۳ آذر ۱۴۰۲
۱۷:۴۸
۱۷:۴۸
۲۱:۲۷
۶ آذر ۱۴۰۲
️نگاه باطنی به جنایات اسرائیل در جنگ غزه
استاد سید یدالله یزدان پناه
جنایات رژیم صهیونیستی در این مدت از منظر مباحث معرفتی نکاتی را در بردارد:
اولا یک رژیم ددمنش وقتی به این جنایات سنگین میپردازد که بداند راه برایش بسته است؛ چراکه بهخوبی میداند این حرکت خلاف تمام قوانین بینالمللی است و میداند که کل جهان علیه او میشورند و میداند که ددمنشی او بیش از این است و اگر هیچ فشار جهانی نباشد همه جهان را میبلعد و فقط یک نژاد را نگه میدارد. حتی کسانی که حامی او هستند مجبورند این جنایت را محکوم کنند. وقتی که این رژیم نهایت ددمنشی خود را بروز میدهد این نشان از وجود یک ضعف و سستی عمیق در او است و گرنه اسرائیل قبلا هم میکشت؛ اما وقتی به نهایت ضعف رسیده است، اقدام به نهایت جنایت میکند.
ثانیا اهمیت این موضوع به لحاظ بحثهای سرالقدری است که در آن باطن حوادث مشخص میگردد. بر این اساس وقتی کسی به آناین حالت میرسد، یعنی شیب به سمت سقوط را دارد طی میکند. وقتی کسی به این شدت از خشونت و خباثت میرسد براساس مباحث سرالقدری که نظام باطن عالم را نشان میدهد، خداوند متعال به او این اجازه را میدهد که این جنایاتش را انجام بدهد؛ چرا که با انجام این جنایات و شیطنتها به نقطه نابودی خود خواهد رسید.
اهل معرفت میدانند که وقتی این رژیم به این خباثتها دست میزند، دلهای بیشتری به سمت خدا روانه و خداییتر میشوند و سقوط این رژیم را بهصورت جدیتر از خدا طلب میکنند تا به مدد الهی این سقوط صورت بگیرد. براساس مبانی قرآنی اگر دشمن مکر و حیلهای بهکار گیرد قطعا این حیلهگری سوء فقط دامن خودش را خواهد گرفت «و لَا یحَیقُ الْمَکرُ السَّیئّ إِلَّا بِأَهْلِه».
این مسائل یک حرکت دیگری در عالم را رقم زد. خیلیها که بهخاطر فضای رسانهای از این جنایات اطلاعی نداشتند الان بهوضوح به این مسئله پی بردهاند. اندیشه حضرت امام که این رژیم را غده سرطانی نام نهادند، واقعی است؛ یعنی یک شرارت و شیطنت ذاتی در این رژیم وجود دارد که بهصورت طبیعی هویت آن را غده سرطانی میکند.
در این مواقع باید محکمتر ایستاد نهاینکه کمی عقبنشینی کنیم و کوتاه بیاییم. مومن حقیقی اینگونه است که هر وقت صحنه درگیری سنگینتر شود او محکمتر میایستد. الحمدلله جامعه جهانی و جامعه اسلامی برخاسته است و این حرکات نقطه آغازی برای بسیاری از حرکتهای دیگر در جهان است. این شیاطین براساس ذات خودشان شیطنت و شرارت میکنند اما در نظام عالم و در نقشه خدا حرکت میکنند هر چند که فکر کنند مقابل خدا ایستادهاند. بعدها نیز خودشان میفهمند که همین کارها باعث شد که نابود شوند و برگ برنده را بهدست جبهه حق دهند.
خداوند سبحان کاری میکند که حق بالا بیاید و باطل نابود گردد. تجربه ما این است که ما در دل این سختیها، خوشیها و عزتها و کرامتها را بهدست آوردهایم. خدا دلهای مظلومان فلسطین را تشفی دهد و همه رزمندگان را عزت و قوت و هوشیاری دهد تا بر باطل پیروز شوند.
برشی از درس اخلاق سلوک اجتماعی، مسجد خیر تهران.
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
استاد سید یدالله یزدان پناه
جنایات رژیم صهیونیستی در این مدت از منظر مباحث معرفتی نکاتی را در بردارد:
اولا یک رژیم ددمنش وقتی به این جنایات سنگین میپردازد که بداند راه برایش بسته است؛ چراکه بهخوبی میداند این حرکت خلاف تمام قوانین بینالمللی است و میداند که کل جهان علیه او میشورند و میداند که ددمنشی او بیش از این است و اگر هیچ فشار جهانی نباشد همه جهان را میبلعد و فقط یک نژاد را نگه میدارد. حتی کسانی که حامی او هستند مجبورند این جنایت را محکوم کنند. وقتی که این رژیم نهایت ددمنشی خود را بروز میدهد این نشان از وجود یک ضعف و سستی عمیق در او است و گرنه اسرائیل قبلا هم میکشت؛ اما وقتی به نهایت ضعف رسیده است، اقدام به نهایت جنایت میکند.
ثانیا اهمیت این موضوع به لحاظ بحثهای سرالقدری است که در آن باطن حوادث مشخص میگردد. بر این اساس وقتی کسی به آناین حالت میرسد، یعنی شیب به سمت سقوط را دارد طی میکند. وقتی کسی به این شدت از خشونت و خباثت میرسد براساس مباحث سرالقدری که نظام باطن عالم را نشان میدهد، خداوند متعال به او این اجازه را میدهد که این جنایاتش را انجام بدهد؛ چرا که با انجام این جنایات و شیطنتها به نقطه نابودی خود خواهد رسید.
