عکس پروفایل مجله میدان آزادیم

مجله میدان آزادی

۳۹۲عضو
عکس پروفایل مجله میدان آزادیم
۳۹۲ عضو

مجله میدان آزادی

هنر، میدان آزادی است
www.azadisq.com
جهت ارتباط با ادمین:@azadisqartadmin

۱۹ فروردین

thumnail
ندانستن، راهِ قهر را و راهِ شرم و خجالت و نفرت را باز می‌کند. راه خشم را. تو صرفاً می‌خواهی مقابله کنی؛ گو که در این دریا دست‌ و پا بزنی. هر چیزی را که می‌آید جلوت، پس می‌زنی یا می‌کشی یا می‌خواهی در دستت بگیری، بلکه از این دریا، از این جهلِ بی‌انتها بالا بیایی. پسر خودش را به زنش مشغول می‌کند. به کارش. به شهری دیگر. انگار فرار می‌کند. انگار که من نیستم و نمی‌خواهم پیش پدر باشم. در حضورش اذیت می‌شوم. در این بین زنش یا مادرش سعی می‌کنند کمی او را رام کنند، یا حرف‌هایی مثبت یا بی‌طرف بزنند. اما نه، زورِ قهر، بر مهر و محبت می‌چربد. پسر می‌گوید که من و بابا نمی‌توانیم با هم صحبت کنیم. آب‌مان در یک جو نمی‌رود. عدل، می‌زند و پدر به جوی دیگری می‌رود؛ در جوی مریضی.
یادداشت نگاهی به مفهوم «قهر» در فیلم «ماهی بزرگ» اثر «تیم برتون» را بخوانید.
#ماهی_بزرگ#تیم_برتون#پرونده_قهر#مجله_میدان_آزادی #سینماundefinedundefinedundefined@azadisqart

۸:۲۹

thumnail
در حالیکه آخرین سریال‌های صداوسیما پیش از عید با آثاری مثل «مشاور»، «چرخ گردون» و «مستوران ۲» از جنس همان دست‌پخت سابق بود و مخاطب باید آن‌ها را به‌زور تحمل می‌کرد، با تحویل سال نو، جنس برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون هم ناگهان متحول شد. علی‌رغم شعارهای قبلی صداوسیما مبنی بر سلبریتی‌زدایی، سلبریتی‌ها و کارگردان‌های موفق دوباره به تلویزیون بازگشتند. این البته نفی کامل حضور برنامه‌ها و سریال‌های ضعیف با رویکردهای شعاریِ دوره جدید نبود و همچنان مردم باید سریال‌هایی مثل «رستگاری» (مسعود دهنمکی) و «هفت‌سر اژدها» (ابوالقاسم طالبی) را نیز تحمل می‌کردند؛ اما بالاخره «نون خ ۵» (سعید آقاخانی)، «زیرخاکی ۴» (جلیل سامان) و مهمتر و جذاب‌تر از همه «مهمانی» (ایرج طهماسب) هم آمدند تا عید مردم عید شود.
همچنین باید اشاره کنیم در کنار آثار نمایشی موفق، حضور چهره‌های محبوب قدیمی (مثل مهران غفوریان) و برنامه‌سازان توانمند قدیمی (مثل فواد صفاریان‌پور) بیش از پیش عیدانه شدن عید ۱۴۰۳ را برای مخاطبان ایرانی تقویت کرد.
متن کامل یادداشت نگاهی به کارنامه تلویزیون در نوروز رمضان ۱۴۰۳ را بخوانید.
#روزی_روزگاری_تلویزیون #مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۷:۳۱

