عکس پروفایل 🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️

۲۶۳عضو
عکس پروفایل 🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
۲۶۳ عضو

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️

undefinedمُسْلِمْنا(جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان)undefinedمُسْلِم+نا(پسوند "na" جهت تمایز تارنماهای تخصصی است؛ایرنا و...)با مدیریت علمی دکتر مهدی فرمانیان استادتمام دانشگاه ادیان و مذاهب undefinedسایتwww.muslimna.ir undefined ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei

۳ آذر ۱۴۰۲

thumnail

۱۷:۴۸

thumnail

۱۷:۴۸

thumnail
undefined️برگزاری اولین نماز جمعه در یکی از مساجد نیمه ویران غزه بعد از اعلام آغاز آتش بس
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۲۱:۲۷

۶ آذر ۱۴۰۲

undefined️نگاه باطنی به جنایات اسرائیل در جنگ غزه
undefinedاستاد سید یدالله یزدان پناه
undefined جنایات رژیم صهیونیستی در این مدت از منظر مباحث معرفتی نکاتی را در بردارد:
undefinedاولا یک رژیم ددمنش وقتی به این جنایات سنگین می‌پردازد که بداند راه برایش بسته است؛ چراکه به‌خوبی می‌داند این حرکت خلاف تمام قوانین بین‌المللی است و می‌داند که کل جهان علیه او می‌شورند و می‌داند که ددمنشی او بیش از این است و اگر هیچ فشار جهانی نباشد همه جهان را می‌بلعد و فقط یک نژاد را نگه می‌دارد. حتی کسانی که حامی او هستند مجبورند این جنایت را محکوم کنند. وقتی که این رژیم نهایت ددمنشی خود را بروز می‌دهد این نشان از وجود یک ضعف و سستی عمیق در او است و گرنه اسرائیل قبلا هم می‌کشت؛ اما وقتی به نهایت ضعف رسیده است، اقدام به نهایت جنایت می‌کند.
undefinedثانیا اهمیت این موضوع به لحاظ بحث‌های سرالقدری است که در آن باطن حوادث مشخص می‌گردد. بر این اساس وقتی کسی به آناین حالت می‌رسد، یعنی شیب به سمت سقوط را دارد طی می‌کند. وقتی کسی به این شدت از خشونت و خباثت می‌رسد براساس مباحث سرالقدری که نظام باطن عالم را نشان می‌دهد، خداوند متعال به او این اجازه را می‌دهد که این جنایاتش را انجام بدهد؛ چرا که با انجام این جنایات و شیطنت‌ها به نقطه نابودی خود خواهد رسید.
undefinedاهل معرفت می‌دانند که وقتی این رژیم به این خباثت‌ها دست می‌زند، دل‌های بیشتری به سمت خدا روانه و خدایی‌تر می‌شوند و سقوط این رژیم را به‌صورت جدی‌تر از خدا طلب می‌کنند تا به مدد الهی این سقوط صورت بگیرد. براساس مبانی قرآنی اگر دشمن مکر و حیله‌ای به‌کار گیرد قطعا این حیله‌گری سوء فقط دامن خودش را خواهد گرفت «و لَا یحَیقُ الْمَکرُ السَّیئّ إِلَّا بِأَهْلِه».
undefinedاین مسائل یک حرکت دیگری در عالم را رقم زد. خیلی‌ها که به‌خاطر فضای رسانه‌ای از این جنایات اطلاعی نداشتند الان به‌وضوح به این مسئله پی برده‌اند. اندیشه حضرت امام که این رژیم را غده سرطانی نام نهادند، واقعی است؛ یعنی یک شرارت و شیطنت ذاتی در این رژیم وجود دارد که به‌صورت طبیعی هویت آن را غده سرطانی می‌کند.
undefined در این مواقع باید محکم‌تر ایستاد نه‌اینکه کمی عقب‌نشینی کنیم و کوتاه بیاییم. مومن حقیقی اینگونه است که هر وقت صحنه درگیری سنگین‌تر شود او محکم‌تر می‌ایستد. الحمدلله جامعه جهانی و جامعه اسلامی برخاسته است و این حرکات نقطه آغازی برای بسیاری از حرکت‌های دیگر در جهان است. این شیاطین براساس ذات خودشان شیطنت و شرارت می‌کنند اما در نظام عالم و در نقشه خدا حرکت می‌کنند هر چند که فکر کنند مقابل خدا ایستاده‌اند. بعدها نیز خودشان می‌فهمند که همین کارها باعث شد که نابود شوند و برگ برنده را به‌دست جبهه حق دهند.
undefinedخداوند سبحان کاری می‌کند که حق بالا بیاید و باطل نابود گردد. تجربه ما این است که ما در دل این سختی‌ها، خوشی‌ها و عزت‌ها و کرامت‌ها را به‌دست آورده‌ایم. خدا دل‌های مظلومان فلسطین را تشفی دهد و همه رزمندگان را عزت و قوت و هوشیاری دهد تا بر باطل پیروز شوند.
undefined برشی از درس اخلاق سلوک اجتماعی، مسجد خیر تهران.
undefinedhttps://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair

