و

وحید جلیلی

۷۲۰عضو

۲ مرداد ۱۳۹۹

بازارسال شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
thumnail
undefined بخشی از نشست خبری جشنواره نهم عمار در تورقوزآباد باحضور مرحوم حاج علی فاطمی مفرد؛ میزبان نشست
undefined حاج علی‌محمد فاطمی مفرد، پدر بزرگوار شهید محمد فاطمی مفرد بعد از تحمل سال‌ها رنج دوری و هجران فرزندشان روز گذشته دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.
undefined️ دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، از دست دادن این نعمت گرانبها را به مردم شهید پرور روستای "تورقوز آباد" تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای ایشان طلب علو درجات و برای خانواده‌ی محترم فاطمی مفرد، طلب صبر دارد.
undefined @AmmarFest

۱۸:۳۴

۸ آذر ۱۳۹۹

thumnail
پندی برای جان و خرد
آئین کین خواهی در شاهنامه حکیم طوس یا کیخسرو چگونه انتقام سیاوش را از تورانیان گرفت
undefined @jalili_vahid

۱۲:۱۸

وحید جلیلی
undefined پندی برای جان و خرد آئین کین خواهی در شاهنامه حکیم طوس یا کیخسرو چگونه انتقام سیاوش را از تورانیان گرفت undefined @jalili_vahid
پندی برای جان و خرد
آئین کین خواهی در شاهنامه حکیم طوس یا کیخسرو چگونه انتقام سیاوش را از تورانیان گرفت
بگویم که بنیاد سوگند چیستخرد را و جان تو را پند چیست
به فرّ و به نیک‌اختر ایزدیکه هرگز نپیچی به سوی بدی
میانجی نخواهی جز از تیغ و گرزمنِش برز داری و بالای، برز
چو بشنید زو شهریار جوانسوی آتش آورد روی و روان
به دادار دارنده سوگند خوردبه روز سپید و شب لاجورد

شب تیره تا برکشید آفتابخروشان همی بود دیده پرآب
چنین گفت کای دادگر یک خدایجهاندار و روزی ده و رهنمای
تو دانی که سالار توران سپاهنه پرهیز داند نه شرم گناه
به ویران و آباد نفرین اوستدل بیگناهان پر از کین اوست
به بیداد؛ خون سیاوش بریختبدین مرز باران آتش ببیخت
دل شهریاران پر از بیم اوستبلا بر زمین تخت و دیهیم اوست
فراوان بمالید رخ بر زمینهمی خواند بر کردگار آفرین
وزان جایگه؛ شد سوی تخت بازبَرِ پهلوانانِ گردن‌فراز
چنین گفت کای نامداران منجهانگیر و خنجر گزاران من
به کین پدر بست خواهم میانبگردانم این بد ز ایرانیان
اگر همگنان رای جنگ آوریدبکوشید و رستم پلنگ آورید
وگر کشته گردد کسی زین سپاهبهشت بلندش بود جایگاه
بدانید کو شد به بَد پیشدستمکافات بد را نشاید نشست
بزرگان به پاسخ بیاراستندبه درد دل از جای برخاستند
که ای نامدار جهان شادباشهمیشه ز رنج و غم آزاد باش
ز مادر همه مرگ را زاده‌ایمهمه بنده‌ایم ارچه آزاده‌ایم
چو پاسخ چنین یافت از پیلتنز طوس و ز گودرز و از انجمن
رخ شاه شد چون گل ارغوانکه دولت جوان بود و خسرو جوان
بدیشان فراوان بکرد آفرینکه آباد بادا به گُردان زمین
نوشتند بر دفتر شهریارهمه نامشان تا کی آید به کار
همه سر سوی رزم توران نهندهمه شادمانی و سوران نهند

#سازشکاران_بی_خِرد #میانجی_خواهان_بی_وطن #شهید_فخری_زاده #میانجی_تیغ
undefined @jalili_vahid

۱۲:۲۰

۲۹ آذر ۱۳۹۹

thumnail
undefined «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»
undefined چهره جوان و موفق جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛ برادر عزیز، محمد سعید جباری به عالم بقاء رهسپار شد. داغش باعث دریغ؛ و کارنامه‌اش الهام‌بخش تلاش و ابتکار و فداکاریست.
undefined «غَفَرَ اللهُ لَه وَ لَنَا وَ إنّا إن شاءَاللّه بِهُم لاحِقُونَ»
undefined @jalili_vahid

۱۸:۴۵

۲۰ بهمن ۱۳۹۹

سرمقاله نشریه راه شماره 65.pdf

۱۷۸.۴ کیلوبایت

undefined فایل pdf سرمقاله نشریه راه شماره 65
undefined انقلاب فعال و انقلابیون منفعل undefined تاملی در سکوت و هیاهوی بدبخت‌ترین و خوش شانس‌ترین لیبرال‌های جهان
undefined یک سلبریتی آمریکا نشین؛ بعد از درگذشت مرحوم شجریان در فجازی نوشته است: بزرگترین سوگ اجتماعی بعد از فوت دکتر مصدق!.
undefinedلیبرالیسم ایدئولوژیک ایرانی هیچ درسی که برای ما نداشته باشد همین ایمانش به باطل و استقامت و منفعل نشدنش در مسیر ذلت و ضلالت الگویی است با شکوه و الهام بخش!

undefined @jalili_vahid

۱۰:۰۶

۲۷ بهمن ۱۳۹۹

باسمه تعالی
undefined "نظام انقلابی" و خطر تاکتیکراسی
undefined تاملی در طراحی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای سکولاریزاسیون جمهوری اسلامی

undefined استقلال؛ در اصلی‌ترین شعارِ جمهوری اسلامی، مقدم بر آزادی و جمهوریت و اسلامیت است.
undefinedهویت با استقلال معرفتی آغاز می‌شود.
undefined متاسفانه بحث‌های معرفتی و تئوریک ‌ما در حوزه مسایل جمهوریت و مشارکت و رقابت و ... رقیق و ضعیف شده و جای ِهمبستگی تئوریک و کار معرفتی را بحث های اجرایی وتشکیل ائتلاف های پوشالیِ تاکتیکی ، گرفته است. ائتلافِ تاکتیکی را جایگزین وحدت کلمه کرده‌اند در حالی که از هم گسیختگی و لاغریِ تئوریک را با ترفندهای تاکتیکی و به قول خودشان سیاست ورزی، نمی‌شود رفو کرد.
undefined اگر نظریه مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه؛ حاصل عمر امام است؛ حاصل عمر آیت الله خامنه ای را اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم همین" نظریه نظام انقلابی" است که اساسش را ایشان در یک جمله تبیین کرده است: "میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند".
undefined این را من ده سال پیش هم گفتم و متاسفانه هنوز هم باید تکرار کنم که شوقی و همتی برای تبیین ابعاد جمهوریتی نظام در جریان انقلابی دیده نمی‌شود.نپرداختن به ابعاد جمهوریتی نظام، یک خطای راهبردی است که البته در ضعف تئوریک نیروهای انقلابی ریشه دارد.

undefined امروز در اصول‌گرایی ؛ تاکتیسین‌ها جای تئوریسین‌ها را گرفته‌اند و ما به اندازه کافی به این خطر توجه نمی‌کنیم. یک تعداد ژورنالیست ها و توئیتیست های مرتبط با امنیتی ها و اطلاعاتی ها که بلدند دیگران را جوگیر و فضا را ملتهب کنند؛ می شوند محور اجرای مطامع باندهای قدرت. و خطرِ بزرگتر، این است که حتی تئوریسین‌های ما را وادار می‌کنند که با تنازل از مبانی معرفتی، تاکتیسین بشوند.

undefined کاری که تکنوکراسی در حوزه اقتصاد کرد را تاکتیکراسی؛ در حوزه سیاست پیاده می کند ؛ یعنی آرمان زدایی و معرفت زدایی از امر سیاسی. این پروژه خطرناکیست که اصولگرایان در مسیر سکولاریزاسیون نظام کلید زده اند و نیروهای حزب اللهی باید حواسشان باشد که اولا خودشان هیزم بیار این مظلمه نشوند و ثانیا مقابله با این چالش خطرناک را وظیفه خودشان بدانند.

