عکس پروفایل مجله میدان آزادیم

مجله میدان آزادی

۵۳۹عضو
عکس پروفایل مجله میدان آزادیم
۵۳۹ عضو

مجله میدان آزادی

هنر، میدان آزادی است.
www.azadisq.com
undefined ارتباط با ادمین
@Azadi_sqart

۱۳ آبان

thumnail
undefined #ایسائو_تاکاهاتا کارگردان ژاپنی در انیمیشن سینمایی #مدفن_کرم_های_شب_تاب به یکی از بمباران‌های شیمیایی آمریکا (به شهر کوبه) و مظلومیت کودکان ژاپنی می‌پردازد بدون اینکه یک‌بار هم اسمی از آمریکا بیاورد. هنرش هم این است که به خاطر وجود همین فضای خفقان بدون تصریح به آمریکا، تاریخ انکارشده و نفرتش را آشکار می‌کند. (حال کاری نداریم که در نسخۀ دوبله‌ای که عرضه شده چندین‌بار اسم آمریکا به‌زور در دیالوگ‌ها گنجانده‌شده و این ظرافت را از بین برده.)
و اما نکته‌ی جالبی که در این یادداشت می‌خواهیم بگوییم و تا پیش از این در منابع فارسی‌زبان ندیده‌ایم موضوع جدید پوستر این انیمیشن است: شش‌سال پیش، سی‌سال پس از ساخت «مدفن کرم‌های شب‌تاب» و در سال درگذشت کارگردانش، در توئیت‌ها و رسانه‌ها خبری پیچید: دو پوستر اصلی فیلم در زمان اکران، شامل تصویر دو شخصیت اصلی انیمشن در پایین صفحه و در بالای صفحه نیز آسمان شب و ستارگان یا کرم‌های شب‌تاب هستند. حال پس از سی‌سال با زیادکردن نورصفحه مشخص‌شده کارگردان فیلم رندانه یا دردمندانه، در آن بخش سیاه بالای پوستر، تصویر هواپیمای آمریکایی را هم قرارداده، اما آن بخش را آنقدر تیره و تاریک کرده تا هواپیما پنهان‌شود. همچنین با پرنور شدن صفحه و مشخص‌شدن هواپیما، کرم‌های شب‌تاب حالتی استعاری پیدا می‌کنند و می‌توانند در نظر  بیننده به عنوان شعله‌های بمب آتش‌زا تفسیر شوند. تاکاهاتا با این کار، پیامی را برای نسل‌های آینده کشور و اثرش فرستاده که حتی اگر هواپیما به صورت واضح هم در پوستر می‌آمد مخابره نمی‌شد: پیام رنج، نفرت و مظلومیت؛ در عین ترس، خفقان و اسارت.
undefined متن کامل نقد و بررسی انیمیشن مدفن کرم‌های شب‌تاب را بخوانید.
#مجله‌_میدان_آزادی#انیمیشن
undefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۰۲

thumnail
undefinedفهرست: ۱۰ دانش‌آموز به‌یادماندنی‌ سریال‌های تلویزیونی ایران
undefined با دوستی در مورد اینکه چرا «هری پاتر» را از «ارباب حلقه‌ها» بیشتر دوست داریم صحبت می‌کنیم. از هر طرف که نگاه می‌کنیم، «هری پاتر» وام‌دار «ارباب حلقه‌ها»ست. بعد از بالا و پایین کردن فراوان به این نقطه می‌رسیم: «شاید به‌خاطر روح مدرسه‌ایِ داستان هری پاتر است. تالکین همه چیز دارد ولی مدرسه ندارد.» شاید علتش همین باشد. «مدرسه» و «دانش‌آموز بودن» تجربه‌ی ‌مشترک همه‌ی ‌انسان‌های عصر حاضر است و در هر اثری بیاید باعث هم‌‌ذات‌پنداری می‌شود. اگر خوب دقت کنیم خیلی از آثار محبوب و به‌یادماندنی دانش‌آموزمحور‌ند؛ از «نیکولا کوچولو» گرفته تا «انجمن شاعران مرده». در این یادداشت به مناسبت روز دانش‌آموز در مورد دانش‌آموزهای به‌یادماندنی تلویزیون ایران نوشته‌ایم که هر یک از ما به نوعی با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کرده‌ایم.
undefinedشاید بتوانیم نماد دانش‌آموزترین شخصیتِ تلویزیون ایران را «مجید» بدانیم. مجید که عاشق کلاس انشا است. مجید که از درس پرسیدن معلم ریاضی می‌ترسد. مجید که همیشه با ناظم مدرسه درگیر است. می‌خواهد ملخ بخورد که ذهنش خوب کار کند و امتحان‌هایش را خوب بدهد. مجید که سربه‌هوا و بازیگوش است و در آسمان‌ها سیر می‌کند و سقف مدرسه برایش کوتاه است و هر بار ما را یاد خودمان می‌اندازد که ترسیده‌ایم، شعر گفته‌ایم و ازمان تعریف کردند یا توی ذوق‌مان زدند، امتحان داشته‌ایم و‌دنبال بهانه‌های جورواجور بودیم که درس نخواندن‌مان را توجیه کنیم و هر بار مجید را دیده‌ایم با او همراهی کرده‌ایم و خندیده‌ایم.

