#اشتباهات_زندگی_از_نگاه_نهجالبلاغه۲۷
«دوستی نابجا»
«يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ، فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ، فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ»
«پسرم، از دوستى با احمق برحذر باش، كه مى خواهد تو را سود دهد ولى زيان مى رساند. از رفاقت با بخيل بپرهيز، چه اينكه آنجا كه به شدت به او نيازمندى از تو دريغ خواهد كرد. و از دوستى با بدكار كناره بگير، زيرا تو را به اندك چيزى مىفروشد. و از رفاقت با دروغگو حذر كن، چراكه مانند سراب است، دور را در نظرت نزديك، و نزديك را دور مىكند.»
نهج البلاغه، حکمت ۳۷
گاهی انسان دوستان صمیمی خود را با ویژگیهایی که دین معرفی کرده است انتخاب نمیکند. حضرت ویژگیهایی را برای برای دوست صمیمی معرفی میفرماید.
یکی از اشتباهات این است که هرکسی را به حریم خصوصی خویش راه دهیم.
حریم خصوصی در زندگی بسیار مهم است و باید افراد سالم را در حریم خصوصی راه داد؛ در غیر اینصورت قطعأ آسیب میبینیم.
وقتی فردی عاقل، کریم، متدین و صادق نیست، نمیتوان او را در حریم خصوصی راه داد، البته این بهمعنای قطع ارتباط با دیگران نیست.
خوبان عالم سراغ دوستانی میروند که ویژگیهای مثبت داشته باشند. افرادی که ملتزم به تقیّدات دینی، اخلاقی، شرعی و اعتقادی باشند، شایستۀ دوستی هستند. ارتباط دوستانه با کسی که بهراحتی دروغ میگوید، غیبت میکند، تهمت میزند و ... ارتباطی تباه است؛ زیرا از خط مشروعی که شریعت برای او کشیده، تجاوز کرده است.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
«دوستی نابجا»
«يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ، فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ، فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ؛ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ»
«پسرم، از دوستى با احمق برحذر باش، كه مى خواهد تو را سود دهد ولى زيان مى رساند. از رفاقت با بخيل بپرهيز، چه اينكه آنجا كه به شدت به او نيازمندى از تو دريغ خواهد كرد. و از دوستى با بدكار كناره بگير، زيرا تو را به اندك چيزى مىفروشد. و از رفاقت با دروغگو حذر كن، چراكه مانند سراب است، دور را در نظرت نزديك، و نزديك را دور مىكند.»
نهج البلاغه، حکمت ۳۷
گاهی انسان دوستان صمیمی خود را با ویژگیهایی که دین معرفی کرده است انتخاب نمیکند. حضرت ویژگیهایی را برای برای دوست صمیمی معرفی میفرماید.
یکی از اشتباهات این است که هرکسی را به حریم خصوصی خویش راه دهیم.
حریم خصوصی در زندگی بسیار مهم است و باید افراد سالم را در حریم خصوصی راه داد؛ در غیر اینصورت قطعأ آسیب میبینیم.
وقتی فردی عاقل، کریم، متدین و صادق نیست، نمیتوان او را در حریم خصوصی راه داد، البته این بهمعنای قطع ارتباط با دیگران نیست.
خوبان عالم سراغ دوستانی میروند که ویژگیهای مثبت داشته باشند. افرادی که ملتزم به تقیّدات دینی، اخلاقی، شرعی و اعتقادی باشند، شایستۀ دوستی هستند. ارتباط دوستانه با کسی که بهراحتی دروغ میگوید، غیبت میکند، تهمت میزند و ... ارتباطی تباه است؛ زیرا از خط مشروعی که شریعت برای او کشیده، تجاوز کرده است.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۲:۲۷
۱۶:۳۹
#شرح_دعای_کمیل۵۷
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ»
«خدایا! به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستونهای هر چیز را پُر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود میخواهم.»
چرا اسم عظیم خداوند از اسامی جمالیه است؟در دعای جوشن در فراز «یا مَنِ العَظمَةُ بَهائُه» عظمت، به زیبایی چشمگیر تعبیر میشود؛ چون بهاء بهمعنای زیبایی فروزنده و چشمگیر است.
