عکس پروفایل مجله میدان آزادیم

مجله میدان آزادی

۵۴۸عضو
عکس پروفایل مجله میدان آزادیم
۵۴۸ عضو

مجله میدان آزادی

هنر، میدان آزادی است
www.azadisq.com
جهت ارتباط با ادمین:@azadisqartadmin

۱۰ شهریور

thumnail
تا گل غربت نرویاند بهار از خاک جانمبا خزانت نیز خواهم ساخت خاکِ بی‌خزانم!
گرچه خشتی از تو را حتی به رویا هم ندارمزیر سقف آشنایی‌هات می‌خواهم بمانم
بی‌گمان زیباست آزادی ولی من چون قناریدوست دارم در قفس باشم که زیباتر بخوانم
محمد علی بهمنی در زمانه‌ای که بعضی دوران غزل را تمام شده عنوان می‌کردند، در کنار حسین منزوی، هوشنگ ابتهاج و سیمین بهبهانی و کسانی دیگر، پای غزل ماند تا آن را چون ودیعه‌ای الهی به آیندگان بسپارد، او کوشید تا در زمانه‌ی بی‌های‌و‌هویِ لال‌پرست، لحظه‌لحظه‌ی خود را شاعرانه شرح دهد.
در این زمانه‌ی بی‌های‌و‌هوی لال‌پرستخوشا به حال کلاغان قیل‌و‌قال‌پرست
چگونه شرح دهم لحظه‌لحظه‌ی خود رابرای این همه ناباور خیال‌پرست؟
به شب‌نشینی خرچنگ‌های مردابیچگونه رقص کند ماهی زلال‌پرست؟
بهمنی از تبار غزل‌های سهل و ممتنع بود و شعرهایش رستاخیزهایی در زبان امروز:
من از تبار غزل‌های سهل و ممتنعمکه هر که گوش سپرده ست از برم کرده ست
 
من زنده‌ام هنوز ...
در ادامه با اندوهی که در غم از دست دادن استاد محمدعلی بهمنی، قلبمان را در مشتش گرفته و می‌فشارد و با زمزمه‌ی این مصرع تسکین‌دهنده از او که «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» ده غزل عاشقانه‌ی برتر محمدعلی بهمنی را مرور می‌کنیم.
متن کامل فهرست بهترین عاشقانه‌های محمدعلی بهمنی را بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی #فهرست_آثار #مجله_میدان_آزادی #شعرundefinedundefinedundefined@Azadisqart

۱۸:۲۵

۱۲ شهریور

thumnail
undefinedسرمقاله: «من زنده‌ام هنوز و غزل ...» پرونده‌پرتره‌ای برای محمدعلی بهمنی
۹ شهریور با درگذشت اندوه‌بار محمدعلی بهمنی، آخرین حلقه‌ی سلسلۀ طلایی غزل معاصر هم گسست. نسلی طلایی که با محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار آغاز شد و با شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج (سایه)، حسین منزوی، منوچهر نیستانی، نوذر پرنگ، سیمین بهبهانی و نیز محمدعلی بهمنی ادامه پیدا کرد. بهمنی هشتاد و دو سال عمر کرد و از این روی شاید رفتنش نباید چندان حس دریغ و حسرت برای ما داشته باشد، حال آنکه هر شاعر و شعردوست و غزل‌آشنایی از این واقعه اندوهناک و متاثر است، پس علت اصلی دریغ و حسرت در به پایان رسیدن آن نسل و سلسله‌ی طلایی و آن شاعرانگی اصیل و کم‌نظیر است.
با درگذشت زنده‌یاد استاد محمدعلی بهمنی در تحریریه مجله میدان آزادی تصمیم گرفتیم مطالب قبلی‌ای که در گذشته درباره ایشان و شعرشان منتشر کرده بودیم را با افزودن مطالبی تازه تبدیل به یک پرونده مفید و مختصر کنیم تا ادای دینی کرده باشیم به غزل‌سرای بزرگ سرزمینمان و پنجره‌ای باشیم برای مخاطبانی که می‌خواهند درباره او بیشتر و کامل‌تر بدانند.
متن کامل سرمقاله‌ی پرونده پرتره‌ محمدعلی بهمنی را بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۴:۵۰

