۲۷ فروردین
۱۸:۴۸
۲۸ فروردین
#بخوانید | تحلیل حجت الاسلام مجتبی عرب از دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب / بخش اول
مهمترین تعریضی که از بیانات رهبری خطاب به تشکل های دانشجویی به عنوان مخاطب اصلی مطرح گردیده، این است که فرمانده میگوید انگار شما در موقعیت مبارزه و سنگرتان ننشستهاید! رهبری با تشکیلاتی روبرو هستند که به آن فرمان دادهاند، توصیه که نکردهاند زیرا نسبت دانشجوی تشکلی با رهبری، استاد مشاور که نیست! نسبت فرمانده (ولی) با سرباز (مطیع) برقرار است. در کل دیدارهای دانشجویی، رهبری توقعاتشان را به این اندازه صریح اشاره نکرده و به تشکلها اینگونه تلنگر نزدهاند.
لذا نهیب بیدارکننده رهبری (چه برای دانشجویان تشکلی و چه برای آنهایی که نسبت به فضای دانشگاه مسئولیت دارند و موثر هستند) باید تلخ و هشداردهنده باشد که بیدار شویم و بدانیم که خوب کار نکردهایم. ما باید بدون رودربایستی و احساسی شدن، تلاش خود را تبدیل به یک بازآرایی و تلاش مضاعف انجام دهیم تا امر امام روی زمین نماند؛ چرا که فرمان رهبری یعنی نسبت ما با امام زمان (عج).
طبق متن صریح رهبری در دیدار دانشجویی، ایشان دوگانهای را میسازند: دوگانه "آرمان" و "مصلحت". تصریح رهبری اینگونه است: من مسئولین را برای پیگیری مصلحت میخواهم و جنبش دانشجویی را برای پیگیری آرمان؛ از مجموع این دو نیز برآیند خوبی برای کشور ایجاد میشود؛ البته نه به معنای اینکه جنبش دانشجویی بدون تفکر و بی تفاوت نسبت به مصلحت باشد و نه اینکه کسی که مسئول میشود، تنها به مصلحت بپردازد و نه چیز دیگر.
در دهه ۹۰ و به ویژه در دو سه سال اخیر، بیان "بازگشت به مسئله اهمیت آرمان خواهی در جنبش دانشجویی" به این وضوح در کلام رهبری دیده نشده و ایشان در دیدار اخیر، بهطور خاص به آن پرداخته و مسائلی چون عدالت (به دلیل وجود برخی شبههها) مورد تاکید جدی قرار گرفته است.
همچنین، ضرورت توجه به درون دانشگاه به عنوان تذکر مهم رهبری نیز از وجوه خاص دیدار امسال بود که از آن به عنوان یک دستور مهم باید تلقی کنیم که مسیرها را میتواند تغییر دهد و فرمان تشکلها و طلبهها و موثرین و مسئولین فضای دانشجویی را با تغییرات جدی مواجه کند.
#شبکه_گرا @geraa_ir
مهمترین تعریضی که از بیانات رهبری خطاب به تشکل های دانشجویی به عنوان مخاطب اصلی مطرح گردیده، این است که فرمانده میگوید انگار شما در موقعیت مبارزه و سنگرتان ننشستهاید! رهبری با تشکیلاتی روبرو هستند که به آن فرمان دادهاند، توصیه که نکردهاند زیرا نسبت دانشجوی تشکلی با رهبری، استاد مشاور که نیست! نسبت فرمانده (ولی) با سرباز (مطیع) برقرار است. در کل دیدارهای دانشجویی، رهبری توقعاتشان را به این اندازه صریح اشاره نکرده و به تشکلها اینگونه تلنگر نزدهاند.
لذا نهیب بیدارکننده رهبری (چه برای دانشجویان تشکلی و چه برای آنهایی که نسبت به فضای دانشگاه مسئولیت دارند و موثر هستند) باید تلخ و هشداردهنده باشد که بیدار شویم و بدانیم که خوب کار نکردهایم. ما باید بدون رودربایستی و احساسی شدن، تلاش خود را تبدیل به یک بازآرایی و تلاش مضاعف انجام دهیم تا امر امام روی زمین نماند؛ چرا که فرمان رهبری یعنی نسبت ما با امام زمان (عج).
طبق متن صریح رهبری در دیدار دانشجویی، ایشان دوگانهای را میسازند: دوگانه "آرمان" و "مصلحت". تصریح رهبری اینگونه است: من مسئولین را برای پیگیری مصلحت میخواهم و جنبش دانشجویی را برای پیگیری آرمان؛ از مجموع این دو نیز برآیند خوبی برای کشور ایجاد میشود؛ البته نه به معنای اینکه جنبش دانشجویی بدون تفکر و بی تفاوت نسبت به مصلحت باشد و نه اینکه کسی که مسئول میشود، تنها به مصلحت بپردازد و نه چیز دیگر.
در دهه ۹۰ و به ویژه در دو سه سال اخیر، بیان "بازگشت به مسئله اهمیت آرمان خواهی در جنبش دانشجویی" به این وضوح در کلام رهبری دیده نشده و ایشان در دیدار اخیر، بهطور خاص به آن پرداخته و مسائلی چون عدالت (به دلیل وجود برخی شبههها) مورد تاکید جدی قرار گرفته است.