داعی در دعای سحر با فراز«اللهُمَّ انّی اَسئلُکَ مِن بَهائِکَ بابهاهُ» خداوند را به نور جمالی که درخشش خاصی دارد و چشمگیر است، قسم میدهد که عظمت میخواهم.
گر چه اسم عظیم خداوند، خضوع و خشوع را بههمراه دارد؛ اما هیبت خداوند را نمایش نمیدهد؛ بلکه جمال خداوند را اظهار میکند.
انسان با اسم عظیم خداوند صید و نگرشش زیبا میشود و فقط زیبایی را در عالم شاهد است.
داعی در دعای صباح طلب خود را بیان میکند:
«وَ اغرِسِ اللهُمَّ لِعَظَمَتِکَ فی شُربِ جَنانی...»
«خدایا! عظمت خودت را در نهانخانۀ قلبم غرس کن تا چشمههای خشوع در وجودم حاکم شود.»
چه فرقی بین خضوع و خشوع وجود دارد؟
خضوع، ظاهر کار را بیان میکند؛ اما خشوع، باطن فعل است؛ از این جهت داعی از خداوند درخواست دارد که بارالها دلِ و وجودم، همواره درمقابل خودت رکوع داشته باشد؛ یعنی تسلیم شود.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ»
«خدایا! به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستونهای هر چیز را پُر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود میخواهم.»
چرا اسم عظیم خداوند از اسامی جمالیه است؟در دعای جوشن در فراز «یا مَنِ العَظمَةُ بَهائُه» عظمت، به زیبایی چشمگیر تعبیر میشود؛ چون بهاء بهمعنای زیبایی فروزنده و چشمگیر است.
داعی در دعای سحر با فراز«اللهُمَّ انّی اَسئلُکَ مِن بَهائِکَ بابهاهُ» خداوند را به نور جمالی که درخشش خاصی دارد و چشمگیر است، قسم میدهد که عظمت میخواهم.
گر چه اسم عظیم خداوند، خضوع و خشوع را بههمراه دارد؛ اما هیبت خداوند را نمایش نمیدهد؛ بلکه جمال خداوند را اظهار میکند.
انسان با اسم عظیم خداوند صید و نگرشش زیبا میشود و فقط زیبایی را در عالم شاهد است.
داعی در دعای صباح طلب خود را بیان میکند:
«وَ اغرِسِ اللهُمَّ لِعَظَمَتِکَ فی شُربِ جَنانی...»
«خدایا! عظمت خودت را در نهانخانۀ قلبم غرس کن تا چشمههای خشوع در وجودم حاکم شود.»
چه فرقی بین خضوع و خشوع وجود دارد؟
خضوع، ظاهر کار را بیان میکند؛ اما خشوع، باطن فعل است؛ از این جهت داعی از خداوند درخواست دارد که بارالها دلِ و وجودم، همواره درمقابل خودت رکوع داشته باشد؛ یعنی تسلیم شود.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۶:۳۹
۱۶:۴۳
۱۶:۵۹
۵:۳۰
۹:۱۳
#حدیث_روز
🟩 «دختر پیامبر، رهسپار ابدیت»
آنگاه که پیامبر اکرم به دخترش میگفت: «تو نخستین کسی هستی که پس از درگذشتم در پیِ من میآیی»، این سخن در باور کسی نمیگنجید.
مگر میشود دختری که در اوج جوانی است، رهسپار مرگ شود! اما مویههای دردناکش بر سر مزار پدر و رخدادهای پیاپی شهر مدینه، بهویژه هجوم بر در خانۀ علی علیهالسلام و رنجورگشتن و بستری شدن غریبانۀ فاطمه سلام اللهعلیها در خانه، مردم شهر را آماده کرده بود تا هر لحظه صدای شیون از آنجا برخیزد.
️ حادثه تزدیک شده است.اکنون که قهرمان این روزهای مدینه (فاطمه) همۀ تیرهای آگاهی را بهسوی نادانی و مصلحتاندیشیهای مردم و اصحاب قدرت پرتاب کرده است، دیگر طاقت ایستادن در معرکۀ تزویر را ندارد و نبرد برای او دشوار شده است.
مَرکب تاریخ نیز دختر پیامبر را به ماه جُمادَی سال یازدهم هجری رسانده است. تن رنجور فاطمه سلاماللهعلیها دیگر توان رفتن ندارد.
