عکس پروفایل Cognition World AcademyC

Cognition World Academy

۱۱۲عضو
thumnail
چطور یک مقاله را خیلی سریع بررسی کنیم؟ undefined
undefined گاهی در شرایطی هستیم که باید در مدت زمان کم چندین مقاله را ارزیابی کنیم تا متوجه بشویم آیا به درد ما می‌خورد یا خیر. در این موقعیت‌ها، بهترین راه استفاده از افزونهٔ Scholarcy هست.
undefined افزونهٔ Scholarcy، به شما این امکان را می‌دهد که در مدت کوتاهی به خلاصه‌ی مقالات دسترسی پیدا کنید. این افزونه مقالات، کتاب و گزارش‌های مدنظرتان را می‌خواند و به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم و خلاصه می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به سرعت ارزیابی کنید که هر مقاله چقدر برای کار شما اهمیت دارد.
undefinedنحوهٔ استفاده از افزونه:
undefined به صفحه‌ی مقاله بروید.undefined بر روی افزونه کلیک کنید و صبر کنید تا کار آن به اتمام برسد.undefined بر روی گزینه‌ی Save کلیک کنید و فایل Word را دانلود کنید.
undefined از طریق لینک زیر می‌توانید این افزونه را در مرورگر خود نصب کنید:yun.ir/dew7bf
#ابزارهای_کاربردی
undefinedCredit: Scholarcy
undefined@cognitionworld

۱۹:۴۸

thumnail
مغز یک کودک گوشه گیر چطور است؟
یک مطالعه جدید منتشر شده در Psychiatry Research: تصویربرداری عصبی ارتباطات مغزی مرتبط با رفتارهای گوشه‌گیر و افسردگی در کودکان را روشن می‌کند. با تجزیه و تحلیل اسکن مغز بیش از 6000 کودک، محققان دریافتند که ارتباط بین آمیگدال چپ، بخشی از مغز که احساسات را پردازش می کند، و سایر مناطق مغز با این رفتارهای درونی مرتبط است.
undefinedSource undefined@cognitionworld

۱۲:۴۶

thumnail
در پشت پردهٔ سرفه کردن‌های ما چه می‌گذرد؟ undefined
undefinedقطعا به این مسئله آگاه هستید که عوامل بی‌شماری می‌تواند باعث سرفه کردن شما شود. تنفس در هوایی که ذرات گرد و غبار در اتمسفر آن پراکنده شده‌ است یا لذت خوردن غذاهای تند هندی با طعم فلفل سریراچا ممکن است باعث بروز سرفه در شما بشود. در حالی که ممکن است سرفه‌ها یکسان به نظر برسند، فرآیندهای متفاوتی در هر کدام وجود دارد. ذرات گرد و غبار باعث سرفه رفکلاسی یا انعکاسی می شود در صورتی که آن غذای تند، باعث سرفه #ارادی می‌شود.
undefinedوقتی احساس سرفه می کنید، #نورون‌های حسی که سرفه را تحریک می‌کنند از طریق #عصب_واگ، بر روی #دستگاه_تنفسی تأثیر می‌گذارند. حداقل سه نوع مختلف از رشته‌های عصبی در عصب واگ باعث سرفه می‌شوند:
undefined گیرنده درد واگ: جدا از واکنش به #کپسایسین(ماده‌ای شیمیایی تند موجود در فلفل‌های چیلی)، این رشته های عصبی به محرک های شیمیایی مانند اسید یا #نیکوتین پاسخ می دهند.
undefined گیرنده آب واگ: این نورون‌ها سلول‌های خاصی را در حنجره عصب دهی می‌کنند تا آبی که به طور تصادفی استنشاق شده است را حس کنند.
undefined مکانیزم حسگر واگ: الیاف به محرک‌های مکانیکی مانند غذا، ذرات گرد و غبار یا #مخاط واکنش نشان می‌دهند.
undefinedتمرکز اصلی این مطلب، بیشتر بر روی سرفه‌ انعکاسی است؛ ولی می‌بایست در اینجا به تفاوت آن با سرفه ارادی نیز اشاره کرد. گیرنده‌ها و مدارهای جداگانه هر دو حتی در محیطی‌ترین سطح آغاز می‌شوند؛ سپس این مسیرها در شبکه‌هایی در ساقه #مغز ادغام می‌شوند که باعث تحریک حرکت سرفه می‌شود. سرفه‌های انعکاسی، توسط محرک‌هایی مانند آب برانگیخته می‌شوند و بررسی آنها آسان‌تر است؛ زیرا تحت بیهوشی نیز این سرفه‌ها دیده می‌شوند؛ اما عامل اصلی سرفه‌های ارادی به عنوان مثال در غذاهای تند، همانطور که گفته شد، کپسایسین است که به جای سرفه واقعی، میل به سرفه را تحریک می‌کند؛ زیرا این سرفه‌ها می‌توانند به طور ارادی سرکوب شوند و تحت بیهوشی دیده نمی‌شوند.
undefined برای افرادی که آسم، سرفه مزمن یا سایر بیماری‌هایی از این دست دارند، نورون‌های موجود در رفلکس‌های محافظ، حساس‌تر هستند. بنابراین، سرفه راحت‌تر تحریک می‌شود. از طرف دیگر، عکس‌العمل‌های شما نیز می‌توانند بیش از حد غیر حساس باشند. اگر نورون ها به اندازه کافی حساس نباشند، محافظت کافی از راه هوایی نخواهید داشت. معمولا متوجه می‌شوید که رفلکس‌های دفاعی راه هوایی‌تان با افزایش سن کمتر حساس می‌شوند، به همین دلیل است که افراد مسن در برابر عفونت‌های ریوی و ذات‌الریه آسیب‌پذیر هستند. سرفه های مکرر در افراد مبتلا به آسم، بیش از حد برای مخاط راه هوایی خطر آفرین است؛ این خطر و آسیب دقیقا به همان غشایی که راه هوایی را پوشانده و برای مرطوب کردن آن عمل می‌کند، وارد می‌شود.
undefinedدر نهایت فایده یا هدف اصلی سرفه‌های انعکاسی، جلوگیری از انسداد یا عفونت مجاری هوایی است، بنابراین رفلکس‌های دفاعی مانند سرفه انعکاسی، هم از راه‌های هوایی ما در برابر ذرات موجود در محیط بیرون مانند #پاتوژن‌ها یا گرده‌ها محافظت می‌کند، هم ما را از خطر مسدود شدن راه‌های هوایی توسط عواملی که باعث آن می‌شود نجات می‌دهد.
undefinedCredit: Brain Facts (2022)
undefined امیرحسین پناهی دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
undefined @CognitionWorldhttps://doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102417https://t.me/CognitionWorld

