بله | کانال آکادمی دنیای شناخت
عکس پروفایل آکادمی دنیای شناختآ

آکادمی دنیای شناخت

۱۱۰عضو
thumbnail
آغاز یک سفر جدید با DeepSeek undefined
هوش مصنوعی DeepSeek یک مدل زبانی بزرگ است که توسط شرکتی در چین به نام DeepSeek ایجاد شده است. کاربران با کمک این هوش مصنوعی می‌توانند سوالاتشان را مطرح کنند و پاسخ دقیق آن‌ها را دریافت کنند.
undefinedاز مزایای این هوش مصنوعی می‌توان به این مورد اشاره کرد که توانایی بالایی در پردازش زبان فارسی دارد و برای کاربران فارسی زبان، گزینهٔ مناسبی است. علاوه‌بر این، DeepSeek AI رایگان است و از مدل‌های پشرفته‌ای مثل DeepSeek-V3 و DeepSeek-R1 استفاده می‌کند که منجر به پاسخ‌های دقیق‌تری می‌شود.
چطور می‌توانیم از این هوش مصنوعی استفاده کنیم؟
undefined ورود به سایتhttps://chat.deepseek.com/undefined ساخت اکانت کاربریundefined انتخاب مدل هوش مصنوعی undefined طرح سوال و نوشتن پرامپت
undefined شما هم از‌ تجربه‌‌ی استفاده از این هوش مصنوعی بگید و پرامپت‌های خلاقانه‌تون‌ رو با ما به اشتراک بگذارید.
undefined @CognitionWorld

۷:۳۸

thumbnail
دیتاکس دوپامین
undefinedچطوری معتاد به دوپامین سطحی¹ می‌شویم؟undefinedرسانه‌ها و فضای مجازی چطوری دست به یکی می‌کنند برای معتاد شدن ما؟undefinedو آیا واقعا می‌شود از دست دوپامین سطحی رها شد؟
می‌توانید پاسخ این سوالات را در این کلیپ زیبا مشاهده بفرمایید.همچنین اگر شما هم مثل ما دوپامین‌فَن هستید کافیه اسم این انتقال‌دهنده عصبی شگفت‌انگیز را دنیای شناخت جستجو کنید تا کلی محتوای جذاب کشف کنید.
¹Cheap Dopamine
undefined این کلیپ یازدهمین پست از پروندهٔ #مغز_شگفت‌انگیز دنیای شناخت است.
undefinedCredit: StringCastundefined @CognitionWorld

۷:۴۵

thumbnail
undefined مستند «هک بزرگ»؛ وقتی داده‌ها همه‌چیز را تغییر دادند
undefinedمستند «هک بزرگ» (The Great Hack) محصول سال ۲۰۱۹، یکی از جذاب‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین روایت‌ها از دنیای فناوری، شبکه‌های اجتماعی و نقش داده‌ها در زندگی امروز ما است. این مستند به کارگردانی کریم عامر و جهان نجیم، سفری عمیق به پشت‌پردهٔ ماجرای جنجالی کمبریج آنالیتیکا است؛ شرکتی که با استفاده از داده‌های شخصی میلیون‌ها نفر، توانست بر روند انتخابات و تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی تأثیر بگذارد.
undefinedاین فیلم نه تنها پرده از قدرت و خطرات نهفته در داده‌کاوی و هدف‌گذاری دیجیتال برمی‌دارد، بلکه سؤال‌های بزرگی را دربارهٔ حریم خصوصی، دموکراسی و اخلاقیات در عصر دیجیتال مطرح می‌کند. شخصیت‌هایی مثل بریتنی کایزر، مدیر سابق کمبریج آنالیتیکا، نقش کلیدی در روایت این داستان دارند و بیننده را با چالش‌های پیچیده‌ای روبه‌رو می‌کنند.
undefined چرا باید این مستند را ببینید؟«هک بزرگ» به شما نشان می‌دهد که چگونه رفتارهای آنلاین ما نه تنها توسط شرکت‌های بزرگ ردیابی می‌شود، بلکه می‌تواند به ابزاری برای هدایت تصمیم‌گیری‌ها و تغییر جامعه تبدیل شود. دیدن این مستند به‌ویژه به کسانی که دغدغهٔ حریم خصوصی و آینده فناوری دارند، پیشنهاد می‌شود.
کلیپ بالا پیش‌نمایش رسمی مستند در یوتیوب است که بیش از پنج میلیون بازدید داشته است.
#معرفی_فیلم
undefined @CognitionWorld