thumnail
بهمنی در کتاب «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، آینه‌ی تمام‌نمای یک انسان با تمام وجوه گوناگون زندگی‌ست که حرف‌های برآمده از عمق وجودش را با زبانی به سادگی سخن‌گفتن با آدم‌های ساده و غیرشاعر، بیان می‌کند. او تمام زندگی را با تمام ابعاد و مناظرش می‌بیند. تفکر و تدبر در خویشتن، رویکردی به گذشته و خاطرات کودکی، نگاه اجتماعی و انسانی، عشق، رنج، تنهایی، غم، شادی، امید و ناامیدی... و در قلب این کتاب عاشقانه‌ای به یادماندنی از او درج شده که بیت مطلع آن زبان‌حال بسیاری از عاشقان است:
لبت نه گوید و پیداست می‌گوید دلت آریکه این‌سان دشمنی یعنی که خیلی دوستم داری
این کتاب وزین و اثرگذار که در سالِ پایانی دهه‌ی شصت به دنیای کم‌رنگ غزل، جلوه و جلایی دوباره بخشید، با هفتادویک غزل و چهار مثنوی کوتاه، به غزلی در داغ‌یاد مهدی اخوان ثالث ختم می‌شود:
ابرهای خبر، این بار چه بارانی بودسخت سردم شده، این سوز، زمستانی بود
اما شگفتا از «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» که با غزلی کوتاه در تأکید روی «زندگی» آغاز می‌شود و پس از بیست وهشت غزل، خطاب به «مرگ» خاتمه می‌یابد:
خلاصه‌تر بکن ای مرگ داستانم راکه خسته‌تر نکنم گوش دوستانم را
متن کامل یادداشت میراث محمدعلی بهمنی برای غزل و غزل نو را بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azasisqart

۶:۵۷

thumnail
نویسنده خدای داستان خود است. اگر با این قاعده بخواهیم قضاوت کنیم، تالکین باید ارو ایلوواتار باشد. خدای یگانه‌ای که جهان آردا را از نغمه‌ای عمیق آفرید. نغمه‌ای که مانند عقول ده‌گانه‌ی سهروردی از مجرای آینور (مقدسان) پایین چکید تا به آردا رسید. خلقت در جهان تالکین این‌گونه است؛ پر از استعاره و اشاره به چیزی فراتر از داستان.
او کتاب‌های مهمی نوشت و میراث عظیمی بر جا گذاشت. هرچند دستاوردهای او تنها به کتاب‌هایش محدود نمی‌شود، اما پل میان ما و او همین کتاب‌ها هستند. پیش از همه، کتاب «هابیت» منتشر شد. داستان هابیت کوچکی که اولین بار از گودال گرم ‌و نرمش بیرون جهید و به کشف جهان پرداخت. چنان جسارتی که همه‌ی هم‌نوعانش او را دیوانه می‌پنداشتند، یا دست‌کم عجیب می‌دیدندش. هم اوست که حلقه‌ی قدرت را از گودال‌های عمیق بیرون می‌کشد و آغاز تمام ماجراها می‌شود.

متن کامل تک‌نگاری جان رونالد رول تالکین را در سالروز درگذشت این نویسنده ارباب حلقه‌ها و هابیت بخوانید.
#تالکین#جان_رونالد_رول_تالکین#مجله_میدان_آزادی #ادبیات#کتابundefinedundefinedundefined@Azadisqart

۱۹:۱۴

۱۳ شهریور

thumnail
نگاه شاعرانه‌ی بهمنی به زندگی و آنچه پیرامونش بود از ویژگی‌های خاص اوست. محمدعلی بهمنی نسلی را با زبان ساده و روان و مفاهیم عاشقانه و انسانی به شعر نزدیک کرد اما تا به حال اندیشیده‌ایم که مرگ در نظر او چگونه بود و نگاه شاعرانه‌ی او چگونه این واقعیت زندگی را توصیف می‌کرد؟ آنچه در ادامه می‌خوانید روایتی است از چگونگی نگاه او به مرگ که در کتاب «روزگار من و شعر» در میان ۶۳ روایت از او به زبان خودش، می‌درخشد:
«اینکه انسان گاهی دوست دارد بمیرد نتوانستنی است که برای هنرمند، معنا ندارد. هنرمند با هنرش هستی‌ست و نیستی، راهی به جهان او ندارد. اینکه من در همین شعر اندیشیده‌ام «اینکه تا کی در صف این انتظارم خوب نیست»، جاذبه‌ای درونی‌ست که من را می‌کشاند؛ خواسته‌ی خودم است نه خواسته‌ی هنر. من بارها در فراموشی افتاده‌ام؛ گاه صبح‌ها که از خواب بیدار شده‌ام و خودم را نمی‌شناخته‌ام، نمی‌دانسته‌ام کجایم؛ اسمم را فراموش می‌کردم؛ مرگ برای من اینگونه است؛ روزی که کسی نامی از من یاد نیاورد، نداند کجا بوده‌ام و به کجا رفته‌ام!»
متن کامل روایت محمدعلی بهمنی از مرگ را بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۷:۱۷

