#سوال
الحمدلله در زمینه های دعاخوانی، مناجات خوانی مشکلی ندارم. دو تا مشکل دارم خواستم راهکارهای مناسب رو دریافت کنم.اول اینکه نوحه ها رو با سبکهای قدیمی در سینه زنی و زنجیر زنی بدون مشکل اجرا میکنم اما در اجرای سبکهای جدید مشکل دارم و نمیتونم براحتی اجرا کنم راهکار مناسب چیه؟دوم اینکه تو مدح گویی در مولودیه خوانیها و یا مقدمه شعری روضه اجرای خوبی دارم اما تو مرثیه و روضه خوانی اثربخشی مناسبی ندارم لطفا راهنمایی بفرمایید.بسیار ممنون
#پاسخ
الحمدلله که در دعاخوانی و مناجاتخوانی تسلط خوبی دارید. حالا برای حل دو مشکل شما، راهکارهای زیر را پیشنهاد میکنم:
1. اجرای سبکهای جدید در نوحهخوانی (سینهزنی و زنجیرزنی) چون شما به سبکهای قدیمی عادت دارید، برای تسلط بر سبکهای جدید باید مراحل زیر را دنبال کنید:
گوش دادن و آنالیز کردن: - به اجراهای مداحان مطرح در سبکهای جدید گوش دهید و سعی کنید الگوهای ضربی، کششها، نحوه اوج و فرود ملودی را درک کنید. - روی اجرای مداحان مطرح مانند حاج محمود کریمی، مهدی رسولی، سید رضا نریمانی و دیگران تمرکز کنید.
تمرین با ریتم و ضرب: - برخی سبکهای جدید، ضربهای متفاوتی دارند. شما میتوانید با دست زدن یا پا زدن روی ضرب، آن را درک کنید. - یک طبل مجازی یا مترنوم (مثلاً اپلیکیشنهای موبایل) استفاده کنید و سبکها را روی ضرب اجرا کنید.
از ساده شروع کنید: - اول نوحههای جدید با وزن ساده را تمرین کنید و کمکم به سراغ سبکهای پیچیدهتر بروید. - مثلاً نوحههای دارای ریتم سهتایی (مثل نوحههای جنوب) سادهتر از برخی سبکهای ترکیبی هستند.
همخوانی با مداحان دیگر: - اگر امکانش هست، در یک گروه مداحی یا هیئت تمرین کنید تا از دیگران یاد بگیرید. - یا ویس اجراهای خودتان را بفرستید تا اصلاح شود.
تمرین عملی در مجالس کوچکتر: - ابتدا در محافل کوچکتر اجرا کنید تا به اجرای سبکهای جدید مسلط شوید و بعد به مجالس بزرگتر بروید.
2. افزایش تأثیرگذاری در مرثیه و روضهخوانی مرثیه و روضه نیاز به تکنیکهای احساسی و فن بیان قوی دارد. برای تأثیرگذاری بیشتر این نکات را رعایت کنید:
فهمیدن عمق ماجرا: - هر روضهای که میخوانید، قبل از اجرا حتماً به منابع مقاتل مراجعه کنید و تصاویر ذهنی از آن ماجرا بسازید. - وقتی خودتان ماجرا را حس کنید، تأثیرگذاری آن چند برابر میشود.
کنترل ریتم و اوج و فرود صدا: - برخی مداحان، روضه را یکنواخت میخوانند و مستمع ارتباط نمیگیرد. - سعی کنید در روضه ابتدا با لحن آرام و دردآلود شروع کنید**، سپس در اوج ماجرا **صدایتان را کمی بلندتر و پرتنش کنید و در پایان با حزن و فرود احساسی تمام کنید.
تمرین با ویس گرفتن و گوش دادن به خودتان: - وقتی روضهای خواندید، ویس بگیرید و گوش کنید که آیا لحن شما یکنواخت است یا تأثیرگذار؟ - اگر یکنواخت است، سعی کنید فراز و فرود بدهید.
مدل خواندن از مداحان تأثیرگذار یاد بگیرید: - به مداحان قوی در روضهخوانی (مانند حاج منصور ارضی، سید مجید بنیفاطمه و حاج میثم مطیعی) گوش دهید و ببینید چگونه احساسات را منتقل میکنند.