۷:۴۵

thumbnail
undefined️دنیایی بی‌معنی در موسیقی: آموزیا¹
undefined آیا تا به حال فکر کرده‌اید اگر #موسیقی، زبان احساسات، برایتان بی‌معنا باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟
undefined #آموزیا یا همان ناتوانی ذاتی در درک موسیقی، افراد را در همین شرایط قرار می‌دهد. تصور کنید به یک کنسرت می‌روید، اما نت‌ها و ملودی‌ها تنها مجموعه‌ای از صداهای بی‌نظم برایتان هستند، نه تجربه‌ای احساسی و لذت بخش. این اختلال که در افراد مبتلا به آموزیا رایج است باعث می‌شود مغز آن‌ها در تشخیص و پردازش تفاوت‌های جزئی صدا که برای ما موسیقی را معنادار می‌کند، دچار مشکل باشد.
undefined از دید عصب‌شناسی، آموزیا با نقص‌هایی در ساختار و ارتباطات مغز مرتبط است. در مغز این افراد، بخش‌هایی از قشر شنوایی و قشر پیش‌پیشانی، که وظیفه تحلیل و درک زیر و بمی و ریتم صداها را بر عهده دارند، به خوبی هماهنگ نیستند. نتیجه این است که موسیقی برای آن‌ها چیزی جز الگوی ساده‌ای از امواج صوتی که فاقد عمق احساسی است، نیست.
undefined آموزیا نه تنها فرد را از تجربه موسیقی محروم می‌کند، بلکه می‌تواند بر روابط اجتماعی او نیز اثر بگذارد. موسیقی غالباً ابزاری برای پیوندهای اجتماعی و اشتراک احساسات است؛ از آوازهای گروهی گرفته تا مراسم عروسی یا حتی سوگواری‌ها، موسیقی ما را با دیگران مرتبط می‌کند. اما برای کسانی که آموزیا دارند، این لحظات می‌تواند بیگانه و پوچ به نظر برسد، چراکه موسیقی برایشان معنای احساسی ندارد. این به نوعی فاصله عاطفی منجر می‌شود. به همین دلیل، آموزیا تنها یک اختلال شنوایی نیست، بلکه یک مانع عاطفی و اجتماعی هم محسوب می‌شود که فرد را از یک دنیای مشترک احساسی محروم می‌سازد و می‌تواند منجر به منزوی شدن آن‌ها شود.
undefined آن‌ها همچنین در درک و ابراز عواطف از طریق موسیقی دچار مشکل هستند. مثلا نمی‌توانند بین احساسات مختلفی که از طریق تغییرات ریتم و لحن موسیقیایی سخن منتقل می‌شود، تمایزی قائل شوند و احساسات طرف مقابل را درک کنند.
undefined یادداشتی که خواندید دهمین پست از پرونده #موسیقی_و_مغز است.
¹Amusia
undefined متینا عروجیدانشجوی مشاوره
undefined Credit: NCBI (2021)undefined Credit: The Journal Of Neuroscience
undefined @CognitionWorld

۷:۴۷

thumbnail
🧹 اگر فیلم هری‌ پاتر در دنیای سایبورگ‌ها و با تم سایبرپانکی ساخته شده بود... #هوش‌_مصنوعی
undefined @cognitionworld

