بله | کانال جامع | رسانه عدالت آموزشی
عکس پروفایل جامع | رسانه عدالت آموزشیج

جامع | رسانه عدالت آموزشی

۲,۳۹۷عضو
thumbnail

۱۸:۳۸

thumbnail
undefined داغ‌دار هور

آلودگی ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم، مدارس خوزستان را تا پایان آبان مجازی کرد.

undefined️ تحریریه استان‌ها - جامع:
undefined︎بر اساس اطلاعیه استانداری خوزستان، به‌دلیل تداوم آلودگی شدید هوا ناشی از آتش‌سوزی گسترده در هورالعظیم عراق، انتشار آلاینده‌های نفتی و ذرات معلق، کلاس‌های مدارس بیشتر شهرهای استان خوزستان (به‌جز مقطع متوسطه دوم) تا پایان هفته آینده به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.
undefined️این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که خوزستان طی سال‌های اخیر در شاخص‌های کیفی آموزشی، از جمله امتحانات نهایی و کنکور سراسری، در سه استان آخر کشور قرار دارد. کارشناسان هشدار می‌دهند تداوم آموزش مجازی در این شرایط می‌تواند به افزایش شکاف آموزشی و تشدید نابرابری در فرصت‌های یادگیری در این استان منجر شود.‌‌‌‌‌ undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۹:۱۵

بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
thumbnail
به‌بهانه گرامیداشت روز «علم در خدمت توسعه‌و‌صلح»
undefined علم در خدمت کدام توسعه و کدام صلح؟
undefinedروزی که در تقویم جهان به نامِ روز گرامیداشت «علم در خدمت توسعه و صلح» است و در مقابل آورده‌اش می‌شود بمب‌های فسفری و موشک‌های جریکا و... رژیم صهیونیستی که بر مردم غزه می‌بارد.
undefined تحریریه روزنگار- جامع:محمدرضا قائمی‌نیک، استاد دانشگاه در گفتگو با تحریریه جامع: علم امروز با اصطلاح (science) «گفتمان آزادی» را جایگزین «گفتمان عدالت» کرد و انقلاب صنعتی فرانسه اولین فرزند خلف و نوظهور این گفتمان شد. بنابراین ماهیت علم تا زمانی که با پدرخواندگی فلسفه زیست می‌کرد به دلیل نزدیکی با حقیقت، مرزهای اخلاقی را رعایت می‌کرد اما به مرور علم تبدیل به ابزاری در دست انسان شد و البته نه هر انسانی، انسانی که دیگر مرزهای اخلاقی را نمی‌شناسد.
undefinedاین استاد دانشگاه با اشاره به مواجهه کنونی رژیم موقت اسرائیل در جنگ با مردم غزه، افزود: رژیم صهیونیستی با عبور از مرزهای اخلاقی بازار و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و ممنوعه و سکوت مجامع بین‌المللی در قرن بیست‌و‌یکم، نشانی روشن از علمی است که خدمت به توسعه را در راستای نظام سرمایه‌داری ارج می‌نهد و صلح را در همان ماهیت و معنای یک واژه در پیوست‌های مصوبات بی‌اعتبار بین‌المللی، خالی از معنای واقعی کرده است.
undefinedمشروح این گفتگو را در سایت بخوانید.
undefined جامع| رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله@jaame_ir

۶:۴۴

thumbnail
undefined | تربیت سیاسی از جنس تربیت‌ زیبایی‌شناختی است
undefined️ کمیل سوهانی، مترجم و فعال رسانه‌ای در گفتگو با مجله‌ تصویری «+جامع»:
undefinedتربیت سیاسی یک تربیت مستقیم نیست؛ بلکه یک تربیت زیبایی‌شناختی است. به این معنا که یک فضا و یک اتمسفری به وجود می‌آید که در آن دانش‌آموز نسبت به محیط اطراف خودش حساس می‌شود، نسبت به تغییرات محیط، نسبت به مشکلات محیط و سایر مسائل حساس می‌شود. هنگامی که نسبت به مسائل حساس شد در این دانش‌آموز همتی برای تأثیرگذاری شکل می‌گیرد. بنابراین تربیت سیاسی الزاما به این معنا نیست که محتوای سیاسی به دانش‌آموزان منتقل کنیم؛ بلکه باید یک فضا و امکان ساخته شود و در آن فضا دانش‌آموز متوجه محیط بیرون از خود شود و پس از آن می‌تواند به جامعه، به دیگری و... توجه کند و برای اصلاح جامعه همت کند؛ این یک معنای مهم از تربیت سیاسی است.
undefined گفت‌وگوی کامل را در آپارات تماشا کنید.‌‌‌‌‌ undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۳:۰۱

بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
thumbnail
🟡 علیه روانشناسی زردادبیات «موفقیت فردی» چه بر سر فرهنگ عمومی کشور آورده؟
به گزارش تحریریه فرهنگ و تربیت - جامع حجت‌الاسلام محسن خاکی، پژوهشگر عدالت آموزشی درخصوص بازار نشر و ترجمه کتاب‌های روان‌شناسی زرد در کشور اینطور گفت:
undefined️ فرهنگ عمومی کشور با نشر و ترجمه کتاب‌های روانشناسی زرد و ادبیات موفقیت به دوگانه «تولید» و «تکسب» وارد شده است. در این کتاب‌ها انسان ایرانی به این سمت هدایت می‌شود که تنها «تکسب» مهم است و فرد فقط باید کسب کند و آنچه را می‌خواهد از جامعه خود به دست آورد و نیازی نیست که به جامعه خود چیزی اضافه کند.
undefined️ مفهوم تربیت اقتصادی در کشور قرار است در این معنا از موفقیت مالی و دستاوردهای شخصی در کدام سمت قرار گیرد؟ ما در این نوع از تربیت به دنبال تولیدگری، دست‌ورزی انسان هستیم؟ یا قرار است که تربیت اقتصادی خود را در مفهومی به نام «سواد مالی» تعریف کنیم که در آن فرد حتی به تولیدگری و مولد بودن، فکر هم نکند و جامعه خود را مانند هلدینگی اقتصادی تصور کند و صرفاً به کنترل‌گری منابع مالی خود بپردازد.undefined متن کامل را در سایت بخوانید: https://jamemedia.ir/?p=594
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۰:۲۹

