"هنرمقدس" راه سومی که دختران هنرمند مسلمان برگزیدند گزارشی از تئاتر تعزیه "علیامخدره" به کارگردانی مریم شعبانی در زمانی که ناصرالدین شاه ترجیح میداد زنها در فضای روزمره و تجملی خودشان سیر کنند؛ دو دختر او و خواهرش تلاش کردند تا خودشان پولی را جمع کنند و تعزیه و شبیه خوانی راه بیندازند. این سه زن در کاخ ناصرالدین شاه در برابر مشکلاتی که در قصر سد راهشان میشد ایستادند و تعزیهای برپا کردند. اکثر ما از این اتفاق بی خبر بودیم تا حال که پس از گذشت حدود یک سده در روزگاری دیگر که بساط سلطنتها جمع شده و سایه پرچم جمهوری اسلامی بر سر این سرزمین افتاده است؛ زنان هنرمندی برخواستهاند که با اجرای نمایش «علیا مخدره» روایتگر آن اتفاق باشند.
تغییر به احسن بررسیرمشکلات حقوقی همسران شهدا در خصوص فرزندانشانپس از شهادت پدر #حضانت فرزندان با مادر و #ولایت با ولی قهری(پدربزرگ) است. تقسیم حقوق و نیازمندیهای کودک به طریق ترسیم شده تا زمانی که زندگی در حالت عادی و بدون بحران پیش برود و اتفاق نظر در مسائل گوناگون میان حاضن و ولی قهری وجود داشته باشد مناسب و در جهت حفظ منافع و صلاح کودک است؛ در غیر این صورت سبب پیدایش آسیب و یا خلعهایی در زندگی مادر و فرزند میشود.بهتر است قانونگذاران در این حوزه ضمن توجه به شرایط روز، جایگاه امروز #زنان و مادران در جامعه و تغییرات اقتصادی و فرهنگی که نسبت به زمان گذشته داشتهاند، در قوانین موجود بازنگری کرده به نحوی که ضمن حفظ احترام و جایگاه ولیقهری، اختیارات مادر افزایش پیدا کرده و شرایط در موارد خاص و بحرانی که اختلاف نظر میان حاضن و ولیقهری وجود دارد، #مسیر_بنبست همیشه به سوی مادر نباشد.
زهرا امامی، همسر شهید مدافع حرم محمدحسین مرادی و مدیرعامل موسسه فرهنگی رباب
تحول لازمه هویت اجتماعی دختران بررسی هویت اجتماعی دختران پی از انقلاب اسلامی، شرایط موجود، تهدیدها و فرصتها یکی از عوامل مبنایی که ما را همواره از مردم عقبتر نگه میدارد، نگاه منفی و سلبی نسبت به تغییرات است. این که همواره ایدهآلهایمان را در دهها سال قبل جستجو کنیم و #زن،#دختر، جامعه و سبک زندگی ایدهآل در پس ذهنمان، تصویر صد سال پیش آنها است، گویی دوست داریم اتفاقی بیفتد که این فناوری، رسانه و فجازی و... بالکل نابود بشود و به صد سال قبل برگردیم! با فهم و باور واقعی به توانمندیهای #دختران امروزی، با همه پیچیدگی، هوشمندی، درک قوی و عمیق، نوآوری، جسارت، مهارتها و توانمندیهای منحصر به فردشان که چه بسا در طول تاریخ بی سابقه است و بزرگترین فرصتها برای رشد فردی و نقشآفرینی اجتماعی موثر را فراهم میآورد، باید آنها را در موضع و موقعیت #حلال_مسائل قرار دهیم نه در موقعیت مساله!