۸:۴۱

thumnail
دوستی با ربات‌ها؟ 🫶
undefined در آزمایشگاه علوم‌شناختی زنی روی مبل نشسته و مشغول دیدن فیلم هیجان انگیزی است. الکترود هایی به دست و ترقوه زن وصل هستند تا ضربان قلبش را اندازه گیری کنند. وقتی فیلم به اوج خود می‌رسد یک ربات کوچک و نارنجی رنگ می‌آید و دست آهنی‌‌اش را روی شانه زن می‌‌گذارد، کاری که ما انسان‌ها برای حمایت و آرام کردن افراد انجام می‌دهیم.
undefinedاگرچه این حمایت از سمت یک ربات است، اما لمس زن توسط ربات نارنجی، ضربان قلب او را پایین آورد. ضربان قلب همه‌ی افرادی که به همین شکل مورد آزمایش قرار گرفتند نیز چنین پاسخی را نشان دادند.
undefined️تماس ربات هم مثل تماس انسان می‌تواند استرس را کاهش دهد. هم اکنون در جهان ربات‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که به طور خاص برای مراقب کردن و هم صحبت شدن با انسان‌ها طراحی شده‌اند.
undefined قسمت بعد: دوست دارید ربات شما چه شخصیتی داشته باشد؛ جذاب، دوستانه، خجالتی و یا حتی ساده‌لوح؟
undefinedundefined مائده پورقنبری دانشجوی روانشناسی
undefinedCredit: The Lonely century By Noreena Hertz
undefined @CognitionWorldhttps://doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102417https://t.me/CognitionWorld

۱:۰۴

thumnail
نقش کلیدی مخچه در توانمندی‌های شناختی اجتماعی افراد undefined
undefined پروفسور فرانک ون اوروال، از گروه تحقیقاتی مغز، بدن و شناخت در دانشگاه بروکسل، در مقاله‌ای که اخیرا در Nature Reviews Neuroscience، منتشر شده به نقش مخچه در عملکرد حرکتی و اجتماعی- شناختی را روشن می‌کند.
undefined برای چندین دهه، مخچه عمدتاً با هماهنگی #حرکتی افراد مرتبط بود. ون اوروال توضیح می‌دهد:افراد مبتلا به ناهنجاری‌های مخچه، اغلب مشکلات حرکتی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، آنها در تلاش هستند تا به آرامی بینی خود را با انگشت لمس کنند. این مشکلات نقش اساسی مخچه را در اصلاح حرکات حرکتی برجسته می کند. undefinedبا این حال، تحقیقات ون اوروال فراتر از عملکردهای حرکتی است و نقش مخچه در توانایی‌های اجتماعی و شناختی را بررسی می‌کند. یافته‌های او نشان می‌دهد که ناهنجاری‌های مخچه نه تنها منجر به نقص حرکتی می‌شود، بلکه با اختلالات #عاطفی و #رفتاری نیز مرتبط است. او به تحقیقاتی که روی افراد مبتلا به اوتیسم انجام شده، اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه تکنیک‌های غیرتهاجمی تحریک مغز مانند تحریک مغناطیسی می‌تواند عملکرد وظایف اجتماعی را بهبود بخشد.
undefinedون اوروال می گوید:ما شاهد پیشرفت‌هایی در توالی فعالیت‌های #شناختی در افراد مبتلا به اوتیسم از طریق تحریک مغناطیسی بوده‌ایم. ما اکنون در حال آزمایش وظایف پیچیده‌تری هستیم تا ببینیم که آیا می‌توان درمان‌های مرتبط برای افراد مبتلا به اوتیسم توسعه داد تا این اثرات تقویت شوند؟undefined یک پیشرفت قابل توجه استفاده از تحریک الکتریکی ترانس کرانیال (tES) است. این روش‌، نسبت به تحریک مغناطیسی، مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر است. اگرچه اثرات tES هنوز محدود است، گروه تحقیقات به توسعه‌ی فراتر آن در آینده امیدوار است.
undefinedعلاوه‌بر این، این پژوهش دیدگاه جدیدی را در مورد نقش مخچه ارائه می‌دهد و راه را برای درمان‌های جدید بیماری‌های روانپزشکی و عصبی، مانند اختلالات طیف اوتیسم هموار می‌کند.
undefinedCredit: Nature
undefined @CognitionWorldhttps://doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102417https://t.me/CognitionWorld

