برای آرمان :امام باقر علیه السلام فرمودند خداوند از همه در مقابل #امیرالمؤمنین علیهالسلام، #استکانت خواسته است. وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُم
مرحوم دربندی از شیخ انصاری پرسید شما اجازه می دهید شیعیان عتبه (سطح زمین درگاه ورودی حرم) را ببوسند، شیخ انصاری گفت عتبه حضرت امیر را حسنین می بوسند، حضرت عباس می بوسند. ما زیر پای زائر امیرالمؤمنین را باید ببوسیم.اگر سائل شدیم...@baraye_arman
روایت مورد اشاره در باب لزوم استکانت و خشوع در برابر #امیرالمؤمنین علیه السلام
امام باقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِمْ بَابُ اللَّهِ مَعْنَاهُ أَنَّ اللَّهَ احْتَجَبَ عَنْ خَلْقِهِ بِنَبِیِّهِ وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ فَوَّضَ إِلَیْهِمْ مِنَ الْعِلْمِ مَا عَلِمَ احْتِیَاجَ الْخَلْقِ إِلَیْهِ وَ لَمَّا اسْتَوْفَی النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) الْعُلُومَ وَ الْحِکْمَهًَْ قَالَ أَنَا مَدِینَهًُْ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) بَابُهَا وَ قَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَی خَلْقِهِ #الِاسْتِکَانَهًَْ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِقَوْلِهِ ادْخُلُواالْبابَ #سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ أَیِ الَّذِینَ لَایَرْتَابُونَ فِی فَضْلِ الْبَابِ وَعُلُوِّ قَدْرِهِ.
امام باقر (علیه السلام):معنای «باب الله» این است که خداوند، به واسطهی [حضور] پیامبرش (و امامان (علیهم السلام) پس از او، از بندگان خویش پوشیدهماند. و تمام علومی که میدانست بندگان به آن نیاز دارند را به ایشان (پیامبران و امامان (علیهم السلام)) ارائه نمود. هنگامیکه پیامبر (آن علوم و حکمت را به علی (علیه السلام) سپرد، فرمود: «من شهر علم و علی (علیه السلام) در آن است». و خداوند بر بندگانش واجب کرده که در برابر علی (علیه السلام) #استکانت داشته باشند (خاضع و خاشع باشند)؛ چرا که در قرآن میفرماید: ادْخُلُواالْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ یعنی کسانیکه در فضیلت و برتری این در (امام علی (علیه السلام)) و والامقامی آن شک نمیکنند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۸۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۰۲
@baraye_arman
مرحوم دربندی از شیخ انصاری پرسید شما اجازه می دهید شیعیان عتبه (سطح زمین درگاه ورودی حرم) را ببوسند، شیخ انصاری گفت عتبه حضرت امیر را حسنین می بوسند، حضرت عباس می بوسند. ما زیر پای زائر امیرالمؤمنین را باید ببوسیم.اگر سائل شدیم...@baraye_arman
روایت مورد اشاره در باب لزوم استکانت و خشوع در برابر #امیرالمؤمنین علیه السلام
امام باقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِمْ بَابُ اللَّهِ مَعْنَاهُ أَنَّ اللَّهَ احْتَجَبَ عَنْ خَلْقِهِ بِنَبِیِّهِ وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ فَوَّضَ إِلَیْهِمْ مِنَ الْعِلْمِ مَا عَلِمَ احْتِیَاجَ الْخَلْقِ إِلَیْهِ وَ لَمَّا اسْتَوْفَی النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) عَلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) الْعُلُومَ وَ الْحِکْمَهًَْ قَالَ أَنَا مَدِینَهًُْ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) بَابُهَا وَ قَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَی خَلْقِهِ #الِاسْتِکَانَهًَْ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِقَوْلِهِ ادْخُلُواالْبابَ #سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ أَیِ الَّذِینَ لَایَرْتَابُونَ فِی فَضْلِ الْبَابِ وَعُلُوِّ قَدْرِهِ.