فاطمه اردبیلی، عضو شورای مرکزی جمعیت دختران ایران، پژوهشگر و فعال حوزه دختران
زخمهایی باز بهنام مسائل زنان و جنسیت نسبت پارادایم سیاسی غرب با کنشگری زنانه و عرصه خانواده در متن حوادث یکسال اخیر آنچه در سالهای اخیر در ایران قابل مشاهده است، وجود کاستیها و معایبی در حوزه اندیشه و ترتیبات نهادی در نسبت با #زنان بوده که با ایجاد زخمهایی باز، موجبات سواستفادههای مداخله جویانه جریانات بیگانه را فراهم آورده است. این کاستیها در وهله اول به دلیل نبود #نظام_نظری_منسجم و تئوری پردازی روزآمد در موضوعات مربوط به زنان در نسبت با جامعه و خانواده، با نظر به منابع اسلامی و بومی متولد شدهاند.#خانواده هدف اصلی جریان مدرنیته در غرب بوده است و مهمترین کانون انحراف و تاثیرپذیری را به خود اختصاص میدهد؛ چراکه افراد خارج از نهاد طبیعی خانواده و با از دست دادن شانس دریافت ارزشهای هنجارین و اصولی، تبدیل به #بردههای_نظام_سرمایهداری و گوش به فرمان بازار خواهند بود.
فمینیسمِ جنبش خوار نحوه مواجهه متفاوت فمینیسم با جنبشهای شکل گرفته در جهان
همچنانکه #فمینیسم دانش را مصادره میکند و به نفع خود و با لنز #زنمحوری به آن مینگرد درباره جنبشهای اجتماعی نیز میتوان آن را جنبشخوار دانست که هر جنبشی را که در جهان توسط #زنان رقم بخورد و هدفش ارتقای وضعیت زنان باشد، به نام خود مصادره میکند و اگر جنبشی برای زنان و به نفع زنان باشد اما منطبق بر آموزههای فمینیستی نباشد به راحتی #بایکوت میکند. اسلامخواهی و حجابخواهی زنان مسلمان فرانسوی و جنبشهایی نظیر «به حجاب من دست نزن» که فمینیسم در برابر آنها #سکوت میکند اما در دفاع از چندین نفر از مخالفان حجاب یک جریان رسانهای قوی ایجاد میکند و در تمام رسانههای جهانی به ان ضریب میدهد وهمزمان در مقابل راهپیماییهای متعدد معتقدین به حجاب در تشییع شهدا، 22 بهمن و در راهیپیمایی باشکوه اربعین به کلی نادیده گرفته میشود.
پیوستن به معاهدات و #اسناد_بینالمللی، برای کشورهای عضو، تعهداتی ایجاد میکند که باید در برابر آنها به جامعه جهانی پاسخگو باشند. بنابراین کشورهایی که قوانین داخلی یا اعتقادات دینی آنها همسو با مفاد این قراردادها نیست، امکان اجرایی کردنشان را ندارند. مفهوم برابری جنسیتی، وقتی قرار است حافظ منافع همه جنسیتها (#LGBTQ) و نه فقط مردان و زنان باشد، طبیعتا با روح قوانین و شرعیات ما سازگار نیست. از آن گذشته، خلقت #زنان و #مردان به دلیل نقشهای متفاوتی که در اجتماع و محیط خانوادگی برعهده دارند، متفاوت با یکدیگر صورت گرفته است. هر تکوینی متناسب با نقشی است که زن یا مرد باید ایفا کنند، در این صورت چگونه میتوان برای تکالیف متفاوت، دم از #حقوق برابر زد؟
خط سوم از غزه میگوید بررسی برنامه تلوزیونی خط سوم از نقش خانواده و زنان در مقاومت در مدارس [سرزمینهای اشغالی] بچههای فلسطینی اجازه حمل پرچم کشورشان و حتی اسم فلسطین را ندارند. نه چیزی از تاریخ فلسطین میآموزند و نه جغرافیای ان، چهکسی به آنها یاد میهد؟ بدون شک خانواده و بخصوص #مادرانشان!! هر فرد فلسطینی راوی قصههای بسیاری است اما ما در زمینه روایت این قصهها ضعیف عمل کردهایم و نمونه عینی از آن نمیبینیم. مهاجران فلسطینی در لبنان همه از نزدیک شاهد جنایات اسرائیل بودند اما کسی #روایت آنها را به گوش جهان نمیرساند. وی علت این کمکاریها را ضعف نهادها و سازمانهای فرهنگی میداند. #کودکان_فلسطینی با آرمان ظلمستیزی و نابودکردن اسرائیل متولد شده و بزرگ میشوند. این روزها مادران فلسطینی خود راوی داستان کودکانشان هستند و در این واقعیتها دست تنها هستند؛ در دنیایی که والتدیزنیها به بهانه کودکان، ماشین خلق پول میشوند و با همان سرمایه بمب بر سر کودکان میریزند.