۳:۱۴

۹ آذر ۱۴۰۲

undefined️اهداف رژیم صهیونیستی در حمله اخیر به جنین
undefined پس از شروع عملیات طوفان‌الاقصی در ۱۵ مهر، تل‌آویو برای جلوگیری از فعال شدن هسته‌های مقاومت در کرانه باختری، با بسیج نیروهای ارتش، پلیس و شاباک از همان ساعات اولیه، یورش به نقاط مختلف کرانه را آغاز کرد که در نتیجه هزاران نفر از مبارزان فلسطینی دستگیر و بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند.
undefinedروند این حملات پس از برقراری آتش‌بس ۴ روزه این‌بار با هدف تداوم آرایش تهاجمی رژیم صهیونیستی شدت گرفت علی‌الخصوص اینکه این حملات به دستور بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صورت می‌گیرد که از مخالفان آتش‌بس ولو محدود بوده و نتانیاهو برای کنترل او، دست وی را برای انجام جنایات در کرانه باختری باز گذاشته است.
undefined از ساعاتی قبل اما تهاجم به نقاط مختلف جنین شدت گرفته است؛ مکان‌یابی و نوع این حملات حاکی از تمرکز نیروهای اشغالگر بر تخریب گسترده منازل، زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی همچون بیمارستان‌ها و جاده‌ها و ... استوار است.
undefined رژیم صهیونیستی و به طور کلی محور غربی - عبری - عربی در تاریخچه تقابل خود با محور مقاومت، همواره در ابتدا تلاش داشته‌اند تا هسته‌های مقاومت در منطقه را با اقدام سخت از بین ببرند اما همواره به در بسته خورده و از این رو به سراغ برنامه بعدی که ایجاد دوگانه ادراکی "معیشت - مقاومت" است روی آورده‌اند.
undefined ارتش رژیم در مرداد ماه امسال نیز تهاجم وسیعی از زمین و هوا به جنین ترتیب داد تا شاید بتواند بخش وسیعی از هسته‌های مقاومت را منهدم کند؛ با این همه این نیروها حتی به میدان مرکزی شهر هم نرسیدند و بزودی مجبور به عقب‌نشینی بدون حتی یک دستاورد مشخص شدند.
undefined در روزهای اخیر اما تمرکز دشمن بر تخریب گسترده زیرساخت‌ها استوار است تا هزینه مقاومت برای مردم این منطقه بالا رفته، برای تداوم جریان اقتصاد و رفاه دست از مقاومت برداشته، بر علیه مقاومت اقدام کنند. اشغالگر می‌تواند نتیجه این استراتژی را در آینه غزه، عراق، لبنان و حتی ایران مشاهده کند.
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۲:۱۹

undefined️آتش بس غزه یا آرامش پیش از طوفان در خان یونس؟؟
https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
undefined پس از پایان زمان آتش بس در ساعات اخیر، مرکز الخطَّابی للدراسات در گزارش اخیر خود نوشت که آرامش در باریکه غزه طلیعه ای برای حمله‌ی جدید و برنامه ریزی شده ارتش اسرائیل به خان‌یونس است.
undefined در صورت عقب‌نشینی نیروها از نوار غزه، دولت نتانیاهو زنده نخواهد ماند، در شرایط کنونی، رهبری ارشد ارتش اسرائیل خواهان ادامه‌ی جنگ است و از همه مهمتر، افکار عمومی اسرائیل اکنون آماده توقف جنگ نیست.
undefined در مورد حماس، علی‌رغم از دست دادن موقت کنترل بخش‌هایی از شمال نوار غزه، هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن نشان نمی‌دهد، و کاملا برعکس! به نظر می‌رسد که حماس در کنترل همه چیز؛ از جمله معامله‌ مبادله‌ زندانیان، نظم عملیاتی جدید در تمام موارد مربوط به آتش‌بس، توانایی فرماندهی و کنترل آن، همچنان پابرجاست و حماس قصد ندارد نوار غزه را رها کند.
undefinedحماس، غزه است و غزه نیز، حماس است. بسیاری از جوانان غزه به حماس، سازمان‌های دولتی و پروژه‌ی تونل پیوسته‌اند که هزاران نفر در آن شرکت کرده‌اند و طی تقریباً ۱۵ سال یک شهر کامل را در زیر غزه ساخته‌اند.
undefined حماس در تلاش است تا از روزهای آرام کنونی برای ساماندهی مجدد مجموعه‌ها و گردان‌های خود که ضربات دردناکی دریافت کرده‌اند، استفاده کند و بازوی نظامی حماس در تلاش است تا نیروها را از طریق تونل‌ها به شمال نوار منتقل کند و خلع‌های ایجاد شده را پر کند تا درگیری در مناطقی را که اسرائیل قبلاً اشغال کرده است، از سر بگیرد! حتی قبل از اینکه ارتش اسرائیل به سمت جنوب تغییر جهت دهد.
undefined ارتش اسرائیل از این تلاش‌ها آگاه است، اما با ادامه‌ی آتش‌بس، کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد. اولویت‌ها در حال حاضر روشن هستند و مهمترین آن‌ها بازگشت افراد اسیر شده است، حتی به قیمت تقویت حماس در میدان.
undefined عملیات نظامی در خان‌یونس کمتر از آنچه در شمال نوار غزه شاهد بودیم، نخواهد بود. مقامات ارشد حماس متوجه این موضوع شده‌اند و شاید به همین دلیل است که می‌خواهند آتش‌بس را حتی به قیمت آزاد کردن زندانیان از جمله مردان آن‌ها، تمدید کنند.
undefinedیحیی سنوار، محمد دیف، مروان عیسی و محمد سنوار که تصمیم حمله در ۷ اکتبر را گرفتند، عملیات زمینی اسرائیل را در نظر داشتند، اما آن‌ها متوجه نبودند که ارتش اسرائیل با پیشروی در نوار با چنین شدت عملی، حمله خواهد کرد.
undefined در روزهای اخیر از ساکنان خان‌یونس خواسته می‌شود که به مرز رفح نقل مکان کنند و به همین دلیل است که بیمارستان‌های جدید اردن و امارات در آنجا ساخته می‌شوند.
undefined شهر خان‌یونس به سرسختی خود در مقاومت در برابر اسرائیل معروف است، اینجا جایی است که رهبران شاخه نظامی حماس در آن متولد شدند و خانواده‌های یحیی سنوار و محمد دیف در اینجا زندگی می‌کنند. بعید است که نبرد آسانی باشد.
undefined مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۶:۲۳

۱۳ آذر ۱۴۰۲

thumnail
undefined️مدح کم سابقه سخنگوی «اخوان المسلمین» از مواضع صریح «شیخ الازهر» در توقف جنایات غزه
https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا

undefinedپیام شیخ الازهر به کنفرانس تغییرات آب و هوایی دبی در حالی صادر شد که در سالهای اخیر بویژه پس از بهار عربی روابط بین جامعه الازهر و اخوان رو به سردی گراییده بود و از این جهت قابل تأمل است.

undefined اخوان المسلمین که همیشه از منتقدین پر و پا قرص مواضع سیاسی الازهر بود، نتوانست شادی خود را از این پیام شیخ الازهر مخفی کند و تا جایی که عصر امروز سخنگوی اخوان در پیامی از همه رهبران ادیان سنتی جهان خواست تا از احمد الطیب به عنوان یک عالم متعهد الگو بگیرند.