امام باقر (علیه السلام):معنای «باب الله» این است که خداوند، به واسطهی [حضور] پیامبرش (و امامان (علیهم السلام) پس از او، از بندگان خویش پوشیدهماند. و تمام علومی که میدانست بندگان به آن نیاز دارند را به ایشان (پیامبران و امامان (علیهم السلام)) ارائه نمود. هنگامیکه پیامبر (آن علوم و حکمت را به علی (علیه السلام) سپرد، فرمود: «من شهر علم و علی (علیه السلام) در آن است». و خداوند بر بندگانش واجب کرده که در برابر علی (علیه السلام) #استکانت داشته باشند (خاضع و خاشع باشند)؛ چرا که در قرآن میفرماید: ادْخُلُواالْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ یعنی کسانیکه در فضیلت و برتری این در (امام علی (علیه السلام)) و والامقامی آن شک نمیکنند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۳۸۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۰۲
@baraye_arman
۱۲:۲۷
۱۲:۳۶
۱۲:۳۸
حکم اعدام دو استاد آواز در «روز رحمت» فتح مکه
️خطر سلبرتیهای حامی اغتشاش
جرم کسانی که در جنگ نرم به اسلام ضربه می زنند از جرم کسانی که در جنگ مسلحانه به اسلام ضربه می زنند بیشتر است؛ زیرا حوزه هدف در جنگ نرم که همان قلب و فکر است، از حوزه هدف در جنگ گرم که همان بدن است، خطیر تر است. برخورد سنگین پیامبر رحمت با دو استاد آواز در جریان عفو عمومی فتح مکه، می تواند شاهدی بر این مساله باشد.
️روز فتح مکه؛ یوم الملحمه یا یوم المرحمه؟
در جریان فتح مکه، سعد بن عباده پرچمدار نبرد بود. او به ابوسفیان که اظهار اسلام کرده بود گفت که امروز روز جنگ و گوشت و خون است (اليوم يوم الملحمة). اما پیامبر خدا با رد این سخن فرمودند که امروز روز رحمت و بخشش است (اليوم يوم المرحمة).[۱]
️برای چه کسانی یوم المرحمه هم یوم الملحمه بود؟
با این حال، پیامبر نسبت به برخی از افراد، حکم سنگینی صادر کرد و فرمود «عبد الله بن ابی سَرح، عبد الله بن خَطل، مِقْيَسِ بْنِ صبابة، وَ بِقَتْلِ فَرْتَنَى وَ أُمِّ سَارَةَ» را بکشید هر چند در درون کعبه باشند.[۲] و در بیان دیگر چنین آمده است: که آنها را بکشید، هر چند که به پرده های کعبه درآویخته باشند![۳]
دو نفر از این چهار نفر، استاد آواز بودند و دست مایه برانگیختن دشمنان اسلام بر ضد مسلمانان و هجو پیامبر خدا بودند: «وَ كَانَتَا قَيْنَتَيْنِ تَزْنِيَان، وَ تُغَنِّيَانِ بِهِجَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، وَ تُحَضِّضَانِ يَوْمَ أُحُدٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ».[۴]
️قَینَتان چه کسانی بودند؟
«قَین» یعنی آهنگر و برای هر «صانع و سازنده»ای نیز به کار می رود (القَيْنُ: الحَدَّادُ وَ يُطْلَقُ عَلَى كُلِّ صَانِعٍ» (المصباح المنیر، فیومی، ٢: ۵٢١). از این رو می توان گفت که «قَینَتان» به معنای دو خانم استاد آواز است. برای «قَینة» معنای کنیز آواز خوان نیز تصریح شده است (همان).
روشن است که بحث فقهی، نیاز به تدقیق بسیار بالایی دارد[۵] و ما اکنون در صدد بیان حکم فقهی استاد آوازی که بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران و در راستای براندازی حکومت اسلامی، نوکری بی بی سی و اسرائیل و وهابیت سعودی و آمریکا کرده است و همنوا با عبدالمالک ریگی حنجره زد، نیستیم و تنها به بخشی از یک واقعیت تاریخی اشاره می کنیم.
️چه کسی جرأت قتل یک چهره به اصطلاح فرهنگی و استاد آواز را داشت؟
امیرالمؤمنین علی علیه السلام، یکی از این دو ترانه خوان ها را کشت و دیگری که از سوی ایشان (ع) کشته نشد، کسی اقدام به قتل وی نکرد و او قِسِر در رفت: «فقَتل عليٌّ عليه السّلام … إحدى القَينَتين و أفلتت الأُخرى»[۶].