۲۰ فروردین

thumnail
خیلی خیلی تلخ! یک شکلات تلخ که در بسته‌بندی خوش‌رنگی پیچیده شده است. این هنر فرهاد حسن‌زاده است که مسائل تلخ را در قالبی زیبا عرضه کند. کتاب «زیبا صدایم کن» هم مثل دو رمان‌ دیگر حسن‌زاده یعنی «هستی» و «عقرب‌های کشتی بمبک» درباره کودکان بدسرپرست است و این‌بار بچه‌هایی که یکی از والدین‌شان بیماری روانی دارد. معضل والدین ناکارآمد البته در این کتاب کاملا در کانون قصه قرار گرفته است. 
undefinedرنجی که کودکان می‌کشند به عنوان یک مسئله‌ی حل نشده در فلسفه‌ی اخلاق، مورد توجه نویسندگان بزرگی چون داستایوفسکی و کازانتزاکیس و کامو هم واقع شده است. رمان «زیبا صدایم کن» اگرچه درباره یک نوجوان پانزده ساله است اما (جدا از اینکه بی‌تردید نوجوانان شهری این روزگار ضعیف‌تر از نوجوانان دهه‌های پیش هستند) از این جنبه ارزشمند است که نشان می‌دهد مواجهه با رنجی از این جنس چطور می‌تواند مایه‌ی پوست‌اندازی کودک و وارد شدن او به دوره‌ی نوجوانی شود. دوره‌ای که قراردادهای زندگی تغییر می‌کند و نوجوان باید ایستادن روی پای خودش را تمرین کند. با این حال حسن‌زاده اصلا قصد قهرمان‌بازی ندارد. پایان‌بندی او بسیار لطیف است و دل مخاطب را به درد می آورد. 
در سالروز تولد فرهاد حسن‌زاده نقد و بررسی رمان نوجوان زیبا صدایم کن را بخوانید.
#فرهاد_حسن_زاده#مجله_میدان_آزادی #ادبیات#کتابundefinedundefinedundefined@azadisqart

۶:۱۷

۲۱ فروردین

thumnail
در دقایق ابتدایی سریال، بهرام (اسماعیل سلطانیان)، پسر بزرگ خانواده تلاش می‌کند تا با رو‌به‌رو کردن «یهویی» بهزاد و بهروز، روابط‌شان را بهتر کند اما نه‌تنها کاری از پیش نمی‌برد که وضعیت به‌نظر بدتر نیز می‌شود. بهروز بر سر بهزاد فریاد می‌کشد: «آقا شیکه! تو چی می‌فهمی غیر از اینکه مجیز رئیس اداره‌تون رو بگی و تو ذوق آبدارچی‌تون بزنی و صبح‌ها واسه خودشیرینی بری نون داغ بخری و ناز زنت رو بکشی...» و بهزاد پاسخ می‌دهد: «تو چی می‌فهمی جز اینکه به پرپشتی موهات بنازی بدبخت! تو یه آدم عقب‌افتاده‌ای هستی که فقط دلش به خوشگلیش خوشه. آدم‌های عقب‌افتاده فقط دل‌شون به خوشگلیشون خوشه... من به تو گفتم معتاد؟ همه‌ی عالم و آدم می‌دونن تو معتادی!»
صحنه‌ی پرتنش با خروج «مادربزرگه» (رابعه مدنی) که غمگین و دل‌شکسته ‌است به پایان می‌رسد. قهر بهروز و بهزاد نمونه‌ای از یک تجربه‌ی تاریخی است که در خیلی از خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود؛ قهر بر سر ارث. برادری که به‌نظر حق بیشتری از ارث برده‌ است و برادر دیگر به‌ظاهر مظلوم واقع ‌شده. اختلاف طبقاتی و تفاوت سبک زندگی بهروز و بهزاد و همسرهایشان نیز به این ماجرا دامن می‌زند. مهناز (حمیرا ریاضی)، همسر بهزاد، دختری ثروتمند و امروزی است اما منیژه (سهیلا گلستانی)، همسر بهروز، علی‌رغم اینکه تحصیلات بالایی دارد از یک خانواده‌ی فقیر است و امتداد دعوای دو برادر موجب درگیری همسران‌شان نیز می‌شود.
متن کامل یادداشت نگاهی به قهرهای دراماتیک در سریال «وضعیت سفید» اثر «حمید نعمت الله» و «هادی مقدم دوست» را بخوانید.
#وضعیت_سفید#حمید_نعمت_الله#هادی_مقدم_دوست#پرونده_قهر#مجله_میدان_آزادی#سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۰۲