۴:۳۳

thumnail
خطای انفعال undefined
🟡به نظر شما چرا ما انجام ندادن کاری رو به انجام دادنش ترجیح می‌دیم؟ خطای انفعال وقتی رخ می‌دهد که ما خیال می‌کنیم عمل غیراخلاقی، بدتر و زیان آورتر از انفعال غیراخلاقی‌ست، درحالیکه نتیجه‌ی هردو یکسان است.
undefinedبه طور کلی این خطا به این مسئله اشاره دارد که ممکن هست سکوت کردن، گاهی بلای جونمون شود. مثلاً تصور کنید ۱۰۰ نفر یک بیماری صعب‌العلاج دارند. پزشک دارویی می‌سازد که اگه به ۱۰۰ نفر تزریق کنیم، ۲۰ نفر فوراً جانشان را از‌ دست می‌دهند و ۸۰ نفر از آن‌ها زنده می‌مانند. آیا شما حاضر هستید این کار را انجام بدهید؟ بیشتر افراد اینکار رو انجام نمی‌دهند. درصورتی که اگه این دارو تزریق نشود (به طور کلی) همه می‌میرند.
undefinedیا مثلا پرستاری را در نظر بگیرید که یک روز، عامدانه به وظایفش عمل نکند و داروی بیمار رو ندهد و بیمار فوت کند. از طرفِ دیگر، پزشکی را در نظر بگیرید که تصمیم گرفته به بیمار سیانور تزریق کند. احتمالا شما کار پزشک را غیراخلاقی می‌شمرید درحالی که نتیجه‌ی کار هردو مرگ بیمارانشونه.
undefined️شما چه مثال‌های دیگه‌ای از این خطا به ذهنتون می‌رسه؟
undefined یادداشتی که خواندید شانزدهمین پست از پروندهٔ #سوگیری‌های_شناختی دنیای شناخت است. 
undefinedمنبع: خطاهای شناختی - دکتر سلیمی
undefined @CognitionWorldhttps://doi.org/10.1016/j.jenvp.2024.102417https://t.me/CognitionWorld

۸:۲۷

thumnail
پیوند عاطفه و شناخت: چگونه احساسات بر تفکر ما تاثیر می‌گذارند؟ undefined
🟨عواطف و احساسات نقش بسیار مهمی در فرایندهای شناختی انسان‌ها دارند. این دو عامل می‌توانند به طور متقابل بر یکدیگر تاثیر بگذارند. به طور کلی، عواطف می‌توانند نحوهٔ #پردازش اطلاعات، #تصمیم‌گیری و حتی یادآوری #خاطرات را تحت تاثیر قرار دهند.
🟩زمانی را در زندگی خود به یاد آورید که در حالت خوش خلقی بودید، آیا دنیا به نظرتان جای خوشایندی نبود؟ آیا هر کس و هر چیزی را که با او در تماس قرار می‌گرفتید خوشایندتر از زمانی نمی‌دیدید که در چنین حالت خوش خلقی نبودید؟
undefined️ تجربه‌هایی از این دست نشان می‌دهند که اغلب تاثیر متقابل پیچیده‌ای بین #عاطفه، یعنی خلق و خوی کنونی ما و #شناخت، یعنی شیوه‌هایی که ما اطلاعات اجتماعی را پردازش و ذخیره می‌کنیم و به خاطر می‌سپاریم و به کار می‌بریم وجود دارد.
🟥برای خواندن ادامه‌ی مطلب، به سایت آکادمی دنیای شناخت در این لینک مراجعه کنید.
undefined مهناز شاهوردی جست‌وجوگر دنیای روان
undefinedCredit: Social Psychology, by Nyla R. Branscomb and Robert A. Baron
undefined@CognitionWorldTelgram undefined https://t.me/CognitionWorldInstagram undefined https://www.instagram.com/cognitionworld?igsh=aXA2ZDJ1N3lwcDY5

