۲۳ تیر
۲۴ تیر
﷽📍 حضرت اباالفضل العبّاس(ع) بر اوج قلّۀ «بِرّ و نیکی» با دادن جان و آب❗️📌می خواهم روایت معروف دیگری بخوانم تا با این بحث تطبیق شود. روایت از زین العابدین(ع) است؛ حضرت فرمودند: برای عمویم عبّاس، در بهشت مقامی است که تمام شهدا به آن غبطه می خورند. حالا چرایش را خواهم گفت. اکثر مقاتل این مطالب را نوشته اند و شما حالا خوب می فهمید که مسئله چیست. من قبل از توضیح روایت، باید نکاتی را در باب نعمت های متّصله و منفصله عرض کنم. اشرف این نعمت ها چیست؟ اوّل برویم سراغ نِعَم منفصله؛ در میان نعمت های منفصله، آن چیزی که حیات همه به آن بستگی دارد چیست؟ (و جعلنا من الماء کل شیءٍ حی) 1️⃣؛ هر موجود زنده ای از «آب» زندگی دارد. در میان نعمت های منفصله، چیزی ارزنده تر از آب وجود ندارد. می گویند موجودات زنده، زندگی شان به آب است. در میان نعمت های متّصله، به اعضا و جوارح نگاه کن. اجزای رئیسۀ انسان، سر، چشم و دست است...بیا بالاتر؛ از همه مهم تر «جان» است؛ چون انسان همۀ این نعمت ها را برای جان خودش می خواهد. من بنا گذاشتم از وقتي آمدم اينجا، میدانستم حاج احمد آقا اينجا نشسته و ميدانم همگي حاجت داريم. گفتم ميخواهم امشب ذکر مصيبت براي يک نفر کنم نه براي شما.من یک مطلب دیگر را هم دربارۀ شرایط زمانی و مکانی بگویم. آن هایی که در علم هیأت واردند، می گویند: از نظر زمانی، روز عاشورا در سال 61 هجری، درست آن موقعی که زمان شدّت گرما است. از نظر مکانی هم می دانید که کربلا، یک منطقه حارّه و گرمسیر است. التماس دعا. وارد ذکر مصيبت مي شويم.1️⃣سورۀ مبارکۀ انبیا، آیۀ 30
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم#استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی 🆔 @zaer_ir
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم#استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی 🆔 @zaer_ir
۱۴:۳۵
السلام علیک یا ابوالفضل العباس (ع) 💚تاسوعای حسینی تسلیت باد 🖤🖤🖤🥀#یا_حسین #یا_ابوالفضل_العباس #محرم 🆔 @zaer_ir
۱۴:۵۸
![Default Gift Icon](/img/default_gift.png)
پاکت هدیه
کانال زائر
نذر ابوالفضل العباس جهت شفای تمام بیماران. الهی آمین 💚💚🖤
نذری بده
کمک کن به اسم شما نذری داده شود، نذری توسط مسجد آدینه کارسازی خواهد شد.6037997599041622
۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال
از ۱۷,۸۰۰,۰۰۰ ریال
۴۴%
از ۱۷,۸۰۰,۰۰۰ ریال
مهلت تمام شد
جزئیات
۱۸:۰۵
۲۵ تیر
۲۶ تیر
السّلام عَلیَ الحُسَین (ع) وعَلی عَلِِِّیِ ابن الحُسَین (ع) وعَلی اوْلادِ الحُسَین (ع) و عَلی اَصحابِ الحُسَین (ع) 🖤💚
#عاشورای_حسینی #محرم 🆔 @zaer_ir
#عاشورای_حسینی #محرم 🆔 @zaer_ir
۱۲:۴۹
﷽📍 پیوند انبیا(ع) و گریۀ حضرت زکریّا(ع)برای امام حسین (ع)❗️📌روایت دیگری بخوانم. این روایت دربارۀ سورۀ حضرت مریم(س) است. روایت این است که شخصی دربارۀ این رموزی که در ابتدای سوره آمده است(کهیعص) سؤال می کند. حضرت می فرمایند: این حروف از غیب هایی است که خداوند به حضرت زکریّا(ع) تعلیم فرمود. «زَکَرِیَّا سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا»؛ قضیّه از این قرار است که حضرت زکریّا(ع) از خدا درخواست کرد که اسمای پنج تن(ع) را به او یاد دهد. خداوند به جبرئیل(ع) گفت: برو و به او نام هایشان را بگو! جبرئیل(ع) هم اسما را به