۷:۵۰

thumbnail
undefinedمنابع بالقوه خطا در شناخت اجتماعی
undefined در پست قبلی درباره #سوگیری منفی نگری یا همان حساسیت بیشتر به اطلاعات منفی در مقایسه با اطلاعات مثبت برایتان توضیح دادم. اگر چه تمایل به توجه نشان دادن به اطلاعات منفی تمایلی نیرومند است ولی ما تمایل به نقطه مقابل که به آن سوگیری خوشبینانه¹ می‌گویند، نیز داریم. این تمایل به نوعی پیش آمادگی برای انتظار اینکه کارها خوب صورت بگیرند، اطلاق می‌شود.
undefinedاین سوگیری در واقع به تمایل افراد برای پیش‌بینی نتایج مثبت و نادیده گرفتن یا کم اهمیت جلوه دادن نتایج منفی اشاره دارد. این نوع سوگیری باعث می‌شود که افراد به طور غیرواقعی نسبت به آینده خوش‌بین باشند و خطرات و چالش‌ها را کمتر از آنچه که هستند، ارزیابی کنند. بیشتر مردم باور دارند که آنها در مقایسه با دیگران بیشتر احتمال دارد که شغل خوبی پیدا کنند و ازدواج موفقی داشته باشند و کمتر احتمال دارد که اتفاقاتی نظیر اخراج از کار و طلاق برای آنها بیفتد.
undefinedبه همین ترتیب ما اغلب اعتماد بیشتری به باورها و قضاوت‌های خود داریم اثری که آن را مانع بیش اطمینانی² می‌خوانند.این مانع به تمایل افراد برای ارزیابی بیش از حد توانایی‌ها، دانش یا دقت پیش‌بینی‌های خود اشاره دارد. افرادی که دچار این سوگیری هستند، معمولاً اعتماد به نفس بالایی در تصمیمات و پیش‌بینی‌های خود دارند و ممکن است خطرات واقعی را نادیده بگیرند.
آیا شما هم تجربه‌ای دارید که نشان دهد خوش‌بینی بیش از حد می‌تواند به نتایج منفی منجر شود؟
¹Optimistic bias²Overconfidence barrier
undefinedCredit: Social PsychologyBy Nyla R. Branscomb and Robert A. Baron
مهناز شاهوردیundefined
undefined @cognitionworld

۷:۵۱

thumbnail
برای رقیق کردن اطلاعات چند لیوان آب به آن اضافه کنیدundefined
undefined️هنری زوکی‌یر در یک مطالعه از آزمودنی‌ها سوال کرد که به‌ نظر شما کدام یک از دانشجوهای زیر معدل بالاتری دارد:  سم هر هفته به طور متوسط، حدود سی و یک ساعت خارج از کلاس درس می‌خواند. تام هر هفته به طور متوسط، حدود سی و یک ساعت خارج از کلاس درس می‌خواند. تام یک برادر و دو خواهر دارد. او هر سه ماه یک‌بار به دیدن پدربزرگ و مادربزرگ خود می‌رود و هر دوماه یک‌بار، بیلیارد بازی می‌کند.
undefined نتایج نشان داد که آزمودنی‌ها فکر می‌کنند سم معدل بالاتری دارد. به نظر شما چرا این اتفاق افتاد؛ ساعت درس خواندن سم و تام که یکسان بود؟ اثر رقیق شدن¹ پاسخ سوال ما را می‌دهد. طبق اثر رقیق شدن اگر شما اطلاعاتی که ارتباطی با موضوع اصلی ندارد را به مخاطب بدهید، این کار باعث می‌شود برجسته بودن موضوع اصلی کم شود و دیگر خیلی نمایان نباشد.
undefinedدر این مطالعه هم صحبت درمورد خواهر و برادرهای تام و دیدارهای خانوادگیش که اطلاعات نامرتبط است، باعث می‌شود برجسته بودن این موضوع که او سی و یک ساعت درس خوانده است کم بشود. اثر رقیق شدن در تبلیغ کردن نیز کاربرد زیادی دارد؛ مخصوصا درمورد نامزدهای انتخاباتی. به این صورت که اضافه کردن اطلاعاتی درمورد دوران کودکی، توصیف محل زندگی و گفتن یک داستان از نامزد انتخاباتی باعث می‌شود که اگر او وجهه‌ی منفی دارد، از شدت آن کم شود.
undefinedبه‌نظر شما چرا این اتفاق می‌افتاد؟ به این دلیل که دادن اطلاعات نامرتبط، آن فرد رو به دیگران شبیه‌تر و در نتیجه متوسط‌تر و مانند هر یک از ما نشان می‌دهد. در نتیجه احساسات منفی نسبت به او کمتر می‌شود و فکر می‌کنیم او هم فردی ست مثل ما. پس حتما متوجه مشکلات و شرایط ما است.

