عکس پروفایل زیرکی در میدان انتخابز

زیرکی در میدان انتخاب

۱۷۶عضو
thumnail

۲۲:۱۸

کانال زیرکی در میدان انتخاب را به همه‌ی آنهایی که می‌خواهند در عرضه زندگی دچار افراط و تفریط نشوند و با اعتدال، به عدالت و عمل صالح، بگروند معرفی کنید و سعی کنیم تا قبل از ماه مبارک رمضان و همینطور در این ماه با این گام‌ها و این میدان‌ها همراه شویم تا به عبودیت و بندگی شایسته تری نائل شویم. ان شاالله
undefinedزیرکی در میدان انتخابhttps://ble.ir/ziraki_dar_entekhab

۲۲:۱۹

undefined بسم الله الرحمن الرحیمundefined

میدان دهم

فصل دوم در رابطه با خود

میدان تعادل در اضطرار و آرامش

۲۱:۲۸

در میدان دهم که میدان تعادل در اضطرار و آرامش می باشد، شرح میدان چنین است:
undefinedشرح میدان
احساسِ نیاز، پایه ی هر حرکتی در زندگی است.

این احساس همراه با اضطرار است زیرا تا آن را در خود احساس نکنیم، طلب در ما شکوفا نمی‌شود undefinedundefinedundefined

حال اگر این احساس همراه با آرامش و طمأنینه باشد گوارا و دوست داشتنی و اگر بدون آرامش باشد شکننده و درد آور می باشد.

undefined تعادل در اضطرار و آرامش به همراهی این دو ضد متناسب با هم است.

یعنی هر قدر اضطرار افزایش یابد آرامش نیز بیشتر شود حال اگر آرامش ذیل توجه به اضطراری نباشد ما را به بی خیالی، سکون و سکوت سوق می‌دهد.
undefinedundefinedundefined

۲۱:۳۶

undefinedundefined معرفی حالت افراط و تفریط
اضطرار وقتی همراه با آرامش نباشد حالت بهم ریزاننده به خود می‌گیرد و ما را از حالت تعادل خارج می‌کند و هر چه بیشتر می‌شود به هم ریختگی نیست بیشتر می‌شود.
undefined آرامش اگر متناسب با اضطرار نباشد، طلب و عزم در ما خاموش می گردد یا اساساً به سمت کاری سوق پیدا نمی‌کنیم.

۲۱:۴۱

thumnail

۲۱:۴۴

undefined اعتدال در میدان

دعا و طلب محصول اضطرار است و آسودگی و فراغت بال محصول آرامش است.
همراهی این دو یعنی دعایِ همراه با فراغت بال می تواند زندگی ما را به سمت اصلاح و کمال سوق دهد.
undefinedundefinedدر آیات و روایات، دعا به عنوان تنها چیزی که خداوند مالکیتش را به ما تفویض کرده معرفی شده است.undefined
این عطای بی نظیر خداوند به ما با امید به اجابت به آرامش تبدیل می شود
undefined امام علی علیه السلام در تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه ۱۹۳ می فرمایند:
کسی که خدا را بخواند، خداوند اجابتش می کند.
undefined توجه به آخرت یکی از عوامل به اعتدال رساننده اضطرار و آرامش است.
چنانچه امیرالمومنین علی علیه السلام در همان تصنیف غررالحکم در صفحه ۱۵۰ فرمودند:
کسی که برای دارِ اقامتش سعی می‌کند، هم عملش خالص می‌شود و هم ترسش زیاد می‌شود.

۲۲:۱۰

thumnail

۲۲:۱۰

گاهی به دلیل گناهان برای دعاهای ما اجابتی صورت نمی گیرد و همین امر میزان اضطرار ما را می افزاید،

undefined از آنجایی که این مقدار اضطرار بیش از آرامش ماست، در ما به هم ریختگی ایجاد می‌کند.

undefined امام علی علیه السلام در تصنیف غررالحکم و دررالکلم در صفحه ۱۹۳ می‌فرمایند:
اجابت دعایت را دیر مشمار در حالی که آن دعا به واسطه ذنوب راهش گرفته شده است.
undefined اگر کسی چیزی را بخواهد ولی به اندازه کافی اضطرار لازم را نداشته باشد یا اینکه اضطرار داشته باشد ولی به اندازه کافی عمل مناسب نداشته باشد دچار عدم اعتدال می شود.
دعا کننده بدون عمل مانند تیر انداز بدون کمان است الداعی بلا عمل ،کالقوس بلا وتر.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم، صفحه ۱۹۳

۲۲:۱۷

thumnail

۲۲:۲۲

thumnail

۲۲:۲۲

thumnail

۲۲:۲۲

undefined تمرین مهم مراقبه در میدان دهم
undefined برای رسیدن به اعتدال در اضطرار و آرامش
میزان اضطرار و آرامش، با انواع به هم ریختگی های نسبتاً پایدار مشخص می شود.
در صورتیکه اضطرار های پایداری در ما هست که متناسب با آن، آرامشی نداریم، لازم است عملِ خود را تقویت کنیم و نیز لازم است نسبت به ترکِ گناهان در خود مطمئن شویم.

۲۲:۲۶

thumnail

۲۲:۲۶

thumnail

۲۲:۲۷

thumnail

۲۲:۲۸

thumnail

۲۲:۲۸

پایان میدان دهم

۲۲:۲۹

thumnail

۲۲:۳۴