thumnail
این تقابل‌ها ریشه‌ی فکری هم داشت؛ گرچه تورگنیف با انتشار «شکارچی در سایه‌روشن» از خودش تصویری از یک انسان‌دوست وطن‌پرست ساخت، اما آنچه از یک نگاه کلی به زندگی و خط فکری او مشخص می‌شود این است که او تقریباً از دوران جوانی دیگر روسیه را دوست نداشته است. گرچه مدت خیلی کوتاهی به‌خاطر مقاله‌ای که درباره‌ی گوگول نوشته بود زندانی شد، اما مثل تمام اپوزیسیون‌هایی که جلای وطن می‌کنند و از دور بر آتش خشم ناشی از ناکامی هموطنان‌شان می‌دمند، باقی سال‌های عمرش را در فرانسه گذراند، به زبان فرانسوی داستان نوشت، با نویسنده‌های فرانسوی دوستی صادقانه‌ای به هم زد و از مفاخر ادبی وطن خودش انتقاد کرد و البته از روسیه و مردمانش بد گفت. این در حالی است که داستایفسکی که صرفاً بابت حضور در محفل پتراشفسکی (یک جمع ادبی‌سیاسی)، از جانب حکومت تزاری به مجازاتی سخت (یعنی چند سال تبعید به اردوگاه کار اجباری در سیبری) محکوم شد و از سیبری بیماری صرع را با خودش به سوغات آورد، تا آخر عمر عاشق روسیه ماند و کلید قفل زندگی انسان روس را در دست همان انسان روس دید و حتی در سفرهایی که به اروپا داشت محو تماشای شرایط بهتر زندگی انسان اروپایی نشد. می‌گویند زمانی در بادن آلمان، تورگنیف و داستایفسکی با هم ملاقاتی داشتند و بحث به رمان «دود»، جدیدترین اثر تورگنیف کشیده شد. او جایی در این رمان نوشته بود:
«اگر روسیه از روی کره‌ی زمین محو شود، هیچ‌گونه زیانی به جایی نخواهد رسید.»
متن کامل تک‌نگاری ایوان تورگنیف را در سالروز درگذشت این هنرمند بخوانید.
#ایوان_تورگنیف#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#داستانundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۴۳

thumnail
undefinedفهرست: ماندگارترین ترانه‌های محمدعلی بهمنی
شاید آسان‌ترین معیار شناخت یک ترانه‌ی ماندگار، زیست ادامه‌دار آن ترانه در حافظه‌ی جمعی مخاطبان موسیقی باشد. ترانه‌ای که بتواند نبض عواطف چند نسل را در دست بگیرد و همگام با موسیقی و البته فراتر و پیشگام‌تر از آن خود را به رخ بکشد. البته گاهی نیز یک غزل آن‌قدر در خود تازگی و ترانگی دارد که تلفیقش با موسیقی به زاده شدن یک غزل‌ترانه می‌انجامد. در این زمینه برخی آثار حسین منزوی، سیمین بهبهانی، قیصر امین‌پور و محمدعلی بهمنی گواه روشنی هستند. همین موضوع سبب می‌شود در آثار اجراشده‌ی محمدعلی بهمنی مرزگذاری‌های میان شعر و ترانه به هم بخورد تا به این بهانه ذهن مخاطب خاص را به بازتعریف و آشتی میان این تعاریف دعوت کند.
در این یادداشت ماندگارترین ترانه‌ها و غزل‌ترانه‌های محمدعلی بهمنی در نزدیک به پنجاه سال گذشته را مرور خواهیم کرد. آثار محمدعلی بهمنی علاوه‌بر شکل غزل، در شکل‌هایی چون مثنوی و نیمایی نیز اجرا شده‌اند. لازم به یادآوری است که ‌بیشتر این همکاری‌های موفق با خواننده‌ی فقید معاصر، ناصر عبداللهی شکل گرفته و البته جلوه‌ی تمام و کمال این همکاری موفق را باید در آلبوم پرطرفدار و بی‌تکرارِ «عشق است» مشاهده کرد.
متن کامل فهرست بهترین ترانه‌های محمدعلی بهمنی را در پرونده پرتره محمدعلی بهمنی بخوانید‌.
#محمدعلی_بهمنی#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۸:۴۹