undefined به مناسبت روز دانش‌آموز متن کامل به‌یادماندنی‌ترین دانش‌آموزان سریال‌های تلویزیون ایران را بخوانید.
#فهرست_آثار #مجله_میدان_آزادی #سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۴:۲۳

۱۴ آبان

thumnail
undefined هفتمین اپیزود پادکست «رادیو خرمالو» منتشر شد
undefined پادکست «رادیو خرمالو» سلسله پادکست‌هایی است که با نگاهی ویژه به کتاب، برای نوجوانان و با موضوع رمان نوجوان همزمان با آغاز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ منتشر شده و تا کنون ادامه یافته است. اکنون هفتمین شماره از پادکست #رادیو_خرمالو با نویسندگی و اجرای معصومه توکلی -نویسنده، منتقد کتاب‌ و مدرس کتابخوانی- منتشر شد.
undefined #معصومه_توکلی در هفتمین شماره از پادکست رادیو خرمالو، قصه‌هایی از چهارگوشه‌ی دنیا معرفی می‌کند با این توضیح که بستگی دارد کجا را گوشه‌ی دنیا ببینید؛ نویسنده‌های این قصه‌ها لزوما اهل همان‌جایی نیستند که داستان در آنجا اتفاق می‌افتد اما توانسته‌اند اثری بنویسند که وقتی شما می‌خوانید می‌توانید با قاطعیت بگویید سفری به آن گوشه‌ی دنیا داشته‌اید.
undefined شما می‌توانید هفتمین اپیزود پادکست رادیو خرمالو را از اینجا گوش کنید.
#مجله_میدان_آزادی#ادبیات_کودک_و_نوجوانundefinedundefinedundefined@azadisqart

۶:۵۷

thumnail
undefined یادداشت: آیا گسترش سکوهای نمایشی مخاطب تلویزیون و سینما را کم می‌کند؟
undefined باید بپذیریم که مخاطب به‌دنبال موضوع جذاب و فرم هنری با ارزش‌های زیباشناسانه است و اگر یک اثر نمایشی واجد این دو وجه نباشد، به‌طور طبیعی او را دلسرد می‌کند. حالا اگر یک فیلم سینمایی یا یک #سریال تلویزیونی نتواند مخاطبش را راضی کند، طبیعی است او راه دیگری برای برطرف کردن «نیاز تصویری» خود پیدا خواهد کرد؛ نیازی طبیعی و بدیهی مثل غذا خوردن و نفس کشیدن. انسان سده‌ی بیست‌ و یکم نمی‌تواند بدون تصویر سر کند.
undefined پس حالا که نیاز تصویری امری طبیعی و بدیهی است، مخاطبی که نتواند نیاز بصری‌اش را با تلویزیون برطرف کند، راه دیگری پیدا می‌کند و اینجاست که وجود سکوهای نمایشی که اقدام به پخش فیلم سینمایی و سریال‌های سکوهای مختلف جهان می‌کنند که اصولاً هم ساختار جذابی دارند و موضوع هیجان‌انگیزی را دستمایه‌ی ساخت قرار داده‌اند، مخاطب را شیفته و «پاگیر» می‌کنند.
undefined متن کامل این یادداشت را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#هزار_و_یک_سریال#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۴۹