همچنین، ضرورت توجه به درون دانشگاه به عنوان تذکر مهم رهبری نیز از وجوه خاص دیدار امسال بود که از آن به عنوان یک دستور مهم باید تلقی کنیم که مسیرها را میتواند تغییر دهد و فرمان تشکلها و طلبهها و موثرین و مسئولین فضای دانشجویی را با تغییرات جدی مواجه کند.
#شبکه_گرا @geraa_ir
۱۲:۳۰
#بخوانید | تحلیل مرتضی فیروزآبادی از دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب / بخش اول
یک مسئلهی مهمی که در همهی دیدارهای رهبری با دانشجویان و از جمله در دیدار امسال، فرامتن فرمایشاتشان میباشد، ضرورت احساس مسئولیت فضای دانشجویی نسبت به شرایط کشور است. رهبر انقلاب در دیدار اخیر، این نکته را در دو جا بیان کردند و یک نوع انتظار "ابراز نظر ایجابی سازندهی قابل استفاده در دستگاه تصمیمگیری کشور" را داشتند و اشاره کردند که رسالت یک جوان، فقط شعار دادن نیست بلکه فکر و اندیشه و ارائهی راهکار برای حل معضلات کشور است.
این احساس مسئولیت بسیار مهم میباشد چون معنای آن، اقدام و عمل است و پشت آن نیز مختصاتی وجود دارد که باید تلاش کنیم رفتارها و کنشهای فعلی جنبش دانشجویی، بیش از آنکه جنس تماشاگرانه داشته باشد، از جنس بازیگرانه باشد؛ چرا که در میدان بودن و نقشآفرینی کردن، ماجرای دیگری دارد و بین کسی که بازی میکند و کسی که تنها تحلیل و تماشا میکند، تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
در همین دیدار و نیز در دیدارهای قبلی، ایرادی که رهبری از مسئولین گرفتند بر جنبش دانشجویی نیز وارد است و آن مربوط به "گفتمان رشد" میباشد. رهبری خطاب به فلان مسئول میفرماید: وظیفه امروز را باید انجام داد و فلان کار را برای صندلی آینده نباید کرد. جنبش دانشجویی نیز جایی نیست که اقدام و برنامهریزی برای آینده شخصی صورت گیرد؛ هرچند کسی که در میدان باشد، رشد میکند اما این، ربطی به آن ندارد که ما میدان نقش آفرینی را به زمین تمرین یا عرصه تماشاچی بودن تقلیل بدهیم.
طبق بیانات رهبری که در این دیدار نیز به عنوان مطالبه آرمانی فرمودند، "ما میخواهیم کشور را بر مبنای تعالیم دینی اداره کنیم". ما امروز در مقطع خاصی قرار داریم و در نقطهای هستیم که مهم میباشد جمهوری اسلامی برای مسئلههای مختلف، چه پاسخی را انتخاب میکند و در سطح گفتمانی، انتخابها را بر اساس مبنا و شریعت انجام میدهد یا صحنه را به گفتمانها و مبانی غربی و غیراسلامی واگذار میکند.
یکی از موارد مهم دیگر در فرمایشات رهبری، تاکید بر مسئله معرفت، مبانی و مباحث فکری موضوع میباشد. مسئله دیگر، توجه به دانشگاه است و مسئله مهمتر، سازندهبودن و رو به جلو بودن رفتار فضای دانشجویی و نیز مماس شدن با مسائل کشور و اعلام موضع و نظر و تبیین میباشد.
#شبکه_گرا @geraa_ir
یک مسئلهی مهمی که در همهی دیدارهای رهبری با دانشجویان و از جمله در دیدار امسال، فرامتن فرمایشاتشان میباشد، ضرورت احساس مسئولیت فضای دانشجویی نسبت به شرایط کشور است. رهبر انقلاب در دیدار اخیر، این نکته را در دو جا بیان کردند و یک نوع انتظار "ابراز نظر ایجابی سازندهی قابل استفاده در دستگاه تصمیمگیری کشور" را داشتند و اشاره کردند که رسالت یک جوان، فقط شعار دادن نیست بلکه فکر و اندیشه و ارائهی راهکار برای حل معضلات کشور است.
این احساس مسئولیت بسیار مهم میباشد چون معنای آن، اقدام و عمل است و پشت آن نیز مختصاتی وجود دارد که باید تلاش کنیم رفتارها و کنشهای فعلی جنبش دانشجویی، بیش از آنکه جنس تماشاگرانه داشته باشد، از جنس بازیگرانه باشد؛ چرا که در میدان بودن و نقشآفرینی کردن، ماجرای دیگری دارد و بین کسی که بازی میکند و کسی که تنها تحلیل و تماشا میکند، تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
در همین دیدار و نیز در دیدارهای قبلی، ایرادی که رهبری از مسئولین گرفتند بر جنبش دانشجویی نیز وارد است و آن مربوط به "گفتمان رشد" میباشد. رهبری خطاب به فلان مسئول میفرماید: وظیفه امروز را باید انجام داد و فلان کار را برای صندلی آینده نباید کرد. جنبش دانشجویی نیز جایی نیست که اقدام و برنامهریزی برای آینده شخصی صورت گیرد؛ هرچند کسی که در میدان باشد، رشد میکند اما این، ربطی به آن ندارد که ما میدان نقش آفرینی را به زمین تمرین یا عرصه تماشاچی بودن تقلیل بدهیم.