thumbnail
قرارگاه عدالت تربیتی‌واقتصاد مرکز بسیج وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار می‌کند:
undefinedدومین دوره مطالعاتی و کارگاهیundefined «تــــداوم بی‌نصــــیب»
مــــقدمات عــــدالت‌پژوهـــی و
سیاست‌گذاری در آموزش‌و‌پرورش

undefinedمنابع مطالعاتی:undefinedکتاب عدالت؛ چه باید کرد؟ اثر مایکل سندل/ جزوه‌های تکمیلی نظریه اسلامی عدالت
undefined ویژگی‌های دوره:
undefinedگعده‌های مطالعاتی مجازی‌ و حضوری undefinedنشست‌های تخصصی با اساتیدundefinedبوم حل مسئله
undefined‌شرکت در این دوره، منوط به حضور در یکی از  دوره‌های حضوری پیشین «بی‌نصیب» است.
undefined مهلت ثبت‌نام: از ۲۲ تا ۲۵ آبان‌ماه
undefined درگاه ثبت‌نام: binasib.ir
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۷:۵۶

بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
thumbnail
undefined تعبیر وارونه یک رویا

چرا دسترسی همگانی به آموزش به حذف چرخه تبعیض منجر نمی‌شود؟

 undefined️ تحریریه روزنگار - جامع:
undefined︎«هنگامی که قرار باشد امکانات در دسترس همگان قرار داشته باشد، حذف ضعیف‌ترها از همان ابتدا آغاز می‌شود». ژان بودریار یکی از معروف‌ترین نظریه‌پردازان پست‌مدرن با این اظهارنظر دسترسی همگانی به امکانات رفاهی را به چالش می‌کشد. او در نقد نظریه‌های برابری از یک نابرابری مسلم خبر می‌دهد.
undefined︎دولت‌های رفاه و حکومت‌های قائل به ارائه خدمات عمومی همگانی همواره با یک چالش در اثربخشی امکانات رفاهی که ارائه می‌دهند، مواجه می‌شوند؛ تحقیقات موجود نشان‌دهنده «انحراف» مکرر از اهداف دولت‌ها و مقامات سیاست‌گذار در اثربخشی خدمات عمومی است.
undefined︎این امکانات که به قصد بهره‌برداری محروم‌ترین اقشار در زمینه‌های آموزش و بهداشت در نظر گرفته می‌شود، مشاهده می‌شود که به‌تدریج «مشتریان» تنوع پیدا می‌کنند و همین امر سبب حذف ضعیف‌ترها در رقابت با قویی‌ترها می‌شود. در این زمان دسترسی همگانی به عنوان یکی از مفاهیم عدالت به مفهوم تبعیض نزدیک می‌شود و بازتابی از شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی در یک جامعه نابرابر می‌شود.
undefined︎محمدصادق تراب‌زاده، عدالت‌پژوه مرکز رشد دانشگاه امام صادق در این باره می‌گوید: «قابلیت، محتوا و دسترسی از عناصر اصلی استقرار عدالت آموزشی هستند؛ بنابراین هنگامی که دسترسی به آموزش همگانی در اختیار دانش‌آموزان همه آحاد جامعه با هدف عدالت آموزشی اعطا می‌شود باید قابلیت استفاده از این آموزش در دسترس با محتوای کاربردی متناسب با بوم هر منطقه نیز داده شود.»
undefined بیشتر را در سایت بخوانید.
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله
@jaame_ir

۹:۰۸

بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
thumbnail
undefinedundefined️ پزشکی در اسارت بازار

undefinedبه بهانه هفته کتاب‌وکتاب‌خوانی؛

معرفی مجموعه مقالات «پزشکی اجتماعی»؛ آنچه سرمایه‌داری بر پزشکی عمومی روا داشت

undefined️ تحریریه فرهنگ‌وتربیت - جامع:
undefined︎پزشکی در نگاه نخست دانشی خنثی و علمی برای درمان بیماری‌ها به‌نظر می‌آید. اما کتاب «پزشکی اجتماعی» نشان می‌دهد که این دانش همواره در بستر نظام اقتصادی و اجتماعی معنا پیدا می‌کند. در نظام سرمایه‌داری، پزشکی از رسالت انسانی خود فاصله می‌گیرد و به بخشی از بازار بدل می‌شود.
undefined︎وقتی خدمات درمانی به «کالا» تبدیل می‌شود، دسترسی به پزشک و دارو دیگر تابع نیاز واقعی نیست، بلکه به توان مالی افراد بستگی دارد. در نتیجه، سلامت که باید یک حق عمومی باشد، به امتیازی طبقاتی تغییر شکل می‌دهد.
undefined︎در این ساختار، پزشک نیز در موقعیت دوگانه قرار می‌گیرد: از یک‌سو باید خدمتگزار جامعه باشد و از سوی دیگر ناچار است تابع منطق سود و بازار عمل کند. همین دوگانگی تضاد میان اخلاق پزشکی و سودآوری اقتصادی را تشدید می‌کند.
undefined︎پیامد مستقیم این روند، نابرابری در سلامت است. طبقات فرودست بیشتر بیمار می‌شوند و کمتر امکان درمان مناسب دارند، در حالی‌که طبقات مرفه بهترین خدمات را دریافت می‌کنند.
undefined کتاب تأکید می‌کند که برای بازگرداندن پزشکی به رسالت واقعی‌اش باید نگاه اجتماعی و عدالت‌محور بر آن حاکم شود. سلامت نمی‌تواند در منطق بازار حل شود؛ زیرا حق انسان‌هاست، نه کالایی برای مبادله.
undefined فایل کتاب را از سایت جامع دریافت کنید.
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله
@jaame_ir

