thumnail
undefined گزارش تصویری: «کارگاه نقد نقاشی» مدرسه میدان آزادی، با تدریس «مینو خانی»
undefined «کارگاه نقد نقاشی» با تدریس دکتر مینو خانی، از جمله کارگاه‌های دوره ژورنالیسم هنر است که جلسه اول آن با حضور جمعی از هنرجویان برگزار شد. در این جلسه از کارگاه نقد نقاشی، بخشی از مهمترین اصول و بایسته‌های حرفه‌ایِ نقد نقاشی، توسط استاد کارگاه تدریس شد.
undefined گزارش تصویری کارگاه نقد نقاشی را در سایت مجله مشاهده کنید.
#نقد_نقاشی#مدرسه_میدان_آزادی
undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۸:۲۷

thumnail
undefined سوجان؛ موتیف‌های سریال‌سازی گیلانی
undefined سریال پربیننده‌ی این شب‌های تلویزیون، سریال «#سوجان» است. داستان سوجان از این قرار است: «سوجان» که شیرینی خورده‌ی پسرعمویش قربان است و مقدمات ازدواج با او را می‌چیند، ناگهان با بی‌وفایی و ازدواج مصلحتی قربان با دختری شهری و پولدار و از خانواده‌ای پرنفوذ مواجه می‌شود. این ازدواج شرایط دشواری را در محیط کوچک روستا برای سوجان رقم می‌زند. داستان سوجان در دهه‌های اول قرن چهاردهم خورشیدی و در خطه‌ی گیلان می‌گذرد و مانند بیشتر سریال‌های این چنینی مشخصاتی از ژانر عاشقانه، اجتماعی و احتمالا سیاسی دارد.
سوجان به ادعای اهالی جام‌جم یکی از سریال‌های موج نو و سند تحول سیما است. از این نظر این سریال چیزی به نسخه‌های مشابه پیش از خود اضافه نکرده اما این را هم نباید فراموش کنیم که سوجان کاری از مرکز استان است و از این جهت یک قدم روبه‌جلوست و نمره‌ی خوبی در کارنامه می‌گیرد. در کل سوجان با وجود مشکلات فیلمنامه موفق می‌شود با مخاطب ارتباط بگیرد و به خصوص از میانه‌ی سریال او را به مشتری ثابت خود تبدیل کند.
undefined متن کامل نقد و نظری بر سریال سوجان را در پرونده روزی روزگاری تلویزیون بخوانید.
#حسین_تبریزی#روزی_روزگاری_تلویزیون #مجله_میدان_آزادی #سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۷:۳۴

بازارسال شده از مجله میدان آزادی
thumnail
با رونق عکاسی، هاکوپ نیز که به نقاشی شرقی و خصوصاً سبک ایرانی علاقه‌مند و متمایل شده بود تصمیم گرفت به ایران مهاجرت کند. دخترش، نونه بعد از ازدواج با یکی از ارامنه‌ی تبریز به نام آستوا زادورخان به ایران آمده بود و در تبریز سکونت داشت. هاکوپ در 1865 مهمان خانه‌ی دختر و دامادش شد و یک سال پیش آن‌ها ماند. در همین دوران شبی حضرت علی (ع) را به خواب دید و صبح فردا، شروع به کشیدن شمایل ایشان کرد. حاصل کار، تصویری بود از مردی با ردای شکلاتی، عمامه‌ای سبز، دوزانو نشسته بر کفپوشی از بوریا بر روی تخت، با دستی بر غلاف و دستی بر تسبیح (بعدها شمایل فاطیما نیز در هنر کلیسایی با تسبیحی در دست ترسیم شد) و چشم‌هایی دوخته به آسمان و هاله‌ای پیرامون سر که دو فرشته با حلقه‌ای از گل بالای آن در پروازند. از عناصر قابل‌اعتنا در این نقاشی، وجود چشمی نورانی در طلیعه‌ی‌ تصویر است که مفهوم عین الله (از القاب علی علیه السلام) را تداعی می‌کند. تلفیق ویژگی‌های هنر کلیسایی و مختصات نقاشی ایرانی به‌وضوح در این تابلو دیده می‌شود. نقاشی ایرانی میل به سطوح دو بعدی دارد، به درخشش و نور اهمیت می‌دهد، ذهن‌گراست و به عالم مادی محسوس توجه چندانی ندارد، رنگ‌های روحانی و روشن را ارج می‌نهد و از آنجا که میل به درون‌گرایی دارد اندازه‌های کوچک را برای قاب خود انتخاب می‌کند. تابلوی شمایل علی (ع) نیز در ابعاد 72×103، متأثر از سبک ایرانی و دارای برخی از عناصر نقاشی کلیسایی است. تک‌نگاری کامل هوناتانیان را از این لینک بخوانید.
#هاکوپ_هوناتانیان#از_شیشه_رنگی_کلیسا #مجله_میدان_آزادی #نقاشی
undefinedundefined@Azadisqart

