بله | کانال خطکش
عکس پروفایل خطکشخ

خطکش

۳۷۷عضو
thumbnail
اکنون یک سال از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد. فلسطینی‌ها با طوفانی که به راه انداختند، سرزمین و زندگی اشغال‌شده‌شان را دوباره به جهان فراموش‌کار یادآوری کردند.
رژیم جعلی بعد از ۷ اکتبر در واکنش‌ به ضربه‌ی بی‌سابقه‌ای که منجر به فروریختن هیمنه‌ی پوشالی‌اش شده بود، دست به حملات و نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای علیه مردم فلسطین زد؛ به بیمارستان‌ حمله کرد؛ به مدرسه حمله کرد؛ به پناهگاه آواره‌ها حمله کرد؛ و فرمی از وحشی‌گری و تبهکاری نماند که به آن مبادرت نکرده باشد.
در میان این معرکه‌ی عظیم، اما، آنچه بیشتر از خود طوفان‌ الاقصی، دیدنی، ستودنی و رشک‌برانگیز بود، روح بلند انسان‌ فلسطینی‌ست؛ انسانی که در برابر مصیبت و‌ بلا، شاکر و صابر است و گفتار او برای انسان درگیر روزمرگی‌ها و دلمردگی‌ها نشانه‌هایی از حیات دارد. خیلی‌ها بعد از دیدن صحنه‌‌های حماسی و رجزخوانی بچه‌های فلسطین و غزه حسرت‌ می‌خورند که کاش ما هم چنین انسان‌هایی تربیت کنیم.
رقیه فاضل در این گفتار ضمن توضیح مفهوم جهاد، نسبت به خطای محدود کردن این امر به عرصه‌ی نظامی هشدار می‌دهد.
@khattkesh

۱۷:۰۶

thumbnail
پارادایم غزّه
میثم مهدیار
عظمت و اهمیت ماجرا‌های فلسطین بعد از حماسه‌ی طوفان الاقصی به‌گونه‌ای بود که بسیاری از مکاتب فکری و متفکران‌شان را به چالش وجودی کشاند. چرا که بسیاری از آن‌هایی که داعیه‌ی حقوق بشر جهانی و اخلاق جهانی داشتند، در نسل‌کشی و کشتار انسان‌های فلسطینی نه‌تنها سکوت پیشه‌کردند، بلکه توجیه‌گر جنایات رژیم صهیونیستی نیز بودند. میثم مهدیار می‌گوید، غ*زّه نشان داد همه‌ی مفاهیم قبلی درباره‌ی سلطه، آزادی، عدالت، انسانیت و... نیاز به بازاندیشی بنیادین دارد و امکان یک شیفت‌پارادایم در فضای فکری و دانشگاهی پدید آمده. او همچنین چرایی مبارزه‌ ما با اسرائیل را نه صرفاً یک مسئله‌ی سیاسی، که یک مسئله‌ی فرهنگی ریشه‌دار در تاریخ ایرانیان می‌داند.
@khattkesh

۱۸:۲۹

thumbnail
فقر تئوریک آموزش و پرورش‌
حبیب رحیم‌‌پور ازغدی
«پوک بودن آموزش و پرورش امروز ما ناشی از تنک بودن دانش آموزش و پرورش ایران است.» این عبارت کوتاه اما بسیار قابل تأمل را که حبیب رحیم‌پور ازغدی جوان در برنامه جیوگی مطرح می‌کند، یکی از برجسته‌ترین و ماندگارترین خوانش‌های انتقادی آموزش و پرورش در قاب تلویزیون ایران است.
در نیمه‌های دهه نود شمسی، میلاد دخانچی در برنامه جیوگی با روش‌های خاص خود به موضوعات و چالش‌های کلان کشور می‌‌پرداخت. در ویژه‌برنامه موضوع نارسایی و کژکارکردی آموزش و پرورش ایران، حبیب رحیم‌پور ازغدی در صورت‌بندی خود از ریشهٔ مسائل آموزش و پرورش به طرح نکات دقیق و البته مغفول‌مانده‌ای اشاره می‌کند. در اوج هیاهوهای گفتمان تحول در آموزش و پرورش در نیمه دهه نود، او معتقد است که بنیان‌های تحول را باید در لایه‌های عقب‌تر و زیرین‌تری جست‌وجو کرد.
@khattkesh