undefined متن پیام کم سابقه سخنگوی اخوان المسلمین
بسم الله الرحمان الرحیم
undefined جماعت اخوان المسلمین از درخواست بشردوستانه شیخ الازهر به جهانیان در پیام خود به کنفرانس آب و هوا در دبی قدردانی می کند، این پیام که در آن احمد الطیب تداوم کشتار جهنمی در غزه و گرفتن جان زنان، نوزادان را محکوم را کرده است شایسته تقدیر است.
undefined نسل کشی و کشتار کودکان بی گناه و تداوم ویرانی ها سرزمین غصب شده فلسطین درد مشترک الازهر و اخوان است.
undefinedاخوان المسلمین آنچه را که شیخ الازهر الشریف از بالاترین منبر اسلامی از تمام جهان خواسته است، می خواهد که زمان توقف این جنگ های شنیع و جنایتکارانه فرا رسیده است و تاکید می کند که در شرایط امروز که جان های افراد بی گناه همچنان گرفته می شود محیط زیست یا آب و هوای پاک معنایی ندارد.
undefinedاخوان از همه نهادهای مدافع دینی، علمی و اسلامی در تمام نقاط جهان می‌خواهد که مفاد شرع مقدس اسلام و قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نصب العین قرار دهند.
undefinedما همچنین از نهادهای اصلی مذهبی مسیحی و یهودی می خواهیم که از جامعه الازهر الشریف و شیخ آن الگو بگیرند و برای توقف جنگ و خونریزی در سرزمین فلسطین مواضع مسئولانه شبیه شیخ الازهر اتخاذ کنند.
م. اسامه سلیمانسخنگوی رسمی اخوان المسلمیندوشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۵ هجری قمری - ۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۱۹:۱۰

thumnail
undefined️شکست طرح صلح محمود عباس با اسرائیل از نگاه آمار!!!
https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا

undefined الجزیره در مقایسه ای جالب آماری از تعداد کشته های فلسطینی سال جاری در کرانه باختری (تحت نفوذ محمود عباس و جنبش آزادی بخش فلسطین یا [ساف]) در بازه زمانی قبل و بعد از طوفان الاقصی نتیجه گرفته است که تعداد کشته های فلسطینی در کرانه باختری با استراتژی صلح محمود عباس نه تنها کم نشده که بیشتر هم شده است.
undefined رسانه قطری الجزیره نوشت: از شروع سال میلادی جاری تا امروز ۴۶۴ شهروند فلسطینی در کرانه غربی به دست ارتش اسرائیل به شهادت رسیده اند که از این تعداد ۲۵۶ نفر متعلق به بعد طوفان الاقصی یا هفتم اکتبر (مدت دوماه اخیر) و ۲۰۸ نفر مربوط به قبل از طوفان الاقصی (ده ماه نخست امسال) هستند.
undefinedالجزیره با این مقایسه نتیجه گرفته است که کرانه باختری رود اردن که تحت لوای شعار صلح محمود عباس است، در دوران طوفان الاقصی کشته های بیشتری داشته و استراتژی صلح با اسرائیل سبب نشده که خونریزی در کرانه باختری کمتر شود و این یعنی شکست خوردن هر گونه طرح صلح با اسرائیل.
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۱۹:۱۱

۱۴ آذر ۱۴۰۲

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
undefined undefined️مدح کم سابقه سخنگوی «اخوان المسلمین» از مواضع صریح «شیخ الازهر» در توقف جنایات غزه ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا undefinedپیام شیخ الازهر به کنفرانس تغییرات آب و هوایی دبی در حالی صادر شد که در سالهای اخیر بویژه پس از بهار عربی روابط بین جامعه الازهر و اخوان رو به سردی گراییده بود و از این جهت قابل تأمل است. undefined اخوان المسلمین که همیشه از منتقدین پر و پا قرص مواضع سیاسی الازهر بود، نتوانست شادی خود را از این پیام شیخ الازهر مخفی کند و تا جایی که عصر امروز سخنگوی اخوان در پیامی از همه رهبران ادیان سنتی جهان خواست تا از احمد الطیب به عنوان یک عالم متعهد الگو بگیرند. undefined متن پیام کم سابقه سخنگوی اخوان المسلمین بسم الله الرحمان الرحیم undefined جماعت اخوان المسلمین از درخواست بشردوستانه شیخ الازهر به جهانیان در پیام خود به کنفرانس آب و هوا در دبی قدردانی می کند، این پیام که در آن احمد الطیب تداوم کشتار جهنمی در غزه و گرفتن جان زنان، نوزادان را محکوم را کرده است شایسته تقدیر است. undefined نسل کشی و کشتار کودکان بی گناه و تداوم ویرانی ها سرزمین غصب شده فلسطین درد مشترک الازهر و اخوان است. undefinedاخوان المسلمین آنچه را که شیخ الازهر الشریف از بالاترین منبر اسلامی از تمام جهان خواسته است، می خواهد که زمان توقف این جنگ های شنیع و جنایتکارانه فرا رسیده است و تاکید می کند که در شرایط امروز که جان های افراد بی گناه همچنان گرفته می شود محیط زیست یا آب و هوای پاک معنایی ندارد. undefinedاخوان از همه نهادهای مدافع دینی، علمی و اسلامی در تمام نقاط جهان می‌خواهد که مفاد شرع مقدس اسلام و قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی را نصب العین قرار دهند. undefinedما همچنین از نهادهای اصلی مذهبی مسیحی و یهودی می خواهیم که از جامعه الازهر الشریف و شیخ آن الگو بگیرند و برای توقف جنگ و خونریزی در سرزمین فلسطین مواضع مسئولانه شبیه شیخ الازهر اتخاذ کنند. م. اسامه سلیمان سخنگوی رسمی اخوان المسلمین دوشنبه ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۵ هجری قمری - ۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
thumnail
undefined️نامه کم سابقه دبیر کل اتحادیه علما مسلمان دکتر علی قره داغی (جانشین قرضاوی و رهبر معنوی فعلی اخوان المسلمین) به احمد الطیب در پی مواضع وی در کنفرانس تغییرات آب و هوایی دبی
undefined‏رسالة إلى شيخ الأزهر الشريف:
قدنا إلى معبر رفح رجاء ، ولا نرجع حتى ندخل غزة ونُشارك أهلنا الصامدين، وندخل معنا قوافل الإغاثة.
لا شك أن موقف فضيلة أ.د. أحمد الطيب شيخ الأزهر الشريف موقف مشرّف نشكره عليه، ولكنه لا تكفي منه الإدانة و هو – بهذا المنصب الكبير- ، و في بلد يتحكم في معبر رفح، و لفضيلته فضل على رئيسه، و لا أشك أنه يستجيب له لو ألحّ عليه.
و نحن في الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين نقف جميعاً خلف فضيلته في هذه الخطوة التي تعد من واجب الوقت، والتي تليق بالعلماء، وأولهم أنا حيث بمجرد موافقته طرت إليه.
فقد رأيت فضيلة شيخ الأزهر الشريف يلقي بيانا حول غزة العزة وهو متأثر جدا فيما يحدث، وهذا هو ما شجعني من هذا الطلب.
فلا يخفى أنه لا يجوز شرعاً السكوت عن هذه المحرقة الجماعية، والإبادة الشاملة، والتدمير الشامل، وقتل آلاف من النساء والأطفال ...غزة تحترق فعلاً، وأهلها الأبطال يبادون بالأسلحة الفتاكة.
فأمام هذه الابادة لا تكفي الإدانة، وإنما العمل والسعي كلّ بمقدار طاقته... و إلا فنكون مسؤولين أمام الله تعالى.