مکثهای مؤثر و تأکید روی واژههای کلیدی: - مثلاً در روضه عبارتهای کلیدی مثل "حسین جان"، "عباس"، "زینب" را با تأکید و مکث اجرا کنید تا مستمع تحت تأثیر قرار بگیرد.
استفاده از حالتهای چهره و حرکات دست: - در هنگام خواندن روضه، حالت چهره و حرکات دست شما نقش مهمی دارد. - اگر امکانش هست جلوی آینه تمرین کنید یا از خودتان فیلم بگیرید تا ببینید آیا حرکات و میمیک شما با محتوای روضه هماهنگ است یا نه.
دعای قبل از خواندن: - روضه یک خواندن عادی نیست؛ با نیت خالص و توسل به اهلبیت(ع) بخوانید.
جمعبندی:
برای سبکهای جدید گوش دادن، تحلیل ضرب، تمرین با متد ساده و اجرای عملی در مجالس بسیار مهم است.
برای روضه و مرثیه احساس عمیق، اوج و فرود صدا، مکثهای تأثیرگذار و درک عمیق محتوا تأثیر شما را بیشتر خواهد کرد.#مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی_رایگان
@yase135 
#پاسخ
۱۷:۲۴
برای تشخیص اینکه صدای شما بم است یا زیر**، چند راهکار وجود دارد:
یا علی
۱۲:۵۹
حاج آقا مجتبی تهرانی ره
#ماه_رمضان#مجمع_حضرت_یاس_کبود @yase135
۰:۵۰
و چقدر سخت است که این عید عزیز رابدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانیم…
اللهم عجل لولیک الفرج
عید سعید فطر بر شما مبارک 
@yase135
اللهم عجل لولیک الفرج
۱۵:۳۸
کسانی که مبتدی هستند و یا حتی مبتدی نیستند ولی مستمع عام دارند
#دکتر_محمد_فراهانی#سینه_زنی
دروس یکشنبه ها#اجتماع_عمومی_شعبات#مجمع_حضرت_یاس_کبود#آموزش_مداحی_رایگانبلهhttps://ble.ir/yase135روبیکاhttps://rubika.ir/yase135نشر مطالب
صدقه جاریه
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۶:۳۵
اینکه صدای شما گاهی باز است و گاهی دچار خش میشود، همراه با خلط پشت گلو، میتواند چند علت داشته باشد:
مواظب حنجرتون باشید، انشاءالله همیشه صداتون گرم و دلنشین باشه.
@yase135
۱۱:۴۷
اطلاع رسانی #مراسم_سالروز_تخریب_قبور_بقیع
سخنران استاد محترم: #شیخ_محمود_ریاضت
آموزش اصول و مبانی مداحی : #دکتر_محمد_فراهانی
اخبار مداحی:برادر حمید فراهانی
(شروع جلسه از ساعت ۱۸:۰۰)
آدرس در گوگل : https://nshn.ir/rbve74exRp4m
پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
پخش زنده در ایتا
https://yase135.ir/llive?eitaafly
سخنران استاد محترم: #شیخ_محمود_ریاضت
آموزش اصول و مبانی مداحی : #دکتر_محمد_فراهانی
اخبار مداحی:برادر حمید فراهانی
(شروع جلسه از ساعت ۱۸:۰۰)
۱۹:۲۳
عزیزانی که تازه دارن مداحی یاد می گیرن باید حتماً و حتماً و حتماً گروههای کوچیک تشکیل بدن
#دکتر_محمد_فراهانی#سینه_زنی
دروس یکشنبه ها#اجتماع_عمومی_شعبات#مجمع_حضرت_یاس_کبود#آموزش_مداحی_رایگانبلهhttps://ble.ir/yase135روبیکاhttps://rubika.ir/yase135نشر مطالب
صدقه جاریه
https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
۱۲:۵۱
#حادثه_تخریب_بقیعدکتر محمد فراهانی







حادثهی تخریب بقیعپیشینهی تاریخی بقیع به دوران قبل از اسلام می رسد، ولی در کتب تاریخی به روشنی قدمت تاریخی آن مشخص نشده است. بعد از هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان گردید. مردم مدینه قبل از آمدن مسلمانان به آنجا اجساد مردگان خود را در دو گورستان «بنیحرام» و «بنیسالم» و گاهی نیز در منازل و خانه هایشان دفن می کردند و در واقع بقیع اولین مدفن و مزاری است که به دستور پیامبر اسلام توسط مسلمین صدر اسلام به وجود آمده است.حرم ائمهی بقیع به سال 495 هـ .ق یعنی اواخر قرن پنجم دارای گنبد و بارگاه شده است. در طول تاریخ سه بار بقیع تعمیر شده است.
