۱۸:۳۸
آلودگی ناشی از آتشسوزی هورالعظیم، مدارس خوزستان را تا پایان آبان مجازی کرد.
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۹:۱۵
بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
بهبهانه گرامیداشت روز «علم در خدمت توسعهوصلح»
علم در خدمت کدام توسعه و کدام صلح؟
روزی که در تقویم جهان به نامِ روز گرامیداشت «علم در خدمت توسعه و صلح» است و در مقابل آوردهاش میشود بمبهای فسفری و موشکهای جریکا و... رژیم صهیونیستی که بر مردم غزه میبارد.
تحریریه روزنگار- جامع:محمدرضا قائمینیک، استاد دانشگاه در گفتگو با تحریریه جامع: علم امروز با اصطلاح (science) «گفتمان آزادی» را جایگزین «گفتمان عدالت» کرد و انقلاب صنعتی فرانسه اولین فرزند خلف و نوظهور این گفتمان شد. بنابراین ماهیت علم تا زمانی که با پدرخواندگی فلسفه زیست میکرد به دلیل نزدیکی با حقیقت، مرزهای اخلاقی را رعایت میکرد اما به مرور علم تبدیل به ابزاری در دست انسان شد و البته نه هر انسانی، انسانی که دیگر مرزهای اخلاقی را نمیشناسد.
این استاد دانشگاه با اشاره به مواجهه کنونی رژیم موقت اسرائیل در جنگ با مردم غزه، افزود: رژیم صهیونیستی با عبور از مرزهای اخلاقی بازار و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی و ممنوعه و سکوت مجامع بینالمللی در قرن بیستویکم، نشانی روشن از علمی است که خدمت به توسعه را در راستای نظام سرمایهداری ارج مینهد و صلح را در همان ماهیت و معنای یک واژه در پیوستهای مصوبات بیاعتبار بینالمللی، خالی از معنای واقعی کرده است.
مشروح این گفتگو را در سایت بخوانید.
جامع| رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله@jaame_ir
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله@jaame_ir
۶:۴۴
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۳:۰۱
بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
🟡 علیه روانشناسی زردادبیات «موفقیت فردی» چه بر سر فرهنگ عمومی کشور آورده؟
به گزارش تحریریه فرهنگ و تربیت - جامع حجتالاسلام محسن خاکی، پژوهشگر عدالت آموزشی درخصوص بازار نشر و ترجمه کتابهای روانشناسی زرد در کشور اینطور گفت:
️ فرهنگ عمومی کشور با نشر و ترجمه کتابهای روانشناسی زرد و ادبیات موفقیت به دوگانه «تولید» و «تکسب» وارد شده است. در این کتابها انسان ایرانی به این سمت هدایت میشود که تنها «تکسب» مهم است و فرد فقط باید کسب کند و آنچه را میخواهد از جامعه خود به دست آورد و نیازی نیست که به جامعه خود چیزی اضافه کند.
️ مفهوم تربیت اقتصادی در کشور قرار است در این معنا از موفقیت مالی و دستاوردهای شخصی در کدام سمت قرار گیرد؟ ما در این نوع از تربیت به دنبال تولیدگری، دستورزی انسان هستیم؟ یا قرار است که تربیت اقتصادی خود را در مفهومی به نام «سواد مالی» تعریف کنیم که در آن فرد حتی به تولیدگری و مولد بودن، فکر هم نکند و جامعه خود را مانند هلدینگی اقتصادی تصور کند و صرفاً به کنترلگری منابع مالی خود بپردازد.
متن کامل را در سایت بخوانید: https://jamemedia.ir/?p=594
جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
به گزارش تحریریه فرهنگ و تربیت - جامع حجتالاسلام محسن خاکی، پژوهشگر عدالت آموزشی درخصوص بازار نشر و ترجمه کتابهای روانشناسی زرد در کشور اینطور گفت:
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۰:۲۹
قرارگاه عدالت تربیتیواقتصاد مرکز بسیج وزارت آموزشوپرورش برگزار میکند:
دومین دوره مطالعاتی و کارگاهی
«تــــداوم بینصــــیب»
مــــقدمات عــــدالتپژوهـــی و
سیاستگذاری در آموزشوپرورش
منابع مطالعاتی:
کتاب عدالت؛ چه باید کرد؟ اثر مایکل سندل/ جزوههای تکمیلی نظریه اسلامی عدالت
ویژگیهای دوره:
گعدههای مطالعاتی مجازی و حضوری
نشستهای تخصصی با اساتید
بوم حل مسئله
شرکت در این دوره، منوط به حضور در یکی از دورههای حضوری پیشین «بینصیب» است.