۱۴ شهریور

thumnail
undefinedگفتگوی مجله میدان آزادی با «محمد سلمانی» درباره شعر و شخصیت محمدعلی بهمنی
یافتن چهره‌های متعددی برای مصاحبه درباره زیست اخلاقی و شعری زنده‌یاد بهمنی چندان دشوار نبود اما پیدا کردن شاعری که خود از موسپیدکرده‌های غزل و غزل نو باشد و هم از دوستان نزدیک استادمحمدعلی بهمنی، کار را برای ما سخت کرد. ما کسی را انتخاب کرده بودیم که سخت مصاحبه می‌کند، گزیده گوست و برای گفتگو با او که در مقام استادی است کمی باید دست و دلمان بلرزد؛ کمااینکه در این زمان و در سوگ محمدعلی بهمنی، حال و حوصله‌ی چندان مساعدی برای مصاحبه نداشت اما از آنجا که او خود سروده بود «پاسخ آیینه سنگ نیست» با تمام خستگی به سوالات ما پاسخ داد و توانستیم مختصر اما مغتنم با او به گفتگو بنشینیم.
متن کامل این گفتگو را در پرونده‌ پرتره‌ محمدعلی بهمنی بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۵:۱۶

thumnail
undefined#ویدئو
در سالروز شهادت امام هشتم و پناه ایرانیان، شما را به تماشای سکانس‌های خاطره‌انگیز سینما و تلویزیون ایران با موضوع سفر به مشهد و زیارت «آستان» امام رضا علیه السلام دعوت می‌کنیم.
ویدئو با کیفیت اصلی اینجاست.
#قاب_خاطره#مجله_میدان_آزادیundefinedundefinedundefined@azadisqart

۹:۵۲

undefinedشعر زنده‌یاد #محمدعلی_بهمنی برای امام رضا

شرمنده‌ام که همت آهو نداشتمشصت‌و‌سه‌سال راه به این سو نداشتم
اقرار می‌کنم که من -این های و هوی گنگ-ها داشتم همیشه ولی هو نداشتم
جسمی معطر از نفسی گاه داشتمروحی به هیچ رایحه خوشبو نداشتم
فانوس بخت گم‌شدگان همیشه‌امحتی برای دیدن خود سو نداشتم
وایا به من که با همه‌ی هم‌زبانی‌امدر خانواده نیز دعاگو نداشتم
شعرم صراحتی‌ست دل‌آزار، راستشراهی به این زمانه‌ی نه‌تو نداشتم
نیشم همیشه بیشتر از نوش بوده استباور نمی‌کنید که کندو نداشتم؟!
می‌شد که بندگی کنم و زندگی کنماما من اعتقاد به تابو نداشتم
«آقا شما که از همه‌کس باخبرتریدمن جز سری نهاده به زانو نداشتم
خوانده و یا نخوانده به پابوس آمدم؟»دیگر سوال دیگری از او نداشتم

پرونده‌ پرتره‌ محمدعلی بهمنی

#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۴:۲۴

thumnail
undefined#ویدئو
درآمد تصویری پرونده‌ پرتره‌ محمدعلی بهمنی
ویدئو با کیفیت اصلی اینجاست.

#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۶:۲۶

۱۵ شهریور

thumnail
درون‌مایه‌ی «فرار از زندان» از مضامینی بهره می‌گیرد که باب سلیقه‌ی تماشاگران آمریکایی و جهانی است؛ همان نبرد خیر و شر ازلی و ابدی. مایکل در مقام قهرمانی که قرار است تماشاگر با او هم‌ذات‌پنداری کند ممکن است خودش ماشه را نکشد اما برای نجات برادرش حاضر است هر کاری بکند. موضوع شورش فرد علیه سیستم‌های سلطه‌گر و مبارزه با فساد سازمان‌یافته نیز همیشه برای تماشاگران جذابیت داشته است. مردم دوست دارند از مافیای پشت پرده‌ی قدرت باخبر شوند و قهرمان‌شان موفق شود همه‌ی دست‌های پشت پرده را نابود کند و صلح و عدالت را برقرار سازد. مایکل می‌تواند نماد آمریکا باشد که باید با یک سیستم مخوف قدرت‌گرفته در ساختار دموکراسی آمریکا مبارزه می‌کند. متن قصه به جدال شهروندان با سیستم امنیتی‌قضایی پیچیده و هزارلایه‌ی ایالات متحده می‌پردازد و نقد بسیار صریحی را ارائه می‌دهد که لایه‌های مختلف سیستم را آلوده تصویر می‌کند. اما در نهایت مثل بیشتر فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی کلیت سیستم زیر سؤال نمی‌رود، بلکه جریانی انحرافی افشا می‌شود که باید نابود شود تا دموکراسی مقدس آمریکایی سالم بماند. موضوع تهدید دائمی در جامعه‌ی آمریکا یک مسئله‌ی حیاتی است.
متن کامل ریویوی سریال فرار از زندان را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#فرار_از_زندان#پل_شیورینگ#هزار_و_یک_سریال#مجله_میدان_آزادی#سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۵:۰۵