۲۰:۵۴

thumnail
undefined پیشنهاد مطالعه: پرونده پیراپدری
undefined دوسال پیش در چنین روزی بود که پرونده «پیراپدری» را منتشر کردیم. پرونده‌ای پیرامون پدر از دریچه هنر . در پیراپدری درباره پدر و تصویرش در عالم هنر حرف زدیم. هم تصویری که در آثار هنری روایت شده و هم تصویری که بیرون از اثر و مستقیما از سوی یک هنرمند درمورد پدر خودش بیان شده.
undefined فهرست‌هایی از جالب‌ترین آثار هنری درباره‌ی پدر، کنکاشی درباره‌ی کاراکترهای محبوب پدر در سینما، روایت هنرمندان سرشناس از پدرهای خود و شنیدن ترانه‌ای خاص و دلنشین درباره‌ی پدر، از جمله مطالبی‌ست که در پرونده‌ی پیراپدری برایتان تدارک دیدیم.
undefinedامروز و به بهانه فرارسیدن روز پدر باز هم با مطلبی دیگر پرونده را به‌روز می‌کنیم و از شما دعوت می‌کنیم این پرونده را در سایت مجله میدان آزادی مرور کنید و مطالب شیرین پرونده پیراپدری را به پدرهای خوبی که می‌شناسید هدیه بدهید.

#پیراپدری #مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۰:۲۲

thumnail
undefined «قصه‌های من و بابام»:
لبخندزدن ماه از لای صفحات کتاب

undefined نسخه‌ای که من در کودکی داشتم، متعلق به خواهر و برادرم بود و احتمالاً پدرم برایشان خریده و من بارها و بارها خواندمش آن‌قدر که برای جلوگیری از خراب‌شدن کتاب، آن را جلد کردیم. قبل از اینکه خواندن یاد بگیرم تصاویرش را نگاه کردم و وقتی باسواد شدم، داستان‌هایش را خواندم و در تمام این مدت مشغول رنگ کردنش بودم. ویژگی منحصربه‌فرد «من و بابام» همین است. حتی قبل از اینکه الفبا یاد بگیری به تو لذت خواندن را هدیه می‌کند و می‌توانی هر تصویر را نه یک بار، که بارها و بارها نگاه کنی.
undefined گرچه #اریش_ازر طراح کتاب در سال ۱۹۴۴ بعد از دستگیری، در شب محاکمه‌اش مُرد اما کتابش سال‌ها بعد از مرگش حتی به دست بچه‌های ایرانی هم رسید.
undefined در سال ۱۳۷۷ انتشارات فاطمی، کتاب را با تغییر نام از «پدر و پسر» به «من و بابام» منتشر کرد که واقعاً عنوان بهتری بود؛ ضمیر اول شخص «من» باعث حس همزادپنداری می‌شد و خواننده‌های کم سن‌وسال، خودشان را به جای پسرک قصه می‌گذاشتند. دومین تغییر، اضافه‌شدن متن داستانی به تصاویر کتاب بود که توسط #ایرج_جهانشاهی نوشته شده بود. این متن هم از زاویه‌دید اول شخص بود و باعث می‌شد مخاطب با شخصیت اصلی احساس نزدیکی کند. وقتی کوچک بودم، برادرم می‌گفت داستان‌ها نیازی به متن نداشته و نوشتن آن، تخیل خواننده را محدود کرده است اما من که در دو دوره‌ی بی‌سوادی و باسوادی با «من و بابام» همراه شدم، از خواندن داستان‌هایی که قبل از آن‌ بارها تصاویرش را دیده بودم، بی‌نهایت لذت بردم.