۱۲:۵۱

thumbnail
undefinedمسئله اصلی ما «تنوع مدارس تفکیکی» است
undefinedمحمدصادق تراب‌زاده در برنامه پرسشگر:
undefined تعدادی از دانش‌آموزان با مکانیزم پول به سمت مدارس غیردولتی سرازیر می‌شوند، تعدادی دیگر به اسم استعداد و یا به‌تعبیر بهتر با بهانهٔ استعداد در مدارس استعدادهای درخشان جای‌گذاری می‌شوند، و یک تعدادی هم می‌گذاریم در مدارس عادی‌دولتی و در نهایت همه‌ی این دانش‌آموزان فرصت با هم بودن و تعادل تربیتی را از دست می‌دهند! و همه متضرر می‌شوند و این نیست که مثلا فقط دانش‌آموزان غیردولتی با کنار هم قرار گرفتن یک فرهنگ‌خاص را بازتولید می‌کنند، در سایر مدارس نیز همین است. اشکال اصلی ورای مدارس دولتی و غیردولتی، ترکیب و تفکیک دانش‌آموزان در مدارس مختلف است.
undefined گفت‌وگوی کامل را در آپارات تماشا کنید.
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۰:۱۰

بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
thumbnail
قرارگاه عدالت تربیتی‌واقتصاد مرکز بسیج وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار می‌کند:
undefinedدومین دوره مطالعاتی و کارگاهیundefined «تــــداوم بی‌نصــــیب»
مــــقدمات عــــدالت‌پژوهـــی و
سیاست‌گذاری در آموزش‌و‌پرورش

undefinedمنابع مطالعاتی:undefinedکتاب عدالت؛ چه باید کرد؟ اثر مایکل سندل/ جزوه‌های تکمیلی نظریه اسلامی عدالت
undefined ویژگی‌های دوره:
undefinedگعده‌های مطالعاتی مجازی‌ و حضوری undefinedنشست‌های تخصصی با اساتیدundefinedبوم حل مسئله
undefined‌شرکت در این دوره، منوط به حضور در یکی از  دوره‌های حضوری پیشین «بی‌نصیب» است.
undefined مهلت ثبت‌نام: از ۲۲ تا ۲۵ آبان‌ماه
undefined درگاه ثبت‌نام: binasib.ir
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۵:۱۲

thumbnail
سوال محوری در برنامه پرسشگر با حضور رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی

undefined کـدام مشارکت مردمی؟

محمدصادق تراب‌زاد، پژوهشگر عدالت آموزشی: «خانواده‌های محترم آقای دکتر محمودزاده فرمودند که هیچ فرقی بین این دو مدرسه نیست، خب بچه‌هایتان را نفرستید. حتما ادعای ما در مدارس غیردولتی این است که یک اتفاقی در اینجا مثلا مانند کیفیت رخ می‌دهد که در دیگر مدارس نیست. آموزش‌وپرورش از همان ابتدا نگاهش به مسئله مشارکت این بوده است که مشارکت را منحصر به جیب مردم کنند و نه مثلا مسئله انتخاب مردم در اداره مدرسه. چرا سازمان مدارس غیردولتی، انتخابگری والدین را در مدارس توسعه نمی‌دهد؟ چرا مدیریت مدارس را مشارکتی نمی‌کند؟ چرا مسائل دادخواهی و شفافیت در این مدارس توسعه داده نمی‌شود؟ اینها نیز مشارکت است اما در این مدارس صرفا از توسعهٔ مشارکتی گفته می‌شود که در نهایت منظور جیب مردم است».
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی: «مسئله، انتخاب والدین است. دانش‌آموزی از ابتدای عمرش به‌گونه‌ای تربیت شده است که حتما در تیزهوشان باید قبول شود و این دانش‌آموز به تیزهوشان می‌رود و نمی‌شود در رسانه ملی گفت این بد است! خانواده‌ای می‌خواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند، طلای خود را می‌فروشد تا فرزندش را به مدرسه بفرستند. موضوع عدالت در مدارس غیردولتی همین است که مردمی که می‌توانند پول بدهند و مشارکت کنند در بخش خصوصی تا آموزش‌وپرورش بخشی از جریان تربیت در درون مدرسه دولتی را تقویت کند».‌‌‌‌‌ undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۹:۳۴

thumbnail
undefined فریب‌کاری معصومانه
undefined چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمی‌رساند؟
undefinedتحریریه روزنگار – جامع:
undefined «تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گسترده‌ای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روان‌پزشک آمریکایی، وارد می‌شود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمی‌شوند، اصلی‌ترین پرسش در برابر نظریه اوست.
undefinedتمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی به‌جای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآورده‌کردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصت‌های اساسی برای همه اولویت می‌دهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیع‌تری از عدالت اجتماعی شکست می‌خورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد می‌توانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخاب‌ها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست می‌رود.
undefined تئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر به‌عنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار می‌گیرد.
undefined در سایت بخوانید.
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۱۹:۱۵

جامع | رسانه عدالت آموزشی
undefined undefined فریب‌کاری معصومانه undefined چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمی‌رساند؟ undefinedتحریریه روزنگار – جامع: undefined «تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گسترده‌ای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روان‌پزشک آمریکایی، وارد می‌شود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمی‌شوند، اصلی‌ترین پرسش در برابر نظریه اوست. undefinedتمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی به‌جای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآورده‌کردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصت‌های اساسی برای همه اولویت می‌دهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیع‌تری از عدالت اجتماعی شکست می‌خورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد می‌توانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخاب‌ها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست می‌رود. undefined تئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر به‌عنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار می‌گیرد. undefined در سایت بخوانید. undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات @jaame_ir
#بخش_اول
undefined فریب‌کاری معصومانه

undefined چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمی‌رساند؟

undefined️ تحریریه روزنگار- جامع:
undefined«تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گسترده‌ای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روان‌پزشک آمریکایی، وارد می‌شود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمی‌شوند، اصلی‌ترین پرسش در برابر نظریه اوست.
undefinedتمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی به‌جای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآورده‌کردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصت‌های اساسی برای همه اولویت می‌دهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیع‌تری از عدالت اجتماعی شکست می‌خورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد می‌توانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخاب‌ها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست می‌رود.
- [ ] undefinedتئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر به‌عنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