نام مقاله: The dilution effect: The role of the correlation and the dispersion of predictor variables in the use of nondiagnostic information.
1. dilution effect
undefinedCredit
undefinedundefinedمائده پورقنبری دانشجوی روانشناسی
undefined @cognitionworld | CWA

۷:۵۷

thumbnail
تا حالا سقلمه خوردید؟ undefined
undefined به این دقت کرده‌اید که چرا در فروشگاه­‌های زنجیره­‌ای نزدیک پیشخوان، آدامس و چند خوراکی کوچک دیگر قرار می­‌دهند؟ چنین چیدمان و ترتیبی قطعا بدون دلیل نیست. برای دانستن علت این چیدمان، همراه ما باشید.
undefinedیکی از اصطلاحاتی که ریچارد تیلر (پدر علم اقتصاد رفتاری) در گسترش آن نقش داشت، مفهوم «تلنگر¹» است. تیلر تلنگر را اینطور تعریف کرده است: تلنگر، جنبه‌ای از معماری رفتار است که رفتار مردم را در راه پیش‌بینی پذیری، بدون ممنوع کردن هیچ گزینه‌ای یا تغییر محسوسی در انگیزه‌های اقتصادی‌شان، اصلاح می‌کند.undefined مثالی که در پاراگراف اول زده شد را بخاطر بیاورید. وقتی شما در صف هستید، چشمتان به خوراکی­‌ها می­‌افتد و آن­ها را می­‌خرید. از طرفی چون این کالاها کوچک هستند، خریدشان هم راحت­‌تر است.
undefined از این تکنیک برای دستکاری تصمیم‌گیری افراد و هدایت آن به سمت انتخاب‌های خاصی استفاده می­‌شود. مثلا در کافه‌های دبیرستان‌های خارج از کشور، بدون اینکه خوردن غذاهای ناسالم را ممنوع کنند، میوه را جایی که بهتر دیده می­‌شود یا نزدیک صندوق قرار می­‌دهند تا بچه­‌ها را به خوردن غذای سالم­‌تر سوق بدهند.
undefinedنکتهٔ جالب توجه این است که مشتری‌ها این اجناس را به دلیل سالم بودن یا قیمت پایین، آنها انتخاب نمی‌کنند بلکه به این علت که در معرض دید هست، برمی‌دارند. به همین خاطر نحوهٔ ارائه و چینش گزینه­‌ها بر انتخاب انسان‌ها به شدت تأثیرگذار است.
undefinedشما چه مثال­‌های دیگری از تلنگر به یاد می‌آورید؟
¹ Nudge
undefined یادداشتی که خواندید دومین پست از پروندهٔ #اقتصاد_رفتاری دنیای شناخت است.
undefined هر سه‌شنبه منتظر پست‌های بعدی این پرونده باشید.
undefinedCredit: Research Gate
undefined @CognitionWorld

۸:۰۰

thumbnail
ترفندهای تاریک دنیای دیجیتال: چگونه بی‌آنکه بدانیم، فریب می‌خوریم؟ undefined
undefined «کلیک‌ ها و تریک ها: هنر تاریک متقاعدسازی آنلاین» مقاله‌ای از پاتریک فیگن، پرده از روش‌های پنهانی بر می‌دارد که شرکت‌های دیجیتال برای هدایت تصمیمات کاربران به کار می‌برند.
undefined این تکنیک‌ها، که با نام «الگوهای تاریک» شناخته می‌شوند، گاهی چنان زیرکانه طراحی شده‌اند که حتی متوجه نمی‌شویم تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم! فیگن این ترفندها را در شش دسته‌ی FORCES طبقه‌بندی می‌کند:
undefined️ قالب‌بندی¹: تغییر نحوه‌ی نمایش اطلاعات برای تأثیرگذاری بر انتخاب‌ها
undefined️ مانع‌تراشی²: سخت کردن مسیرهایی که به نفع کاربر است (مثل مسیر لغو اشتراک!)
undefined️ فریب³: سوق دادن کاربران به اقداماتی ناخواسته
undefined️ اجبار⁴: وادار کردن افراد به تصمیم‌گیری‌های ناآگاهانه
undefined️ درگیر کردن⁵: نگه داشتن کاربران در پلتفرم بیشتر از آنچه که می‌خواهند
undefined️ اغوا⁶: تحریک احساسات برای تصمیم‌گیری سریع و غیرمنطقی
undefined با پیشرفت #هوش‌مصنوعی و فناوری‌های جدید، این تکنیک‌ها قدرتمندتر از همیشه شده‌اند. آیا ما هنوز کنترل انتخاب‌هایمان را در دنیای دیجیتال در دست داریم؟
undefined مطالعه‌ی کامل مقاله: لینک
undefined فاطمه احمدیدانشجوی ارشد علوم شناختی و رسانه
1. Frame2. Obstruct3. Ruse4. Compel5. Entangle6. Seduce
undefined @cognitionworld