مهلت ثبتنام: از ۲۲ تا ۲۵ آبانماه
درگاه ثبتنام: binasib.ir
جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
مــــقدمات عــــدالتپژوهـــی و
سیاستگذاری در آموزشوپرورش
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۷:۵۶
بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
چرا دسترسی همگانی به آموزش به حذف چرخه تبعیض منجر نمیشود؟
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله
@jaame_ir
۹:۰۸
بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
معرفی مجموعه مقالات «پزشکی اجتماعی»؛ آنچه سرمایهداری بر پزشکی عمومی روا داشت
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله
@jaame_ir
۱۲:۵۱
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۰:۱۰
بازارسال شده از جامع | رسانه عدالت آموزشی
قرارگاه عدالت تربیتیواقتصاد مرکز بسیج وزارت آموزشوپرورش برگزار میکند:
دومین دوره مطالعاتی و کارگاهی
«تــــداوم بینصــــیب»
مــــقدمات عــــدالتپژوهـــی و
سیاستگذاری در آموزشوپرورش
منابع مطالعاتی:
کتاب عدالت؛ چه باید کرد؟ اثر مایکل سندل/ جزوههای تکمیلی نظریه اسلامی عدالت
ویژگیهای دوره:
گعدههای مطالعاتی مجازی و حضوری
نشستهای تخصصی با اساتید
بوم حل مسئله
شرکت در این دوره، منوط به حضور در یکی از دورههای حضوری پیشین «بینصیب» است.
مهلت ثبتنام: از ۲۲ تا ۲۵ آبانماه
درگاه ثبتنام: binasib.ir
جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
مــــقدمات عــــدالتپژوهـــی و
سیاستگذاری در آموزشوپرورش
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۵:۱۲
سوال محوری در برنامه پرسشگر با حضور رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی
کـدام مشارکت مردمی؟
محمدصادق ترابزاد، پژوهشگر عدالت آموزشی: «خانوادههای محترم آقای دکتر محمودزاده فرمودند که هیچ فرقی بین این دو مدرسه نیست، خب بچههایتان را نفرستید. حتما ادعای ما در مدارس غیردولتی این است که یک اتفاقی در اینجا مثلا مانند کیفیت رخ میدهد که در دیگر مدارس نیست. آموزشوپرورش از همان ابتدا نگاهش به مسئله مشارکت این بوده است که مشارکت را منحصر به جیب مردم کنند و نه مثلا مسئله انتخاب مردم در اداره مدرسه. چرا سازمان مدارس غیردولتی، انتخابگری والدین را در مدارس توسعه نمیدهد؟ چرا مدیریت مدارس را مشارکتی نمیکند؟ چرا مسائل دادخواهی و شفافیت در این مدارس توسعه داده نمیشود؟ اینها نیز مشارکت است اما در این مدارس صرفا از توسعهٔ مشارکتی گفته میشود که در نهایت منظور جیب مردم است».
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی: «مسئله، انتخاب والدین است. دانشآموزی از ابتدای عمرش بهگونهای تربیت شده است که حتما در تیزهوشان باید قبول شود و این دانشآموز به تیزهوشان میرود و نمیشود در رسانه ملی گفت این بد است! خانوادهای میخواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند، طلای خود را میفروشد تا فرزندش را به مدرسه بفرستند. موضوع عدالت در مدارس غیردولتی همین است که مردمی که میتوانند پول بدهند و مشارکت کنند در بخش خصوصی تا آموزشوپرورش بخشی از جریان تربیت در درون مدرسه دولتی را تقویت کند».
جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
محمدصادق ترابزاد، پژوهشگر عدالت آموزشی: «خانوادههای محترم آقای دکتر محمودزاده فرمودند که هیچ فرقی بین این دو مدرسه نیست، خب بچههایتان را نفرستید. حتما ادعای ما در مدارس غیردولتی این است که یک اتفاقی در اینجا مثلا مانند کیفیت رخ میدهد که در دیگر مدارس نیست. آموزشوپرورش از همان ابتدا نگاهش به مسئله مشارکت این بوده است که مشارکت را منحصر به جیب مردم کنند و نه مثلا مسئله انتخاب مردم در اداره مدرسه. چرا سازمان مدارس غیردولتی، انتخابگری والدین را در مدارس توسعه نمیدهد؟ چرا مدیریت مدارس را مشارکتی نمیکند؟ چرا مسائل دادخواهی و شفافیت در این مدارس توسعه داده نمیشود؟ اینها نیز مشارکت است اما در این مدارس صرفا از توسعهٔ مشارکتی گفته میشود که در نهایت منظور جیب مردم است».
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی: «مسئله، انتخاب والدین است. دانشآموزی از ابتدای عمرش بهگونهای تربیت شده است که حتما در تیزهوشان باید قبول شود و این دانشآموز به تیزهوشان میرود و نمیشود در رسانه ملی گفت این بد است! خانوادهای میخواهد فرزندش در مدرسه غیردولتی درس بخواند، طلای خود را میفروشد تا فرزندش را به مدرسه بفرستند. موضوع عدالت در مدارس غیردولتی همین است که مردمی که میتوانند پول بدهند و مشارکت کنند در بخش خصوصی تا آموزشوپرورش بخشی از جریان تربیت در درون مدرسه دولتی را تقویت کند».
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۹:۳۴
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۱۹:۱۵
جامع | رسانه عدالت آموزشی
فریبکاری معصومانه
چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمیرساند؟
تحریریه روزنگار – جامع:
«تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گستردهای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روانپزشک آمریکایی، وارد میشود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمیشوند، اصلیترین پرسش در برابر نظریه اوست.
تمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی بهجای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآوردهکردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصتهای اساسی برای همه اولویت میدهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیعتری از عدالت اجتماعی شکست میخورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد میتوانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخابها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست میرود.
تئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر بهعنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار میگیرد.
در سایت بخوانید.
جامع | رسانه عدالت آموزشی سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات @jaame_ir
#بخش_اول
فریبکاری معصومانه
چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمیرساند؟
️ تحریریه روزنگار- جامع:
«تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گستردهای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روانپزشک آمریکایی، وارد میشود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمیشوند، اصلیترین پرسش در برابر نظریه اوست.
تمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی بهجای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآوردهکردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصتهای اساسی برای همه اولویت میدهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیعتری از عدالت اجتماعی شکست میخورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد میتوانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخابها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست میرود.
- [ ]
تئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر بهعنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار میگیرد.
️محدودیتهای ساختاری و توهم انتخاب
نظریه انتخاب بر آزادی فردی، مسئولیت شخصی و ارضای نیازهای اساسی انسان از طریق انتخابهای خودخواسته تأکید دارد. این نظریه به ساختارهای گسترده اجتماعی و اقتصادی که نابرابریهای آموزشی ایجاد میکنند، نمیپردازد. ایده آزادی و انتخاب زمانی مشکلساز میشود که این انتخابها به دلیل فقر، تبعیضهای ساختاری و کمبود منابع محدود شوند؛ بنابراین در چنین شرایطی، فرد واقعاً آزاد نیست که انتخابهایی را انجام دهد که به نفع او باشد. در این تئوری افراد خود مقصر شکست و پیروزی خود هستند و عدم موفقیت افراد به تنبلی و عدم تلاش آنها برمیگردد و توجهی به محدودیتها و امکانهای محدود افراد در راستای انتخاب ندارد. یکی از قلههای این تئوری انتخاب آزاد، نمود اجرایی آن با مدارس چارتری و کوپنی و در اصلاحاتی گستردهتر «پتهسازی آموزش» است. در این سیستم مبتنی بر انتخاب آزاد، ادعا میشود با اعطای حق انتخاب مدرسه به والدین، آنها حق انتخاب بیشتری در انواع فرصتهای آموزشی موجود در سیستم مدارس دولتی خواهند داشت، فرصتهای حرفهای جدیدی برای معلمان ایجاد میکند و استفاده از روشهای تدریس مختلف و نوآورانه را تشویق میکند.