اهل معرفت میدانند که وقتی این رژیم به این خباثتها دست میزند، دلهای بیشتری به سمت خدا روانه و خداییتر میشوند و سقوط این رژیم را بهصورت جدیتر از خدا طلب میکنند تا به مدد الهی این سقوط صورت بگیرد. براساس مبانی قرآنی اگر دشمن مکر و حیلهای بهکار گیرد قطعا این حیلهگری سوء فقط دامن خودش را خواهد گرفت «و لَا یحَیقُ الْمَکرُ السَّیئّ إِلَّا بِأَهْلِه».
این مسائل یک حرکت دیگری در عالم را رقم زد. خیلیها که بهخاطر فضای رسانهای از این جنایات اطلاعی نداشتند الان بهوضوح به این مسئله پی بردهاند. اندیشه حضرت امام که این رژیم را غده سرطانی نام نهادند، واقعی است؛ یعنی یک شرارت و شیطنت ذاتی در این رژیم وجود دارد که بهصورت طبیعی هویت آن را غده سرطانی میکند.
در این مواقع باید محکمتر ایستاد نهاینکه کمی عقبنشینی کنیم و کوتاه بیاییم. مومن حقیقی اینگونه است که هر وقت صحنه درگیری سنگینتر شود او محکمتر میایستد. الحمدلله جامعه جهانی و جامعه اسلامی برخاسته است و این حرکات نقطه آغازی برای بسیاری از حرکتهای دیگر در جهان است. این شیاطین براساس ذات خودشان شیطنت و شرارت میکنند اما در نظام عالم و در نقشه خدا حرکت میکنند هر چند که فکر کنند مقابل خدا ایستادهاند. بعدها نیز خودشان میفهمند که همین کارها باعث شد که نابود شوند و برگ برنده را بهدست جبهه حق دهند.
خداوند سبحان کاری میکند که حق بالا بیاید و باطل نابود گردد. تجربه ما این است که ما در دل این سختیها، خوشیها و عزتها و کرامتها را بهدست آوردهایم. خدا دلهای مظلومان فلسطین را تشفی دهد و همه رزمندگان را عزت و قوت و هوشیاری دهد تا بر باطل پیروز شوند.
برشی از درس اخلاق سلوک اجتماعی، مسجد خیر تهران.
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
۳:۱۴
۹ آذر ۱۴۰۲
️اهداف رژیم صهیونیستی در حمله اخیر به جنین
پس از شروع عملیات طوفانالاقصی در ۱۵ مهر، تلآویو برای جلوگیری از فعال شدن هستههای مقاومت در کرانه باختری، با بسیج نیروهای ارتش، پلیس و شاباک از همان ساعات اولیه، یورش به نقاط مختلف کرانه را آغاز کرد که در نتیجه هزاران نفر از مبارزان فلسطینی دستگیر و بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند.
روند این حملات پس از برقراری آتشبس ۴ روزه اینبار با هدف تداوم آرایش تهاجمی رژیم صهیونیستی شدت گرفت علیالخصوص اینکه این حملات به دستور بنگویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صورت میگیرد که از مخالفان آتشبس ولو محدود بوده و نتانیاهو برای کنترل او، دست وی را برای انجام جنایات در کرانه باختری باز گذاشته است.
از ساعاتی قبل اما تهاجم به نقاط مختلف جنین شدت گرفته است؛ مکانیابی و نوع این حملات حاکی از تمرکز نیروهای اشغالگر بر تخریب گسترده منازل، زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی همچون بیمارستانها و جادهها و ... استوار است.
رژیم صهیونیستی و به طور کلی محور غربی - عبری - عربی در تاریخچه تقابل خود با محور مقاومت، همواره در ابتدا تلاش داشتهاند تا هستههای مقاومت در منطقه را با اقدام سخت از بین ببرند اما همواره به در بسته خورده و از این رو به سراغ برنامه بعدی که ایجاد دوگانه ادراکی "معیشت - مقاومت" است روی آوردهاند.
ارتش رژیم در مرداد ماه امسال نیز تهاجم وسیعی از زمین و هوا به جنین ترتیب داد تا شاید بتواند بخش وسیعی از هستههای مقاومت را منهدم کند؛ با این همه این نیروها حتی به میدان مرکزی شهر هم نرسیدند و بزودی مجبور به عقبنشینی بدون حتی یک دستاورد مشخص شدند.
در روزهای اخیر اما تمرکز دشمن بر تخریب گسترده زیرساختها استوار است تا هزینه مقاومت برای مردم این منطقه بالا رفته، برای تداوم جریان اقتصاد و رفاه دست از مقاومت برداشته، بر علیه مقاومت اقدام کنند. اشغالگر میتواند نتیجه این استراتژی را در آینه غزه، عراق، لبنان و حتی ایران مشاهده کند.
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
پس از شروع عملیات طوفانالاقصی در ۱۵ مهر، تلآویو برای جلوگیری از فعال شدن هستههای مقاومت در کرانه باختری، با بسیج نیروهای ارتش، پلیس و شاباک از همان ساعات اولیه، یورش به نقاط مختلف کرانه را آغاز کرد که در نتیجه هزاران نفر از مبارزان فلسطینی دستگیر و بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند.
