۲) الف. روایت شده است که یکبار عایشه به یاد جهنم افتاد و گریست. پیامبر ص پرسید: چرا گریه میکنی؟گفت: یا رسول الله! به یاد جهنم افتادم و گریهام گرفت. آیا شما در روز قیامت همسرانت را یاد میکنی؟فرمودند: سه موقعیت است که کسی از کسی یاد نکند: هنگامی که ترازوی اعمال گذاشته شود، تا وقتی که بداند آیا وزن اعمالش سنگین شد یا سبک؟ و هنگام [دادن] نامه [اعمال]، هنگامی که گفته شود «بياييد و كتابم را بخوانيد» (حاقه/۱۹) تا ببیند نامه [عمل] اش کجا قرار داده میشود: به دست راستش؟ یا به دست چپش؟ یا از پشت سرش؟ هنگام [عبور از] صراط، هنگامی که روی جهنم نهاده شود تا بفهمد که آیا نجات پیدا میکند یا خیر؟
سنن أبي داود، ج4، ص385؛ التبصرة (لابن الجوزي)، ج2، ص198-199 ؛الاعتقاد (للبيهقي)، ص210
تبصرهاگر این نقل از عایشه درست باشد شاید بر اساس همان منابع اهل سنت مقصود پیامبر ص این بوده است که من در آن موقعیت برای تو کاری نمیکنم؛ زیرا:
اولا در حدیثی که در منابع معتبر اهل سنت آمده و بزرگان آنها (مانند البانی)به صحیح بودنش تصریح کردهاند آوردهاند که پیامبر ص به برخی از افراد وعده داد که برای شفاعت کردن اتفاقا مرا در همین گونه مواقف جستجو کنید:
ب. انس بن مالک گوید: از رسول الله ص درخواست کردم که روی قیامت مرا شفاعت کند.فرمود: این کار را خواهم کرد.گفتم: یا رسول الله ص! کجا شما را بیابم؟فرمود: اول جایی که خواستی دنبال من بگردی بر صراط باشد.گفتم: اگر بر صراط شما را نیافتم؟فرمود: پس در [جایی که] ترازوی اعمال [برپا میشود] مرا جستجو کن.گفتم: اگر نزد ترازو نیافتم؟فرمود: پس مرا در کنار حوض [کوثر] جستجو کن؛ که من این سه موقفی است که حتما من در آنجا حضور خواهم داشت.
سنن الترمذي (ج4، ص621)
و ثانیا چنانکه قبلا به تفصیل و مستند به منابع اهل سنت بیان شد:https://yekaye.ir/about-the-wars-of-imam-ali/#_Toc111283934پیامبر اکرم ص به عایشه هشدار شدید داده بودند که مبادا کسی باشی که سگان حوأب بر تو پارس کنند؛ و در جریان حرکت وی برای جنگ جمل این واقعه برای او رخ داد و او همواره از اینکه به جنگ با علی ع اقدام کرده بود ابراز پشیمانی میکرد و باز در احادیث اهل سنت پیامبر اکرم هم برای صراط و هم برای میزان و هم برای حوض کوثر علی ع را حاضر و در مسیر درست معرفی کرده است؛ که در اینجا فقط دو مورد را که ناظر به حوض و صراط است و در دو حدیث مشترک است بر اساس منابع اهل سنت تقدیم شود:
ج. از سلمان فارسی روایت شده است که رسول الله ص فرمودند:اولین کسی که روز قیامت بر سر حوض کوثر بر من وارد میشود همان است که اولین نفر از شما بود که اسلام آورد یعنی علی بن ابیطالب.
