خطرات عجیب آمیختگی زیاد با این روابط پیچیده کمی را بیان کند...
راستی شما هنوز غرق نشدهاید؟
http://yanondesign.com/1397/06/relationship-with-social-media
۷:۱۴
۶:۲۳
کتیبههای تشنه / موکب
امسال چهاردهمین سوگواره هنر و حماسه هیئت هنر در دانشگاه هنر و به دست دانشجویان و دانشآموختهگان هنر دو دهه اخیر هنر کشور برگزار میشود. از هیئت هنر و فضاسازیها و تولیدات تصویری و تجسمی آن در یانوندیزاین زیاد حرف زدهایم، اما در این پست بنا داریم برند تولیدی آثار هنری هیئت هنریعنی موکب را با هم ببینیم. موکب مجموعه آثار هنری و به خصوص هنر هیئتی رشد یافته در این سالها در هیئت هنر است که با اظهار علاقه مخاطبان هیئت هنر کم کم به یک جریان تولیدی هنری جدی تبدیل شده است.
http://yanondesign.com/1397/06/inscriptions-moukebart
امسال چهاردهمین سوگواره هنر و حماسه هیئت هنر در دانشگاه هنر و به دست دانشجویان و دانشآموختهگان هنر دو دهه اخیر هنر کشور برگزار میشود. از هیئت هنر و فضاسازیها و تولیدات تصویری و تجسمی آن در یانوندیزاین زیاد حرف زدهایم، اما در این پست بنا داریم برند تولیدی آثار هنری هیئت هنریعنی موکب را با هم ببینیم. موکب مجموعه آثار هنری و به خصوص هنر هیئتی رشد یافته در این سالها در هیئت هنر است که با اظهار علاقه مخاطبان هیئت هنر کم کم به یک جریان تولیدی هنری جدی تبدیل شده است.
http://yanondesign.com/1397/06/inscriptions-moukebart
۶:۲۴
معماری طبیعت زده / همکاران منظرباغ کتاب تهران، یکی از پروژههای شهری وسیع چند سال اخیر کشور است که حالا با گذشت چند سال به خوبی هم مورد استقبال مخاطبهای تهرانی قرارگرفته است. باغ کتاب اگرچه نامش «باغ» کتاب است اما به واقع ساختمانی آهنی و بتنی است که به نوعی نمایشگاهی مدرن برای کتاب در پایتخت است. حالا مقایسه کنید باغ کتاب تهران را با این پروژه. http://yanondesign.com/1398/04/Mega-Foodwalk-Landscape-Landscape-Collaboration
۱۸:۰۶
۱۸:۰۷
مال مآلاندیشان
نقدی بر پروژه ناموزون ایران مال
یانوندیزاین - یحیی نوریان (کارشناسی ارشد معماری)
———-
معماری هر دوره، پژواک زندگی مردم زمان است. اما آنچه که در تاریخ از معماری یک دوره میماند عموما بخش محدودی از عرصه معماریست که توسط حکومتها یا قدرتهای منطقهای یا اربابان ثروت و ... طرحریزی و اجرا میشود. معماری بدنه مردمی هر زمان، به دلیل عدم برخورداری از کیفیت ساخت، ابعاد کوچک و تغییر ذائقهها و ...، خیلی زود جای خود را به آثار نسل بعد میدهد و این میان پروژههایی که به لحاظ وسعت و کیفیت و تاثیرگذاری فراتر از زمان خود بازی میکنند چندان نیستند. همین امروز اگر به گذشته برگردیم، آثار معماری محدودی برای ما مانده است که اگر تاریخ هر کدام را مرور کنیم میبینیم همه برخوردار از حمایت حکومتها یا در مواردی مانند محدود خانههای قدیمی سه سده اخیر، برخوردار از قدرت خاندانهای متمول زمان خود هستند و یا به دلیلی قدرتمند نظیر مذهب مانند مساجد، در هالهای از قدس یا حفاظت قرارگرفتهاند. حکومتهای هر زمان، اگر نگاهی وسیعتر به تاریخ و تمدن داشته باشند، حداقل روی این آثار بزرگ زمان خود توجه دوچندان خواهند داشت.
http://yanondesign.com/1398/04/iranmall-a-huge-iranian-mall
نقدی بر پروژه ناموزون ایران مال
یانوندیزاین - یحیی نوریان (کارشناسی ارشد معماری)
———-
معماری هر دوره، پژواک زندگی مردم زمان است. اما آنچه که در تاریخ از معماری یک دوره میماند عموما بخش محدودی از عرصه معماریست که توسط حکومتها یا قدرتهای منطقهای یا اربابان ثروت و ... طرحریزی و اجرا میشود. معماری بدنه مردمی هر زمان، به دلیل عدم برخورداری از کیفیت ساخت، ابعاد کوچک و تغییر ذائقهها و ...، خیلی زود جای خود را به آثار نسل بعد میدهد و این میان پروژههایی که به لحاظ وسعت و کیفیت و تاثیرگذاری فراتر از زمان خود بازی میکنند چندان نیستند. همین امروز اگر به گذشته برگردیم، آثار معماری محدودی برای ما مانده است که اگر تاریخ هر کدام را مرور کنیم میبینیم همه برخوردار از حمایت حکومتها یا در مواردی مانند محدود خانههای قدیمی سه سده اخیر، برخوردار از قدرت خاندانهای متمول زمان خود هستند و یا به دلیلی قدرتمند نظیر مذهب مانند مساجد، در هالهای از قدس یا حفاظت قرارگرفتهاند. حکومتهای هر زمان، اگر نگاهی وسیعتر به تاریخ و تمدن داشته باشند، حداقل روی این آثار بزرگ زمان خود توجه دوچندان خواهند داشت.
http://yanondesign.com/1398/04/iranmall-a-huge-iranian-mall
۱۸:۰۷
۱۸:۰۹