أخوكم:
أ. د. علي محيي الدين القره داغي الأمين العام للاتحاد العالمي لعلماء المسلمين
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۲:۴۱

۲۰ آذر ۱۴۰۲

thumnail
undefined️جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمدبن عبدالوهاب (به بهانه برگزاری کنگره فلسفه در عربستان)
undefined به قلم: سیّدعلی بطحائی
https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
undefinedریاض پایتخت عربستان، برای سومین بار در روزهای اخیر شاهد برگزاری کنگره بین المللی فلسفه با رویکرد «فلسفه در جهان چند قطبی» با حضور چهره های سرشناس فلسفی جهان بود.به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این همایش و جایگاه فلسفه ورزی در عربستان پساسلفیه خواهیم پرداخت.

undefined یکم: این همایش، با عنوان «مؤتمر الرياض الدولی للفلسفه ۲۰۲۳» درتاریخ هفتم تا نهم دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و با مشارکت «کتابخانه ملی ملک فهد» در ریاض برگزار شد. رویدادِ فرهنگی که برخی از فلاسفه ی عرب در آن شرکت کردند. اهتمام عربستانی ها با وجود سیطره تفکر سلفی - که مخالفت جدی به فلسفه ورزی دارد - قابل توجّه و حکایت از تحوّلات فکری – فرهنگی عربستان پساسلفیه دارد که به جاست به صورت مستقل بررسی شود.
undefined دوم: حضور و سخنرانی «سایمون کریچلی» [از بریتانیا و متخصص در فلسفه قاره ای که در باب فلسفه کاربردی و مضاف از نیهیلیسم و مرگ گرفته تا سینما، طنز و فوتبال دست به قلم شده] به عنوان سخنران اصلی حائز اهمیت بود. جالب اینکه کریچلی در عربستانی که ضد تصوف است، از مزایای تصوف و ارتباط آن با فلسفه گفت و در مهد تفکر آنتی تصوف، از ضرورت توجه عربستان به تصوف سخن راند. «روبرت برناسکونی» که سارتر خوان قهاری است در زمینه «آینده فلسفه وزری در جزیره العرب» پرداخت و تلاقی فرهنگ عرب و فلسفه مدرن در عربستان را به فال نیک گرفت. «حسام نایل» برنده جائزه اتحاد الكُتاب فی الترجمه در سال ۲۰۱۹ و مترجم اصلی آثار فلاسفه غرب به زبان عربی درمورد ضرورت «توجه به اخلاق نسبیت در مواجه با جهان مدرن» پرداخت و ضرورت توجه به فکر فلسفی عربستان را نوید داد.یکی از مهمترین سخنرانی این همایش با موضوع «عدالت و قانونگذاری در جهان چندفرهنگی: بررسی موردی حقوق و اخلاق» بود که توسط دکتر فهد الدبیان ارائه شد. همچنین دکتر عبدالرحیم الدقون، فاطمه نورا و دکتر ولید الزمیل در مورد «نقش قانون در شکل گیری اندیشه، اخلاق و سنت های اخلاقی»، «عدالت بین ارزش های حق و خیر و رابطه آن با اخلاق» و «نقش حاکمیت در شکل‌دهی اندیشه و سنت‌های اخلاقی» سخنرانی کردند. «هانا آرنت و عبور فرهنگی» ملک الجهانی از سخنرانی های پر مخاطب بود.
undefined سوم: از مباحث حاشیه ای این همایش بخش فلسفه برای کودک و ایده های جدید برای کاربردی کردن فلسفه بود. توجه ویژه دست اندرکاران مؤتمر ریاض به نماد «سیزیف» و افسانه معروف او در مورد اینکه پیروزی در فلسفه ورزی و کنار زدن راز خدایگان است را نمی توان به تعریض آنها به سلفی ها بی ارتباط دانست. با این حساب، سیزیف و افسانه او که آلبر کامو فرانسوی نوشته، بسان سرّ مگویی است که در نسخه ی عربستانی این مؤتمر، به رویارویی فلسفه با سلفیه منتج خواهد شد.
undefined چهارم: به طور کلّی کشورهای ثروتمندِ حاشیهٔ خلیج فارس در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام، از جهت فلسفی بسیار فقیرند. کم برگ و بار بودن میراث فلسفی در این خطّه و قلّت اندیشوران متعمّق در فلسفه، در این منطقه شاهد خوبی بر این مدعاست. در حالی که قرن هاست که غرب جهان اسلام، ایران، شبه قاره هند و... سیراب از فلسفه ورزی شده است و موضوعاتی دربارهٔ جامعه، سیاست، دین و همه چیز مورد مداقّه متفکّران فیلسوف قرار گرفته است؛ امّا سهم کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس و بویژه عربستان در این روند بسیار ناچیز است.
undefined پنجم: اهمّ مباحث عالمان این خطّه، آکنده از مباحثی است که هیچ ارتباطی با فلسفه یا حتّی ضد آن ندارد. در این منطقه، موضوعاتی پیرامون ایمان و قلمرو آن به وفور بحث و بررسی شده است؛ ولی عقلانیّت علمی یا تفکّر فلسفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که تمدّن‌ها تنها بر دو رکن فکری استوارند؛ علم و ایمان یا به عبارتی دین و فلسفه. ریاض دریافته است تا زمانی که تنور فلسفه ورزی رونق جدّی نگیرد، خمیر ایمان و نان دینداری نمی تواند جان تازه ای ببخشد و تا مادامی که چراغِ فلسفه کم سو است؛ مشعلِ ایمان پرفروغ نخواهد بود.
undefined ششم: ارزیابی خیزش فلسفی کشورهای حاشیه خلیج و به ویژه عربستان در این رویداد فکری بسیار زود است. تا زمانی که جرقهٔ فلسفی اخیر به جریانِ فلسفی پایدار تبدیل نشود و متن های سخنرانی های این همایش مورد بررسی دقیق قرار نگیرد، نمی توان از یک جهش فلسفی برای جبران عقب ماندگی ها سخن در عربستان سکولار پساسلفیه سخن گفت. هر چند که نقش فیلسوف های اجاره ای و دو تابعیتی در فلسفه ورزی عربستان را نمی توان به استقرار یک نظام فلسفی منسجم در عربستان منتج کرد.
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۳:۴۱

