عکس پروفایل 🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️

۳۰۰عضو
thumnail
undefined️ دکتر سید حسین نصر رهبر اسلام سنت‌گرا: ضرورت تأسیس یک دانشگاه شبیه M.I‌.T در ایران با فرهنگ بومی
undefined نصر در سخنان اخیر خود گفت: ما باید علوم جدید را بشناسیم. ولی نکته مهم این است که وقتی شما چیزی را می شناسید باید توجه کنید که «وجودی» دارید که می شناسد و عالم است و از آن طرف «شی ئی» وجود دارد که معلوم است. از قرن نوزدهم به بعد، گرفتاری مردم مشرق زمین تاکنون که علوم جدید که از اروپا به آسیا آمد این است که «ما» به عنوان یک عامل داننده یا شناسنده عمل نمی کنیم. زیرا «مایی» وجود ندارد. «ما» در آن موضوعی که می خواهیم بدانیم، غرق شده ایم، یعنی اصالت فکری برای خودمان قائل نیستیم. هرچه غربی ها بگویند، همان را قبول داریم.
undefined وی گفت: علوم غربی مطلق نیست، این علوم به جهان‌بینی غربی و تمدن غربی ارتباط دارد که اکنون بسیاری از فلاسفه در غرب متوجه شده‌اند که علمشان مطلق نیست. علم به طور کلی با جهان‌بینی که علم در آن پرورانده می‌شود، ارتباط دارد. شما به محض این‌که از علم در مکانیک نیوتنی صحبت می‌کنید، فرضیه‌ای راجع به عالم خلقت کرده‌اید. اکنون در غرب اندیشمندانی این موضوع را متوجه شده و درک کرده‌اند.
undefined نصر افزود: کاری که ما باید انجام بدهیم و امیدوارم که دانشگاه، محل و مرکز انجام چنین کاری باشد، این است که بکوشیم نه فقط یک MIT درجه دوم یا درجه اول بشویم، بلکه باید یک MIT با ریشه ای در فرهنگ ایران تاسیس کنیم. چنانکه MIT کنونی، ریشه اش در فرهنگ مغرب زمین است. آن زمان باید دانش هایی که در دانشگاه MIT کنونی تدریس می کنند، به صورت نقادانه و نه به صورت کورکورانه، بشناسیم. من کارم فیزیک بوده و در حال حاضر نیز دارم در این حوزه مطالعه می کنم و در حال حاضر، نحله های بسیار متفاوت در تفسیر مکانیک کوانتوم وجود دارد. همه نیز گیج هستند که بله، معادلات ریاضی اش درست است، ولی این که دارای چه معنا و تفسیری است، کسی نمی داند. مثل بحث دنیاهای دیگر که از آن هیچ گونه اطلاعی در دست نداریم. توسل به این دست از بحث ها برای این است که بتوانند فرمول های ریاضی را حفظ بکنند. از این منظر علم جدید، فوق‌العاده با بحران جدیدی از نظر فلسفی و فکری مواجه است و در این میان خیلی‌ها دنبال راه دیگر و جهان‌بینی دیگری هستند.
undefined من این موضوع را سال‌هاست که مطرح کرده‌ام، زیرا ما می‌توانیم آن جهان‌بینی را از فلسفه خودمان یعنی از فلسفه ملاصدرا، ابن‌سینا و میرداماد استخراج کنیم. نصر در ادامه شاهد مثال بحث خود را در نظریه میرداماد درباره زمان بیان کرد و گفت: برای مثال مساله زمان یکی از مسائلی است که مطرح شده و فلسفه غرب در این باره دچار گرفتاری در باره معنا و تفسیر آن شده است. حتی آقای برگسون گفته بود که مهمترین نظریه فیلسوف، نظرش درباره زمان است. این در حالی است که میرداماد، درباره زمان بحث‌هایی را انجام داده که نه فقط از نظر فلسفه تاریخ، بلکه برای شرایط کنونی نیز بسیار مفید به فایده است.
undefined رهبر اسلام سنت‌گرایی گفت: ما باید تلاش کنیم که جنبه عقلانی، فلسفه، فیزیک، منطق، ریاضیات و به طور کلی سنت خودمان را بشناسیم و بفهمیم بر چه پایه‌ا‌ی بوده است. سپس مبتنی بر آن تلاش کنیم علوم غربی را فرابگیریم. اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم، بزرگترین خدمت‌ها را نه فقط به ایران، بلکه به تمام جهان اسلامی کرده‌ایم، زیرا مسأله تنها به ما اختصاص ندارد.
undefined وی در پایان با اشاره به این که «البته الآن گروه هایی در میان مسلمانان هند، و هم در میان هندوها، دنبال این کار هستند و ما هم ان شاالله باید همین کار را انجام بدهیم و جهان‌بینی‌ بومی خودمان را به وجود بیاوریم، که هم اصالت ایرانی و اسلامی داشته و ریشه‌اش از تمدن و تفکر خودمان باشد، و هم بتواند راجع به قوانین ترمودینامیک یا کوانتوم صحبت بکند و قدم بعدی را بردارد.
undefined اگر در چارچوب نظریه‌های کنونی، دو تا جایزه نوبل هم در فیزیک ببریم، درست است که یک قدم در راه پیشرفت علوم غربی برداشته ایم، اما کار دیگری نکرده‌ایم. مثل دانشمند مصری که برنده جایزه نوبل در شیمی شد. این برای تمدن مصر چه اثری داشت؟ به جز این که تا مدتی، به آن افتخار می کردند. اما ما چیز عمیق‌تری نسبت به آن نیاز داریم و ان شاالله خواهد شد. من ۶۰ سال و به عبارتی تمام عمرم را و زمانی که هاروارد هم بودم، برای این کار گذاشته‌ام و از این جهت اصلا ناامید نیستم.
undefinedhttps://medium.com/@Adam.Ient/a-critique-of-modern-science-from-the-perspective-of-seyyed-hossein-nasr-3dff84caaa77
undefined #اسلام_سنتگرا #سید_حسین_نصر

undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در ایتا، بله و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۲۰:۵۶

thumnail

۲۰:۵۶

undefined️واتیکانیزه کردن حرمین شریفین، نسخهٔ نهایی بن سلمان برای مهار سلفیت
undefinedبه قلم: سید علی بطحائی
undefined سالهای اخیر و در دوران ولیعهدی بن سلمان، خبرهایی از پروژه های تجددگرایانه (Modernization) و غربگرایانه (Westernization) عربستان، حتی پرشتاب تر از دوران ملک فهد از سرزمین وحی مخابره می شود.
undefined نمونه های برگزاری فستیوال های رقص و آواز، نایت کلوپ هایی با حضور سلبریتی های معلوم الحال و در آخرین حلقه برگزاری «موسم الریاض» این سئوال را مطرح کرد که واکنش سلفیون در این برگزاری این ایونت های غیراخلاقی و فستیوال غیر شرعی چیست و چرا سلفی ها واکنشی به این حجم از مفاسد اخلاقی نشان نمی دهند؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه اشاراتی خواهیم داشت.
undefined یکم: برخلاف باور عمومی و غلط مشهور رایج، جامعه عربستان یک جامعه دینی و مذهبی صددرصد نیست. درآمدهای سرشار نفتی، باعث نضج طبقه مرفه بی درد با «سبک زندگی لیبرال» و «پادشاهانی سکولار» و «وهابیتی تشریفاتی» شده است. این تلاقی جریانی، چهره بدون رتوش عربستان سعودی در سالهای اخیر است.
undefined دوم: تاریخ مناسبات وهابیت و آل سعود فراز و فرودهای بسیاری داشته است. نهایتا شرط عدم دخالت در سیاست، عهدنامه نانوشته عضویت در «هیات کبار العلماء» به عنوان عالی ترین نهاد دینی در عربستان قرار گرفت. کوچکترین تخطی از این شرط، باعث اخراج از این هیئت شده و سرنوشت تلخ اخراج «العبیکان» پیش چشم سلفیه درباری است. از همه مهمتر موضع گیری سلبی و تاثیرگذار «ناصرالدین اَلبانی» است که «بهترین سیاست را، ترک سیاست می دانست» و به سلفی ها موعظه می کرد تا زمانی که جامعه در عقیده تصفیه نشود، اظهار نظری در امر سیاسی نداشته باشند.
undefined سوم: روز گذشته «بدر بن عبدالله بن فرحان» وزیر فرهنگ عربستان در پی زمزمه اعتراضات یواشکی و مجازی برخی از هواداران سلفیه سنتی گفت: فستیوال ریاض با ارزشهای حرمین شریفین منافاتی ندارد و عربستان یک منطقه بسیار بزرگ است که حرمین شریفین بخش کوچکی از جزیره العرب محسوب و برگزاری چنین مراسم هایی خللی به حرمت حرمین شریفین وارد نخواهد کرد. وی به الشرق الاوسط گفت: فرهنگ اسلامی بخشی از تاریخ عربستان و محدود به مناطق مکه و مدینه است و ریاض، جده و طایف از منظر تاریخی هیچ قداستی ندارند. ما در پی رسیدن به قله ای هستیم که به جهانیان ثابت کنیم که عربستان ضمن آنکه ارزشهای جهان مدرن را پیاده خواهد کرد، هیچ خللی نیز به باورهای اسلامی وارد نخواهد کرد!!
undefined چهارم: ایده «استقلال واتیکان» و حفط حق بین المللی «سریر مقدس» برای نخستین بار در سال ۱۹۲۹ میلادی توسط دیکتاتور فاشیست ایتالیا مطرح شد. موسولینی در ازای استقلال ایتالیا، حاکمیتی محدود با لحاظ قوانین کاتولیک و اعلام بی طرفی در جنگ را به دولت شهر واتیکان داد و خواستار عدم مداخله در امورات ایتالیا از طرف رئیس واتیکان شد. با این تفسیر، بعد از فراز و فرودهای رابطه پرتنش سلفیت و وهابیت، اعطای حیات خلوت حرمین شریفین به وهابیت درباری در ازای عدم مداخله در امورات سعودی نسخه نهایی بن سلمان برای مهار مدرنیته ستیزی شش سیلندر وهابیت خواهد بود.
undefined #اسلام_سلفی #وهابیت #اسلام_سکولار #بن_سلمان
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۲۱:۱۹