روند این حملات پس از برقراری آتشبس ۴ روزه اینبار با هدف تداوم آرایش تهاجمی رژیم صهیونیستی شدت گرفت علیالخصوص اینکه این حملات به دستور بنگویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صورت میگیرد که از مخالفان آتشبس ولو محدود بوده و نتانیاهو برای کنترل او، دست وی را برای انجام جنایات در کرانه باختری باز گذاشته است.
از ساعاتی قبل اما تهاجم به نقاط مختلف جنین شدت گرفته است؛ مکانیابی و نوع این حملات حاکی از تمرکز نیروهای اشغالگر بر تخریب گسترده منازل، زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی همچون بیمارستانها و جادهها و ... استوار است.
رژیم صهیونیستی و به طور کلی محور غربی - عبری - عربی در تاریخچه تقابل خود با محور مقاومت، همواره در ابتدا تلاش داشتهاند تا هستههای مقاومت در منطقه را با اقدام سخت از بین ببرند اما همواره به در بسته خورده و از این رو به سراغ برنامه بعدی که ایجاد دوگانه ادراکی "معیشت - مقاومت" است روی آوردهاند.
ارتش رژیم در مرداد ماه امسال نیز تهاجم وسیعی از زمین و هوا به جنین ترتیب داد تا شاید بتواند بخش وسیعی از هستههای مقاومت را منهدم کند؛ با این همه این نیروها حتی به میدان مرکزی شهر هم نرسیدند و بزودی مجبور به عقبنشینی بدون حتی یک دستاورد مشخص شدند.
در روزهای اخیر اما تمرکز دشمن بر تخریب گسترده زیرساختها استوار است تا هزینه مقاومت برای مردم این منطقه بالا رفته، برای تداوم جریان اقتصاد و رفاه دست از مقاومت برداشته، بر علیه مقاومت اقدام کنند. اشغالگر میتواند نتیجه این استراتژی را در آینه غزه، عراق، لبنان و حتی ایران مشاهده کند.
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۲:۱۹
️آتش بس غزه یا آرامش پیش از طوفان در خان یونس؟؟
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
پس از پایان زمان آتش بس در ساعات اخیر، مرکز الخطَّابی للدراسات در گزارش اخیر خود نوشت که آرامش در باریکه غزه طلیعه ای برای حملهی جدید و برنامه ریزی شده ارتش اسرائیل به خانیونس است.
در صورت عقبنشینی نیروها از نوار غزه، دولت نتانیاهو زنده نخواهد ماند، در شرایط کنونی، رهبری ارشد ارتش اسرائیل خواهان ادامهی جنگ است و از همه مهمتر، افکار عمومی اسرائیل اکنون آماده توقف جنگ نیست.
در مورد حماس، علیرغم از دست دادن موقت کنترل بخشهایی از شمال نوار غزه، هیچ نشانهای از تسلیم شدن نشان نمیدهد، و کاملا برعکس! به نظر میرسد که حماس در کنترل همه چیز؛ از جمله معامله مبادله زندانیان، نظم عملیاتی جدید در تمام موارد مربوط به آتشبس، توانایی فرماندهی و کنترل آن، همچنان پابرجاست و حماس قصد ندارد نوار غزه را رها کند.
حماس، غزه است و غزه نیز، حماس است. بسیاری از جوانان غزه به حماس، سازمانهای دولتی و پروژهی تونل پیوستهاند که هزاران نفر در آن شرکت کردهاند و طی تقریباً ۱۵ سال یک شهر کامل را در زیر غزه ساختهاند.
حماس در تلاش است تا از روزهای آرام کنونی برای ساماندهی مجدد مجموعهها و گردانهای خود که ضربات دردناکی دریافت کردهاند، استفاده کند و بازوی نظامی حماس در تلاش است تا نیروها را از طریق تونلها به شمال نوار منتقل کند و خلعهای ایجاد شده را پر کند تا درگیری در مناطقی را که اسرائیل قبلاً اشغال کرده است، از سر بگیرد! حتی قبل از اینکه ارتش اسرائیل به سمت جنوب تغییر جهت دهد.
ارتش اسرائیل از این تلاشها آگاه است، اما با ادامهی آتشبس، کار زیادی نمیتواند انجام دهد. اولویتها در حال حاضر روشن هستند و مهمترین آنها بازگشت افراد اسیر شده است، حتی به قیمت تقویت حماس در میدان.
عملیات نظامی در خانیونس کمتر از آنچه در شمال نوار غزه شاهد بودیم، نخواهد بود. مقامات ارشد حماس متوجه این موضوع شدهاند و شاید به همین دلیل است که میخواهند آتشبس را حتی به قیمت آزاد کردن زندانیان از جمله مردان آنها، تمدید کنند.
یحیی سنوار، محمد دیف، مروان عیسی و محمد سنوار که تصمیم حمله در ۷ اکتبر را گرفتند، عملیات زمینی اسرائیل را در نظر داشتند، اما آنها متوجه نبودند که ارتش اسرائیل با پیشروی در نوار با چنین شدت عملی، حمله خواهد کرد.
در روزهای اخیر از ساکنان خانیونس خواسته میشود که به مرز رفح نقل مکان کنند و به همین دلیل است که بیمارستانهای جدید اردن و امارات در آنجا ساخته میشوند.