او یاد داد. البتّه انبيا(ع) از آدم تا خاتم همه ميدانستند. گاهي تعبيراتي ميکنند. يک چيزهايي بوده که ميگفتند که ماوراء اينها بوده. «فَکَانَ زَکَرِیَّا إِذَا ذَکَرَ محمّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَى کَرْبُهُ»؛ زکریّا هرگاه نام پیغمبراکرم(ص)، حضرت علی(ع)، فاطمۀ زهرا(س) و امام حسن(ع) را می شنید، سُرِّیَ؛ یعنی غم و غصّه از دلش بیرون می رفت و ناراحتی اش برطرف می شد. « وَ انْجَلَى كَرْبُهُ وَ إِذَا ذَكَرَ اسْمَ الْحُسَيْنِ (ع)»؛ به اسم امام حسین(ع) که می رسید، «خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَةُ»؛ به نفس نفس می افتاد و دیگر نفَسش بیرون نمی آمد، «فَقَالَ: ذَاتَ یَوْمٍ إِلَهِی مَا بَالِی إِذْ ذَکَرْتُ أَرْبَعَةً مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی»؛ روزی پرسید که خدایا! چرا هر وقت از این پنج تن، نام چهار نفر اوّل را می آورم، همّ و غمّ من، از بین می رود، «وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ تَدْمَعُ عَیْنِی»؛ امّا تا می گویم: «حسین»! اشک از چشمانم پایین می آید. سرّ این قضیه چیست؟ «فَأَنْبَأَهُ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ»1️⃣؛ خدا جریان امام حسین (ع) را به زکریا(ع) خبر داد. اینکه من عرض کردم این مسئله در شیعه هست و آن را هیچ کاری نمی شود کرد، ریشه دارد و منحصر به یک زمان خاص نیست. تا این پیوند هست، راه نجات هست. 1️⃣بحارالأنوار، ج14، ص 178
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم#استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی 🆔 @zaer_ir
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم#استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی 🆔 @zaer_ir
۱۴:۱۸
۲۷ تیر
چگونه وام اربعین بگیریم؟به تازگی وزیر اقتصاد اعلام کرده است که زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت میکنند، میتوانند تسهیلات مربوط به سفر ایام اربعین دریافت کنند. این تسهیلات در سال گذشته تا سقف پنج میلیون تومان مشخص شد و برای حضور زمینی زائران اربعین از سوی بانکهای زیرمجموعه این وزارتخانه پیش بینی شد.اگر طبق روال سال گذشته این تسهیلات پرداخت شود، متقاضیان زائر سرپرست خانوار به منظور دریافت و ثبت نام وام اربعین، میتوانند نسبت به درخواست تسهیلات در سامانه حج و زیارت (سماح) به نشانی samah.haj.ir اقدام نمایند. در صورتی که متقاضیان از مرزهای زمینی خارج شوند، مبلغ این تسهیلات به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانکها به حساب یارانه آنها واریز شده و با اقساط یکساله از یارانه آنها کسر میشود.برخی شنیدهها حاکی از آن است که برای دریافت وام اربعین، ابتدا باید در سامانه سماح ثبت نام کرده و سپس به صورت اینترنتی یا با مراجعه حضوری به شعب بانک ملی درخواست وام کنید.
گفتنی است؛ تا امروز خبر مبنی بر اعطای وام و تسهیلات بانکی از سوی بانکهای عامل به زائران اربعین اعلام نشده و بر اساس تجربیات سال گذشته، به احتمال زیاد با نزدیک شدن به ایام اربعین اطلاع رسانی میشود.
گفتنی است؛ تا امروز خبر مبنی بر اعطای وام و تسهیلات بانکی از سوی بانکهای عامل به زائران اربعین اعلام نشده و بر اساس تجربیات سال گذشته، به احتمال زیاد با نزدیک شدن به ایام اربعین اطلاع رسانی میشود.