️چگونه ایده گلاسر آزادی را مقابل عدالت قرار میدهد؟
گلاسر یک روانپزشک است و مبانی فلسفی نظریه او نیز مبتنی بر زیست روانشناختی انسان است. بنابراین از همان ابتدا ادعای خود را توجه به نیازهای اساسی انسان در ذیل ارضای احساسات درونی عنوان میکند و آزادی را یکی از لذتبخشترین حسهای انسانی معرفی میکند. این روانپزشک برجسته در نظریه خود منکر یک واقعیت بزرگ موجود میشود؛ گلاسر باید اذعان میداشت که همه افراد و دانشآموزان از یک نقطه شروع نمیکنند و افراد در دهکهای مختلف درآمدی و در پایگاههای مختلف اجتماعی حضور دارند و تئوری او در آزادی در انتخاب مدرسه، برای همگان در استفاده از این حق برابر نیستند. نظام آموزشی عادلانه باید در جهت رفع موانع، فراهمکردن فرصتهای برابر و پرورش یک محیط واقعاً عادلانه تلاش کند و فراتر از تمرکز فردگرایانهی نظریه انتخاب، سیاستگذاری و تصمیمگیری کند. نظریه انتخاب گلاسر مستقیماً به عدالت آموزشی در انتخاب مدرسه کمک نمیکند، زیرا تمرکز آن بر مسئولیت فردی و خودانگیزشی است، نه بر مسائل سیستمی مانند تخصیص منابع، دسترسی نابرابر به منابع آموزشی، توزیع نابرابر امکانات آموزشی و همچنین جداسازی سیستمی که بر توانایی خانواده در انتخاب «بهترین» مدرسه در ایده پتهسازی آموزش تأثیر میگذارد.
- [ ]
۹:۰۵
جامع | رسانه عدالت آموزشی
#بخش_اول
فریبکاری معصومانه
چرا «تئوری انتخاب» ما را به عدالت آموزشی نمیرساند؟
️ تحریریه روزنگار- جامع:
«تئوری انتخاب آزاد یک توهم است.» این بخشی از انتقادات گستردهای است که به نظریه تئوری انتخاب ویلیام گلاسر، روانپزشک آمریکایی، وارد میشود. نظریه انتخاب گلاسر نقصی ندارد؛ اما این سؤال که چرا آزادی و انتخاب به عدالت تبدیل نمیشوند، اصلیترین پرسش در برابر نظریه اوست.
تمرکز نظریه انتخاب بر انتخاب درونی بهجای توجه به ساختارهای بیرونی است. این نظریه، مسئولیت فردی برای برآوردهکردن نیازها را بر تعهد اجتماعی برای تضمین حقوق و فرصتهای اساسی برای همه اولویت میدهد؛ بنابراین در تبدیل انتخاب شخصی به مفهوم وسیعتری از عدالت اجتماعی شکست میخورد. نقطه قوت نظریه انتخاب در این باور نهفته است که افراد میتوانند با انتخاب مسیرهای خود، نیازها را برآورده کنند. با این حال، برای اینکه یک انتخاب عادلانه باشد، باید بسترهای اجتماعی لازم برای یک انتخاب مهیا شود تا اطمینان حاصل شود همه افراد ابزار لازم برای اعمال معنادار این انتخابها را دارند؛ عنصری حیاتی که اغلب در یک رویکرد صرفاً فردگرایانه از دست میرود. - [ ]
تئوری انتخاب گلاسر در سال ۱۹۹۸ بازآفرینی تئوری انتخاب آزاد در اندیشه لیبرالیسم و پس از آن نئولیبرالیسم است که کارکرد اجتماعی آن در مدرسه به ایده اجرایی و اعمال سیاست school choice و مدارس کوپنی و چارتری رسید. در این یادداشت تحلیلی، تئوری انتخاب گلاسر بهعنوان آخرین نسخه انتخاب آزادانه افراد و تأکید بر فردیت نامقید و بدون چارچوب افراد در مسئله «آموزش» مورد بررسی قرار میگیرد.