طبق بیانات رهبری که در این دیدار نیز به عنوان مطالبه آرمانی فرمودند، "ما میخواهیم کشور را بر مبنای تعالیم دینی اداره کنیم". ما امروز در مقطع خاصی قرار داریم و در نقطهای هستیم که مهم میباشد جمهوری اسلامی برای مسئلههای مختلف، چه پاسخی را انتخاب میکند و در سطح گفتمانی، انتخابها را بر اساس مبنا و شریعت انجام میدهد یا صحنه را به گفتمانها و مبانی غربی و غیراسلامی واگذار میکند.
یکی از موارد مهم دیگر در فرمایشات رهبری، تاکید بر مسئله معرفت، مبانی و مباحث فکری موضوع میباشد. مسئله دیگر، توجه به دانشگاه است و مسئله مهمتر، سازندهبودن و رو به جلو بودن رفتار فضای دانشجویی و نیز مماس شدن با مسائل کشور و اعلام موضع و نظر و تبیین میباشد.
#شبکه_گرا @geraa_ir
۱۳:۱۱
#بخوانید | تحلیل مهدی عباسی مهر از دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب / بخش اول
چیزی که امروز در جمهوری اسلامی میبینیم و نمونهای نظیر آن در دوران معاصر وجود ندارد، این است که رهبر کشور، هرسال با دانشجویان (آن هم بی واسطه) دیدار برگزار کرده و پای صحبتهای آنان مینشیند. منطق رهبر معظم انقلاب اینگونه است که مربوط به امروز و دیروز نیست و ایشان همیشه تعامل و ارتباط با دانشگاه را برقرار کرده و ایشان حتی در دوران کرونا که محدودیتهایی وجود داشت، تاکید داشتند که "اگر قرار است همه دیدارهای من لغو شود، برنامه دانشجویی من نباید لغو شود".
میتوان یکی از نقاط تجلی "رابطه امام و امت" به معنای واقعی کلمه و حرکت انقلابی سریع و با پیشرانهای غیرقابل اندازهگیری در مقیاس نظامهای سیاسی و تحلیلها را در همین "دیدار دانشجویی" دید. اینجا صرفا محل نقد، آزاداندیشی، پاسخ به شبهات دانشجویان، عرضه آرمانها و درجه آرمانخواهی نسل جوان و طرح مباحث کلان نیست؛ اینجا محفلی است که مرکز ثقل و کنار هم قرار گرفتن موارد مهمی چون: "تعیین سطح اولویتها و ارزشهایی که نظام به دنبال آن است، ارتباط مستقیم امام با نسل جوان و نخبه به منظور رسیدن به افقها و قلهها و نیز نقش آفرینی جریان کنشگر و یک نسل سازنده و آیندهساز" میباشد.
طبق بیان رهبری، چه بسا افرادی که در سالهای گذشته همین مباحثی را که اکنون مطرح است و بیان میشود، ارائه کرده و حال آنها خودشان در مقام مسئول میباشند. لذا دانشگاه بسیار مهم است بطوریکه میتوان گفت داشته و نداشته انقلاب اسلامی در اجتماع و اداره جامعه و کشور، دانشگاه میباشد و سرمایه انسانی و نیروی پیشران و خلاقی که میتواند این اولویتها و آرمانها را دنبال بکند، تجلی آن "تشکل دانشجویی" میباشد. به عبارتی، "آینده نظام و آینده انقلاب اسلامی" در این دیدار حاضر است.
ما راجع به فضایی صحبت میکنیم که بسیار مهم میباشد. اگر از یک زاویه منطقی به آن نگاه کنیم، باید بگوییم که حرفها و مطالبی که حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب در خصوص دانشگاه گفته اند، شعار نیست. اینجا جاییست که قالبها شکل میگیرد و گفتمانها پا میگیرد. جاییست که حرف جدید و روح جدید به انقلاب دمیده میشود. بسیاری از گفتمانهای دو دهه اخیر در همین دیدارها پا گرفته است.
نکته این جاست که تفاوت زیادی بین نکاتی که رهبری در دیدار دانشجویی اخیر با دیدارهای دانشجویی گذشتهشان مطرح کردهاند (حتی در دوران ریاستجمهوریشان) وجود ندارد و فرق جدی نیست. در واقع جنس نگاه و نوع رویکرد، یکی است؛ هرچند با توجه به اقتضائات زمانه و شرایط خاص، تغییراتی در فرمایشات ایشان وجود دارد و اولویتها بالا و پایین گردیده اما خط اصلی، فراموش نشده و یکی است.
#شبکه_گرا @geraa_ir
چیزی که امروز در جمهوری اسلامی میبینیم و نمونهای نظیر آن در دوران معاصر وجود ندارد، این است که رهبر کشور، هرسال با دانشجویان (آن هم بی واسطه) دیدار برگزار کرده و پای صحبتهای آنان مینشیند. منطق رهبر معظم انقلاب اینگونه است که مربوط به امروز و دیروز نیست و ایشان همیشه تعامل و ارتباط با دانشگاه را برقرار کرده و ایشان حتی در دوران کرونا که محدودیتهایی وجود داشت، تاکید داشتند که "اگر قرار است همه دیدارهای من لغو شود، برنامه دانشجویی من نباید لغو شود".