۱۵ آبان

thumnail
undefined اپیزود دوم «رادیو رازآلو» منتشر شد
🪄 اپیزود دوم «رادیو رازآلو» در حال‌‌و‌هوای داستان‌های «هزارویک شب» با ماجراهایی از سرزمینی که پادشاهش هر روز صبح همسرش را می‌کشد و هر شب همسر جدیدی اختیار می‌کند در پادگیرها منتشر شد.
undefined شاید با خودتان بگویید این #داستان ربط خاصی هم به #ادبیات فانتزی ندارد و تنها مجموعه‌ای از افسانه‌های کهن است. بله! «هزار و یک شب» فانتزی به معنای جریان مدرن تخیلی محسوب نمی‌شود ولی شاید اگر بشنوید این کتاب چه مسیری را از حدود هزار سال پیش تا الان طی کرده، به کدام کشورها سفر کرده و روی چه خرده‌فرهنگ‌هایی تاثیر دوسویه داشته است، دیگر نتوانید از اهمیت و تاثیرش بر ادبیات فانتزی مدرن چشم‌پوشی کنید.
undefined متن کامل خبر را اینجا بخوانید. همچنین می‌توانید #رادیو_رازآلو را با یک کلیک در لینک‌ زیر بشنوید:
کست‌باکس رادیو رازآلو
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۸:۳۸

thumnail
undefined فهرست: ۱۰ تک‌نوازی پیانو از بهترین آهنگ‌های آندره آرزومانیان
#آندره_آرزومانیان یکی از بهترین نوازندگان پیانوی کشورمان بود که با سبک ویژه نوازندگی‌اش توجه‌ها را به خود جلب کرد و سال‌ها در بسیاری از آلبوم‌های #موسیقی نوازندگی پیانو را به عهده داشت. در این مطلب ۱۰ قطعه از بهترین تکنوازی‌های او را به بهانه ۱۵ آبان، هشتادمین زادروز این پیانیست ایرانی ارمنی‌تبار برای شما گلچین کرده‌ایم.
undefined بهترین تکنوازی‌های آندره آرزومانیان را در سایت میدان آزادی بشنوید.
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۵۶

مجله میدان آزادی
undefined undefined فهرست: ۱۰ تک‌نوازی پیانو از بهترین آهنگ‌های آندره آرزومانیان #آندره_آرزومانیان یکی از بهترین نوازندگان پیانوی کشورمان بود که با سبک ویژه نوازندگی‌اش توجه‌ها را به خود جلب کرد و سال‌ها در بسیاری از آلبوم‌های #موسیقی نوازندگی پیانو را به عهده داشت. در این مطلب ۱۰ قطعه از بهترین تکنوازی‌های او را به بهانه ۱۵ آبان، هشتادمین زادروز این پیانیست ایرانی ارمنی‌تبار برای شما گلچین کرده‌ایم. undefined بهترین تکنوازی‌های آندره آرزومانیان را در سایت میدان آزادی بشنوید. #مجله_میدان_آزادی undefinedundefinedundefined @azadisqart

پاییز، پاییز، پاییز- آلبوم پاییز طلایی_2.mp3

۰۴:۰۶-۳.۷۱ مگابایت
undefined «پاییز، پاییز، پاییز»
آلبوم: پاییز طلایینوازنده‌ی پیانو: آندره آرزومانیان
undefined سایر تکنوازی‌های این هنرمند را در سایت میدان آزادی بشنوید
#موسیقی#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۴:۲۷

۱۶ آبان

thumnail
undefined ویدئو: ترانه اقتباسی جولیا پطرس برای سید حسن نصرالله + ترجمه فارسی
سال ۲۰۰۶، پس از جنگ ۳۳ روزه که خاک و مرز لبنان با همت حزب‌الله لبنان و رهبری شهید آزادی و آزادگی و فرماندۀ بزرگ «سید حسن نصرالله» برای همیشه از چنگ قصابان غاصب صهیونیست آزاد شد، انتشار ترانه‌ای جهان عرب را تحت تاثیر قرار داد. این آهنگ را خانم «جولیا پطرس» خوانندۀ مسیحی سرشناس لبنان در ستایش مجاهدان حزب الله و با اقتباس از سخنان خود سیدحسن نصرالله خواند. در حقیقت ماجرا این است که #جولیا_پطرس یکی از سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله را به شعر وموسیقی تبدیل می‌کند و اجرا می‌کند.اما ماجرای آن سخنرانی چه بود؟
undefined ویدئوی باکیفیت را اینجا ببینید.
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۳۹