thumnail
undefined️ تاریخ ۱۵۰ ساله مکتب دیوبند (۱)
undefined به قلم: مهدی فرمانیان
undefined به تازگی کتابی با عنوان «مسیره دارالعلوم بدیوبند عبر مئه و خمسین عاما: تاریخ ۱۵۰ ساله دارالعلوم دیوبند» تالیف محمد ساجد قاسمی، استاد دارالعلوم دیوبند به دستم رسید که مناسب دیدم گزارشی از این کتاب را تقدیم خوانندگان کنم.
undefined این کتاب در سال ۲۰۲۱ م توسط آکادیمیه شیخ الهند وابسته به دارالعلوم دیوبند در دو جلد منتشر شده است. رئیس دارالعلوم دیوبند، شیخ مفتی ابوالقاسم نعمانی بر این کتاب مقدمه ای زده است که به اعتبار کتاب افزوده است. بنابراین می توان این کتاب را منبعی معتبر در شناخت مکتب دیوبند دانست.
undefined نویسنده با اشاره به مدارس هند در دوران مغولان، بیان می دارد بعد از قیام ۱۸۵۷ میلادی که باعث شد دهلی به دست انگلستان اشغال شود، مدرسه دیوبند بر اساس تفکر شاه ولی الله دهلوی (۱۱۷۶ق) در سال ۱۲۸۳ قمری (۱۸۶۶م) تاسیس شده است. مولف دوران ۱۵۰ ساله دیوبند را به چهار دوره تقسیم کرده و به تفصیل حوادثی که در این چهار دوره اتفاق افتاده را بیان کرده است. (ج۱، ص۵۶-۱۶۶)
undefined در سال ۱۴۰۰ قمری (۱۹۸۰م) یکصدمین سالگرد تاسیس مدرسه دیوبند با حضور یک میلیون و پانصد هزار نفر و مشارکت هشت هزار اندیشمند از سراسر جهان و شرکت نخست وزیر هند در این مراسم در شهر دیوبند، برگزار گردید که نشان از اهمیت این مدرسه در جهان اسلام دارد و به عنوان «الازهر آسیا» شناخته می شود. (ج۱، ص ۹۵-۱۰۰)
undefined مولف کتاب بعد از بیان تفصیلی بخش های اداری، دفتری و آموزشی مدرسه دیوبند (ج۱، ص۱۶۷-۱۸۷) به رشته ها و سرفصل های درسی مدرسه می پردازد. رشته علوم شرعی از مهم ترین رشته های این مدرسه است. متون درسی به زبان عربی است، اما تدریس به زبان اردو می باشد. این دوره هشت سال طول می کشد و سپس طلاب می توانند در یکی از گرایش های ۱. تفسیر، ۲. حدیث، ۳. علوم شرعی، ۴. فقه و فتوا، ۵. لغت عربی به صورت تخصصی شرکت کرده که دوره های تخصصی دو ساله است. در ادامه دو گرایش تخصص عالی در فقه و فتوا و لغت عربی دارند که یکسال طول می کشد. (ج۱، ص۱۹۰).
undefined دوره هشت ساله علوم شرعی به دو دوره چهار ساله تقسیم می گردد.
undefined در چهار سال اول: نحو، صرف، بلاغت، انشاء عربی، ترجمه آیاتی از قرآن، فقه و اصول مقدماتی، سیره نبوی، تاریخ اسلام، جغرافیا و جامعه شناسی خوانده می شود.
undefined در چهار سال دوم، تفسیر، حدیث، فقه، ادبیات عرب، عقاید، بلاغت، منطق و فلسفه از مهم ترین دروسی است که طلاب باید بخوانند. سال هشتم سال حدیث است. در سال آخر، تمام صحیح بخاری، سنن ترمذی و شمائل ترمذی برای طلاب تدریس می گردد. نیز بخش هایی از صحیح مسلم، سنن ابی داود، سنن ابن ماجه، سنن نسایی، موطا مالک، موطا شیبانی و شرح معانی آثار طحاوی در این سال برای دانشجویان تدریس می شود. این برنامه نشان می دهد حنفیان ماتریدی دیوبندی از رویکرد کلامی به رویکرد حدیثی تغییر مسیر داده و حدیث گرایی در فارغ التحصیلان این مدرسه ظهور و بروز بیشتری خواهد داشت.
این گزارش ادامه دارد.....undefined
undefined #اسلام_سلفی #دیوبند #تاریخ_دیوبند #هند #مهدی_فرمانیان
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۱۹:۳۵