thumnail

۳:۴۱

thumnail

۳:۴۱

thumnail

۳:۴۱

thumnail

۳:۴۱

۲۷ آذر ۱۴۰۲

thumnail
undefined️به بهانه هجدهم دسامبر، روز جهانی «حرف ضاد» و چالش‌های آن در جهان اسلام
https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
undefinedبه قلم: سید علی بطحائی
undefinedنام دیگر زبان عربی در عُرف بین المللی «لغه ضاد» یا "zad language" است که همه ساله در تقویم جهانی ١٨ دسامبر به همین مناسبت آن را پاس می دارند.
undefinedزبان شناسان تصریح کرده اند که زبان عربی از چه ظرفیت بالا، انعطاف پذیری و سازگاری خیره کننده ای برخوردار است و این به دلیل گرامر و قوانین منعطف زبانی نهفته در آن زبان است.
undefinedابواب متعدد زبان عربی (ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید و…) همچون کارگاه تولیدی و پردازش گر قالب ها و واژگان متعدد به شمار می‌رود و نو به نو؛ واژه های جدید می زایند.
undefinedارنست رِنان (Ernest Renan) مستشرق، متخصص زبان های سامی و لغت شناس فرانسوی و نویسنده کتاب تاریخ ادبیات در ایران درباره جایگاه زبان عربی می نویسد: «زبان عربی بی مهابا و ناگهان در اوج پختگی و زیبایی رخ می نماید. این شگفت انگیزترین زبان تاریخ بشریت است. این لغت نه کودکی دارد و نه سالخوردگی و مانند جوانی شاداب هر روز رخی تازه می نمایاند.»
undefined معنای واژه عربی هم به معنای «زبان مردم عرب» است و هم به معنای «فصیح و روشن». بنابراین عربی هایی که در کلام وحی آمده است (لِسَانًا عَرَبِیًّا) را بهتر است به معنای شفاف و روشن ترجمه کنیم و آنها را وصف زبان عربی بدانیم؛ نه اسم زبان قرآن.
undefinedمسأله اینجاست که علت اینکه زبان عربی را «زبان ضاد» گفته اند و ۱۸ دسامبر را به نام لغت ضاد نام‌گذاری کرده‌اند چیست؟ به دلیل آنکه عربی تنها زبانی است که تلفظ حرف «ضاد» با گویش متفاوت دارد و تلفظ آن برای غیر اعراب‌ بسیار ثقیل است.
undefinedاین اصطلاح در قرن دوم و آغاز قرن سوم رایج شد. هنگامی که لغویون در آن دوران متوجه صعوبت تلفظ این حرف توسط غیر اعراب شدند این اصطلاح را به کار بردند و سیبویه متوفی (م ۱۸۰ ق) نخستین کسی بود که به این مسأله پی برد و در آثار خود به آن اشاره کرد.
undefinedکتاب دقیق «الفرق بین الضاد و الظاء» نوشته صاحب بن عَبّاد (م٣٨٠ ق) نیز در همین راستای چالش های تاریخی ایرانیان برای تلفظ ضاد نوشته شده است.
undefinedدر حقیقت حرف «ضاد» با گسترش اسلام در جوامع غیر عرب به حاشیه سازترین واژه زبان عربی تبدیل شد. نومسلمانان قادر به تلفظ صحیح آن نبودند و هنوز هم حتی برخی مسلمانان عرب در آفریقا با تلفظ آن مشکل جدی دارند. از همان زمان تلفظ آن را با «ظاء» و «ز» اشتباه می‌گرفتند؛ به دلیل اینکه مخرج دهانی هر دو بسیار نزدیک به هم هستند. امروزه حتی در شامات هم برخی «ضاد» را «دال» تلفظ می‌کنند.
undefined از همان سده‌های نخست اسلامی پای این اختلاف به مذاهب فقهی باز شد و فقها «فتاوایِ متضاد ِضادی» دادند و هنوز هم بحث هایی فقهی  در برخی کتب فقهی موجود است. علّت این اهتمام هم وجود این حرف در سوره حمد است که امر وجوبی بر قرائت آن در نمازهای پنجگانه وجود دارد. این حرف در دو واژه «المغضوب» «الضالین» در این سوره وجود دارد که اگر به شکل صحیح تلفظ نشوند، معنای مطلوب را بجا نمی‌ آورد.
undefined فقهای جهان اسلام در برابر دشواری تلفظ این حرف در بلاد اسلامی غیر عربی و حتی در میان برخی مردمان عرب فتوا دادند که اگر نمازگزار در تلفظ این حرف اشتباه کند، نمازش صحیح است و استدلال به این آیه می‌کنند که «لا یُکلّفُ اللّه نفساً الا وُسعَها» (خداوند هیچ کسی را جز به اندازه توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند)
undefined هنوز هم عده‌ اندکی از فقهای جهان اسلام پیش‌نمازی امامی که حرف ضاد را درست تلفظ نمی کند را صحیح نمی‌دانند.
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۲۰:۰۱