التاريخ الكبير (لابن أبي خيثمة)، ص175
د. ابونعیم با چهار سند از حذیفه روایت کرده که از رسول الله پرسیدند: آیا علی ع را به جانشینی خود نمیگذاری؟فرمود: اگر ولایت علی ع را بپذیرید او را هدایتگری هدایتیافته خواهید یافت که شما را بر راه مستقیم حرکت خواهد داد.و در نقل دیگر این طور است که پیامبر ص فرمودند:اگر به خلافت علی ع تن دهید، که نمیبینم چنین کنید، او را هدایتگری هدایتیافته خواهید یافت که شما را بر راهی کاملا روشن حرکت خواهد داد
حلية الأولياء، ج1، ص64
ابن جزری در مناقب الأسد الغالب علي بن أبي طالب (ص33) بعد از اینکه سند این حدیث را از خودش تا حذیفه نقل میکند تصریح میکند که تمام رجال این حدیث موثقاند. @yekayeمتن و سند احادیث فوق
سنن أبي داود، ج4، ص385؛ التبصرة (لابن الجوزي)، ج2، ص198-199 ؛الاعتقاد (للبيهقي)، ص210
تبصرهاگر این نقل از عایشه درست باشد شاید بر اساس همان منابع اهل سنت مقصود پیامبر ص این بوده است که من در آن موقعیت برای تو کاری نمیکنم؛ زیرا:
اولا در حدیثی که در منابع معتبر اهل سنت آمده و بزرگان آنها (مانند البانی)به صحیح بودنش تصریح کردهاند آوردهاند که پیامبر ص به برخی از افراد وعده داد که برای شفاعت کردن اتفاقا مرا در همین گونه مواقف جستجو کنید:
ب. انس بن مالک گوید: از رسول الله ص درخواست کردم که روی قیامت مرا شفاعت کند.فرمود: این کار را خواهم کرد.گفتم: یا رسول الله ص! کجا شما را بیابم؟فرمود: اول جایی که خواستی دنبال من بگردی بر صراط باشد.گفتم: اگر بر صراط شما را نیافتم؟فرمود: پس در [جایی که] ترازوی اعمال [برپا میشود] مرا جستجو کن.گفتم: اگر نزد ترازو نیافتم؟فرمود: پس مرا در کنار حوض [کوثر] جستجو کن؛ که من این سه موقفی است که حتما من در آنجا حضور خواهم داشت.
سنن الترمذي (ج4، ص621)
و ثانیا چنانکه قبلا به تفصیل و مستند به منابع اهل سنت بیان شد:https://yekaye.ir/about-the-wars-of-imam-ali/#_Toc111283934پیامبر اکرم ص به عایشه هشدار شدید داده بودند که مبادا کسی باشی که سگان حوأب بر تو پارس کنند؛ و در جریان حرکت وی برای جنگ جمل این واقعه برای او رخ داد و او همواره از اینکه به جنگ با علی ع اقدام کرده بود ابراز پشیمانی میکرد و باز در احادیث اهل سنت پیامبر اکرم هم برای صراط و هم برای میزان و هم برای حوض کوثر علی ع را حاضر و در مسیر درست معرفی کرده است؛ که در اینجا فقط دو مورد را که ناظر به حوض و صراط است و در دو حدیث مشترک است بر اساس منابع اهل سنت تقدیم شود:
ج. از سلمان فارسی روایت شده است که رسول الله ص فرمودند:اولین کسی که روز قیامت بر سر حوض کوثر بر من وارد میشود همان است که اولین نفر از شما بود که اسلام آورد یعنی علی بن ابیطالب.
التاريخ الكبير (لابن أبي خيثمة)، ص175
د. ابونعیم با چهار سند از حذیفه روایت کرده که از رسول الله پرسیدند: آیا علی ع را به جانشینی خود نمیگذاری؟فرمود: اگر ولایت علی ع را بپذیرید او را هدایتگری هدایتیافته خواهید یافت که شما را بر راه مستقیم حرکت خواهد داد.و در نقل دیگر این طور است که پیامبر ص فرمودند:اگر به خلافت علی ع تن دهید، که نمیبینم چنین کنید، او را هدایتگری هدایتیافته خواهید یافت که شما را بر راهی کاملا روشن حرکت خواهد داد
حلية الأولياء، ج1، ص64
ابن جزری در مناقب الأسد الغالب علي بن أبي طالب (ص33) بعد از اینکه سند این حدیث را از خودش تا حذیفه نقل میکند تصریح میکند که تمام رجال این حدیث موثقاند. @yekayeمتن و سند احادیث فوق
۳:۲۹