thumnail
undefined️دورخیز عربستان برای جبران تاریخی غیبت در فلسفه ورزی
undefined به قلم: سید علی بطحائی
undefined امسال و همزمان با روز جهانی فلسفه، سرتاسر عربستان سعودی شاهد برگزاری نشست های تخصصی پیرامون فلسفه ورزی بود. این برنامه ها نشان داد که عربستان در دوران اصلاحات بن سلمان قصد دارد که چهره ای جدید از سعودی را به جهانیان مخابره کند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.
undefined یکم. اصلاحات بن سلمانی، نه تنها به فِریز و استرلیزه شدن سلفیت در سپهر فرهنگ عمومی پرداخته؛ بلکه خیلی بالاتر از این تغییرات، رویکرد آنتی فلسفیِ سلفیت را نشانه رفته و مخالفت با کلام و رویکردهای ضد عقلانی ابن تیمیه و خاندان آل شیخ در این حوزه به چالش کشیده است. این اصلاحات از سال ۲۰۱۹ میلادی و گنجاندن آموزش فلسفه در کتب درسی شروع و دو سال بعد با تاسیس انجمن فلسفه عربستان و تحرکات جدی این جمعیت نشان داد که عربستان قصد دارد تا عقب ماندگی تاریخی خود در این حوزه را التیام بخشد.
undefined دوم. بن سلمان بر خلاف ترویج رویکرد آزادی لیبرالیسمی در برگزاری فستیوال های غیر اخلاقی، در فلسفه ورزی مراقب واکنش های تند و تیز سلفی ها نسبت به مخالفت با فلسفه است. بررسی نشست های فلسفی در عربستان نشان می دهد که آنها در پی ترویج فلسفه رایج در جهان اسلام و ایران نیستند تا از این طریق حساسیت تاریخی پیروان ابن تیمیه را برانگیزانند. عربستان نشان داد که قصد دارد کانون فلسفه ورزی را خود را در برابر فلسفه مصر و تا حدودی خود را در امتداد فلسفه آلمانی (به عنوان ابرقدرت فلسفه ورزی در اروپا) معرفی کند. شاید جمله مشهور فرج فُوده که چند سال قبل می گفت: «سوف ياتی وقت تتسعود مصر و تتمصر السعوديه؛ به زودی زمانی فرا خواهد رسید که مصر، تبدیل به سعودی و سعودی نیز مصری خواهد شد» را باید در همین راستا تحلیل کرد. وزن مباحث نشست های فلسفه ورزی امسال عربستان به مباحث فلسفه یونان و فلسفه های غربی پرداخته تا شاخک های آنتی فلسفی سلفی ها را برنیانگیزاند.
undefined سوم: عموما نشست های فلسفی امسال در کافی شاپ ها و کافه کتابها طابق النعل بالنعل کافه های غربی برگزار شد. موضوعاتی مثل فلسفه اشراقی افلاطون، گفتگوی لیزیس با افلاطون، سئوالاتی که در ذهنم است؟ (برای رده سنی ۹ تا ۱۲ سال)، شادی و بهجت آرامش، هوش مصنوعی و آینده فلسفه، منابع جهل، چیستی ادبیات فلسفی، نفس مابین فلسفه و علم، مهارت تفکر فلسفی، فلسفه در کتاب های کودک خوانشی از لویاتان توماس هابز و... در نشست های امسال برگزار شد.
undefined النهایه: قضاوت در مورد فرجام فلسفه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و بویژه عربستان خیلی زود است. عربستان با سرمایه گذاری هنگفت در این بخش و بیشترین آمار نشست های فلسفی در کشورهای حاشیه خلیج قصد دارد گوی سبقت را از سایر شیخ نشین ها برباید، ولی اینکه با موضوعات فلسفی عاریه ای و عدم وجود خاستگاه درون زای تاریخی فلسفی چاره ای جز مشق فلسفه دیگران را در پی ندارد. تا زمانی که جرقهٔ فلسفی چهار ساله عربستان به جریانِ فلسفی پایدار تبدیل نشود، نمی توان از یک جهش فلسفی برای جبران عقب ماندگی ها سخن در عربستان سکولار پساسلفیه سخن گفت. هر چند که نقش فیلسوف های اجاره ای و دو تابعیتی در فلسفه ورزی عربستان را نمی توان به استقرار یک نظام فلسفی منسجم در عربستان پیوند داد.
undefined #اسلام_سلفی #وهابیت #عربستان #فلسفه
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۱۹:۲۷

thumnail

۱۹:۲۷

thumnail

۱۹:۲۷

thumnail

۱۹:۲۷

thumnail

۱۹:۲۷

thumnail

۱۹:۲۷

thumnail
undefined انتشار نتایج رتبه بندی دانشگاهی Times کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۵
undefined بر اساس این سیستم رتبه بندی «چهار دانشگاه از عربستان» و «سه دانشگاه از امارات» و «یک دانشگاه از قطر» و «یک دانشگاه از لبنان» و «دانشگاه شریف ایران» در لیست ده دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارند که پیشتازی علمی کشورهای عربی با عربستان و امارات است که امارات امسال بهتر از قطر در این رنکینگ ظاهر شد.
undefined ده دانشگاه برتر جهان اسلام در رنکینگ تایمر ۲۰۲۵
۱. دانشگاه ملک فهد؛ نفت و معادن از عربستان
۲. دانشگاه ابوظبی امارات
۳. دانشگاه خلیفه در امارات
۴. دانشگاه قطر
۵. دانشگاه ملک سعود
۶. دانشگاه آمریکایی در بیروت
۷. دانشگاه ملک محمد بن فهد عربستان
۸. دانشگاه امارات متحده عربی
۹. دانشگاه ملک خالد
۱۰. دانشگاه شریف ایران
۱۱. دانشگاه شارجه امارات

undefined پانوشت:
undefined رنکینگ times یک نظام رتبه بندی بین المللی است که همه ساله بر اساس شاخص های آموزشی، پژوهشی، ارتباط دانشگاه با صنعت و بین المللی سازی پژوهش ها، کیفیت دانشگاه های جهان را سنجیده و دانشگاه های سرآمد در حوزه دانش را معرفی می کند.
undefined پایین بودن وضعیت بهترین دانشگاه ایران (دانشگاه شریف) در بین دانشگاه های جهان اسلام چشم انداز خوبی برای مرجعیت علمی ایران نیست و ضرورت تلاش مضاعف دانشگاه های ایران در پژوهش های بین المللی را دوچندان کرده است.
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۲۱:۲۱