undefinedمتن کامل یادداشت مرور و بررسی قصه‌های من و بابام را در سایت مجله بخوانید.
#پیراپدری #مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۳۵

thumnail
undefined گزارش تصویری: «کارگاه جستارنویسی» مدرسه میدان آزادی، با تدریس «حسن صنوبری»
undefined کارگاه «جستارنویسی» با تدریس حسن صنوبری، از جمله کارگاه‌های دوره #ژورنالیسم_هنر است که جلسه اول آن با حضور جمعی از هنرجویان برگزار شد. در این جلسه از کارگاه #جستارنویسی بخشی از مبانی نظری و علمی مربوط به حوزه جستار و جستارنویسی توسط مدرس کارگاه ارائه شد.
undefined گزارش تصویری کارگاه جستارنویسی را در سایت مجله مشاهده کنید.
#مدرسه_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۰:۱۰

thumnail
undefinedفهرست: ۵ اژدهای مخوف و مشهور در شاهنامه
undefined اژدها در اساطیر ایران موجودی سهمناک و پلید است که اگر پی‌اش را بگیرید مستقیم به خود اهریمن می‌رسید. کوه‌پیکر و آتشین‌چشم است و غالباً از دهانش زهر و دود بیرون می‌پاشد. در شاهنامه نیز مبارزه با آن و شکست دادنش از دست هر کسی ساخته نیست. اژدها مردم را می‌رباید، شهرها را ویران می‌کند و نماد نابودی و پلیدی‌ است.
undefined اژدها در هر فرهنگ و جغرافیایی تعریفی مختص به خود را دارد. در چین باستان از یک جایی به بعد به خود امپراتور تبدیل می‌شود. در بعضی از فرهنگ‌های پیشین نیز آن هیولای نخستینی است که با نابودی‌اش تازه شکفتن جهان مادی آغاز می‌شود. در اساطیر ایرانی نیز اژدها بزرگ‌ترین خطر برای خلقت و جهان مادی است. خلاصه به انیمیشن‌ها و داستان‌های امروزی نگاه نکنید که زین روی اژدها می‌گذارند و با آن به آسمان‌ها می‌پرند. اژدها در شاهنامه و حتی آثار کلاسیک غربی، ترسناک‌ترین کابوس ممکن است.
undefined امروز ۱۶ ژانویه و روز قدردانی از اژدهاست. به همین مناسبت، متن کامل فهرست مهم‌ترین اژدهایان شاهنامه را در سایت مجله بخوانید.
#فهرست#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۰:۳۵

thumnail
undefinedگزارش: ماجرای گروه نقاشی «چشم اندازهای نو» و خلاقیت جالبشان در تاریخ مقاومت و هنر فلسطین
undefined یکی از مهم‌ترین گروه‌های هنری این دوران، شامل «سلیمان منصور»، «نبیل عنانی»، «ورا تماری» و «تیسر براکات» بود، نام‌هایی که بعضا در ایران و در سراسر جهان به عنوان نقاشان بزرگ فلسطین برای مخاطبان حرفه‌ای هنر نقاشی آشنا هستند. این هنرمندان که از بهترین و مشهورترین نقاشان فلسطینی هستند در همان سال ۱۹۸۷ با تشکیل گروهی به نام «چشم‌اندازهای نو» تلاش کردند هنر را از ابزاری صرفاً تزئینی، به ابزاری برای مقاومت و تاکید بر هویت فلسطینی تبدیل کنند.
undefined آن‌ها در پاسخ به فراخوان مبارزان برای بایکوت کالاهای اسرائیلی در جریان انتفاضه اول، تصمیم گرفتند به جای خرید از فروشگاه‌ها و برندهای اسرائیلی که در آن سرزمین به‌ناچار تنها گزینه‌ی پیش رویشان برای تهیه‌ی ابزار نقاشی بود، از مواد طبیعی در سرزمین خود همچون خاک، چوب، چرم و رنگ‌های طبیعی مانند سدر و حنا استفاده کنند. این انتخاب نه تنها یک حرکت عملی خلاقانه و نمادینی برای کاهش وابستگی به کالاهای اسرائیلی بود، بلکه بیانیه‌ای فرهنگی بود که بر پیوند عمیق مردم فلسطین با سرزمین‌شان تاکید داشت.
undefined متن کامل گزارشی از خلاقیت یک گروه هنری فلسطینی را بخوانید.
#گزارش#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۸:۱۳

thumnail
undefined #ویدئو: شعر؛ همچنان زبان مشترک جهان فارسی
undefinedundefinedروز گذشته در حاشیه دیدار تازه رئیس جمهور ایران و رئیس‌جمهور تاجیکستان، شعرهای #رودکی بهانه یک گفتگوی صمیمانه شدند.

#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۱۴

thumnail
undefined «دیوید لینچ» در سن ۷۸ سالگی درگذشت
«دیوید لینچ» کارگردان مشهور آمریکایی در ۷۸ سالگی درگذشت. مرگ #دیوید_لینچ را خانواده‌اش در بیانیه‌ای در صفحه‌ی رسمی فیسبوک او اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: ««با اندوهی عمیق، ما، خانواده او، خبر درگذشت هنرمند، دیوید لینچ را اعلام می‌کنیم. حالا که او دیگر در میان ما نیست، حفره بزرگی در این دنیا ایجاد شده است.
اما همانطور که او می‌گفت: «به دونات چشم بدوزید نه حفره‌ی وسط آن... امروز روزی زیبا با آفتابی طلایی و آسمانی کاملا آبی است.»
خانواده لینچ در پایان این بیانیه خواستار حفظ حریم خصوصی خود شده‌اند و اشاره‌ای به علت دقیق مرگ این کارگردان نکرده‌اند.
لینچ سال گذشته در گفتگویی با مجله سینمایی «سایت اند و ساند» اعلام کرده بود که به دلیل «سال‌های طولانی کشیدن سیگار» به نوعی بیماری مزمن ریوی به نام آمفیزم مبتلا شده است و این بهایی است که برای سال‌ها سیگار کشیدن باید بپردازد. 
دیوید لینچ در سال ۲۰۰۳ در یک نظرسنجی از منتقدان فیلم در سراسر دنیا که از سوی روزنامه گاردین انجام گرفت،‌ به عنوان «بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده‌ی دنیا» برگزیده شد.
undefined متن کامل خبر درگذشت دیوید لینچ را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی#سینما undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۶:۱۷

thumnail
undefined ریویو: نقد و بررسی سریال «بازی مرکب۲»، ساخته «هوانگ دونگ هیوک»
«من خیلی خسته‌ام، در حدی که باید بگم دیگه حالم از #اسکویید_گیم به هم می‌خوره.» در نگاه اول به نظر می‌رسد این جمله، از دانشجوی خسته‌ای نقل ‌قول شده که در ایام امتحانات تا پاسی از شب، مشغول تماشای فصل جدید سریال «بازی مرکب» یا «اسکویید گیم» بوده، اما واقعیت این است که گوینده‌ی این جمله «#هوانگ_دوک‌_هیوک» کارگردان سریال است که در جایی دیگر می‌گوید: «با اینکه فصل اول موفقیت جهانی چشمگیری به دست اورد اما درآمد چندانی برای من نداشت. تنها دلیلی که تصمیم گرفتم فصل دوم و سوم رو بسازم این بود که با استفاده از موفقیت فصل اول، پول دربیارم.»
undefined فصل اول «#بازی_مرکب»، به‌خاطر خط داستانی و فضای جدید و متفاوت خود، بینندگان زیادی در دنیا پیدا کرد. اما دلیل موفقیت فصل دوم هرچه باشد داستان آن نیست. این فصل از اندوخته‌ی محبوبیت فصل اول استفاده کرده و مخاطبان قبلی را به پای نتفلیکس کشانده است. به نظر می‌رسد عوامل سریال رگ ‌خواب مخاطبان قدیمی سریال‌های کره‌ای را هم در نظر گرفته‌اند و با افزایش ویژگی‌های کی‌درامایی و همین‌طور کم کردن صحنه‌های غیراخلاقی، مخاطبان قدیمی کی‌دراما را هم به جمع خود کشاندند. از طرفی جمع کردن گروهی از بازیگران و خوانندگان محبوب، باعث شده هواداران آن‌ها هم سریال را تماشا کنند. این ماجرا وقتی جدی‌تر می‌شود که شایعه‌ی حضور «کیم تهیونگ»، خواننده‌ی گروه بی‌تی‌اس، در فصل سوم منتشر می‌شود و عوامل سریال نه‌تنها آن را رد نمی‌کنند که با پاسخ‌های دوپهلو به انتظار مخاطب دامن می‌زنند. ماجرا زمانی خیلی عجیب‌تر می‌شود که اکانت‌هایی ادعا می‌کنند، لئوناردو دی‌کاپریو نیز در فصل سوم حضور دارد.
undefined متن کامل نقد و بررسی فصل دوم سریال اسکویید گیم را بخوانید.undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۷:۴۴