۲۰:۰۴

thumbnail
نشان نوشتاری جدید مجلهٔ تصویری-تحلیلی خطکش | آذر ۱۴۰۳
@khattkesh

۹:۴۰

thumbnail
خون جای کلمه را پر نمی‌کند
حبیب رحیم‌پور ازغدی
مدرسه باید طرحی از هویت ملّی را پیگیری بکند. آموزش و پرورش هر نظامی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای ساختاری و نهادی برای بازتولید نظام ارزشی و اندیشه‌ای خودش است. حبیب رحیم‌پور ازغدی معتقد است پیوندی بین طرح سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی با طرح جمهوری اسلامی در آموزش عمومی وجود ندارد و این دوگانگی و جداافتادگی اگر آن طرح سیاسی و نظامی را نشکند، حداقل تَرَک‌هایی روی آن می‌اندازد. او در این سخنرانی همچنین الگوهای روایت این موقعیت را برمی‌شمرد و ما را از دچارشدن به سکولاریسم روایی برحذر می‌دارد.
undefined فیلم کامل این سخنرانی را در سایت خط‌کش به‌نشانی (khattkesh.ir) ببینید.
@khattkesh

۲۰:۱۲

thumbnail
ریشهٔ غم‌ها و شادی‌ها
عماد افروغ
«من معتقدم آن‌هایی که بیشتر دل‌مشغول «شدن»‌اند تا «داشتن»، شادترند. آن‌هایی که به «شدن» خودشان فکر می‌کنند نه به «داشتن». پس بنابراین هر چیزی که به «شدن» من کمک بکند، من را شادتر می‌کند. من همیشه دارم به «شدن» خودم فکر می‌کنم. می‌گویم این «شدن» برمی‌گردد به این که من قابلیت‌های الهی خودم را به فعلیت برسانم. یک جمله دارم؛ خدای قابلیت‌ساز و انسان فعلیت‌ساز. و این در بستر یک نگرش غایت‌مدار و فرایندی به عالم شکل می‌گیرد.»
@khattkesh

۱۵:۱۴

thumbnail
undefinedنشست «کندوکاوی در نسبت‌یابی فلسفه سیاسی و فلسفه تربیتی در جمهوری اسلامی ایران»

undefined امیرحسین سلطانی فلاحدکتری فلسفه تعلیم و تربیت و پژوهشگر
undefined محمدحسین سیستانی‌زادهمعلم و دانشجوی دکتری حکمرانی

undefined دوشنبه ۳ دی، ساعت ۱۷:۳۰undefined تهران، چهارراه ولی‌عصر (عج)، خانه اندیشه‌ورزان

undefined با توجه به ظرفیت محدود، برای شرکت در برنامه «فرم حضور» ذیل را تکمیل بفرمایید و در صورت بروز مشکل به شناسه @khattkesh_admin در تلگرام پیام دهید.
https://survey.porsline.ir/s/p3t6OzEB
@khattkesh

۱۹:۲۶

thumbnail
معلّم تکنیسین نیست
نرگس‌سادات سجّادیه
تربیت یک امر وابسته به موقعیت است. یعنی تربیت یک چیز از پیش تعیین شده نیست که من به مربی یک دستورالعمل بدهم، یک یوزر منوآل (دفترچه راهنما) بدهم و بگویم که برو سر کلاس یا برو در این جلسه این کار رو بکن. هر کلاسی و هر جلسه‌ای و هر موقعیتی ویژگی‌هایی در درونش هست و یک فرآیند سیال و زنده است که اگر شما آن زنده بودن را و آن بودن در لحظه را و آن موقعیت را نتوانید تحلیل کنید و نتوانید ببینید و متناسب با آن نتوانید عمل کنید، خیلی موفق در تربیت نیستید. در واقع اگر که شما موقعیت را نتوانید فهم کنید، یا نتوانید متناسب با آن فهم عمل بکنید، مثل یک ربات هستید. یک رباتی که هیچ واکنشی به اتفاقات موقعیت نشان نمی‌دهد. مربی بایستی که توانمندی فهم آن موقعیت به درستی و عمل در آن موقعیت را داشته باشد.
undefined فیلم کامل این سخنرانی را در سایت خط‌کش به‌نشانی (khattkesh.ir) ببینید.
@khattkesh