۲۲ فروردین

thumnail
undefined#ویدئو
عیدی پرونده قهر برای مخاطبان میدان آزادی:
قهر بین «فامیل دور» و «خونه بغلی»!
یک سکانس سرحال و شاد از «مهمانی» ایرج طهماسب
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#پرونده_قهر #مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۰:۳۷

۲۳ فروردین

thumnail
«روزهای عالی» روایت زندگی هیرایاماست. هیرایاما مرد پنجاه‌شصت‌ساله‌ی تنهای ژاپنی است که صبح‌های زود، خورشید طلوع‌نکرده، از خواب بیدار می‌شود. با صدای جاروی رفتگر محل چشم‌ها را باز می‌کند. به‌محض بیدار شدن از خواب در رختخواب ساده‌اش می‌نشیند. بعد بدون لحظه‌ای مکث یا تأمل، بلند می‌شود تا روزش را شروع کند. روز با مسواک زدن، ریش‌ و سبیل را مرتب کردن، به گل‌ها آب دادن، لباس فرم پوشیدن و از خانه بیرون زدن شروع می‌شود. هیرایاما بدون عجله قهوه‌اش را می‌خرد، سوار ماشینش می‌شود، می‌رود سر کار، کارش را دقیق و مرتب و با رضایت انجام می‌دهد، بین کار ناهار مختصرش را در یک مکان مذهبی زیر سایه‌ی درختان می‌خورد، دوباره به کارش ادامه می‌دهد تا ....
متن کامل ریویوی فیلم روزهای عالی را بخوانید.
#روزهای_عالی#پرونده_اسکار#مجله_میدان_آزادی#سینما#فیلمundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۷:۰۰

۲۵ فروردین

thumnail
به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری:
راهنمای آغاز عطارخوانی
undefinedبه طور مشخص چگونه باید آثار عطار را خواند و با چه کتاب‌هایی شروع کرد؟
به نظر بنده در بین مثنوی‌های عطار درخشان‌ترین مثنوی همان منطق‌الطیر است که شروع عطارخوانی با آن بهتر است. البته خوب است همینجا اشاره کنیم کتابی هم جناب بدیع‌الزمان فروزانفر دارند که نشر مفاخر فرهنگی آن را چاپ کرده که احوال و آثار عطار نیشابوری را ایشان در آن کتاب مطرح کرده به نام «شرح احوال و نقد و تحلیل آثار فریدالدین محمد عطار نیشابوری» که خلاصه‌ای از هر اثر و به خصوص مثنوی‌ها را در آن آورده که برای شروع مطالعه خوب است و سپس منطق‌الطیر!

متن کامل گفتگوی مجله میدان آزادی با قربان ولیئی درباره «مهم‌ترین آثار عطار نیشابوری و نکته‌های بنیادین برای آغاز عطارخوانی» را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی #ادبیاتundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۰:۵۱

۲۶ فروردین

thumnail
برای این قهر یا قطع ارتباط دو روایت وجود دارد. روایت نخست می‌گوید که میفونه در طول دوسال تولید ریش قرمز اجازه نداشت ریش‌هایش را بزند و همین قضیه که اجازه‌ی تغییر چهره نداشت به او امکان بازی در نقش‌های دیگر را نمی‌داد و این باعث ضرر شدید مالی فعالیت‌های تجاری میفونه شد و او با کوروساوا قطع همکاری کرد.
روایت دوم اما می‌گوید بعد از ریش قرمز این شائبه که میفونه با فیلم‌های کوروساوا مدام در حال درخشیدن است ولی سینمای کوروساوا به خاطر همکاری با او فراز و فرود دارد پررنگ‌تر شد؛ کار تا جایی پیش رفت که یکی از فیلمنامه‌نویسان، کوروساوا را قانع کرد که بازی میفونه در ریش قرمز اشتباه بوده و او به خواست کارگردان عمل نکرده است. در هرحال کوروساوا و میفونه که هرکدام ادعا دارند در کار با طرف مقابل، راه پیشرفتش بسته است با هم قهر می‌کنند اما در قهر هم پیگیر فعالیت‌های یکدیگر بودند. مثلاً میفونه با مینی‌سریال آمریکایی «شوگون» بیشتر از قبل معروف شد. کوروساوا با اینکه بازی او در شوگون را تمسخر می‌کرد اما در عین حال در مصاحبه‌ای گفته بود: «تمام فیلم‌هایی که من با میفونه ساخته‌ام، بدون او وجود نمی‌داشتند». میفونه نیز با اینکه در هر پروژه‌ی جدید بازیگری به نوعی مورد تحسین قرار می‌گرفت اذعان کرد: «من به هیچ چیز دیگری به جز کارهایی که با او انجام داده‌ام، افتخار نمی‌کنم».
متن کامل یادداشت روایت قهر کوروساوا و توشیرو میفونه را در ستون قهر هنرمندان بخوانید.
#آکیرا_کوروساوا#توشیرو_میفونه#پرونده_قهر#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azafisqart

