بله | کانال رسا :: نهضت نهج‌البلاغه دانشگاهیان
عکس پروفایل رسا :: نهضت نهج‌البلاغه دانشگاهیانر

رسا :: نهضت نهج‌البلاغه دانشگاهیان

۶۶۴عضو
undefinedبسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefinedشرح #حکمت45 ( 2 )
undefined راه شناخت مؤمن و منافق
undefined نکته دوم درمورد محبت امام علی (علیه السلام) و اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین)، برخی آثار تلخ و سخت دنیوی است که در بعضی شرایط برای محبّین اهل بیت (علیهم السلام) بار خواهد شد؛
undefinedحضرت در حکمت ۱۱۱ نهج البلاغه می فرمایند: «لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ» ؛( در قصه پُر غصّه برجام حکمیت، که صفینی که درحال پیروزی به نفع امیرالمؤمنین و مسلمین بود را به نفع معاویه تغییر داد)، " اگر کوهی مرا دوست می داشت، از غم و غصّهٔ من متلاشی می شد. "
undefinedو در حکمت ۱۱۲ می فرمایند:« مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً »«هرکس ما اهل بیت را دوست دارد؛ برای تحمّل فقر، لباسی برای خود آماده کند.»
undefined نکته سوّم و آخر درباره حبّ علی (علیه السلام)، مسأله افراط و تفریط است؛ می دانید که علی (علیه السلام) در نهج البلاغه فرمود:«جاهل را نمی بینی مگر آنکه یا درحال افراط است یا درحال تفریط.»این افراط و تفریط درباره محبت مولا علی (علیه السلام) هم مایهٔ هلاکت است؛undefined هم در خطبه ۱۲۷ بند دوم، هم در حکمت ۱۱۷، هم در حکمت ۴۶۹ با کمی تغییر عبارت، حضرت می فرمایند:«به زودی دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، اوّلی محب افراطی است که به خاطر محبت ما از مرز حق خارج می شود.»
undefinedنکته دیگری که باید در این حکمت بحث بشود، یک نکته کلیدی در مورد بغض علی (علیه السلام) است؛ مولا در خطبه ۱۰۹ فرمودند:« عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ السَّطْوَةَ» ؛ " کسی که دشمن ما باشد و بغض ما را داشته باشد، قطعاً منتظر عذاب سخت الهی است."
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۵:۵۶

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

شرح حکمت۴۶ قسمت ۱.mp3

۰۲:۲۰-۲.۸۲ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت۴۶قسمت اول
undefinedحجت الاسلام والمسلمین استاد #مهدوی_ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۲:۵۰

undefinedبسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefinedشرح #حکمت46 (1)
undefined ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی
undefined امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ»
undefined محور اصلی پیام این حکمت، عُجب و خودپسندی است.undefined دو نکته درباره این حکمت ضروری است:
undefined نکته اول اینکه بار اصلی مقصود و منظور امیرالمؤمنین (علیه السلام) فهماندن نهایت زشتی و پلیدی صفت عُجب و خودپسندی است. لذا به هیچ وجه در صدد تأیید معصیت نیستند که بعضی جاهلان گفتند ببین گناه را تأیید کرد، فرمود گناهی که تو را شرمنده کند بهتر از عبادتی است که تو را به عُجب وادارد ؛ اصلاً اینگونه نیست. کسی که کمی با ادبیات آشنایی داشته باشد، می فهمد که این یک نوع استعاره است که ببین گناه چقدر بد است ، از آن بدتر عبادتی است که عُجب بیاورد. بنابراین سنگینی مقصود در حکمت ۴۶ بر عُجب است‌.
undefined اما نکته دوم، شرح این حکمت با نهج البلاغه است. اولاً باید دانست که عُجب، چه مهالک و ضررها و زیان هایی دارد.
undefined مولا علی (علیه السلام) عُجب و خودپسندی را بدترین ترس و تنهایی می دانند.
undefined در حکمت ۳۸ می فرمایند: « إنَّ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » ؛ "وحشتناک ترین وحشت عُجب و خودپسندی است."
undefined در حکمت ۱۱۳ هم می فرمایند:« لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ » ؛" هیچ تنهایی وحشتناک تر از عُجب نیست. "
undefinedدر حکمت ۱۶۷ عُجب را مانع زیاد شدن و فزونی یافتن نعمت های خدا می دانند: « الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ »
undefined و در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند:
«وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ »"بدان همانا عُجب و خودپسندی برخلاف راه درست و آسیب رسان به قلب و عقل است."
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefined ادامه دارد...
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۲:۵۰

