۱۰ شهریور
۱۸:۲۵
۱۲ شهریور
۴:۵۰
۶:۵۷
۱۹:۱۴
۱۳ شهریور
۷:۱۷
۱۲:۴۳
۱۸:۴۹
۱۴ شهریور
۵:۱۶
۹:۵۲
شعر زندهیاد #محمدعلی_بهمنی برای امام رضا
شرمندهام که همت آهو نداشتمشصتوسهسال راه به این سو نداشتم
اقرار میکنم که من -این های و هوی گنگ-ها داشتم همیشه ولی هو نداشتم
جسمی معطر از نفسی گاه داشتمروحی به هیچ رایحه خوشبو نداشتم
فانوس بخت گمشدگان همیشهامحتی برای دیدن خود سو نداشتم
وایا به من که با همهی همزبانیامدر خانواده نیز دعاگو نداشتم
شعرم صراحتیست دلآزار، راستشراهی به این زمانهی نهتو نداشتم
نیشم همیشه بیشتر از نوش بوده استباور نمیکنید که کندو نداشتم؟!
میشد که بندگی کنم و زندگی کنماما من اعتقاد به تابو نداشتم
«آقا شما که از همهکس باخبرتریدمن جز سری نهاده به زانو نداشتم
خوانده و یا نخوانده به پابوس آمدم؟»دیگر سوال دیگری از او نداشتم
پرونده پرتره محمدعلی بهمنی
#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#شعر@azadisqart
شرمندهام که همت آهو نداشتمشصتوسهسال راه به این سو نداشتم
اقرار میکنم که من -این های و هوی گنگ-ها داشتم همیشه ولی هو نداشتم
جسمی معطر از نفسی گاه داشتمروحی به هیچ رایحه خوشبو نداشتم
فانوس بخت گمشدگان همیشهامحتی برای دیدن خود سو نداشتم
وایا به من که با همهی همزبانیامدر خانواده نیز دعاگو نداشتم
شعرم صراحتیست دلآزار، راستشراهی به این زمانهی نهتو نداشتم
نیشم همیشه بیشتر از نوش بوده استباور نمیکنید که کندو نداشتم؟!
میشد که بندگی کنم و زندگی کنماما من اعتقاد به تابو نداشتم
«آقا شما که از همهکس باخبرتریدمن جز سری نهاده به زانو نداشتم
خوانده و یا نخوانده به پابوس آمدم؟»دیگر سوال دیگری از او نداشتم
پرونده پرتره محمدعلی بهمنی
#پرونده_پرتره_بهمنی#مجله_میدان_آزادی#شعر@azadisqart
۱۴:۲۴
۱۶:۲۶
۱۵ شهریور
۱۵:۰۵
۱۶:۰۵
۱۶ شهریور
۱۰:۵۵
۱۷ شهریور
۵:۵۶
۱۲:۵۶
۱۸ شهریور
بازارسال شده از مجله میدان آزادی
۹:۴۹
مجله میدان آزادی
تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار جلال آل احمد هرچند مردمنگاریهایی با اصول دانشگاهی مردمشناسی در نوشتههای ایرانی کم است اما در دوران جلال این شیوهی توجه به مردم و محیطهای روستایی، به خلق آثاری غیرآکادمیک اما یگانه از زندگی ایرانیان منجر شد. «تاتنشینان بلوک زهرا» (۱۳۳۷) از مهمترین تکنگاریها و گزارشات مردمنگاری آل احمد است. اولین اثر مردمنگارانهی او «اورازان» (۱۳۳۳) نیز به فرهنگ و زبان تاتها پرداخته و سفرنامهی «جزیرهی خارک در یتیم خلیج فارس» نیز از همین جنس مشاهدات است. در «نفرین زمین» (۱۳۳۴) که که یکی از مهمترین رمانهای دهه سی است باز هم فضای داستان، روستا و فرهنگ روستایی است که این بار دستخوش تغییراتی از مرکز شده است. در واقع جلال آل احمد بدون ارجاع به روش مردمشناسانهی خاصی و بدون ادعایی در این وادی، به نقل گزارش دقیق و ظریف از آداب و رسوم و تکاپوی مردم روستا در زندگی روزمره پرداخته و متونی قابل تأمل در این حوزه بر جای نهاده است. از همین رو بیراه نیست اگر بگوییم مجموعه آثار مردمنگارانهی جلال بهلحاظ روششناسی در دستهی تکنگاری یا بهاصطلاح مونوگرافی طبقهبندی میشوند. مونوگرافی با تعریف نگاهی ژرف و همهجانبه به جامعهای کوچک و محدود، که البته باید توجه داشت با روشهای آکادمیک و امروزی متفاوت است. شاید بتوان گفت آنچه جلال آل احمد را از دیگر نویسندگان همدورهاش متفاوت کرده، نه فقط قلم قدرتمند او، بلکه مجموعه مقالاتی است که بهصراحت در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی ایران نوشته و در نتیجه او را از یک نویسنده که برای بیان دیدگاهش صرفاً واسطهی داستان را برگزیده، متمایز میکند. پرحاشیهترین نوشتههای جلال آل احمد «غربزدگی» (۱۳۴۱) و «در خدمت و خیانت روشنفکران» (۱۳۵۶) هستند که پس از مرگ او چاپ شدند. شاید بتوان بهجرئت گفت بخشی از آن انتقادی که جلال به فرنگرفتهها و به قول خودش غربزدهها وارد میداند و آنچه از جریان روشنفکری او را آزرده، هنوز به قوت خود باقی است. متن کامل تکنگاری جلال آل احمد را بخوانید. #جلال_آل_احمد #مجله_میدان_آزادی #ادبیات #کتاب @azadisqart
در سالروز درگذشت جلال آل احمد شما را به مطالعه این مطلب دعوت میکنیم.
۹:۵۱
۱۳:۲۶
۱۵:۴۷