thumnail
undefined معرفی نرم افزار دانشنامه فرق و مذاهب
undefined به قلم: مهدی فرمانیان
undefined به تازگی دانشنامه فرق و مذاهب از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به بازار عرضه شد.
undefined در این نرم افزار متن ۱۸۲ کتاب وجود دارد که ۴۳ کتاب درباره ادیان است. در بخش فرق و مذاهب اسلامی، فایل اکثر کتب و منابع اصلی فرق و مذاهب را می توان دید.
undefined کتاب «ملل و نحل» شهرستانی، «مقالات الاسلامیین» اشعری، «فرق الشیعه» نوبختی، «الفرق بین الفرق» بغدادی، «الفصل» ابن حزم، «بحوث فی الملل و النحل» جعفر سبحانی، ‌«تاریخ المذاهب الاسلامیه» ابوزهره، «مذاهب الاسلامیین» عبدالرحمن بدوی، «فی علم الکلام» احمد محمود صبحی، «فرق و مذاهب کلامی» ربانی گلپایگانی، «مکتب ها و فرقه های اسلامی» مادلونگ، «فرق تسنن» مهدی فرمانیان از مهم ترین آثاری است که در این نرم افزار می توان یافت.
undefined در بخش ادیان، «تاریخ جامع ادیان» جان ناس، «آشنایی با ادیان بزرگ جهان» حسین توفیقی، «ادیان زنده جهان»، رابرت هیوم، «فرهنگ ادیان جهان» و «راهنمای ادیان زنده»، جان راسل هینلز از کتاب هایی است که در این نرم افزار آمده است. اگرچه عنوان این نرم افزار دانشنامه فرق و مذاهب است، اما حدود ۲۵ درصد از کتب این نرم افزار درباره ادیان است.
undefined غالبا کلمه فرق و مذاهب در ایران به فرق و مذاهب اسلامی انصراف دارد و کمتر این کلمه به ادیان اطلاق می شود. لذا این نرم افزار برای محققان و اساتید ادیان هم مفید است.
undefined آثاری درباره ماتریدیه، اشاعره، اسماعیلیه، زیدیه، خوارج، اباضیه،‌ علویان ترکیه و سوریه، اهل حق، موسوعه های مختلف درباره ادیان و مذاهب از دیگر مزایای این نرم افزار است. وجود کتابهایی همچون «تاریخ و عقاید اسماعیلیه» فرهاد دفتری،‌ «خوارج در تاریخ» یعقوب جعفری، «غالیان» نعمت الله صفری، «تاریخ و عقاید ماتریدیه» سید لطف الله جلالی نیز از آثار خوب این نرم افزار است، اما بسیاری از آثار هم در این نرم افزار دیده نمی شود که ان شاء‌الله در ویرایش بعدی این نقص رفع و برطرف شود.
undefined همچنین نصب و ثبت بسیار پیچیده آن از ایرادات مهم نرم افزارهای تولیدی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است. ان شاء‌الله مدیران این مرکز برای دسترسی راحت این کتب در دوران هوش مصنوعی، تدبیری بیندیشند.
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۱۹:۰۲

thumnail
undefined️اوج گیری اختلاف دو طیف اسلام سیاسی در ترکیه

undefined صبح امروز نشست سالیانه حزب سعادت، به عنوان یک حزب اسلامگرا و مخالف سرسخت حزب عدالت و توسعه برای انتخاب دبیر کل جدید (معرفی محمود آریکان بجای کارامولاوغلو) به صحنه شعار بر علیه حزب «عدالت و توسعه» و رهبر آن یعنی اردوغان تبدیل شد.
undefined این اختلاف تا جایی بود که به محض ورود چند تن از اعضای اصلی حزب عدالت و توسعه به این نشست، شرکت کنندگان با هوو کردن این مهمانان، حزب عدالت و توسعه را «قاتل و شریک اسراییل در جنایات غزه» خطاب و خواستار پاک سازی ترکیه از حزب عدالت و توسعه شدند. با این تفصیل انتخابات آینده ترکیه بین اسلام گرایان سعادت و سکولارهای حزب جمهوری خلق با اردوغان خواهد بود.
undefined پانوشت:
نجم الدین اربکان [پدر اسلام سیاسی ترکیه] سال ۱۹۸۷ حزب «رفاه» را تأسیس کرد. در سال ۱۹۹۸ این حزب منحل و حزب جدیدی با عنوان حزب «فضیلت» تاسیس شد. سال ۲۰۰۱ اختلاف نظر جدی بین دو جناح اسلام گرا پدید آمد. اصلاح طلبان و نوگرایان به رهبری اردوغان تکنوکرات حزب «عدالت و توسعه» را تأسیس و تاکنون بر اریکه قدرت تکیه زده اند‌. از آن سو سنتی ها و تا حدی ارتدوکس های اسلامگرا با تاسیس حزب «سعادت» مخالف و رقیب سیاست های عدالت و توسعه شدند.
undefined #اسلام_سیاسی #حزب_عدالت_و_توسعه #حزب_سعادت #ترکیه

undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۱۸:۱۱

thumnail

۱۶:۳۵

thumnail
undefined️تاخت و تاز تکفیری های سلفی در عملیات «ردع العدوان» در سوریه
undefined همزمان با اعلام آتش بس حزب الله و اسرائیل، از صبح امروز در حلب درگیری هایی آغاز شده و ارتش سوریه و جبهه مقاومت متحمل خساراتی انسانی و نظامی شده و برخی از مناطق در جبهه‌ حلب به تصرف گروهک های افراطی در آمده است. همچنین شبه‌نظامیان موسوم به «فتح المبین» وابسته به ترکیه از ظهر امروز عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع ارتش سوریه در غرب حلب آغاز کردند.