thumbnail
گیف
۰۱:۱۰
undefinedآبشخوری تیره و تار....دنیا آبشخوری است تیره و تار،فریبکاری است زودگذار،سایه‌ای است ناپایدار،و تکیه‌گاهی است نااستوار...روی خوش نماید، تا آنکه از وی گریزان است، بِدو انس گیرد.ناگاه چونان اسب چموش، دست و پا بلند کرده،سوار را بر زمین کوبد.ریسمان‌ها درآویزد و رشته‌های مرگ بر گلویش اندازد،تا به خوابگاه تنگش رساند،که منزل‌گاهی است پُر بیم...چنین بوده‌است رسم دوران.آیندگان، پا برجایِ پایِ رفتگان نهندو هر گروه چون رمه بگذرند،و نوبت به دسته‌ی دیگر دهند...
..ـــــــــــــــــــــــــــــــundefined خطبه ۸۳ نهج‌البلاغهundefined ترجمه: سید جعفر شهیدیundefinedundefined #کلام_مولا undefinedundefinedـــــــــــــــــــــــــــــــundefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۴:۲۲

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

undefinedبسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefinedشرح #حکمت46 (2)
undefined ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی
undefined برای فهم اینکه چرا عُجب، ضد الصّواب است، در خطبه ۹۱ می خوانیم:
« وَ لَمْ يَتَوَلَّهُمُ الْإِعْجَابُ فَيَسْتَكْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ»
فرشتگان که الگوی پاکی هستند، حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: « هرگز آنها دنباله رو اعجاب نبودند، تا آنچه از اعمال صالح را که در گذشته انجام دادند را زیاد بشمارند. »
undefined و بر این اساس مولا علی (علیه السلام) ، در حکمت ۱۵۰ می فرماید: « لاتَکن مِمَّن يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ »" از کسانی نباش وقتی که سلامتی خود را باز می یابد به برکت خدا، این را به خودش نسبت می دهد و دچار عجب می شود؛ وقتی که مبتلا به بیماری گرفتاری می شود، نا امید می شود."
در واقع حضرت می خواهند به ما بفهمانند که نشانه مهم عُجب این است که فرد دارای عجب هر چه خوبی است از خودش می داند و هرچه بدی است از خدا.
undefined مسأله بعدی شناخت ارزش ندامت و شرم و حیا در محضر خداست؛ مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ ندامت و احساس پشیمانی را نقطه آغاز توبه واقعی می دانند و می فرمایند: «أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى»" آغاز توبه، ندامت از آنچه که در گذشته انجام شده است می باشد. "
undefined لذا در خطبه اول نهج البلاغه هم در مورد حضرت آدم هم اینگونه بیان می کنند که: « وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَدلِ وَجَلًا وَ بِالِاغْتِرَارِ نَدَماً »
" آدم (علیه السلام) وقتی متوجه این خطایش شد که نباید از شجره ممنوعه می خورد، به جای آن جدل که در آن باغ بهشتی می کرد، ترس از خدا جایش را در دل او گرفت و به جای فریبی که از شیطان خورد ندامت و پشیمانی در دلش شعله زد. "undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedادامه دارد...
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۳:۰۲

شرح حکمت۴۶ قسمت ۲ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى.mp3

۰۲:۰۲-۵.۳۴ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت۴۶قسمت دوم
undefinedحجت الاسلام والمسلمین استاد #مهدوی_ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۳:۰۲

