بله | کانال درمحضراستادبروجردي
عکس پروفایل درمحضراستادبروجرديد

درمحضراستادبروجردي

۳,۵۶۸عضو
thumbnail
احكام

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

thumbnail

۱۸:۲۷

#حدیث_روز
undefined «مباحث اخلاقی»
🟥 «زیانها و مفاسد تکبر»۴
undefined ۵. سرچشمه گناهان:
undefined️ برخی گناهان و صفات رذیله، ام‌الخبائث و سرچشمۀ دیگر گناهان است، مانند: شرابخواری، حسادت و... . یکی از آنها نیز تکبر و فخرفروشی است.
undefined علی علیه السلام فرمود:
undefined «اَلتَّکَبُّرُ یُظْهِرُ الرَّذِیلَةَ» «تکبر رذیله را ظاهر می‌سازد.»و در جای دیگر فرمود: «الْحِرْصُ وَ الْکِبْرُ وَ الْحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَی التَّقَحُّمِ فِی الذُّنُوبِ» «حرص و تکبر و حسد سبب می شود که انسان در انواع گناهان فرو رود.»
undefined ۶. از دست دادن امکانات:
undefined️ متکبر در بین مردم منفور است؛ لذا نمی‌تواند همکاری دیگران را جلب کند، از طرف دیگر، متکبر به هیچ وجه زیر بار نمی‌رود که خوبی دیگران را به زبان آورد.
undefined امام صادق علیه‌السلام فرمود:
undefined «لَا یَطْمَعَنَّ ذُو الْکِبْرِ فِی الثَّنَاءِ الْحَسَنِ« «متکبر حاضر نمی‌شود ثنای انسان خوب را بگوید.»مجموع این عوامل باعث می‌شود که موفقیت او در صحنه زندگی ناچیز باشد.
undefined ۷. جهنم سوزان:
undefined️ بدترین پیامد تکبر آن است که اگر متکبّر توبه نکند، سرانجام جهنمی خواهد شد.
undefined قرآن کریم می‌فرماید:
undefined «قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها فَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَکَبِّرِین»؛ «به آنان گفته می‌شود: از درهای جهنم وارد شوید و جاودانه در آن بمانید! چه بد جایگاهی است جایگاه متکبران!»
undefined «حوزه.نت»
undefined موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام

۶:۲۹

thumbnail
undefined️پرسش: چرا حضرت علی علیه‌السلام در زمان خلافت خود در سالگرد شهادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مجلس عزا نگرفتند؟

۷:۳۰

#در_محضر_امام_حسن_مجتبی_علیه‌السلام۴۳ undefined «تعریف بخشندگی از نگاه امام حسن علیه‌السلام»
undefined حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی علیه‌السلام پرسید:
undefined «فما السَّماح؟» «بخشندگی چیست؟»و حضرت پاسخ داد:«البَذلُ فی العُسرِ و الیُسر»«بخشندگی، عطا کردن در زمان سختی و آسانی است.»
undefined کشف الغمة، ج ۱، ص ۵۶۹
undefined در نگاه امام حسن علیه‌السلام، بخشندۀ واقعی کسی است که شرایط مالی‌اش، اصل بخشش او را تغییر نمی‌دهد. او چه در آسایش باشد، چه در تنگنا، روح عطا و ایثار را در خود زنده نگه می‌دارد.
undefined این ویژگی، نشانۀ ایمان به رزاق بودن خداوند، باور به بازگشت برکات انفاق و بی‌اعتقادی به تملک مطلق مال است.
undefined لازم است توجه کنیم که بخشندگی، زمانی ارزشمند و پذیرفتنی است که از مال خود فرد باشد. تصرف در مال دیگران حتی نزدیک‌ترین افراد مثل همسر یا فرزند بدون اجازه، نه بخشندگی است و نه شرعاً مجاز.
undefined بخشندۀ واقعی کسی است که در هر حالتی، دستش باز، دلش گشاده، و نیتش الهی باشد. او اهل حساب‌گری نیست که در سختی‌ها بخل ورزد؛ چرا که می‌داند بخشندگی، معامله‌ای با خداست، نه با موجودی حساب بانکی.
undefined «از بیانات استاد زهره بروجردی»
undefined موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام

۱۳:۳۰

thumbnail

۱۳:۳۲

#زیباشناسی۳۹
undefined «مبدأ و مقصود زیبایی‌ها در نگاه قرآن»
undefined مصدر و مبدأ همۀ زیبایی‌ها خدای سبحان است.هر آنچه از ناحیۀ او، اعم از امر و نهی، می‌آید، سرشار از زیبایی و حکمت است.
undefined برنامه‌ریزی خالق برای زیبایی‌ها و دستورها و نهی‌های او، همگی در جهت جلوه‌گر شدن فطرت اولیه، پاک و زیبای انسان‌هاست.
undefined در انتخاب‌های ما قرار است آن چیزی را برگزینیم که خالی از زشتی باشد. اگر چیزی در ظاهر زیباست؛ اما در کنار آن نازیبایی مشاهده شود، قرآن می‌فرماید از آن پرهیز کن؛ زیرا با ساختار انسانی ما سازگار نیست. ساختار ما، زیبایی خالص می‌طلبد؛ زیبایی که آلودگی و قبحی در آن وجود نداشته باشد.
undefined ما طوری آفریده شده‌ایم که زیبایی مختلط با زشتی سازگار با ما نیست. نمونه‌های این تناقض را می‌توان در زندگی دید: گناه با ثواب، ثواب با ریا!
undefined کاری ممکن است از نظر ظاهر مثبت و زیبا باشد؛ اما اگر نیت آن ناسالم باشد، با ساختار ما سازگار نیست.ساختار انسان، زیبایی صرف و خالص را می‌طلبد، نه زیبایی آلوده به نازیبایی.

undefined «از بیانات استاد زهره بروجردی»
undefined موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام

۱۳:۳۲

thumbnail
undefined️پرسش: با وجود امکان تعقل، تفکر و مشورت ، چرا باید استخاره انجام داد؟

۱۳:۴۶

#دعای_جوشن_کبیر ۸۷
undefined «عطای عرشی؛ وجودی فراتر از عالم»
undefined «یا ذَا الْمَنِّ وَ الْعَطَاءِ»
undefined الف و لامِ «العطاء» در این فراز، «الف و لام عهد» است. یعنی سخن از هر عطایی نیست. خدا جنس عطا، به معنای هر نوع بخشش متعارف را به ما وعده نمی‌دهد؛ سخن از عطای خاصی است که هیچ‌کس جز او نمی‌تواند آن را بدهد.
undefined در فراز چهل‌وهشت خواندیم: «یا مَن عَطاؤُهُ شَریف»؛ آن عطای شریف چیست؟ همان عطایی است که در این‌جا از آن سخن می‌گوییم؛ عطای یک «وجود» است: وجودی توانا، نامیرا، و گسترده‌تر از همۀ عوالم؛ بلکه برتر و محیط بر همۀ عوالم. یعنی همان حقیقتی که در روایت آمده است:
undefined «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمٰن»
undefined بحار الأنوار، ج ۵۵، ص ۳۹
undefined عرش بر همۀ عوالم احاطه دارد؛ پس وقتی خدا این عطیه را می‌دهد، در واقع یک وجودِ عرشی به انسان می‌بخشد.
undefined من گاهی آن‌قدر کوچک و گرفتار می‌شوم که سرِ اندکی مال و منال، اندکی مقام، اندکی قدرت، متوقف می‌مانم؛
undefined اما وقتی خدا می‌خواهد به من عطیه بدهد، مرا بالا می‌برد، آن‌قدر بالا، که می‌گوید آن‌قدر به تو می‌دهم تا هیچ‌یک از این امور مادی در چشم تو جلوه نکند؛ حتی معنویات را هم به تو می‌دهم، اما باز نمی‌خواهم همان‌ها تو را متوقف کند.
undefined در این سیر، دیگر حتی در دامِ مقام‌های معنوی هم نمی‌افتیم. خوابی خوب دیدید، مکاشفه‌ای در بیداری نصیبتان شد، مبارک است؛ اما نباید در آن متوقف شد. باید بالاتر رفت؛ او خود را به تو می‌دهد. این همان عطایی است که هیچ‌کس جز او توان بخشیدنِ آن را ندارد.
undefined اگر انسان آن عطیه را دریافت کرد، آن‌وقت می‌تواند بگوید: من طعمِ «مَنّ» و «عطاء» حقیقیِ الهی را چشیده‌ام.
undefined من که امروزم بهشت وصل حاصل می‌شود
وعده فردای زاهد را چرا باور کنم

undefined «از بیانات استاد زهره بروجردی»
undefined موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام

۱۹:۱۲

thumbnail
پرسلاین شنبه ۲۲ آذر
کلاس تفسیر سوره رومundefined https://survey.porsline.ir/s/11crkvQ25bteuکلاس مهارت‌های برنامه‌ریزیundefined https://survey.porsline.ir/s/Roh