️ــــــــــــ پی نوشتـ ــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. أسد الغابة فى معرفة الصحابة، عز الدين بن الأثير أبو الحسن على بن محمد الجزرى، بيروت، دار الفكر، ۱۴۰۹/۱۹۸۹٫ ج۲، ص۲۰۵٫
[۲]. قرب الإسناد، حمیری، ۱۴۱۳ق، قم: آل البیت، ص ۱۳۰
[۳]. كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، فاضل هندی، ۱۴۱۶ق، قم: انتشارات اسلامی، ج۱۰، ص ۵۴۴٫
[۴]. قرب الإسناد، حمیری، ۱۴۱۳ق، قم: آل البیت، ص ۱۳۰٫
[۵]. «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ» لقمان، ۶٫ روي أن الآية نزلت في شأن رجل من قريش اشترى جارية مغنية لتغنّي له بهجاء النبي صلى اللّه عليه و سلّم …». جواهر الحسان في تفسير القرآن، ج۴، ص ۳۱۸ و ۳۱۹٫ البته حکم هجو پیامبر و ائمه، ممکن است با حکم هجو نظام اسلامی متفاوت باشد.
[۶]. مجمع البیان، طبرسی، ۱۳۷۲، تهران: ناصرخسرو، ج ۱۰، ص ۸۴۸.
از پایگاه ابرنگار
️خطر سلبرتیهای حامی اغتشاش
جرم کسانی که در جنگ نرم به اسلام ضربه می زنند از جرم کسانی که در جنگ مسلحانه به اسلام ضربه می زنند بیشتر است؛ زیرا حوزه هدف در جنگ نرم که همان قلب و فکر است، از حوزه هدف در جنگ گرم که همان بدن است، خطیر تر است. برخورد سنگین پیامبر رحمت با دو استاد آواز در جریان عفو عمومی فتح مکه، می تواند شاهدی بر این مساله باشد.
️روز فتح مکه؛ یوم الملحمه یا یوم المرحمه؟
در جریان فتح مکه، سعد بن عباده پرچمدار نبرد بود. او به ابوسفیان که اظهار اسلام کرده بود گفت که امروز روز جنگ و گوشت و خون است (اليوم يوم الملحمة). اما پیامبر خدا با رد این سخن فرمودند که امروز روز رحمت و بخشش است (اليوم يوم المرحمة).[۱]
️برای چه کسانی یوم المرحمه هم یوم الملحمه بود؟
با این حال، پیامبر نسبت به برخی از افراد، حکم سنگینی صادر کرد و فرمود «عبد الله بن ابی سَرح، عبد الله بن خَطل، مِقْيَسِ بْنِ صبابة، وَ بِقَتْلِ فَرْتَنَى وَ أُمِّ سَارَةَ» را بکشید هر چند در درون کعبه باشند.[۲] و در بیان دیگر چنین آمده است: که آنها را بکشید، هر چند که به پرده های کعبه درآویخته باشند![۳]
دو نفر از این چهار نفر، استاد آواز بودند و دست مایه برانگیختن دشمنان اسلام بر ضد مسلمانان و هجو پیامبر خدا بودند: «وَ كَانَتَا قَيْنَتَيْنِ تَزْنِيَان، وَ تُغَنِّيَانِ بِهِجَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، وَ تُحَضِّضَانِ يَوْمَ أُحُدٍ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ».[۴]
️قَینَتان چه کسانی بودند؟
«قَین» یعنی آهنگر و برای هر «صانع و سازنده»ای نیز به کار می رود (القَيْنُ: الحَدَّادُ وَ يُطْلَقُ عَلَى كُلِّ صَانِعٍ» (المصباح المنیر، فیومی، ٢: ۵٢١). از این رو می توان گفت که «قَینَتان» به معنای دو خانم استاد آواز است. برای «قَینة» معنای کنیز آواز خوان نیز تصریح شده است (همان).