thumnail
undefined مهیارعیار؛ قابل قبول، در زمانه‌ی بحران‌ سریال‌سازی
undefined «#مهیارعیار» تازه‌ترین سریال صداوسیما است که از سوم آذرماه تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳ بر روی آنتن شبکه‌ی سه سیما رفت. این سریال که به کارگردانی «سیدجمال سیدحاتمی» است، در سی‌و‌سه قسمت ساخته شد که در زمان صفویه و در شهرهای یزد و اصفهان رخ می‌دهد. این سریال، سریالی است نسبتاً جذاب، آموزنده و البته با اشتباهات غیرقابل چشم‌پوشی.
undefined «مهیار عیار» داستان راهزنی را روایت می‌کند که دچار تحول روحی شده است. داستان از جایی شروع می‌شود که مهیار که اصالتی اصفهانی دارد، در شهر یزد پای چوبه‌ی اعدام می‌رود. او به‌عنوان آخرین درخواست، از داروغه‌ی شهر می‌خواهد به او اجازه دهد برای آخرین ملاقات مادرش را در اصفهان ببیند. داروغه این کار را به حساب حقه‌ی او برای فرار می‌گذارد، اما وساطت یک تاجر یزدی داستان را عوض می‌کند و اعدام تاجر به‌جای راهزن، مسیر زندگی مهیار را تغییر می‌دهد.
undefined در کل سریال «مهیار عیار» یک تجربه‌‌ی موفق برای تلویزیون در دوران بحران سریا‌ل‌سازی به حساب می‌آید. سریالی با کشش خوب که مخاطب را به شوق تماشای قسمت بعد پای تلویزیون نگه می‌دارد. شاید با اغماض بتوان گفت کارگردان سریال توانسته است یک شخصیت جدید را در تلویزیون خلق کند؛ عیاری که گره از زندگی مردم باز می‌کند.
undefined متن کامل نقد و نظری بر سریال مهیارعیار را در پرونده روزی روزگاری تلویزیون بخوانید.
#سیدجمال_سیدحاتمی#روزی_روزگاری_تلویزیون #مجله_میدان_آزادی #سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۲۰

thumnail
undefined کاغذ اخبار هنر: مهم‌ترین خبرهای هنر و ادبیات؛ دی ۱۴۰۳
undefinedدر پی ادامه‌ی آتش‌سوزی‌های لس‌آنجلس، آکادمی اسکار مهلت رای‌گیری و تاریخ اعلام نامزدهای نهایی را دو بار تغییر داد و در آخرین تاریخ قرار شد نامزدها در تاریخ ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) اعلام شوند. اما همچنان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که شاید اسکار ۲۰۲۵ برگزار نشود. برخی رسانه‌ها در آمریکا فاش کردند که آکادمی در حال مشورت با کمیته‌ای از بازیگران و فعالان طراز اول هالیوودی درباره‌ی ادامه یا عدم برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۵ است.
undefinedحاشیه‌ها، در دی‌ماه مراسم قرعه‌کشی فیلم‌های جشنواره‌ی چهل و سوم فجر برای نمایش در سینمای رسانه (برج میلاد) مشخص شد و چراغ جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳ با فیلم سینمایی «صیاد» روشن خواهد شد. اسامی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران نیز در این ماه معرفی شدند.
undefinedاقدامات فرهنگستان در دی‌ماه که مناسب کاغذ اخبار است تصحیح تاریخ درگذشت نیما یوشیج بود. پیش‌تر تاریخ درگذشت نیما را شبانگاه سیزدهم دی ۱۳۳۸ ذکر کرده‌ بودند اما در یادداشتی که اخیراً از جلال آل احمد دیده شده و زمان نگارش آن ساعت ۶ بعدازظهر پنجشنبه ۱۶ دی ماه بوده، به تاریخ و ساعت فوت نیما اشاره کرده است: «نیما دیشب مرد. دو بعد از نیمه شب: ساعت دو و ده دقیقه بود که در خانه را سخت کوبیدند...»
undefined متن کامل کاغذ اخبار هنر دی ۱۴۰۳ را بخوانید.
#کاغذ_اخبار#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۹:۲۱

مجله میدان آزادی _ کاغذ اخبار دی 1403 _ نسخه پادکست.mp3

۲۰:۰۰-۱۸.۳۲ مگابایت
undefined کاغذ اخبار هنر | نسخه صوتی(مهم‌ترین خبرهای هنر و ادبیات ؛ دی ۱۴۰۳)
undefinedدر این شماره از کاغذ اخبار، خبرهایی از سینما، ادبیات، موسیقی، نقاشی و انیمیشن می‌شنوید.