️ او نیز بِسان پدر، رسالت خویش را گذارده است. دنیا دیگر جای ماندن برای او نیست و او به آخرین منزلگاه هستی در این جهان رسیده است.
لحظههای جدایی از همسر و فرزندانش از پی هم آمدهاند. در آن سو، پدر را میبیند که به انتظارش نشسته و آغوش مِهر به سوی او گشوده است.
️ فاطمه، بیتاب رفتن است. صبح سوم جمادی از راه میرسد و آفتابِ مدینه تیغ برکشیده است. خبری در کوچههای شهر میپیچد و مردم، به در خانهِ علی گِرد آمدهاند و ناباورانه چشم به دهان او دوختهاند.
ابر سیاه اندوه، آسمان مدینه را میگیرد چراکه فاطمه از این جهان حقیر درگذشته است و بهسوی ابدیّت میرود. درود خدا و رسول و اهل ایمان بر او باد.
«حوزه نت»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
🟩 «دختر پیامبر، رهسپار ابدیت»
آنگاه که پیامبر اکرم به دخترش میگفت: «تو نخستین کسی هستی که پس از درگذشتم در پیِ من میآیی»، این سخن در باور کسی نمیگنجید.
مگر میشود دختری که در اوج جوانی است، رهسپار مرگ شود! اما مویههای دردناکش بر سر مزار پدر و رخدادهای پیاپی شهر مدینه، بهویژه هجوم بر در خانۀ علی علیهالسلام و رنجورگشتن و بستری شدن غریبانۀ فاطمه سلام اللهعلیها در خانه، مردم شهر را آماده کرده بود تا هر لحظه صدای شیون از آنجا برخیزد.
️ حادثه تزدیک شده است.اکنون که قهرمان این روزهای مدینه (فاطمه) همۀ تیرهای آگاهی را بهسوی نادانی و مصلحتاندیشیهای مردم و اصحاب قدرت پرتاب کرده است، دیگر طاقت ایستادن در معرکۀ تزویر را ندارد و نبرد برای او دشوار شده است.
مَرکب تاریخ نیز دختر پیامبر را به ماه جُمادَی سال یازدهم هجری رسانده است. تن رنجور فاطمه سلاماللهعلیها دیگر توان رفتن ندارد.
️ او نیز بِسان پدر، رسالت خویش را گذارده است. دنیا دیگر جای ماندن برای او نیست و او به آخرین منزلگاه هستی در این جهان رسیده است.
لحظههای جدایی از همسر و فرزندانش از پی هم آمدهاند. در آن سو، پدر را میبیند که به انتظارش نشسته و آغوش مِهر به سوی او گشوده است.
️ فاطمه، بیتاب رفتن است. صبح سوم جمادی از راه میرسد و آفتابِ مدینه تیغ برکشیده است. خبری در کوچههای شهر میپیچد و مردم، به در خانهِ علی گِرد آمدهاند و ناباورانه چشم به دهان او دوختهاند.
ابر سیاه اندوه، آسمان مدینه را میگیرد چراکه فاطمه از این جهان حقیر درگذشته است و بهسوی ابدیّت میرود. درود خدا و رسول و اهل ایمان بر او باد.
«حوزه نت»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۹:۱۳
۹:۳۳
#ضیافت_سلطان۵۹
در دعای وداع حضرت عرض میکنیم:
«وَجَعَلَنِی مِمَّنْ ینْقَلِبُ مُفْلِحاً مُنْجِحاً»
«و قرارم دهد از کسانی که بازگردند، رستگار کامیاب»
فضای زیارت انسان را با نیازمندیهایش آشنا میکند. از این رو، پس از زیارت از خدای سبحان میخواهد در زمرۀ افرادی قرار گیرد که به چند صفت متصف و آراسته باشند:
«مُفْلِحاً» ؛ «رستگار»
" /> «فلاح» بهمعنای رسیدن به مقصود و چشمبستن بر ناکامیهاست. انسان مفلح، حیاتی امیدوارانه دارد؛ به همین جهت زائر حضرات معصومین علیهمالسلام به طفیل زیارت و قرار گرفتن در ظل عنایت امام، طالب قرار گرفتن در زمرۀ مفلحین و کامیابان است.