شهر خانیونس به سرسختی خود در مقاومت در برابر اسرائیل معروف است، اینجا جایی است که رهبران شاخه نظامی حماس در آن متولد شدند و خانوادههای یحیی سنوار و محمد دیف در اینجا زندگی میکنند. بعید است که نبرد آسانی باشد.
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
پس از پایان زمان آتش بس در ساعات اخیر، مرکز الخطَّابی للدراسات در گزارش اخیر خود نوشت که آرامش در باریکه غزه طلیعه ای برای حملهی جدید و برنامه ریزی شده ارتش اسرائیل به خانیونس است.
در صورت عقبنشینی نیروها از نوار غزه، دولت نتانیاهو زنده نخواهد ماند، در شرایط کنونی، رهبری ارشد ارتش اسرائیل خواهان ادامهی جنگ است و از همه مهمتر، افکار عمومی اسرائیل اکنون آماده توقف جنگ نیست.
در مورد حماس، علیرغم از دست دادن موقت کنترل بخشهایی از شمال نوار غزه، هیچ نشانهای از تسلیم شدن نشان نمیدهد، و کاملا برعکس! به نظر میرسد که حماس در کنترل همه چیز؛ از جمله معامله مبادله زندانیان، نظم عملیاتی جدید در تمام موارد مربوط به آتشبس، توانایی فرماندهی و کنترل آن، همچنان پابرجاست و حماس قصد ندارد نوار غزه را رها کند.
حماس، غزه است و غزه نیز، حماس است. بسیاری از جوانان غزه به حماس، سازمانهای دولتی و پروژهی تونل پیوستهاند که هزاران نفر در آن شرکت کردهاند و طی تقریباً ۱۵ سال یک شهر کامل را در زیر غزه ساختهاند.
حماس در تلاش است تا از روزهای آرام کنونی برای ساماندهی مجدد مجموعهها و گردانهای خود که ضربات دردناکی دریافت کردهاند، استفاده کند و بازوی نظامی حماس در تلاش است تا نیروها را از طریق تونلها به شمال نوار منتقل کند و خلعهای ایجاد شده را پر کند تا درگیری در مناطقی را که اسرائیل قبلاً اشغال کرده است، از سر بگیرد! حتی قبل از اینکه ارتش اسرائیل به سمت جنوب تغییر جهت دهد.
ارتش اسرائیل از این تلاشها آگاه است، اما با ادامهی آتشبس، کار زیادی نمیتواند انجام دهد. اولویتها در حال حاضر روشن هستند و مهمترین آنها بازگشت افراد اسیر شده است، حتی به قیمت تقویت حماس در میدان.
عملیات نظامی در خانیونس کمتر از آنچه در شمال نوار غزه شاهد بودیم، نخواهد بود. مقامات ارشد حماس متوجه این موضوع شدهاند و شاید به همین دلیل است که میخواهند آتشبس را حتی به قیمت آزاد کردن زندانیان از جمله مردان آنها، تمدید کنند.
یحیی سنوار، محمد دیف، مروان عیسی و محمد سنوار که تصمیم حمله در ۷ اکتبر را گرفتند، عملیات زمینی اسرائیل را در نظر داشتند، اما آنها متوجه نبودند که ارتش اسرائیل با پیشروی در نوار با چنین شدت عملی، حمله خواهد کرد.
در روزهای اخیر از ساکنان خانیونس خواسته میشود که به مرز رفح نقل مکان کنند و به همین دلیل است که بیمارستانهای جدید اردن و امارات در آنجا ساخته میشوند.
شهر خانیونس به سرسختی خود در مقاومت در برابر اسرائیل معروف است، اینجا جایی است که رهبران شاخه نظامی حماس در آن متولد شدند و خانوادههای یحیی سنوار و محمد دیف در اینجا زندگی میکنند. بعید است که نبرد آسانی باشد.