۲۱:۵۱

thumnail
undefined️آکادمی دنیای شناخت با همکاری انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌کند:
کارگاه عملی تربیت مربی خلاقیت با رویکرد شناختی
undefinedویژه معلمان، دانشجویان روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم شناختیحضور تمامی افراد خلاق و افرادی که دوست دارند خلاق‌تر باشند در این دوره کاربردی و جذاب بلامانع است... undefined
undefined مدرس: مجتبی کوپایی(معلم، روانشناس و نویسنده)
undefined زمان برگزاری: شنبه و چهارشنبه‌ ۳ و ۷ آذر (ساعت ۱۶ الی ۱۹:۳۰)undefined محل برگزاری: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانundefined ظرفیت محدود!
undefined همراه با ارائه گواهی رسمی از دانشگاه تهران undefined شرکت‌کنندگان دوره در صورت تمایل به مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی شهر تهران برای تدریس خلاقیت معرفی خواهند شد.
undefinedسر فصل کامل دوره را در سایت آکادمی دنیای شناخت بخوانید.
undefinedجهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در تلگرام پیام دهید:
undefined @CWMediaManager
undefined @CognitionWorld

۲۲:۵۸

thumnail
مغز مجرمین و قاتلان با مغز ما چه تفاوتی دارد؟ undefined
🟥 بررسی #هورمون‌ها و #انتقال‌دهنده‌های عصبی (نروترنسمیترها) در افرادی که به رفتارهای خشن یا قاتلانه تمایل دارند، موضوعی پیچیده و چالش‌برانگیز است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برخی از این افراد تغییراتی در سطوح هورمون‌ها و نروترنسمیترها دارند که می‌تواند به افزایش رفتارهای تهاجمی و کنترل‌ناپذیری کمک کند.
🟦 کورتیزول: این هورمون استرس نقش مهمی در تنظیم واکنش بدن به تنش دارد. افرادی با سطوح پایین کورتیزول ممکن است در پاسخ به استرس واکنش تهاجمی‌تری نشان دهند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد با رفتارهای ضد اجتماعی یا قاتلین، در مواجهه با استرس واکنش کمتری در افزایش کورتیزول دارند و ممکن است توانایی پایین‌تری در کنترل تکانه‌ها و رفتار تهاجمی داشته باشند.
🟨 تستسترون: این هورمون مردانه معمولاً با #رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی مرتبط است. سطوح بالای تستوسترون ممکن است به افزایش پرخاشگری و #تکانشگری کمک کند. برخی از قاتلین دارای سطوح بالایی از تستوسترون بوده‌اند، هرچند این تنها یکی از فاکتورهاست و همه افراد با تستوسترون بالا خشن نیستند.
undefined سروتونین: یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی که با تنظیم خلق و خو و کنترل تکانه‌ها مرتبط است، سروتونین است. سطوح پایین #سروتونین می‌تواند به کاهش توانایی فرد در کنترل خشم و افزایش تکانشگری منجر شود. کمبود سروتونین به‌ویژه در افرادی که رفتارهای خشن و تهاجمی دارند، بیشتر مشاهده شده است و به عنوان یک عامل موثر در افزایش رفتارهای پرخاشگرانه شناخته می‌شود.
undefined دوپامین: این انتقال‌دهنده عصبی با سیستم #پاداش مغز در ارتباط است و سطوح بالا یا نوسان‌های شدید آن می‌تواند به رفتارهای تکانشی و حتی وابستگی به خشونت منجر شود. افزایش دوپامین در برخی قاتلین ممکن است باعث ایجاد حس لذت در انجام رفتارهای خشن شود، اگرچه این تاثیر نیز به ترکیبی از عوامل #ژنتیکی و محیطی وابسته است.
undefinedتحقیقات در این حوزه همچنان ادامه دارد و یافته‌ها نشان می‌دهند که این عوامل شیمیایی به تنهایی تعیین‌کننده نیستند، بلکه در تعامل با ژنتیک، تجربیات شخصی و شرایط محیطی به شکل‌گیری رفتارهای خشن کمک می‌کنند.
undefined مهسا بسطامیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی
undefined یادداشتی که خواندید سومین پست از پروندهٔ #نوروکریمینولوژی دنیای شناخت است.
undefinedCredit: Cambridge University Press
undefined @CognitionWorld

۲۲:۲۷

thumnail
ارتش و پزشکی در تسخیر ربا‌ت‌ها
undefined از وسایل جراحی گرفته تا تجهیزات جنگی و صندلی راننده خودرو، ربات‌ها و دیگر سیستم‌های مستقل به طور فزاینده‌ای بخشی از محل کار و زندگی روزمره مردم هستند. پادکستspeaking of psychology، در این اپیزود خود، در مورد چگونگی استفاده از ربات ها در ارتش، پزشکی و سایر عرصه‌های پیچیده و پرمخاطب صحبت می‌کند. همچنین در مورد اینکه چگونه ما انسان ها می‌توانیم مهارت‌های خود را در برابر این ابزا‌های مدرن حفظ کنیم نیز صحبت به میان آمده است؛ زیرا به طور فزاینده ای به ربات ها و هوش مصنوعی برای کمک در کار و زندگی اتکا می‌کنیم.
🟡 وقتی به انسان‌هایی که با ربات‌ها کار می‌کنند فکر می کنید، چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ در واقع، ربات‌ها و سایر سیستم‌های مستقل، از قبل در اطراف ما هستند. در مطب‌های پزشکان، در ارتش، در خانه‌های ما و در ماشین‌هایی که رانندگی می‌کنیم.
undefined اکنون، از آنجایی که انسان‌ها به طور فزاینده‌ای ربات‌ها و دیگر سیستم‌های مستقل را در زندگی روزمره ما وارد می‌کنند، روانشناسان در حال مطالعه هستند که چگونه علم می‌تواند به ما کمک کند تا مزایا را به حداکثر برسانیم و مشکلات کار روی تیم‌های انسان-ربات را به حداقل برسانیم.
undefined امروزه تیم‌های انسان-ربات چقدر رایج هستند؟ ربات‌ها در ارتش، پزشکی و سایر عرصه‌های پیچیده و پرمخاطب چه نقشی دارند؟ و از آنجایی که انسان‌ها به طور فزاینده‌ای به ربات‌ها و هوش مصنوعی در زندگی و محل کار خود متکی هستند، آیا ممکن است برخی از مهارت‌هایی را که قبلاً داشتیم از دست بدهیم؟ تحقیقات روانشناختی چگونه می‌تواند به ما در جلوگیری از آن کمک کند؟پاسخ تمام این سؤالات در این اپیزود پادکست به شما داده می‌شود.
undefined شما می‌توانید بخشی از این پادکست را در فایل صوتی زیر گوش بدهید. همچنین برای شنیدن آن به صورت کامل از طریق لینک زیر اقدام کنید:https://castbox.fm/vb/748891102