️محدودیتهای ساختاری و توهم انتخاب
نظریه انتخاب بر آزادی فردی، مسئولیت شخصی و ارضای نیازهای اساسی انسان از طریق انتخابهای خودخواسته تأکید دارد. این نظریه به ساختارهای گسترده اجتماعی و اقتصادی که نابرابریهای آموزشی ایجاد میکنند، نمیپردازد. ایده آزادی و انتخاب زمانی مشکلساز میشود که این انتخابها به دلیل فقر، تبعیضهای ساختاری و کمبود منابع محدود شوند؛ بنابراین در چنین شرایطی، فرد واقعاً آزاد نیست که انتخابهایی را انجام دهد که به نفع او باشد. در این تئوری افراد خود مقصر شکست و پیروزی خود هستند و عدم موفقیت افراد به تنبلی و عدم تلاش آنها برمیگردد و توجهی به محدودیتها و امکانهای محدود افراد در راستای انتخاب ندارد. یکی از قلههای این تئوری انتخاب آزاد، نمود اجرایی آن با مدارس چارتری و کوپنی و در اصلاحاتی گستردهتر «پتهسازی آموزش» است. در این سیستم مبتنی بر انتخاب آزاد، ادعا میشود با اعطای حق انتخاب مدرسه به والدین، آنها حق انتخاب بیشتری در انواع فرصتهای آموزشی موجود در سیستم مدارس دولتی خواهند داشت، فرصتهای حرفهای جدیدی برای معلمان ایجاد میکند و استفاده از روشهای تدریس مختلف و نوآورانه را تشویق میکند.
️چگونه ایده گلاسر آزادی را مقابل عدالت قرار میدهد؟
گلاسر یک روانپزشک است و مبانی فلسفی نظریه او نیز مبتنی بر زیست روانشناختی انسان است. بنابراین از همان ابتدا ادعای خود را توجه به نیازهای اساسی انسان در ذیل ارضای احساسات درونی عنوان میکند و آزادی را یکی از لذتبخشترین حسهای انسانی معرفی میکند. این روانپزشک برجسته در نظریه خود منکر یک واقعیت بزرگ موجود میشود؛ گلاسر باید اذعان میداشت که همه افراد و دانشآموزان از یک نقطه شروع نمیکنند و افراد در دهکهای مختلف درآمدی و در پایگاههای مختلف اجتماعی حضور دارند و تئوری او در آزادی در انتخاب مدرسه، برای همگان در استفاده از این حق برابر نیستند. نظام آموزشی عادلانه باید در جهت رفع موانع، فراهمکردن فرصتهای برابر و پرورش یک محیط واقعاً عادلانه تلاش کند و فراتر از تمرکز فردگرایانهی نظریه انتخاب، سیاستگذاری و تصمیمگیری کند. نظریه انتخاب گلاسر مستقیماً به عدالت آموزشی در انتخاب مدرسه کمک نمیکند، زیرا تمرکز آن بر مسئولیت فردی و خودانگیزشی است، نه بر مسائل سیستمی مانند تخصیص منابع، دسترسی نابرابر به منابع آموزشی، توزیع نابرابر امکانات آموزشی و همچنین جداسازی سیستمی که بر توانایی خانواده در انتخاب «بهترین» مدرسه در ایده پتهسازی آموزش تأثیر میگذارد.
#بخش_دوم
منتقدان استدلال میکنند که خانوادههای مناطق محروم و خانوادههای دهکهای درآمدی پایین با منابع محدود، کمترین احتمال را برای بهرهمندی از مدلهای انتخاب آزادنه دارند، زیرا عواملی مانند نزدیکی (عامل اقتصادی) و وضعیت اقتصادی-اجتماعی اغلب بیش از کیفیت تحصیلی بر تصمیمات این گروه از خانوادهها تأثیر میگذارد و در نهایت منجر به تضعیف زنجیره آموزشی این گروه از دانشآموزان میشود و در مقابل، تقویت کیفیت تحصیلی دانشآموزان برخوردار را سبب میشود. بنابراین تصمیمات در مورد انتخاب مدرسه توسط والدین اغلب تحت تأثیر عواملی غیرمرتبط با کیفیت تحصیلی مانند نزدیکی به خانه، عدم دریافت شهریه و … است. این ملاحظات بهویژه برای خانوادههای محروم و دهکهای پایین درآمدی و دهک متوسط، اولویت دارند و تأثیر انتخاب بر عدالت را محدود میکنند.
️تئوری انتخاب در مدرسه به نفع چه کسانی است؟
مدلهای انتخاب آزاد در مدرسه به نفع کسانی است که از قبل منابع و دانش لازم برای انتخاب مدرسه را دارند. فرضیه خودتوانمندسازی در نظریه انتخاب، بدون پرداختن به موانع ساختاری، میتواند ناخواسته شکاف بین کسانی که میتوانند و نمیتوانند بهطور مؤثر از حق انتخاب استفاده کنند را افزایش دهد. به باور گلبرایت، تئوری آزادی انتخاب در غرب یک فریبکاری معصومانه است و استفاده از انتخاب مدرسه در سیستم آموزشی نابرابر، هرگز به یک تصمیم عادلانه توسط مردم عادی منجر نمیشود.