undefined اصولگراها دارند تلاش می‌کنند که در سازمان‌دهی اجتماعی و سیاسی؛ با غلبه دادن تاکتیک بر تئوری؛ یک تاکتیکراسی سیاسی را حاکم کنند؛ که از جهات مختلفی مشابه همان تکنوکراسی اقتصادی است.
undefined تاکتیکراسی یعنی چه؟ تاکتیکراسی یعنی دور کردنِ مسائل و راه حل‌ها از حوزه معرفتی و آرمانی و فروکاستنشان به سطوح تاکتیکی و اجرایی.
undefined انتخابات در نگاه امام؛ عرصه‌ای است برای تشکل و رشد جمهور مردم، اما در رویکرد عمده اصولگراها؛ (مثل اصلاح‌طلب‌ها) دارد تبدیل می‌شود به عرصه‌ای برای تشکل و حاکمیت ِاشرافیت و خواص.
undefined انقلاب اسلامی هم افزایی جمهوریت و ولایت برای برانداختن سلطنت و اشرافیت بود.
undefined امام می‌گوید: " انتخابات در انحصار هیچ کس نیست نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌ها است. انتخابات مال همۀ مردم است. "امام می‌فرماید: " هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر و اظهار وجود نکنند "و یک عده از اصولگرایان هر کس دیگری که فراتر از مکانیسم‌های بعضا فاسد و مفسد آنها بخواهد اظهار وجود کند را حواله به جهنم می‌کنند!

undefined انتخابات در نگاه امام ؛ عرصه‌ای است برای تشکل و رشد جمهور مردم، اما در رویکرد عمده اصولگراها؛ (مثل اصلاح طلب ها) دارد تبدیل می‌شود به عرصه‌ای برای تشکل و حاکمیت ِاشرافیت و خواص.
ادامه در پست بعد ...
undefined @jalili_vahid

۱۳:۲۵

undefined امروز چپ و راست؛ اصولگرا و اصلاح‌طلب؛ هر دوتایشان به یک شکل دارند از تاکتیک "النصر بالرعب" استفاده می‌کنند. مردم را بترسانیم و رای بیاوریم!
undefined دائم بین جمهوریت و ولایت تضاد ایجاد می‌کنند و در دوره‌های مختلف، جوری جمهوریت را مطرح می کنند کانّه با ولایت فقیه در تضاد است و من باب اکل میته پذیرفته شده است.جالب است که در این زمینه اصولگرا و اصلاح طلب با یکدیگر متحد و هم نظر هستند.حالا یکی در موضع دفاع از جمهوریت این ادعا را مطرح می کند و دیگری در دفاع از اسلامیت ولی هر دو در این که امام از روی اضطرار یا اشتباه جمهوریت و اسلامیت را تلفیق کرده ؛علنا یا در خفا؛ هم رای هستند.undefined در حالی که "جمهوریت و ولایت " موید هم و در برابر "سلطنت و اشرافیت " هستند.با تضعیف جمهوریت یا ولایت؛ آن دیگری تقویت نمی شود بلکه اشرافیت قدرت می گیرد و زمینه فشار بر ولایت و انزوای جمهوریت فراهم می شود.
undefined اصولگراها دارند تلاش می کنند که انتخابات را به انحصار گروه ها و احزاب در بیاورند و حتی الامکان ؛احتمال حضور رویش های مستقل مردمی انقلاب اسلامی ؛بیرون از دایره طراحی مافیاهای قدرت را به صفر برسانند. این جمنا بازی ها غیر این است که دارد انتخابات را در انحصار گروه ها در می آورد؟
undefined می بینید که نه فقط در تهران بلکه در 170 حوزه انتخابیه که برای مجلس فقط یک نماینده انتخاب می شود تلاش می کنند که با ائتلاف های نمایشی؛از ورود آدم های تازه ؛ به گردونه رقابت جلوگیری کنند تا انتخابات از حالت حیدری-نعمتی و استقلالی –پرسپولیسی خارج نشود.
undefined بروید ببینید در شهرستان ها چه خبر است؟ ارزیابی کنید بعضی تاکتیک ها و سازوکارهای انتخاباتی آقایان را در انتخابات شوراها،در انتخابات مجلس و ... .
undefined این روش ها نه تنها جمهوری اسلامی را به سمت حکومت امام زمانی نخواهد برد بلکه زمینه روی کارآمدن امویان و عباسیان را فراهم خواهد کرد. تفکر اموی و عباسی مخالف تکلیف جمهور مردم برای انتخابِ آگاهانه و مسولانه است؛ مشوّق تداول قدرت بین الاغنیاء با ترویج تفکر قبیله ای بین توده هاست . این نوع رویکردها ؛اصول گرایی نیست ؛این استحاله انقلاب به سود اشرافیت و سلطنت است.
undefined همان جور که تکنوکراسی از دل جریان چپ درآمد، امروز تاکتیکراسی دارد از دل جریان اصول‌گرا درمی‌آید که سازمان دهی اجتماعی سیاسی را بر مبنای انحصار طلبی کمونیسم و پول محوری کاپیتالیسم انجام می‌دهد، و با بعضی مبانی دینی نظام در این حوزه رسما وداع کرده است.
undefined خدا سایه آقا را انشالله تا ظهور امام زمان بر سر ما مستدام کند ولی اگر تا موقعی که آقا هست، جمهوریت نهادینه نشود بترسید از بعد این ماجرا. اگر تا موقعی که بنیان‌گذاران نظام و رهبران تئوریک نظام حضور دارند جمهوریت نهادینه نشود و ریشه‌دار نشود بترسید از حاکمیت اشراف.
undefined در فتنه 88 دیدیم که چطور مدعی ترین لیبرال ها بسیج شدند که ریشه جمهوریت رابزنند و رای مردم را وتو کنند.
undefined هیچ بعید ندانید که این ها مترصدند با همکاری اربابان آمریکایی و انگلیسی شان یک جمهوری رضاخانی را حاکم کنند که در آن بشود مسلمان ها را مثل آب خوردن به خاطر حجاب و هویت دینی به گلوله بست و مجلس فرمایشی راه انداخت و از مدرنیته و مقابله با ارتجاع دم زد.
undefined اراجیف اخیر اینها در نفی اسلامیت؛ نشان دهنده ارادتشان به جمهوریت نیست چون در فتنه 88 معلوم شد در ذات قدرت‌پرست دیکتاتور لیبرال‌ها چیست؛ اتفاقا اینها فهمیده‌اند که در جامعه دینی ایران هیج تضمینی محکم‌تر از اسلامیت برای حفظ مردم‌سالاری نیست و حذف اسلامیت، برای غرب‌زده‌ها مقدمه حذف مردم‌سالاری است.
undefined تاریخ معاصر نهضت‌های اسلامی در جهان اسلام گواه این است که مهم‌ترین مسئله جهان اسلام رسیدن به مدل مردم‌سالاری دینی است.
undefined این دو جریان سکولاریزاسیون در دو قبیله اصولگرا و اصلاح طلب؛ اگر چه در ظاهر مثل لبه های یک قیچی با هم زد و خورد دارند اما دارند برای استحاله جمهوری اسلامی از یک نظام انقلابی و مردمی به یک نظام سکولار و اشرافی؛ هم افزایی می کنند و جوانان انقلابی و نخبگان حزب اللهی اولا نباید به دام هیچکدام بیفتند وثانیا در مقابله با هر دو جریان استحاله طلبِ ارتجاعی؛ برای دفاع جانانه از مبانی معرفتی-آرمانی انقلاب اسلامی و تثبیت جمهوریت اسلامی و مردمسالاری دینی همه ظرفیت فکری و فرهنگی و اجتماعی شان را به صحنه بیاورند.
متن کامل سخنرانی را می توانید در لینک زیر بخوانید:
https://b2n.ir/y15531
undefined @jalili_vahid

