«

«راما» و «تاوا»

۱۸۳عضو
thumnail
گیف
0

۰:۳۳

thumnail
بزودی برنامه‌ها اعلام خواهد شد.
... منتظر باشید.
http://ble.ir/Rama14

۱۹:۵۷

undefined کلیات مسیر پیشرو و برنامه هفتگی
«راما و تاوا» مخفّف هستند. «روایتی از متون اصیل» و «تناکح اندیشه و ادبیات». راما را البته هفتمین ظهور از خداوندگار اسطوره‌ای هندیان، ویشنو، دانسته‌اند.
«راما و تاوا» مبتنی بر نظریّۀ «کنشگری بر مبنای خوانش متن» از آقای اسماعیل جلالی بنا شده است. این مسیر در بخش نظری خود دربارۀ چیستی، اهمیت و ضروت، و چگونگی متن و خوانش متن حائز مبانی مهمی است که به امید حق پس از تنظیم منتشر خواهد شد. عزیزانی که قصد همراهی ما را دارند، لازم است این مبانی را شنیده باشند و فهم و تأمّلاتشان نسبت به این مبانی تأیید شود. این تأیید از طرف هیأت علمی و شورای تحریریۀ «راما و تاوا» احراز خواهد شد.
پس از این مرحله، لازم است در گروه‌های مباحثه‌ای و بصورت هفتگی سلسله جلساتی را برگزار کنند، تا در دو شاخۀ نظری و عملی به تمرین و مشق مرگ بپردازند. این تمرین و مشق به مرور اسباب قوّت آنها را فراهم خواهد آورد و در یک بازۀ زمانی دو تا چهارساله، بنابر اقتضائات سنّ و سال، و تمرکز و ... قلم و بیان آنها را شکوفا خواهد کرد. از دل چنین مسیری نوشتار زاییده خواهد شد و رشد نوشتارها مقدمه‌ای برای فهم و تولید متون اصیل فراهم خواهد آورد.
اینکه چرا باید مباحثه و گفت‌وگو شکل بگیرد، برای این هدف است که بخش قابل ملاحظه‌ای از فهم در رفت و برگشت یا نوعی دیالکتیک بدست می‌آید. باید دقت داشت که هر دیالکتیکی، تضادّی نیست، فتأمّل. بر این مبنای کلّی روایت مشهور «حدیث جنود عقل و جهل» نیز تصریح و تأکیدی تامّ دارد. همچنین هفتگی بودن بحث‌ها به این دلیل است که بدون گرم نگه داشتن ذهن و زبان، آتش فهم در دل جاگیر نخواهد شد و شراره‌ها تبدیل به شعله‌ای برای روشنایی نخواهد گشت.
اگر افرادی که اهل خواندن و تأمّل هستند و از استعداد متوسط به بالا در درک و فهم معارف برخوردارند، حدود دو سال بصورت مرتب این سلسله جلسات را دنبال کنند و سعی در تقویت دو بال نظر و عمل، توأمان نمایند، بلاتردید باید پس از دو سال بارقه‌های نوشتن در آنها آشکار شود و علاوه بر لذت بردن از متن و تحلیل و بررسی متن، شروع به تولید و نوآوری در متن نمایند. این مرحله یا سرآغاز اوّلین قدم‌ها در ورود به بازی قدرت است، قدرت کلمه و کلمات.
آنچه در این مسیر بهتر است رعایت شود، تمرکز روی دو تا سه فرم از فرم‌های نوشتن است. دو تا سه فرمی که بیشترین نقش تربیتی و پرورشی را در فهم متن به همراه دارند و همچنین قابلیت تضارب در ساختارها و فراهم‌آوری شاخه‌های مختلف این تضریب در آنها موجود است. در بقیّۀ فرم‌های نوشتن به قدر میسور باید خواند و آموخت.
بدیهی است که لازم نیست همۀ گروه‌هایی که حول مسیر «راما و تاما» حرکت می‌کنند، در تمام متن‌های هفتگی و همچنین ترتیب یا سیر آنها عین هم باشند، ولی طبق معمول بخش قابل ملاحظه‌ای از این راه مشترک خواهد بود. در این مسیر سعی بر این بوده است که در ابتدا از متن‌های کوتاه‌تر و به طور خاصّ داستان کوتاه آغاز کنیم تا ضمن داشتن فرصت مناسب جهت خواندن و بحث کردن، تمرین یا مشق مرگ با متن را کم‌کم و به مرور بیاموزیم. شاید مهمترین قاعده در مسیر پیشرو این است:
«هر نوع عجله‌ای سبب اختلال است و قدرت در میزان استقامت و صبوری است»
با چنین مقدمۀ مجملی برنامه اولین شاخه از این گروه‌ها را به شرح زیر اعلام می‌کنیم.
هفتۀ اول(چهارشنبه 16 آبان 1403) = داستان کوتاه «فقط اومدم یه تلفن بزنم» از مارکز.
هفتۀ دوم(آبان 1403) = داستان «بارتلبی محرّر» از هرمان ملویل.
هفتۀ سوم(آبان 1403) = داستان کوتاه «بچۀ مردم» و «سه تار» از جلال آل احمد.
هفتۀ چهارم(آذر 1403) = داستان کوتاه «معدنچی بیمار» از لارنس در کتاب مرگ در جنگل و «زن زیادی» از جلال آل احمد.
هفتۀ پنجم(آذر 1403) = داستان کوتاه «کوه‌های بزرگ» از اشتاین بک در کتاب مرگ در جنگل.
هفتۀ ششم(آذر 1403) = داستان کوتاه «جشن فرخنده» از جلال آل احمد.
هفتۀ هفتم(آذر 1403) = رمان «رنج‌های ورتر جوان» از گوته.
هفتۀ هشتم(دی 1403) = داستان کوتاه «مهمان» از آلبر کامو و «ارثیه» از ویرجینیا وولف در کتاب مرگ در جنگل.
هفتۀ نهم(دی 1403) = جستار «لذت گناه‌آلود» در کتاب «فقط روزهایی که می‌نویسم».
هفتۀ دهم(دی 1403) = کتاب غربزدگی از جلال آل احمد.
هفتۀ سیزدهم(بهمن 1403) = داستان کوتاه «خانه کاغذی» از مِی‌لر در کتاب مرگ در جنگل و «زنی که ساعت شش می‌آمد» از مارکز.
هفتۀ چهاردهم(بهمن 1403) = داستان کوتاه «گلدسته‌ها و فلک» از جلال آل احمد.
هفتۀ پانزدهم(بهمن 1403) = داستان کوتاه «ماده گرگ» از جووانی ورگا و «مدرسه» و «گزارش» از دونالد بارتلمی در کتاب مرگ در جنگل.
هفتۀ شانزدهم(بهمن 1403) = داستان بلند «بازی در سپیده دم» از آرتور شنیتسلر.
هفتۀ هفدهم(اسفند 1403) = رمان «سووشون» از سیمین دانشور.
... ادامه در فرستۀ بعدی ...
http://ble.ir/Rama14