۸:۰۷

thumbnail
undefined️دیپ سیک، به عنوان رقیب چت‌جی‌پی‌تی یک مدل زبانی #هوش_مصنوعی است که به نسبت سایر ابزارهای مشابه، تا این زمان قدمی رو به جلو بوده. به دلیل اینکه:
undefined آزاد است و می‌تونیم به خوبی ازش استفاده کنیم و بفهمیم چه می‌کنه
undefinedساخت مدلش بسیار کم هزینه‌تر از مدل‌های قبلی بوده
undefined استفاده ازش بسیار کم هزینه‌تر از مدل‌های دیگه بوده
undefined️در این ویدئو، نگاهی می‌کنیم به اینکه چگونه #دیپ‌سیک به اینجا رسیده است و چه فرصت‌هایی برای ما درست کرده و البته یادمان نرود که مدل چینی یک سری مشکلات پیچیده‌ای تری هم ممکن است با خود داشته باشد.
undefined @cognitionworld

۸:۱۳

thumbnail
undefinedبهترین افزونه‌های هوش مصنوعی برای کروم
undefined Jasper یک نویسنده هوش مصنوعی با عملکردی بالاست یک که هر متنی را ایجاد می‌کند؛ دستور زبان را اصلاح می‌کند و به سرعت محتوا را برای مخاطب بازنویسی می‌کند. این هوش مصنوعی ویژگی‌هایی مانند طوفان فکری برای خلق ایده‌های تازه، شکستن بلوک نویسنده و ایجاد ایمیل‌های شخصی‌سازی شده را ارائه می‌دهد. همچنین از بیش از 50 الگو برای انواع مختلف محتوا، از جمله پست‌های وبلاگ‌ها، متون تبلیغاتی و زیرنویس‌های رسانه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کند که آن را به ابزاری چندجانبه برای بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا تبدیل می‌کند.
undefined Harpa AI - یک دستیار هوش مصنوعی جهانی است که با Claude، ChatGPT و Gemini را در جستجوی Google ادغام می‌کند؛ ویدیوهای یوتوب را خلاصه می‌کند و بیش از 100 دستور از پیش تعریف‌شده را برای کارهایی مانند بهینه‌سازی سئو، مدیریت ایمیل، و نظارت بر وب ارائه می‌دهد.
undefined Perplexity یک ابزار قدرتمند جستجوی هوش مصنوعی است که صفحات وب، مقالات و سوالات را خلاصه می‌کند. Perplexity همچنین با موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ ادغام می‌شود و بینش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در کنار نتایج جست‌وجوی سنتی ارائه می دهد.
undefined Copyleaks ابزاری جهت تشخیص‌ سرقت ادبی است که مبتنی بر هوش مصنوعی است. این ابزار اصالت محتوا را تضمین می‌کند و به طور گسترده توسط مربیان، سازندگان محتوا، و کسب و کارها برای تأیید صحت مطالب نوشته شده و اجتناب از مسائل مربوط به حق چاپ استفاده می‌شود.
undefined @cognitionworld

۸:۱۳

thumbnail
آیا حضور در مراسم مذهبی واقعاً ما را مهربان‌تر و سخاوتمند‌تر می‌کند؟
undefinedیک مطالعه جدید در نیوزیلند، با بررسی داده‌های 33,198 نفر بین سال‌های 2018 تا 2021، سعی کرده به این سوال پاسخ بدهد و نتایج جالبی هم به دست آمده است.
undefinedبرخلاف بسیاری از پژوهش‌های قبلی که فقط به همبستگی‌ها نگاه می‌کردند، این تحقیق از داده‌های طولی استفاده کرده تا بتواند تأثیر واقعیِ تغییر در میزان حضور در مراسم مذهبی را بررسی کند. محققان سه سناریو را بررسی کردند: افزایش، کاهش، و ثابت ماندن میزان زمان شرکت در مراسم مذهبی، و تأثیر آن بر رفتارهای اجتماعی و کمک به دیگران را در هشت حوزه مختلف تحلیل کردند.
undefinedنتیجه چه بود؟ اگرچه ارتباط بین حضور مذهبی و رفتارهای اجتماعی مثبت وجود دارد، اما وقتی از روش‌های دقیق‌تری برای بررسی علیت استفاده شد، این اثرات کمتر از چیزی بودند که در مطالعات مقطعی دیده می‌شد. با این حال، حتی افزایش اندک در حضور مذهبی می‌توانست به کمک‌های مالی معادل ۴٪ از هزینه‌های سالانه دولت نیوزیلند منجر شود، عددی که نشان‌دهنده‌ی یک فایده‌ی اجتماعی قابل‌توجه است.
undefinedاین تحقیق نه تنها دیدگاه جدیدی درباره‌ی نقش دین در رفتارهای اجتماعی ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند برای سیاست‌گذاران هم مفید باشد؛ چراکه نشان می‌دهد مشارکت مذهبی چگونه می‌تواند بر میزان کمک‌های مردمی و انسجام اجتماعی تأثیر بگذارد.
undefined CognitionTimes; News n.922undefined @cognitionworld