نخستین تخریب(ویرانی)نیروهای وهابی به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود در سال 1221 هـ .ق بعد از محاصرهی طولانی مدینه، ساکنان شهر را در تنگنا قرار دادند و مردم بی گناه بی شماری را قتل عام کردند. سپس خادمان آستان پیامبر را یکجا جمع کردند و برای آن که محل جمعآوری و نگهداری هدایا را نشان دهند، آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد از غارت کردن حرم نبوی، هنگام بازگشت به نجد که محل استقرار وهابیون بود، از بقیع گذشتند و عبدالعزیز دستور تخریب تمامی بارگاهها را صادر کرد. در این زمان، خلافت عثمانی به والی خود محمدعلی پاشا دستور داد که حجاز را از سلطهی وهابی ها رهایی دهد و کنترل حجاز را به دست گیرد. پس از جنگی خونین به سال 1227 ق وهابی ها شکست سختی خوردند و مردم به بازسازی اماکن متبرکه همت گماشتند.
ویرانی دومهشتم شوال سال 1334 ق پس از سلطهی دوبارهی ابنسعود، وهابی ها مردم را با زور اسلحه جمع کرده و به سوی بقیع حرکت دادند و آنچه گنبد و ضریح در شهر مدینه و بیرون از شهر بود، ویران کردند. از جملهی آنها گنبد و بارگاه ائمهی بقیع علیهمالسلام. گنبدهای متعلق به عبدالله و آمنه، والدین رسولالله و حرم دختران و همسران پیامبر و حرم جناب ابراهیم فرزند رسولالله و گنبد مالک ابن انس و عثمان نیز تخریب گردید. وهابیون از ترس عواقب کار خود، از تخریب حرم نبوی خودداری کردند.
—---------------------#مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی_رایگان @yase135
—---------------------#مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی_رایگان @yase135
۷:۴۴
1_17965858029.MP3
۰۷:۴۰-۵.۴۳ مگابایت
۷:۴۵
سوال داشتممن وقتی آروم میخونم صدام بم هستولی وقتی اوج میخونم صدام تغییر میکنهوقتی هم که تمرین نی در آب انجام میدمکلا صدام با دوحالت قبلی متفاوت میشهاین برای چی هست؟صدای اصلی من کدوم حالت است؟صدای من صدای سینه هست#پاسخ
اینکه صدای شما در شرایط مختلف تغییر میکند، طبیعی است و به تکنیکهای استفادهشده در هر حالت بستگی دارد. بیایید این موضوع را بررسی کنیم:
۱۶:۳۷
سلام اقای فراهانی وقت شما بخیرتدریس شما بسیار عالیه و من همیشه کلیپهاتون رو میبینم و با اجازه تون تو دفترم یادداشت میکنم
دوساله کلاس مداحی میرم، پارسال صدام خیلی خوب بود استادم ازمن بسیار راضی بوداما یه مداح خوب که بهش اعتماد داشتم بهم گفت نفست باید از طریق سینه باشه
یکساله، تنفسم سینه ای شده وچون تمریناتم روزانه و زیاده
متاسفانه تو این یکسال دچار مشکلات تنفسی و التهاب ریه شدم که حتی تو حرف زدن هم نفس کم میارم
چند روز پیش یکی از دوستانم بهم گفت قلیون بخر روی زغال عنبر نسا بزار بکشبزار عفونت های گلو و ریه ت خوب بشه
دوروزه، دارم شبها به مدت نیم ساعت قلیون عنبر نسا میکشم
سوالم از شما اینه ایا این قلیون کشیدن با عنبرنسا به ریه و تارهای صوتیم اسیب میزنه؟؟
ایا فتق و پارگی ناف توی خوندنم تاثیر داره
(هرچند تنفس دیافراگمی رو برام خیلی سخت کرده)
۱۹:۵۵
اجازه بدید نکتهبهنکته پاسخ بدم:
اینکه بخاطر توصیه نادرست، مدت طولانی تنفس سینهای تمرین کردید، احتمالاً دلیل مشکلات فعلیه. ولی نگران نباشید، بدن شما با تمرین درست، دوباره به حالت طبیعی برمیگرده.