۱۴:۴۷

۲۷ فروردین

thumnail
در زمانه‌ی سرعت دادن به زندگی، در دوره‌ی جنبش «فقط انجامش بده»(just do it) که شعار یک شرکت سرمایه‌داری در حوزه تولیدات ورزشی است، و خلاصه در عصر شتاب دادن به همه‌ی کارهایی که باید انجام شوند، یعنی در دهه‌ی ۹۰ میلادی، دهه‌ی تولد و پا گرفتن اینترنت، «آلوین استریت»، پیرمرد کله‌شق آمریکایی، یک مسافرت دیوانه‌وار را از ایالت آیووا به ایالت ویسکانسین انجام داد. چرا دیوانه‌وار؟ چون در زمانه‌ای که همه چیز رو به سرعت گرفتن می‌رفت او مصمم بود با ماشین چمن‌زن به سفر برود!
فیلم «داستان استریت» اثر دیوید لینچ که بر اساس ماجرای این سفر شش هفته‌ای عجیب شکل گرفته مانند شخصیت خود این پیرمرد و مانند معنای نام خانوادگی او، «سرراست» است. یک کمدی رقیق و بسیار ساده‌ی جاده‌ای که شخصیت‌های مختلف به نوبت به آن وارد و از آن خارج می‌شوند. تقریبا همه‌ی کسانی که آلوین با آن‌ها برخورد می‌کند از کار خنده‌دار پیرمرد دچار شگفتیِ آمیخته به تحسین می‌شوند و سعی می‌کنند کم یا زیاد به او کمک کنند تا به برادرش برسد و با او آشتی کند.
متن کامل یادداشت مروری بر مفهوم قهر در فیلم داستان استریت اثر دیوید لینچ را بخوانید.
#داستان_استریت#دیوید_لینچ#پرونده_قهر#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined @azadisqart

۸:۵۱

thumnail
به نظر می‌آید چیزی که در بسیاری مراحل، قصه فیلم‌نامه خاتون را نجات داده شخصیت‌پردازی شیرزاد است. مردی با خاستگاه به‌شدت سنتی و خون اربابی که سعی می‌کند روشنفکر باشد و نمی‌تواند؛ به علاوه بدبیاری‌هایی هم دارد که مهم‌ترینش نظامی بودن است در دوره‌ی اشغال! یعنی یک انسان بی‌اختیار! پرداخت عالی فیلمنامه به اضطرابات و پنهان‌کاری‌های شیرزاد که در میان سنت و مدرنیته و هم خوی نظامی‌گری و وضعیت بله قربان‌گویی درحال دوشقه شدن است بسیار عالی است تا جایی که بسیاری ضعف‌های شخصیت‌پردازی خاتون را پوشانده است. 
به بهانه تولد کارگردان خاتون، خانم تینا پاکروان در ۲۸ اردیبهشت نقد و بررسی سریال خاتون را بخوانید.
#خاتون#تینا_پاکروان#مجله_میدان_آزادی #فیلمundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۸:۱۲