thumnail
هوشنگ یا آنطور که در بچگی صدایش می‌کردند، هوشو، سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ به دنیا آمده. جایی از توابع کرمان. کودکی‌اش به اندازه کافی قصه پرغصه است، مادرش را در همان ابتدا از دست می‌دهد، پدرش اختلال روانی داشته و «کاظم دیوونه» صدایش می‌کردند، پدربزرگ و مادربزرگی که سرپرستی او را به عهده گرفته بودند را هم در فاصله کمی از یکدیگر در سال‌های مدرسه ازدست می‌دهد. عموی معلمش چه بسا مهمترین شانس زندگی‌اش بوده، همان کسی که نام هوشنگ را برایش پیشنهاد داده و بعدها هم او را به کرمان می‌برد و در یک مدرسه شبانه‌روزی می‌گذارد.
اینکه هوشنگ جوان اول شیفته بازیگری بوده، بعد شروع به نوشتن می‌کند، نوشته‌هایش اولش چندان دیده نمی‌شود، با رادیو همکاری می‌کند و بعد کم‌کم مشهور و معروف می‌شود، مال بخش دوم زندگی‌اش است. برای من نقطه درخشان مرادی کرمانی همان بخش اول است، بخشی آنقدر تلخ و سخت که آن را آن‌طور شیرین و جذاب در کتاب «شما که غریبه نیستید» تعریف می‌کند. عصاره‌ی نوع نگاه مرادی کرمانی به زندگی در همین خودزندگینامه‌ای است که نوشته. او قادر است از واقعیت فاصله بگیرد، آن را از بالا نگاه کند و همزمان که شرح رنج می‌دهد، به آن نیشخند بزند. این سبک یگانه‌ی اوست.
متن کامل تک‌نگاری هوشنگ مرادی کرمانی را بخوانید.
#هوشنگ_مرادی_کرمانی#مجله_میدان_آزادی#ادبیات#داستانundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۶:۰۵

۱۶ شهریور

thumnail
هوشنگ مرادی کرمانی امروز در حالی وارد هشتاد سالگی می‌شود که ۵ سال پیش با انتشار آخرین کتابش، «قاشق چایخوری»، اعلام کرد: «این کتاب آخرین کارم است و بعد از آن می‌خواهم قلم را ببوسم و کنار بگذارم.» به مناسبت تولد هوشنگ مرادی کرمانی، تمام مطالبی را که درباره‌ی این هنرمند صاحب‌قلم در مجله میدان آزادی منتشر کرده‌ایم در این صفحه برای شما گردآورده‌ایم.تا کنون در شش مطلب به زندگی و آثار هوشنگ مرادی کرمانی پرداخته‌ایم و در ادامه، شما را به مطالعه این مطالب دعوت می‌کنیم:
1. تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار «هوشنگ مرادی کرمانی» 2. ریویو: نقد و بررسی سریال «قصه‌های مجید»، ساخته «کیومرث پوراحمد»
3. معلم‌های به‌یادماندنی سینمای ایران: آقا معلم در «خمره» ساخته ابراهیم فروزش 4. یک صفحه داستان: از ادبیات کارگری ایران: «بچه‌های قالی‌باف‌خانه» 5. کتاب‌های پیشنهادی ادبیات کودک و نوجوان برای خرید از نمایشگاه کتاب
6. کتاب‌های پیشنهادی برای نوروز از ادبیات ایران و جهان

#هوشنگ_مرادی_کرمانی#مجله_میدان_آزادی #ادبیات#کتاب#سریالundefinedundefinedundefined@Azadisqart