زائر، وسیلۀ رسیدن مطلوب خویش را همین زیارت میداند.
*من که امروزم بهشت وصل حاصل میشود وعدۀ فردای زاهد را چرا باور کنم؟
«مُنْجِحاً» ؛ «کامیاب»
" /> «نجاح» بهمعنای با سرعت به مطلوب رسیدن است. انسان با حضور در حریم قدسی معصوم، میداند موانعی که بر سر راه مطلوب اوست، به سرعت مرتفع میشود.
«گزیدهای از کتاب ضیافت سلطان، اثر استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
در دعای وداع حضرت عرض میکنیم:
«وَجَعَلَنِی مِمَّنْ ینْقَلِبُ مُفْلِحاً مُنْجِحاً»
«و قرارم دهد از کسانی که بازگردند، رستگار کامیاب»
فضای زیارت انسان را با نیازمندیهایش آشنا میکند. از این رو، پس از زیارت از خدای سبحان میخواهد در زمرۀ افرادی قرار گیرد که به چند صفت متصف و آراسته باشند:
«مُفْلِحاً» ؛ «رستگار»
" /> «فلاح» بهمعنای رسیدن به مقصود و چشمبستن بر ناکامیهاست. انسان مفلح، حیاتی امیدوارانه دارد؛ به همین جهت زائر حضرات معصومین علیهمالسلام به طفیل زیارت و قرار گرفتن در ظل عنایت امام، طالب قرار گرفتن در زمرۀ مفلحین و کامیابان است.
زائر، وسیلۀ رسیدن مطلوب خویش را همین زیارت میداند.
*من که امروزم بهشت وصل حاصل میشود وعدۀ فردای زاهد را چرا باور کنم؟
«مُنْجِحاً» ؛ «کامیاب»
" /> «نجاح» بهمعنای با سرعت به مطلوب رسیدن است. انسان با حضور در حریم قدسی معصوم، میداند موانعی که بر سر راه مطلوب اوست، به سرعت مرتفع میشود.
«گزیدهای از کتاب ضیافت سلطان، اثر استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۰:۵۱
۱۶:۴۸
#بشارتهای_قرآنی۱۰
«بشارت به محسنین» «وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُحْسِنِین»
«احسان کنید! به راستی که خداوند محسنین را دوست دارد.»
سوره بقره، آیه۱۹۵
احسان در لفظ بهمعنای انجام کار نیکی است که اساس آن اعتدال و زیبابینی است.
در مقامات عرفانی، مقام احسان مقام خاصی است که فرد در آن جایگاه، هر عملی را خالصانه انجام میدهد، گویا خدا را به شهود میبیند.
پیامبر اکرم فرمود:
«الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاه»
«احسان یعنی خداوند را به گونهای عبادت کنی که گویا او را میبینی.»
الوافی، ج۱۱، ص۲۳
" /> به عبارت دیگر احسان بهمعنای رسیدن به مقام شهود است که درجۀ متعالی بندگی است. «محسن» در خلوت و جلوت متوجه حضور خداوند است و همین امر موجب همخوانی علم و عمل میشود.
رسیدن به جایگاه احسان، انسان را محبوب و معشوق خداوند میکند. در عالم عاشقی، عاشق برای اثبات عشق خود همۀ وجود و سرمایهاش را برای معشوق خرج میکند؛ حال اگر خداوند که مالکِ مُلک و ملکوت است، عاشق «مُحسِن» شود، برای معشوق خود چه خواهد کرد؟!
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
«بشارت به محسنین» «وَ أَحْسِنُواْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُحْسِنِین»
«احسان کنید! به راستی که خداوند محسنین را دوست دارد.»
سوره بقره، آیه۱۹۵
احسان در لفظ بهمعنای انجام کار نیکی است که اساس آن اعتدال و زیبابینی است.
در مقامات عرفانی، مقام احسان مقام خاصی است که فرد در آن جایگاه، هر عملی را خالصانه انجام میدهد، گویا خدا را به شهود میبیند.
پیامبر اکرم فرمود:
«الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاه»
«احسان یعنی خداوند را به گونهای عبادت کنی که گویا او را میبینی.»