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

شرح حکمت ۴۶ قسمت ۳ ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی.mp3

۰۱:۳۰-۳.۴۷ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت۴۶قسمت سوم
undefinedحجت الاسلام والمسلمین استاد #مهدوی_ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۳:۰۳

undefinedبسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefinedشرح #حکمت46 ( 3 )
undefined ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی

undefined همچنین مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش و آثار شرم و حیا در مقابل خدا در حکمت ۲۲۳ می فرمایند: « مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ»
" کسی که حیا لباس خودش را بر تن او پوشانده باشد، مردم عیب او را نمی بینند."
undefinedدر حکمت ۱۱۳ حیا را درجه اعلای ایمان می دانند و می فرمایند: « لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ » ؛ ایمانی مانند حیا و صبر نیست.
undefined و نهایتاً در خطبه ۲۲۲ به عنوان الگوی انسان هایی که همواره از خدا احساس شرم و حیا و خجالت و از اعمال شان احساس ندامت دارند، اولیاء خدا و اهل الذّکر را معرفی می کنند و می فرمایند:
« أهلُ الذِّکْر حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا، فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً، يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ »

" اهل ذکر سنگینی بار گناهان خودشان را روی دوششان حس می کنند، خوب درک می کنند که نمیتوانند به تنهایی این بار را بکشند و با هم شروع می کنند به ناله کردن و گفتگو کردن، ناله دارند در درگاه خداوندشان از جایگاه انسانی که دچار پشیمانی و اعتراف به ناتوانی است. "
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۳:۰۳

thumbnail
گیف
۰۰:۲۹
آفت عدالت، قدرتمندِ ستمکار است....بهترینِ سیاست‌ها عدالت است...هرگاه فرمانروا شدی،به عدل رفتار کن...که آفت عدالت،قدرتمندِ ستمکار است...
.undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۳:۱۲

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱ معیار صداقت،شجاعت و عفت.mp3

۰۲:۳۱-۱.۷۴ مگابایت
undefined شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
undefined شرح #حکمت۴۷قسمت اول
undefinedحجت الاسلام والمسلمین استاد #مهدوی_ارفع
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۶:۳۵

undefinedبسم الله الرحمن الرحیم undefined
undefinedشرح #حکمت47 ( 1 )
undefinedمعیار صداقت و شجاعت و عفّت
undefined در حکمت ۴۷ نهج البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) اقدام به بیان حقیقتی کردند که سالهای سال است اندیشمندان جهان، مخصوصاً انسان شناس ها و روان شناس ها در پاسخش ماندند و آن عبارت است ازشاخص دادن برای کمّی سازی یا کیفی سازی صفات انسانی.یکی از مشکلاتی که امروز هنوز هم در فضای علم باقی است، این است که ما صفات اخلاقی و ارزشی را بیان می کنیم، اما میزان و شاخص و معیاری برای اندازه گیری آن نداریم.
undefined حضرت علی (علیه السلام) در جای جای نهج البلاغه، هزار و چهارصد سال قبل این مشکل را به راحتی حل کردند.
undefined از جمله در حکمت ۴۷ ؛ مولا علی (علیه السلام) ارزش انسان، میزان صداقت انسان، میزان شجاعت انسان و میزان عفّت انسان ها را با شاخص هایی بسیار دقیق و کوتاه و روشن تبیین می فرمایند؛ می فرمایند:ارزش هر انسانی به مقدار همّتی است که دارد (یعنی باید ببینیم برای چه چیزی همه هم و غمش را متمرکز کرده تا به آن برسد؛ همان هدف و همان مایهٔ همت تعیین کننده ارزش یک انسان است.)، ارزش صداقت هر انسانی به اندازه جوانمردی و مروّت اوست، شجاعت هر انسانی به اندازه احساس ننگی است که از آثار و عواقب ترس دارد (یعنی وقتی می فهمد که در مقابل شجاعت، ترس بی جاست و ترس انسان را محروم می کند، انسان را خوار و ذلیل می کند، انسان را اسیر و تسلیم می کند، به هر مقداری که خفّت و خواری و ننگ این اسارت از ترس را درک کند، شجاعتش در او بیشتر است.)
undefinedو آخری هم اینکه، چه مقدار انسانها عفّت دارند؟ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: همان قدری که غیرت دارند. پس هر چه انسان با غیرت تر می شود نسبت به ناموس خودش، نسبت به میهن خودش، با عفت تر می شود. لذا حضرت در همین حکمت های نهج البلاغه ( حکمت ۳۰۵ ) فرمودند: « مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ »"هیچ وقت انسان با غیرت زنا نمی کند."
undefinedو در مورد مباحث دیگر هم مثل همّت و صداقت و شجاعت و غیره هم نکات بسیار زیادی در نهج البلاغه هست که ان شاءالله در بخش های بعدی تقدیم خواهد شد.
undefinedحجت الاسلام مهدوی ارفع
undefined ادامه دارد...
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۶:۴۹