روشن است که بحث فقهی، نیاز به تدقیق بسیار بالایی دارد[۵] و ما اکنون در صدد بیان حکم فقهی استاد آوازی که بر ضد نظام جمهوری اسلامی ایران و در راستای براندازی حکومت اسلامی، نوکری بی بی سی و اسرائیل و وهابیت سعودی و آمریکا کرده است و همنوا با عبدالمالک ریگی حنجره زد، نیستیم و تنها به بخشی از یک واقعیت تاریخی اشاره می کنیم.
️چه کسی جرأت قتل یک چهره به اصطلاح فرهنگی و استاد آواز را داشت؟
امیرالمؤمنین علی علیه السلام، یکی از این دو ترانه خوان ها را کشت و دیگری که از سوی ایشان (ع) کشته نشد، کسی اقدام به قتل وی نکرد و او قِسِر در رفت: «فقَتل عليٌّ عليه السّلام … إحدى القَينَتين و أفلتت الأُخرى»[۶].
️ــــــــــــ پی نوشتـ ــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. أسد الغابة فى معرفة الصحابة، عز الدين بن الأثير أبو الحسن على بن محمد الجزرى، بيروت، دار الفكر، ۱۴۰۹/۱۹۸۹٫ ج۲، ص۲۰۵٫
[۲]. قرب الإسناد، حمیری، ۱۴۱۳ق، قم: آل البیت، ص ۱۳۰
[۳]. كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، فاضل هندی، ۱۴۱۶ق، قم: انتشارات اسلامی، ج۱۰، ص ۵۴۴٫
[۴]. قرب الإسناد، حمیری، ۱۴۱۳ق، قم: آل البیت، ص ۱۳۰٫
[۵]. «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ» لقمان، ۶٫ روي أن الآية نزلت في شأن رجل من قريش اشترى جارية مغنية لتغنّي له بهجاء النبي صلى اللّه عليه و سلّم …». جواهر الحسان في تفسير القرآن، ج۴، ص ۳۱۸ و ۳۱۹٫ البته حکم هجو پیامبر و ائمه، ممکن است با حکم هجو نظام اسلامی متفاوت باشد.
[۶]. مجمع البیان، طبرسی، ۱۳۷۲، تهران: ناصرخسرو، ج ۱۰، ص ۸۴۸.
از پایگاه ابرنگار
۱۵:۱۱
۱۵:۱۲
۷صفر شهادت امام حسن علیه السلام را به محضر حضرت بقیه الله عج و شیعیان تسلیت عرض میکنیم.
وقتی جناده خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسید، دید تشتی مقابل حضرت قرار گرفته و حال حضرت خوب نیست و به خاطر سمی که به آن حضرت خورانده شده بود، منقلب است. وقتی جناده از ادامه حیات حضرت ناامید شد، از حضرت درخواست موعظه میکند. متن زیر، روایتی است از زبان جناده که موعظههای امام حسن مجتبی(ع) را بازگو میکند:
ثُمَّ الْتَفَتَ إلَىَّ فَقَالَ: وَ الـله لَقَدْ عَهِدَ إلَيْنَا رسولالله صَلَّى الـله عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ إنَّ هَذَا الامْرَ يَمْلِكُهُ إثْنَا عَشَرَ إمَامًا مِنْ وُلْدِ عَلِىٍّ وَ فَاطِمَةَ، مَا مِنَّا إلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ. ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَى صَلَوَاتُ الـله عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ. قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: عِظْنِى يَا بْنَ رسولالله! قَالَ: نَعَمِ، اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ، وَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِى لَمْ يَأْتِ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِى أَنْتَ فِيهِ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَا تَكْسِبُ مِنَ الْمَالِ شَيْئًا فَوْقَ قُوتِكَ إلَّا كُنْتَ فِيهِ خَازِنًا لِغَيْرِكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّ فِى حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِى حَرَامِهَا عِقَابٌ وَ فِى الشُّبُهَاتِ عِتَابٌ؛ فَأَنْزِلِ الدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ الْمِيتَةِ، خُذْ مِنْهَا مَا يَكْفِيكَ فَإنْ كَانَ ذَلِكَ حَلَالًا كُنْتَ قَدْ زَهِدْتَ فِيهَا، وَ إنْ كَانَ حَرَامًا لَمْ يَكُنْ فِيهِ وِزْرٌ، فَأَخَذْتَ كَمَا أَخَذْتَ مِنَ الْمِيتَةِ، وَ إنْ كَانَ الْعِتَابُ فَإنَّ الْعِتَابَ يَسِيرٌ. وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَدًا وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَدًا. وَ إذَا أَرَدْتَ عِزًّا بِلَا عَشِيرَةٍ وَ هَيْبَةً بِلَا سُلْطَانٍ، فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ الـله إلَى عِزِّ طَاعَةِ الـله عَزّ وَ جَلَّ. وَ إذَا نَازَعَتْكَ إلَى صُحْبَةِ الرِّجَالِ حَاجَةٌ، فَاصْحَبْ مَن إذَا صَحِبْتَهُ زَانَكَ، وَ إذَا خَدَمْتَهُ صَانَكَ، وَ إذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَكَ، وَ إنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَكَ، وَ إنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَكَ، وَ إنْ مَدَدْتَ يَدَكَ بِفَضْلٍ مَدَّهَا، وَ إنْ بَدَتْ عَنْكَ ثُلْمَةٌ سَدَّهَا، وَ إنْ رَأَى مِنْكَ حَسَنَةً عَدَّهَا، وَ إنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاكَ، وَ إنْ سَكَتَّ عَنْهُ ابْتَدَاكَ، وَ إنْ نَزَلَتْ إحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَآءَكَ. مَنْ لَا تَأْتِيكَ مِنْهُ الْبَوَآئِقُ، وَ لَا يَخْتَلِفُ عَلَيْكَ مِنْهُ الطَّرَآئِقُ، وَ لَا يَخْذُلُكَ عِنْدَ الْحَقَآئِقِ، وَ إنْ تَنَازَعْتُمَا مُنْقَسِمًا ءَاثَرَكَ.(کفایة الاثر، ص226)
ایشان سپس روی به من کردند و فرمودند: به خدا قسم رسول خدا به ما خبر داد که این امر [امامت] به دوازده امام از فرزند علی و فاطمه [علیهماالسلام] خواهد رسید، هیچ یک از ما نیست مگر آنکه یا مسموم و یا کشته می شود. سپس طشت را بلند کردند و ایشان گریستند. به آن حضرت عرضه داشتم: ای فرزند رسول خدا، مرا موعظه کن. فرمودند: بله، برای سفر [آخرت] آماده شو و توشه اين سفر را قبل از فرا رسيدن اجل تحصيل كن، بدان كه تو طالب دنيا هستى و مرگ طالب تو. در اين روزى كه هستى، غم آن روزى كه نيامده مخور! بدان تو از مال بيشتر از قوت و غذاى خود جمع نميكنى مگر اينكه براى ديگرى خزينه خواهى كرد. بدان كه: درباره مال حلال دنيا؛ حساب، و راجع به حرام آن، عقاب و عذاب و درباره شبهه ناك آن عتاب خواهد بود. تو دنيا را نظير يك مردارى فرض كن و به قدر كفايت از آن برگير، اگر اين مقدار كه گرفتى حلال باشد از زهّاد دنيا محسوب خواهى شد، و اگر حرام باشد مسئوليتى ندارى، زيرا گويا از مردار؛ به قدر احتياج استفاده نموده باشى. و اگر عتاب در كار باشد سهل و آسان است.براى دنيا به نحوى كار كن كه گويا تا ابد زنده خواهی بود. و براى آخرت به نحوى كار كن كه گويا فردا خواهى مرد. اگر طالب عزت بدون عشيره و هيبت بدون قدرت هستى، از ذلتِ معصيتِ پروردگار، به سوى عزتِ طاعت او شتاب كن. هر گاه ناچار شدى با مردم رفاقت نمائى با كسى رفاقت كن كه زينتبخش تو باشد، اگر خدمتى براى او كردى نگاهدار تو باشد، اگر كمكى از او بخواهى یاور تو باشد، اگر سخنى بگوئى تصديق نمايد، اگر بر دشمنى حمله كنى تو را تقويت كند، اگر دستى براى احسان دراز كنى او نيز دراز نمايد، اگر روزگار رخنه اى در كار تو ايجاد كند او آن را مسدود كند، اگر از تو نيكى احساس كند منظور بدارد، اگر از او چيزى بخواهى عطا نمايد، اگر تو ساكت باشى، او شروع به سخن كند، اگر بلائى به او رسيد، تو ناراحت شوى. بايد كسى باشد كه به وسيله او مصيبتى بر تو وارد نشود، و بلاهائى از او به تو نرسد، در موقع حقايق تو را رها ننمايد...@Baraye_Arma