۱۷ آبان

thumnail
undefined پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فیلم صبحانه با زرافه‌ها
دومین اثر سینمایی #سروش_صحت که اولین بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد، از چهارشنبه ۹ آبان در سینماهای سراسر کشو به نمایش درآمد. به همین مناسبت، تمام مطالبی که پیش از این در مجله میدان آزادی درباره نقد، بررسی و تحلیل این اثر منتشر کرده بودیم را در این بسته‌ی سینمایی برای شما گردآوری کرده‌ایم.
۱. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»، ساخته «سروش صحت»
۲. ریویو: نقد و نظری به فیلم «صبحانه با زرافه‌ها»، ساخته «سروش صحت»
۳. یادداشت: سروش صحت و مغالطه «کوچک‌نمایی» و «بزرگ‌نمایی» در «صبحانه با زرافه‌ها»
#صبحانه_با_زرافه‌_ها#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۸:۴۴

۲۰ آبان

thumnail
undefined بایکوت اسرائیل توسط ادبیات
undefined بیش از یک‌هزار نویسنده با آغاز یک بایکوت گسترده علیه ناشران اسرائیلی، مخالفت خود را با سلب مالکیت فلسطینیان به دست اسرائیل اعلام کردند. نویسندگان برنده جایزه نوبل عبدالرزاق قورنه و انی ارنو و چهره‌های مطرح ادبیات جهان همچون سالی رونی، ریچل کوشنر و آرونداتی روی از امضاکنندگان اولیه‌ی این بیانیه هستند.
این نویسندگان در بیانیه‌ای متعهد شده‌اند با ناشران، جشنواره‌ها یا انتشارات موسسات فرهنگی رژیم صهیونیستی که «همدست در نقض حقوق فلسطینی‌ها هستند» همکاری نکنند.
undefined در این بیانیه آمده است: «اسرائیل غزه را زیست‌ناپذیر کرده است. شمار دقیق فلسطینیان کشته شده از اکتبر (۲۰۲۳) تاکنون مشخص نیست زیرا اسرائیل تمامی زیرساخت‌ها، از جمله امکانات آمارگیری و دفن کشته‌شدگان را نابود کرده است. با این حال، می‌دانیم که #اسرائیل بیش از 43 هزار فلسطینی را از اکتبر تاکنون در غزه کشته است و این بزرگ‌ترین جنگ علیه کودکان در قرن حاضر به دنبال ۷۵ سال آوارگی، پاکسازی قومی و آپارتاید است.
ما نقشی داریم که باید ایفا کنیم. ما نمی‌توانیم با وجدان راحت با مؤسسات اسرائیلی بدون بررسی رابطه آن‌ها با آپارتاید و کوچ اجباری (فلسطینیان) همکاری کنیم.»
undefined خبر قطع همکاری بیش از هزار نویسنده مطرح جهان با اسرائیل را در سایت میدان آزادی بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی#اخبار#ادبیاتundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۱:۲۰

thumnail
undefined تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار فئودور داستایفسکی
روسیه‌ی قرن نوزدهم، جایی است که در آن رمان‌نویس و شاعر جای خالی فیلسوف را پر می‌کند. دورانی که در آن مدرنیست‌ها و اسلاودوست‌ها با هم در چالش‌اند و هر کدام به‌دنبال راه نجاتی برای روسیه‌ی بحران‌زده. یکی طرف‌دار غربی شدن است و دیگری طرف‌دار بازگشت به اصالت روسی. در این زمانه است که #فیودور_میخائیلوویچ_داستایِفسکی پا به عرصه‌ی وجود گذاشت و شد یک داستان‌نویس فیلسوف‌مآب.
undefined داستایفسکی‌ها خانواده‌ی شادی نبودند؛ وجود پدری سخت‌گیر و بدخلق باعث می‌شد در هراسی دائمی زندگی کنند. هرچند مادر خانواده آن‌قدر ظریف و مهربان بود که پناه فرزندانش باشد، اما این روزنه‌ی آرامش هم خیلی زود مسدود شد و مادرشان از دنیا رفت. او در یادداشت‌های دوران نوجوانی‌اش از احساس جداافتادگی‌اش از دیگران می‌گوید؛ او نوشته است: «من تنها هستم و آن‌ها همه با هم‌اند.»
فیودور از آنجایی که مدام مقروض و بی‌پول بود دست به کار ترجمه‌ی «اوژنی گرانده» اثر بالزاک شد. غوطه خوردن در جهان داستان او را هوایی کرد و وقتی به خودش آمد، دید که داستانی نوشته با عنوان «مردم فقیر»؛ داستانی که بسیار مورد توجه ویساریون بلینسکی قرار گرفت و همو بود که نام داستایفسکی را در محافل ادبی بر سر زبان انداخت.
undefined فردا سالروز تولد داستایفسکی، نویسنده‌ی بزرگ روسی است. به همین مناسبت تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار فئودور داستایفسکی را در سایت میدان آزادی بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی#ادبیاتundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۹:۳۲

