۲۲:۱۸
کانال زیرکی در میدان انتخاب را به همهی آنهایی که میخواهند در عرضه زندگی دچار افراط و تفریط نشوند و با اعتدال، به عدالت و عمل صالح، بگروند معرفی کنید و سعی کنیم تا قبل از ماه مبارک رمضان و همینطور در این ماه با این گامها و این میدانها همراه شویم تا به عبودیت و بندگی شایسته تری نائل شویم. ان شاالله
زیرکی در میدان انتخابhttps://ble.ir/ziraki_dar_entekhab
زیرکی در میدان انتخابhttps://ble.ir/ziraki_dar_entekhab
۲۲:۱۹
بسم الله الرحمن الرحیم
میدان دهم
فصل دوم در رابطه با خود
میدان تعادل در اضطرار و آرامش
میدان دهم
فصل دوم در رابطه با خود
میدان تعادل در اضطرار و آرامش
۲۱:۲۸
در میدان دهم که میدان تعادل در اضطرار و آرامش می باشد، شرح میدان چنین است:
️ شرح میدان
احساسِ نیاز، پایه ی هر حرکتی در زندگی است.
این احساس همراه با اضطرار است زیرا تا آن را در خود احساس نکنیم، طلب در ما شکوفا نمیشود
حال اگر این احساس همراه با آرامش و طمأنینه باشد گوارا و دوست داشتنی و اگر بدون آرامش باشد شکننده و درد آور می باشد.
تعادل در اضطرار و آرامش به همراهی این دو ضد متناسب با هم است.
یعنی هر قدر اضطرار افزایش یابد آرامش نیز بیشتر شود حال اگر آرامش ذیل توجه به اضطراری نباشد ما را به بی خیالی، سکون و سکوت سوق میدهد.
️ شرح میدان
احساسِ نیاز، پایه ی هر حرکتی در زندگی است.
این احساس همراه با اضطرار است زیرا تا آن را در خود احساس نکنیم، طلب در ما شکوفا نمیشود
حال اگر این احساس همراه با آرامش و طمأنینه باشد گوارا و دوست داشتنی و اگر بدون آرامش باشد شکننده و درد آور می باشد.
تعادل در اضطرار و آرامش به همراهی این دو ضد متناسب با هم است.
یعنی هر قدر اضطرار افزایش یابد آرامش نیز بیشتر شود حال اگر آرامش ذیل توجه به اضطراری نباشد ما را به بی خیالی، سکون و سکوت سوق میدهد.
۲۱:۳۶
معرفی حالت افراط و تفریط
اضطرار وقتی همراه با آرامش نباشد حالت بهم ریزاننده به خود میگیرد و ما را از حالت تعادل خارج میکند و هر چه بیشتر میشود به هم ریختگی نیست بیشتر میشود.
آرامش اگر متناسب با اضطرار نباشد، طلب و عزم در ما خاموش می گردد یا اساساً به سمت کاری سوق پیدا نمیکنیم.
اضطرار وقتی همراه با آرامش نباشد حالت بهم ریزاننده به خود میگیرد و ما را از حالت تعادل خارج میکند و هر چه بیشتر میشود به هم ریختگی نیست بیشتر میشود.
آرامش اگر متناسب با اضطرار نباشد، طلب و عزم در ما خاموش می گردد یا اساساً به سمت کاری سوق پیدا نمیکنیم.
۲۱:۴۱
۲۱:۴۴
اعتدال در میدان
دعا و طلب محصول اضطرار است و آسودگی و فراغت بال محصول آرامش است.
همراهی این دو یعنی دعایِ همراه با فراغت بال می تواند زندگی ما را به سمت اصلاح و کمال سوق دهد.
در آیات و روایات، دعا به عنوان تنها چیزی که خداوند مالکیتش را به ما تفویض کرده معرفی شده است.
این عطای بی نظیر خداوند به ما با امید به اجابت به آرامش تبدیل می شود
امام علی علیه السلام در تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه ۱۹۳ می فرمایند:
کسی که خدا را بخواند، خداوند اجابتش می کند.
توجه به آخرت یکی از عوامل به اعتدال رساننده اضطرار و آرامش است.