#کاغذ_اخبار#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۹:۵۰

thumnail
undefined پربازدیدترین مطالب دی ‌ماه ۱۴۰۳ سایت میدان آزادی
اولین ماه زمستان سپری شد و وقت مرور کارنامه است. در این مطلب سراغ ده مطلب پربازدیدتر ماه دی می‌رویم. در مطالب پربازدید این ماه مطالبی در باب سینما، سریال، انیمیشن و شعر و ادبیات دیده می‌شود.
در ادامه، فهرست پربازدیدترین مطالب دی‌ماه ۱۴۰۳ سایت میدان آزادی را به ترتیب میزان آمار بازدید ببینید:
۱. ریویو: نقد سریال «سوجان»، ساخته‌ی «حسین تبریزی»
۲. ریویو: نقد سریال «صد سال تنهایی»، ساخته «لائورا مورا» و «الکس گارسیا»
۳. ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «خاطرات یک حلزون»
۴. ده فیلم از بهترین فیلم‌ها با موضوع درونگرایی
۵. زیباترین هایکوهای ژاپنی در حال‌وهوای زمستان + ترجمه فارسی
۶. بهترین فیلم‌های سینمایی در حال و هوای آهستگی
۷. گزارش تصویری: «کارگاه نقد سینما» مدرسه میدان آزادی، با تدریس روبرت صافاریان
۸. گزارش تصویری: «کارگاه جستارنویسی» مدرسه میدان آزادی، با تدریس حسن صنوبری
۹. گزارش تصویری: «کارگاه نقد انیمیشن» مدرسه میدان آزادی، با تدریس راضیه ایرانشهر
۱۰. ریویو: نقد و بررسی سریال «بازی مرکب۲»، ساخته «هوانگ دونگ هیوک»
یادآوری می‌شود این آمار فقط مربوط به سایت است، سایر پلتفرم‌های فعال میدان آزادی –در تلگرام و بله و ایتا– آمار بازدید متفاوت خودشان را دارند.
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۲۰:۰۴

thumnail
undefined ۱ بهمنundefined روز گرامی‌داشت حکیم ابوالقاسم فردوسی undefined شاعر سرشناس قرن چهارم
#ادبیات#شعر#شاهنامه#فردوسی#مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۴:۳۱

thumnail
undefined ربات‌ِ حیات وحش؛ نوعی زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای هوش مصنوعی
undefined انیمیشن «#ربات_وحشی» (The Wild Robot)، محصولی علمی‌تخیلی و ماجراجویی است. این اثر در سال ۲۰۲۴ و در آمریکا تولید شد. «ربات وحشی» بر اساس مجموعه کتاب‌هایی به همین نام به قلم پیتر براون ساخته شد. البته بهتر است این مجموعه کتاب و انیمیشن را در فارسی «#ربات_حیات_وحش» ترجمه کنیم. چون شخصیت ربات داستان وحشی نیست، بلکه وارد حیات وحش شده و زمانی را در حیات وحش با حیوانات وحشی سپری می‌کند، در حالی‌که خود به تعبیری متمدن است.
undefined این انیمیشن را #کریس_سندرز نوشته و کارگردانی کرده است. سندرز سال‌ها پیش از طریق دخترش با کتاب اصلی «ربات وحشی» آشنا شده بود و بالاخره فرصتی برای اقتباس و کارگردانی این انیمیشن پیدا کرد. سندرز پیش از این انیمیشن‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» و «غارنشینان» را ساخته بود.
این انیمیشن در وبسایت IMDb امتیاز ۸٫۵ از ۱۰، در سایت راتن تومیتوز امتیاز ۸۵ درصد و در متاکریتیک امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ را به دست آورده و با این حجم از استقبال مخاطب، جزو یکی از بهترین انیمیشن‌های ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. طبق آرای منتقدان این اثر خاص، تحسین‌برانگیز و به‌یادماندنی است.
پرداختن به مفاهیم والای انسانی از جمله اتحاد با یکدیگر در برابر عامل بیرونی، حل مشکلات، تغییر دادن تاکتیک‌های دفاعی مقابل مصائب ناگهانی، منعطف بودن در میدان سختی‌های وارده و پذیرش تفاوت‌ها و تلاش برای درک چیستی و چگونگی رفتارهای متقابل دیگران، به‌طور ضمنی یا مستقیم در دیالوگ‌ها و موقعیت‌های انیمیشن گنجانده شده که دلیل خوبی برای استقبال مخاطب بزرگسال از آن است.
undefined متن کامل ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «ربات حیات وحش»، ساخته «کریس سندرز » را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی#سینماundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۸:۴۲