۸:۱۵

thumbnail
انزوا و تنهایی vs خلوت کردن
undefined همه‌ی ما زمان‌هایی رو توی روز تنها می‌گذرونیم. اما تا حالا فکر کردید که چطور فقط نام‌گذاری این زمان می‌تونه روی احساسات و تجربه‌ی ما اثر بذاره؟ یه مطالعه علمی جدید نشون داده که یک تغییر زبانی ساده که برای توصیف تنهایی‌مون استفاده می‌کنیم، می‌تونه تأثیر چشمگیری روی حال و هوامون داشته باشه!
undefined این مطالعه جذاب تو دو مرحله انجام شده:
۱- مرحله‌ی اولش اینطوری بود که توی یه آزمایش، ۵۰۰ نفر از بزرگسالان آمریکایی نظراتشون رو درباره‌ی ۵ اصطلاح رایج برای توصیف زمان تنهایی (مثل «وقتِ خودم»، «خلوت کردن»، «انزوا») گفتن. نتایج نشون داد که «وقتِ خودم» (Me-time) مثبت‌ترین حس رو داشت، در حالی که «انزوا» (Isolation) کمترین امتیاز مثبت رو گرفت. ولییی همچنان کاملاً منفی هم نبود.
۲- مرحله‌ی دوم: تو یه آزمایش دیگه، ۱۷۶ دانشجو قبل از اینکه ۳۰ دقیقه تنها باشن، به دو گروه تقسیم شدن. به یه گروه گفتن قراره «وقتِ خودم» [یا فارسی‌ترش: زمان خلوت] داشته باشن و به گروه دیگه گفتن قراره «در انزوا» باشن. نتیجه چی شد؟
🤌 اونایی که «وقتِ خودم» داشتن، بعد از این نیم ساعت احساسات مثبت بیشتری تجربه کردن و نگاهشون به تنهایی بهتر شد!undefined اونایی که «در انزوا» بودن، حس مثبتی نداشتن و حتی کمی از تنهایی دل‌زده‌تر شدن.undefined در هر دو گروه، احساسات منفی نسبت به قبل کمتر شد، ولی اونایی که «وقتِ خودم» داشتن، کاهش بیشتری توی حس‌های منفی تجربه کردن.
undefined اما چرا اینطوری میشه، چرا کلمات مهمن؟
زبان روی مغز ما اثر می‌ذاره. وقتی یه تجربه رو با کلمات مثبتی مثل «وقتِ خودم» توصیف می‌کنیم، ذهن ما اون رو یه فرصت برای آرامش و لذت می‌بینه. اما وقتی از کلماتی مثل «انزوا» استفاده می‌کنیم، ناخودآگاه احساس می‌کنیم که این یه وضعیت تحمیلی و ناخوشاینده.
پس خیلی ساده دفعه‌ی بعد که تنها شدیم، بجای اینکه حس کنیم «تنها موندیم» و «منزوی» شدیم، بهتره بگیم الان «وقتِ خودمه»، وقت «خلوت» کردن، شاید همین یه تغییر زبونی ساده بتونه حالمون رو کلی بهتر کنه.
♾ مجتبی کوپایی روانشناس و روان‌درمانگر
undefined CognitionTimes; News n.884undefined @cognitionworld