۱۰:۵۵

۱۷ شهریور

thumnail
گر تو مجذوب كجا آباد دنیایی، من اماجذبه‌ای دارم كه دنیا را به اینجا می‌كشانم
مجله میدان آزادی در قالب یک نظر سنجی ادبی، دیدگاه شاعران را درباره‌ی زیباترین بیت وی جویا شد. از شعرای حاضر در این نظرسنجی خواسته شد تک‌بیتی که زیباترین سروده‌ی مرحوم بهمنی از نظر ایشان است را انتخاب کنند. معلوم است که انتخاب چند شعر از میان همه‌ی اشعار زنده‌یاد بهمنی به اذعان این شعرا، سخت بود چرا که «در این چمن که ز گل‌های برگزیده پر است/ برای چیدن گل انتخاب لازم نیست» اما آنچه پیش روی شماست، انتخاب شاعرانه‌ی دوستانی است که خود با عالم شعر مانوس‌اند و با نگاهی آگاهانه دست به انتخاب زده‌اند.
یک عمر می شد آری در ذره‌ای بگنجماز بس که خویشتن را در خود فشرده بودم
*
نامهربانی را هم از تو دوست خواهم داشتبیهوده می‌کوشی بمانی مهربان ای دوست
در این نظرسنجی شاعرانی چون افسانه شعبان‌نژاد، محمدرضا ترکی، محمدکاظم کاظمی، قربان ولیئی، مصطفی محدثی خراسانی، امید مهدی نژاد، سیدعلی میرافضلی و سید احمد نادمی شرکت کرده‌اند.
متن کامل فهرست بهترین بیت‌های محمدعلی بهمنی به انتخاب شاعران را بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی #پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی #شعرundefinedundefinedundefined@Azadisqart

۵:۵۶

thumnail
undefinedگفتگوی منتشرنشده مجله میدان آزادی با زنده‌یاد استاد محمدعلی بهمنی
آیا می‌شود ترانه را از شعر جدا دانست؟
ما کار آزاد و عامیانه‌مان فقط این سوی انقلاب انجام نشده؛ بلکه آن‌سوی انقلاب هم کارهای خوب بسیاری داشته‌ایم. اصلاً کار عامیانه گاهی از کار رسمی ما قوی‌تر است. چون مسائل را درونی‌تر بازگو می‌کند. ما وقتی می‌خواهیم کودکانمان را بزرگ کنیم مگر با کلام رسمی بزرگ می‌کنیم؟ قصه‌ها و شعرها همه عامیانه‌اند و از گذشته هم وجود داشته‌اند. اما چیزی که واقعاً انسان از آن رنج می‌برد این است که این‌ها کار محاوره را از کسانی دریافت می‌کنند که شاعرانگی‌ای نمی‌شناسند؛ اگرنه کسی که شاعر باشد چه محاوره بگوید، چه به زبان معیار و رسمی از نظر زیبایی و مفهوم فرقی نمی‌کند. تازه آن شعر محاوره مثل یک قصه زودتر هم به گوش می‌رود. پس ایراد بر سر این است که شرکت‌ها نباید این کارهای ضعیف و مسخره فعلی را تولید کنند.
تازه‌ترین صفحه پرونده میدان آزادی اختصاص پیدا می‌کند به مصاحبه‌ای منتشرنشده با زنده‌یاد محمدعلی بهمنی، در موضوع ترانه و ترانه‌سرایی. متن کامل گفتگوی منتشر نشده با استاد محمدعلی بهمنی درباره ترانه را بخوانید.
#محمدعلی_بهمنی #پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی #شعرundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۲:۵۶