۲۱ آبان

thumnail
undefined نامه دیده نشده نیما یوشیج به مادرش
undefined انسان‌ها در کمتر جایی به اندازه نامه‌های‌شان این اندازه صریح، صادق، صمیمی و واقعی نمایان می‌شوند، به همین خاطر، نامه یکی از بهترین آینه‌هایی است که می‌توان چهره‌ی انسان‌ها را در آن تماشا کرد. #نیما_یوشیج از کسانی است که علاوه بر شعرها و سایر نوشته‌های ادبی‌اش، گنجینه‌ی بزرگی از نامه‌ها از خود به یادگار گذاشته است.
پدر نیما به انقلابیون پیوسته است. اما مادر و خواهران نیما در زندگی اشرافی خود در تهران بسر می‌برند. آنها می‌خواهند نیما را وادار کنند تا به اداره برود و فکل بزند و اشرافی جلوه کند. اما خبر از درون نیما ندارند و روح سرگشته او را نمی‌شناسند. اما نیمای انقلابی از شهر می‌گریزد و به انقلابیون جنگل می‌پیوندد. او در چهارم اسد سال ۱۳۰۰ نیما برای مادرش می‌نویسد...
undefined متن کامل نامه‌ی دیده نشده‌ی نیما یوشیج به مادرش را در سالروز تولد او بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۵۲

thumnail
undefined تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار مصطفی عقاد
undefined #مصطفی_عقاد، سال ۱۹۶۲ یعنی در ۳۲ سالگی که فعالیتش در سینما را شروع کرده بود به تماشای «لورنس عربستان» نشست. او وقتی «عمر شریف» را دید که با لباس عربی و سوار بر اسب از دل یک صحرا به سمت دوربین می‌تازاند، احساساتش به شدت برانگیخته شد. چه بسا که در این طغیان احساسات، عقاد به این اندیشید که اگر آن صحراهای خشک و خالی این ظرفیت هنری و بصری را داشته‌اند که از کسی مانند توماس ادوارد لورنس که جاسوسی انگلیسی بود یک قهرمان بسازند، پس چرا جای قهرمانی با شمایل خود مسلمانان و ساکنان این صحرا بر پرده سینما خالی است؟
undefined از طرفی او یک میراث پدری داشت که برایش بسیار مهم و تاثیرگذار بود. خاستگاه عقاد از یک خانواده‌ی مذهبی و درس‌خوانده در حلب سوریه بود. روزی که او خاک سوریه را به مقصد آمریکا ترک می‌کرد، پدرش به همراه ۲۰۰ دلار پول، یک قرآن به او داد و گفت این تنها کاری است که می‌تواند برای مصطفی بکند. فکر ادای دین به این میراث پدر همیشه با عقاد بود. او در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست گفته‌ بود: «من خودم مسلمان بودم که در غرب زندگی می‌کردم، احساس می‌کردم که این تکلیف و وظیفه‌ام است که حقیقت اسلام را بگویم». حالا عقاد خود فرزندانی داشت از مادری آمریکایی که در دل جامعه‌ی آمریکا زندگی می‌کردند. جامعه‌ای به شدت متکی بر تماشا و تصویر و حس بینایی. عقاد دوست داشت برای فرزندانش میراثی تصویری از حقیقت بدون تحریف دین اسلام باقی بگذارد.
و تمام چیزهایی که گفته شد بستر این شد که مصطفی عقاد اولین فیلم بلندش را بسازد «الرسالة» یا «محمد رسول‌الله».
undefined متن کامل تک‌نگاری مصطفی عقاد را در سالروز ترور این هنرمند بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی#سینماundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۶:۵۷

