۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۰۰
۱۰:۳۱
✦ مراسم شهادت حضرت صدیقه سلاماللهعلیها، پنجشنبه ۶ آذرماه برگزار شد. پیشنهاد ما این است که صوت کامل سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین مجتبی عرب را بشنوید و با ریز مباحث آشنا شوید. در ادامه خلاصهای از نکات کلیدی این سخنرانی را میخوانید:
باطن زندگی دنیا همان آخرت است؛ آخرت جایی نیست که بعداً برویم، بلکه اکنون درون آن هستیم.برخی دین را فقط مجموعهای از اصول اخلاقی با وعدهای نسیه به نام آخرت میبینند، درحالیکه دین بزرگترین نیروی بسیجکننده در تاریخ بوده و حتی قیام علیه دین نیز با خود دین شکل گرفته است. در اوج مادیت هم انسان به عنصر معنوی نیاز دارد.پیامبران اگر به دنبال توحید نبودند، درگیریای ایجاد نمیشد. ربوبیت یعنی اداره کردن پس از خلق؛ همان چیزی که فرعون ادعایش را داشت. دلیل مطالبهٔ توحید توسط خدا و پیامبران این است که تنها ضامن آزادی انسان از هر نوع بردگی است. در استعمار نو انسان نمیداند که برده است. در استعمار فرانو انسان خود با اراده به این سمت میرود. اما دعوای خدا این است که هیچکس حق ندارد بندگان او را به بردگی بگیرد. انسان فقط بندهٔ خداوند است.
شریعت محدودیتهایی دارد اما ذینفع آن مردماند، زیرا تنها راه حفظ آزادی حداکثری است. هدف دین این است که انسان بندهٔ خدا باشد. گروههایی برای منافع اقتصادی خود از انسان استفاده میکنند و نمیگذارند دین نظامشان را بر هم بزند، بلکه آن را در خدمت خود به کار میگیرند. آرمان اصلی دین از ابتدا مهدویت بوده است؛ ظهور یعنی تغییر کامل مناسبات جهانی و برپایی قسط.
وظیفهٔ پیامبران، ساختن بهشت در دنیاست و مهمترین ابزار اصلاح دنیا، سیاست است. امام (ره) فرمودند که دیانت همهاش سیاست است.تمدنهای گذشته گاه «توسعهٔ مفسدانه» داشتهاند؛ پیشرفت تکنیکی همراه با فساد. امروز هم عدهای از همین فساد بهره میبرند. جدال دین با این نگاه دنیامحور است. نمونهٔ امروز، اسرائیل است که بر اساس شاخصها توسعهیافته محسوب میشود، و دوگانهای میسازند که مقابله با آن را مقابله با توسعه جلوه دهند.
در خطبهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها در «احتجاج طبرسی» آمده که نبود امام علی علیهالسلام حتی دنیای مردم را تباه میکند و مردم زمانی سراغ ایشان رفتند که پشیمانی دیگر سودی نداشت. اینها غیبت را با فلسفهای تعریف میکنند که گویی برای کنف کردن عالم است و ما باید همهچیز را خراب کنیم تا به ظهور برسیم. این در حالیست که امامین انقلاب، صراحتاً از ساخت تمدن اسلامی پیش از ظهور سخن میگویند.خورشید پشت ابر خاموش نیست؛ امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف رهبر پنهان حوادث عالم است و جهان صاحب دارد. او آوردنی است، نه آمدنی، و پرسش اصلی این است که نقش ما در این مسیر چیست.@ysc_heyat
باطن زندگی دنیا همان آخرت است؛ آخرت جایی نیست که بعداً برویم، بلکه اکنون درون آن هستیم.برخی دین را فقط مجموعهای از اصول اخلاقی با وعدهای نسیه به نام آخرت میبینند، درحالیکه دین بزرگترین نیروی بسیجکننده در تاریخ بوده و حتی قیام علیه دین نیز با خود دین شکل گرفته است. در اوج مادیت هم انسان به عنصر معنوی نیاز دارد.پیامبران اگر به دنبال توحید نبودند، درگیریای ایجاد نمیشد. ربوبیت یعنی اداره کردن پس از خلق؛ همان چیزی که فرعون ادعایش را داشت. دلیل مطالبهٔ توحید توسط خدا و پیامبران این است که تنها ضامن آزادی انسان از هر نوع بردگی است. در استعمار نو انسان نمیداند که برده است. در استعمار فرانو انسان خود با اراده به این سمت میرود. اما دعوای خدا این است که هیچکس حق ندارد بندگان او را به بردگی بگیرد. انسان فقط بندهٔ خداوند است.