وقتی جناده خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسید، دید تشتی مقابل حضرت قرار گرفته و حال حضرت خوب نیست و به خاطر سمی که به آن حضرت خورانده شده بود، منقلب است. وقتی جناده از ادامه حیات حضرت ناامید شد، از حضرت درخواست موعظه میکند. متن زیر، روایتی است از زبان جناده که موعظههای امام حسن مجتبی(ع) را بازگو میکند:
ثُمَّ الْتَفَتَ إلَىَّ فَقَالَ: وَ الـله لَقَدْ عَهِدَ إلَيْنَا رسولالله صَلَّى الـله عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ إنَّ هَذَا الامْرَ يَمْلِكُهُ إثْنَا عَشَرَ إمَامًا مِنْ وُلْدِ عَلِىٍّ وَ فَاطِمَةَ، مَا مِنَّا إلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ. ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَى صَلَوَاتُ الـله عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ. قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: عِظْنِى يَا بْنَ رسولالله! قَالَ: نَعَمِ، اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ، وَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِى لَمْ يَأْتِ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِى أَنْتَ فِيهِ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَا تَكْسِبُ مِنَ الْمَالِ شَيْئًا فَوْقَ قُوتِكَ إلَّا كُنْتَ فِيهِ خَازِنًا لِغَيْرِكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّ فِى حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِى حَرَامِهَا عِقَابٌ وَ فِى الشُّبُهَاتِ عِتَابٌ؛ فَأَنْزِلِ الدُّنْيَا بِمَنْزِلَةِ الْمِيتَةِ، خُذْ مِنْهَا مَا يَكْفِيكَ فَإنْ كَانَ ذَلِكَ حَلَالًا كُنْتَ قَدْ زَهِدْتَ فِيهَا، وَ إنْ كَانَ حَرَامًا لَمْ يَكُنْ فِيهِ وِزْرٌ، فَأَخَذْتَ كَمَا أَخَذْتَ مِنَ الْمِيتَةِ، وَ إنْ كَانَ الْعِتَابُ فَإنَّ الْعِتَابَ يَسِيرٌ. وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَدًا وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَدًا. وَ إذَا أَرَدْتَ عِزًّا بِلَا عَشِيرَةٍ وَ هَيْبَةً بِلَا سُلْطَانٍ، فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِيَةِ الـله إلَى عِزِّ طَاعَةِ الـله عَزّ وَ جَلَّ. وَ إذَا نَازَعَتْكَ إلَى صُحْبَةِ الرِّجَالِ حَاجَةٌ، فَاصْحَبْ مَن إذَا صَحِبْتَهُ زَانَكَ، وَ إذَا خَدَمْتَهُ صَانَكَ، وَ إذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَكَ، وَ إنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَكَ، وَ إنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَكَ، وَ إنْ مَدَدْتَ يَدَكَ بِفَضْلٍ مَدَّهَا، وَ إنْ بَدَتْ عَنْكَ ثُلْمَةٌ سَدَّهَا، وَ إنْ رَأَى مِنْكَ حَسَنَةً عَدَّهَا، وَ إنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاكَ، وَ إنْ سَكَتَّ عَنْهُ ابْتَدَاكَ، وَ إنْ نَزَلَتْ إحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَآءَكَ. مَنْ لَا تَأْتِيكَ مِنْهُ الْبَوَآئِقُ، وَ لَا يَخْتَلِفُ عَلَيْكَ مِنْهُ الطَّرَآئِقُ، وَ لَا يَخْذُلُكَ عِنْدَ الْحَقَآئِقِ، وَ إنْ تَنَازَعْتُمَا مُنْقَسِمًا ءَاثَرَكَ.(کفایة الاثر، ص226)