undefined فرمانده نظامی این عملیات «حسن عبدالغنی» گفت: ما از آغاز عملیات ردع العدوان (بازدارنده در برابر تجاوز) یا «معرکه التحریر الکبری» خبر می‌دهیم، هدف از این عملیات نظامی، شکستن نقشه‌های دشمن از طریق وارد کردن یک ضربه پیشگیرانه و حساب‌شده به مواضع نیروهای دشمن است.
undefined در کلیپ پیوست مجاهدی تاجیکی به زبان فارسی در رابطه با یک اسیر سخن می گوید. همچنین اخوان المسلمین سوریه بیانیه تندی ضد جبهه مقاومت صادر کرده است.
undefined #اسلام_سلفی #سلفیه_تکفیری #القاعده #هیات_التحریر_الشام #سوریه
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۱۶:۳۵

thumnail

۱۶:۳۵

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
undefined فیلم
undefined️ بررسی تحلیلی علت حملۀ هیأت التحریر الشام به شهر حلب، بلافاصلۀ پس از آتش بس لبنان و اسرائیل

undefined صبح امروز بین حزب الله لبنان و اسرائیل توافق آتش بس ۶۰ روزه صورت گرفت؛ اما بلافاصله بعد از برقراری آتش بس، «هیات التحریر الشام» به همراه چند گروهک دیگر مثل «القوة المشتركه»، «الجبهه الشاميه»، «جيش العزه»، «صقور الشمال»، «انصار التوحيد»، «حزب التركستان»، «المجلس الثوری لأهل الشام» و «احرار الشام» در یک اتاق عملیات مشترک به نام «فتح المبین» و البته با پشتیبانی توپخانۀ ارتش ترکیه به شهر حلب در سوریه حمله و به بخش‌های زیادی از غرب حلب پیشروی کرده است.
undefined در نقش آفرینی آنکارا هیچ شکی نیست؛ زیرا آنها تنها به دنبال منافع خودشانند و منافعشان در همراهی با اسرائیل است و اسرائیل خوب می‌داند که در مدت زمان آتش بس با حزب الله، اگر در سوریه جنگ و ناامنی برقرار نباشد، پس حزب الله از طریق سوریه به بازیابی و ترمیم و تقویت خودش از نظر لجستیکی و تسلیحاتی می‌پردازد؛ زیرا حکومت بشار اسد در سوریه مخالف با اسرائیل و همپیمان با ایران است و وجود او در سوریه، قطعاً خطر و تهدید بزرگی علیه کیان صهیونیستی اسرائیل به حساب می‌آید، بر خلاف گروهک‌های تکفیری امثال «التحریر الشام» که نه تنها هیچ تهدیدی علیه اسرائیل محسوب نمی‌شوند؛ بلکه قدرت گرفتن آنها در سوریه، باعث می‌شود که محور مقاومت ضعیف شود و مجبور شوند به جای جنگیدن با اسرائیل، با گروهک‌های تکفیری مثل التحریر الشام وارد جنگ شوند (همان سیاست قدیمی و مجرب تفرقه بیانداز و حکومت کن) طوری که محور مقاومت در ایران و لبنان و...، دیگر فرصت جنگیدن با اسرائیل و حمایت از حماس و محور مقاومت را نخواهند داشت بلکه وارد جنگ فرسایشی با نایبان اسرائیل در سوریه خواهند شد.
undefined جالب اینجاست که آن گروهک‌های تکفیری مدعی توحید و جهاد که در اتاق عملیات فتح المبین شرکت کرده‌اند و دارند به نفع اسرائیل و به جهت تضعیف محور مقاومت و جلوگیری از بازسازی و تقویت حزب الله لبنان، به حلب حمله می‌کنند، اینها در طی بیش از ۴۰۰ روز از حمله اسرائیل و جنایاتش در حق مسلمانان فلسطین نه تنها هیچ ائتلاف و اتاق عملیات مشترکی علیه اسرائیل و در حمایت از حماس و همسنگرانش انجام ندادند؛ بلکه آنها را نیز تکفیر کردند و برای کشته شدنشان شیرینی پخش کردند و این حقیقتاً جای تامل دارد.
undefined باید دانست که این گروهک‌های تکفیری وهابی، حقیقتاً مهره‌های این بازی شطرنج هستند که بلافاصله بعد از آتش بس در لبنان، توسط آمریکا به حرکت در آمده‌اند تا نقشۀ جنگ چند بُعدی آمریکا در مقابله‌اش با محور مقاومت را پیاده نمایند.
undefined در این جنگ تمام عیاری که به رهبری آمریکا علیه امت اسلام در جریان است، قطعاً هرکسی که با آمریکا دوست باشد، نمی‌تواند با امت اسلام دوست باشد مگر اینکه همانند اردوغان وسط باز باشد. این از سادگی و سفاهت است که گمان شود، التحریر الشام و دیگر گروهک‌های همراهش دارند برای اسلام می‌جنگند. چون شک نکنید اگر پیشروی‌های التحریر الشام و همراهانش کوچک ترین ضرری علیه مواضع اسرائیل داشت پس امروز شاهد حمله‌های هوایی آمریکا علیه التحریر الشام می‌بودیم تا اجازه پیشروی به او را ندهد.
undefined پس شکی نیست که حملۀ التحریر الشام به حلب طبق نقشۀ از پیش طراحی شدۀ آمریکا و اسرائیل بوده است و این اسرائیل است که به ترکیه گفته و از او خواسته که التحریر الشام را پشتیبانی کند تا آتش جنگ در سوریه شعله ور گردد و حکومت بشار اسد - که علیه اسرائیل و متحد با ایران است - در سوریه از بین برود و به تبع آن دست ایران از سوریه کوتاه شود و توسط گروهگ التحریر الشام، حکومتی وطنی و سکولاری که با اسرائیل دشمنی ندارد جای آن را بگیرد.
undefined بنابراین حملۀ امروز تحریر الشام به حلب را در واقع حملۀ اسرائیل به حلب می‌دانیم، به این خاطر که در جهت تکمیل پازل جنگ اسرائیل علیه محور مقاومت و نابود کردن آن بوده است.