۳۰ آذر ۱۴۰۲

🇵🇸MuslimNa.ir™مُسْلِمْنا✔️
undefined تصویر
undefined️نقدی بر یادداشت «جدال سلفیه با فلسفه در خاستگاه محمد بن عبدالوهاب» به قلم سید علی بطحائی
undefined به قلم: یوسف شیخی
undefined اشاره:بیستم آذر یادداشتی در کانال مسلمنا به بهانه برگزاری سومین گنگره فلسفه در عربستان منتشر گردید که راقم این سطور ملاحظاتی در باب این مطلب داشتم. به نظر می‌رسد نویسنده محترم این یادداشت نگاهی بسیار خوش‌بینانه و البته سطحی به برگزاری این کنگره‌ی فلسفی در مهد موج سوم تاریخ سلفیت (وهابیت) دارد. این ذوق‌زدگی از برگزاری چنین کنگره‌ای که هیچ ربط مستقیمی با فرهنگ و ماهیت مسائل جامعه‌ کنونی عربستان اعم از طیف‌های مختلف مذهبی و سکولار ندارد و توصیف اصلاحات حاکمیتی بن سلمانی در جهت بسط نوعی مدرنیته ی وارداتی و تجدد آمرانه، تحت عنوان «پساسلفیه»از سوی نويسنده‌ محترم این یادداشت عجولانه به نظر می رسد.
undefinedبه اذعان دکتر حسن محدثی یکی از مشکلات حکومت پهلوی این بود که میان وسترنیزیشن (غرب گرایی) با مدرنیزیشن (تجددگرایی) وجه تمایزی قائل نبود و تفکر مدرن را با پذیرش مظاهر فرهنگ غرب یکی انگاشته بود. اصلاحات بن سلمانی نیز دچار همان خلط تاریخی میان غربی شدن و مدرن شدن است. برای همین است که در کنار ورود مظاهر فرهنگ غربی همچون جشنواره‌ «موسم الریاض» ما با موجی از باستان گرایی عربی روبرو هستیم که در تغییر مبدأ تاریخی جشن تأسیس پادشاهی سعودی و تأکیدی که بر سنت‌های قومی و باستانی عرب دوره‌ی جاهلی می‌شود، می‌توان شواهد پیوند غرب گرایی با ایدئولوژی باستان گرایی را در موج اصلاحات بن سلمانی به وضوح مشاهده نمود. حفظ مجازات اعدام با شمشیر و تأکید بر لباس و رسوم عربی مثل رقص شمشیر و حتی تلاش برای احیا یا توجیه و عادی سازی برخی رسوم جاهلی پیش از اسلام در اظهارات رسمی و غیررسمی، نشانه‌هایی از پیگیری این سیاست از سوی دولت‌مردان سعودی است. به عنوان مثال یک حکومت پادشاهی اقتدارگرا چگونه است که بلندگویی برای فلسفه‌ی ضد توتالیتاریسم هانا آرنت می‌شود؟undefinedپذیرش غرب گرایی و مدرنیته منهای مدرنیسم الگویی مزورانه برای آمیختن آن با ایدئولوژی باستان گرایی است که مهم‌ترین مظهر آن پادشاهی است. هرچند بماند که خود پادشاهی امری است که در دوره‌ اسلام حاکم عربی در دوره‌ی خلافت اموی و عباسی و به تقلید از تمدن‌های کهن ایران و روم در شبه جزیره وارد شد‌ و الا سنت قبیله‌ای اعراب تا پیش از اسلام هیچ تجربه‌ای از نظام حکمرانی نداشتند و اولین بار در مدینه النبی و تدوین متن توافقنامه محمد و مردم یثرب، به نام «دستور المدینه» یا قانون اساسی مدینه است که اکثر محققین وثاقت تاریخی آن را به رسمیت شناخته و «فرد دانر» آن را «سند امت» می‌نامد. با این سند عرب به سمت تحولی اساسی و تأسیس سازوکاری جهت انتقال مسالمت‌آمیز قدرت می‌رفت که متأسفانه با واقعه‌ی سقیفه آن سنت تأسیسی کنار نهاده شد.undefinedوجه پراگماتیک و عمل گرای وهابیت که همواره ضامن بقای ایدئولوژی آن بوده است، آیا در تغییری تاریخی به سمت چرخش ایدئولوژیک یا کنار نهادن گفتمان سلفیت رفته است؟ یا تجدد آمرانه فعلی نیز ریشه در مبانی نظام معرفت و دانایی سنی دارد؟به نظر راقم این سطور احتمال دوم می‌تواند واقعیت نزدیک‌تر باشد، چرا که نظام معرفت سنی مصلحت محور و فایده گرا است و لذا با همه تنوع طیفی که در این نظام دانایی وجود دارد (از رأی گرایی تا اصحاب حدیث) چیزی که مشترک است فقه المصلحه است که البته به تدریج از ماهیت دینی خود فاصله گرفته به سمت دنیوی شدن یا عرفی شدن (سکولاریسم) گرایش یافته است و این موضوع از همان قرون نخستین اسلام سنی ظهور و بروز دارد. این فقه سکولار با غربگرایی قابل جمع است لذا وهابیت مدخلی به حیات خود ادامه می‌دهد مادامی که جامعه عربستان به سمت مدرن شدن خیز برندارد، و این را باید جامعه شناسان ارزیابی کنند.undefinedموضوع دیگر در بحث فلسفه در میان اعراب این است که به طور تاریخی بزرگترین تأثير را در شکل گیری عقل فلسفی عربی و نگارش مهمترین آثار در فلسفه عربی- اسلامی از اسحاق کندی تا فارابی و ابن سینا و سهروردی و ملاصدرا، متعلق به موالیان غیرعرب همچون ایرانیان است. به گفته‌ عابد الجابری عقل عربی در اصل عقلی بیانی است لذا تا قرن‌ها فقط به گسترش علومی چون ادبیات و بلاغت و شعر و... منجر شده است و برهانی شدن یا عرفانی شدن آن امری وارداتی از فرهنگ‌های بیگانه ایرانی و یونانی و هندی به فرهنگ عرب است، اگر بر این مبنا ذاتی برای عقل عربی قائل باشیم اساسا باید از امتناع مدرنیزیشین عربی سخن گفت. این بحث دامنه‌ی گسترده ای دارد اما به طور خلاصه برگزاری کنگره ای که از فیلسوفان غربی و مسائل آنها در متن سرزمین حجاز سخن می‌گوید، نشان از چنته خالی اعراب (حداقل عربستان) در بومی سازی فلسفه دارد و ریشه در ویژگی‌های ذاتی عقل عربی و عقیم بودن تاریخی آن در طرح مسائل فلسفی و حقایقی نهفته در تکوین تاریخی آن دارد. @Muslimnair ؛ @muslimnair