۲۹ فروردین

thumnail
اگرچه درباره‌‌ی رکود بزرگ سرمایه‌داری آمریکا در سال 2008 چندین کتاب و بی‌شمار مقاله‌ی اقتصادی نوشته شده است اما نکته حائز اهمیت اینجاست که آدام مک کی علاوه بر بررسی ریشه‌های ساده‌ی این رکود بر اساس نگاه اقتصادی، تاکید دارد نشان دهد چیزی که مانع از دیده شدن اشتباهات فاحش در طراحی اقتصاد آمریکا شده است نوعی روحیه‌ی برونگرایانه، خودبزرگ‌بین و کنشگر است که مطلقا تحمل صبر و تامل در کاری که دارد انجام می‌دهد را ندارد. مک کی جنبه‌ی بیمارگونه این عملگرایی ویرانگر را در سکانس جلسه‌ی گروه درمانی یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم که بانکدار است به خوبی نشان می‌دهد.
کارگردان خیلی روشن توضیح می‌دهد که پیش‌بینی رکود و بحران اقتصادی چقدر ساده بوده است. بنا شدن وام‌های مسکن سنگین‌تر بر دارایی‌های مفروضی که از بازپرداخت وام‌های مسکنِ سبک‌تر ساخته شده‌اند، یعنی ساختن بنایی سنگین بر ستون‌هایی سست، یا حتی فرضی! 
متن کامل نقد فیلم رکود بزرگ به کارگردانی آدام مک کی به بهانه تولد این کارگردان آمریکایی را بخوانید.
#رکود_بزرگ#آدام_مک_کی #مجله_میدان_آزادی #سینما#فیلمundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۵:۱۵

۳۰ فروردین

۳۱ فروردین

thumnail
سیدعلی موسوی گرمارودی ۳۱ فروردین ۱۳۲۰ در قم و در خانواده‌ای که به علم و مذهب و فرهنگ معروف بودند متولد شد. او در خردسالی تابستان‌ها را در روستای پدری در گرمارود می‌گذراند و امروز معتقد است هرآنچه در اشعارش از طبیعت سروده، ردپای خاطره آن طبیعت بکر است.
همین کنار، دلم زیر بوته‌ی گَوَن استکمی فراتر از آنجا که شاخه‌ی جَگن است
من و بنفشه‌ی کوهی نگار همدگریمدل یگانه‌ی ما گرچه در دو پیرهن است
غروب دیر ولی می‌رسد به خانه کلاغتمام دغدغه‌ی او چو من همین وطن است
هزار سال دگر هم چو بگذری زینجااگر ز کوه برآید صدا، صدای من است

از کودکی کنار پدر با یک دیوان منقش حافظ، مسافر سرزمین خیال می‌شد و خواندن و نوشتن را با قرآن و نصاب الصبیان و گلستان در محضر پدر عارف و دانشمند خود آموخت.
 برخی صاحب نظران اشعار سپید و در درجه بعد نیمایی‌های او را شاخص می‌دانند، برخی نیز به قصاید استوارش اشاره می‌کنند و قصیده‌سرایی‌اش را دست‌برتر، وجه ممیز و هنر اصلی‌اش می‌دانند. همین مساله نشانِ موفقیت او در این قالب‌ها است. در هرصورت گرمارودی با سپیدهایش به شهرت رسیده و صد البته بزرگان ادبی معتقد بودند قصیده خاصیتی پدرانه دارد و قصیده‌گوی موفق، از پس دیگر قالب‌های کلاسیک به جد برمی‌آید و پشتوانه ادبی به‌هنجار او، در هنجارهای ادبی نیمایی و سپیدهای او بی تاثیر نبوده.
اما نکته مهم اینجاست که او در بیشتر شعرهای کهن نیز نوپرداز است. اصلا او خودش می‌گوید شاعری که زبانش زبان زمانش نیست، و صرفا مقلد قدماست، شاعر واقعی نیست. چگونه کسی شاعر اوضاع زمانش نباشد و شاعر واقعی باشد؟ کلمات ابزار شاعرند و امروزی و معاصر بودن زبان و بیان شاعر، نشانه شاعر واقعی بودن است. به عبارت دیگر، علی موسوی گرمارودی هم در شعر و نثر خویش جزو نوپردازان به شمار می‌رود (چه در قالب و چه در محتوا) و هم در تحلیل‌ها و نقدهایش خودش به لزوم نوپردازی در شعر تصریح کرده و اصلا شاعر واقعی را شاعر نوپرداز تعریف می‌کند. 
متن کامل تک‌نگاری سید علی گرمارودی را در سالروز تولد این نویسنده، شاعر، پژوهشگر و مترجم بخوانید.
#سید_علی_گرمارودی#مجله_میدان_آزادی #ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۶:۰۲