۸:۱۷

thumbnail
🟫 پژوهشگران 1000 تا عامل هوش مصنوعی رو تو یه سرور ماینکرافت قرار دادن و اونا هم شروع کردن تمدن خودشون رو با دولت، فرهنگ و اقتصاد توسعه دادن... نتیجه؟ یه آزمایش هیجان‌انگیز از میزان انسانی رفتار کردن هوش مصنوعی!undefined مقاله و پروژه در گیت‌هاب
undefined @cognitionworld

۸:۲۳

thumbnail
چگونه تبلیغات دیجیتال شخصیت شما را می‌خوانند؟ undefined
undefined آیا تا به حال حس کرده‌اید که برخی تبلیغات آنلاین انگار دقیقاً برای شما ساخته شده‌اند؟ پژوهشی جذاب نشان می‌دهد که تبلیغات می‌توانند با تحلیل ویژگی‌های روان‌شناختی شما، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند!
undefined نتایج پژوهش: محققان دریافتند که با استفاده از داده‌های دیجیتال، مانند لایک‌های فیسبوک یا رفتارهای آنلاین، می‌توان پروفایل‌های روان‌شناختی افراد را ایجاد کرد و پیام‌های تبلیغاتی را بر اساس شخصیت آن‌ها تنظیم کرد. در آزمایش‌هایی که روی بیش از ۳.۵ میلیون نفر انجام شد، پیام‌های متناسب با شخصیت افراد تا ۴۰٪ کلیک‌ها و ۵۰٪ خریدهای بیشتری نسبت به تبلیغات عمومی ایجاد کردند!
undefined اما این روش چقدر اخلاقی است؟ در حالی که این روش بازاریابی می‌تواند برای تبلیغات و حتی سیاست مؤثر باشد، نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی و امکان سوءاستفاده از داده‌های شخصی نیز وجود دارد. آیا ما تحت تأثیر تبلیغاتی قرار می‌گیریم که ناآگاهانه رفتار ما را هدایت می‌کنند؟
undefined نظرتان چیست؟ آیا این نوع تبلیغات را مفید می‌دانید یا نگران‌کننده؟
undefinedبرای مطالعه‌ی کامل مقاله، به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1710966114
undefinedفاطمه احمدیارشد علوم شناختی و رسانه
undefined @cognitionworld

۸:۲۴

بازارسال شده از علم روان برای دانشجویان
thumbnail
دستورالعمل برخورد با کودکان در هنگام انتشار اخبار جنگ
undefined Psyche Science

۱۴:۰۰

بازارسال شده از علم روان برای دانشجویان
thumbnail

۱۴:۰۰

یکی از دوستان چند تا ابزار کاربردی برای شکستن شاخ غول پایان‌نامه بهم معرفی کرده که تصمیم گرفتم به شما هم معرفیشون کنم:
undefined Undermind – برای طوفان فکری و ایده‌پردازی.undefined Elicit – کمک در مرور ادبیات و پیدا کردن مقالات علمی مرتبط.undefined Typeset – برای فرمت‌بندی مقالات و پایان‌نامه طبق استانداردهای علمی.undefined Storm (Stanford) – مناسب برای پژوهش‌های خلاقانه و ایده‌های نو.undefined RabbitAI – یک دستیار تحقیقاتی هوشمند.undefined Perplexity – برای جست‌وجوی دقیق و سریع همراه با منابع معتبر.
پیشنهاد می‌کنم سری به همه لینک‌های درج شده بزنید و ببینید هر کدوم چه خدماتی را ارائه می‌دهند و یک جعبه ابزار شخصی‌سازی شده پژوهشی برای خودتون بسازید. علاوه بر این بررسی کنید آیا با رابط کاربری ارتباط می‌گیرید یا نه و قابلیت‌های نسخه رایگان و پرمیوم چه تقاوتی دارند هم که اگر به صرفه بود یک اکانت دانشجویی، پلاس یا پرمیوم تنهایی یا یک دوست بخرید.
در آخر و برای یادآوری: این ابزارها جایگزین پژوهش و تفکر شما نیستند، اما حتما می‌توانند مسیر را برای شما هموارتر کنند و کلی زمان برای شما ذخیره کنند. اما بهتر است تا مهارت کار عمیق و تجارب زیادی در پژوهش ندارید خیلی خودتان را به این ابزار‌ها وابسته نکنید. undefined
مجتبی کوپایی
@cognitionworld

۱۵:۳۳