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۶:۲۳
۱۳ آذر ۱۴۰۲
۱۹:۱۰
۱۹:۱۱
۱۴ آذر ۱۴۰۲
🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
️مدح کم سابقه سخنگوی «اخوان المسلمین» از مواضع صریح «شیخ الازهر» در توقف جنایات غزه ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا پیام شیخ الازهر به کنفرانس تغییرات آب و هوایی دبی در حالی صادر شد که در سالهای اخیر بویژه پس از بهار عربی روابط بین جامعه الازهر و اخوان رو به سردی گراییده بود و از این جهت قابل تأمل است. اخوان المسلمین که همیشه از منتقدین پر و پا قرص مواضع سیاسی الازهر بود، نتوانست شادی خود را از این پیام شیخ الازهر مخفی کند و تا جایی که عصر امروز سخنگوی اخوان در پیامی از همه رهبران ادیان سنتی جهان خواست تا از احمد الطیب به عنوان یک عالم متعهد الگو بگیرند. متن پیام کم سابقه سخنگوی اخوان المسلمین بسم الله الرحمان الرحیم جماعت اخوان المسلمین از درخواست بشردوستانه شیخ الازهر به جهانیان در پیام خود به کنفرانس آب و هوا در دبی قدردانی می کند، این پیام که در آن احمد الطیب تداوم کشتار جهنمی در غزه و گرفتن جان زنان، نوزادان را محکوم را کرده است شایسته تقدیر است. نسل کشی و کشتار کودکان بی گناه و تداوم ویرانی ها سرزمین غصب شده فلسطین درد مشترک الازهر و اخوان است. اخوان المسلمین آنچه را که شیخ الازهر الشریف از بالاترین منبر اسلامی از تمام جهان خواسته است، می خواهد که زمان توقف این جنگ های شنیع و جنایتکارانه فرا رسیده است و تاکید می کند که در شرایط امروز که جان های افراد بی گناه همچنان گرفته می شود محیط زیست یا آب و هوای پاک معنایی ندارد. اخوان از همه نهادهای مدافع دینی، علمی و اسلامی در تمام نقاط جهان میخواهد که مفاد شرع مقدس اسلام و قوانین حقوق بشردوستانه بینالمللی را نصب العین قرار دهند. ما همچنین از نهادهای اصلی مذهبی مسیحی و یهودی می خواهیم که از جامعه الازهر الشریف و شیخ آن الگو بگیرند و برای توقف جنگ و خونریزی در سرزمین فلسطین مواضع مسئولانه شبیه شیخ الازهر اتخاذ کنند. م. اسامه سلیمان سخنگوی رسمی اخوان المسلمین دوشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۵ هجری قمری - ۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۲:۴۱
۲۰ آذر ۱۴۰۲
۳:۴۱
۳:۴۱
۳:۴۱
۳:۴۱
۳:۴۱
۲۷ آذر ۱۴۰۲
۲۰:۰۱
۳۰ آذر ۱۴۰۲
🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
تصویر
️نقدی بر یادداشت «جدال سلفیه با فلسفه در خاستگاه محمد بن عبدالوهاب» به قلم سید علی بطحائی
به قلم: یوسف شیخی
اشاره:بیستم آذر یادداشتی در کانال مسلمنا به بهانه برگزاری سومین گنگره فلسفه در عربستان منتشر گردید که راقم این سطور ملاحظاتی در باب این مطلب داشتم. به نظر میرسد نویسنده محترم این یادداشت نگاهی بسیار خوشبینانه و البته سطحی به برگزاری این کنگرهی فلسفی در مهد موج سوم تاریخ سلفیت (وهابیت) دارد. این ذوقزدگی از برگزاری چنین کنگرهای که هیچ ربط مستقیمی با فرهنگ و ماهیت مسائل جامعه کنونی عربستان اعم از طیفهای مختلف مذهبی و سکولار ندارد و توصیف اصلاحات حاکمیتی بن سلمانی در جهت بسط نوعی مدرنیته ی وارداتی و تجدد آمرانه، تحت عنوان «پساسلفیه»از سوی نويسنده محترم این یادداشت عجولانه به نظر می رسد.
به اذعان دکتر حسن محدثی یکی از مشکلات حکومت پهلوی این بود که میان وسترنیزیشن (غرب گرایی) با مدرنیزیشن (تجددگرایی) وجه تمایزی قائل نبود و تفکر مدرن را با پذیرش مظاهر فرهنگ غرب یکی انگاشته بود. اصلاحات بن سلمانی نیز دچار همان خلط تاریخی میان غربی شدن و مدرن شدن است. برای همین است که در کنار ورود مظاهر فرهنگ غربی همچون جشنواره «موسم الریاض» ما با موجی از باستان گرایی عربی روبرو هستیم که در تغییر مبدأ تاریخی جشن تأسیس پادشاهی سعودی و تأکیدی که بر سنتهای قومی و باستانی عرب دورهی جاهلی میشود، میتوان شواهد پیوند غرب گرایی با ایدئولوژی باستان گرایی را در موج اصلاحات بن سلمانی به وضوح مشاهده نمود. حفظ مجازات اعدام با شمشیر و تأکید بر لباس و رسوم عربی مثل رقص شمشیر و حتی تلاش برای احیا یا توجیه و عادی سازی برخی رسوم جاهلی پیش از اسلام در اظهارات رسمی و غیررسمی، نشانههایی از پیگیری این سیاست از سوی دولتمردان سعودی است. به عنوان مثال یک حکومت پادشاهی اقتدارگرا چگونه است که بلندگویی برای فلسفهی ضد توتالیتاریسم هانا آرنت میشود؟