thumnail
undefinedکاغذ اخبار هنر: مهم‌ترین خبرهای هنر و ادبیات؛ فروردین ۱۴۰۳

undefinedدر دنیای موسیقی فرهاد فخرالدینی، موزیسین پیشکسوت ایرانی که تصور می‌شد مدت‌هاست خود را در عرصه‌ی آهنگ‌سازی بازنشسته کرده است، در فروردین ماه، همزمان با روز ۲۵ فروردین که در تقویم ایران روز ملی عطار نام گرفته، از اتمام نگارش آخرین اثر خود با نام «منظومه سیمرغ» بر اساس «منطق‌الطیر» فریدالدین عطار نیشابوری خبر داد.
undefinedدر اواخر فروردین امسال حضور ایران در دوسالانه ونیز تایید شد. دوسالانه‌ی ونیز در سال‌های فرد برگزار می‌شود که هر دوسال یکبار یکسال را به معماری و سال بعد را به هنر می‌پردازد. ایران برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ در این رویداد شرکت کرده و سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۵، ۲۰۱۹، ۲۰۱۷ از سال‌هایی است که ایران در این رویداد هنری که از آن به عنوان  المپیک هنرهای تجسمی یاد می‌شود، حضور داشته است. 
undefinedهیأت داوران سی‌وچهارمین جشنواره محیط زیستی فرانسه، مجموعه‌ای از فیلم‌های مولف از سراسر جهان را که بازتاب مضامینی چون وضعیت حیوانات، طبیعت و انسان را دارند، انتخاب کرده‌اند و از همه‌ی مخاطبان خود دعوت کرده است تا به مدت سه روز برای تأمل در پیوند انسان و طبیعت‌ گرد هم آیند. سهم ایران در این حرکت راه‌یابی انیمیشن «ده سالگی» به این جشنواره است. این انیمیشن از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با شیوه استاپ‌موشن ساخته شده است.
متن کامل کاغذ اخبار هنر فروردین ۱۴۰۳ را بخوانید.
#کاغذ_اخبار #مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۴:۰۸

۱ اردیبهشت

thumnail
امروز «اول اردیبهشت ماه جلالی» روز گرامیداشت ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله شیرازی معروف به سعدی است. ظاهرا علت این نامگذاری آغاز نگارش کتاب شاهکار «گلستان» در چنین روزی است:
«به حکم ضرورت سخن گفتم و تفرج‌کنان بیرون رفتیم در فصل ربیع که صولت بَرْد آرمیده بود و ایام دولت وَرْد رسیده.
پیراهنِ برگ، بر درختانچون جامهٔ عیدِ نیک‌بختان
اول اردیبهشتِ ماهِ جلالیبلبل گوینده بر منابرِ قُضبانبر گل سرخ از نم اوفتاده لَآلیهمچو عرق بر عِذار شاهد غَضبان»

بزرگان و کارشناسان تاریخ ادبیات فارسی وقتی می‌خواهند از پنج استاد سخن نام ببرند نام سعدی را در کنار فردوسی، نظامی، مولوی و حافظ می‌آورند و وقتی بخواهند از چهار ستون شعر فارسی بگویند نیز نام سعدی را در کنار نام فردوسی و مولوی و حافظ از قلم نمی‌اندازند. از این پنج تن تنها حافظ پس از سعدی می‌زیسته، همین حافظ که محبوب‌ترین شاعر مردم ایران است و همین حافظ سعدی را «استاد سخن» نامیده. 
طبیعتا انتخاب بهترین غزل‌های عاشقانه سعدی امری آسان نیست، شاید اصلا شدنی نباشد. با این حال فهرستی از 20 غزل عاشقانه سعدی را برای شما گردآوردیم. به جز چند مورد، بیشتر شعرهایی که خواهید خواند یا به خودی خود جزو معروف‌ترین و محبوب‌ترین غزل‌های سعدی در میان مردم و مخاطبان عام و خاص‌اند و در کتاب‌های درسی و غیردرسی نیز مدام یاد می‌شوند یا در ترانه‌ها و با موسیقی‌های مختلف در دهه‌های اخیر به گوش مردم رسیده‌اند. از طرفی سعی شده در این فهرست هم عاشقانه‌های شاد سعدی گردآیند و هم عاشقانه‌های غمگین سعدی، به احترام دو روی سکه‌ی عشق. همچنین در کنار غزل‌های فارسی دو غزل از بهترین ملمع‌های سعدی (عربی-فارسی) برای این فهرست انتخاب شده.
متن کامل فهرست ۲۰ غزل عاشقانه از سعدی را بخوانید.
#سعدی#مجله_میدان_آزادی#فهرست_آثار #شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۹:۰۳