و چون شما التهاب ریه و کمنفسی دارید، کشیدن قلیان (حتی با عنبرنسا) فقط وضعیت رو بدتر میکنه، مخصوصاً برای یه مداح که باید صداش مثل طلا مراقبت بشه.
اگه فشار شکم موقع نفس کشیدن یا خوندن زیاد میشه، بهتره توسط پزشک جراح عمومی معاینه بشید. گاهی نیاز به جراحی کوچیک داره تا مشکلی برای آواز و سلامت عمومی پیش نیاد.
صداتون، سرمایهی شماست… پس با دقت ازش محافظت کنید.#مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی_رایگان
۱۹:۵۵
۶:۲۴
1_18008449878.mp3
۰۸:۰۱-۷.۴۵ مگابایت
@Yase135
۶:۳۴
1_18034387845.mp3
۱۶:۰۸-۱۴.۸۹ مگابایت
@Yase133
۶:۳۹
1_18020043042.mp3
۳۲:۳۵-۲۹.۹۴ مگابایت
@Yase133
۶:۴۶
اطلاع رسانی #مراسم_شهادت_حضرت_عبدالعظیم_و_حضرت_حمزه_علیهما_السلام
سخنران استاد محترم: #حجت_الاسلام_دکتر_معصومی
آموزش اصول و مبانی مداحی : #دکتر_محمد_فراهانی
(شروع جلسه از ساعت ۱۸:۰۰)
آدرس در گوگل : https://nshn.ir/rbve74exRp4m
پخش زنده : https://yase135.ir/پخش-زنده
سخنران استاد محترم: #حجت_الاسلام_دکتر_معصومی
آموزش اصول و مبانی مداحی : #دکتر_محمد_فراهانی
(شروع جلسه از ساعت ۱۸:۰۰)
۶:۵۱
وقت بخیر...
ببخشید یک مطلب مهم،،،
ما چون در دوران تقلید از حاج مجتبی رمضانی تقلید داشتیم ، چهره مان در در حین مداحی شده است مثل ایشون...
یعنی حالت گریه و حزن ما شده مثل ایشان در حین اجراها...
چه کنیم که حالت گریه و حزن خودمان را داشته باشیم و خودِ واقعیمان را به نمایش بگذاریم،تا مستمع حس نکند که ما شبیه کسی مداحی میکنیم؟!
و اینکه چگونه تیپ ظاهری مان را تغییر دهیم و مداحان چند نمونه تیپ ظاهری هیأتی دارند؟!
چون مثلاً آقای رمضانی ، شال مشکی به سر میبستند و میبندند و ما هم تا همین الان شال مشکی به سر میبندیم؛اگر امکان دارد در این زمینه ی تغییر تیپ ظاهری و چهره ، به ما کمک کرده و راهنمایی نمائید.با تشکر فراوان از شما استاد بزرگوار...#پاسخ را ببینید
۱۹:۴۴
#پاسخ
سلام و ارادتماشاءالله به دقت و احساس مسئولیتی که نسبت به اصالت خودتون در مداحی دارید. این خودش یکی از نشونههای رشد و بلوغ فکری و هنری شماست. خیلیها تا سالها در تقلید میمونن و حواسشون نیست که مستمع دنبال صدای خودِ خوانندهست، نه صدای یک کپی از یک بزرگوار دیگه.
بیایید موضوع رو دو بخش کنیم:
۱. خروج از سایهی تقلید و رسیدن به "خودِ واقعی":
اول از همه باید بدونید که تقلید، یک مرحلهی طبیعی از رشد هنریه. مثل کسی که نقاشی رو با کپیکردن از آثار استادان شروع میکنه، اما کمکم باید برسه به سبک خودش.
راهکارها برای رسیدن به حزن و حالت چهرهی خاص خودتون:
1. تمرین مداحی جلوی آینه: ببینید چهرهتون چطور موقع خوندن تغییر میکنه. سعی نکنید ادای کسی رو دربیارید. فقط با خودتون خلوت کنید. غرق بشید در اون روضه یا مضمون. وقتی حس واقعی شما بیاد، چهرهتون هم خودش میشه همونی که باید.