الوافی، ج۱۱، ص۲۳
" /> به عبارت دیگر احسان بهمعنای رسیدن به مقام شهود است که درجۀ متعالی بندگی است. «محسن» در خلوت و جلوت متوجه حضور خداوند است و همین امر موجب همخوانی علم و عمل میشود.
رسیدن به جایگاه احسان، انسان را محبوب و معشوق خداوند میکند. در عالم عاشقی، عاشق برای اثبات عشق خود همۀ وجود و سرمایهاش را برای معشوق خرج میکند؛ حال اگر خداوند که مالکِ مُلک و ملکوت است، عاشق «مُحسِن» شود، برای معشوق خود چه خواهد کرد؟!
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۶:۴۸
۱۶:۵۵
۱۶:۵۶
#فاطمیه#از_وهم_تا_حقیقت۲۲
«قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»
«(اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمىدانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است.»
سوره اعراف، آیه ۳۳
تمایل دارم از وهم جدا شوم؛ اما نمیدانم چه چیز وهم است چه چیز حقیقت؟
خداوند میفرماید همۀ توهمات را برای شما تبیین کردم. گاهی توهم میکنم هر چقدر به خودم بیشتر سخت بگیرم، آدم بهتری هستم. بعد گمان میکنم تقوای من بسیار زیاد است.
همانگونه که خدای سبحان در بایدها و نبایدها سختگیر است؛ رخصتهایی هم برای بندگان خود در نظر گرفته است و میگوید از این مرحصیها استفاده کنید.
اما ما توهم میکنیم که فقط سختیها رشدآفرین است! غافل از اینکه وقتی به خودمان سخت میگیریم، دچار عُجب هم میشویم و شیطان میگوید: «تو تافتۀ جدا بافتهای.»
اگر فرامین الهی را درست انجام میدهیم، به لطف اوست، اگر حرام را ترک کردیم به حول و قوۀ اوست.
«لاحول و لاقوة الا بالله» یعنی هیچ حائلی بین تو و معصیت نیست، مگر خدا و هیچ قوهای برای طاعت نیست مگر خدا.
حقیقت، در میزان اخلاص عمل نهفته است، نه در سختی و مشقت عمل. اگر گمان میکنیم هرچه بیشتر به خود سخت بگیریم و از مباحات خود را محروم کنیم، بیشتر قرب نصیبمان میشود، توهمی بیش نیست.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
«قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»
«(اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمىدانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است.»
سوره اعراف، آیه ۳۳
تمایل دارم از وهم جدا شوم؛ اما نمیدانم چه چیز وهم است چه چیز حقیقت؟
خداوند میفرماید همۀ توهمات را برای شما تبیین کردم. گاهی توهم میکنم هر چقدر به خودم بیشتر سخت بگیرم، آدم بهتری هستم. بعد گمان میکنم تقوای من بسیار زیاد است.
همانگونه که خدای سبحان در بایدها و نبایدها سختگیر است؛ رخصتهایی هم برای بندگان خود در نظر گرفته است و میگوید از این مرحصیها استفاده کنید.
اما ما توهم میکنیم که فقط سختیها رشدآفرین است! غافل از اینکه وقتی به خودمان سخت میگیریم، دچار عُجب هم میشویم و شیطان میگوید: «تو تافتۀ جدا بافتهای.»
اگر فرامین الهی را درست انجام میدهیم، به لطف اوست، اگر حرام را ترک کردیم به حول و قوۀ اوست.
«لاحول و لاقوة الا بالله» یعنی هیچ حائلی بین تو و معصیت نیست، مگر خدا و هیچ قوهای برای طاعت نیست مگر خدا.
حقیقت، در میزان اخلاص عمل نهفته است، نه در سختی و مشقت عمل. اگر گمان میکنیم هرچه بیشتر به خود سخت بگیریم و از مباحات خود را محروم کنیم، بیشتر قرب نصیبمان میشود، توهمی بیش نیست.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۶:۵۶
۱۶:۵۹
#شرح_دعای_بستشیر ۷۶
«أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِين، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ»
«تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده.»
از این فراز به بعد معرفی خدا و ما شروع میشود. عبارتی که در مناجات امیرالمؤمنین در مسجد کوفه هم با کمی تفاوت، به چشم میخورد.