undefined️محدودیت‌های ساختاری و توهم انتخاب
undefinedنظریه انتخاب بر آزادی فردی، مسئولیت شخصی و ارضای نیازهای اساسی انسان از طریق انتخاب‌های خودخواسته تأکید دارد. این نظریه به ساختارهای گسترده‌ اجتماعی و اقتصادی که نابرابری‌های آموزشی ایجاد می‌کنند، نمی‌پردازد. ایده آزادی و انتخاب زمانی مشکل‌ساز می‌شود که این انتخاب‌ها به دلیل فقر، تبعیض‌های ساختاری و کمبود منابع محدود شوند؛ بنابراین در چنین شرایطی، فرد واقعاً آزاد نیست که انتخاب‌هایی را انجام دهد که به نفع او باشد. در این تئوری افراد خود مقصر شکست و پیروزی خود هستند و عدم موفقیت افراد به تنبلی و عدم تلاش آن‌ها برمی‌گردد و توجهی به محدودیت‌ها و امکان‌های محدود افراد در راستای انتخاب ندارد. یکی از قله‌های این تئوری انتخاب آزاد، نمود اجرایی آن با مدارس چارتری و کوپنی و در اصلاحاتی گسترده‌تر «پته‌سازی آموزش» است. در این سیستم مبتنی بر انتخاب آزاد، ادعا می‌شود با اعطای حق انتخاب مدرسه به والدین، آن‌ها حق انتخاب بیشتری در انواع فرصت‌های آموزشی موجود در سیستم مدارس دولتی خواهند داشت، فرصت‌های حرفه‌ای جدیدی برای معلمان ایجاد می‌کند و استفاده از روش‌های تدریس مختلف و نوآورانه را تشویق می‌کند.

undefined️چگونه ایده گلاسر آزادی را مقابل عدالت قرار می‌دهد؟
undefined گلاسر یک روان‌پزشک است و مبانی فلسفی نظریه او نیز مبتنی بر زیست روان‌شناختی انسان است. بنابراین از همان ابتدا ادعای خود را توجه به نیازهای اساسی انسان در ذیل ارضای احساسات درونی عنوان می‌کند و آزادی را یکی از لذت‌بخش‌ترین حس‌های انسانی معرفی می‌کند. این روان‌پزشک برجسته در نظریه خود منکر یک واقعیت بزرگ موجود می‌شود؛ گلاسر باید اذعان می‌داشت که همه افراد و دانش‌آموزان از یک نقطه شروع نمی‌کنند و افراد در دهک‌های مختلف درآمدی و در پایگاه‌های مختلف اجتماعی حضور دارند و تئوری او در آزادی در انتخاب مدرسه، برای همگان در استفاده از این حق برابر نیستند. نظام آموزشی عادلانه باید در جهت رفع موانع، فراهم‌کردن فرصت‌های برابر و پرورش یک محیط واقعاً عادلانه تلاش کند و فراتر از تمرکز فردگرایانه‌ی نظریه انتخاب، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کند. نظریه انتخاب گلاسر مستقیماً به عدالت آموزشی در انتخاب مدرسه کمک نمی‌کند، زیرا تمرکز آن بر مسئولیت فردی و خودانگیزشی است، نه بر مسائل سیستمی مانند تخصیص منابع، دسترسی نابرابر به منابع آموزشی، توزیع نابرابر امکانات آموزشی و همچنین جداسازی سیستمی که بر توانایی خانواده در انتخاب «بهترین» مدرسه در ایده پته‌سازی آموزش تأثیر می‌گذارد.

۹:۰۵

جامع | رسانه عدالت آموزشی
#بخش_اول undefined فریب‌کاری معصومانه undefined چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمی‌رساند؟ undefined️ تحریریه روزنگار- جامع: undefined«تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گسترده‌ای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روان‌پزشک آمریکایی، وارد می‌شود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمی‌شوند، اصلی‌ترین پرسش در برابر نظریه اوست. undefinedتمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی به‌جای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآورده‌کردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصت‌های اساسی برای همه اولویت می‌دهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیع‌تری از عدالت اجتماعی شکست می‌خورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد می‌توانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخاب‌ها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست می‌رود. - [ ] undefinedتئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر به‌عنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار می‌گیرد. undefined️محدودیت‌های ساختاری و توهم انتخاب undefinedنظریه انتخاب بر آزادی فردی، مسئولیت شخصی و ارضای نیازهای اساسی انسان از طریق انتخاب‌های خودخواسته تأکید دارد. این نظریه به ساختارهای گسترده‌ اجتماعی و اقتصادی که نابرابری‌های آموزشی ایجاد می‌کنند، نمی‌پردازد. ایده آزادی و انتخاب زمانی مشکل‌ساز می‌شود که این انتخاب‌ها به دلیل فقر، تبعیض‌های ساختاری و کمبود منابع محدود شوند؛ بنابراین در چنین شرایطی، فرد واقعاً آزاد نیست که انتخاب‌هایی را انجام دهد که به نفع او باشد. در این تئوری افراد خود مقصر شکست و پیروزی خود هستند و عدم موفقیت افراد به تنبلی و عدم تلاش آن‌ها برمی‌گردد و توجهی به محدودیت‌ها و امکان‌های محدود افراد در راستای انتخاب ندارد. یکی از قله‌های این تئوری انتخاب آزاد، نمود اجرایی آن با مدارس چارتری و کوپنی و در اصلاحاتی گسترده‌تر «پته‌سازی آموزش» است. در این سیستم مبتنی بر انتخاب آزاد، ادعا می‌شود با اعطای حق انتخاب مدرسه به والدین، آن‌ها حق انتخاب بیشتری در انواع فرصت‌های آموزشی موجود در سیستم مدارس دولتی خواهند داشت، فرصت‌های حرفه‌ای جدیدی برای معلمان ایجاد می‌کند و استفاده از روش‌های تدریس مختلف و نوآورانه را تشویق می‌کند. undefined️چگونه ایده گلاسر آزادی را مقابل عدالت قرار می‌دهد؟ undefined گلاسر یک روان‌پزشک است و مبانی فلسفی نظریه او نیز مبتنی بر زیست روان‌شناختی انسان است. بنابراین از همان ابتدا ادعای خود را توجه به نیازهای اساسی انسان در ذیل ارضای احساسات درونی عنوان می‌کند و آزادی را یکی از لذت‌بخش‌ترین حس‌های انسانی معرفی می‌کند. این روان‌پزشک برجسته در نظریه خود منکر یک واقعیت بزرگ موجود می‌شود؛ گلاسر باید اذعان می‌داشت که همه افراد و دانش‌آموزان از یک نقطه شروع نمی‌کنند و افراد در دهک‌های مختلف درآمدی و در پایگاه‌های مختلف اجتماعی حضور دارند و تئوری او در آزادی در انتخاب مدرسه، برای همگان در استفاده از این حق برابر نیستند. نظام آموزشی عادلانه باید در جهت رفع موانع، فراهم‌کردن فرصت‌های برابر و پرورش یک محیط واقعاً عادلانه تلاش کند و فراتر از تمرکز فردگرایانه‌ی نظریه انتخاب، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کند. نظریه انتخاب گلاسر مستقیماً به عدالت آموزشی در انتخاب مدرسه کمک نمی‌کند، زیرا تمرکز آن بر مسئولیت فردی و خودانگیزشی است، نه بر مسائل سیستمی مانند تخصیص منابع، دسترسی نابرابر به منابع آموزشی، توزیع نابرابر امکانات آموزشی و همچنین جداسازی سیستمی که بر توانایی خانواده در انتخاب «بهترین» مدرسه در ایده پته‌سازی آموزش تأثیر می‌گذارد.
#بخش_دوم
منتقدان استدلال می‌کنند که خانواده‌های مناطق محروم و خانواده‌های دهک‌های درآمدی پایین با منابع محدود، کمترین احتمال را برای بهره‌مندی از مدل‌های انتخاب آزادنه دارند، زیرا عواملی مانند نزدیکی (عامل اقتصادی) و وضعیت اقتصادی-اجتماعی اغلب بیش از کیفیت تحصیلی بر تصمیمات این گروه از خانواده‌ها تأثیر می‌گذارد و در نهایت منجر به تضعیف زنجیره آموزشی این گروه از دانش‌آموزان می‌شود و در مقابل، تقویت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان برخوردار را سبب می‌شود. بنابراین تصمیمات در مورد انتخاب مدرسه توسط والدین اغلب تحت تأثیر عواملی غیرمرتبط با کیفیت تحصیلی مانند نزدیکی به خانه، عدم دریافت شهریه و … است. این ملاحظات به‌ویژه برای خانواده‌های محروم و دهک‌های پایین درآمدی و دهک متوسط، اولویت دارند و تأثیر انتخاب بر عدالت را محدود می‌کنند.