2. مداحی با چشم بسته: گاهی چشمهاتون رو ببندید و بخونید. وقتی حواستون به حالات چهره نباشه، حالت طبیعی و ناخودآگاهتون میاد بالا.
3. صدا ضبط کن، ولی ویدیو نگیر: برای یه مدت فیلم نگیر از خودت، فقط صدا ضبط کن. حسها در صدا آشکارتر از قیافه است. وقتی حس در صدا بیاد، بعدش راحتتر منتقل میشه به صورت.
4. مراقبهی روضهای: قبل از خوندن، چند دقیقه بشین روضه رو تو ذهن مرور کن. خودت رو در اون فضا تصور کن. این تمرین "حسآفرینی درونی" خیلی موثره.
5. کمکم از سبک حاج مجتبی فاصله بگیر: سعی کن از ایشون، بیشتر "منطق اجرا" رو یاد بگیری نه "ظاهر اجرا". یعنی بفهمی چرا اونجور میخونه، نه اینکه مثل اون بخونی.
۲. دربارهی تیپ ظاهری هیأتی:
تیپ ظاهری، همونطور که گفتی، بخشی از برند شخصی هر مداحه. اما اگر خیلی شبیه کسی باشه، باعث میشه نتونی خودتو از سایه اون فرد جدا کنی.
انواع تیپهای رایج هیأتی:
1. تیپ سنتی: عبا عرقچین یا شال سفید/مشکی، گاهی انگشترهای عقیق یا فیروزه.
2. تیپ امروزی-رسمی: کتشلوار تیره با پیراهن گاهی شال ساده مشکی روی دوش.
3. تیپ مینیمال و ساده: لباس مشکی ساده، شلوار پارچهای، بدون شال و تزئینات زیاد. فقط انگشتر و عطر.
4. تیپ "بیتکلف": مثل بعضی مداحهای نسل جدید (مثل حاج مهدی رسولی)، خیلی راحت، یه پیراهن مشکی ساده، یا حتی ، بدون شال.
چطور تیپ شخصی خودتو بسازی؟
- اگر شال مشکی برات نماد نوکریه، نگهش دار ولی جای سر، به دوش ببند یا به شکلی دیگه ببند تا متفاوت بشه.- میتونی رنگ شال رو تغییر بدی؛ مثلاً سورمهای، طوسی تیره، یا حتی سبز زیتونی.- اگر همیشه لباس رسمی پوشیدی، یهبار با لباس ساده بخون.- حواست به عطر، انگشتر، تسبیح و حتی مدل اصلاح صورت باشه. اینها جزئیاتی هستن که تیپ رو میسازن.
در کل، تا وقتی حُرمت مجلس رو نگه میداری و اصالت رو فدای ظواهر نمیکنی، آزادی که خودت باشی.
خلاصهش:
حس خودت رو بشناس و بساز، نه فقط تقلید کن
ظاهر خودت رو بچین، نه کپی از مداح دیگه
روضه و معنا رو زندگی کن، چهره و سبک خودش در میاد
#مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی_رایگان
@yase135
بیایید موضوع رو دو بخش کنیم:
اول از همه باید بدونید که تقلید، یک مرحلهی طبیعی از رشد هنریه. مثل کسی که نقاشی رو با کپیکردن از آثار استادان شروع میکنه، اما کمکم باید برسه به سبک خودش.
تیپ ظاهری، همونطور که گفتی، بخشی از برند شخصی هر مداحه. اما اگر خیلی شبیه کسی باشه، باعث میشه نتونی خودتو از سایه اون فرد جدا کنی.
- اگر شال مشکی برات نماد نوکریه، نگهش دار ولی جای سر، به دوش ببند یا به شکلی دیگه ببند تا متفاوت بشه.- میتونی رنگ شال رو تغییر بدی؛ مثلاً سورمهای، طوسی تیره، یا حتی سبز زیتونی.- اگر همیشه لباس رسمی پوشیدی، یهبار با لباس ساده بخون.- حواست به عطر، انگشتر، تسبیح و حتی مدل اصلاح صورت باشه. اینها جزئیاتی هستن که تیپ رو میسازن.
در کل، تا وقتی حُرمت مجلس رو نگه میداری و اصالت رو فدای ظواهر نمیکنی، آزادی که خودت باشی.
خلاصهش:
#مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی_رایگان
۱۹:۴۴