ایشان سپس روی به من کردند و فرمودند: به خدا قسم رسول خدا به ما خبر داد که این امر [امامت] به دوازده امام از فرزند علی و فاطمه [علیهماالسلام] خواهد رسید، هیچ یک از ما نیست مگر آنکه یا مسموم و یا کشته می شود. سپس طشت را بلند کردند و ایشان گریستند. به آن حضرت عرضه داشتم: ای فرزند رسول خدا، مرا موعظه کن. فرمودند: بله، برای سفر [آخرت] آماده شو و توشه اين سفر را قبل از فرا رسيدن اجل تحصيل كن، بدان كه تو طالب دنيا هستى و مرگ طالب تو. در اين روزى كه هستى، غم آن روزى كه نيامده مخور! بدان تو از مال بيشتر از قوت و غذاى خود جمع نميكنى مگر اينكه براى ديگرى خزينه خواهى كرد. بدان كه: درباره مال حلال دنيا؛ حساب، و راجع به حرام آن، عقاب و عذاب و درباره شبهه ناك آن عتاب خواهد بود. تو دنيا را نظير يك مردارى فرض كن و به قدر كفايت از آن برگير، اگر اين مقدار كه گرفتى حلال باشد از زهّاد دنيا محسوب خواهى شد، و اگر حرام باشد مسئوليتى ندارى، زيرا گويا از مردار؛ به قدر احتياج استفاده نموده باشى. و اگر عتاب در كار باشد سهل و آسان است.براى دنيا به نحوى كار كن كه گويا تا ابد زنده خواهی بود. و براى آخرت به نحوى كار كن كه گويا فردا خواهى مرد. اگر طالب عزت بدون عشيره و هيبت بدون قدرت هستى، از ذلتِ معصيتِ پروردگار، به سوى عزتِ طاعت او شتاب كن. هر گاه ناچار شدى با مردم رفاقت نمائى با كسى رفاقت كن كه زينتبخش تو باشد، اگر خدمتى براى او كردى نگاهدار تو باشد، اگر كمكى از او بخواهى یاور تو باشد، اگر سخنى بگوئى تصديق نمايد، اگر بر دشمنى حمله كنى تو را تقويت كند، اگر دستى براى احسان دراز كنى او نيز دراز نمايد، اگر روزگار رخنه اى در كار تو ايجاد كند او آن را مسدود كند، اگر از تو نيكى احساس كند منظور بدارد، اگر از او چيزى بخواهى عطا نمايد، اگر تو ساكت باشى، او شروع به سخن كند، اگر بلائى به او رسيد، تو ناراحت شوى. بايد كسى باشد كه به وسيله او مصيبتى بر تو وارد نشود، و بلاهائى از او به تو نرسد، در موقع حقايق تو را رها ننمايد...@Baraye_Arma
۲۱:۴۲
سخنان ۵۰ سال پیش #رهبر_انقلاب در خصوص کنگره جهانی #اربعین
حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند و فرمودند:
میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.@Baraye_Arman
حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند و فرمودند:
میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.@Baraye_Arman
۲۱:۴۳
هشتم صفر، سالروز وفات #سلمان_محمدی سلاماللهعلیه در سال ۳۶ هجری
روزى سلمان وارد مجلس #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله شد و مردم او را به سبب منزلت خاصى که نزد پیامبر و خاندان ایشان داشت، احترام نهادند و او را بالاى مجلس نشاندند؛ سپس #عمر بن خطاب وارد مسجد شد و چشمش که به سلمان افتاد، گفت: این عجمی (غیرعرب) کیست که در میان عربها صدرنشین شده است؟! در این هنگام رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله بالای منبر رفتند و خطبهاى ایراد نمودند و فرمودند:
«مردم از دوران حضرت آدم تا به امروز، همچون دندانههاى شانه هستند؛ عرب را بر عجم و سفید را بر سیاه هیچ برتری نیست، مگر به #تقوا؛ سلمان دریایی بیپایان و گنجی تمامنشدنی است؛ سلمان از ما اهلبیت است؛ او چشمهای گواراست که علم و حکمت از او سرازیر میشود و برهان به او داده شده است.» الاختصاص (شیخمفید)، ص۳۴۱الایضاح (فضلبنشاذان)، ص۲۸۲@Baraye_Arman