۱۸:۴۹

خطکش
undefined undefinedنشست «کندوکاوی در نسبت‌یابی فلسفه سیاسی و فلسفه تربیتی در جمهوری اسلامی ایران» undefined امیرحسین سلطانی فلاح دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و پژوهشگر undefined محمدحسین سیستانی‌زاده معلم و دانشجوی دکتری حکمرانی undefined دوشنبه ۳ دی، ساعت ۱۷:۳۰ undefined تهران، چهارراه ولی‌عصر (عج)، خانه اندیشه‌ورزان undefined با توجه به ظرفیت محدود، برای شرکت در برنامه «فرم حضور» ذیل را تکمیل بفرمایید و در صورت بروز مشکل به شناسه @khattkesh_admin در تلگرام پیام دهید. https://survey.porsline.ir/s/p3t6OzEB @khattkesh
thumbnail
undefined تیزر نشست «کندوکاوی در نسبت‌یابی فلسفه سیاسی و فلسفه تربیتی در جمهوری اسلامی»
undefined بریده‌هایی از این نشست را به‌زودی در خطکش ببینید.
@khattkesh

۱۹:۱۸

thumbnail
معمّای تربیتی
بازنشر درنگی از مراد یاری دهنوی به بهانۀ سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی
undefinedپدران و مادران کشاورز و چوپانی که هیچ از افکار آکادمیک فیلسوفان تربیت را نمی‌دانند، ثمرۀ تربیتشان، انسان‌های تربیت‌یافته و فرهیخته‌ای می‌شود که آرزوی ما در نظریه‌پردازی آکادمیک‌مان می‌شوند. گوشه‌گوشۀ ایران و جهان پر است از این معماهای تربیتی. معماهایی که اغلب در گفتمان پژوهشی رشته ما جایگاهی ندارند.
undefined متن کامل یادداشت را در سایت خط‌کش (khattkesh.ir) بخوانید.
@khattkesh

۱۹:۳۴

thumbnail
#عکسنوشته
چرا باید بچه‌های شسته و رفته، بی لک و پیس، بی سر و صدا و مطیع تربیت کنیم؟ مگر قصد داریم بچه‌ها را پشت ویترین مغازه‌های لوکس خرازی‌فروشی‌های بالاشهر بگذاریم که چنین عروسک‌های شیکی از آن‌ها درست می‌کنیم؟ ادبیات کودکان نباید فقط مبلّغ محبت و نوع‌دوستی و قناعت و تواضع باشد. باید به بچه گفت که به هر آنچه و هر که ضدبشری و غیرانسانی و سد راه تکامل تاریخی جامعه است، کینه ورزد و این کینه باید در ادبیات کودکان راه باز کند.
- قصه‌های بهرنگ؛ صمد بهرنگی.
@khattkesh

۱۶:۵۹

thumbnail
راه‌ نجات آموزش و پرورش چیست؟
کاوه فرهادی
دربارهٔ تربیت نسل جدید و نحوهٔ مواجهه با نظام آموزشی برای ایجاد تحول در آن نسخه‌های زیادی پیچیده می‌شود. کاوه فرهادی در این ویدئو تذکر می‌دهد و می‌گوید اولاً ما در پیگیری طرح تحول در نظام آموزشی، نباید تعلیم و‌ تربیت‌بسنده باشیم. یعنی باید موضوع تربیت را روی‌ میز بقیه هم بگذاریم. مثل جامعه‌شناس‌ها، اقتصاددان‌ها و فعالین محیط‌زیست. همچنین او معتقد است برخی چالش‌های ما در حوزه هویت نسل جدید، از فقدان روایت ناشی می‌شود و سعی می‌کند راجع‌به اینکه چطور روایت، رویا می‌سازد سخن بگوید.
@khattkesh

۶:۱۳

thumbnail
احیاء امور‌ تربیتی، احیاء ایدئولوژی است
محسن خاکی
۸ اسفند روز امور تربیتی است. «امور تربیتی» ماجراهای عجیب و غریبی را از سر گذرانده. جایی که ش.هیدان بهشتی و رجایی می‌گفتند مربیانش باید پیغمبران انقلاب اسلامی باشند. در این ویدئو محسن خاکی؛ معلم و مربی پرورشی، از چیستی ایدهٔ امور تربیتی و‌ همچنین دشمنانش می‌گوید.
@khattkesh

۱۹:۴۹

thumbnail
کجاست بار من؟
علی صفایی حائری
شب قدر برای این است که ما فرصتی برای جمع‌بندی از خود و کارهای خود داشته باشیم. محاسبه و حساب‌رسی داشته باشیم که آیا از خاک و چوب کمتریم؟ بگذار «یا لَیْتَنِی کُنْتُ تُراباً» را همین امروز بگوییم، نه روزی که دیگر حاصلی نداریم. یک دانۀ گندم را وقتی به دل خاک می‌دهند، هفتاد برابر برمی‌گرداند. پس حاصل من کو؟ شکوفه‌های من کو؟
@khattkesh