در حقیقت بنده میخواهد حتماً خودش را به خدا منسوب کند. نسبت بین مخلوق و خالق، نسبت بین مملوک و مالک برقرار باشد.
«خدایا! تو دائم مرا خلق جدید میکنی.»
«أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ ۚ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ»
«آیا ما از آن خلقت اولیه عاجز بودیم؟ اینها اشتباه میکنند. نمیدانند که ما دائم شما را خلق میکنیم.»
سوره ق، آیه ۱۵
در بُعد فیزیکی سلولهای ما دائم نو میشوند، کهنهترین سلولها، سلولهای استخوانی است که طول عمرشان یک ماه است.
خدایا! اگر در پروندۀ عمل من چیز زیبایی دیده میشود، مال من نیست: «أَنْتَ الْخالِقُ» «تو خالق آن هستی!»
نازیباها چیست؟
نازیبا زمانی است که خالقیت خدا را نادیده گرفتیم! گویا دست خود را از دست خدا برتر دیدیم و به خدا امر میکنیم چنین و چنان کن!
خدا میخواهد دائم زیباترین تصاویر را در وجود ما به نمایش بگذارد. همان تصاویری که به ملائکهاش میگوید:
«إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ»
«أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ» یعنی من مخلوقم، هرچه زیبایی در من دیده میشود، از آنِ توست.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
«أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِين، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ»
«تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده.»
از این فراز به بعد معرفی خدا و ما شروع میشود. عبارتی که در مناجات امیرالمؤمنین در مسجد کوفه هم با کمی تفاوت، به چشم میخورد.
در حقیقت بنده میخواهد حتماً خودش را به خدا منسوب کند. نسبت بین مخلوق و خالق، نسبت بین مملوک و مالک برقرار باشد.
«خدایا! تو دائم مرا خلق جدید میکنی.»
«أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ ۚ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ»
«آیا ما از آن خلقت اولیه عاجز بودیم؟ اینها اشتباه میکنند. نمیدانند که ما دائم شما را خلق میکنیم.»
سوره ق، آیه ۱۵
در بُعد فیزیکی سلولهای ما دائم نو میشوند، کهنهترین سلولها، سلولهای استخوانی است که طول عمرشان یک ماه است.
خدایا! اگر در پروندۀ عمل من چیز زیبایی دیده میشود، مال من نیست: «أَنْتَ الْخالِقُ» «تو خالق آن هستی!»
نازیباها چیست؟
نازیبا زمانی است که خالقیت خدا را نادیده گرفتیم! گویا دست خود را از دست خدا برتر دیدیم و به خدا امر میکنیم چنین و چنان کن!
خدا میخواهد دائم زیباترین تصاویر را در وجود ما به نمایش بگذارد. همان تصاویری که به ملائکهاش میگوید:
«إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ»
«أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ» یعنی من مخلوقم، هرچه زیبایی در من دیده میشود، از آنِ توست.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۷:۰۱
۱۷:۰۲
#شهادت_حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها
آجرک الله يا مولاي يا صاحب الزّمان في مصيبة اُمّك الزهراء
شهادت مظلومانه و جانسوز أمّأبیها، بنت رسولٱللّٰه، زوجة ولیّٱللّٰه، أمّٱلأئمّة، اُمّ الاُمة، حضرت سیّدةٱلنّساء فاطمةٱلزّهراء را به محضر پیامبر خاتم، حضرت امیرالمؤمنین و همۀ حضرات معصومین
صلواتٱللّٰهعلیهماجمعین و شما بزرگواران تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
آجرک الله يا مولاي يا صاحب الزّمان في مصيبة اُمّك الزهراء
شهادت مظلومانه و جانسوز أمّأبیها، بنت رسولٱللّٰه، زوجة ولیّٱللّٰه، أمّٱلأئمّة، اُمّ الاُمة، حضرت سیّدةٱلنّساء فاطمةٱلزّهراء را به محضر پیامبر خاتم، حضرت امیرالمؤمنین و همۀ حضرات معصومین
صلواتٱللّٰهعلیهماجمعین و شما بزرگواران تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۷:۰۲
۱۷:۰۹