چنانچه امیرالمومنین علی علیه السلام در همان تصنیف غررالحکم در صفحه ۱۵۰ فرمودند:
کسی که برای دارِ اقامتش سعی میکند، هم عملش خالص میشود و هم ترسش زیاد میشود.
دعا و طلب محصول اضطرار است و آسودگی و فراغت بال محصول آرامش است.
همراهی این دو یعنی دعایِ همراه با فراغت بال می تواند زندگی ما را به سمت اصلاح و کمال سوق دهد.
در آیات و روایات، دعا به عنوان تنها چیزی که خداوند مالکیتش را به ما تفویض کرده معرفی شده است.
این عطای بی نظیر خداوند به ما با امید به اجابت به آرامش تبدیل می شود
امام علی علیه السلام در تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه ۱۹۳ می فرمایند:
کسی که خدا را بخواند، خداوند اجابتش می کند.
توجه به آخرت یکی از عوامل به اعتدال رساننده اضطرار و آرامش است.
چنانچه امیرالمومنین علی علیه السلام در همان تصنیف غررالحکم در صفحه ۱۵۰ فرمودند:
کسی که برای دارِ اقامتش سعی میکند، هم عملش خالص میشود و هم ترسش زیاد میشود.
۲۲:۱۰
۲۲:۱۰
گاهی به دلیل گناهان برای دعاهای ما اجابتی صورت نمی گیرد و همین امر میزان اضطرار ما را می افزاید،
از آنجایی که این مقدار اضطرار بیش از آرامش ماست، در ما به هم ریختگی ایجاد میکند.
امام علی علیه السلام در تصنیف غررالحکم و دررالکلم در صفحه ۱۹۳ میفرمایند:
اجابت دعایت را دیر مشمار در حالی که آن دعا به واسطه ذنوب راهش گرفته شده است.
اگر کسی چیزی را بخواهد ولی به اندازه کافی اضطرار لازم را نداشته باشد یا اینکه اضطرار داشته باشد ولی به اندازه کافی عمل مناسب نداشته باشد دچار عدم اعتدال می شود.
دعا کننده بدون عمل مانند تیر انداز بدون کمان است الداعی بلا عمل ،کالقوس بلا وتر.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم، صفحه ۱۹۳
از آنجایی که این مقدار اضطرار بیش از آرامش ماست، در ما به هم ریختگی ایجاد میکند.
امام علی علیه السلام در تصنیف غررالحکم و دررالکلم در صفحه ۱۹۳ میفرمایند:
اجابت دعایت را دیر مشمار در حالی که آن دعا به واسطه ذنوب راهش گرفته شده است.
اگر کسی چیزی را بخواهد ولی به اندازه کافی اضطرار لازم را نداشته باشد یا اینکه اضطرار داشته باشد ولی به اندازه کافی عمل مناسب نداشته باشد دچار عدم اعتدال می شود.
دعا کننده بدون عمل مانند تیر انداز بدون کمان است الداعی بلا عمل ،کالقوس بلا وتر.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم، صفحه ۱۹۳
۲۲:۱۷
۲۲:۲۲
۲۲:۲۲
۲۲:۲۲
تمرین مهم مراقبه در میدان دهم
برای رسیدن به اعتدال در اضطرار و آرامش
میزان اضطرار و آرامش، با انواع به هم ریختگی های نسبتاً پایدار مشخص می شود.
در صورتیکه اضطرار های پایداری در ما هست که متناسب با آن، آرامشی نداریم، لازم است عملِ خود را تقویت کنیم و نیز لازم است نسبت به ترکِ گناهان در خود مطمئن شویم.
برای رسیدن به اعتدال در اضطرار و آرامش
میزان اضطرار و آرامش، با انواع به هم ریختگی های نسبتاً پایدار مشخص می شود.
در صورتیکه اضطرار های پایداری در ما هست که متناسب با آن، آرامشی نداریم، لازم است عملِ خود را تقویت کنیم و نیز لازم است نسبت به ترکِ گناهان در خود مطمئن شویم.
۲۲:۲۶
۲۲:۲۶
۲۲:۲۷
۲۲:۲۸
۲۲:۲۸
پایان میدان دهم
۲۲:۲۹
۲۲:۳۴