undefined #اسلام_سلفی #سلفیه_تکفیری #القاعده #هیات_التحریر_الشام #الجبهه_الوطنیه_للتحریر #سوریه
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۲۰:۲۴

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
undefined️ بررسی تحلیلی علت حملۀ هیأت التحریر الشام به شهر حلب، بلافاصلۀ پس از آتش بس لبنان و اسرائیل undefined صبح امروز بین حزب الله لبنان و اسرائیل توافق آتش بس ۶۰ روزه صورت گرفت؛ اما بلافاصله بعد از برقراری آتش بس، «هیات التحریر الشام» به همراه چند گروهک دیگر مثل «القوة المشتركه»، «الجبهه الشاميه»، «جيش العزه»، «صقور الشمال»، «انصار التوحيد»، «حزب التركستان»، «المجلس الثوری لأهل الشام» و «احرار الشام» در یک اتاق عملیات مشترک به نام «فتح المبین» و البته با پشتیبانی توپخانۀ ارتش ترکیه به شهر حلب در سوریه حمله و به بخش‌های زیادی از غرب حلب پیشروی کرده است. undefined در نقش آفرینی آنکارا هیچ شکی نیست؛ زیرا آنها تنها به دنبال منافع خودشانند و منافعشان در همراهی با اسرائیل است و اسرائیل خوب می‌داند که در مدت زمان آتش بس با حزب الله، اگر در سوریه جنگ و ناامنی برقرار نباشد، پس حزب الله از طریق سوریه به بازیابی و ترمیم و تقویت خودش از نظر لجستیکی و تسلیحاتی می‌پردازد؛ زیرا حکومت بشار اسد در سوریه مخالف با اسرائیل و همپیمان با ایران است و وجود او در سوریه، قطعاً خطر و تهدید بزرگی علیه کیان صهیونیستی اسرائیل به حساب می‌آید، بر خلاف گروهک‌های تکفیری امثال «التحریر الشام» که نه تنها هیچ تهدیدی علیه اسرائیل محسوب نمی‌شوند؛ بلکه قدرت گرفتن آنها در سوریه، باعث می‌شود که محور مقاومت ضعیف شود و مجبور شوند به جای جنگیدن با اسرائیل، با گروهک‌های تکفیری مثل التحریر الشام وارد جنگ شوند (همان سیاست قدیمی و مجرب تفرقه بیانداز و حکومت کن) طوری که محور مقاومت در ایران و لبنان و...، دیگر فرصت جنگیدن با اسرائیل و حمایت از حماس و محور مقاومت را نخواهند داشت بلکه وارد جنگ فرسایشی با نایبان اسرائیل در سوریه خواهند شد. undefined جالب اینجاست که آن گروهک‌های تکفیری مدعی توحید و جهاد که در اتاق عملیات فتح المبین شرکت کرده‌اند و دارند به نفع اسرائیل و به جهت تضعیف محور مقاومت و جلوگیری از بازسازی و تقویت حزب الله لبنان، به حلب حمله می‌کنند، اینها در طی بیش از ۴۰۰ روز از حمله اسرائیل و جنایاتش در حق مسلمانان فلسطین نه تنها هیچ ائتلاف و اتاق عملیات مشترکی علیه اسرائیل و در حمایت از حماس و همسنگرانش انجام ندادند؛ بلکه آنها را نیز تکفیر کردند و برای کشته شدنشان شیرینی پخش کردند و این حقیقتاً جای تامل دارد. undefined باید دانست که این گروهک‌های تکفیری وهابی، حقیقتاً مهره‌های این بازی شطرنج هستند که بلافاصله بعد از آتش بس در لبنان، توسط آمریکا به حرکت در آمده‌اند تا نقشۀ جنگ چند بُعدی آمریکا در مقابله‌اش با محور مقاومت را پیاده نمایند. undefined در این جنگ تمام عیاری که به رهبری آمریکا علیه امت اسلام در جریان است، قطعاً هرکسی که با آمریکا دوست باشد، نمی‌تواند با امت اسلام دوست باشد مگر اینکه همانند اردوغان وسط باز باشد. این از سادگی و سفاهت است که گمان شود، التحریر الشام و دیگر گروهک‌های همراهش دارند برای اسلام می‌جنگند. چون شک نکنید اگر پیشروی‌های التحریر الشام و همراهانش کوچک ترین ضرری علیه مواضع اسرائیل داشت پس امروز شاهد حمله‌های هوایی آمریکا علیه التحریر الشام می‌بودیم تا اجازه پیشروی به او را ندهد. undefined پس شکی نیست که حملۀ التحریر الشام به حلب طبق نقشۀ از پیش طراحی شدۀ آمریکا و اسرائیل بوده است و این اسرائیل است که به ترکیه گفته و از او خواسته که التحریر الشام را پشتیبانی کند تا آتش جنگ در سوریه شعله ور گردد و حکومت بشار اسد - که علیه اسرائیل و متحد با ایران است - در سوریه از بین برود و به تبع آن دست ایران از سوریه کوتاه شود و توسط گروهگ التحریر الشام، حکومتی وطنی و سکولاری که با اسرائیل دشمنی ندارد جای آن را بگیرد. undefined بنابراین حملۀ امروز تحریر الشام به حلب را در واقع حملۀ اسرائیل به حلب می‌دانیم، به این خاطر که در جهت تکمیل پازل جنگ اسرائیل علیه محور مقاومت و نابود کردن آن بوده است. undefined #اسلام_سلفی #سلفیه_تکفیری #القاعده #هیات_التحریر_الشام #الجبهه_الوطنیه_للتحریر #سوریه undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
undefined️ معمای حلب؛ سوریه گوشت قربانی بین اسرائیل و ترکیه؟
undefined به قلم: صلاح الدین خدیو
undefined پیشروی برق آسای مخالفان بشار اسد در غرب حلب، آنهم چهار سال پس از فریز شدن جبهەهای جنگ در سوریە، معماگونه و غیرمنتظره بود. شعله ور شدن مجدد جنگ در سوریه و در شهر حلب که هشت سال قبل توسط روسیه، ایران و حزب الله به سختی از شورشیان متحد ترکیه بازپس گرفته شد، چه ارتباطی با معادلات جدید منطقه دارد؟