فاطمه امی، کارشناسی ارشد حقوق خانواده دانشگاه شهید بهشتی
چهره زنانه اقتصاد بررسی پژوهش کلودیا گلدن، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳، با موضوع «مشارکت زنان در بازار کار جهانی»
مسیرهای توسعه یافتگی زنان و امکان دستیابی آنها به منابع قدرت و ثروت باید به گونه¬ای تعریف شود که هم متناسب با قابلیت¬های آنها باشد و هم زنان در این مسیر آزادی انتخاب داشته باشند. اینکه زنان برای رسیدن به رشد اقتصادی مجبور باشند طبیعت زنانه خود را به حاشیه برانند نسبتی با آزادی ندارد یافتههای گلدین نشان میدهد که افزایش بودجه دولت برای مراقبت از کودکان، سیاستهای حمایتی در مورد مرخصی مادران و تعدد مشاغل پردرآمد، انعطافپذیر و سازگار با خانواده، میتواند به کاهش شکاف دستمزد جنسیتی کمک کند، اما حدی از این شکاف همچنان باقی مانده است. گویا کماکان بسیاری از زنان در چالش بین شغل و خانواده، خانواده را ترجیح میدهند، که میتواند بر فطری بودن این گرایش دلالت داشته باشد.
تسخیر لانه از نگاه دختران دانشجو گفتوگو با فائزه مصلحی دانشجوی حاضر در تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ حضور #خانمها در انقلاب، حتی پیشاپیش آقایان بود. یک روز آنروزها [مقام معظم رهبری] دیداری در لانه داشتند و بعد از آنکه با گروگانها دیدار داشتند، به فضای بیرونی آمدند و روی صندلی نشستند. من از ایشان سوال داشتم و ایشان با لبخند و روی گشاده پاسخ من را دادند. من احساس نکردم که حضورم در آن مجموعه سوال برانگیز بود. یک بحث مهم هم بحث #اسنادی بود که رشتهرشته شده بودند و باید بازسازی میشدند و دانشجویان در این زمینه کمک کردند. نوعا خانمها در این کارها باحوصله بودند و کمک میکردند. آقایان هم بودند، اما بیشتر خانمهای دانشآموز و دانشجو کمک کردند. #آزادی که امریکا بخواهد برای #زنان بیاورد، چه آزادی است؟ این یک سوال جدی است. با این آزادی زن به ارزشهایی نزدیک میشود که حول محور شی بودن میچرخد. این #شیئیت_زن دستاورد امریکا و نظام غربی است تا بتواند سلطهاش را بیشتر کند.
فائزه مصلحی، استاد دانشگاه و دانشجوی حاضر در تسخیر لانه جاسوسی
حقوق بشر، زنان و خبرنگاران شهادت سه زن خبرنگار در حملات اخیر رژیم صهیونیستی در سکوت فمینیسمها و مجامع حقوق بشری «دعاء شرف»،«سلما مخیمر» و«لام میمه» سه #زن خبرنگار شهید هستند که در کنار «شیرین ابوعاقله» که سال گذشته هدف مستقیم تیرهای اسرائیل قرار گرفت، در روزهای اخیر در کنار سایر همکارانشان در غزه به شهادت رسیدند. سلما میمه قبل از شهادت با انتشار تصویری از فرزندانش در شبکه اجتماعی خود نوشت:«کودکان من! تکیهگاه، آرامش و لذت زندگی من هستند. خدایا آنان تکهای از جان من هستند. پس پروردگارا آنها را برای من حفظ کن. هادی، علی و شام…».نام #شیرین_ابوعاقله که پس از شهادتش به «قهرمان رسانهها و نماد مطبوعات آزاد و طرفدار انسانیت» تبدیل شد برای همیشه در اذهان مردم جهان و به خصوص مردم مقاومت زنده خواهد ماند.