۱۳:۲۵

۲ اسفند ۱۳۹۹

thumnail
undefined دو تابعیتی های موجه
undefinedگفتگو وحید جلیلی در شبکه خراسان رضوی به مناسبت دهه فجر - 15 بهمن 99
undefined فیلم کامل گفتگو و یا سایر کلیپ‌ها را می‌توانید در سایت jalili-vahid.ir ببینید.
undefined @jalili_vahid

۱۷:۳۳

۱۸ فروردین ۱۴۰۰

thumnail
undefined کتاب 《عبور از سینمای سانسور》 منتشر شد.
undefined این کتاب که به همت نشر شهید کاظمی به چاپ رسیده، مجموعه‌ای از گفتارها و نوشتارهای وحید جلیلی است که به وضعیت فیلمسازی غیرطبیعی سینمای ایران می‌پردازد.
undefinedدر این کتاب می‌خوانید:
undefined مسئلۀ سینمای ایران: پیوند ژنرال ازهاری و سناتور مک کارتی! undefined سینمای دینی؛ اما کدام دین؟! undefined معناگرایی یا آرمان گریزی؟!undefined چالش های عبور از سینمای سانسور undefined انفعال و باندبازی undefined جشنوارۀ شاه سلطان حسینی undefined آنفولانزای سیمرغی در جشنوارۀ فیلم های «فجرانسوی»undefined قواعد استثنایی undefined حقیقت برو گم شو! undefined کلیشه‌شکنی کلیشه‌ایundefined منطقۀ ممنوعه و «لوکیشن‌ها»ی گمشدهundefined سینما به مثابه انرژی هسته‌ایundefined دروغ به دروغ شستن محال آمد محالundefined اسیدپاشی و ماه‌عسل با برلین بلنده undefined بازگشت عبّاس و سراغ خانه کدخدا
undefined جهت تهیه کتاب می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:
تماس 09338679572پیام به آیدی ketaabyaar.ir@ در پیام‌رسان‌های ایتا، بله، تلگرام و اینستاگراممراجعه به سایت‌های http://nashreshahidkazemi.ir/ و یا vaketab.ir
undefined@jalili_vahid

۱۶:۲۶

۲۳ خرداد ۱۴۰۰

thumnail
undefined هراس کماندوهای کدخدا از فریاد روستا
undefined شهریور 60 با سعید و بقیه خانواده رفته بودیم عنّاب تکانی در روستای پدری. صد کیلومتری بیرجند؛ "خونیک" ِ دوست داشتنی.
undefinedجدّه؛ پگاه بعد نماز، شیر گوسفندها را می دوشید، در مشک می‌زد، کره‌اش را سر سفره صبحانه می‌گذاشت، با نان نازکی که خود در تنور مطبخ پخته بود.
undefined تابستان دلچسب‌ خونیکِ مادربزرگ؛ شیرین‌ترین خاطرات کودکیم را قاب گرفته است.
undefined صبح 8 شهریور، ترکش‌های بمبی که در ساختمان نخست‌وزیری ترکید، جمع ما را هم در جنوب خراسان پریشان کرد. سعید، سراسیمه کوله‌اش را برداشت و جدا شد.
undefinedشورش در شهر، صفای روستا را هم آماج کرده بود و بایدمردانی به میدان می شتافتند که سرپنجه‌های سرمایه‌داری جهانی، نتواند جمهوری نوپای ما را- که تازه خود را از سلطنت سرسپرده و اشرافیت غرب‌زده نجات داده بود- زمین‌‌گیر کند.**undefinedحالا چهل سال گذشته است. عکسی از سعید در یک روستا منتشر شده است.طفیلی‌های سرمایه‌داری رانتی_تجاری نتوانستند عصبانیت‌شان را کنترل کنند.
undefined همان‌ها که باتوم بوروکراسی به دست، مراقب بوده‌اند نیمی از ملت ایران حتی یک ریال از بانک‌هایشان تسهیلات نگیرند، همان‌ها که پراید داشتن را ننگ و پورشه سواری را فخر مدیران می‌دانند، همان‌ها که حاضرند 90 هزار میلیارد تومان را به 11 نفر بدهند و یک هزارم درصدش را هم بر روستائیان حرام کرده‌اند؛ حالا بانگ برداشته‌اند که وا مصیبتا، مسئول جمهوری اسلامی و روستا؟!
undefined کاندیدای ریاست جمهوری در جمع داهاتیها؟! به ارزشهایشان توهین شده است.
undefined نصف غیرت این‌ها را داشتیم، ایران به تسخیر تهران شمالی در می‌آمد؟*undefinedتوئیت این طفیلیِ "سرمایه‌داران زالو صفت"_ که قرار بود روحانیت متعهد به خونشان تشنه باشد- نقطه مقابل نامه علی(ع) به عثمان‌بن‌حنیف است.
undefined علی به خشم می‌آید که چرا کارگزار حکومت اسلامی در خلوتِ مرفهان حاضر شده است و این یکی ناله می‌کند که واویلا، داد، بیداد، مدیر جمهوری اسلامی در کنار مستضعفان؟!! آن هم با پراید؟
undefined گویی نه 40 سال، که چهارهزارسال گذشته باشد.کودتا از این واضح‌تر؟
undefined روزی که سعید 16 ساله، برای مقابله با سرپنجه‌های سرمایه‌داری جهانی، کوله‌اش را ازخراسان جنوبی برداشت و به میدان گسیل شد، گمانِ آن نداشت که چهل سال بعد، در فقدان رجایی‌ها، خط وقاحت و خشونت، اینچنین افسار پاره کند. سال‌هاست به جان انقلاب مستضعفان افتاده‌اند خوره‌ها، و حالا؛ مترسکِ کُره برداشته‌اند.
**
undefined امپراطوری ایالات متحده تهران شمالی، نه از کره شمالی که از خراسان جنوبی، از آذربایجان شرقی، از خوزستان، از سیستان و بلوچستان، از کهکیلویه و بویر احمد، از بشاگرد و میناب و سعدآباد بوشهر و غیزانیه و امیدیه و قزل قیه و ... ، وحشت کرده است.
undefined و این بار، سعید نه فقط از خونیک که از شیخ صله و چنگوله و عنکوش و کریم‌آباد و .... می‌آید. از هزاران روستایی که مجاهدان دولتِ سایه، وجب به وجبش را سرمه چشم کرده‌اند.امپراطوری ایالات متحده تهران شمالی که نود هزار میلیارد تومان را به تیول 11 نفر داده است، چگونه تحمل کند تَرَک در این ارباب_رعیتی را؟
undefined زنده باشند گزمه‌های سرمایه‌داریِ تهران شمالی و تحمل کنند چنین شورشی را؟
undefined تمام همتی که غرب‌پرست‌های دیکتاتور در طی سالیان، برای تحکیم اشرافیت و بازگرداندن سلطنت، کرده‌اند در خطر است. خشونت کمونیسم و وقاحت کاپیتالیسم را توامان دارند این زمره "تزویر و یأس"، همان‌ها که از منتهی الیه چپ به آخرین نقطه راست درغلتیدند.*undefined کماندوهای سرمایه‌داری تهران شمالی، (همان ها که به شرمن دل می‌دهند و از کری قلوه می‌گیرند و با کدخدا قهقهه می‌کنند)؛ ده‌ها میلیون ایرانی را گروه گروه به زندان معیشت افکنده‌اند، و تهدیدشان می‌کنند که دم بر بیاورید و از سلطنت کارآمدِ ما خروج کنید؛ کدخدایمان؛ به جنگتان خواهد آمد.
undefined دیکتاتورهای ایالات متحده تهران شمالی، پناه گرفته در ماشین‌های خوب! کاخ‌های خوب، وام‌های خوب، حقوق‌های خوب، پاداش‌های خوب، استکبار خوب، باید هم از چنین مردان بدی؛ رعیتِ زندانی را بترسانند.
undefined مردان خطرناکی که قرار است پیاده‌روها را دیوار بکشند و تعامل با ارباب را سد کنند و خدای نکرده دلار 5000 تومن بشود و سانتریفیوژ بچرخد و صنعت نچرخد و مردم آن قدر درآمد سرشار پیدا نکنند که از یارانه بی‌نیاز شوند.
undefined دل سپردگان و سرسپردگان کدخدا،چه فرض کرده اند ملت حُر ایران را؟
undefinedداهاتیهای بی مایه و ذلیل دهکده جهانی را چه رسد که روستازادگان شریف ایران بزرگ را طعن و هجو کنند.کماندوهای کدخدا بوی اَلرَّحمن‌تان بلند شده است.
undefined@jalili_vahid