undefined️تئوری انتخاب در مدرسه به نفع چه کسانی است؟
undefinedمدل‌های انتخاب آزاد در مدرسه به نفع کسانی است که از قبل منابع و دانش لازم برای انتخاب مدرسه را دارند. فرضیه خودتوانمندسازی در نظریه انتخاب، بدون پرداختن به موانع ساختاری، می‌تواند ناخواسته شکاف بین کسانی که می‌توانند و نمی‌توانند به‌طور مؤثر از حق انتخاب استفاده کنند را افزایش دهد. به باور گلبرایت، تئوری آزادی انتخاب در غرب یک فریب‌کاری معصومانه است و استفاده از انتخاب مدرسه در سیستم آموزشی نابرابر، هرگز به یک تصمیم عادلانه توسط مردم عادی منجر نمی‌شود.

undefined️انتخاب مدرسه «کارساز» نیست
undefinedشاید برجسته‌ترین نکته این باشد که «انتخاب مدرسه» در واقع برای بهبود نتایج عملکرد برای اکثر یا همه دانش‌آموزان درگیر نمی‌تواند مؤثر باشد. بیش از سه دهه از زمانی که تئوری انتخاب گلاسر سبب تولد مدارس چارتر و کوپنی شد، به‌ویژه در آمریکا، می‌گذرد. اما بر اساس گزارش تحقیقی تایمز، شواهد متناقضی وجود دارد که توسط آزمون‌های استاندارد اندازه‌گیری شده‌اند؛ به‌طور کلی، کوپن‌ها هیچ تأثیری نداشته‌اند و مدارس چارتر تأثیر کمی یا هیچ تأثیری نداشته‌اند (و گاهی اوقات اثرات بسیار منفی — از جمله افزایش جداسازی نژادی و اجتماعی-اقتصادی).

undefined️استدلال‌های اقتصادیِ نظریه انتخاب در بازار «آموزش» شکست خورده‌اند
undefined«بازارها امکان انتخاب خوب را فراهم می‌کنند.» این یک استدلال اقتصادی است؛ اما هنگامی که روبنای فرهنگی چون اطلاعات کافی، دسترسی برابر به امکانات و … نباشد، چگونه می‌توان به انتخاب خوب رسید؟ نظریه اقتصادی پایه مستلزم آن است که برای کارکرد این مدل‌های بازار، شرکت‌کنندگان باید اطلاعات کامل داشته باشند و بتوانند کیفیت را به‌طور دقیق ارزیابی کنند تا بتوانند انتخابی آگاهانه داشته باشند. این فرضیات در بازارهای آموزش‌وپرورش صادق نیست؛ مشخص نیست که والدین به اطلاعات کامل برای انتخاب بهترین گزینه دسترسی داشته باشند، و همچنین کیفیت به آسانی و دقتی که هنگام خرید یک محصول مصرفی یا سایر خدمات وجود دارد، ارزیابی نمی‌شود و آموزش امری دیربازده است. همچنین، استدلال اینکه بازارها انتخاب خوب را تسهیل می‌کنند، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که در بسیاری از بازارها، مصرف‌کنندگان به‌جای کیفیت، با بازاریابی و جذابیت‌های احساسی مواجه‌اند؛ امری که در بازار آموزش‌وپرورش نیز اتفاق می‌افتد. آیا واقعاً می‌خواهیم بودجه مدارس به‌طور فزاینده‌ای به‌جای کلاس درس، به بازاریابی اختصاص یابد و آموزش تبدیل به یک مارکتینگ و میدان رقابت شود؟ بر این اساس، انتخاب لزوماً به مدرسه‌ای بهتر برای بسیاری از کودکان منجر نمی‌شود، زیرا وقتی داده‌ها محدود و کیفیت پیچیده است، انتخاب‌های خوب دشوار می‌شود. وادار کردن مدارس به رقابت در بازار، ضمن حذف مدارس کم‌برخوردار، سبب تحریف اولویت‌های مدرسه و تبدیل مدارس به نمایشگاه‌های بازاریابی و اقتصادی می‌شود. انتخاب مدرسه به احتمال زیاد به نفع والدین و خانواده‌هایی است که زمان و منابع لازم برای جمع‌آوری اطلاعات قابل توجه و همچنین دانش لازم برای ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه انتخابی خود را دارند. دانش‌آموزانی که آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار هستند، کمترین بهره را از مدل انتخاب می‌برند.