پذیرش غرب گرایی و مدرنیته منهای مدرنیسم الگویی مزورانه برای آمیختن آن با ایدئولوژی باستان گرایی است که مهمترین مظهر آن پادشاهی است. هرچند بماند که خود پادشاهی امری است که در دوره اسلام حاکم عربی در دورهی خلافت اموی و عباسی و به تقلید از تمدنهای کهن ایران و روم در شبه جزیره وارد شد و الا سنت قبیلهای اعراب تا پیش از اسلام هیچ تجربهای از نظام حکمرانی نداشتند و اولین بار در مدینه النبی و تدوین متن توافقنامه محمد و مردم یثرب، به نام «دستور المدینه» یا قانون اساسی مدینه است که اکثر محققین وثاقت تاریخی آن را به رسمیت شناخته و «فرد دانر» آن را «سند امت» مینامد. با این سند عرب به سمت تحولی اساسی و تأسیس سازوکاری جهت انتقال مسالمتآمیز قدرت میرفت که متأسفانه با واقعهی سقیفه آن سنت تأسیسی کنار نهاده شد.وجه پراگماتیک و عمل گرای وهابیت که همواره ضامن بقای ایدئولوژی آن بوده است، آیا در تغییری تاریخی به سمت چرخش ایدئولوژیک یا کنار نهادن گفتمان سلفیت رفته است؟ یا تجدد آمرانه فعلی نیز ریشه در مبانی نظام معرفت و دانایی سنی دارد؟به نظر راقم این سطور احتمال دوم میتواند واقعیت نزدیکتر باشد، چرا که نظام معرفت سنی مصلحت محور و فایده گرا است و لذا با همه تنوع طیفی که در این نظام دانایی وجود دارد (از رأی گرایی تا اصحاب حدیث) چیزی که مشترک است فقه المصلحه است که البته به تدریج از ماهیت دینی خود فاصله گرفته به سمت دنیوی شدن یا عرفی شدن (سکولاریسم) گرایش یافته است و این موضوع از همان قرون نخستین اسلام سنی ظهور و بروز دارد. این فقه سکولار با غربگرایی قابل جمع است لذا وهابیت مدخلی به حیات خود ادامه میدهد مادامی که جامعه عربستان به سمت مدرن شدن خیز برندارد، و این را باید جامعه شناسان ارزیابی کنند.موضوع دیگر در بحث فلسفه در میان اعراب این است که به طور تاریخی بزرگترین تأثير را در شکل گیری عقل فلسفی عربی و نگارش مهمترین آثار در فلسفه عربی- اسلامی از اسحاق کندی تا فارابی و ابن سینا و سهروردی و ملاصدرا، متعلق به موالیان غیرعرب همچون ایرانیان است. به گفته عابد الجابری عقل عربی در اصل عقلی بیانی است لذا تا قرنها فقط به گسترش علومی چون ادبیات و بلاغت و شعر و... منجر شده است و برهانی شدن یا عرفانی شدن آن امری وارداتی از فرهنگهای بیگانه ایرانی و یونانی و هندی به فرهنگ عرب است، اگر بر این مبنا ذاتی برای عقل عربی قائل باشیم اساسا باید از امتناع مدرنیزیشین عربی سخن گفت. این بحث دامنهی گسترده ای دارد اما به طور خلاصه برگزاری کنگره ای که از فیلسوفان غربی و مسائل آنها در متن سرزمین حجاز سخن میگوید، نشان از چنته خالی اعراب (حداقل عربستان) در بومی سازی فلسفه دارد و ریشه در ویژگیهای ذاتی عقل عربی و عقیم بودن تاریخی آن در طرح مسائل فلسفی و حقایقی نهفته در تکوین تاریخی آن دارد. @Muslimnair ؛ @muslimnair
به قلم: یوسف شیخی
اشاره:بیستم آذر یادداشتی در کانال مسلمنا به بهانه برگزاری سومین گنگره فلسفه در عربستان منتشر گردید که راقم این سطور ملاحظاتی در باب این مطلب داشتم. به نظر میرسد نویسنده محترم این یادداشت نگاهی بسیار خوشبینانه و البته سطحی به برگزاری این کنگرهی فلسفی در مهد موج سوم تاریخ سلفیت (وهابیت) دارد. این ذوقزدگی از برگزاری چنین کنگرهای که هیچ ربط مستقیمی با فرهنگ و ماهیت مسائل جامعه کنونی عربستان اعم از طیفهای مختلف مذهبی و سکولار ندارد و توصیف اصلاحات حاکمیتی بن سلمانی در جهت بسط نوعی مدرنیته ی وارداتی و تجدد آمرانه، تحت عنوان «پساسلفیه»از سوی نويسنده محترم این یادداشت عجولانه به نظر می رسد.
به اذعان دکتر حسن محدثی یکی از مشکلات حکومت پهلوی این بود که میان وسترنیزیشن (غرب گرایی) با مدرنیزیشن (تجددگرایی) وجه تمایزی قائل نبود و تفکر مدرن را با پذیرش مظاهر فرهنگ غرب یکی انگاشته بود. اصلاحات بن سلمانی نیز دچار همان خلط تاریخی میان غربی شدن و مدرن شدن است. برای همین است که در کنار ورود مظاهر فرهنگ غربی همچون جشنواره «موسم الریاض» ما با موجی از باستان گرایی عربی روبرو هستیم که در تغییر مبدأ تاریخی جشن تأسیس پادشاهی سعودی و تأکیدی که بر سنتهای قومی و باستانی عرب دورهی جاهلی میشود، میتوان شواهد پیوند غرب گرایی با ایدئولوژی باستان گرایی را در موج اصلاحات بن سلمانی به وضوح مشاهده نمود. حفظ مجازات اعدام با شمشیر و تأکید بر لباس و رسوم عربی مثل رقص شمشیر و حتی تلاش برای احیا یا توجیه و عادی سازی برخی رسوم جاهلی پیش از اسلام در اظهارات رسمی و غیررسمی، نشانههایی از پیگیری این سیاست از سوی دولتمردان سعودی است. به عنوان مثال یک حکومت پادشاهی اقتدارگرا چگونه است که بلندگویی برای فلسفهی ضد توتالیتاریسم هانا آرنت میشود؟