۹:۱۲

۲۵ خرداد ۱۴۰۰

thumnail
undefined انتخابات شوراها و اصولگراییِ برانداز
undefined اگرچه همه حواس‌ها متوجه ریاست جمهوری است (که انشاالله با پیروزی قاطع جبهه انقلاب همراه شود) اما چالش مهمی برای حفظ صورتبندی اصلاح‌طلب-اصولگرا در انتخابات شوراها در جریان است.
undefined اصولگراها بیش از همه، از کمرنگ شدن اصلاح‌طلب‌ها در وحشت‌اند و تمام تلاششان را می‌کنند که دوقلوی سیاسی‌شان را در فضای رقابتی حفظ کنند چون اگر اصلاح‌طلبان کمرنگ شوند، و رقابت در شوراها به داخل جبهه انقلاب کشیده شود معلوم است بدنه رأیی که از لولو نترسد، به جای اصولگراها به انقلابی‌ها رأی خواهد داد.
undefined مدل سیاسی ایده‌آل برای اصولگراها و امنیتی‌های پشتیبان آنها در انتخابات شورای شهر در 4 محور خلاصه می شود: مشارکت حداقلی + لولوی اصلاح‌طلبان + حذف حزب‌اللهی‌ها + برکشیدن حزب‌اللابی‌ها.
undefined تفاوت حزب‌اللهی‌ها و حزب‌اللابی‌ها در چیست؟ حزب‌اللهی‌ها به مبنای تئوریک ولایت فقیه؛ یعنی "جایگاه‌های حقوقی مختص صلاحیت‌ها و اصلحیت‌های حقیقی است" معتقدند و حزب‌اللابی‌ها تلاش می‌کنند با نفی صلاحیت حقیقی، همه چیز را به زدوبند لابی‌های قدرت و ثروت؛ و صلاحیت اعتباری (مبتنی برمعامله)، ارجاع کنند.
undefined هر کس وارد عرصه سیاست و قدرت می‌شود بر اساس منشور اصولگرایان در سال‌های اخیر، باید بداند واجد هر صلاحیتی هم که باشد تا در لیست قرار نگیرد و پشتیبانی نگاه‌های امنیتی و تاکتیسین‌ها را نداشته باشد، رأی نخواهد آورد.
undefined هدف چیست؟ سلب پیشاپیش اعتماد به نفس از منتخبان و القای اینکه آنها (حتی اگر صلاحیتی هم داشته باشند) بدون اتاق‌های پشت پرده؛ هیچ نیستند ولی اگر بی‌مایه و حتی فاسد هم باشند با قرار گرفتن در لیست، پیروزی‌شان حتمی است چون اصولگرایان با همه دستگاه‌های تبلیغاتی و تشکیلاتی‌شان، پیشاپیش بدنه رأی انقلابی را با ترساندن از اصلاح‌طلب‌ها به رأی کور به لیست‌های ناشناخته مجاب کرده‌اند.
undefined ناگفته پیداست کسانی که با چنین سازوکار فاسدی به شورا راه پیدا کنند؛ مهم‌ترین کارویژه‎شان چشم دوختن به دهان پدرخوانده‎ها و لیست‎بندها خواهد بود و نه نگرانی برای مصالح و منافع واقعی مردم.
undefined نگاهی به انتخابات شوراها در تهران و مشهد و تبریز و... نشان می‌دهد تلاش گسترده‎ای برای جلوگیری از برآمدن نسل تازه‎ای از آرمانخواهان در جریان است و محافظه‎کاران دارند تلاش می‎کنند کالبد فرسوده و پوسیده خود را با جراحی پلاستیک؛ و جوان‎نمایی؛ زنده نگه دارند.
undefined امیرالمومنین در حدیث "یستدل علی ادبار الدول باربع...." یکی از ارکان چهارگانه براندازی را "تاخیر الافاضل" ذکر می‎کند.
مکانیسم "تاخیر الافاضل" که اصولگرایانِ برانداز در شهرها و استان های مختلف به فرمول آن دست یافته و با تاکتیک "النصر باالرعب" عملیاتی‌اش کرده‌اند پیچیده‌ترین پروژه براندازی است که تا کنون علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است.
undefined اراذلِ اصولگرایی در تعقیب اهداف قدرت‌پرستانه خود حتی از این که حاج خلیل موحد را هم به اتهام ضد ولایت فقیه رد صلاحیت کنند ابایی ندارند.
*
undefined رقیه فاضل، حسین کمیلی، ابوالقاسم وزیری، حمیدرضا محروقی، محمد جعفری‎نژاد در مشهد؛ و روح‌الله رشیدی در تبریز از جمله هزارها نیروی مخلص متخصص مجرب مردمی آرمانخواه و تحول‌سازی هستند که سازوکارهای فاسد و مفسد اصولگرایی برای طرد و حذفشان دندان تیز کرده‌اند.
undefined ارائه فهرست‌های انتخاباتی مختلف از سوی جریان‌های گوناگون کاری ست مبارک اما تروریسم سیاسی اصولگرایان با کوبیدن بر طبل انحصار تاکنون انقلاب را ازبهره‌گیری از بسیاری فرزندان خود محروم کرده است؛ در انتخابات پیش‌روی شوراها، صیانت از سرمایه انسانی انقلاب اسلامی و حفاظت از داشته‌های شوق‌انگیز و الهام‌بخش جمهوری اسلامی در برابر اصولگرایانِ برانداز؛ وظیفه قطعی نیروهای انقلاب است.
undefined@jalili_vahid

۱۶:۳۲

۲ تیر ۱۴۰۰

thumnail
undefined شیعه یا محب
undefined وقتی ولایت‌عهدی برای حضرت رضا تثبیت شد، روزی دربان حضرت رضا‌ علیه‌السلام خدمت حضرت عرض کرد: عده‌ای آمده‌اند و می‌گویند ما شیعه علی‌ علیه‌السلام هستیم و می‌خواهیم خدمت امام رضا‌ علیه‌السلام برسیم. حضرت فرمود: من کار دارم آن‌ها را رد کن.
undefined آن عده فردا باز آمدند و همان حرف را تکرار کردند: ما جمعی از شیعیان علی‌ علیه‌السلام هستیم و آمده‌ایم آقا را زیارت کنیم. حضرت دوباره فرمود: آن‌ها را بر گردان. برای مدت دو ماه هر روز آن‌ها می‌آمدند و درخواستشان را عرضه می‌کردند و حضرت می‌فرمود: من کار دارم، بگو بروند.
undefined آنان ناامید شدند. به دربان حضرت گفتند به امام بگو: ما شیعیان پدرت علی‌بن ابی‌طالب‌ علیه‌السلام هستیم. ما دو ماه است می‌آییم و شما اجازه نمی‌دهید. این مایه شماتت دشمنان شده است. ما از این‌جا می‌رویم؛ ولی از شهرمان نیز فرار می‌کنیم.
undefined چراکه وقتی این داستان در آن‌جا نقل شود مردم می‌گویند حتماً آن‌ها گناه بزرگی مرتکب شده‌اند که آقا راهشان نداده است. برو و به آقا بگو: ما تلخی شنیدن این شماتت اعداء را دیگر نمی‌توانیم تحمل کنیم.
undefined وقتی کار به این‌جا رسید، حضرت فرمود: بگو بیایند. آنان ‌آمدند سلام و احترام کردند؛ اما حضرت اعتنایی به آن‌ها نکرد، حتی اجازه نشستن هم به آن‌ها نداد.
undefined آن عده گفتند: ای پسر رسول خدا‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم راز این‌که پس از دوماه انتظار دیدار، ما را این‌گونه مورد خفت و خواری قرار می‌دهید چیست؟ با این رفتاری که با ما شیعیان می‌کنید دیگر کسی شیعه نمی‌ماند.
undefined حضرت فرمود این آیه را خوانده‌اید؟ هر بلایی به شما می‌رسد، حاصل رفتار خودتان است. آن عده بیشتر ناراحت شدند و گفتند: مگر ما چه گناهی کرده‌ایم که این‌گونه باید تنبیه شویم؟ حضرت در جواب فرمودند: این را من از قرآن یاد گرفتم که شما را مورد عتاب قرار دهم؛ پدران من هم همین‌طور بودند. آنان گفتند: مگر ما چه گناهی کرده‌ایم؟ زیرا شما دروغ بزرگی گفتید. شما ادعا می‌کنید که شیعه هستید؛ ولی شیعه نیستید. چون این ادعای دروغ را کردید باید مجازات بشوید.