روزى سلمان وارد مجلس #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله شد و مردم او را به سبب منزلت خاصى که نزد پیامبر و خاندان ایشان داشت، احترام نهادند و او را بالاى مجلس نشاندند؛ سپس #عمر بن خطاب وارد مسجد شد و چشمش که به سلمان افتاد، گفت: این عجمی (غیرعرب) کیست که در میان عربها صدرنشین شده است؟! در این هنگام رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله بالای منبر رفتند و خطبهاى ایراد نمودند و فرمودند:
«مردم از دوران حضرت آدم تا به امروز، همچون دندانههاى شانه هستند؛ عرب را بر عجم و سفید را بر سیاه هیچ برتری نیست، مگر به #تقوا؛ سلمان دریایی بیپایان و گنجی تمامنشدنی است؛ سلمان از ما اهلبیت است؛ او چشمهای گواراست که علم و حکمت از او سرازیر میشود و برهان به او داده شده است.» الاختصاص (شیخمفید)، ص۳۴۱الایضاح (فضلبنشاذان)، ص۲۸۲@Baraye_Arman
۱۲:۲۶
بازارسال شده از محسن فایضی_انتفاضه فلسطین
۲۲:۴۷
۲۲:۵۰
۲۲:۵۱
دکتر عبدالعزیز الرنتیسی، یکی از هفت بنیانگذار حماس زمانی شهید شد که یک هلیکوپتر آپاچی ساخت آمریکا هفت موشک به خودروی او شلیک کرد و دو رهگذر - یک مادر و دختر پنج ساله اش - نیز شهید شدند.
از رنتیسی پرسیدند از مرگ می ترسی؟ گفت: این مرگ است چه با شهادت و چه با سرطان و.... این یک چیز است. همه ما منتظر آخرین روز زندگی خود هستیم. هیچ چیز تغییر نخواهد کرد (از حیث اصل مرگ) اگر مرگ با آپاچی باشد یا ایست قلبی، من ترجیح می دهم مرگم توسط آباچی باشد.فیلم:https://eitaa.com/Baraye_Arman/3602"It's death either by killing or by cancer. We are all waiting for the last day of our lives. Nothing will change. If it is by Apache [helicopter] or by cardiac arrest, I prefer to die by Apache."
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست...
از رنتیسی پرسیدند از مرگ می ترسی؟ گفت: این مرگ است چه با شهادت و چه با سرطان و.... این یک چیز است. همه ما منتظر آخرین روز زندگی خود هستیم. هیچ چیز تغییر نخواهد کرد (از حیث اصل مرگ) اگر مرگ با آپاچی باشد یا ایست قلبی، من ترجیح می دهم مرگم توسط آباچی باشد.فیلم:https://eitaa.com/Baraye_Arman/3602"It's death either by killing or by cancer. We are all waiting for the last day of our lives. Nothing will change. If it is by Apache [helicopter] or by cardiac arrest, I prefer to die by Apache."
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست...
۱۴:۵۸
۲۰:۴۴
Najm Al Sagheb - Janam Ali (1).mp3
۰۳:۱۴-۹.۳۵ مگابایت
۲۲:۵۸
اشرب المای هنیئا یا محب. کربلا.m4a
۱۰:۰۷-۹.۴۶ مگابایت
۱۲:۱۷
۱۰:۴۷
هرچند با کار عجیب تصمیم سازان برای شورای نگهبان فردی که در قتل آرمان و سید روح الله و... شریک است، شیش بر هیچ جلو افتاد جوری که اگر به محمدخاتمی باغیانقلاب گفته بودند تو بچین خروجی کاندیداها را همین جوری در می آورد!!اما این مطلب #شهیدزاهدی را ببینید درباره خواب یکی از فرماندهان حزب الله که اخیرا شهید شد (شهید ابوطالب)در این روزها مرتب ذکر #یداللهفوقایدیهم را تکرار کنیم
ان شاءالله این ذکر ورق را به نفع جبهه انقلاب برگرداند که مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین
فیلم سخنان شهید زاهدی:https://eitaa.com/Baraye_Arman/4071
ان شاءالله این ذکر ورق را به نفع جبهه انقلاب برگرداند که مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین
فیلم سخنان شهید زاهدی:https://eitaa.com/Baraye_Arman/4071
۱۰:۴۸
۱۱:۳۰
۱۱:۳۸
۲۰:۴۶