زنان تمدنساز فلسطین بررسی نقش زنان فلسطین در محور مقاومت و ارائه الگوی زن مسلمان
نقطه عطف #شکلگیری_نیروی_زنان مبارز فلسطینی را نه در سال ۱۹۴۸، بلکه پیشتر از زمان قیومیت بریتانیا باید جستجو کرد. آن هنگام که هیئتی ۱۴ نفره از زنان فلسطینی در ملاقات با نماینده اعظم انگلیس شجاعانه خواستار لغو بیانیهی بالفور و توقف تجاوز به فلسطین شدند. «مرضیه حدیدچی دباغ» از بنیانگذاران سپاه در جمهوری اسلامی ایران، «لیلی خالد» عضو شورای ملی فلسطین، «وفا ادریس» شهید انتفاضه، «خدیجه حرز» عضو حزب الله لبنان، «عفاف حکیم» مشاور دبیر کل حزب الله لبنان، تنها نمونههایی از #زنان مبارز #جبهه_مقاومت هستند. بعد از تاسیس رژیم صهیونیستی مبارزات بانوان فلسطینی با انسجام و هماهنگی بیشتری پیگیری شد و در عرصه #مشارکت_سیاسی با تاسیس اتحادیه ها، برگزاری کنفرانس و حتی تحصن اعتراضی، به مبارزه پرداختند.
زنان برای زنان یا زنان برای سیاست؟ بررسی عملکرد شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت تغییرات ساختاری آن آن هوشمندی که هیچوقت از شورای زنان دیده نشد، ارائه پیشنهادی #جایگزین و پاک نکردن صورت مسئله وجود #خشونت_علیه_زنان در جامعه ایرانی بود. اتفاقی که در مجلس فعلی افتاد و این لایحه با تغییرات زیادی هم عرف و جامعه ایرانی را لحاظ کرد و هم چتری حمایتی بر سر زنانی که در معرض آسیبهای خانوادگی و اجتماعی بودند گستراند. شاید سوال صحیحتر از عملکرد متولیان شورای زنان این باشد که چرا اکثرا سراغ اظهارنظرهای #سلبی رفتهاند و کمتر از نظر ایجابی به کمک زنان آمدهاند؟ آیا این روند، چهره این شورا را اینطور به تصویر نمیکشد که در عملکردش، کمتر زنان را در نظر میگیرد و بیشتر به دنبال بهرهبرداری #سیاسی و برخورد با عقاید مخالف خود در سیاست است؟ نعیمه موحد، خبرنگار
تغییرات اخیر شورای انقلاب برای زنان چیست؟ مصاحبه با فاطمه محبی سرپرست #جدید ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید تحولی حوزه زنان و خانواده نیز مطابق آییننامه جدید، شورای راهبری و نظارت فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تشکیل میشود که اتاق فکر و هیئت اندیشهورز ستاد خانواده و زنان است و امیدواریم که تعامل دوسویه بین ستاد خانواده و زنان و نیز این شورا راه را برای اجرایی سازی و نظارت و ارزیابی مصوبات هموارتر نماید.
براساس ساختار جدید دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزههای کاری دبیرخانه بهعنوان قرارگاه علم و فرهنگ بسیار تخصصیتر و علمیتر مدیریت خواهد شد. ضمن اینکه تلاش شده است تا با تشکیل ستادها و الزام ستاد به اجراییسازی نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، چشمانداز و افق پیش روی خود را با بهرهگیری از ظرفیت نخبگانی و صاحبنظران و نیز با تشکیل میزهای تخصصی و رصد بهروز تحولات در هر حوزه، احصا کند و با کنشگران و فعالان هر حوزه ارتباط برقرار نماید.
ستاد خانواده و زنان نیز همانند سایر ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه شامل: حوزه راهبینی به معنای رصد، مسئلهیابی و بررسی چالشها و مسائل حوزه زنان و خانواده و در حوزه راهبردی به مفهوم تعیین سیاستهای راهبردی و عملیاتی و در حوزه راهبری، هدایتگری و هماهنگسازی دستگاهها در راستای تحقق سیاستهای مصوب و جهتدهی در بهکارگیری و هدایت ظرفیتها و منابع انسانی و نیز ظرفیتهای دستگاهها جهت اجرای مصوبات و در حوزه پیگیری، نظارت و ارزیابی و بازرسی علمی و فرهنگی دارای وظیفه است.