undefined شیعه کیست؟
undefined سپس حضرت ابتدا نام امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام را می‌برد و بعد نام سلمان، ابوذر، تا محمدبن ابی‌بکر.
undefined ایشان می‌فرمایند شیعه اینان‌اند. در این‌جا حضرت ویژگی‌های آنان را برمی‌شمارند: کوچک‌ترین اوامر علی علیه‌السلام را مخالفت نکردند. هرچه را ایشان نهی کرد، آن‌ها هم ترک کردند. یعنی مطیع واقعی حضرت علی‌ علیه‌السلام بودند.
undefined این در حالی است که شما ادعای شیعه بودن می‌کنید و بیشتر رفتارهایتان با رفتار علی‌ علیه‌السلام تفاوت دارد و برخلاف دستورات اوست. شما حتی در انجام واجباتتان کوتاهی می‌کنید.
undefined شما حقوق بزرگ برادرانتان، کسانی که اخوت فی‌الله دارند، ادا نمی‌کنید.
undefined جایی که نباید تقیه کنید، تقیه می‌کنید و جایی که باید تقیه کنی.
undefined یعنی شما پیرو خواسته‌های دل هستیداگر شما می‌گفتید ما علی‌ علیه‌السلام را دوست داریم، با دشمنانش دشمن هستیم و با دوستانش دوستیم. من نمی‌گفتم شما دروغ می‌گویید.
undefined آری شما علی و دوستان علی را هم دوست می‌دارید و با دشمنانش هم دشمنید؛ اما شیعه بودن تنها به این نیست. بلکه علاوه بر این شما باید دقیقاً رفتارتان با رفتار علی‌ علیه‌السلام هماهنگ باشد، این‌که فقط بگویید ما علی‌ علیه‌السلام را دوست داریم برای شیعه بودن کافی نیست.
undefined ولی شما ادعایی کردید که اهلش نبودید. اگر بنا نگذارید که رفتارتان را مطابق این ادعایتان قرار بدهید؛ یعنی اگر کارتان گفتارتان را تصدیق نکرد، هلاک خواهید شد. مگر خدا به شما رحم بکند؛ والا با این گناهی که مرتکب شده‌اید، یعنی ادعای شیعه بودن کردید، مستوجب عقوبت هستید!
undefined گفتند: آقاجان ما از این‌که ادعای شیعه بودن کردیم استغفار می‌کنیم. از این پس همان‌طور که شما یاد دادید، ما می‌گوییم: علی‌ علیه‌السلام را دوست داریم و دشمنانش را دشمن می‌داریم، باشد تا از راستگویان باشیم.
undefined بحارالانوار جلد 68 صفحه 158

undefined@jalili_vahid

۱۲:۳۵

۱۴ تیر ۱۴۰۰

بازارسال شده از امروز رشد
بسم الله البدیع
#ایده_تحولم_آرزوست
1/شنبه با یکی از دوستان قدیمی پیام رد و بدل می‌کردیم.در اثنای بحث به مسائل تربیتی بچه‌ها رسید.گفت:"چند روزی است تلویزیون،سریال دودکش 2 رو داره پخش می‌کنه.بخشهائی از قسمت اولشو دیدم،مناسب بچه ها و حرمت خانواده نبود.مجبور شدم یه جوری سر بچه‌ها رو گرم کنم و نذارم ببینند."برام جالب بود ،فصل اول و حتی بخش دومش که با نام پادری پخش شد،سریالی خوش دست و در چارچوب بود ولی حالا همان نویسنده، کارگردانی رو هم (بجای محمدحسین لطیفی در دو سریال قبلی) بعهده می‌گیره و بعد...
2/اگر نگیم از اول انقلاب،حداقل 27ساله که تلویزیون رو خودی‌ها یا همان‌ها که پای راست‌شان را در زمین انقلاب می‌دانیم اداره کرده‌اند،پس چه شده است که بعد از نزدیک به سه دهه،تلویزیون حتی از سالهای اولیه این سه دهه هم برای خانواده‌ها امن نیست و باید حتما در خانه ممیزی کنند و بعد بچه ها رو پای تلویزیون بنشانند.
3/تلویزیون بیشتر از اینکه در همه این سالها با یک ایده تحولی حرکت کند در دام روزمرگی‌ها افتاده بطوری که سالهاست درگیر پرکردن آنتن به هر طریقی است.حداقل و فقط سالی هزار قسمت سریال باید توسط سیمافیلم برای شبکه ها آماده یا مجوز آماده‌سازی اش صادر شود فلذا همچنان لنگ نان شب است.
4/ورودی نیروی انسانی تلویزیون با گزینش سفت و سخت ،سعی می‌شود از باصطلاح خودیها جذب شود.لذا نیروی انسانی وارد شده در رسانه نیز مهر تائید نظام را خورده است.اما در کدام بخش؟ بجز معاونت سیاسی ، در سایر بخشها غالبا دور از آنتن و با فاصله معنادار از گروههای برنامه ساز و یا حداکثر مشارکت در ساخت برنامه های جیم و دال و...
5/شهریور سه سال پیش یکی از بزرگان نظام در دیدار با مدیران رسانه می‌فرمودند(نقل به مضمون و با سانسور اسامی): پخش صحبتهای فلان اندیشمند برجسته اسلامی یا بهمان مفسر قرآن برای استفاده در آنتن تلویزیون خوب است ولی بدانیم اگر این صحبتها ترجمه به متن های اقتباسی و نمایشی نشود، بیننده عام تلویزیون رغبت کمتری به دیدن آن می کند و تقریبا اینگونه صحبتها بسیار کم مورد توجه مخاطب توده قرار می‌گیرد....در این رده چقدر #نیروی_تراز_و_کارآمد تربیت شده است؟اصلا این تربیت،کجای دستورکارهای رسانه است؟
6/رسانه در همه این سالها اداره شده است،شاید به نسبت بودجه و درگیریهای دیگرش هم بد اداره نشده باشد ولی این مسیری که می رویم شاید برای برخی نان داشته باشد(که دارد... مثل اینکه خوب هم دارد) اما برای انقلاب ،آبی بهمراه ندارد .در حقیقت،درست است که اداره کلان رسانه و حتی جذب نیرو در قسمتهای سیاستگذاری و بدنه کارشناسی ستادی با فرمولهای غربالگری انقلابی سامان یافته است،اما همچنان آنتن از طریق درپشتی بدون غربال و حساسیت لازم در حال تامین است. و چون همیشه لنگ آنتن هستیم لذا با غمض عین و فروکاستن شدید و غلیظ انتظارات، از آن گذشته و می گذریم.
7/رسانه ملی،در همه این سالها بدون کوچکترین نشانه از داشتن #ایده_تحولی فقط اداره شده است.یعنی نیروهای اصلی و صفی که با استاندادهای حرفه‌ای رسانه هم منطبق باشند ،کمتر در مجامع رسمی رسانه (مثل دانشگاه صدا و سیما) یا مجامع ضمنی تربیت نیرو(مثل گروههای برنامه‌ساز) رشد پیدا کرده اند.نیروهای خوب انقلابی نیز یا از نظر عده ،تعداد قلیلی هستند یا در فضای حرفه‌ای رسانه و اتمسفر حاکم،شبیه بقیه شده اند.
8/بعد از بیست و هفت سال(اگر نگوئیم چهل سال)، همچنان مشغول کارهای ضربتی و تند و سریع و "در برهه حساس کنونی" هستیم و هنوز به ایده تحولی و اجرای آن نرسیده ایم.حتی ایده‌های فاخری مثل #جوانگرائی دستخوش بازی‌های مدیریتی و کش و واکش‌ها و سهم خواهی‌ها شده است و ذیل فکرهای سطحی دست و پا می‌زند تا شاید جوانمرگ نشود.
9/ #دولت_مردمی_و_انقلابی می‌تواند گرفتار همین آفت سهمگین باشد مخصوصا اگر و فقط اگر بخواهد با روزمرگی و تامین نیازهای روز حرکت کند.حقیقت ماجرا این است که وضعیت اجرائی کشور بعد از دستپخت 8 ساله آقای روحانی و دوستان، شبیه آنتن تلویزیون است که نیازهائی ضربتی و اقداماتی فوری را می‌طلبد اما اگر دولت در دام همین نیازها و اقدامات که بسیار دشوار و صعب هم هستند بیفتد و نتواند لااقل ایده تحول ریل حکمرانی و نیروهای مورد نیازش را کلید بزند و در دام روز مرگی ها بیفتد،فرصت پیش آمده به ثمن بخس بر باد فنا خواهد رفت.
10/لازم است نیازهای فوری در کنار اصلاح و #تغییر_ریل_حکمرانی و اقدام برای #تربیت_نیروی_کارآمد ،جدی گرفته شود.اینکه فقط مشکلات آنی برطرف شود، اقدامی عارضه یابانه است که به هیچ وجه ریشه و علتها را ترمیم نمی‌کند.لذا اگر نگاهی بلندتر به مساله‌ها نداشته باشیم، بدانیم مساله‌های فردای‌مان همین راهکارهای امروزمان است...
11/دولت مردمی،هم یک اسم شریف است و مهمتر از اون یک رسم انقلابی.برای مردمی شدن نیاز به یک برنامه مشارکت مردم یا همان مردمی سازی داریم که سالهاست توسط رهبر فرزانه انقلاب فریادش زده می شود.لذا سامانه های معرفی مدیران یا اخذ ایده‌ها می‌تواند نمای ورودی یک دولت مردمی باشد اما درون بنای آن،نیازمند معماری ظریف برای #مردمی‌سازی و مشارکت مردم در امور هستیم.مراقبت از اینکه در نمای بیرونی مردمی‌سازی نمانیم و گرفتار #شعارزدگی یا سطحی کاری نشویم ،یک اولویت اساسی است.تجربه #اصل_44 و سوءمدیریتهای حاصل از آن در جلوی چشمان سیاستگذاران و کارگزاران است که یک فرصت کم نظیر،چگونه با بی درایتی به محاق رفت...
#امروز_رشد#مصباح_الهدی_باقری#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق

۱۰:۳۶

۷ مرداد ۱۴۰۰

thumnail
‌‌undefined️ «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»
undefined برادر نازنینم محمدسرور رجایی دنیا را وداع گفت. در طول نزدیک به بیست سال آشنایی، چیزی جز صفا و صداقت و همت و آرمانخواهی از او ندیدم. حضور شیرین و الهام بخش او در میان فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی یادآور پیوندهای عمیق ملتی بود که خط‌کشی‌های استعماری، آنها را از هم جدا خواسته و ساخته است. ‌‌
undefined ظهرها که در حسینیه هنر به امامت می‌ایستاد، انگار زیر نگاه حضرت ربوبی صف کشیده بودیم که از جمله، پیوند تاریخی و فرهنگی‌مان را با هم و با ملکوت تازه کنیم.
undefined غریب بود و آشناتر از بسیاری مدعیان، به فرهنگ اسلامی و انقلابی. تلاش بی ادعا ومؤمنانه‌اش برای ثبت خاطرات رزمندگان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس و شهدای ایرانیِ جهاد افغانستان، کار ممتازی است که هرچه بگذرد، قدرش بیشتر شناخته خواهد شد.‌‌
undefined از روزنامه‌نگاری و پژوهش و تاریخ شفاهی تا نویسندگی و فیلمسازی در کارنامه‌اش هست و عمدتا در موضوعات بدیع و بکری که پیش از او کمتر کسی به فکرشان بود.‌‌
undefined در عین تواضع و بی ادعایی، بر خلاف بسیاری از ما مدعیان، بود و نبودش فرق داشت.‌‌
undefined در قصه مردم فارسی زبان منطقه؛ حالا او "یکی بود"ی است سرشار از خاطراتِ الهام‌بخشِ شهیدان؛ و "یکی نبود"ی حسرت‌بار و دریغ‌انگیز از همت شاهدان و راویان. ‌‌
undefined گزافه نیست اگر این راوی مخلصِ شهدای غریب را، از حیثِ فعالیت‌ها و دغدغه‌های روایت فتحی‌اش؛ آوینی افغانستان بنامیم.‌‌
undefined سرفصل‌هایی که او با کار مخلصانه و پیگیرِ خود در ادبیات دفاع مقدس و مطالعات بین‌الملل انقلاب اسلامی گشوده است، منحصر به فرد است و رهرو می‌طلبد.‌‌
undefined مصیبت سنگین فقدان وجود نازنینش، مرهمی بهتر از پیگیری دغدغه‌های مبارکش و در اهتزاز نگه داشتن پرچمی که او برافراشت، ندارد. ‌‌
undefined به حق روز عزیز غدیر، انشاالله نامش در زمره موالیان صادق امیرمومنان علیه السلام، ثبت شود و با دوستان غریب شهیدش خصوصا شهید دکترموسوی گردیزی که به زودی خاطراتش به روایتِ رجایی عزیز منتشر خواهد شد؛ محشور باشد.‌‌
undefined خدا در این داغ تلخ، به ما صبر بدهد و به خانواده گرانقدر و همراه و صبورش بیشتر.‌‌
undefined غفرالله له و لنا.‌
undefined@jalili_vahid

۱۷:۵۵

۱۳ مرداد ۱۴۰۰

thumnail
undefined هشدار قرآن به حزب‌اللهی‌ها
undefined به بهانه 24 ذی‌الحجه سالگرد نزول آیه ولایت

undefined "انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یُوتون الزکوه و هُم راکعون"
undefined از امیرالمومنین اسمش را هم نمی‌آورد فقط صحنه را توصیف می‌کند، صفت را توضیح می‌دهد. بنده توی این مسجد نشسته‌ام. خیلی‌های دیگر هم هستند. یک فقیری محتاجی وارد می‌شود، بنده چکار می‌کنم؟ - خودم را عرض می‌کنم- بلافاصله بلند میشوم الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین،.... ما که داریم نماز می‌خوانیم برو سراغ بقیه.
undefined یعنی بلافاصله دین خودم را سپری قرار می‌دهم که مبادا مسئولیت اجتماعی بیاید سمت من. این یک نوع دینداری است که امثال من داریم.
undefined توی آن مسجد آن همه آدم هستند کی به آن فقیر کمک می‌کند؟ علی. در چه حالتی؟ در رکوعش. آن هم رکوع نمازهای آنها در اوج معنویت، آیه نازل می‌شود: "این قرائت از دین باید حکومت کند" دینی که معنویت و عدالت؛ عبادت و مسئولیت؛ در آن در کنار هم‌اند. مواظب باشید بچه مسلما‌ن‌ها، بچه حزب‌اللهی‌ها، مومنین، این قرائت از دین باید حکومت کند. هر کس دیگری علَم حکومت دینی برافراشت، با قرائت‌های دیگر، بدانید یا فاسد است، یا خائن است، یا خیلی پیاده است، بیسواد است. این موضع قرآن ماست در مساله امامت و ولایت.
undefined کسی که دم از ولایت می‌زند اما مثل اموی‌ها زندگی می‌کند دروغگو ست.کسی که دم از علی می‌زند اما نامه حضرت به عثمان‌بن‌حنیف را با رفتارش مسخره می‌کند و هیچ حساب می‌کند، دروغگوست.
undefined کسی که دم از ولایت می‌زند و به شکل‌گیری اشرافیت سیاسی و اقتصادی کمک می‌کند و حساسیتی نسبت به رنج جمهور مردم ندارد دروغگوست.
undefined@jalili_vahid