۴:۵۱

thumnail
undefined️ نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت طالبان از حذف ربا از نظام بانکداری فعلی افغانستان در راستای تحقق اقتصاد اسلامی خبر داد.
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۱۸:۵۲

۵ دی ۱۴۰۲

thumnail
undefined️ مسلمانان سودان در خون و آتش
undefinedروزهای اخیر یک نسل کشی گسترده در سودان توسط نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) با حمایت و تامین مالی امارات متحده عربی در حال انجام است.
undefined کشته شدن 10000 غیرنظامی
undefined گرسنگی 20 میلیون نفر
undefinedترک خانه توسط 6 میلیون
undefined ۸ ماه زندگی بدون آب سالم
undefined سقوط نظام سلامت
undefined عدم دسترسی ۱۸ میلیون کودک به آموزش

undefined روزهای اخیر کشور سودان شاهد کشتارهای دلخراشی از مردم مسلمان این کشور است و مردم بین قدرت‌طلبی دو گروه (ارتش و نیروهای واکنش سریع) قتل عام می شوند.
undefined هر یک از این دو نیروهای نظامی به خود اجازه داده‌اند که با ادوات سنگینِ نظامی از جمله جنگنده، موشک، تانک و غیره منطقه‌ دیگری را بمباران کند که در نتیجه ملت و مردم مسلمان بی دفاع غیرنظامی کشته، زخمی و آواره شده‌اند.
undefinedاز چند روز قبل تا کنون کلیپ‌هایی از اعدام‌های میدانی و شکنجه و آزار زنان، مردان و کودکان توسط گروه‌ موسوم به «واکنش سریع» پخش شده و اجسادی که خیابان‌ها را پُر کرده‌اند، مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت جنگی محسوب می‌شود.
undefinedدرگیری­‌های شديد مسلحانه بین ارتش سودان به فرماندهی «ژنرال البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «ژنرال محمد حمدان دقلو» که نایب رئیس شورای نظامی حاکم بر سودان است از اواخر فروردین سال جاری آغاز شد.
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۲:۴۰

۱۰ دی ۱۴۰۲

thumnail
undefinedبررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی
undefined به قلم: سید علی بطحائی
https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
undefined عبدالله شلیفر [جدیدالاسلام و با گرایش صوفیانه] سردبیر این رَنکینگ اُردنی می کوشد تا چهره های موثر جهان اسلام اعم از عالمان، سیاسیون، مدیران N.G.O های دینی، خطیبان، خیّران، فعالان اجتماعی، تاجران، دانشمندان علوم تجربی و تکنولوژی، هنرمندان، قاریان، ارباب رسانه ای، چهره های ورزشی و هنری و افراط گرایان را رتبه بندی کند. تغییرات سالیانه این چهره ها برحسب تحولات سالیانه از دلایل جابه جایی این فهرست اعلام و البته از جهاتی نیز قابل مناقشه اند. سوگیری های خاص درباره معیارها، سبب انتقادهای جدی به این لیست شده است.
undefinedدر چهره های سیاسی امسال با اندکی تغییر نسبت به پارسال، به ترتیب رهبران کشورهای عربستان، ایران، قطر، اردن، امارات، ترکیه حائز رتبه‌های نخست شده‌اند، که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظلّه) در صدر این لیست (دوّمین نفر) جای دارد.
undefinedمهمترین تغییر فاحش امسال از منظر این فهرست اردنی، صدرنشینی عمر بن الحفیظ یمنی است که گوی سبقت را از محمد تقی عثمانی ربود. [عثمانی پدر اقتصاد اسلامی و بی رقیب در شش سال قبل]. در سر لیست رهبران دینی امسال نیز با اندک تغییراتی حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی (دامت برکاته) نفر یازدهم و سید حسن نصرالله در رتبه ۲۸ و مقتدی صدر در جایگاه ۴٢ ایستاده‌اند.
undefined در لیست ۲۰۲۴ «سیدمحمد نقیب العطاس» - از نسل امام صادق(ع) - مرد برتر جهان اسلام اعلام شد. این اندیشور ۹۲ ساله مالایی از معدود متفکران معاصر است که هنوز دغدغه هایش به صورت آکادمیک وارد پژوهش های ایرانی نشده. بستر منسجم و منظومه وار آرای های فکری او [که ریشه در اسلام سنّتی دارد] توانسته بصورت روشمند به نقد مدرنیته بپردازد. این ویژگی باعث شده که بتوان او را به طیف مترقّی از اسلام سنّتی منتسب کرد که مشابه او در شیعه، شهیدین صدر و مطهری اند. عطاس عالمانه با مبانی و مبادی مدرنیته و تجدّد آشناست و نقد او در مورد ماهیت مدرنیته و تفکیک نرم افزار و سخت افزار تجدد، حکایت از شناختش از لایه های پیدا و پنهان جوهره تمدّن غرب دارد. از ترجیع بندهای مشهور او این است که «مدرنیته و تمدن غرب شتابان به سوی "شدن" حرکت می کند؛ حال آنکه اول باید "بودن" خود را ثابت کند.» در ناآشنایی و بی توجهی ما ایرانی ها با متفکران شرق جهان اسلام همین العطاس شاهد خوبی است که بجاست پژوهشگران در رساله های دکتری، آرای او را دقیق موشکافی کنند.
undefined امسال بانو «عدنا عدن اسماعیل» زن برتر جهان اسلام شد. این بانوی ۸۶ ساله سومالیایی پرستار، ماما و وزیر سابق امور خارجه سومالی است. مهمترین برگ کارنامه درخشان وی در فعالیت های متمرکزش، در مقابله با شیوه های سنتی بهداشت زن و زایمان در آفریقاست. ورق مهمی از دفتر مبارزاتی او، کارزار فرهنگی اش با ختنه زنان است که علی رغم فتواهای تحریمی مفتیان آفریقا، کماکان در نقاطی از قاره سیاه شایع است. ساخت بیمارستانی مجهز در سرزمین مادری و تأسیس دانشگاهی مدرن در فقیرترین کشور آفریقایی باعث شد که جایزه ۷۰ میلیارد تومانی «بنیاد تمپلتون» را نیز در سال ۲۰۲۳ تصاحب کند. (تمپلتون جایزه ارزشمند غیر دولتی جهانی آمریکایی است که تنها به تمجید افرادی می پردازد که به دنبال کشف شیوه های جدیدند که باعث تقرب انسان معاصر به معنویت سکولار می شود.)
undefinedکریم آقاخان چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز با دو رتبه سقوط حائز رتبه ۳۲ شد. شیخ چهل و چهارم الازهر «احمد الطیب» نیز با دو رتبه سقوط به جایگاه ۱۴ رسید. امسال نیز مثل سالهای قبل نام حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله) صدر نشین بخش دوم شخصیت های ویژه جهان اسلام است و پس از ایشان آیت الله محمداسحاق فیاض (مدظله) حائز رتبه ۵۳ این رنکینگ شد. ورود «ابراهیم کالین» رئیس اطلاعات ترکیه با رتبه ۲۴ در کنار استادش سید حسین نصر با رتبه ۳۶ از اسلام سنتگرا در لیست امسال به چشم می خورد.....
undefinedپیشنهاد می‌شود شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تقریب مذاهب، جامعه المصطفی، مرکز بین‌الملل حوزه‌علمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه الزهرا (س)، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه مذاهب در کنار «جایزه جهانی المصطفی» با تهیه لیستی مشابه، زمینه آشنایی نخبگان جهان اسلام را در قالب فهرست ۲۰۰مسلمان برتر فراهم کنند. امیدواریم به زودی شاهد انتشار نخستین پیش نویس ایرانی باشیم. إن‌شاءالله
undefinedمطالعه کامل undefinedundefined B2n.ir/w00598
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۱۸:۳۱