میتوان یکی از نقاط تجلی "رابطه امام و امت" به معنای واقعی کلمه و حرکت انقلابی سریع و با پیشرانهای غیرقابل اندازهگیری در مقیاس نظامهای سیاسی و تحلیلها را در همین "دیدار دانشجویی" دید. اینجا صرفا محل نقد، آزاداندیشی، پاسخ به شبهات دانشجویان، عرضه آرمانها و درجه آرمانخواهی نسل جوان و طرح مباحث کلان نیست؛ اینجا محفلی است که مرکز ثقل و کنار هم قرار گرفتن موارد مهمی چون: "تعیین سطح اولویتها و ارزشهایی که نظام به دنبال آن است، ارتباط مستقیم امام با نسل جوان و نخبه به منظور رسیدن به افقها و قلهها و نیز نقش آفرینی جریان کنشگر و یک نسل سازنده و آیندهساز" میباشد.
طبق بیان رهبری، چه بسا افرادی که در سالهای گذشته همین مباحثی را که اکنون مطرح است و بیان میشود، ارائه کرده و حال آنها خودشان در مقام مسئول میباشند. لذا دانشگاه بسیار مهم است بطوریکه میتوان گفت داشته و نداشته انقلاب اسلامی در اجتماع و اداره جامعه و کشور، دانشگاه میباشد و سرمایه انسانی و نیروی پیشران و خلاقی که میتواند این اولویتها و آرمانها را دنبال بکند، تجلی آن "تشکل دانشجویی" میباشد. به عبارتی، "آینده نظام و آینده انقلاب اسلامی" در این دیدار حاضر است.
ما راجع به فضایی صحبت میکنیم که بسیار مهم میباشد. اگر از یک زاویه منطقی به آن نگاه کنیم، باید بگوییم که حرفها و مطالبی که حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب در خصوص دانشگاه گفته اند، شعار نیست. اینجا جاییست که قالبها شکل میگیرد و گفتمانها پا میگیرد. جاییست که حرف جدید و روح جدید به انقلاب دمیده میشود. بسیاری از گفتمانهای دو دهه اخیر در همین دیدارها پا گرفته است.
نکته این جاست که تفاوت زیادی بین نکاتی که رهبری در دیدار دانشجویی اخیر با دیدارهای دانشجویی گذشتهشان مطرح کردهاند (حتی در دوران ریاستجمهوریشان) وجود ندارد و فرق جدی نیست. در واقع جنس نگاه و نوع رویکرد، یکی است؛ هرچند با توجه به اقتضائات زمانه و شرایط خاص، تغییراتی در فرمایشات ایشان وجود دارد و اولویتها بالا و پایین گردیده اما خط اصلی، فراموش نشده و یکی است.
#شبکه_گرا @geraa_ir
۱۳:۵۲
۱۶:۴۷
۲۹ فروردین
مجموعه گرا
#بخوانید | تحلیل حجت الاسلام مجتبی عرب از دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب / بخش اول مهمترین تعریضی که از بیانات رهبری خطاب به تشکل های دانشجویی به عنوان مخاطب اصلی مطرح گردیده، این است که فرمانده میگوید انگار شما در موقعیت مبارزه و سنگرتان ننشستهاید! رهبری با تشکیلاتی روبرو هستند که به آن فرمان دادهاند، توصیه که نکردهاند زیرا نسبت دانشجوی تشکلی با رهبری، استاد مشاور که نیست! نسبت فرمانده (ولی) با سرباز (مطیع) برقرار است. در کل دیدارهای دانشجویی، رهبری توقعاتشان را به این اندازه صریح اشاره نکرده و به تشکلها اینگونه تلنگر نزدهاند. لذا نهیب بیدارکننده رهبری (چه برای دانشجویان تشکلی و چه برای آنهایی که نسبت به فضای دانشگاه مسئولیت دارند و موثر هستند) باید تلخ و هشداردهنده باشد که بیدار شویم و بدانیم که خوب کار نکردهایم. ما باید بدون رودربایستی و احساسی شدن، تلاش خود را تبدیل به یک بازآرایی و تلاش مضاعف انجام دهیم تا امر امام روی زمین نماند؛ چرا که فرمان رهبری یعنی نسبت ما با امام زمان (عج). طبق متن صریح رهبری در دیدار دانشجویی، ایشان دوگانهای را میسازند: دوگانه "آرمان" و "مصلحت". تصریح رهبری اینگونه است: من مسئولین را برای پیگیری مصلحت میخواهم و جنبش دانشجویی را برای پیگیری آرمان؛ از مجموع این دو نیز برآیند خوبی برای کشور ایجاد میشود؛ البته نه به معنای اینکه جنبش دانشجویی بدون تفکر و بی تفاوت نسبت به مصلحت باشد و نه اینکه کسی که مسئول میشود، تنها به مصلحت بپردازد و نه چیز دیگر. در دهه ۹۰ و به ویژه در دو سه سال اخیر، بیان "بازگشت به مسئله اهمیت آرمان خواهی در جنبش دانشجویی" به این وضوح در کلام رهبری دیده نشده و ایشان در دیدار اخیر، بهطور خاص به آن پرداخته و مسائلی چون عدالت (به دلیل وجود برخی شبههها) مورد تاکید جدی قرار گرفته است. همچنین، ضرورت توجه به درون دانشگاه به عنوان تذکر مهم رهبری نیز از وجوه خاص دیدار امسال بود که از آن به عنوان یک دستور مهم باید تلقی کنیم که مسیرها را میتواند تغییر دهد و فرمان تشکلها و طلبهها و موثرین و مسئولین فضای دانشجویی را با تغییرات جدی مواجه کند. #شبکه_گرا @geraa_ir
#بخوانید | تحلیل حجت الاسلام مجتبی عرب از دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب / بخش دوم
در جمعبندی اوامر رهبری در سالیان اخیر و با توجه به صورتبندی از مجموع وظایف امروز جنبش دانشجویی، باید گفت که از اواخر دهه ۹۰ شاهد تولد مجدد این جنبش هستیم و طبیعتا انتظارات را نیز باید متناسب با این رویش نو تطبیق داد. در بازآرایی جدید دههی پیشرو و فرمانهای رهبری درباره تشکلها که متفاوت با فرمانهای دهههای پیشین است، میتوان به سه عنصر اصلی بعنوان تکلیف جنبش دانشجویی اشاره کرد: ۱. مماس بودن با مسائل اساسی کشور ۲. نقش آفرینی در نظم نوین جهانی ۳. جهاد تبیین.