️انتخاب مدرسه «کارساز» نیست
شاید برجستهترین نکته این باشد که «انتخاب مدرسه» در واقع برای بهبود نتایج عملکرد برای اکثر یا همه دانشآموزان درگیر نمیتواند مؤثر باشد. بیش از سه دهه از زمانی که تئوری انتخاب گلاسر سبب تولد مدارس چارتر و کوپنی شد، بهویژه در آمریکا، میگذرد. اما بر اساس گزارش تحقیقی تایمز، شواهد متناقضی وجود دارد که توسط آزمونهای استاندارد اندازهگیری شدهاند؛ بهطور کلی، کوپنها هیچ تأثیری نداشتهاند و مدارس چارتر تأثیر کمی یا هیچ تأثیری نداشتهاند (و گاهی اوقات اثرات بسیار منفی — از جمله افزایش جداسازی نژادی و اجتماعی-اقتصادی).
️استدلالهای اقتصادیِ نظریه انتخاب در بازار «آموزش» شکست خوردهاند
«بازارها امکان انتخاب خوب را فراهم میکنند.» این یک استدلال اقتصادی است؛ اما هنگامی که روبنای فرهنگی چون اطلاعات کافی، دسترسی برابر به امکانات و … نباشد، چگونه میتوان به انتخاب خوب رسید؟ نظریه اقتصادی پایه مستلزم آن است که برای کارکرد این مدلهای بازار، شرکتکنندگان باید اطلاعات کامل داشته باشند و بتوانند کیفیت را بهطور دقیق ارزیابی کنند تا بتوانند انتخابی آگاهانه داشته باشند. این فرضیات در بازارهای آموزشوپرورش صادق نیست؛ مشخص نیست که والدین به اطلاعات کامل برای انتخاب بهترین گزینه دسترسی داشته باشند، و همچنین کیفیت به آسانی و دقتی که هنگام خرید یک محصول مصرفی یا سایر خدمات وجود دارد، ارزیابی نمیشود و آموزش امری دیربازده است. همچنین، استدلال اینکه بازارها انتخاب خوب را تسهیل میکنند، این واقعیت را نادیده میگیرد که در بسیاری از بازارها، مصرفکنندگان بهجای کیفیت، با بازاریابی و جذابیتهای احساسی مواجهاند؛ امری که در بازار آموزشوپرورش نیز اتفاق میافتد. آیا واقعاً میخواهیم بودجه مدارس بهطور فزایندهای بهجای کلاس درس، به بازاریابی اختصاص یابد و آموزش تبدیل به یک مارکتینگ و میدان رقابت شود؟ بر این اساس، انتخاب لزوماً به مدرسهای بهتر برای بسیاری از کودکان منجر نمیشود، زیرا وقتی دادهها محدود و کیفیت پیچیده است، انتخابهای خوب دشوار میشود. وادار کردن مدارس به رقابت در بازار، ضمن حذف مدارس کمبرخوردار، سبب تحریف اولویتهای مدرسه و تبدیل مدارس به نمایشگاههای بازاریابی و اقتصادی میشود. انتخاب مدرسه به احتمال زیاد به نفع والدین و خانوادههایی است که زمان و منابع لازم برای جمعآوری اطلاعات قابل توجه و همچنین دانش لازم برای ثبتنام فرزندشان در مدرسه انتخابی خود را دارند. دانشآموزانی که آسیبپذیر و کمبرخوردار هستند، کمترین بهره را از مدل انتخاب میبرند.
️بازندگان نهایی
نتیجه نهایی این است که «انتخاب مدرسه» بیش از همه به ضرر دانشآموزان کمبرخوردار تمام میشود. این گروه کمترین امکان دسترسی به مدارس باکیفیت را دارند و بیشترین محدودیتها انتخاب آنان را تعیین میکند. در نتیجه، سیاستی که قرار بود آزادی ایجاد کند، به ابزاری برای بازتولید نابرابری آموزشی تبدیل میشود.