شریعت محدودیتهایی دارد اما ذینفع آن مردماند، زیرا تنها راه حفظ آزادی حداکثری است. هدف دین این است که انسان بندهٔ خدا باشد. گروههایی برای منافع اقتصادی خود از انسان استفاده میکنند و نمیگذارند دین نظامشان را بر هم بزند، بلکه آن را در خدمت خود به کار میگیرند. آرمان اصلی دین از ابتدا مهدویت بوده است؛ ظهور یعنی تغییر کامل مناسبات جهانی و برپایی قسط.
وظیفهٔ پیامبران، ساختن بهشت در دنیاست و مهمترین ابزار اصلاح دنیا، سیاست است. امام (ره) فرمودند که دیانت همهاش سیاست است.تمدنهای گذشته گاه «توسعهٔ مفسدانه» داشتهاند؛ پیشرفت تکنیکی همراه با فساد. امروز هم عدهای از همین فساد بهره میبرند. جدال دین با این نگاه دنیامحور است. نمونهٔ امروز، اسرائیل است که بر اساس شاخصها توسعهیافته محسوب میشود، و دوگانهای میسازند که مقابله با آن را مقابله با توسعه جلوه دهند.
در خطبهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها در «احتجاج طبرسی» آمده که نبود امام علی علیهالسلام حتی دنیای مردم را تباه میکند و مردم زمانی سراغ ایشان رفتند که پشیمانی دیگر سودی نداشت. اینها غیبت را با فلسفهای تعریف میکنند که گویی برای کنف کردن عالم است و ما باید همهچیز را خراب کنیم تا به ظهور برسیم. این در حالیست که امامین انقلاب، صراحتاً از ساخت تمدن اسلامی پیش از ظهور سخن میگویند.خورشید پشت ابر خاموش نیست؛ امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف رهبر پنهان حوادث عالم است و جهان صاحب دارد. او آوردنی است، نه آمدنی، و پرسش اصلی این است که نقش ما در این مسیر چیست.@ysc_heyat
۱۱:۱۶
رت زهرا - حجتالاسلام عرب.mp3
۴۲:۴۱-۳۹.۳۱ مگابایت
● حقیقت دنیا و پیوستگی با آخرت○ توحید، نفی ربوبیتهای مصنوعی● شریعت و ساخت جامعهٔ آزاد○ سیاست، ابزار تحقق آرمان دینی● مهدویت و نقش ما در عصر غیبت
۱۱:۱۶
۸:۳۲
• قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَق ﴿۱﴾پناه میبرم به پروردگار سپیدهدم؛ که از دل تاریکی، روشنی میرویاند.
فلق؛ نامی که بر این دوره نهادهایم، تنها یک عنوان نیست. چراغیست که میخواهیم در دست بگیریم تا در میان غبار ابهامها، راه را ببینیم، مسیر را بشناسیم و قدمهایمان را بر صراطی استوارتر بگذاریم. این دوره، «فلق» است. چرا که آمده تا تاریکی ندانستن را بشکافد و افق نقش و رسالت ما را روشنتر کند.
دورهٔ معرفتی #فلق، با عنوان *«از دغدغه تا اثرگذاری: نقش زن مسلمان و نخبه در جامعه» *به ما خواهد گفت زن مسلمان امروز در ساختن فردا چه جایگاهی دارد، چه مسئولیتهایی بر دوشش نهاده شده و چگونه میتواند با ایمان، معرفت و مهارت اثرگذار باشد، سازنده باشد و نور حضورش در تاریکیهای این زمانه، چون سپیدهدمی از جنس فلق، دلها را روشن کند.
فلق دعوتیست برای برخاستن، فهمیدن و اثر گذاشتن.
۱۴:۱۳