thumnail
undefined برنامه نمایش سینماهای مردمی چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد
undefined به گزارش مجله میدان آزادی به نقل از روابط عمومی چهل‌و‌سومین #جشنواره_فیلم_فجر ، این برنامه در جلسه دبیر جشنواره و مدیران سینماهای مردمی به تفکیک تحویل مدیران سینماهای مردمی شد و در فاصله یک هفته تا آغاز بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۳ و برای برنامه‌ریزی مناسب مخاطبان اعلام شد.
undefined شما می‌توانید برنامه و جزئیات کامل و دقیق اکران هر یک از سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر ۴۳ را به طور جداگانه در این خبر مشاهده کنید.
#خبر#جشنواره_فجر#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۰:۵۹

thumnail
undefinedمعجزه پروین: درام‌سازی برای گیشه
undefined #جشنواره‌_فیلم_فجر در چهل و دومین طلوع خود، از #معجزه‌_پروین رونمایی کرد. فیلمی سینمایی در ژانر بیوگرافی که به بخشی از زندگی شاعر زن بلندآوازه‌ی ایران #پروین_اعتصامی می‌پردازد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی #محمدرضا_ورزی تولید سال ۱۴۰۲، بیست‌ و یکمین اثر این کارگردان تاریخ‌پژوه ایرانی است که بیشتر با تله‌فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی‌اش از قاب تلویزیون شناخته می‌شود.
undefined مارال بنی‌آدم در نقش پروین، جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن و رامین ناصرنصیر در نقش ملک‌الشعرای بهار جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در این جشنواره به دست آوردند. طراحی صحنه و لباس و همچنین فضاسازی خوب دهه‌ی بیست از دیگر موفقیت‌های این #فیلم سینمایی بود که نگاه مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. اما آیا «معجزه‌ی پروین» توانست ادای دین #سینما را به مفاخر ادبی ایران به نیکی به جا آورد؟
undefined متن کامل ریویوی نقد و بررسی فیلم سینمایی پروین را در سایت مجله بخوانید.
#جشنواره_فجر#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۵۹

thumnail
undefinedریویو: نقد و بررسی سریال «امیلی در پاریس» ساخته «دارن استار»
undefined کلیشه‌ی معروف سینمایی نجات جهان از شر موجودات بیگانه و سیل و صاعقه به‌ دست کاراکتر آمریکایی، در این #سریال هم وجود دارد. امیلی در شرکت تبلیغاتی آمریکایی فعالیت می‌کند و با اینکه هیچ اطلاعاتی در زمینه‌ی مد و فشن ندارد، به فرانسه منتقل می‌شود. جایی که باید شرکت فرانسوی را بدون هیچ گونه علم و تجربه‌ی خاصی، نجات دهد. امیلی حتی یک کلمه فرانسوی بلد نیست. سریال تلاش کرده به‌دلیل اینکه همکاران امیلی به زبان مادری خود صحبت می‌کنند و لزومی نمی‌بینند که به‌خاطر یک همکار آمریکایی، به زبان دیگری صحبت کنند، حس بدی به مخاطب منتقل کند.
undefined راه‌حل این مشکل در نهایت فرانسوی یاد گرفتن امیلی نیست، چراکه فرانسوی زبان سختی نمایش داده می‌شود که ناجی قصه‌ی ما از پس یادگیری آن برنمی‌آید. همه‌ی فرانسه تحت استعمار زبان انگلیسی قرار می‌گیرند و با امیلی به انگلیسی صحبت می‌کنند که او در کشوری که وجودش هیچ آورده‌ای برای آن ندارد، غریب به نظر نرسد!
متن کامل ریویوی سریال امیلی در پاریس را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید‌.
#امیلی_در_پاریس#مجله_میدان_آزادی#هزار_و_یک_سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۵۸