در بحث "مماس بودن با مسائل اساسی کشور" باید گفت که آرمان امروز جنبش دانشجویی، جلوگیری از مفاسد و مبارزه برای ساخت ایران الگو میباشد. باید توجه داشت که راهبرد اساسی تشیع در مقدمه سازی برای ظهور، خلق نمونه موفق میباشد. ما باید ماکت دنیای پس از ظهور را در جمهوری اسلامی بسازیم. نباید پیشرفت را به دستاوردها و اعداد و ارقام تقلیل داد چرا که اینها کافی نیست و باید صورت مبارزانه و آرمانخواهانه سیاسی داشت بطوریکه جنبش دانشجویی بتواند صاحب ایده کارشناسانه راجع به مسائل مختلف شود.
"نقش آفرینی در نظم نوین جهانی" یعنی تشکل دانشجویی باید "نگاشت بین المللی" داشته باشد. ایرانِ الگوی آینده در "جهان زیست مقاومت" در برابر "جهان زیست آمریکایی" قرار میگیرد که این تقابل به ویژه پس از واقعه ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) و پردهی دیگر (طوفان الاحرار) جدیتر و پررنگتر شده است. این بازی محدود به ایران نیست و حضرت آقا، رهبری جوانان جهان اسلام و جهان تشکیلاتی دانشگاههای دنیا را از تشکلها انتظار دارد.
در مسئله "جهاد تبیین" به خصوص در دوره متاخر و با توجه به اینکه مهمترین سرمایه دشمن، قلوب مردد در ایران (به ویژه در جامعه نخبگانی و بالاخص در جامعه دانشگاهی) میباشند، انقلاب اسلامی، سربازی معتبرتر از فعالین تشکلی در خط مقدم این نبرد ندارد. در ذهن و بیان رهبری میتوان دریافت که رهبر نیروی اجتماعی، تشکل دانشجویی میباشد و با استناد به پیام امام خمینی(ره)، بسیج دانشجو و طلبه.
امروز پاشنه آشیل جمهوری اسلامی، پیچیدهترین جا برای جهاد تبیین و نقطه سمپاشی اصلی درون کشور، دانشگاه است. در واقع محیط دانشگاه به عنوان نقطه امید دشمن و جریان ضدانقلاب برای هر طرح دارای ابعاد درونی میباشد. در این میان، تشکلها سرمایه جمهوری اسلامی هستند و سرباز میدان رهبری همواره جنبش دانشجویی بوده است.
#شبکه_گرا @geraa_ir
در جمعبندی اوامر رهبری در سالیان اخیر و با توجه به صورتبندی از مجموع وظایف امروز جنبش دانشجویی، باید گفت که از اواخر دهه ۹۰ شاهد تولد مجدد این جنبش هستیم و طبیعتا انتظارات را نیز باید متناسب با این رویش نو تطبیق داد. در بازآرایی جدید دههی پیشرو و فرمانهای رهبری درباره تشکلها که متفاوت با فرمانهای دهههای پیشین است، میتوان به سه عنصر اصلی بعنوان تکلیف جنبش دانشجویی اشاره کرد: ۱. مماس بودن با مسائل اساسی کشور ۲. نقش آفرینی در نظم نوین جهانی ۳. جهاد تبیین.
در بحث "مماس بودن با مسائل اساسی کشور" باید گفت که آرمان امروز جنبش دانشجویی، جلوگیری از مفاسد و مبارزه برای ساخت ایران الگو میباشد. باید توجه داشت که راهبرد اساسی تشیع در مقدمه سازی برای ظهور، خلق نمونه موفق میباشد. ما باید ماکت دنیای پس از ظهور را در جمهوری اسلامی بسازیم. نباید پیشرفت را به دستاوردها و اعداد و ارقام تقلیل داد چرا که اینها کافی نیست و باید صورت مبارزانه و آرمانخواهانه سیاسی داشت بطوریکه جنبش دانشجویی بتواند صاحب ایده کارشناسانه راجع به مسائل مختلف شود.
"نقش آفرینی در نظم نوین جهانی" یعنی تشکل دانشجویی باید "نگاشت بین المللی" داشته باشد. ایرانِ الگوی آینده در "جهان زیست مقاومت" در برابر "جهان زیست آمریکایی" قرار میگیرد که این تقابل به ویژه پس از واقعه ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) و پردهی دیگر (طوفان الاحرار) جدیتر و پررنگتر شده است. این بازی محدود به ایران نیست و حضرت آقا، رهبری جوانان جهان اسلام و جهان تشکیلاتی دانشگاههای دنیا را از تشکلها انتظار دارد.