۱۰:۱۷
۲۸ تیر
﷽📍 قیام امامحسین(ع) برای عمل به احکام الهی بود ❗️📌همان خطبه ای که حضرت خواندند و این تعبیر معروف که دارد: «أَ لَاتَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَایُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَایُنْتَهَى عَنْهُ»، نگاه کنید، می فهمید که امام حسین (ع) به طور کلّی، جنبه های عملی را پیش می کشد و بحث مسائل اعتقادی مطرح نیست. از این عبارت، «أَنَّ الْحَقَّ لَا یُعْمَلُ بِهِ»؛ معلوم می شود که واجبات، عمل نمیشود، «وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُنْتَهَى عَنْهُ»1️⃣؛ محرّمات نیز انجام می پذیرد، یا زمانی که حضرت از مدینه می خواهد حرکت کند، برای برادرش محمّدبن حنفیّه وصیّت نامه می نویسد و آن را به او می دهد. حضرت در آن وصیّت این طور می نویسد: «أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرَ»2️⃣؛ می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. واضح است که امر معروف و نهی منکر، مربوط به اعتقادات نیست و برای فروع دین است. گذشته از این، کسی در آن موقع، جنبه های اعتقادی را هدف گیری نکرده بود. مگر یزید می گفت: خدا دروغ است؟ قیامت دروغ است؟ اصلاً و ابداً از این حرف ها نمی زد. حتّی برای ظاهرسازی می رفت و امام جماعت می ایستاد. با اعتقادات، مخالفت نمی کرد. در سطح جامعه، به عنوان منکر خدا، قیامت، مبدأ و معاد شناخته نمی شد. آنچه در آن زمان مطرح بود، جنبه های عملی بود. هدف و انگیزۀ امام حسین(ع) از قیام هم، بحث عملی بود؛ یعنی حضرت می خواست در مقابل ضربه زدن به روحیۀ تعبّد و تنسّک جامعه اسلامی نسبت به احکام الهی بایستد. هدف قیام به طور کلّی، این بود. نسبت به جميع احکام بود.1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص 1162️⃣ بحارالأنوار، ج44، ص 229
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم #استقامت_و_پایداری #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🆔 @zaer_ir
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم #استقامت_و_پایداری #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🆔 @zaer_ir
۱۹:۲۴
۲۹ تیر
🏴 آغاز فروش ارز اربعین توسط ۷ بانک از ۷ مرداد
🟢بانک مرکزی دستورالعمل «ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین حسینی (ع) در سال ۱۴۰۳» را به هفت بانک عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد.🟡فروش ارز ( اسکناس ) به زائرین متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰،۰۰۰ دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود.🟠ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.🔴فروش #ارز به زائرین بالای پنج سال از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه «نظارت ارز (سنا)» در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکانپذیر است. 🟤ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبتنام در سامانه سماح، فعال میگردد. 🟣در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود. 🔵سرپرستان خانوار میتوانند بهمنظور خرید #ارز_اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع است...🔻#اربعین🆔 @zaer_ir
🟢بانک مرکزی دستورالعمل «ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار به زائرین اربعین حسینی (ع) در سال ۱۴۰۳» را به هفت بانک عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد.🟡فروش ارز ( اسکناس ) به زائرین متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰،۰۰۰ دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران (ETS) خواهد بود.🟠ضمناً دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.🔴فروش #ارز به زائرین بالای پنج سال از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «برگه تردد اربعین» معتبر زائر، ثبت در سامانه «نظارت ارز (سنا)» در سرفصل «ارز زیارتی اربعین» و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه امکانپذیر است. 🟤ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی فرآیند ثبتنام در سامانه سماح، فعال میگردد. 🟣در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود. 🔵سرپرستان خانوار میتوانند بهمنظور خرید #ارز_اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب آن بانک مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز بلامانع است...🔻#اربعین🆔 @zaer_ir
۱۶:۳۱
۳۰ تیر
