«ناسیونالیسم آغلی» در برابر «ایرانگرایی تمدنی»
گزیدهای از یادداشت وحید جلیلی، مروری بر فرار به جلوی غربگرایان از پاسخگویی به ملتِ «بیدارتر» ...
متن کامل یادداشت در لینک زیر:https://ble.ir/jalili_vahid/5505288545132411/1751387678128
@goftare_asr
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۱۵:۰۵
۹:۳۷
۱۹:۳۶
صوت شکست اتحاد اراده.mp3
۰۷:۰۳-۱۶.۲۲ مگابایت
۷:۳۶
«ناسیونالیستهای آغلی» در برابر «بازگشت به خویشتن ملت مسلمان»
اگر علی شریعتی بود، چه صورتبندی از جامعه ایرانی در #دفاع_متعالی ارائه میداد؟
سجاد خدائیدر پیش، حین و پس از وقایع تاریخساز، میدان مفهومپردازی و نبرد افکار باز میشود. بعد دفاع متعالی دوازده روزه ملت مسلمان ایرانی نیز این آوردگاه و گفتاورزی نسبت به این دفاع باز شده است. از این باب خوب است آرای علی شریعتی را مرور کنیم که او چگونه خویشتن حقیقی جامعه ایرانی و رقبایش را در واقعه تاریخ ساز زمانهی خود صورتبندی کرده است:از پایههای اصلی نگاه شریعتی "#بازگشت_به_خویشتن" است. این ایدهی شریعتی، هم یک واقعیت در جامعه ایرانی و هم واکنشی به بیراههها - مانند باستانگرایی، نژادپرستی، تجدد، تحجر و استعمار- بوده است. آن خویشتنی که شریعتی دعوت به بازگشت میکند، بازگشت به یک سنت منحط و عقب مانده نیست، بازگشت به خویشتن اسلامی است که جمود را تبدیل به حرکت و جهل را تبدیل به آگاهی میکند؛ و در بُن خویشتن تاریخی و فطرت جامعه وجود دارد (شریعتی، بازگشت: ۴۴_۴۷). از نظر شریعتی روشنفکر در ایران چه مذهبی و چه غیر مذهبی باشد در مسیر مطالعات دربارهی "بازگشت به خویشتن" به بازگشت به فرهنگ اسلامی میرسد و این تفاهم مشترک هر دو قشر میشود، چون ایدئولوژی اسلامی فقط میتواند این جامعه را حرکت دهد (شریعتی، بازگشت: ۲۷).
حالا جامعه ایرانی -حتی جهان اسلام- دوباره متوجه خویشتن حقیقی خودش شده است، و ابراز ارادت به ولیفقیه مسلمین میکنند. در مقابل *غربزدگان که به تعبیر شریعتی که راهبلدها و کوچهواکنها و پیشکار استعمار هستند، آمدند بازگشت به خویشتن اسلامی را متوقف کنند و اسلام را از سر راه استعمارشان بردارند و بیراهههایی مانند تجدد و بازگشت به #ناسیونالیسم_آغلی و نژادی را برجسته میکنند و این بازگشت به خویشتن مذهبی را تقیل دادند به یک جغرافیای محصور. شریعتی میگوید حتی ملیت در ایران هم براساس روح تشکیل شده است، نه خون*: «این واژه در مبدأ آن در غرب به نژاد و وراثت فیزیولوژیک حکایت میکند، ولی در اینحا حکایت از اشتراک در شخصیت انسانی و محتوای معنوی را بیان میکند، تعریف ملیت در طول تاریخ در فرهنگ ایرانی، اصل اندیشیدن را به جای زاییدن نشانده است و روح را جانشین خون کرده است» (شریعتی، بازشناسی هویت ایرانی_اسلامی: ۱۳۱). محور این روح ملی ایرانی را دیانت ایرانیان و قرائت اسلام ایرانی میداند.
@goftare_asr
حالا جامعه ایرانی -حتی جهان اسلام- دوباره متوجه خویشتن حقیقی خودش شده است، و ابراز ارادت به ولیفقیه مسلمین میکنند. در مقابل *غربزدگان که به تعبیر شریعتی که راهبلدها و کوچهواکنها و پیشکار استعمار هستند، آمدند بازگشت به خویشتن اسلامی را متوقف کنند و اسلام را از سر راه استعمارشان بردارند و بیراهههایی مانند تجدد و بازگشت به #ناسیونالیسم_آغلی و نژادی را برجسته میکنند و این بازگشت به خویشتن مذهبی را تقیل دادند به یک جغرافیای محصور. شریعتی میگوید حتی ملیت در ایران هم براساس روح تشکیل شده است، نه خون*: «این واژه در مبدأ آن در غرب به نژاد و وراثت فیزیولوژیک حکایت میکند، ولی در اینحا حکایت از اشتراک در شخصیت انسانی و محتوای معنوی را بیان میکند، تعریف ملیت در طول تاریخ در فرهنگ ایرانی، اصل اندیشیدن را به جای زاییدن نشانده است و روح را جانشین خون کرده است» (شریعتی، بازشناسی هویت ایرانی_اسلامی: ۱۳۱). محور این روح ملی ایرانی را دیانت ایرانیان و قرائت اسلام ایرانی میداند.
۱۰:۴۱
۱۲:۴۴
Yadollah 03.mp3
۰۶:۳۷-۱۵.۲۱ مگابایت
۱۲:۴۸
۱۱:۳۷
Nazariyan 01.mp3
۰۷:۱۶-۱۶.۶۹ مگابایت
۸:۳۹
https://aparat.com/v/amjhm55
https://aparat.com/v/vaezqo1
۱۱:۰۲
اگر سیاست، فرایند کسب قدرت باشد. طرح امام برای سیاست این است که قیام للّه قدرت میآفریند. ایمان و عمل صالح نصرالله، چرخه قیامللّه را فعال کرد و برای خود نصرالله و سازمان حزبالله قدرت آفرین بود، و جامعه شیعه را از حضیض بیقدرتی به مهمترین بازیگر لبنان تبدیل کرد.
۷:۳۲