در مسئله "جهاد تبیین" به خصوص در دوره متاخر و با توجه به اینکه مهمترین سرمایه دشمن، قلوب مردد در ایران (به ویژه در جامعه نخبگانی و بالاخص در جامعه دانشگاهی) میباشند، انقلاب اسلامی، سربازی معتبرتر از فعالین تشکلی در خط مقدم این نبرد ندارد. در ذهن و بیان رهبری میتوان دریافت که رهبر نیروی اجتماعی، تشکل دانشجویی میباشد و با استناد به پیام امام خمینی(ره)، بسیج دانشجو و طلبه.
امروز پاشنه آشیل جمهوری اسلامی، پیچیدهترین جا برای جهاد تبیین و نقطه سمپاشی اصلی درون کشور، دانشگاه است. در واقع محیط دانشگاه به عنوان نقطه امید دشمن و جریان ضدانقلاب برای هر طرح دارای ابعاد درونی میباشد. در این میان، تشکلها سرمایه جمهوری اسلامی هستند و سرباز میدان رهبری همواره جنبش دانشجویی بوده است.
#شبکه_گرا @geraa_ir
۷:۵۹
۱۵:۱۵
۳۰ فروردین
#گراپلاس | روایت دفاع فاتحانه!
حالا که عملیات "وعده صادق" پیروزمندانه اجرا شده، باید برای مردم روایت کنیم. [۱] روایت چه؟ روایتکردن از اینکه درست است ما پیروز شدیم ولی مردم عزیز! یادتان باشد که ما تجاوزگر و جنگطلب نیستیم و جنگ را طرف مقابل شروع کرده.
مومنین معمولا وقتی در جنگ پیروز میشوند اولویتشان این است که مارش پیروزی بنوازند و بر طبل شادانه بکوبند اما خدا و اهلبیت علیهم السلام تازه شروع به روایت میکنند.
غزوه ذیأمر با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۱۱ سوره مائده میفرماید "مردم! پیامبر جنگ را راه نیانداخته بود... اول آنها شروع کردند" (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ) و بعد خدا کمک کرد و شما پیروز شدید (فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ).
جنگ احزاب با آنهمه سختیاش با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۹ سوره احزاب، وقتی شروع میکند به روایتکردن میگوید: " مردم! یادتان میآید اول آنها حمله کردند" (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ) بعد خدا شما را یاری کرد و ... (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً).
جنگ جمل با فتح و ظفر به اتمام رسیده اما مولای متقیان به شیعیانش نامه نوشته و مفصل از جنایات جملیها گفته! اینکه اینها چه افراد پاکی را به قتل رساندند که من مجبور شدم وارد جنگ شوم: "حکیم بن جبله را به همراه ۷۰ تن از بهترین مؤمنین در بصره کشتند. استاندار من، عثمان بن حُنَیف را با فریب دستگیر کرده، تمام موهای سر و صورتش را کَندند و تکهتکهاش کردند." [۲] و از این دست تبیینها...
در گعدههایی که در مسجد با مردم داشته همین روایت را ادامه داده: "من اول و آخر باید با جملیها میجنگیدم ولی اگر دیرتر از این اقدام میکردم دست به جنایتهایی میزدند که دیگر نمیشد جبرانش کرد" [۳] یا اصرار بر این مطلب که "من جنگ را شروع نکردم؛ تازه خیلی هم حوصله به خرج دادم که دست بردارند ولی دیدم آدم نمیشوند" [۴].
چرا خدا و اهلبیت علیهم السلام اینقدر اصرار دارند برای عموم مردم توضیح بدهند که حکومت مؤمنان جنگطلب نیست؟ واضح است! چون مردم اگر چنین حس منفی و مضرّی به حکومت پیدا کنند دیگر با حکومت همراهی نمیکنند!
و اما روضه مولا:وقتی علی علیه السلام در این روایت دفاع فاتحانه دستتنها ماند پس از مدت کوتاهی همین تصویر جنگطلبانه از حکومت مبارکش در ذهن مردم جا گرفت. و کار به جایی رسید که به مردم میگفت: "اسم جنگ که میآید از کنار علی بن ابیطالب فرار میکنید" و مردم در جوابش میگفتند چرا تو مثل عثمان، ضربات دشمن را نادیده نمیگیری که اینقدر کشور وارد جنگ نشود؟ [۵]
صبورانه پاسخ میداد: "به خدا قسم آن کسی که به دشمن اجازه بدهد گوشت تنش را ببرد و استخوانش را بشکند حاکم بیدین و ضعیفی است. من هیچوقت به خودم اجازهی پذیرفتن چنین ذلتی را نمیدهم" [۶]
نگذاریم تصویر حکومت مؤمنین در ذهن مردم خراب شود.نگذاریم فرصتِ روایت دفاع فاتحانه از دست برود. از همین الان دست بهکار شویم...