پذیرش غرب گرایی و مدرنیته منهای مدرنیسم الگویی مزورانه برای آمیختن آن با ایدئولوژی باستان گرایی است که مهمترین مظهر آن پادشاهی است. هرچند بماند که خود پادشاهی امری است که در دوره اسلام حاکم عربی در دورهی خلافت اموی و عباسی و به تقلید از تمدنهای کهن ایران و روم در شبه جزیره وارد شد و الا سنت قبیلهای اعراب تا پیش از اسلام هیچ تجربهای از نظام حکمرانی نداشتند و اولین بار در مدینه النبی و تدوین متن توافقنامه محمد و مردم یثرب، به نام «دستور المدینه» یا قانون اساسی مدینه است که اکثر محققین وثاقت تاریخی آن را به رسمیت شناخته و «فرد دانر» آن را «سند امت» مینامد. با این سند عرب به سمت تحولی اساسی و تأسیس سازوکاری جهت انتقال مسالمتآمیز قدرت میرفت که متأسفانه با واقعهی سقیفه آن سنت تأسیسی کنار نهاده شد.وجه پراگماتیک و عمل گرای وهابیت که همواره ضامن بقای ایدئولوژی آن بوده است، آیا در تغییری تاریخی به سمت چرخش ایدئولوژیک یا کنار نهادن گفتمان سلفیت رفته است؟ یا تجدد آمرانه فعلی نیز ریشه در مبانی نظام معرفت و دانایی سنی دارد؟به نظر راقم این سطور احتمال دوم میتواند واقعیت نزدیکتر باشد، چرا که نظام معرفت سنی مصلحت محور و فایده گرا است و لذا با همه تنوع طیفی که در این نظام دانایی وجود دارد (از رأی گرایی تا اصحاب حدیث) چیزی که مشترک است فقه المصلحه است که البته به تدریج از ماهیت دینی خود فاصله گرفته به سمت دنیوی شدن یا عرفی شدن (سکولاریسم) گرایش یافته است و این موضوع از همان قرون نخستین اسلام سنی ظهور و بروز دارد. این فقه سکولار با غربگرایی قابل جمع است لذا وهابیت مدخلی به حیات خود ادامه میدهد مادامی که جامعه عربستان به سمت مدرن شدن خیز برندارد، و این را باید جامعه شناسان ارزیابی کنند.موضوع دیگر در بحث فلسفه در میان اعراب این است که به طور تاریخی بزرگترین تأثير را در شکل گیری عقل فلسفی عربی و نگارش مهمترین آثار در فلسفه عربی- اسلامی از اسحاق کندی تا فارابی و ابن سینا و سهروردی و ملاصدرا، متعلق به موالیان غیرعرب همچون ایرانیان است. به گفته عابد الجابری عقل عربی در اصل عقلی بیانی است لذا تا قرنها فقط به گسترش علومی چون ادبیات و بلاغت و شعر و... منجر شده است و برهانی شدن یا عرفانی شدن آن امری وارداتی از فرهنگهای بیگانه ایرانی و یونانی و هندی به فرهنگ عرب است، اگر بر این مبنا ذاتی برای عقل عربی قائل باشیم اساسا باید از امتناع مدرنیزیشین عربی سخن گفت. این بحث دامنهی گسترده ای دارد اما به طور خلاصه برگزاری کنگره ای که از فیلسوفان غربی و مسائل آنها در متن سرزمین حجاز سخن میگوید، نشان از چنته خالی اعراب (حداقل عربستان) در بومی سازی فلسفه دارد و ریشه در ویژگیهای ذاتی عقل عربی و عقیم بودن تاریخی آن در طرح مسائل فلسفی و حقایقی نهفته در تکوین تاریخی آن دارد. @Muslimnair ؛ @muslimnair
۴:۵۱
۱۸:۵۲
۵ دی ۱۴۰۲
۲:۴۰
۱۰ دی ۱۴۰۲
۱۸:۳۱
۲۸ دی ۱۴۰۲
️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت سوم)
به قلم: مهدی فرمانیان
در مدخل سلفیه دائره المعارف آکسفورد اسلام مدرن (The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World) به سرپرستی جان اسپوزیتو، سلفیه اینگونه تعریف شده است: «سلفیه جنبشی است اصلاحی که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پایه ریزی کردند. اغلب کلمه «اصلاح» و «تجدید» به جای واژه «سلفیه» به کار می رود. احمدبن حنبل سخنگوی سلفیه سنتی است و اصولی بیان داشت که بعدها موجب شکل گیری سلفیه شد. ابن تیمیه سهم عظیمی در رشد و تحول سلفیه داشت. وهابیت یکی از جنبش های اصلاحی سلفیه در پیش از دوران جدید است که بر سنوسیه تاثیر گذاشت. جنبش های احمد سرهندی و شاه ولی الله دهلوی و سید احمد بریلوی در شبه قاره هند طرفدار خلوص دینی بودند....
... سلفیه جدید را سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پدید آوردند. تفاوت آن با سلفیه سنتی در سرشت ذاتا عقلانی و نوگرایش بود. نوشته های سید جمال و عبده و دیگر روشنفکران اصلاح گر همچون کواکبی و رشید رضا و ابن بادیس بنیان های ایدئولوژیک سلفیه جدید را تشکیل می داد...
...سلفیه جدید بر اهمیت توحید و خالص سازی عقاید مسلمین تاکید می کرد. آنها وحی و عقل را در هماهنگی کامل تلقی کردند. تفاسیر جدید محمد عبده و سید احمدخان هندی از تفاسیر رسمی فراتر رفت...