#معرفی_پادکست
undefined @cognitionworld

۰:۳۳

thumnail
مصرف الکل؛ عامل ریزش مو undefined
undefined آلوپسی آندروژنتیک (#AGA) یک بیماری شایع است که میلیون ها مرد و زن را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان شایع ترین شکل ریزش مو، AGA می تواند بر ظاهر و #عزت_نفس فرد تأثیر بگذارد، که اغلب منجر به نگرانی در مورد پیری و #ادراک اجتماعی می شود.
undefined️در حالی که AGA عمدتاً توسط عوامل ژنتیکی و هورمونی هدایت می شود، عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی و #استرس نیز به عنوان عوامل بالقوه مورد بررسی قرار گرفته اند.
🟨مصرف الکل، یک رفتار گسترده در سراسر جهان، به طور گسترده ای برای اثرات آن بر سلامت، از جمله خطرات برای بیماری هایی مانند آسیب کبدی و بیماری های قلبی عروقی مورد مطالعه قرار گرفته است. یک فرضیه این است که #استالدئید، یک محصول جانبی #متابولیسم الکل، ممکن است با محیط ایمنی پوست سر تداخل داشته باشد عاملی که به طور بالقوه می توانند به AGA کمک کنند.
پروفسور یون هاک کیم از گروه آناتومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ملی پوسان، توضیح می‌دهد:undefinedمطالعه نشان داد که اگرچه افرادی که الکل مصرف می‌کنند ممکن است در مقایسه با افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند کمی بیشتر  AGA را تجربه کنند؛ اما این ارتباط از نظر آماری معنی‌دار نیست
undefinedبا اینکه مطالعات تأثیر قطعی مصرف الکل بر AGA را به صورت مشخص اثبات نمی‌کند؛ ولی با این وجود، این تحقیق می‌تواند تا پیش از نتیجه‌گیری قطعی با استفاده از شواهد و داده‌های آماری، راهنمایی سلامت عمومی، مشاوره بیمار و کمپین‌های آگاهی هدفمند را ارائه دهد و به افراد کمک کند تا شیوه زندگی آگاهانه‌ای را در مورد سلامت مو انتخاب کنند. با گذشت زمان، این می‌تواند به استراتژی‌های بهداشتی جامع‌تر و شخصی‌شده‌تر کمک کند، جایی که عواملی مانند رژیم غذایی، ژنتیک و سبک زندگی بهتر درک می‌شوند و در برنامه‌های پیشگیری و درمان ریزش مو ادغام می‌شوند. محققان امیدوارند این مطالعه راه را برای #درمان های بهبود یافته و شخصی برای بهبود سلامت مو هموار کند.
undefinedCredit: Pusan National University(2024)
undefinedامیرحسین پناهی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
undefined @cognitionworld

۲۳:۰۰

thumnail
گزارش کارگاه عملی تربیت مربی خلاقیت با رویکرد شناختی
undefined️آکادمی دنیای شناخت با همکاری انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه تهران، کارگاه عملی تربیت مربی خلاقیت با رویکرد شناختی را برگزار کرد. این کارگاه در روزهای ۳ و ۷ آذر از ساعت ۱۶ الی ۱۹:۳۰ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد و با استقبال ۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان به صورت حضوری و آنلاین همراه شد.
undefinedاین دوره ویژه معلمان، دانشجویان روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم شناختی طراحی شده بود و به تمامی افرادی که تمایل به افزایش خلاقیت خود داشتند، فرصتی برای یادگیری و توسعه مهارت‌های خلاقانه ارائه داد.
undefined مدرس این دوره، مجتبی کوپایی، روانشناس و معلم مدارس تیزهوشان، به تدریس مباحث مختلفی از جمله ابعاد خلاقیت، ارزیابی اولیه خلاقیت، تکنیک‌های توفان فکری و نقشه‌برداری ذهنی و... پرداخت. شرکت‌کنندگان در این کارگاه با روش‌های نوین برای شکستن قالب‌های ذهنی و تقویت تفکر خلاق آشنا شدند. سرفصل‌های متنوع دوره شامل تحلیل فیلم‌های کوتاه، بازی‌های خلاقانه و تمرینات عملی بود که به تقویت مهارت‌های ارتباطی و تفکر خلاقانه در میان شرکت‌کنندگان کمک کرد.
undefinedعلاوه‌ بر این‌، به شرکت‌کنندگان گواهی رسمی از دانشگاه تهران اعطا می‌شود و متقاضیان به مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی شهر تهران برای تدریس خلاقیت معرفی می‌شوند. این دوره نه تنها به تقویت مهارت‌های خلاقانه شرکت‌کنندگان کمک کرد، بلکه فضایی برای تبادل نظر و اشتراک آرا فراهم نمود.
undefined@CognitionWorld