۱۲:۵۵

۲۱ شهریور ۱۴۰۰

thumnail
undefined ای کاش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیانیه نمی‌داد!
undefined فرهنگ را بهانه کردند که با آن عدالتخواهی را بزنند.
undefined ما ازکدام فرهنگ سخن می گوییم؟ اگر یک امام جمعه، جبهه فرهنگی را با تعریفی که دوستان دارند در یک شهر کوچکی مثل لواسان تقویت نکرده است باید برکنار بشود! من یک سوال مطرح می‌کنم اگر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با یک حرکتی جبهه فرهنگی انقلاب در کل کشور را تضعیف کرد چه برخوردی باید با او بشود؟

undefined شما که این حرکت را انجام دادید آیا به تبعات کار خودتان و ضربه‌ای که به جبهه فرهنگی انقلاب زدید واقف هستید؟
undefinedجبهه یعنی خط درگیری؛ آیا کار فرهنگی که ما می‌کنیم بچه‌ها را به آن خط درگیری با مستکبران با سرمایه‌داران زالوصفت می‌رساند یا نه؟
undefinedتعارفات جواب نمی‌دهد عزیزان وضعیت کشور را الان ببینید آیا اگر ائمه جمعه ما عدالتخواه بودند و اجازه عدالتخواهی به آنها داده می‌شد مفاسد در برخی حوزه‌ها اینقدر رشد می‌کرد؟
undefinedدوستان گفته‌اند بچه‌های بسیج و سپاه از ایشان راضی نبودند؛ اگر لواسان سپاه دارد آن زمانی که ده‌ها هکتار از محیط‌زیست آنجا تبدیل می‌شد به کاخ‌هایی برای مرفهین بی‌درد آنها کجا بودند؟ بچه‌های بسیج "مستضعفین" کجا بودند که اجازه دادند چنین اتفاقاتی بیفتد؟
undefined از حاج آقای علی اکبری دعوت می‌کنم که در یک گفتگویی ما شاگرد و شما استاد بنشینیم راجع به جبهه فرهنگی که گفتند ما خیلی دغدغه داریم با هم صحبت کنیم که درباره جبهه فرهنگی شما چه کار می‌توانستید بکنید و چه کار کرده‌اید؟
undefined@jalili_vahid

۱۶:۰۵

۲۱ آبان ۱۴۰۱

بلوای بدویت مدرن یا کاریکودتای تمدنی.pdf

۲۵۰.۶۶ کیلوبایت


undefined بلوای بدویت مدرن یا کاریکودتای تمدنی
undefined نگاهی تاریخی به پرده جدید تقابل نافرجام غرب‌گرایان با ایران‌‌گرایان
undefined سخنرانی وحید جلیلی در جمع گروهی از فعالان دانشجویی پیرامون وقایع اخیر

undefined@jalili_vahid

۱۱:۱۴

۳۰ خرداد

ma-mitavanim-ma-masulim-9602Web.pdf

۶.۶۲ مگابایت

undefinedجزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96
undefined برش‌هایی از متن:
undefined کاسبان تحریم، کسانی هستند که با وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها سرمایه‌های مادی و معنوی را به باد دادند. کاسبان تحریم، کسانی هستند که تحریم اقتصادی را سرمایه‌ی سیاسی خود قرار دادند و تحریم را در بازار سیاست فروختند و رأی خریدند و بسیاری از رأی دهنده‌گان را مغبون کردند. اگر در بازار سیاست «باخت و خسارت محض» را به اسم «برد، برد» قالب کردند و برای خشنودی کدخدا معادلات ظالمانه را پذیرفتند در بازار اقتصاد هم برای لبخند اشرافیت و کدخداهای داخلی مناسبات ظالمانه را قبول خواهند کرد.
undefinedاعتماد به خدای عدالت با اعتماد به کدخدای ظلم جمع نمی شود و اگر کسانی برای این محال تلاش کردند نه مظهر اعتدال بلکه مظهر التقاط و تذبذب هستند. اگر روزی مشکل انقلاب اسلامی سکولاریسم بود که می خواست دین و دنیا و ادبیات معنوی و مادی را هم از هم جدا کند. امروز متأسفانه با جریانی روبرو هستیم که تلاش می‌کند ادبیات دینی را ذیل مفاهیم استکباری معنا کند و این جریان از سکولاریسم خطرناک تر است.
undefined امروز برای توجیه تئوری اعتماد به کدخدا و نظریه ی «ما نمی‌توانیم» یا به جنگی ارجاع داده میشود که قرار بوده در گذشته روی بدهد یا به میوه‌ای که در آینده به دست خواهد آمد. حاصل تئوری برد - برد دو ادعای عدمی است، یک اتفاق که در گذشته نیفتاده است و دیگری اتفاقی که در آینده خواهد افتاد، هیچکدام عینیتی ندارد. می‌گویند درست است که به دست خودمان قلب رآکتور اراک را در آوردیم اما به جایش قلب دولت‌های غربی از جمله آمریکا را به دست آوردیم. درست است که دانشمندان جوانمان را نسبت به توانایی سیاستمداران و دیپلمات‌ها برای حفظ دستاوردهای علمی کشور بی‌اعتماد و ناامید کردیم اما به جایش می‌توانیم امیدوار باشیم که دشمنان به ما اعتماد کنند. اعتماد کدخدا را بدست آوردیم.
undefined نظریه ی کدخدا محوری رعایای کدخدا را نه تنها مهار نخواهد کرد، بلکه آنها را جسورتر و در تعرض به منافع ملی ما فعال تر خواهد کرد. نه تنها بردی از اروپا به دست نیاوردیم بلکه جیبوتی را هم پررو کردیم طرف آمریکا از هر سو در این معادله ی نابرابر برد میبیند.این معنای شیطان بزرگ است. شما را به برد برد میخواند به باخت-باخت سوق میدهد یعنی معامله ای که برای او از هر سو برد است و برای ما از هر سو باخت.
undefinedشما اگر دیپلمات باشید که نمی‌آیید همه سرمایه‌های کشور را روی میز بگذارید. هر چه که دشمن گفت شما به حرف کنید، بعد هیچ چیز هم کف دستتان نگذارند بعد بیایید اظهار کنید که بله آمریکا نه به متن برجام وفادار ماند، نه به روح برجام، خب این چه فایده‌ای دارد. پس معلوم می‌شود شما دیپلمات نیستید اگر کسی دیپلمات باشد چنین خسارتی را به مردم تحمیل نمی‌کند به راحتی همه چیز را بدهند بعد بیایند بگویند: ببخشید ما با تمام قوای خودمان به دیکته جناب کدخدا عمل کردیم آب سنگین‌مان را از کشور خارج کردیم. سانتریفوژهایمان را جمع کردیم. قلب رآکتورمان را بیرون کشیدیم و با سیمان پر کردیم. چیزهایی که با خون شهدایمان به دست آورده بودیم خودمان برآن خط بطلان کشیدیم و امید بستیم به جناب کدخدا ولی شما باید صبر کنید تا گلابی‌های باغ برجام برسد.
undefinedکسانی که در تمام هشت سال دفاع مقدس یک روز حتی یک روز حتی یک ساعت تا شلمچه و فکه و طلائیه که هیچ حتی تا چند کیلومتری اهواز هم نیامدند و خدمت سربازی شان را در خیابانهای نیویورک گذراندند ! معلوم است که هیچ درکی از تواناییها و رشادتها و مقاومتهای این ملت ندارند اگر آنها خرمشهر بودند، خرمشهر یک ساعت هم مقاومت نمی کرد. اگر آنها در آبادان بودند محاصره آبادن توسط دشمن به سرعت جواب میداد و دشمن وارد می‌شد. اگر روزی ایستادیم و مقاومت کردیم که آبادان را حفظ کنیم امروز هم ما به مقاومت برای حفظ آبادانی ایران نیاز داریم.
undefined@jalili_vahid