سلفیه در تداوم مسیر ابن تیمیه بر تمایز امور ثابت و متغیر تاکید دارند. بنابراین سلفیون مبارزات شدیدی علیه طریقت های صوفی را آغاز کردند. تعالیم سلفیه در سراسر جهان اسلام گسترش یافت و هر جا رفت، نمودهای متفاوتی یافت. ابن بادیس در الجزایر و علال الفاسی در مراکش، سلفیه را به سطح جدیدی رساند. ابن عاشور در تونس و جمال الدین قاسمی در سوریه و جنبش محمدیه در اندونزی از دیگر جریان سلفیه اصلاح گرا هستند.
رشید رضا حلقه واسط میان سلفیه اصلاح گرای عبده در مصر با اخوان المسلمین مصر شد. جنبش اسلامی اخوان المسلمین در بسیاری از اندیشه های سلفیه سهیم بود. الجماعه السلفیه در مصر با سلفیون سنتی بیشتر اشتراک دارند تا سلفیه اسدآبادی و عبده. سلفیه سنتی یا حنبلی بر خلوص عقیده تاکید دارند و سلفیه جدید، ابعاد اصلاح را گسترش داد، اما نتوانست چهارچوبی استوار برای نسل های بعدی ایجاد کند و بر کوشش های فردی استوار است». (دائره المعارف جهان نوین اسلام، ج۳، ص۸۱، نوشته عمادالدین شاهین و ترجمه طارمی و دیگران).
به نظر می رسد نویسنده این مدخل، سلفی گری را معادل اصلاح و روشنفکری دانسته و از وهابیت ظاهرگرا تا سرسید احمدخان هندی مادی گرا را در این طیف جای داده است. به نظر می رسد نویسنده شاخصه دقیقی برای سلفی گری ندارد. در این باره در بخش بعدی توضیحاتی تقدیم می گرددد...
ادامه دارد...
#اسلام_سلفی
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
به قلم: مهدی فرمانیان
در مدخل سلفیه دائره المعارف آکسفورد اسلام مدرن (The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World) به سرپرستی جان اسپوزیتو، سلفیه اینگونه تعریف شده است: «سلفیه جنبشی است اصلاحی که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پایه ریزی کردند. اغلب کلمه «اصلاح» و «تجدید» به جای واژه «سلفیه» به کار می رود. احمدبن حنبل سخنگوی سلفیه سنتی است و اصولی بیان داشت که بعدها موجب شکل گیری سلفیه شد. ابن تیمیه سهم عظیمی در رشد و تحول سلفیه داشت. وهابیت یکی از جنبش های اصلاحی سلفیه در پیش از دوران جدید است که بر سنوسیه تاثیر گذاشت. جنبش های احمد سرهندی و شاه ولی الله دهلوی و سید احمد بریلوی در شبه قاره هند طرفدار خلوص دینی بودند....
... سلفیه جدید را سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پدید آوردند. تفاوت آن با سلفیه سنتی در سرشت ذاتا عقلانی و نوگرایش بود. نوشته های سید جمال و عبده و دیگر روشنفکران اصلاح گر همچون کواکبی و رشید رضا و ابن بادیس بنیان های ایدئولوژیک سلفیه جدید را تشکیل می داد...
...سلفیه جدید بر اهمیت توحید و خالص سازی عقاید مسلمین تاکید می کرد. آنها وحی و عقل را در هماهنگی کامل تلقی کردند. تفاسیر جدید محمد عبده و سید احمدخان هندی از تفاسیر رسمی فراتر رفت...
سلفیه در تداوم مسیر ابن تیمیه بر تمایز امور ثابت و متغیر تاکید دارند. بنابراین سلفیون مبارزات شدیدی علیه طریقت های صوفی را آغاز کردند. تعالیم سلفیه در سراسر جهان اسلام گسترش یافت و هر جا رفت، نمودهای متفاوتی یافت. ابن بادیس در الجزایر و علال الفاسی در مراکش، سلفیه را به سطح جدیدی رساند. ابن عاشور در تونس و جمال الدین قاسمی در سوریه و جنبش محمدیه در اندونزی از دیگر جریان سلفیه اصلاح گرا هستند.
رشید رضا حلقه واسط میان سلفیه اصلاح گرای عبده در مصر با اخوان المسلمین مصر شد. جنبش اسلامی اخوان المسلمین در بسیاری از اندیشه های سلفیه سهیم بود. الجماعه السلفیه در مصر با سلفیون سنتی بیشتر اشتراک دارند تا سلفیه اسدآبادی و عبده. سلفیه سنتی یا حنبلی بر خلوص عقیده تاکید دارند و سلفیه جدید، ابعاد اصلاح را گسترش داد، اما نتوانست چهارچوبی استوار برای نسل های بعدی ایجاد کند و بر کوشش های فردی استوار است». (دائره المعارف جهان نوین اسلام، ج۳، ص۸۱، نوشته عمادالدین شاهین و ترجمه طارمی و دیگران).
به نظر می رسد نویسنده این مدخل، سلفی گری را معادل اصلاح و روشنفکری دانسته و از وهابیت ظاهرگرا تا سرسید احمدخان هندی مادی گرا را در این طیف جای داده است. به نظر می رسد نویسنده شاخصه دقیقی برای سلفی گری ندارد. در این باره در بخش بعدی توضیحاتی تقدیم می گرددد...
ادامه دارد...
#اسلام_سلفی
مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۲۰:۳۳