۳۱ فروردین
امام زمان!
آقاجون خودتون خوب می دونید که ما اهل سخت گرفتن نیستیم.
اما چه کنیم؟
بدون شما سخت می گذره.
سرتون سلامت
#محمد_جواد_علی_اکبریانجمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۷:۰۶
۱ اردیبهشت
یکی از شایع ترین دلایلی که در این روزگار سبب کاهش انگیزه افراد می شود این است که:
در اعماق وجودشان حس می کنند که چیزی می خواهند، اما تصور می کنند که نمی توانند آن را داشته باشند.
بنابراین روی آن تمرکز نمی کنند، به روزمرگی هایشان می پردازند و صرفا آن موضوع را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند!
در این مرحله نوعا با تصویر و یا آدم هایی مواجه می شوند که آنها به آنچه او در ذهن دارد رسیده اند یا کارهایی را انجام می دهند که او در رویاهایش انجام میدهد!
دقیقا در همین لحظه است که به جای انگیزه گرفتن و حرکت کردن، توقف می کند و به خود می گوید:
«این هرگز برای من اتفاق نمی افتد»
همین جاست که متوقف می شوند، وفرصت ها را می بینند که از جلوی چشمشان می گذرد اما اعتماد به نفس و توان کافی برای شکارشان را دیگر ندارد!
دلیل این اتفاق فقط یک چیز است:
القای ناتوانی به خودش !
کافیست در آن موقع به خود نهیب بزند که:
می شود ، می توانم و
کار را شروع کند!
کافیست از اوهام خود خارج شده و آرایش عملگرایانه بگیرید.
آن زمان است که می بیند که چطور پله به پله بالا می رود و به هدفش می رسد .
#محمد_جواد_علی_اکبریانشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۲:۳۵
۲ اردیبهشت
ارزشهای پایه: ریشههایی برای آیندهی سالم کودکان به قلم محمدجواد علی اکبریان
با توجه به اهمیت ارزشهای اخلاقی و دینی در رشد و تربیت کودکان، این مقاله به بررسی راهکارهای نهادینهسازی ارزشها در جامعه میپردازد. ارزشها، همانند ریشههای گیاهی که عمیقاً در زمین فرو میروند، اساس رفتارها و اختیارات افراد را تشکیل میدهند و از آنجا که کودکان در دوران رشد و توسعه قرار دارند، بسیار مهم است که این ارزشها در زمینهی ذهنی و روحی ورفتار واعمال آنها نهادینه شود.
🟣 تقویت خانواده به عنوان محور ارزشها: خانواده، اولین نهاداجتماعی است که کودکان با آن در تماس هستند و بنابراین نقش آن در انتقال ارزشها بسیار حیاتی است. احادیث اهل بیت نیز بر اهمیت خانواده در تربیت کودکان تأکید دارند. به عنوان مثال، امام علی (ع) فرمودهاند: "کودکان خوب، بردبار و شریف، در خانوادههای خوب، بزرگ میشوند." با ارتقاء نقش والدین در تربیت فرزندان و تقویت ارتباطات خانوادگی، میتوان ارزشهای اخلاقی را با ایجاد تجربه خوش آیند وتمرین وتکرار نهادینه کرد. همچنین، اهمیت الگو بودن والدین به عنوان مرجع ارزشهای اخلاقی و رفتاری برای کودکان بسیار بالاست. والدین با نشان دادن ارزشهای اخلاقی در عمل و رفتار خود، بهترین الگوها برای کودکان هستند.
توجه به آموزش دینی: آموزش دینی نیز یکی از راهکارهای مؤثر در نهادینهسازی ارزشهاست. آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام (ص) به تأکید بر اهمیت آموزش اصول دینی و اخلاقی میپردازند. به عنوان مثال، آیه 16 سوره العنکبوت میفرماید: "وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا ۖ وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ". با توجه به این توصیهها، آموزش دینی در مدارس و مراکز مذهبی میتواند به تقویت ارزشهای اخلاقی و دینی در کودکان کمک کند. همچنین، احترام به اختیار کودکان در انتخاب مسیرهای دینی و معنوی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند با ایجادتجربه مفید وتمرین وتکراردرخانه ومدرسه به تقویت هویت دینی آنها کمک کند.