undefined آیا ترکیه که از تضعیف شدید حزب الله و مشغولیت روسیه و ایران در اوکراین و لبنان آگاه است، حملەی حلب را به ابزاری جهت تحت فشار دادن اسد مبدل کرده است؟
در دو سال گذشته که اردوغان جهت برچیدن موجودیت خودمتار کردها در سوریه برای عادی سازی روابط با بشار اسد تلاش می کند، دمشق تاکنون روی خوشی به آن نشان نداده است.آیا حملەی امروز تمهیدی برای بر سر میز مذاکره آوردن اسد و جلب همکاری آن برای عملیات علیه کردهاست؟ تحولات امروز چه ارتباطی با ابتکار صلح ادعایی ترکیه با کردها دارد؟
undefined نقش اسرائیل در این میان چیست؟ به جرات می توان گفت در سال های گذشته وجود و حضور اسرائیل در معادلات سوریه بیشتر و مهم تر از نقش ایران و روسیه بوده است.اکنون که مخالفان بدون هیچ مشکلی از جانب نیروی هوایی اسرائیل به سوی مرکز حلب پیش می روند، نمی توان از ارریابی منافع اسرائیل و موضع واقعی آن در این باره گذشت.
آیا هدف قطع ارتباط میان حزب الله و سوریه است؟
یا هدف مجازات سوریه بخاطر ادامەی همکاری با ایران است؟
آیا نقشەی بزرگ تر و پیچیدە تری برای سقوط اسد و بازگرداندن سوریه به محور عربی و پیگیری پیمان ابراهیم وجود دارد؟
undefined یک فرضیە احتمالی دیگر وجود نوعی همکاری پنهان میان ترکیه و اسرائیل بر سر سوریه است.درست مانند پیمان مخفی آلمان نازی و روسیەی شوروی برای تقسیم لهستان. پیمانی که در سپتامبر 1939 به حملەی همزمان آنها به لهستان و تقسیم آن به دو منطقە نفوذ روسی و آلمانی انجامید.در سوریه اسرائیل و ترکیه هریک منافع و اهداف مشخصی را دنبال می کنند.اسرائیل در پی منزوی کردن حزب الله و قطع سرپل های زمینی آن با ایران است.ترکیه هم نقشە برچیدن دولت دوفاکتوی کرد را در سر دارد.اگر چنین باشد، موضع روسیه چیست؟ ترکیه و اسرائیل هر دو در جنگ اوکراین مواضعی بینابین و بیشتر نزدیک به روسیه گرفته اند.آیا قرار است اوکراین و دولت بعث وجه المصالحه شوند؟آیا این بخشی از یک بازی بزرگ با مشارکت ترامپ است؟
undefined یک فرض دیگر عاملیت مستقیم و مستقل اپوزیسیون سوریه و گروه تحریرالشام است.آیا آنها با مشاهدە ضربه خوردن حزب الله و بمباران مداوم اهداف ایرانی توسط اسرائیل و لطمه دیدن قدرت نظامی اسد در بمباران های روزمره، فرصت را مغتنم شمردەاند؟پاسخ این پرسش ها به تدریج در روزها و هفته های آینده معلوم می شود!
undefined #اسلام_سلفی #سلفیه_تکفیری #القاعده #هیات_التحریر_الشام #الجبهه_الوطنیه_للتحریر #سوریه
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷ https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۳:۴۶

thumnail
undefined️پیام حمایت گروهک افراطی «حرکت مهاجرین اهل سنت ایران» در حمایت از فتنه «تکفیری - ترکی» در سوریه
undefined البته مواضع و اقدامات این گروهک افراطی، هیچ ارتباطی با اهل سنت ایران ندارد.
undefined رصد فعالیت های این گروهک نشان می دهد که آنها به گروهک تکفیری داعش نزدیکند و تنها عبارت عاریه ای «اهل سنت ایران» را برای سرپوش نهادن بر جنایات خود و جنگ رسانه ای و موجه نشان دادن چهره تکفیری خود استفاده کرده اند.
undefined لطفا برای اطلاع از تحرکات «حرکه مهاجرین اهل سنت» پیام قبلی ما را نیز مطالعه کنید.undefined
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷                @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷                https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o

۱۶:۴۰

thumnail

۱۶:۴۰