۱۵:۲۵

thumbnail
چرا مردم ساکت‌اند؟
سید حسن نصرالله
چرا مردم کاری نمی‌کنند؟ از چه می‌ترسند؟ قضیه، حبّ انسان به دنیاست. همین. اگر به دنیا بی‌تفاوت باشید، می‌بینید مسئله‌ی اسرائیل و مسئله مقاومت یک حق واضح و روشنی است به‌وضوح آفتاب در میانه‌ی روز. هیچ بحث و مناقشه‌ای ندارد. امّا نتیجه‌ی تعلّق به دنیا، یافتن بهانه و دستاویزی برای خیانت است.
@khattkesh

۲۳:۴۲

بازارسال شده از اندیشکده محیا
thumbnail
undefined هم‌زمان با آیین افتتاحيه رسمی اندیشکده محیا
undefined نشست تخصصی در جست‌وجوی نسبت‌یابی زیست‌بوم اندیشه‌ورزی با نظام تربیت رسمی و عمومی
undefined با حضور:
undefined*دکتر روح‌الله ایزدخواه*(نماینده مجلس شورای اسلامی) undefined*دکتر سلیمی*(معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی)
undefined*دکتر محمدباقر عالی*استاد دانشگاه، پژوهش‌گر و منتور حکمرانی undefined*دکتر سینا کلهر*عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس
undefined*دکتر محمد آزین*؛(مدیر موسسه مطالعات راهبردی برهان) undefined*محمد رحمانی*(بنیان‌گذار اکوسیستم تربیتی مرآت)
undefined با حضور برخط عادل ارغند(دانشجوی دکتری policy of education the university of utah)


undefined لینک ثبت‌نام : https://evand.com/events/نسبت-یابی-زیست-بوم-اندیشه-ورزی-با-نظام-تربیت-رسمی-29650کد تخفیف ویژه دانشجویان و معلمان: Mahya

undefined پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴undefined از ساعت ١۴ الی ١٩
undefined تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و مظفر، خانه اندیشه ورزان، سالن کنفرانس

@mahya_thinktank undefined
undefined  اندیشکده محیا در I بله I تلگرام

۱۸:۴۲

thumbnail
فردای جنگ غزه و بحران آموزش
 محمدمحسن فایضی
اگر کمی به زندگی یک فلسطینی نزدیک شوید، خیلی بعید است که در همان دقایق اول متوجه نشوید که درس و دانشگاه جزو یکی از مهم‌ترین مسأله‌هایشان است. اهمیت باسوادی، تحصیل و حتی ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی بسیار برای فلسطینی‌ها مهم است. شاید بتوان این گونه گفت «تحصیل» در کنار مسکن و بهداشت یکی از چالش‌های جدی حماس یا هر بازیگری که مدیریت نوار غزه پس از جنگ را برعهده دارد، در تأمین و ایجاد احساس «رضایت از زندگی» در غزه پس از جنگ است.
undefined متن کامل یادداشت را در وبسایت خطکش بخوانید.
@khattkesh

۱۶:۲۲

thumbnail
روح خدا
فاطمه مغنیه
علت بیداری اسلامی، علت امید و علت کار کردن یکی است؛ مردی از قم که از رود نبوت وضو گرفت و از شریف‌ترین رسالت‌ها یاد گرفت، در روزی که همه خواب بودند به‌پا خواست تا از اعماق تاریخ صلا دهد: «مرگ بدون [پذیرش] ذلت زندگی است» و با همه‌ی وجود خود فریاد زد: «مساجد سنگرهای شماست، سنگرهایتان را خالی نکنید» تا امت اسلامی پیروز و بیدار شود و افتخار بورزد و عرش روی دست‌های جوانانش و در عقول و قلوبشان حمل شود، تا پرچم خدا با دست‌های مردان خدا و با رهبری بقیة‌الله (عجل‌الله‌تعالی‌فی‌فرجه‌الشریف) بلند باشد.
@khattkesh

۱۸:۵۷

thumbnail
«لبیک یاحسین» یعنی چه؟
سید حسن نصرالله
«لبیک یاحسین» یعنی مادر فرزندش را راهی کند تا بجنگد و اگر شهید شد و سرش پس داده شد و به سمت مادرش پرتاب شد، آن را در آغوشش بگیرد و خاک‌های صورتش را تمیز کند و با رضایت و غرور بگوید: روسفید باشی پسرم، همانطور که مرا در روز قیامت نزد حضرت زهرا(س) روسفید کردی.
@khattkesh

۱۴:۱۱