[۱] قبلا در دو موقعیت دیگر، دو الگوی روایت از نگاه قرآن گفته شده. روایت پیشرفت ما و روایت جراحتهای دشمن.[۲] فَمَثَّلُوا بِهِ كُلَّ اَلْمُثْلَةِ، وَ نَتَفُوا كُلَّ شَعْرَةٍ فِي رَأْسِهِ وَ وَجْهِهِکشف المحجة (سید بن طاووس)، ص۱۸۳[۳] فَأَصِيرُ إِلَى مَا كَرِهْتُ أَوَّلًا وَ آخِراً وَ قَدْ أَهْمَلْتُ الْمَرْأَةَ وَ جُنْدَهَا يَفْعَلُونَ مَا وَصَفْتُ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ مِنَ النَّاسِ[۴] لَمْ أَهْجِمْ عَلَى الْأَمْرِ إِلَّا بَعْدَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ تَأَنَّيْتُ وَ رَاجَعْتُ وَ أَرْسَلْتُ وَ سَافَرْتُ ...الخصال (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۷۸[۵] يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَهَلَّا فَعَلْتَ كَمَا فَعَلَ ابْنُ عَفَّانَ؟![۶] وَيْلَكَ إِنَّ فِعْلَ ابْنِ عَفَّانَ لَمَخْزَاةٌ عَلَى مَنْ لَا دِينَ لَهُ ... وَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَخْذَعُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ ... لَضَعِيفٌامالی (شیخ مفید)، ص۱۴۸
#شبکه_گرا @geraa_ir
حالا که عملیات "وعده صادق" پیروزمندانه اجرا شده، باید برای مردم روایت کنیم. [۱] روایت چه؟ روایتکردن از اینکه درست است ما پیروز شدیم ولی مردم عزیز! یادتان باشد که ما تجاوزگر و جنگطلب نیستیم و جنگ را طرف مقابل شروع کرده.
مومنین معمولا وقتی در جنگ پیروز میشوند اولویتشان این است که مارش پیروزی بنوازند و بر طبل شادانه بکوبند اما خدا و اهلبیت علیهم السلام تازه شروع به روایت میکنند.
غزوه ذیأمر با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۱۱ سوره مائده میفرماید "مردم! پیامبر جنگ را راه نیانداخته بود... اول آنها شروع کردند" (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ) و بعد خدا کمک کرد و شما پیروز شدید (فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ).
جنگ احزاب با آنهمه سختیاش با پیروزی تمام شده اما خدا در آیه ۹ سوره احزاب، وقتی شروع میکند به روایتکردن میگوید: " مردم! یادتان میآید اول آنها حمله کردند" (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْكُرُوا ... إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ) بعد خدا شما را یاری کرد و ... (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً).
جنگ جمل با فتح و ظفر به اتمام رسیده اما مولای متقیان به شیعیانش نامه نوشته و مفصل از جنایات جملیها گفته! اینکه اینها چه افراد پاکی را به قتل رساندند که من مجبور شدم وارد جنگ شوم: "حکیم بن جبله را به همراه ۷۰ تن از بهترین مؤمنین در بصره کشتند. استاندار من، عثمان بن حُنَیف را با فریب دستگیر کرده، تمام موهای سر و صورتش را کَندند و تکهتکهاش کردند." [۲] و از این دست تبیینها...
در گعدههایی که در مسجد با مردم داشته همین روایت را ادامه داده: "من اول و آخر باید با جملیها میجنگیدم ولی اگر دیرتر از این اقدام میکردم دست به جنایتهایی میزدند که دیگر نمیشد جبرانش کرد" [۳] یا اصرار بر این مطلب که "من جنگ را شروع نکردم؛ تازه خیلی هم حوصله به خرج دادم که دست بردارند ولی دیدم آدم نمیشوند" [۴].
چرا خدا و اهلبیت علیهم السلام اینقدر اصرار دارند برای عموم مردم توضیح بدهند که حکومت مؤمنان جنگطلب نیست؟ واضح است! چون مردم اگر چنین حس منفی و مضرّی به حکومت پیدا کنند دیگر با حکومت همراهی نمیکنند!
و اما روضه مولا:وقتی علی علیه السلام در این روایت دفاع فاتحانه دستتنها ماند پس از مدت کوتاهی همین تصویر جنگطلبانه از حکومت مبارکش در ذهن مردم جا گرفت. و کار به جایی رسید که به مردم میگفت: "اسم جنگ که میآید از کنار علی بن ابیطالب فرار میکنید" و مردم در جوابش میگفتند چرا تو مثل عثمان، ضربات دشمن را نادیده نمیگیری که اینقدر کشور وارد جنگ نشود؟ [۵]
صبورانه پاسخ میداد: "به خدا قسم آن کسی که به دشمن اجازه بدهد گوشت تنش را ببرد و استخوانش را بشکند حاکم بیدین و ضعیفی است. من هیچوقت به خودم اجازهی پذیرفتن چنین ذلتی را نمیدهم" [۶]
نگذاریم تصویر حکومت مؤمنین در ذهن مردم خراب شود.نگذاریم فرصتِ روایت دفاع فاتحانه از دست برود. از همین الان دست بهکار شویم...