thumnail
بیستم آوریل -که امسال مصادف با اول اریبهشت است- را به نام روز جهانی زبان چینی نامگذاری کرده‌اند. زبانی که ما تقریبا هر روز به‌نوعی با آن مواجهیم و به واسطه بروشور و دفترچه و برچسب انواع و اقسام کالاهای چینی، حروف عجیب و غریب آن را هر روز می‌بینیم. کالاهایی که تا عمق خانه و زندگی‌مان نفوذ کرده‌اند. چینی یکی از پُرگویشورترین زبان‌های دنیاست و زبان اول ۱۶ درصد مردم دنیا –یک و دو دهم میلیارد انسان- به حساب می‌آید.
از مهم‌ترین ویژگی‌های زبان چینی، نواخت‌بر بودن آن است؛ نواخت یعنی به کاربردن زیر و بم و آهنگ دادن به کلام برای تشخیص معنای واژه‌ها و دستور. اغلب زبان‌ها برای بیان عواطف و دادن اطلاعات کلامی بیشتر، به واژگان‌شان زیر و بم می‌دهند اما همه زبان‌ها نواخت‌بر نیستند. اجازه بدهید از زبان فارسی مثال بزنم: واژه‌ی «کَرَم» با توجه به نواخت آن دو معنی متفاوت دارد. هم می‌تواند به معنای جود و بخشش باشد و هم به این معنا که «من ناشنوا هستم». یا واژه‌ی «گویا» بسته به نواخت، هم معنی «شیوا و روشن» می‌دهد و هم معنی «ظاهراً». اما این مساله باعث نمی‌شود ما فارسی را یک زبان «نواخت‌بر» بنامیم. در زبان‌های نواخت‌بر اغلب قریب به اتفاق هجاها یک زیر و بم ذاتی دارند و چینی هم از آن جمله است. در زبان چینی هر هجا یکی از پنج نواخت را با خود دارد.
یادداشت «ماجرای شاعر شیرخوار» و دفاع ژائو یوانرن از الفبای زبان چینی را در روز جهانی زبان چینی بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی #ادبیاتundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۱:۵۸

۲ اردیبهشت

thumnail
محمدِ اقبال، فرزند شیخ نورمحمد، حدود صدوپنجاه سالِ پیش، در سیالکوتِ پنجاب چشم وا کرد؛ در لاهور بُرنا شد و صاحب‌قلم؛ فلسفه خواند؛ چند صباحی فرنگ را پالید و برگشت؛ شعرِ فارسی را زبان و ترجمانِ خود دید؛ اندیشه‌‌اش برای اتحاد و بیداری مسلمین را در چند مجلّدِ آهنگین منتشر کرد و آب و پرده‌ای یافت.
اقبال به دنبال انسان کامل می‌گشت؛ کسی که بتواند راهبر روحانی او باشد و جهان را سامان دهد. پس از کند و کاو بسیار، مولوی را پیر خود قرار داد و بسیاری از اشعارش را بر وزن مثنوی معنوی سرود. «جاویدنامه» که احتمالاً به تاسی و تاثیر از «کمدی الهی» دانته سروده شده، شرحِ دردمندی و اندیشه‌ورزیِ شاعری است که شبی از همرهان سست‌عناصر دلش می‌گیرد و دلش هوایی شیر خدا و رستم‌ دستان می‌شود. ناگاه مولوی بر او نمودار می‌گردد، دستش را می‌گیرد و به سیاحت عالم بالا می‌برد.
متن کامل تک‌نگاری اقبال لاهوری را در سالروز درگذشت این ادیب بخوانید.
#اقبال_لاهوری#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۷:۴۶