۲۲ آبان

thumnail
undefined عاشقانه‌های «هزار و یک شب» به انتخاب محمود دولت‌آبادی
undefined #محمود_دولت‌_آبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی کتاب جدید خود که در انتشارات «وزن دنیا» منتشر خواهد شد، گفت: «این قصه‌ها به‌رغم قصه‌های طولانی «هزارویک‌شب» که هر قصه در چندین شب خوانده می‌شود، قصه‌های کوتاهی بوده و مناسب این است که آدم هر شب قصه‌ای را بخواند.»
undefined دولت‌آبادی درباره‌ی اینکه هدفش انتشار گزینی به‌عنوان کتاب بالینی است، خاطرنشان کرد: «آورده‌اند که...» برای جوانان خوب است. کتابی که جوانان اندک‌اندک با #ادبیات و فرهنگ منطقه آشنا شوند صرفاً برای اینکه بالینی باشد، نبود. من گفتم این کتاب می‌تواند کتاب بالینی هم باشد.
undefined متن کامل خبر را اینجا بخوانید.
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۵۷

۲۳ آبان

thumnail
undefined فهرست: کتاب‌های اهدائی رهی معیری به کتابخانه مجلس شورای ملی
undefined کتابخانه در دنیای شاعران و نویسندگان، بیشترین سرمایه و اندوخته‌‌ایست که با آن اندیشه‌ی خود را ورز داده‌اند. برای همین همچون گنج آن را نگه می‌دارند تا به سر منزل مقصود برسانند. بعضی از شاعران همانند رهی معیری اکثر کتاب‌های کتابخانه‌ی خود را چنان با دقت خوانده‌اند که در کنار تمام صفحات کتاب، رد حاشیه‌نویسی‌های آنان را می‌توان دید. شاعران و نویسندگانی که سرنوشت این برگ‌های اندیشه‌ساز برایشان مهم بود، در انتهای عمر خویش که تمام بهره‌ی خود را از آن‌ها برده بودند، به دنبال مکانی تازه برای زیستن و ادامه یافتن مسیر بودند.
undefined #رهی_معیری کتابخانه‌ای غنی داشت که در انتهای عمر خویش، ۲۳ نسخه‌ی خطی از دیوان شاعران و جُنگ اشعار و ۱۶۶۲ جلد کتاب چاپی ادبی را به کتابخانه‌ی مجلس شورای ملی اهدا کرد تا همه بتوانند از این گنجینه‌ی ادبی بهره‌مند شود. در سال ۱۳۴۸، هنگام ریاست عبدالله ریاضی در مجلس شورای ملی، جلد هجدهم فهرست کتابخانه به تالیف فخری راستکار، به کتاب‌های اهدائی رهی معیری اختصاص دادند. در همین راستا و در آستانه‌ی روز کتاب و کتابخوانی و سالروز درگذشت رهی معیری، در نظر داریم برای اولین‌بار فهرست کتاب‌های اهدائی این شاعر نام‌آشنای معاصر را به طور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر کنیم.
undefined متن کامل فهرست کتاب‌های نفیس اهدائی رهی معیری را خوانید.
#مجله_میدان_آزادی#فهرست_آثارundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۶:۱۱

۲۴ آبان

thumnail
undefined #ویدئو
undefined هدیه مجله میدان آزادی به کتاب‌بازها!
به بهانه روز کتاب و کتابخوانی در هفتمین قسمت #قاب_خاطره به‌یادماندنی‌ترین سکانس‌های مرتبط با کتاب‌‌ها و کتاب‌ خواندن را برای شما گردآوری کرده‌ایم و شما را به تماشای این ویدئو دعوت می‌کنیم.
undefined ویدئو با کیفیت بهتر اینجاست.
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۹:۵۶