[۱] قبلا در دو موقعیت دیگر، دو الگوی روایت از نگاه قرآن گفته شده. روایت پیشرفت ما و روایت جراحتهای دشمن.[۲] فَمَثَّلُوا بِهِ كُلَّ اَلْمُثْلَةِ، وَ نَتَفُوا كُلَّ شَعْرَةٍ فِي رَأْسِهِ وَ وَجْهِهِکشف المحجة (سید بن طاووس)، ص۱۸۳[۳] فَأَصِيرُ إِلَى مَا كَرِهْتُ أَوَّلًا وَ آخِراً وَ قَدْ أَهْمَلْتُ الْمَرْأَةَ وَ جُنْدَهَا يَفْعَلُونَ مَا وَصَفْتُ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ مِنَ النَّاسِ[۴] لَمْ أَهْجِمْ عَلَى الْأَمْرِ إِلَّا بَعْدَ مَا قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ تَأَنَّيْتُ وَ رَاجَعْتُ وَ أَرْسَلْتُ وَ سَافَرْتُ ...الخصال (شیخ صدوق)، ج۲، ص۳۷۸[۵] يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَهَلَّا فَعَلْتَ كَمَا فَعَلَ ابْنُ عَفَّانَ؟![۶] وَيْلَكَ إِنَّ فِعْلَ ابْنِ عَفَّانَ لَمَخْزَاةٌ عَلَى مَنْ لَا دِينَ لَهُ ... وَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَخْذَعُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ ... لَضَعِيفٌامالی (شیخ مفید)، ص۱۴۸
#شبکه_گرا @geraa_ir
۸:۳۶
۱۱:۱۲
۱۶:۳۲
۱ اردیبهشت
۶:۴۵
۱۷:۱۷
۲ اردیبهشت
۵:۵۸
۱۱:۲۳
۱۵:۰۶
۱۷:۱۳
۳ اردیبهشت
۱۰:۴۵
۴ اردیبهشت
۱۸:۲۱
۵ اردیبهشت
به بهانه سالروز حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس، گفتگوها و محتوا های مجموعه گرا در این راستا تقدیم میگردد:
گفتگوهای اینترنتی گرا قسمت ۲۸
شکست در طبس، خروج از منطقه
در گفتگو با: عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
فیلم کامل قسمت ۲۸ گفتگو اینترنتی گرا https://aparat.com/v/TJiL8
مطالعات میدانی دانشجویان پیرو خط امام چرا منجر به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شد؟ https://ble.ir/geraatv/-8677380419942892220/1689770970654
چرا نظام منفعل شوروی با حمله به نظامیان آمریکا در طبس باید آتش جنگ جهانی را در دل آمریکای زخم خورده روشن کند؟ https://ble.ir/geraatv/1852954424189839328/1689897433756
چرا گزینهی نظامی به عنوان آخرین راه در مواجهه با تسخیر لانه جاسوسی روی میز کارتر قرار گرفت؟ https://ble.ir/geraatv/324646352410271611/1690097854825
روایت طبس
در مصاحبه با جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
️کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا پس از حادثه طبس، اعتراف میکند که خدای خمینی بر خدای ما پیروز شد https://ble.ir/geraa_ir/6990068492119124476/1682431407382
طوفان شن
️بهمناسبت سالروز شكست آمريكا در تجاوز به ايران در صحرای طبس https://ble.ir/geraa_ir/-5345956362357857120/1650908325676
حقارت ملی آمریکا بعد از واقعه طبس
️ در پی اين شكست مفتضحانه که با تحقیر جهانی امریکا روبرو شد، سايروس ونس كه از وزارت امور خارجه امریکا استعفا داد و دولت كارتر در انتخابات رياست جمهوري با شكست از رونالد ریگان، كاخ سفيد را به جمهوريخواهان سپرد.https://ble.ir/geraa_ir/5613630542377024220/1682429591322
#شبکه_گرا @geraa_ir
گفتگوهای اینترنتی گرا قسمت ۲۸
شکست در طبس، خروج از منطقه
در گفتگو با: عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
فیلم کامل قسمت ۲۸ گفتگو اینترنتی گرا https://aparat.com/v/TJiL8
مطالعات میدانی دانشجویان پیرو خط امام چرا منجر به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شد؟ https://ble.ir/geraatv/-8677380419942892220/1689770970654
چرا نظام منفعل شوروی با حمله به نظامیان آمریکا در طبس باید آتش جنگ جهانی را در دل آمریکای زخم خورده روشن کند؟ https://ble.ir/geraatv/1852954424189839328/1689897433756
چرا گزینهی نظامی به عنوان آخرین راه در مواجهه با تسخیر لانه جاسوسی روی میز کارتر قرار گرفت؟ https://ble.ir/geraatv/324646352410271611/1690097854825
روایت طبس
در مصاحبه با جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
️کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا پس از حادثه طبس، اعتراف میکند که خدای خمینی بر خدای ما پیروز شد https://ble.ir/geraa_ir/6990068492119124476/1682431407382
طوفان شن
️بهمناسبت سالروز شكست آمريكا در تجاوز به ايران در صحرای طبس https://ble.ir/geraa_ir/-5345956362357857120/1650908325676
حقارت ملی آمریکا بعد از واقعه طبس
️ در پی اين شكست مفتضحانه که با تحقیر جهانی امریکا روبرو شد، سايروس ونس كه از وزارت امور خارجه امریکا استعفا داد و دولت كارتر در انتخابات رياست جمهوري با شكست از رونالد ریگان، كاخ سفيد را به جمهوريخواهان سپرد.https://ble.ir/geraa_ir/5613630542377024220/1682429591322
#شبکه_گرا @geraa_ir
۶:۲۵
۱۱:۴۳