استفاده از ادبیات و شعر: استفاده از ابیات شعر زیبا و مرتبط نیز میتواند به تأثیرگذاری بیشتر در نهادینهسازی ارزشها کمک کند. شعر به عنوان یکی از زبانهایی که بازتابی از فرهنگ و ارزشهای جامعه دارد، میتواند درک ارزشهای اخلاقی را برای کودکان سادهتر و جذابتر کند. همچنین، می توان بااستفاده ادبیات و شعر متناسب با ارزش ها، باآموزش وتمرین وتکرار وحفظ مضامین آنها به تقویت ارزش هادر طرز رفتار کودکان کمک کرد.
توانمندسازی مدارس و مؤسسات آموزشی: مدارس و مؤسسات آموزشی نیز نقش بسیار مهمی در نهادینهسازی ارزشها دارند. با ارتقاء برنامههای آموزشی و توجه به برنامه ریزی دقیق نسبت به ارزشهای اخلاقی و دینی در مدارس، میتوان این مؤسسات را به مکانهایی تبدیل کرد که علاوه بر آموزش دانش، ارزشهای اخلاقی را نیز به کودکان انتقال میدهند. توجه به نظرات و اختیارات وانتخاب های کودکان در مسائل آموزشی وپرورشی، نیز میتواند به تقویت حس مسئولیتپذیری و اعتماد به نفس آنها کمک کند. همچنین، ارزش قائل شدن به الگوهای اخلاقی و رفتاری معلمان و مربیان در محیط آموزشی نمونه موثری از انتقال ارزشها به کودکان است.
نتیجهگیری: بر اساس این بررسی، میتوان نتیجه گرفت که نهادینهسازی ارزشها در کودکان نیازمند یک برنامه ریزی دقیق واهمیت دادن جامعه و خانواده، به آموزش دینی در رفتار الگویی،با استفاده از کتاب و ادبیات و شعر، و توانمندسازی مدارس و مؤسسات آموزشی از طریق ایجاد تجربه ی خوشایند و تمرکز وتمرین وتکرار رفتارهای ارزشی با ایجاد مهارت های رفتاری ، به عنوان ریشههایی برای رشد و توسعهی ارزشهای بسیار بزرگ دینی اقدامات مناسبی انجام داد.
منابع: 1. نیکبین، علی اصغر. (1399). "روانشناسی تربیتی". نشر دانژه. صفحات ۱۵۰-۱۸۰.2. مصطفوی، ابراهیم. (1395). "اخلاق در قرآن". انتشارات قرآن و عترت. صفحات ۲۳۰-۲۵۰.3. جعفری، محمد بن علی. (1416ق). "کافی". بیروت: مؤسسه الوفاق. جلد ۲، صفحات ۳۵۰-۴۰۰.4. صدوق، محمد بن علی. (1408ق). "مسائل اخلاقی". قم: مؤسسه آل البیت. جلد ۳، صفحات ۱۵۰-۲۰۰.5. مجلسی، محمد باقر. (1414ق). "بحار الأنوار". بیروت: دار إحیاء التراث العربی. جلد ۱۰، صفحات ۴۰۰-۴۵۰.
#محمد_جواد_علی_اکبریانیک شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
با توجه به اهمیت ارزشهای اخلاقی و دینی در رشد و تربیت کودکان، این مقاله به بررسی راهکارهای نهادینهسازی ارزشها در جامعه میپردازد. ارزشها، همانند ریشههای گیاهی که عمیقاً در زمین فرو میروند، اساس رفتارها و اختیارات افراد را تشکیل میدهند و از آنجا که کودکان در دوران رشد و توسعه قرار دارند، بسیار مهم است که این ارزشها در زمینهی ذهنی و روحی ورفتار واعمال آنها نهادینه شود.
🟣 تقویت خانواده به عنوان محور ارزشها: خانواده، اولین نهاداجتماعی است که کودکان با آن در تماس هستند و بنابراین نقش آن در انتقال ارزشها بسیار حیاتی است. احادیث اهل بیت نیز بر اهمیت خانواده در تربیت کودکان تأکید دارند. به عنوان مثال، امام علی (ع) فرمودهاند: "کودکان خوب، بردبار و شریف، در خانوادههای خوب، بزرگ میشوند." با ارتقاء نقش والدین در تربیت فرزندان و تقویت ارتباطات خانوادگی، میتوان ارزشهای اخلاقی را با ایجاد تجربه خوش آیند وتمرین وتکرار نهادینه کرد. همچنین، اهمیت الگو بودن والدین به عنوان مرجع ارزشهای اخلاقی و رفتاری برای کودکان بسیار بالاست. والدین با نشان دادن ارزشهای اخلاقی در عمل و رفتار خود، بهترین الگوها برای کودکان هستند.