۱:۲۷

thumnail

۱:۲۷

thumnail

۱:۲۷

thumnail

۱:۲۷

thumnail
از تفکر تا احساس: تاثیر شناخت بر عواطف انسانیundefined
undefinedدر پست قبلی به توضیح چگونگی تاثیر عاطفه بر شناخت پرداختیم و در این پست تاثیر شناخت بر عاطفه را بررسی می کنیم
undefinedگفتیم که شناخت و عاطفه دو عنصر اصلی در فرآیندهای روان‌شناختی هستند که به طور متقابل بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. شناخت به معنای فرآیندهای ذهنی مانند #تفکر، #استدلال، و #پردازش_اطلاعات است، در حالی که عاطفه به احساسات و هیجانات اشاره دارد. شناخت از ۳ راه بر عاطفه تاثیر می گذارد.
undefined راه اول به نظریه دو عاملی هیجان¹ معروف است. این نظریه معتقد است که اغلب اوقات ما احساست یا نگرش های خود را با طور مستقیم نمی‌شناسیم،بلکه چون واکنش های درونی مبهم هستند ماهیت آنها را از طریق جهان بیرونی استنباط می کنیم. طبق این نظریه، هیجان‌ها نتیجه دو فرآیند اصلی هستند:
- تحریک فیزیولوژیک: ابتدا یک تحریک فیزیولوژیک (مانند افزایش ضربان قلب یا تعریق) رخ می‌دهد.
- تفسیر شناختی: سپس فرد باید این تحریک را تفسیر کند تا هیجانی خاص را تجربه کند. این تفسیر به زمینه و موقعیت بستگی دارد.
undefined فعال کردن #طرحواره هایی که دارای یک جزء عاطفی نیرومند هستند. مثلا اگر ما به شخصی برچسب تعلق داشتن به یک گروه را بزنیم طرحواره مذکور به ما می گوید که این فرد احتمالا دارای چه صفاتی است یا اینکه چه احساسی باید درباره این افراد داشته باشیم پس فعال سازی یک طرحواره یا کلیشه ذهنی نیرومند نژادی، قومی یا مذهبی می تواند اثراتی بر احساسات کنونی ما اعمال کند.
undefined راه سوم شامل تلاش‌های ما برای تنظیم #هیجان‌ها و #احساسات ماست. یادگرفتن تنظیم هیجان یک تکلیف مهم است، چون رویدادهای منفی بخشی غیرقابل اجتناب از زندگی است و یادگیری کنارآمدن با احساس منفی که این رویدادها برای ما به وجود می آورند برای #سازگاری شخصی و روابط #اجتماعی خوب با دیگران حیاتی است.
undefinedدر نهایت، شناخت و عاطفه رابطه‌ای پیچیده دارند که درک آن می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر با احساسات خود و دیگران کنار بیاییم.

¹Two-Factor Theory of Emotion
undefinedCredit: Social Psychology, by Nyla R. Branscomb and Robert A. Baron
undefined مهناز شاهوردی
undefined @CognitionWorld

۱:۲۸

thumnail
آکادمی دنیای شناخت با افتخار برگزار می‌کند:
undefined اولین فصل ژورنال‌کلاب آکادمی دنیای شناخت
undefined موضوع BCI، ذهن‌خوانی با رویکرد fMRI
undefinedاگر علاقه‌مندید در این باره بیشتر بدانید، این جلسه‌ی ژورنال‌کلاب را از دست ندهید. جهت ثبت نام به آیدی زیر در تلگرام پیام دهید.
undefined@CWMediamanager
undefined مقاله این ارائه را در کامنت‌‌ها ببینید.
undefined@CognitionWorld,