۵:۲۷

۱۹ شهریور

undefined جلال، فوکو،غزه و دیگران....؛ «غربزدگی»؛ شصت سال بعد
undefined اصطلاح «غربزدگی» را اگرچه دکتر فردید-فیلسوف مغلق‌گوی معاصر- وضع کرد؛ اما با کتاب آل‌احمد در ادبیات نخبگانی و رسانه‌ای ایران جا باز کرد و تثبیت شد. فردید گلایه داشت که عمق مفهومی که او به روشنفکران ایرانی نسبت داده بود با ادبیات روزنامه‌نگارانه جلال، تقلیل پیدا کرده و انحطاط معنوی و معرفتی منطوی در واژه «غربزدگی» به درستی درک نشده است. جلال در روشنفکری ایرانی نوعی ذوق‌زدگی و نوکیسگی می‌دید که به انفعال فرهنگی و سیاسی در برابر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری غرب منجر شده است و فردید؛ روشنفکران را به پذیرش ولایت غرب متهم می‌کرد که فراتر از یک موضع سیاسی یا فرهنگی و معادل ذوب در طاغوت زمان و فنای وجودی در غرب استیلاطلب و فلسفه مدرنیته بود.
undefinedخمینی و امتش اما فارغ از آن چه در دیالوگ بین آکادمیسین‌ها و ژورنالیست‌ها در جریان بود، از غرب و ولایتمدارانش عبور کردند و بنیانی تازه گذاشتند. انقلاب خمینی، میشل فوکو-فیلسوف مغلق‌گوی غرب- را دوبار در سال ۵۷ از پاریس به خیابان‌های تهران کشید تا شاید بفهمد: «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند». او تلاش کرد به رفقای اروپایی و آمریکایی‌اش حالی کند که آنچه در غرب آسیا آغاز شده با نرم‌افزار قبلی، قابل تحلیل نیست. عمرفوکو کفاف نداد و اجلش در همان سال‌هایی رسید که فرانسه تلاش می‌کرد با میراژ و اگزوسه و سوپراتاندارد معنای واقعی مدرنیته را برای ایرانی‌ها آشکار کند. هر چقدر فوکو در شیرفهم کردن رفقای ماتریالیستش برای درک «معنویت سیاسی»ایران جدید ناکام ماند، میتران در پرده‌برداری از توحش مدرنیته؛ کامیاب بود.
undefinedدهه‌ها بعد از مرگ جلال و فردید و فوکو و میتران؛ امروز دوباره غرب مدرن؛ در غزه مشغول ورق زدن کارنامه «بی‌نظیر» مدرنیته است. بشریت در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود، قتل عام چهل هزار انسان در برابر چشم‌های ۸میلیارد نفر را تجربه نکرده بود و این رکورد فقط مخصوص غرب متمدن و بنیان‌گذار حقوق بشر است. همزمان اما غربزده‌های ایران هم –اگر چه کارنامه شایانی در تقدیس غرب دارند- مشغول ثبت رکوردهای تازه‌ای هستند. اگر کنگره آمریکا ۵۹ بار به احترام نتانیاهو قیام می‌کند و با دست‌افشانی تاریخی‌اش حقوق بشر مدرن را جشن می‌گیرد، روشنفکری ایرانی با عربده یا سکوت؛ مشغول هو کردن حماس یا تبریک گفتن ترور موفق مهمانِ مظلومِ تمدن ایرانی است.
undefinedبیش از شصت سال گذشته است و مرور دوباره جملات جلال در شاهکار ماندگارش؛ نشان می‌دهد همان‌قدر که روشنفکر ایرانی قدمی پیش نیامده؛ آل‌احمد زنده است و گویی همین امروز با ما حرف می‌زند: «غرب‌زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوش نیست بگویم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن‌زدگی. دیده‌اید که گندم را چطور می‌پوساند؟ از درون پوسته‌ی سالم برجاست. امّا فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه‌ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است.... غرب‌زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای «جهان سومی و از پیشرفت وامانده» را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند.»
undefined وحيد جلیلی
undefined @jalili_vahid

۸:۰۱

۲ مهر

undefined️ از تار عنکبوت تا اردوی تبوک
undefinedتاملی در عقلانیت اقتدارآفرین پیامبر
#وحید_جلیلی
undefinedاز شاهکارهای امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، یکی همین است که جهان را و معادلات بین‌المللی را و مناسبات قدرت در دنیا را با رویکرد نبوی و با آموزه‌های قرآنی می‌بینند.
undefinedاگر فقط با چشم دنیایی و با نگاه مادی هم ببینیم، پیامبر توانست در عرض کمتر از ۱۰ سال قدرت مسلمانان را به جایی برساند که ابرقدرت‌های بزرگ آن روز را تهدید و تحدید کند. در این ده سال انسان‌هایی بی‌نظیر و کم‌نظیر پرورش یافتند که در فضائل و کمالات انسانی در تاریخ بشریت درخشیده‌اند و مشابهشان کمتر یافت می‌شود.
undefinedاز تار بستن عنکبوت بر در آن غار کوچک تا اردوی بزرگ تبوک، حدود ۱۰ سال فاصله است و همین یک مقایسه می‌تواند عظمت و قدرت نرم‌افزاری اسلام را آشکار کند. اگر مکتبی که کارآمدی‌اش را در تعاملات قدرت تا عالی‌ترین تراز بین‌المللی به این وضوح آشکار کرده است مورد ناشکری پیروانش قرار بگیرد؛ فاجعه رخ خواهد داد.
undefinedامروز جمعیت مسلمانان حدود دو میلیارد نفر است. بخش مهمی از منابع انرژی جهان از نفت و گاز در اختیار مسلمانان است. مهمترین تنگه‌های جهان از تنگه هرمز و باب‌المندب تا کانال سوئز تا داردانل تا جبل‌الطارق در اختیار مسلمان هاست. بیش از ۵۰ کشور اسلامی داریم. جمعیت قابل توجهی از مسلمانان نیز در کشورهای غیراسلامی حضور و تأثیر دارند. و... .
undefinedخداوند هر آنچه که باید تشریعاً و تکویناً به مسلمانان تفضل می‌کرده را انجام داده است اما ناسپاسی و کفران موجب شده است که به عذاب شدید دچار بشوند. چه عذابی شدیدتر از تماشای قتل عام زنان و کودکان غزه در مرئی و منظر همه جهانیان. مسلمانان برای پیروزی هیچ چیزی کم ندارند جز بازگشت به آموزه‌های رسول‌ا... . «اشداء علی الکفار رحماء بینهم».
undefinedاگر این معادله تغییر کرد و جای شدت و رحمت عوض شد و در تعامل با شیطان، امید اخوت داشت، نباید توقع داشت سنت‌های الهی تغییر کند.
undefinedاگر عقب‌نشینی غیرتاکتیکی با بهانه‌های گوناگون، توجیه شد همان‌قدر که وعده‌های شیطان بزرگ به ساده‌لوحان و سازش‌محوران، دروغین است؛ وعده‌های پروردگار؛ قطعی و غضب او نزدیک خواهد بود. نصرت الهی موکول به تبعیت عملی (و نه زبانی) از راه و رسم پیامبر است.
undefined @jalili_vahid

۱۸:۵۸