توجه به آموزش دینی: آموزش دینی نیز یکی از راهکارهای مؤثر در نهادینهسازی ارزشهاست. آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام (ص) به تأکید بر اهمیت آموزش اصول دینی و اخلاقی میپردازند. به عنوان مثال، آیه 16 سوره العنکبوت میفرماید: "وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا ۖ وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ". با توجه به این توصیهها، آموزش دینی در مدارس و مراکز مذهبی میتواند به تقویت ارزشهای اخلاقی و دینی در کودکان کمک کند. همچنین، احترام به اختیار کودکان در انتخاب مسیرهای دینی و معنوی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند با ایجادتجربه مفید وتمرین وتکراردرخانه ومدرسه به تقویت هویت دینی آنها کمک کند.
استفاده از ادبیات و شعر: استفاده از ابیات شعر زیبا و مرتبط نیز میتواند به تأثیرگذاری بیشتر در نهادینهسازی ارزشها کمک کند. شعر به عنوان یکی از زبانهایی که بازتابی از فرهنگ و ارزشهای جامعه دارد، میتواند درک ارزشهای اخلاقی را برای کودکان سادهتر و جذابتر کند. همچنین، می توان بااستفاده ادبیات و شعر متناسب با ارزش ها، باآموزش وتمرین وتکرار وحفظ مضامین آنها به تقویت ارزش هادر طرز رفتار کودکان کمک کرد.
توانمندسازی مدارس و مؤسسات آموزشی: مدارس و مؤسسات آموزشی نیز نقش بسیار مهمی در نهادینهسازی ارزشها دارند. با ارتقاء برنامههای آموزشی و توجه به برنامه ریزی دقیق نسبت به ارزشهای اخلاقی و دینی در مدارس، میتوان این مؤسسات را به مکانهایی تبدیل کرد که علاوه بر آموزش دانش، ارزشهای اخلاقی را نیز به کودکان انتقال میدهند. توجه به نظرات و اختیارات وانتخاب های کودکان در مسائل آموزشی وپرورشی، نیز میتواند به تقویت حس مسئولیتپذیری و اعتماد به نفس آنها کمک کند. همچنین، ارزش قائل شدن به الگوهای اخلاقی و رفتاری معلمان و مربیان در محیط آموزشی نمونه موثری از انتقال ارزشها به کودکان است.
نتیجهگیری: بر اساس این بررسی، میتوان نتیجه گرفت که نهادینهسازی ارزشها در کودکان نیازمند یک برنامه ریزی دقیق واهمیت دادن جامعه و خانواده، به آموزش دینی در رفتار الگویی،با استفاده از کتاب و ادبیات و شعر، و توانمندسازی مدارس و مؤسسات آموزشی از طریق ایجاد تجربه ی خوشایند و تمرکز وتمرین وتکرار رفتارهای ارزشی با ایجاد مهارت های رفتاری ، به عنوان ریشههایی برای رشد و توسعهی ارزشهای بسیار بزرگ دینی اقدامات مناسبی انجام داد.
منابع: 1. نیکبین، علی اصغر. (1399). "روانشناسی تربیتی". نشر دانژه. صفحات ۱۵۰-۱۸۰.2. مصطفوی، ابراهیم. (1395). "اخلاق در قرآن". انتشارات قرآن و عترت. صفحات ۲۳۰-۲۵۰.3. جعفری، محمد بن علی. (1416ق). "کافی". بیروت: مؤسسه الوفاق. جلد ۲، صفحات ۳۵۰-۴۰۰.4. صدوق، محمد بن علی. (1408ق). "مسائل اخلاقی". قم: مؤسسه آل البیت. جلد ۳، صفحات ۱۵۰-۲۰۰.5. مجلسی، محمد باقر. (1414ق). "بحار الأنوار". بیروت: دار إحیاء التراث العربی. جلد ۱۰، صفحات ۴۰۰-۴۵۰.
#محمد_جواد_علی_اکبریانیک شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۵:۱۱
۱۵:۲۶
۳ اردیبهشت
آفرین به اون مادری که بچه هاش طوری تربیت کرده که:
با اغنیا از موضع غرور و عزت
و
با فقرا از موضع تواضع و رافت
برخورد می کنند!
#محمد_جواد_علی_اکبریاندوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۵:۲۸
اکثر نتایج را می توانی تغییر دهی!
فقط کافیست استقامت کنی!
#محمد_جواد_علی_اکبریانسه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۲۰:۵۷
۵ اردیبهشت
مدیریت زمان
۱۰ کاری یا عاملی که فرصت های طلایی را از شما می گیرد:
اولویت بندی نداشتن:
به این معنی که خودتان را به کارهای غیرضروری مشغول کنید.