زنان در آغوش خانههای امن بررسی ساز و کار و عمکرد خانههای امن برای زنان خشونت دیده و تحت آسیب گروه هدف مورد پذیرش در این مراکز زنانی هستند که در خانه مورد آزار، #خشونت و سوءرفتار هستند و شرایطی برای آنها پیش میآید که خودشان و فرزندان ایشان در خانه امنیت جانی و روانی ندارند و بعد از بیرون آمدن از خانه هم جایی برای ماندن یا پناه بردن برایشان فراهم نیست. این گروه از زنان میتوانند وارد #خانه_امن شوند. تلاش بر این است که ضمن انواع حمایتها و مشاورهها برای زن خشونتدیده که پیش از این شرح داده شد، #همسر وی هم به لحاظ مهارتهاي لازم برای ایجاد #محیط_خانوادگی_امن، توانمند شود. میتوان گفت این رویکرد در برابر بسیاری از رویکردهای افراطی قرار دارد که به محض ایجاد مشکل در زندگی زناشویی، جدایی کامل و همیشگی زن و مرد و انحلال خانواده را بهترین راه حل دانسته و #طلاق را به مثابه رهایی و آزادی زن در نظر میگیرند. پیداست خانه امن کاملا یک خانه است و برای افراد حاضر در آن امکانات لازم برای یک زندگی عادی وجود دارد. نشانی این مراکز فقط در اختیار سازمان بهزیستی، مقامات قضایی و نیروی انتظامی است و حتی همسایهها هم نمیدانند که این خانه زیر نظر سازمان بهزیستی است و اهالیاش زنان خشونتدیده هستند.
روایتی زنانه از تاریخ اسلامبررسی و تحلیل نمایش فاطمه، هفت فراز از زندگی حضرت زهرا (س)
در تئاتر فاطمه به نقشهای مؤثر زنان در عرصههای مختلف تاریخی اشاره میشود؛ به فداکاری زنان جنگاوری همچون نسیبه در جنگ احد، همراهی و نفوذ کلام زنانی همچون فضه، فداکاری حضرت خدیجه(س) و بسیاری از زنان دیگر که بار تاریخ اسلام را به دوش کشیده اند. و در این موقعیتها مخاطب بیشتر جذب صفات شخصیتهای داستان میشود؛ صفاتی همچون شجاعت، فداکاری، استقامت، صلابت و بسیاری از ویژگیهای دیگر که در کنار لطافت زنانه خودنمایی میکنند. در محلههای بسیاری از شهرهای ایران، زنان مذهبی در جلسات عقیدتی در منازل شرکت میکردند. تغییرات اجتماعی ساختارهای سنتی گردهماییهای زنانه را تحت پوشش قرار داده است؛ حال به نظر میرسد که این نوع ابزارهای مدرن میتواند به صورت مقطعی و مناسبتی به گردهماییهای زنان مذهبی کمک کرده و تا حدودی جایگزین ساختارهای سنتی تقریبا از میان رفته شود.
فاطمه فیروزآبادی، کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران
در حوزه علمیه خواهران چه میگذرد؟نقد و بررسی ساختاری و محتوایی حوزه علمیه خواهران از زبان یک طلبه
مدیر حوزه علمیه خواهران در سطح کشور و در سطح غالب استانها آقا هستند. آیا واقعا خانمی توانایی #مدیریت حوزههای خواهران در این سطح را ندارد؟ اگر خیر، اینکه حوزه علمیه خواهران نتوانسته زنی را برای قرارگیری در چنین جایگاهی تربیت کند جای سوال دارد. اساتید با نگاه جدید و به روز، نمیگویم در حوزه یافت نمی شود، ولی تعداشان کم است. برای مثال غالب اساتید درسهای حوزه زن و خانواده نگاه #سنتی دارند و با جریانهای معاصر فعال در عرصه #زنان و ادبیات آنها آشنایی ندارند.