thumnail
undefined فهرست: ده شعر از بهترین غزل‌های رهی معیری
ای چشم رهی سویت کو چشم رهی‌جویت؟روی از من سر گردان شاید که نگردانی
undefined محمد حسن معیری متخلص به رهی شاعر معاصر #ادبیات فارسی، در ۱۰ اردیبهشت ۱۲۸۸ در خانواده‌ای اهل هنر و با اصالت در تهران متولد شد. #رهی_معیری اولین #شعر خود را در ۱۳ سالگی سرود و از میان قالب‌های شعری مختلف به غزل علاقه‌ی بیشتری داشت. او در سبک شاعری خود، از سعدی بیش‌تر از شاعران دیگر تاثیر پذیرفته است. رهی معیری در انجمن‌های مختلفی مانند انجمن ادبی حکیم نظامی و فرهنگستان و انجمن موسیقی ایران عضویت داشت و بیشتر اشعارش در مجله‌ها و روزنامه‌های ادبی آن دوران مانند باباشمل و تهران منتشر می‌شد. سرانجام در سال ۱۳۴۷ در حالی که تنها ۵۹ سال داشت در اثر بیماری درگذشت. رهی معیری علاوه بر شعرسرایی، به ترانه‌سرایی و تصنیف‌سرایی هم علاقه داشت و آثاری خلق کرد که خوانندگان معروفی همچون غلامحسین بنان و محمدرضا شجریان و... به استقبال این تصنیف‌ها رفتند و باعث شهرت بیش‌تر آن‌ها شدند. در این یادداشت سعی داریم تا ده غزل از دلنشین‌ترین غزل‌های رهی معیری را با شما بخوانیم.
undefined متن کامل فهرست ده غزل زیبا و خواندنی از رهی معیری را در سالروز درگذشت این شاعر بخوانید.
#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۴:۴۳

thumnail
undefined شاعری در حضور پروانگی‌های مقدس
undefined #بیژن_نجدی شاعری‌ است که واژه‌هایش را به سبزی برنجزارهای گیلان پیوند زده و با کلماتی به‌دقت نقش بال پروانه‌ها شعر می‌سراید؛ و بیانی دارد به صراحت و ابهامِ مرگ. مردی که پروانه، همسر او بود و لاهیجان، پناه امنش. در آغاز، او را از زبان خودش بخوانیم:
«بیژن نجدی هستم؛ متولد خاش (در سیستان و بلوچستان). گیله‌مرد هم هستم. متولدِ خاشِ ۱۳۲۰، سالی که جنگ جهانی دوم تمام شد. یک دختر و یک پسر دارم. اسم همسرم پروانه است. او می‌گوید، او دستم را می‌گیرد، من می‌نویسم.»
نجدی سال‌ها معلم دبیرستان‌های لاهیجان بود و در سال‌های جنگ مدتی به جبهه هم اعزام شد. به همین دلیل، در #شعر او ردی از تن‌پوشِ شهیدانِ ایران، به‌ جا مانده است.
undefined متن کامل یادداشت مروری بر هستی‌شناسی در شعر بیژن نجدی را در زادروز این هنرمند بخوانید.
#بیژن_نجدی#مجله_میدان_آزادی#ادبیاتundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۷:۵۶

۲۷ آبان

thumnail
undefined ده کاریکاتور برتر از ده کشور جهان با موضوع کتاب و کتابخوانی
undefined «#کارتون_کتاب» جشنواره‌ایست بین‌المللی با موضوع کتاب، که با هدف توسعه‌ی کتابخانه‌ها، ترویج کتابخوانی و ایجاد لذت در مطالعه، توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورمان و با همکاری خانه‌ی کاریکاتور ایران برگزار می‌گردد. دبیر این جشنواره سید مسعود #شجاعی_طباطبایی -کارتونیست و کاریکاتوریست سرشناس است. کارتون کتاب شاخه‌ای از هنر کاریکاتور است که با تمرکز بر دنیای کتاب، به ما می‌گوید که خواندن چقدر لذت‌بخش و آموزنده است.
undefined ۱۴آبان «دوسالانه‌ی کارتون کتاب» برگزیدگان خود را در چند رشته معرفی کرده است. اما ما نیز در تحریریه مجله میدان آزادی ده اثر برتر شرکت‌کننده در این جشنواره چه از نظر تکنیک و چه از نظر ایده را برگزیدیم که -اگر جسارت نباشد!- با برگزیدگان هیئت محترم داوران کاملا متفاوت است! همچنین در این فهرست سعی کردیم از هر هنرمند و هر کشور فقط یک اثر را قرار بدهیم تا تنوع فهرست و گستره جغرافیایی‌اش بیشتر شود. به جز این ده اثر، بیست اثر ارزشمند دیگر (مجموعه سی اثر) را هم می‌توانید در بخش گالری همین مطلب ببینید.
undefined فهرست بهترین کاریکاتورهای ششمین دوسالانه کارتون کتاب را در سایت مجله میدان آزادی تماشا کنید.
#مجله_میدان_آزادی#کاریکاتورundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۶:۵۵

۳۰ آبان