﷽📍 خداوند کسانی که اهل تلوّن، رنگ عوض کردنند مبغوض میدارد ❗️📌من یک روایت از امام علی(ع) می خوانم تا تقابل بین «استقامت» و «تلوّن» روشن شود. حضرت می فرماید: «اِعْلَمُوا أَنَّ اللهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُبْغِضُ مِنْ عِبَادِهِ الْمُتَلَوِّنَ»؛ بدانید که خدای متعال از بین بندگانش، آن هایی را که رنگ عوض می کنند و به قول معروف، هر روز به یک شکل و مدل در می آیند و در مسیر حق استقامت ندارند مبغوض می دارد. «فَلَا تَزُولُوا عَنِ الْحَقِّ»؛ پس از حق دست برندارید. معلوم می شود نظر امام علی(ع) به کسانی است که حق را تشخیص داده اند، راه رسیدن به آن را هم پیدا کرده اند و چه بسا مدّتی هم در آن راه قدم گذاشته اند، ولی بعداً عواملی موجب شده که در این مسیر پایداری نکنند. حضرت می فرماید: «فَلَا تَزُولُوا عَنِ الْحَقِّ وَ وَلَایَةِ أَهْلِ الْحَقِّ فَإِنَّه مَنِ اسْتَبْدَلَ بِنَا هَلَکَ»1️⃣؛ دست از حق بر ندارید و از ولایت اهل حق خارج نشوید؛ زیرا اگر کسی به جای ما شخص دیگری را به ولایت برگزیند، هلاک می شود. کسانی که از حق کناره گرفته و رابطه شان را با راهبران به سوی حق قطع کنند، هلاک خواهند شد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 10، ص 105
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم #استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🆔 @zaer_ir
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم #استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
🆔 @zaer_ir
۱۱:۱۵
رئیس سازمان هواپیمایی: بلیت اربعین از مبدا تهران برای مسیر رفت و برگشت ۱۰ میلیون و مشهد ۱۲ میلیون تعیین شد. این قیمت فقط در بازۀ زمانی از ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور اعمال میشود.
۱۳:۲۰
۳۱ تیر
﷽رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَعَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:«إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ هَلَكَ دِينُهُ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ»ترجمه: آن گاه که سختی و بلا بر شما وارد شد، اموال خود را فدای جان های خود نمایید، و آن گاه که سختی های شدید نصیب شما شد جان های خود را فدای دین خود کنید و بدانید کسی هلاک و نابود است که دین خود را از بین برده باشد و آن کسی غارت زده است که دینش به غارت برود. آگاه باشید کسی که بهشت را در دست خود دارد هیچ گونه فقر و تهیدستی ندارد و اگر کسی که به آتش و جهنّم برود فقیر و بدبخت است هر چند الان همه دنیا را هم داشته باشد.شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: آن گاه که سختی روی می آورد به شما، اموالتان را فدای جان هایتان بکنید؛ یعنی برای حفظ جان، دست از مال بردارید.«فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ»؛ مال را فدای جان بکنید. «وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ»؛ آن گاه که سختی دشواری متوجّه شما شد، در آن جا جان ها را فدای دینتان بکنید. در ابتدا می فرماید:« إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ». دوّم می فرماید: «وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ»؛ فرق بین بلیّه با نازله در این است: بلیّه، دشواری است، دشواری های به تعبیر ما مادّی است که پیش می آید. شما دست از مال بردار برای اینکه جانت حفظ بشود. هیچ وقت جانت را فدای مالت نکن، هیچ عاقلی این کار را نمی کند. آدم مال را که می خواهد، برای چه می خواهد، برای جانش می خواهد. از این طرف، اگر دشواری سختی پیشامد کرد، آن جایی که ضربه به دین می خورد؛ تفاوت این است: آن جایی را که مسئله دنیایی در پیش باشد، جانت را حفظ بکن، اگر نه دشواری سخت، دشواری سخت این است که ضربه به دینت می خواهد بخورد، شد؟! اینجا جانت را فدای دینت بکن. توجّه کنید! این تفاوت هایی است که... بعد می فرماید: «وَاعْلَمُوا» بدانید «أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ هَلَكَ دِينُهُ»؛ از بین رفته آن کسی است که دینش از بین برود؛ فهمیدی چه می گویم؟ نه جانش از بین برود. خوب دقّت کنید! جان از بین رفتن، غیر دین از بین رفتن است. شد؟! انسان آن گاه از بین می رود که دینش از بین برود، نه جانش از بین برود. جان برود؛ ولی دین حفظ بشود با رفتن جان؛ توجّه می کنید؟ این همان حرکت امام حسین؟ع؟است، می خواستم این را عرض کنم. در آن جا بود. «وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ هَلَكَ دِينُهُ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ»؛ آن کسی را که به اصطلاح ما می گوییم: غارت زده است، مال هایش را همه را دزد برده است، غارت کردند بردند،حریب؛ غارت زده مالی را می گویند.«وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ»؛ غارت زده آن کسی است که دینش به غارت برود، نه مالش، نه جانش، برود امّا دینش بماند. جمله سوّم:«أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ»؛ آگاه باشید! تهیدستی نیست در کار، بعد از آنی را که انسان، بهشت را به دست آورده است. کسی که بهشت در دست دارد، تهیدست نیست. «أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ»؛ بعد از اینکه بهشت را در دست گرفتی، تو تهیدست نیستی؛ دستت پر است. از آن طرف «لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ»؛ بله، و آن که همه دنیا و مافیها را به دستت بگیری؛ ولی توی جهنّم بخواهی بروی، تو تهیدستی.