۱۸ شهریور

بازارسال شده از مجله میدان آزادی
thumnail
undefinedتک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار جلال آل احمد
هرچند مردم‌نگاری‌هایی با اصول دانشگاهی مردم‌شناسی در نوشته‌های ایرانی کم است اما در دوران جلال این شیوه‌ی‌ توجه به مردم و محیط‌های روستایی، به خلق آثاری غیرآکادمیک اما یگانه از زندگی ایرانیان منجر شد. «تات‌نشینان بلوک زهرا» (۱۳۳۷) از مهم‌ترین تک‌نگاری‌ها و گزارشات مردم‌نگاری آل احمد است. اولین اثر مردم‌نگارانه‌ی او «اورازان» (۱۳۳۳) نیز به فرهنگ و زبان تات‌ها پرداخته و سفرنامه‌ی «جزیره‌ی خارک در یتیم خلیج فارس» نیز از همین جنس مشاهدات است.
در «نفرین زمین» (۱۳۳۴) که که یکی از مهمترین رمان‌های دهه سی است باز هم فضای داستان، روستا و فرهنگ روستایی است که این بار دستخوش تغییراتی از مرکز شده است. در واقع جلال آل احمد بدون ارجاع به روش مردم‌شناسانه‌ی خاصی و بدون ادعایی در این وادی، به نقل گزارش دقیق و ظریف از آداب و رسوم و تکاپوی مردم روستا در زندگی روزمره پرداخته و متونی قابل تأمل در این حوزه بر جای نهاده است. از همین رو بیراه نیست اگر بگوییم مجموعه آثار مردم‌‌نگارانه‌ی جلال به‌لحاظ روش‌شناسی در دسته‌ی تک‌نگاری یا به‌اصطلاح مونوگرافی طبقه‌بندی می‌شوند. مونوگرافی با تعریف نگاهی ژرف و همه‌جانبه به جامعه‌ای کوچک و محدود، که البته باید توجه داشت با روش‌های آکادمیک و امروزی متفاوت است.
undefinedشاید بتوان گفت آنچه جلال آل احمد را از دیگر نویسندگان هم‌دوره‌اش متفاوت کرده، نه فقط قلم قدرتمند او، بلکه مجموعه مقالاتی است که به‌صراحت در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی ایران نوشته و در نتیجه او را از یک نویسنده که برای بیان دیدگاهش صرفاً واسطه‌ی داستان را برگزیده، متمایز می‌کند. پرحاشیه‌ترین نوشته‌های جلال آل احمد «غرب‌زدگی» (۱۳۴۱) و «در خدمت و خیانت روشنفکران» (۱۳۵۶) هستند که پس از مرگ او چاپ شدند. شاید بتوان به‌جرئت گفت بخشی از آن انتقادی که جلال به فرنگ‌رفته‌ها و به قول خودش غرب‌زده‌ها وارد می‌داند و آنچه از جریان روشنفکری او را آزرده، هنوز به قوت خود باقی است.
متن کامل تک‌نگاری جلال آل احمد را بخوانید.
#جلال_آل_احمد #مجله_میدان_آزادی #ادبیات #کتابundefinedundefinedundefined@azadisqart

۹:۴۹

مجله میدان آزادی
undefined undefinedتک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار جلال آل احمد هرچند مردم‌نگاری‌هایی با اصول دانشگاهی مردم‌شناسی در نوشته‌های ایرانی کم است اما در دوران جلال این شیوه‌ی‌ توجه به مردم و محیط‌های روستایی، به خلق آثاری غیرآکادمیک اما یگانه از زندگی ایرانیان منجر شد. «تات‌نشینان بلوک زهرا» (۱۳۳۷) از مهم‌ترین تک‌نگاری‌ها و گزارشات مردم‌نگاری آل احمد است. اولین اثر مردم‌نگارانه‌ی او «اورازان» (۱۳۳۳) نیز به فرهنگ و زبان تات‌ها پرداخته و سفرنامه‌ی «جزیره‌ی خارک در یتیم خلیج فارس» نیز از همین جنس مشاهدات است. در «نفرین زمین» (۱۳۳۴) که که یکی از مهمترین رمان‌های دهه سی است باز هم فضای داستان، روستا و فرهنگ روستایی است که این بار دستخوش تغییراتی از مرکز شده است. در واقع جلال آل احمد بدون ارجاع به روش مردم‌شناسانه‌ی خاصی و بدون ادعایی در این وادی، به نقل گزارش دقیق و ظریف از آداب و رسوم و تکاپوی مردم روستا در زندگی روزمره پرداخته و متونی قابل تأمل در این حوزه بر جای نهاده است. از همین رو بیراه نیست اگر بگوییم مجموعه آثار مردم‌‌نگارانه‌ی جلال به‌لحاظ روش‌شناسی در دسته‌ی تک‌نگاری یا به‌اصطلاح مونوگرافی طبقه‌بندی می‌شوند. مونوگرافی با تعریف نگاهی ژرف و همه‌جانبه به جامعه‌ای کوچک و محدود، که البته باید توجه داشت با روش‌های آکادمیک و امروزی متفاوت است. undefinedشاید بتوان گفت آنچه جلال آل احمد را از دیگر نویسندگان هم‌دوره‌اش متفاوت کرده، نه فقط قلم قدرتمند او، بلکه مجموعه مقالاتی است که به‌صراحت در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی ایران نوشته و در نتیجه او را از یک نویسنده که برای بیان دیدگاهش صرفاً واسطه‌ی داستان را برگزیده، متمایز می‌کند. پرحاشیه‌ترین نوشته‌های جلال آل احمد «غرب‌زدگی» (۱۳۴۱) و «در خدمت و خیانت روشنفکران» (۱۳۵۶) هستند که پس از مرگ او چاپ شدند. شاید بتوان به‌جرئت گفت بخشی از آن انتقادی که جلال به فرنگ‌رفته‌ها و به قول خودش غرب‌زده‌ها وارد می‌داند و آنچه از جریان روشنفکری او را آزرده، هنوز به قوت خود باقی است. متن کامل تک‌نگاری جلال آل احمد را بخوانید. #جلال_آل_احمد #مجله_میدان_آزادی #ادبیات #کتاب undefinedundefinedundefined @azadisqart
در سالروز درگذشت جلال آل احمد شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