۲۲:۵۴

thumnail
undefinedگام‌ بعدی در دستیابی به هوش انسانی؛ آزمون تورینگ تجسمی
undefinedاحتمالا تا به حال در مورد تست تورینگ شنیده‌ باشید. آزمون تورینگ معیاری برای ارزیابی توانایی یک ماشین در نشان دادن رفتار هوش انسانی است و تعیین اینکه آیا کامپیوتر قادر به فکرکردن مانند انسان هست یا خیر. این آزمون توسط آلن تورینگ، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر، در سال ۱۹۵۰ و با نام «بازی تقلید» معرفی شد.
undefinedدر این آزمون، یک انسان (داور) با دو طرف دیگر، یک انسان و یک ماشین، در یک مکالمه متنی شرکت می‌کند. هدف این است که داور بتواند تشخیص دهد کدام یک انسان و کدام یک ماشین است. اگر داور نتواند به درستی تشخیص دهد، یعنی ماشین به خوبی توانسته خود را به‌جای انسان جا بزند و از پس آزمون تورینگ با موفقیت برآید. در این صورت ماشین می‌تواند به عنوان هوش مصنوعی تلقی شود.
undefinedآزمون تورینگ به عنوان یک روش ساده و عملی برای سنجش هوش مصنوعی مد نظر قرار گرفته ولی انتقادات و محدودیت‌هایی نیز دارد. سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی در انجام وظایف خاص مانند بازی‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند، اما در تعاملات دنیای واقعی و انطباق‌پذیری با مشکل مواجه هستند. آن‌ها فاقد مهارت‌های حسی- حرکتی اساسی و انعطاف‌پذیری هستند که حتی در ساده‌ترین حیوانات هم دیده می‌شود.
undefinedمحققانی که بر فصل مشترک علوم اعصاب و هوش مصنوعی پژوهش می‌کنند، استدلال می‌کنند که پیشرفت‌های تاریخی در هوش مصنوعی اغلب از علوم اعصاب الهام گرفته شده‌اند و سرمایه‌گذاری مداوم در این تقاطع -که NeuroAI نامیده می‌شود- برای پیشرفت‌های آتی ضروری است. آن‌ها معتقدند که صرفاً افزایش مقیاس فناوری‌های موجود کافی نیست؛ بلکه نیاز به سیستم‌های هوش مصنوعی با راندمان انرژی بالاتر، قوی‌تر و انطباق‌پذیرتر است که برای ساخت آن‌ها می‌توان از نحوه عملکرد سیستم‌های بیولوژیکی الهام گرفت.
undefinedآن‌ها نسخه‌ای گسترده‌تر از آزمون تورینگ را پیشنهاد می‌کنند که بر توانایی‌های حسی- حرکتی مشترک بین گونه‌ها تمرکز دارد، نه فقط مهارت‌های زبانی. هدف از این «آزمون تورینگ تجسمی» ارزیابی سیستم‌های هوش مصنوعی بر اساس توانایی آن‌ها در تعامل با دنیای فیزیکی مانند حیوانات زنده است.
undefinedنقشه راه ایجاد این آزمون عبارت است از: تعریف دقیق آزمون تورینگ تجسمی، تمرکز بر مهارت‌های حسی- حرکتی اصلی در حیوانات مختلف، بهره‌برداری از بینش‌های علوم اعصاب با مطالعه مدارهای عصبی درگیر در کنترل حرکتی و ادراک، ترویج همکاری‌های بین‌رشته‌ای و تربیت پژوهشگران هدف، طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی با معماری‌های مدولار که می‌توانند به‌طور نیمه‌خودمختار عمل کنند، اجرای آزمایشات و شبیه‌سازی‌های رفتاری گسترده و اصلاح قابلیت‌های هوش مصنوعی بر اساس داده‌های تجربی، ایجاد یک حلقه بازخورد برای اصلاح سیستم‌های هوش مصنوعی بر اساس معیارهای آزمون تورینگ تجسمی، و نهایتا اطمینان حاصل کردن از این که سیستم‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته می‌توانند مهارت‌های آموخته‌شده خود را در زمینه‌ها و وظایف مختلف همچون حیوانات تطبیق دهند.
undefinedبه نظر شما با دستیابی به این اهداف، هوش مصنوعی می‌تواند در نهایت به سطوح هوش قابل مقایسه با انسان‌ها یا سایر حیوانات برسد و به‌طور بنیادی جامعه و صنایع مختلف را متحول کند؟
🪢 سپیده اکبری پژوهشگر علوم شناختی
undefinedCredit: Nature
undefined @Cognitionworld