وسائل الشیعه جلد 16، صفحه 192قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) كَانَ فِي وَصِيَّةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لِأَصْحَابِهِ إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ هَلَكَ دِينُهُ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ- أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ
#شرح_حدیث#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی 🆔 @zaer_ir
وسائل الشیعه جلد 16، صفحه 192قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) كَانَ فِي وَصِيَّةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لِأَصْحَابِهِ إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ هَلَكَ دِينُهُ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ- أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ
#شرح_حدیث#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی 🆔 @zaer_ir
۱۳:۲۹
۳ مرداد
﷽📍 اثر ایمان بهربوبیّت خداوند بر سر دو راهی مادّیّت و معنویّت❗️📌روایت از پیغمبر اکرم(ص) است. «قَالَ رَسولُ اللهِ(ص): ذاقَ طَعمَ الإیمانِ مَن رَضِیَ بِالله رَبّاً»1️⃣؛ کسی طعم ایمان را چشیده است که از «پروردگار بودنِ خدا» خشنود و راضی باشد. می دانید «رضایت» مربوط به قلب است. مثلاً وقتی کسی می گوید: راضی شدی؟ مخاطب به دل خود مراجعه کرده و بعد پاسخ می دهد که آری یا نه. رضایت، از امور مربوط به قلب است. کسی طعم ایمان را چشید که از اینکه خدا پروردگارش باشد، خشنود و راضی شد؛ یعنی هرگاه ربوبیّت حق در دل کسی وارد شد او طعم ایمان را خواهد چشید. اعتراف نسبت به ربوبیّت حق، اعترافی زبانی و حتّی برهانی هم نیست؛ این اعتراف، ایمانی شده است.حتّی در دعاها هم به ما یاد می دهند که بگو: «رَضِیتُ بِاللهِ رَبّاً»؛ راضی هستم که «الله»ربوبیّت دارد و ربِّ من است. «رَضِیتُ بِاللهِ رَبّاً»؛ یعنی دلم قبول کرده است که او پروردگارم باشد. تا دل قبول نکرده، ایمان به وجود نیامده، آن ترس و آن حزن و اندوه هنوز هست. تعلّقات مادّی در برابر راه حق قرار بگیرند، سر دوراهی که برسی، خدا را رها می کنی و به دنیا می چسبی. ولی اگر در دلت فرو رفت، همان می شود که گفتم؛ دل می کَنی و به خدا می پیوندی. چون هر دو تعلّق وجود دارد. یکی این طرف است و یکی آن طرف. اینجا است که معادله شروع می شود و بعدش هم مبادله می کنی. یعنی معنویّت را بر مادّیّت ترجیح می دهی. اگر ربوبیّت حق، در دل انسان وارد شود، انسان در راه حق پایداری خواهد کرد و این مسیر را با سلامت به پایان خواهد رساند. 1️⃣کنزالعمّال، ج 1، ص 25 - اصول کافی، ج 2، ص 525
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم #استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی🆔 @zaer_ir
#سلوک_عاشورایی_منزل_پنجم #استقامت_و_پایداری#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی🆔 @zaer_ir
۶:۴۵