۶ اردیبهشت

thumnail
وقتی در فروردین ۱۴۰۱ همه، برنامه‌ی «مهمونی» را، در شبکه‌ی نمایش خانگی دیدند فهمیدند نگرانی‌هایشان برای زوج هنری جبلی و طهماسب بی‌سبب نبوده و شایعه‌ی قهر آن‌ها صحت دارد. این نگرانی وقتی تشدید شد که در سری جدید «مهمونی» یعنی «مهمانی» طهماسب با تلویزیون آشتی کرد و به خانه اصلی خودش برگشت و حتی عروسک‌های دهه هشتاد مجموعه کلاه‌قرمزی (مثل فامیل دور، ببعی، آقای همساده و...) را دوباره به تلویزیون آورد ولی مخاطبان دیدند باز هم جای کلاه قرمزی، پسرخاله و صدالبته حمید جبلی همچنان خالی‌ست! چند اتفاق دیگر نشان داد جدایی نهایتا از جنس همان قهر ایرانی خودمان است نه یک دشمنی یا جدایی سرد، یکی وایرال شدن کامنت طهماسب پای تصویری از جبلی با این مضمون «جان من است او» در اردیبهشت ۱۴۰۱ و دیگری حضور طهماسب در تئاتر جبلی و عکس دوستانه و دو نفره‌شان در شهریور ۱۴۰۲.
مطلب کامل قهر ایرج طهماسب و حمید جبلی را در ستون قهر هنرمندان بخوانید.
#ایرج_طهماسب#حمید_جبلی#پرونده_قهر#مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۳۸

۸ اردیبهشت

بازارسال شده از مجله میدان آزادی
thumnail
undefined#ویدئو موشن‌ویدئو: دوسیه سیمین دانشور
هشتمین روز از اردیبهشت‌ماه مصادف است با تولد نویسنده‌ی نام‌آشنای معاصر، خانم «سیمین دانشور». به همین مناسبت، این مطلب از مجله را به دوسیه‌ی موشن‌گرافی درباره‌ی زندگی این «شیرازی بی‌نام» اختصاص داده‌ایم.
نسخه با کیفیت اصلی را از اینجا ببینید.
#سیمین_دانشور#مجله_میدان_آزادی #ادبیات#کتاب#دوسیه
undefinedundefinedundefined@Azadisqart

۷:۲۸

thumnail
سیمین در گفت‌وگویی که با هوشنگ گلشیری داشته درباره‌ی منشأ خصلت پیش‌گویانه‌اش این‌طور گفته:
«من به آن خدای ناشناخته ایمان دارم و تجلیاتش را در عالم و آدم حس می‌کنم و نشان می‌دهم. تجلیاتش برایم عشق، دوستی، امید، آزادی است. آن حالت متعالی است که از هنرها و علوم احساس می‌شه. تظاهرات آن خدای ازلی و ابدی برای من نور است، عطر گل، شکوفایی، رشد، حقانیت، معصومیت... اما در سکوت صدای خدا را بهتر می‌نیوشم. این شناخت یک حالت پیش‌بینی به من می‌ده. ببین! مثلاً در سووشون تقریباً پیش‌بینی مرگ جلال را کردم. پیش‌بینی مبارزه برای استقلال ایرلند را کردم، مبارزات ایرلند مربوط به همین چند سال اخیره. مک‌ماهون واقعاً یک شخصیت خیالیه، ولی من از قول مک‌ماهون خواب آزادی ایرلند و یا حداقل مبارزه برای آزادی ایرلند را می‌بینم.»این خصلت پیش‌گویانه به‌نوعی سبک روایی در آثار سیمین تبدیل شده است.
متن کامل تک‌نگاری سیمین دانشور را بخوانید.
#سیمین_دانشور#مجله_میدان_آزادی#ادبیات undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۰:۲۲