۸:۳۳

thumbnail

۸:۳۵

#حدیث_روز
undefined «مباحث اخلاقی»
🟩 «درمان تکبر»
undefined برای درمان تکبر، راههای علمی و راهکارهای عملی وجود دارد. راه علمی این است که انسان به حقیقت خویش و ضعف و ناتوانی و پستی خود پی ببرد و از طرف دیگر عظمت و مقام و منزلت خدا را بشناسد.
undefined علی علیه السلام با توجه به همین نکته فرمود:
undefined «عَجِبْتُ لِابْنِ آدَمَ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِیفَةٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ»
undefined*« از فرزند آدم تعجب می‌کنم که آغاز او نطفه و آخرش مردار و وسط آن دو، ظرفی برای مدفوع است؛ با این حال، تکبر می‌ورزد!»*
undefined از امام باقر علیه‌السلام شبیه روایت فوق با تفاوت مختصر به این صورت نقل شده است: «از متکبر فخر فروش در شگفتم! او در آغاز از نطفه بی ارزشی آفریده شده و در پایان کار مردار گندیده‌ای خواهد بود و در این میان، نمی‌داند به چه سرنوشتی گرفتار می‌شود و با او چه می‌کنند.
undefined قیامت‌باوری و ایمان به حسابهای دقیق آن روز، در تکبرزدایی نقش مهمی دارد؛ چنان که در حدیثی از امام زین العابدین علیه‌السلام آمده است که «میان سلمان فارسی و مرد خودخواه و متکبری خصومت و سخنی واقع شد. آن مرد به سلمان گفت: تو کیستی؟ سلمان گفت: اما آغاز من و تو هر دو نطفه کثیفی بوده و پایان کار من و تو مردار گندیده‌ای است. هنگامی که روز قیامت شود و ترازوی سنجش برقرار گردد، هر کس ترازوی عملش سنگین باشد، با کرامت و با شخصیت و بزرگوار است و هر کس ترازوی عملش سبک باشد، پست و بی‌مقدار است.»
undefined درک عظمت خداوند در تکبر زدایی نقش دارد. به این روایت توجه کنید:
undefined امام حسن علیه السلام فرمود: «سزاوار نیست برای کسی که عظمت خدا را شناخته، احساس بزرگی کند. پس به راستی بزرگی کسانی که عظمت خدا را دریافته‌اند، تواضع و فروتنی است و عزت کسانی که می‌دانند جلالت و بزرگی خدا چیست، در مقابل او تذلل و احساس کوچکی کردن است.»
undefined «حوزه.نت»
undefined موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام

۸:۳۶

thumbnail

۸:۳۸

#دستاوردهای_ماندگار۱۸
undefined «قدرت مروت و امدادهای الهی در زندگی جوانمردان»
undefined «اقیلوا ذَوِی المُروءاتِ عَثَراتِهِم فَما یَعثُرُ مِنهُم عاثِرٌ اِلّا وَیَدَهُ بِیَدِاللهِ یَرفَعُهُ»
undefined «از خطا و لغزشهاى جوانمردان بگذريد كه از آنان كسى نمى ‏لغزد مگر آنكه دست (لطف) خدا بدست اوست كه او را (از آن لغزش) بلند مى‌کند.»
undefined نهج‌البلاغه، حکمت ۱۹
undefined بر اساس این حکمت درمی‌یابیم که خدای سبحان اجازه نمی‌دهد لغزش‌های انسان‌های جوانمرد تأثیر عمیق و ماندگاری بر زندگی آن‌ها بگذارد. اگر کسی در این دنیا با مروت و جوانمردی زندگی کند، برکت این صفت نیکو آن است که تحت حمایت ویژۀ پروردگار قرار می‌گیرد و در پیچ‌های خطرناک زندگی، امدادهای غیبی به یاری‌اش می‌آید. 
undefined در چنین حالتی، حتی اگر خطایی از او سر بزند، فرصت بازنگری و توبه به او داده می‌شود و در لغزش خود باقی نمی‌ماند. گاهی هم همان خطا سبب بیداری و توجه ویژه‌اش می‌شود تا به درجات بالاتری از رشد معنوی دست یابد.
undefined بنابراین، دستاورد مروت و جوانمردی، مصونیت از سقوط و قدرت گرفتن در مسیر حق است؛ به همین دلیل است که در زندگی آزادمردان، اشتباهات پایدار نمی‌مانند. 
undefined «از بیانات استاد زهره بروجردی»
undefined موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام

۸:۳۸