۳:۳۴

.... ادامه از فرستۀ قبلی ....

بقیۀ اسفند ماه و فروردین ماه ضمن اینکه مروری داریم بر راهی که تا اینجا آمدیم، خودمان را آماده می‌کنیم برای برنامه‌های فصل بهار 1404 به امید حق. عناوین بهار 1404 حداکثر تا پایان فصل پاییز اعلام خواهد شد.
امّا دوستان و عزیزانی که قصد شرکت در این مسیر همراه با ما را دارند، می‌توانند طبق هفته‌های تعیین شده و اعلان‌هایی که در ابتدای هر هفته از این پس منتشر خواهد شد، داستان‌های آن هفته را بخوانند و نظرات خود را بصورت صوتی یا متنی در گروه مباحثۀ «راما و تاوا» که متصل به کانال «راما و تاوا» است، به اشتراک بگذارند. همچنین هر هفته و پس از جلسات گزارش این جلسات به علاوۀ بخش‌هایی از صوت جلسات در کانال «راما و تاوا» منتشر خواهد شد.
امیدواریم با مشارکت و همراهی دوستان عزیز بتوانیم ثمرات و بهره‌های مفید و شیرینی از این مسیر بیندوزیم. ایدون باد.
#راما#تاوا#راما_و_تاوا#کنشگری_بر_مبنای_خوانش_متن#برنامه_هفتگی

http://ble.ir/Rama14

۳:۳۴

thumnail
جلسه اول در سطح فوق اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.بیش از دو ساعت لذتبخش کنار هم بحث کردیم و آموختیم.خوشحالم از داشتن چنین هم‌بحث‌های تیزهوش و گیرایی.
به دوستان گفتم دو جلسه اول را سنگین شروع کردیم و این به امید حق توشه مسیرمان خواهد بود.
http://ble.ir/Rama14