thumbnail
گیف
۰۱:۰۷
undefined من دیروز یار شما بودم....مردم!undefined هر کس به اندازه‌ی توان خود بکوشد،undefined بر نادانان آسان گیرد و خشم نگیرد،undefined که پروردگار شما مهربان است...
من دیروز یار شما بودم،امروز مایه‌ی پند و عبرت،و فردا از شما جدا و به کنار...
undefined خدا مرا و شما را بیامرزد...اگر در این لغزشگاه بایستیم، رستگاری است،و اگر بلغزیم و مرگ در رسد،این رسم روزگار است،و روزگار ناپایدار...
ـــــــــــــــــــــــــــــــundefined خطبه ۱۴۹ نهج‌البلاغهundefined ترجمه: سید جعفر شهیدیundefinedundefined #از_وصایای_مولا undefinedundefinedـــــــــــــــــــــــــــــــundefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۴:۲۱

thumbnail
گیف
۰۰:۵۳
خدا بیامرزد کسی را که آرزو را سرکوب کرد،و با هوسِ خود جنگید،شکیبایی را مرکبِ نجات ساختو پرهیزگاری را برگ روز وفات.راه روشن را پیش گرفتو طریق راست را مسیر خویش گرفت.فرصت زندگی را غنیمت شمارد،و بر اجل پیشی گرفت وکار نیک ذخیرت کرد..undefinedفرازی از خطبه ۷۶ نهج البلاغه
undefinedترجمه : سید جعفر شهیدیـــــــــــــــــــــــــــــــundefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۲:۴۹

thumbnail
گیف
۰۱:۰۷
undefined*زمان مرگِ همه را معین کرد...*.شما را اندرز می‌دهم به تقواو پرهیز از نافرمانی خدا.که در کتابِ خود برای شما مَثل‌ها آورد،و زمان مرگِ یک‌ یکتان را معین کرد.از بیش و کم شما آگاه است،و پاداش هر یک را آماده‌ داشته، بر سرِ راه است.یِکان یِکان شما را به شمار آوردو برای هر یک زمانی معین کرد در این جهان،که جای محنت است و خانه‌ ابتلا و عبرت.که شما را در آن می‌آزمایند و آنچه می‌کنید را محاسبه می‌کنند..ـــــــــــــــــــــــــــــــundefined خطبه ۸۳ نهج‌البلاغهundefined ترجمه: سید جعفر شهیدیundefinedundefined #کلام_مولی undefinedundefinedـــــــــــــــــــــــــــــــundefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefinedundefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۴:۲۷

خطبه ۲۱۶.mp3

۱۴:۴۸-۱۳.۵۵ مگابایت

*undefined*#صـــــــبحانه_با_معـــــــــــــرفت

undefined*با موضوع: "حقوق متقابل رهبر و امت"*
#خطبه۲۱۶
undefined ۱۴ مهر ۱۴۰۴
undefined با ارائه:#حجت_الاسلام_مهدوی_ارفع#نهج_البلاغه#خطبه216#مردم_مظلوم_غزه_را_دعا_کنیم
undefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefined
undefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۵:۲۸

thumbnail
گیف
۰۰:۳۷
قیمت جان شما خیلی بالاست آن را نفروشید ، مگر به بهشت .........
undefinedundefined #کلام_مولی undefinedundefinedundefinedundefinedundefined #رسا undefinedundefinedundefined
undefined #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان undefined
undefinedسایت جشنواره: rasanahad.ir
undefined به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید:undefined ایتا | بله | روبیکاundefined@rasanahad

۴:۱۱