۲۸ دی ۱۴۰۲

undefined️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت سوم)
undefinedبه قلم: مهدی فرمانیان
undefinedدر مدخل سلفیه دائره المعارف آکسفورد اسلام مدرن (The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World) به سرپرستی جان اسپوزیتو، سلفیه اینگونه تعریف شده است: «سلفیه جنبشی است اصلاحی که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پایه ریزی کردند. اغلب کلمه «اصلاح» و «تجدید» به جای واژه «سلفیه» به کار می رود. احمدبن حنبل سخنگوی سلفیه سنتی است و اصولی بیان داشت که بعدها موجب شکل گیری سلفیه شد. ابن تیمیه سهم عظیمی در رشد و تحول سلفیه داشت. وهابیت یکی از جنبش های اصلاحی سلفیه در پیش از دوران جدید است که بر سنوسیه تاثیر گذاشت. جنبش های احمد سرهندی و شاه ولی الله دهلوی و سید احمد بریلوی در شبه قاره هند طرفدار خلوص دینی بودند....

undefined ... سلفیه جدید را سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پدید آوردند. تفاوت آن با سلفیه سنتی در سرشت ذاتا عقلانی و نوگرایش بود. نوشته های سید جمال و عبده و دیگر روشنفکران اصلاح گر همچون کواکبی و رشید رضا و ابن بادیس بنیان های ایدئولوژیک سلفیه جدید را تشکیل می داد...
undefined ...سلفیه جدید بر اهمیت توحید و خالص سازی عقاید مسلمین تاکید می کرد. آنها وحی و عقل را در هماهنگی کامل تلقی کردند. تفاسیر جدید محمد عبده و سید احمدخان هندی از تفاسیر رسمی فراتر رفت...

undefined سلفیه در تداوم مسیر ابن تیمیه بر تمایز امور ثابت و متغیر تاکید دارند. بنابراین سلفیون مبارزات شدیدی علیه طریقت های صوفی را آغاز کردند. تعالیم سلفیه در سراسر جهان اسلام گسترش یافت و هر جا رفت، نمودهای متفاوتی یافت. ابن بادیس در الجزایر و علال الفاسی در مراکش، سلفیه را به سطح جدیدی رساند. ابن عاشور در تونس و جمال الدین قاسمی در سوریه و جنبش محمدیه در اندونزی از دیگر جریان سلفیه اصلاح گرا هستند.

undefined رشید رضا حلقه واسط میان سلفیه اصلاح گرای عبده در مصر با اخوان المسلمین مصر شد. جنبش اسلامی اخوان المسلمین در بسیاری از اندیشه های سلفیه سهیم بود. الجماعه السلفیه در مصر با سلفیون سنتی بیشتر اشتراک دارند تا سلفیه اسدآبادی و عبده. سلفیه سنتی یا حنبلی بر خلوص عقیده تاکید دارند و سلفیه جدید، ابعاد اصلاح را گسترش داد، اما نتوانست چهارچوبی استوار برای نسل های بعدی ایجاد کند و بر کوشش های فردی استوار است». (دائره المعارف جهان نوین اسلام، ج۳، ص۸۱، نوشته عمادالدین شاهین و ترجمه طارمی و دیگران).

undefined به نظر می رسد نویسنده این مدخل، سلفی گری را معادل اصلاح و روشنفکری دانسته و از وهابیت ظاهرگرا تا سرسید احمدخان هندی مادی گرا را در این طیف جای داده است. به نظر می رسد نویسنده شاخصه دقیقی برای سلفی گری ندارد. در این باره در بخش بعدی توضیحاتی تقدیم می گرددد...
ادامه دارد...
undefined #اسلام_سلفی
undefinedمسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
@Muslimnair ؛ @muslimnair➣ واتس اَپ:https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J

۲۰:۳۳