۱۷:۰۳

بازارسال شده از تعارف و ترابط (امتداد افطار ماه رمضان)
thumnail
undefined"هیچ پیشرفتی علمی امکان ندارد، مگر با تحقق ۷ مهارت زبانی/ادبی ..."
"شکل گیری صحیح روایت‌ها نیز به تحقق مهارت‌های زبانی و ادبی وابسته است."undefined
undefined مصاحبه با جناب حجت الاسلام اسماعیل جلالی
undefinedعضو انجمن ادبی جوزا (نقش زبان و ادبیات در پیشرفت علمی و اجتماعی)undefined ایشان در طی مصاحبه به توضیح پیرامون فعالیت‌های حرفه‌ای و حوزه تخصصی خود پرداخته و در انتها جمله‌ای را به یادگار گذاشتند.undefinedحوزه تخصصی فعالیت ایشان، حوزه #ادبیات و #گفتار می‌باشد.
undefinedشناسه ایشان در بله:undefined @mjir851undefinedشماره تلفن همراه:undefined 09124383630

۷:۳۳

سلام و رحمت خدمت دوستان
در جلسۀ چهارشنبه‌های «راما و تاوا» و در ابتدای جلسه گلستان سعدی می‌خواندیم.
در جلسۀ چهارم به تاریخ سی آبان 1403، برادر بزرگوار و صدیق ارجمند و فاضل کوشا، جناب آقای هادی بیداری، پیشنهادی داشتند که با تأمّلی در نظر بنده و دوستان همراه، خوش افتاد.
از همین روی قبول کردیم و قرار شد به امید حق از روز شنبه، سوّم آذر ماه، این پیشنهاد اجرایی شود. البته آقای بیداری گفتند در صورت امکان هر روز را حدود 15 تا 20 دقیقه گلستان و بعد بوستان بخوانیم، ولی بنده بهتر دیدم روزهای شنبه تا چهارشنبه را چنین کنیم و روزهای پنجشنبه و جمعه را به عنوان مرور یا پرداختن به پرسش‌های کلیدی یا فرصت داشتن برای عزیزانی که امکان دارد به هر دلیلی عقب بیفتند، اختصاص دهیم.
از آنجا که می‌توان برای ورود به سعدی‌خوانی حدود 20 جلسه را به عنوان مقدمه قرار داد و این کار شاید برای برخی از دوستان کمی ملال‌آور باشد و یا در ابتدای امر ضرورت یا اهمیت برخی بحث‌ها را متوجه نشوند، تصمیم گرفتیم که این حدود 20 جلسه یا بیشتر را در مسیر حرکت تقسیم کنیم.
نکته حائز اهمیّت این است که بنده خودم را مثل بقیه دوستان در این بحث شاگرد می‌دانم، شاگردی که چند ورقی بیشتر خوانده و این هم به مقتضای سنّ و سال و تقدیرش است و هیچ فضیلتی که ندارد، بلکه شاید در برخی موارد نشانۀ ضعف هم باشد. در واقع همۀ ما بر سر خوان کَرَم و اِفادات سعدی نشستیم و به مقدار میسور و قابلیّت خود از آن بهره‌مند خواهیم شد.
از همین روی پیشاپیش و در همین ابتدای امر از اشتباهات و خطاهای احتمالی در مسیر عذرخواهم و امیدوارم توفیق حق و یاری دوستان سبب شود بتوانیم کاستی‌ها را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم و از این رهگذر بیشترین فوائد ظاهری و باطنی را اکتساب نماییم.
در آخر از ایزد منّان درخواست توفیق و از دوستان تقاضای دعای خیر دارم تا بتوانم در مدتی مناسب و کوتاه، یادداشت‌ها و خوانده‌های خود را تنظیم کنم و شرح گلستان را زودتر و پس از آن شرح بوستان خود را منتشر نمایم. نوشتن برای بنده در عین سادگی و سهولت، امری جان‌گیر است و برای همین هر چیزی را به همین راحتی نمی‌توانم منتشر کنم.
در پایان باید متذکّر شویم که این سعدی‌خوانی به هیچ وجه حضوری نیست، و کاملاً در فضای مجازی و همین گروه انجام خواهد شد، هر روز صبح صوت آن روز بارگذاری می‌شود و در نهایت طبق نظرات دوستان، بحث پیش خواهد رفت.
هر دوستی که علاقمند است در این دوره و گروه شرکت داشته باشد، به بنده: @mjir851 پیام دهد و در صورت تصویب و تأیید به جمع ما افزوده خواهد شد.
با تشکر / اسماعیل جلالیدوم آذر ماه 1403
http://ble.ir/Rama14

۱۴:۲۶

بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
thumnail
وقتی استادی زبان خود را یافت،همان زبان ظاهری، صاحب سبک یا مبدع سبک خواهد شد.
برخی از مبدعان سبک، مؤسس هستند و برخی از مؤسسان تاریخ‌گذار.
تأملی برای اهلش.
http://ble.ir/resaalate_aamoukhtan

۱۳:۳۲

بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
thumnail

۱۳:۳۲

بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
thumnail

۱۳:۳۲

بازارسال شده از رسالت تبلیغ و رسالت آموزش
thumnail

۱۳:۳۲