الگوی سوم زن در لابهلای ساختارها بررسی برنامه هفتم توسعه با نگاه به الگوی سوم زن
ارتقای ساختار معاونت و مشاورین زنان و خانواده، تنها بخشی از پازل اصلاح ساختارها در این زمینه است که باتوجه به جمعیت قابل توجه بانوان توانمند و تحصیل کرده در شرایط کنونی کشور، انتظار میرود مسئولان، جهت نقشآفرینی بیش از پیش بانوان در عرصه تصمیمگیریهای کلان و #مداخله_اثرگذار در حکمرانی، به رفع موانع بیشتر پرداخته و میدانهای متنوع و متکثرتری را در این زمینه پیشِ روی قرار دهند. ترویج و تقویت #کنشگریهای_اجتماعی که فراساختاری بوده و به دنبال حل چالشهای اجتماعی به شیوه خلاقانه و مثبت است، میتواند به عنوان راهحلی مناسب برای برون رفت از موانع ساختاری کنشگریهای اجتماعی زنان مطرح شود.
زینب اعلمی، دانشجو دکترای علوم اجتماعی دانشگاه تهران
جنسیت نفس چیست؟ ضرورت بررسی جنسیتمندی نفس انسان با عدم پذیرش #جنسیتمندی نفس امکان تحلیل صحیح و روشن اختلافات اخلاقی #زنان و #مردان وجود نخواهد داشت. با انکار تفاوتها در ساحت نفس و روح زنان و مردان اختلافات اخلاقی جایگاه خود را از دست خواهند داد و جامعه به سمت انکار این اختلافات حرکت خواهد کرد. ممکن است باورمندان به این نظریه از یک جامعه بدون جنسیت یا آندروژنی طرفداری کنند اما در عمل چنین چیزی ممکن نخواهد بود و نتیجهای جز مردواره شدن #زنانگی به همراه نخواهد داشت که در این جامعه قطعا زنان و زنانگی بزرگترین آسیب را خواهند دید.
امتداد اجتماعی این موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است. با پذیرش #جنسیتمندی_نفس، در تمام نقشهای اجتماعی و فرهنگی و تربیتی تحول عظیمی اتفاق خواهد افتاد و تفاوتهای زنان و مردان لحاظ خواهد شد تا جامعه با این #ویژگیهای_زنانه همسو و همراه شود.
این مبحث در یادداشتهای بعدی ادامه خواهد داشت...اگر سوالی از این مبحث دارید میتوانید برای ما ارسال کنید تا در شمارههای بعد، آن را به همراه پاسخ نویسنده چاپ کنیم.@fa_inanloo #حوزه_زنان#جنسیت#جنسیت_روح @Zananeiran1
۱۴:۰۷
جمعیت سیاستزده نقد و بررسی قانون جمعیت، سیاستها و وضع موجود در کشور
تغییرات نرخ باروری در ایران نشان میدهد، عامل #کاهش_نرخ_باروری سیاستهای دولتها بوده است. دولتی که سیاستهای اقتصادی و اجتماعیاش ساختارهای اجتماعی و زندگی جامعه را تغییر داده است. مردمی که قبلا نیازهای خود را به صورت اجتماعی رفع میکردند، حال باید هزینه #اقتصادی پرداخت کنند. درحال حاضر نهاد متمرکز دیگری به #پایش_آماری موضوع جمعیت نمیپردازد. بنابراین به طور قطع آمار و تحلیل آماری جامع، به روز و دقیقی از وضعیت جمعیت کشور در دست نداریم.
فاطمه امی، کارشناسی ارشد حقوق خانواده دانشگاه شهید بهشتی
جنسیت نفس چیست؟ قسمت دوم دلایل اثبات جنسیتمندی نفس در فلسفه و کلام اسلامی
نفس تا زمانیکه در این دنیا همراه بدن است، درحصار بدن اسیر شده و تمام خصوصیات و ویژگیهای بدن در نفس تاثیر خواهد گذاشت. قطعا از مهمترین عواملی که در ادراکات، احساسات و هویت انسان در این عالم موثر است، جنسیت است. نفسی که در حال تدبیر بدن زنانه است با نفسی که در حال تدبیر بدن مردانه است از لحاظ جنسیتی متفاوت عمل میکند؛ زیرا اختلافات زنان و مردان حاصل تدبیر و تصرف متفاوت نفس با ابزارهای ادارکی و تحریکی بدن زنانه و مردانه است در واقع در اندیشه این متکلمان فرمانده اصلی انسان نفس اوست که با به کارگیری قوای ادارکی و تحریکی بدن به تدبیر این احساسات و گرایشات میپردازد.