مقایسه کردن مدام خودتان با دیگران:
این کار فایده ای جز ایجاد یاس، نفرت، افسردگی و بی انگیزگی ندارد.
کمال گرایی:
یعنی به جای اینکه روی برنامه ریزی و آماده سازی تمرکز کنید، منتظر بمانید فرصتی عالی و بدون نقص ایجاد شود تا شروع کنید!
منتظر ایده ی جدید ماندن:
بدانید ایده های ناب و جدید به ذهن شما نخواهد رسید تا خودتان را درگیر فرایند و چالش های آن نکنید.
تلاش برای راضی نگه داشتن همه:
امر غیرممکنی است. افراد با هم متفاوتند. نخواهید توانست همه را راضی نگه دارید، تمرکزتان روی کار درست درست باشد.
ترس از شکست خوردن:
یکی از مهم ترین عوامل فرصت سوزی است. به قول امیرالومنین ع از آنچه واهمه دارید بی درنگ خود را در آغوش اش بیاندازید.
شکایت کردن و غر زدن:
ثمری جز مایوس کردن خودتان و اطرافیانتان نخواهد داشت. غر نزنید.
تکرار اشتباه قبلی:
به قول قدیمی ها مومن از یک سوراخ دوبار نبش نمی خورد!
نیمه تمام گذاشتن کارها:
انرژی و تمرکزتان را می گیرد و باعث می شود اعتماد به نفستان کاهش یابد. یا همت کنید و تمامشان کنید، یا رهایشان کنید!
تنهایی انجام دادن کارها:
سبب می شود همواره عجله داشته باشید، لذت نبرید، احساس خستگی کنید، نتایج مثبت کارتان را حس نکنید،
کلا تنهایی خوب نیست!
#محمد_جواد_علی_اکبریانچهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۲:۳۵
غم و غصه هایت را نزد مادرت نگو،
او خودش به اندازه کافی نگران تو هست،
بفهمد غصه داری، پیر می شود.
#محمد_جواد_علی_اکبریانپنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۸:۵۲
۶ اردیبهشت
می خواهی زندگیت تاریک نشود؟
تا می توانی چراغی در زندگی دیگران روشن کن!
سخن من نیست، فرمایش امیرالمومنین ع است
#محمد_جواد_علی_اکبریانجمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۷:۲۰
۷ اردیبهشت
مال حرام برکت نمی کند!
هیچ خیری ندارد. همه اش وزر وبال است.
آخرش هم جز تباهی نیست!
#محمد_جواد_علی_اکبریانشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۹:۰۰
۸ اردیبهشت
تبرج، تکبر و فخر فروشی
هرسه میوه ی درخت حقارتند!
#محمد_جواد_علی_اکبریانیکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۸:۳۸
۹ اردیبهشت
مهم نیست کی مستعد تره!
برنده کسیه که بیشتر تشنه ی موفقیته!
#محمد_جواد_علی_اکبریاندوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۹:۰۸
۱۱ اردیبهشت
خیر برسان
تا
خیر ببینی!
#محمد_جواد_علی_اکبریانسه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱:۰۷
۱۷:۰۱
۱۲ اردیبهشت
مستند آقا معلمارزشش رو داره اگه چند دقیقه برای دیدن این فیلم وقت بگذارید.
https://m.aparat.com/v/SoHi2
#محمد_جواد_علی_اکبریانچهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
https://m.aparat.com/v/SoHi2
#محمد_جواد_علی_اکبریانچهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۰:۴۰
نایب الزیاره تان در حریم شریف رضوی علیه السلام
#محمد_جواد_علی_اکبریانپنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۲۰:۳۱
۱۴ اردیبهشت
یکی از چیزهایی که لازم است به فرزندمان بیاموزیم این است که:
مهم تر از اینکه رنگ کفش و لباسش با هم ست باشند،
این است که:
حرفش با عملش ست باشد!
#محمد_جواد_علی_اکبریانجمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۲:۳۰
قدر داشته هایتان را بدانید و به خاطر آن خداوند را شکر کنید.
خیلی ها آرزو دارند جای شما باشند!
#محمد_جواد_علی_اکبریانشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ارتباط با من ble.ir/Mjavad_Aliakbarianنشانی کانال من : ble.ir/mohamad_javad_aliakbarian
۱۹:۳۸
۱۵ اردیبهشت
بازارسال شده از نهضت اجتماعی تحول تعلیم و تربیت ایران
۱۷:۴۹
۲۰:۲۳