۹:۵۱

thumnail
undefinedفهرست: بهترین‌ سریال‌های خانوادگی خارجی
وقتی صحبت از فیلم خانوادگی به میان می‌آید حداقل دو مفهوم همزمان در ذهن شکل می‌گیرد. یکم اینکه فیلم خانوادگی یعنی فیلمی مناسب از لحاظ اخلاقی و هم داستانی که بتوان آن را با همه‌ی رده‌های سنی خانواده تماشا کرد. دوم اینکه فیلم خانوادگی یعنی فیلمی که داستانش حول محور خانواده و تمام مشکلات ریز و درشتش بگذرد؛ مشکلاتی در زمینه‌ی روابط روزمره و مسائل اقتصادی و سنت‌شکنی‌های عاطفی و اختلافات فکری؛ مشکلاتی که می‌تواند درون‌خانوادگی باشد یا بین خانواده و سیستم اجتماعی موجود. در هرحال چه با تفکر اول و چه با تفکر دوم، درام‌های خانوادگی همیشه طرفداران پروپاقرص خود را دارند. ما هم در این فهرست سعی کردیم از بین انبوه درام‌های خانوادگی فهرست ده تا از بهترین سریال‌های خانوادگی خارجی را برای شما تهیه کنیم.
متن کامل فهرست بهترین سریال‌های خانوادگی خارجی را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#فهرست_آثار#هزار_و_یک_سریال#مجله_میدان_آزادی#سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۳:۲۶

thumnail
از نقاط برجسته‌ی سریال که در دیده‌ شدن آن نقش بسزایی داشت، حضور رضا عطاران است که بعد از گذشت یازده سال از بازی در فصل سوم سریال «قلب یخی»، دوباره در شبکه‌ی نمایش خانگی دیده می‌شود. علاوه‌بر او، فهرست بلندبالای دیگر بازیگران شناخته‌شده‌ی سریال هم که جای همه‌ی شخصیت‌های اصلی و فرعی ایفای نقش می‌کنند، به جذب مخاطب کمک کرده ولی حضور آن‌ها نتوانسته ضعف‌های مشهود در فیلم‌نامه را بپوشاند. مهم‌ترین خلأ فیلم‌نامه ضعف در ترکیب ژانر جنایی و کمدی است. این ژانر ترکیبی که در سریال‌سازی دنیا سابقه دارد نیازمند پرداختن دقیق به محتوا و عناصر کمدی داستان و همچنین نیازمند تمرکز بر جزئیات جنایی آن است؛ به‌طوری که هیچ ‌یک قربانی دیگری نشوند. در حالی‌‌که در «دفتر یادداشت» بخش جنایی فدای کمدی شده و حتی به نظر می‌رسد از کمدی برای پرداختن رقیق به بخش جنایی سوءاستفاده شده است. فیلم‌نامه از طنزی که البته بیشتر به هزل شباهت دارد، استفاده کرده تا نیازی نباشد به جزئیات و ظرایف داستان جنایی‌اش بپردازد و آن‌ها را باورپذیر و منطقی از کار دربیاورد.
متن کامل ریویوی سریال دفتر یادداشت را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#دفتر_یادداشت#کیارش_اسدی_زاده#هزار_و_یک_سریال#مجله_میدان_آزادی#سریالundefinedundefinedundefined@azadisqart

۱۵:۴۷