۲۱:۰۸

thumnail
ذهن تراژدی‌ساز undefined
undefined اگر ازتون بخوان که آیندتون رو ببینید و تجسم کنید، براتون تصور اتفاقات مثبت راحت‌تره یا اتفاقات منفی؟ تیره‌بختی رو بهتر می‌تونید تصور کنید یا خوشبختی رو؟ اگر  فقط می‌تونید اتفاقات بد رو تجسم کنید، شما یک ذهن تراژدی‌ساز دارین که با تمرین می‌شه تبدیلش کرد به یک ذهن مثبت نگر.
undefined حالا ذهن تراژدی ساز چیه و چه تبعاتی داره و چرا باید اصلاحش کرد؟
undefinedذهن تراژدی‌ساز اصطلاحی است که به الگوی فکری افرادی اشاره دارد که تمایل دارند موقعیت‌ها، مسائل یا چالش‌های زندگی را به گونه‌ای ببینند که انگار بدترین نتیجه ممکن رخ خواهد داد. این نوع تفکر، اغلب با نگرش‌های منفی و #اضطراب همراه است و می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر زندگی فرد بگذارد.
undefined ویژگی‌های ذهن تراژدی‌ساز:
- تمرکز بر بدترین سناریوها: این افراد غالباً بر احتمال وقوع بدترین اتفاقات تمرکز می‌کنند، حتی اگر احتمال واقعی آن‌ها بسیار کم باشد.
- نشخوار ذهنی: ذهن تراژدی‌ساز تمایل دارد به صورت مداوم یک نگرانی یا مشکل را مرور کند.
- عدم توجه به شواهد مثبت: این ذهن به سختی می‌تواند شواهد مثبت را بپذیرد و آن‌ها را در تحلیل خود وارد کند.
- اضطراب مزمن: تمایل به پیش‌بینی فجایع، اضطراب و استرس مزمنی را ایجاد می‌کند.
undefined️تبعات ذهن تراژدی‌ساز
- تأثیر بر سلامت روان: افکار مداوم منفی می‌توانند به #اضطراب، #افسردگی و حتی اختلالات وسواسی-اجباری منجر شوند.
- افت کیفیت روابط: افراد با ذهن تراژدی‌ساز ممکن است با دیگران ارتباط موثری نداشته باشند، چرا که دائماً در حال نگرانی و پیش‌بینی مشکلات هستند.
- کاهش بهره‌وری و #خلاقیت: این طرز تفکر می‌تواند تمرکز فرد را مختل کرده و انرژی روانی او را صرف نگرانی‌های غیرضروری کند.
- تصمیم‌گیری نادرست: افراد با این ذهن ممکن است از #تصمیم‌گیری‌های منطقی اجتناب کنند، زیرا بیشتر تحت تأثیر احساسات منفی قرار می‌گیرند.
- اثرات جسمانی: استرس مزمن ناشی از ذهن تراژدی‌ساز می‌تواند باعث مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و ضعف سیستم ایمنی
undefined راهکارهای مقابله با ذهن تراژدی‌ساز
- آگاهی از الگوهای فکری: شناسایی و آگاهی از این الگوها اولین قدم برای تغییر آن‌هاست.
- تمرین تفکر منطقی و مثبت‌نگر: سعی کنید به جای تمرکز بر بدترین حالت‌ها، احتمالات دیگر را نیز بررسی کنید.
- یادگیری مهارت‌های مدیریت استرس: مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی می‌توانند به کاهش اضطراب کمک کنند.
- توجه به شواهد واقعی: شواهد واقعی در راستای رد یا تایید افکار منفی خود پیدا کنید.
- مراجعه به روان‌شناس: مراجعه به روان‌شناس یا مشاور می‌تواند به اصلاح این الگوهای فکری کمک کند.
undefinedCredit:- Burns, David. (1999). Feeling Good: The New Mood Therapy.- Leahy, Robert. (2005) Seven Steps to Stop Worry from Stopping You- Clark, D. A., & Beck, A. T. (2010). Cognitive Therapy of Anxiety Disorders.- Barlow, D. H. (2002). Anxiety and Its Disorders.
undefined @Cognitionworld

۳:۲۹

thumnail
شبیه سازِ احساسات برای نوازنده‌ها undefined
undefined نواختن موسیقی برای یک نوازنده، صرفا تجربه‌ای صوتی بر اثر حرکت انگشتان دست نیست. بلکه یک تجربه عمیق شناختی و عاطفی‌ست که می‌تواند به شدت روی توانایی‌های همدلی آنان اثر بگذارد.
undefined یکی از هیجان انگیزترین یافته‌ها می‌گوید نواختن موسیقی می‌تواند سطح #هورمون‌های مربوط به #احساسات و ارتباطات اجتماعی مانند اکسی توسین¹ را افزایش دهد. ترشح این هورمون باعث می‌شود که نوازندگان به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و  احساس تعلق بیشتری به جمع‌هایی که در آن‌ها قرار می‌گیرند داشته باشند.
undefined️موسیقی مانند یک شبیه ساز احساسات عمل می‌کند. وقتی یک نوازنده قطعه‌ای غمگین یا شاد را اجرا می‌کند، گویی در حال تجربه و بیان همان احساس است. این به مغز نوازندگان کمک می‌کند که شبکه‌های عصبی مرتبط با همدلی را تقویت کند و بهتر بتواند احساسات دیگران را درک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که نوازنده‌ها در تشخیص احساسات دیگران از روی صدای‌شان، نسبت به غیرنوازنده‌ها بهتر عمل می‌کنند.
undefined نوازنده‌هایی که در ارکسترها یا گروه‌ها هستند، به هماهنگی کامل با سایر نوازنده‌ها نیاز دارند. این باعث می‌شود که به صورت خودکار به احساسات و نیات دیگران توجه بیشتری کنند و حتی بدون نیاز به کلام بتوانند دیگران را درک کنند. به همین دلیل نوازندگان معمولا در روابط اجتماعی خود عملکرد بهتری دارند و می‌توانند به راحتی و با درک بالایی با دیگران تعامل کنند.
undefined یادداشتی که خواندید دهمین پست از پرونده #موسیقی_و_مغز است.
undefined️متینا عروجیدانشجوی مشاوره
¹Oxytocin
undefinedCredit: Psychology Today(2024)
undefined@Cognitionworld

۳:۳۱