جامع | رسانه عدالت آموزشی
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
منتقدان استدلال میکنند که خانوادههای مناطق محروم و خانوادههای دهکهای درآمدی پایین با منابع محدود، کمترین احتمال را برای بهرهمندی از مدلهای انتخاب آزادنه دارند، زیرا عواملی مانند نزدیکی (عامل اقتصادی) و وضعیت اقتصادی-اجتماعی اغلب بیش از کیفیت تحصیلی بر تصمیمات این گروه از خانوادهها تأثیر میگذارد و در نهایت منجر به تضعیف زنجیره آموزشی این گروه از دانشآموزان میشود و در مقابل، تقویت کیفیت تحصیلی دانشآموزان برخوردار را سبب میشود. بنابراین تصمیمات در مورد انتخاب مدرسه توسط والدین اغلب تحت تأثیر عواملی غیرمرتبط با کیفیت تحصیلی مانند نزدیکی به خانه، عدم دریافت شهریه و … است. این ملاحظات بهویژه برای خانوادههای محروم و دهکهای پایین درآمدی و دهک متوسط، اولویت دارند و تأثیر انتخاب بر عدالت را محدود میکنند.
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله| آپارات
@jaame_ir
۹:۰۷
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir
۱۱:۰۱
equity.quality.edu@gmail.com
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir
۲۱:۱۳
جامع | رسانه عدالت آموزشی
️ شـامگاه کـوچ
️چرا اضافه شدن آموزش به سبد کالای طبقه متوسط و کمدرآمد یک شکست در سیاستگذاری عمومی است؟
️ تحریریه روزنگار - جامع:
«۶۵ درصد دانشآموزان مدارس غیردولتی متعلق به خانوادههای کمدرآمد و طبقه متوسط هستند». این دفاع احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزش غیردولتی، در پاسخ به شبههی جداسازی طبقاتی در این مدارس است. این دفاعیه حامل پیامی مهم در رفتار مصرفی طبقه متوسط و کمدرآمد در خرید آموزش از بخش خصوصی است.
انگاره عمومی جامعه در پرتوی عدم توجه در سیاستگذاریهای آموزشی به کیفیتبخشی مدارس عادی دولتی، سبب اضافه شدن آموزش به سبد خرید خانوادههای کمدرآمد و متوسط از مدارس غیردولتی شده است؛ در حالی که در ایران یافتههای پژوهشی مشخصی درباره کیفیت بهتر مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی در دسترس نیست و در شاخصهای کنکور و امتحانات نهایی نیز تنها تعداد معدودی از مدارس غیردولتی موفق عمل میکنند.
نیاز به آموزش باکیفیت رفتار مصرفی طبقه متوسط را به سمت مدارس غیردولتی کوچانده است؛ این همان رفتار اجتماعی است که احمدمحمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، در دفاع از وجود همهی دهکهای درآمدی بهویژه دهکهای درآمدی کمبرخوردار در مدارس تحت هدایت خود اظهار میکند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، افزایش تقاضا از سمت خانوادههای کمدرآمد جهت ورود به مدارس را بهعنوان دستاورد برمیشمارد؛ حال آنکه کوچ طبقه متوسط به سمت این مدارس، یک شکست جدی در سیاستگذاری آموزشوپرورش در تأمین آموزش رایگان در ذیل قانون اساسی است.
ساختار آموزش طبقاتی در بخش خصوصی آموزش کاملاً پذیرفته شده است و امری طبیعی جلوه داده میشود. این روایت یک فرامتن جدی را در اظهارنظر احمدمحمودزاده حمل میکند و آن این است که آن دسته از خانوادههای کمدرآمد که در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند، نهتنها سرانه دانشآموزی ۳۰ میلیون تومانی دولت در مدارس دولتی را دریافت نمیکنند؛ بلکه خودشان هم باید برای تحصیل فرزندشان در این مدارس هزینه کنند و وارد رقابتی میشوند که از پیش شکست خوردهاند. در این روایت، مدارس غیردولتی نهتنها کمکی به عدالت آموزشی نمیکنند؛ بلکه با ایجاد شکاف، همواره طبقه برخوردار برنده خواهد بود و دهکهای پایین درآمدی با وجود هزینهکرد در بخش غیردولتی نیز همواره شکست خوردهاند.
در سایت بخوانید.
جامع | رسانه عدالت آموزشی سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات @jaame_ir
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir
۶:۵۹
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir
۱۹:۴۱
سایت | اینستاگرام | تلگرام | ایتا | بله | آپارات
@jaame_ir
۱۵:۰۰