undefined️بازندگان نهایی
undefinedنتیجه نهایی این است که «انتخاب مدرسه» بیش از همه به ضرر دانش‌آموزان کم‌برخوردار تمام می‌شود. این گروه کمترین امکان دسترسی به مدارس باکیفیت را دارند و بیشترین محدودیت‌ها انتخاب آنان را تعیین می‌کند. در نتیجه، سیاستی که قرار بود آزادی ایجاد کند، به ابزاری برای بازتولید نابرابری آموزشی تبدیل می‌شود.

undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir

۹:۰۷

thumbnail
undefined️ شـامگاه کـوچ

undefined️چرا اضافه شدن آموزش به سبد کالای طبقه متوسط و کم‌درآمد یک شکست در سیاست‌گذاری عمومی است؟

undefined️ تحریریه روزنگار - جامع:
undefined«۶۵ درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی متعلق به خانواده‌های کم‌درآمد و طبقه متوسط هستند». این دفاع احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزش غیردولتی، در پاسخ به شبهه‌ی جداسازی طبقاتی در این مدارس است. این دفاعیه حامل پیامی مهم در رفتار مصرفی طبقه متوسط و کم‌درآمد در خرید آموزش از بخش خصوصی است.
undefinedانگاره عمومی جامعه در پرتوی عدم توجه در سیاست‌گذاری‌های آموزشی به کیفیت‌بخشی مدارس عادی دولتی، سبب اضافه شدن آموزش به سبد خرید خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط از مدارس غیردولتی شده است؛ در حالی که در ایران یافته‌های پژوهشی مشخصی درباره کیفیت بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی در دسترس نیست و در شاخص‌های کنکور و امتحانات نهایی نیز تنها تعداد معدودی از مدارس غیردولتی موفق عمل می‌کنند.
undefinedنیاز به آموزش باکیفیت رفتار مصرفی طبقه متوسط را به سمت مدارس غیردولتی کوچانده است؛ این همان رفتار اجتماعی است که احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، در دفاع از وجود همه‌‌ی دهک‌های درآمدی به‌ویژه دهک‌های درآمدی کم‌برخوردار در مدارس تحت هدایت خود اظهار می‌کند.
undefinedرئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، افزایش تقاضا از سمت خانواده‌های کم‌درآمد جهت ورود به مدارس را به‌عنوان دستاورد برمی‌شمارد؛ حال آنکه کوچ طبقه متوسط به سمت این مدارس، یک شکست جدی در سیاست‌گذاری آموزش‌وپرورش در تأمین آموزش رایگان در ذیل قانون اساسی است.
undefinedساختار آموزش طبقاتی در بخش خصوصی آموزش کاملاً پذیرفته شده است و امری طبیعی جلوه داده می‌شود. این روایت یک فرامتن جدی را در اظهارنظر احمدمحمودزاده حمل می‌کند و آن این است که آن دسته از خانواده‌های کم‌درآمد که در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، نه‌تنها سرانه دانش‌آموزی ۳۰ میلیون تومانی دولت در مدارس دولتی را دریافت نمی‌کنند؛ بلکه خودشان هم باید برای تحصیل فرزندشان در این مدارس هزینه کنند و وارد رقابتی می‌شوند که از پیش شکست خورده‌اند. در این روایت، مدارس غیردولتی نه‌تنها کمکی به عدالت آموزشی نمی‌کنند؛ بلکه با ایجاد شکاف، همواره طبقه برخوردار برنده خواهد بود و دهک‌های پایین درآمدی با وجود هزینه‌کرد در بخش غیردولتی نیز همواره شکست خورده‌اند.
undefined در سایت بخوانید.‌‌‌‌‌ undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir

۱۱:۰۱

thumbnail
undefined فراخوان یادداشت‌های سیاستیِ فوری با موضوع «سیاست‌های برابری و کیفیت در آموزشِ عمومی»
undefined مرکز بررسی‌های استراتژیک در راستای تقویت گفت‌وگوی ملی نخبگان  جهت ارائه یادداشت‌های سیاستی با محوریت « سیاست‌های برابری و کیفیت در آموزش عمومی» دعوت به عمل می‌آورد.
undefined محورهای موضوعی ارائۀ یادداشت‌های سیاستی:undefinedتحلیل و ارزیابی سیاست‌هاundefined بسط ایده و طرح سیاستی نو در لایحۀ بودجۀ 1405undefinedشرح و تحلیل مشاهدات میدانی از اجرای سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش (ویژۀ مدیران و معلمان مدارس و کنشگران اجتماعی).undefinedارائه پیشنهادهای سیاستی عملیاتی برای ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس
undefined قالب آثار یادداشت سیاستی است و حداکثر در  ۵ صفحه ارائه گردد حدود ( 1500) کلمه
undefined آثار خود را به نشانی زیر در پیام‌رسان‌های ایتا، بله و تلگرام ارسال کنید:@Css_eduundefinedایمیل به‌نشانی:‌

undefined عبارت «فراخوان عدالت و کیفیت آموزشی» در موضوع ایمیل ذکر شده و همراه با معرفی کامل سوابق نویسنده و شماره تلفن ارسال شود.
undefinedاز آثار منتخب تقدیر به عمل خواهد آمد.
undefined مهلت ارسال آثار تا ۱۵/ آذرماه/ ۱۴۰۴
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir

۲۱:۱۳

جامع | رسانه عدالت آموزشی
undefined undefined️ شـامگاه کـوچ undefined️چرا اضافه شدن آموزش به سبد کالای طبقه متوسط و کم‌درآمد یک شکست در سیاست‌گذاری عمومی است؟ undefined️ تحریریه روزنگار - جامع: undefined«۶۵ درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی متعلق به خانواده‌های کم‌درآمد و طبقه متوسط هستند». این دفاع احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزش غیردولتی، در پاسخ به شبهه‌ی جداسازی طبقاتی در این مدارس است. این دفاعیه حامل پیامی مهم در رفتار مصرفی طبقه متوسط و کم‌درآمد در خرید آموزش از بخش خصوصی است. undefinedانگاره عمومی جامعه در پرتوی عدم توجه در سیاست‌گذاری‌های آموزشی به کیفیت‌بخشی مدارس عادی دولتی، سبب اضافه شدن آموزش به سبد خرید خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط از مدارس غیردولتی شده است؛ در حالی که در ایران یافته‌های پژوهشی مشخصی درباره کیفیت بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی در دسترس نیست و در شاخص‌های کنکور و امتحانات نهایی نیز تنها تعداد معدودی از مدارس غیردولتی موفق عمل می‌کنند. undefinedنیاز به آموزش باکیفیت رفتار مصرفی طبقه متوسط را به سمت مدارس غیردولتی کوچانده است؛ این همان رفتار اجتماعی است که احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، در دفاع از وجود همه‌‌ی دهک‌های درآمدی به‌ویژه دهک‌های درآمدی کم‌برخوردار در مدارس تحت هدایت خود اظهار می‌کند. undefinedرئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، افزایش تقاضا از سمت خانواده‌های کم‌درآمد جهت ورود به مدارس را به‌عنوان دستاورد برمی‌شمارد؛ حال آنکه کوچ طبقه متوسط به سمت این مدارس، یک شکست جدی در سیاست‌گذاری آموزش‌وپرورش در تأمین آموزش رایگان در ذیل قانون اساسی است. undefinedساختار آموزش طبقاتی در بخش خصوصی آموزش کاملاً پذیرفته شده است و امری طبیعی جلوه داده می‌شود. این روایت یک فرامتن جدی را در اظهارنظر احمدمحمودزاده حمل می‌کند و آن این است که آن دسته از خانواده‌های کم‌درآمد که در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، نه‌تنها سرانه دانش‌آموزی ۳۰ میلیون تومانی دولت در مدارس دولتی را دریافت نمی‌کنند؛ بلکه خودشان هم باید برای تحصیل فرزندشان در این مدارس هزینه کنند و وارد رقابتی می‌شوند که از پیش شکست خورده‌اند. در این روایت، مدارس غیردولتی نه‌تنها کمکی به عدالت آموزشی نمی‌کنند؛ بلکه با ایجاد شکاف، همواره طبقه برخوردار برنده خواهد بود و دهک‌های پایین درآمدی با وجود هزینه‌کرد در بخش غیردولتی نیز همواره شکست خورده‌اند. undefined در سایت بخوانید. ‌‌‌‌‌ undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات @jaame_ir
undefinedشـامگاهِ کـوچ
undefined چرا اضافه شدن آموزش به سبد کالای طبقه متوسط و کم‌درآمد یک شکست در سیاست‌گذاری عمومی است؟
undefinedتحریریه روزنگار- جامع:
undefined «۶۵ درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی متعلق به خانواده‌های کم‌درآمد و طبقه متوسط هستند». این دفاع احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزش غیردولتی، در پاسخ به شبهه‌ی جداسازی طبقاتی در این مدارس است. این دفاعیه حامل پیامی مهم در رفتار مصرفی طبقه متوسط و کم‌درآمد در خرید آموزش از بخش خصوصی است. انگاره عمومی جامعه در پرتوی عدم توجه در سیاست‌گذاری‌های آموزشی به کیفیت‌بخشی مدارس عادی دولتی، سبب اضافه شدن آموزش به سبد خرید خانواده‌های کم‌درآمد و متوسط از مدارس غیردولتی شده است؛ در حالی که در ایران یافته‌های پژوهشی مشخصی درباره کیفیت بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی در دسترس نیست و در شاخص‌های کنکور و امتحانات نهایی نیز تنها تعداد معدودی از مدارس غیردولتی موفق عمل می‌کنند. OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی متعهد به اصول دموکراسی و بازار آزاد) نیز در گزارشی در خصوص مسئله کیفیت آموزش در بخش خصوصی می‌گوید: «اگرچه دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در بسیاری از کشورها در آزمون PISA 2022 نتایج بهتری کسب کردند، اما این امر عمدتاً به این دلیل است که آن‌ها نسبت به همتایان دولتی خود، دانش‌آموزانی با پیشینه‌های اجتماعی ـ اقتصادی ممتاز هستند و نمی‌توان به نتیجه‌گیری برتری کیفیت آموزشی در مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی رسید.»
undefinedنیاز به آموزش باکیفیت رفتار مصرفی طبقه متوسط را به سمت مدارس غیردولتی کوچانده است؛ این همان رفتار اجتماعی است که احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، در دفاع از وجود همه‌دهک‌های درآمدی به‌ویژه دهک‌های درآمدی کم‌برخوردار در مدارس تحت هدایت خود اظهار می‌کند.
undefined روایت رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی از حضور ۶۵درصدی‌ خانواده‌های کم‌درآمد در این مدارس، دو مبنای جدی را در مسئله آموزش عمومی در مقابل خود باز می‌کند؛
undefined نخستین مبنا آن است که قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اساس اصل سی‌ام خود بر رایگان بودن آموزش تأکید دارد و استفساریه‌ای که ذیل این اصل از شورای نگهبان انجام شده است، تأکید می‌کند که اگر دولت نتواند آموزش رایگان را برای همگان تأمین کند، اولویت با تأمین آموزش رایگان برای دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار است؛ اما در وضعیت کنونی، به دلیل طراحی نکردن سازوکارهای مناسب برای درنظر گرفتن این اولویت، همین خانواده‌ها مجبور به ثبت‌نام فرزند خود در مدارس غیردولتی می‌شوند. نکته حائز اهمیت آن است که رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی، افزایش تقاضا از سمت خانواده‌های کم‌درآمد جهت ورود به مدارس را به‌عنوان دستاورد برمی‌شمارد؛ حال آنکه کوچ طبقه متوسط به سمت این مدارس، یک شکست جدی در سیاست‌گذاری آموزش‌وپرورش در تأمین آموزش رایگان در ذیل قانون اساسی است.
undefined دومین مبنا آن است که مدارس غیردولتی دارای کیفیت یکسان نیستند و در میان مدارس غیردولتی، به لحاظ ارائه خدمات و کیفیت آموزشی اختلاف قابل توجهی وجود دارد؛ چرا که در منطق بازار هرکس به اندازه‌ای که پول می‌دهد، خدمات دریافت می‌کند. بر این اساس، مدرسه غیردولتی‌ای که ۳۰ میلیون شهریه دریافت می‌کند، موظف به ارائه خدمات آموزشیِ باکیفیت مانند مدرسه‌ای که ۶۰ میلیون دریافت می‌کند، نیست. بنابراین ساختار آموزش طبقاتی در بخش خصوصی آموزش کاملاً پذیرفته شده است و امری طبیعی جلوه داده می‌شود. این روایت یک فرامتن جدی را در اظهارنظر احمدمحمودزاده حمل می‌کند و آن این است که آن دسته از خانواده‌های کم‌درآمد که در مدارس غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند، نه‌تنها سرانه دانش‌آموزی ۳۰ میلیون تومانی دولت در مدارس دولتی را دریافت نمی‌کنند؛ بلکه خودشان هم باید برای تحصیل فرزندشان در این مدارس هزینه کنند و وارد رقابتی می‌شوند که از پیش شکست خورده‌اند. در این روایت، مدارس غیردولتی نه‌تنها کمکی به عدالت آموزشی نمی‌کنند؛ بلکه با ایجاد شکاف، همواره طبقه برخوردار برنده خواهد بود و دهک‌های پایین درآمدی با وجود هزینه‌کرد در بخش غیردولتی نیز همواره شکست خورده‌اند.
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir

۶:۵۹

thumbnail
undefined️ عدالت آموزشی به‌مثابه زیربنای بازسازی ‌‌ ‌‌‌ ‌‌ اعتماد اجتماعی در ایران امروز

undefined️نسبت امر ملی با توسعه اجتماعی

undefined️ به‌افق مدرسه - جامع | میکائیل دیانی، روزنامه‌نگار و کارگردان:
undefinedامر ملی به مجموعه دغدغه‌ها، اهداف، ارزش‌ها و منافع مشترکی گفته می‌شود که فراتر از تقسیمات سیاسی است. امر ملی موضوع و مسئله‌ای است که به بقای جمعی مربوط است، نه صرفا به نفع یک قشر و یا گروه خاص و نیازمند حوزه‌هایی است که مردم در آن مصالح مشترک و حس تعلق واقعی داشته باشند.
undefinedدر ساختار فعلی حکمرانی ایران که طبقات بالادستی بیشترین امکانات را داشته و کمترین بازتولید و بازتوزیع سرمایه و ثروت از جمله مالیات را دارند؛ امکان‌های دولت برای ایجاد توسعه اجتماعی سلب می‌شود.
undefinedآموزش تنها مسیر مشروع تحرک اجتماعی در جوامع مدرن است. وقتی مدرسه بتواند برای همه کودکان فرصت یادگیری ایجاد کند، جامعه به طور طبیعی به‌سمت اعتماد، مشارکت و انسجام ملی‌ می‌رود. به‌ همین دلیل گفته می‌شود: «عدالت آموزشی نه فقط عدالت در مدرسه، بلکه بنیان عدالت در جامعه است».
undefinedمدرسه اگر عادلانه طراحی شود می‌تواند زمینه‌ساز همبستگی و عدالت اجتماعی شود؛ اما اگر غیرعادلانه اداره شود به‌ ابزار بازتولید تبعیض بدل می‌شود.
undefinedدر راستای «امر ملی» در آموزش چه باید کرد؟- ارتقای کیفیت معلمان- افزایش بودجه عمومی و تخصیص عادلانه منابع- مشارکت جامعه و شفافیت مدنی- اصلاح نظام مدارس و کاهش نابرابری- تمرکز بر عدالت آموزشی در محتوا و دسترسی
undefined در سایت بخوانید.‌‌‌‌‌ undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir

۱۹:۴۱

جامع‌آوا.mp3

۰۱:۰۳:۳۴-۲۹.۱۱ مگابایت
undefined #جامع_آوا | «تاثیرسیاست‌های اقتصادی بر عدالت آموزشی»
undefinedاستاد: حجت‌الاسلام محسن خاکیundefinedمعلم و پژوهشگر اقتصاد سیاسی آموزش
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir

۱۴:۴۲

thumbnail
undefined| هر کس در رابطه با عدالت آموزشی الگویی داشت، گوش شنوا داریم
undefined️ خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان:
undefined️عدالت آموزشی نیازمند پاسخ به دو پرسش اساسی است: یک، نظریه ما درباره عدالت آموزشی چیست؟ دو، الگوی حکمرانی ما برای تحقق عدالت آموزشی چیست؟
undefined️برخی تصور می‌کنند مردمی‌سازی یعنی خصوصی‌سازی؛ این برداشت غلط است. مردمی‌سازی یعنی مشارکت مربیان و خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت؛ اما سیاست‌گذاری و حکمرانی باید در اختیار دولت بماند.
undefined️عدالت آموزشی یعنی سطح کیفی دانش‌آموزان ما تا حد امکان در یک سطح نسبتاً برابر و با برخورداری از امکانات مشابه باشد. می‌گویم “نسبتاً”، چون برابری مطلق امکان‌پذیر نیست.
undefined️از امروز تا هر زمان که تشکل‌های دانشجویی اعلام آمادگی کنند، می‌نشینم و شاگردی می‌کنم تا الگوی حکمرانی عدالت آموزشی را از آنها یاد بگیرم. هر کس حرفی دارد، گوش شنوا هست و امکان اجرا نیز فراهم است.
undefined جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام‌ | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir

۱۵:۰۰