۴ اردیبهشت
۸:۳۸
۱۲:۵۸
آیا ریشههای مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟/ ج ۱۴ - قسمت اول
جامعۀ خوب، یعنی جامعهای که از چالش حسادت عبور کرده
گذر از حسادت در ولایت طولی و ولایت عرضی
زشتی و بدی گناه حسادت
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
حسادت چالش اصلی حیات دینی ما و حیات اجتماعی است، حتی اگر نخواهیم دینی زندگی کنیم. زندگی ما انسانها، زندگی اجتماعی است و در زندگی اجتماعی؛ حسادت، مهمترین چالش و امتحان است. در زندگی فردی، ما خیلی به این صفت دچار نمیشویم ولی چون در زندگی اجتماعی، کمالطلب و برتریجو هستیم، با یکدیگر به رقابت پرداخته و دچار حسادت میشویم. اما زندگی طبیعیِ خوب در یک جامعۀ خوب، معنا پیدا میکند. جامعۀ خوب هم جامعهای است که از چالش حسادت عبور کرده باشد. خداوند متعال از امتحان دربارۀ حسادت نمیگذرد، یعنی خداوند از تکتک بندگان بهویژه بندگان مؤمن خودش، امتحانهای متنوع و متعددی دربارۀ حسادت در مراتب مختلف میگیرد.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر چهاردهم رمضان
@Panahian_ir
جامعۀ خوب، یعنی جامعهای که از چالش حسادت عبور کرده
گذر از حسادت در ولایت طولی و ولایت عرضی
زشتی و بدی گناه حسادت
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
حسادت چالش اصلی حیات دینی ما و حیات اجتماعی است، حتی اگر نخواهیم دینی زندگی کنیم. زندگی ما انسانها، زندگی اجتماعی است و در زندگی اجتماعی؛ حسادت، مهمترین چالش و امتحان است. در زندگی فردی، ما خیلی به این صفت دچار نمیشویم ولی چون در زندگی اجتماعی، کمالطلب و برتریجو هستیم، با یکدیگر به رقابت پرداخته و دچار حسادت میشویم. اما زندگی طبیعیِ خوب در یک جامعۀ خوب، معنا پیدا میکند. جامعۀ خوب هم جامعهای است که از چالش حسادت عبور کرده باشد. خداوند متعال از امتحان دربارۀ حسادت نمیگذرد، یعنی خداوند از تکتک بندگان بهویژه بندگان مؤمن خودش، امتحانهای متنوع و متعددی دربارۀ حسادت در مراتب مختلف میگیرد.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر چهاردهم رمضان
@Panahian_ir
۱۵:۳۶
۵ اردیبهشت
۱۸:۰۲
۶ اردیبهشت
آیا ریشههای مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟/ ج ۱۴ - قسمت دوم
گناه حسادت، جزء نیازهای اولیه ما نیست!
زندگیجمعی بر اساس مواسات؛ نقطۀ مقابل حسادت
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
گناههای ما چند دسته هستند. برخی از گناهان در راستای زندگی طبیعی و نیازهای طبیعی ما هستند. مثل شهوات و لذت خوردن و خوابیدن و ... . در این دسته از گناهان، فرد تلقی میکند که نیاز حیاتیاش است و رفته رفته زیادهروی کرده و گناه کرده است. ولی یک سری از گناهان در جهت و راستای نیازهای ما نیست مثل حسادت. رقابتهایی که ناشی از حسادت و تقویتکنندۀ حسادتند، جزء نیازهای اولیۀ ما نیستند. برای همین به این سادگی، کسی نمیتواند از گناه حسادت توبه کند. در روایت هم امام صادق(ع) میفرماید: « وَ لاَ تَوْبَةَ لِلْحَاسِدِ لِأَنَّهُ مُسْتَمِرٌّ عَلَيْهِ مُعْتَقِدٌ بِهِ مَطْبُوعٌ فِيهِ، يَبْدُو بِلاَ مُعَارِضٍ مُضِرٍّ لَهُ وَ لاَ سَبَبٍ وَ اَلطَّبْعُ لاَ يَتَغَيَّرُ مِنَ اَلْأَصْلِ (مصباح الشریعه، ج۱، ص۱۰۴)». طبیعت انسان از اصلش تغییر نمیکند. مجاهدتی که برای از بین بردن حسادت لازم است، بیش از موارد دیگر است.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر چهاردهم رمضان
@Panahian_ir
گناه حسادت، جزء نیازهای اولیه ما نیست!
زندگیجمعی بر اساس مواسات؛ نقطۀ مقابل حسادت
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
گناههای ما چند دسته هستند. برخی از گناهان در راستای زندگی طبیعی و نیازهای طبیعی ما هستند. مثل شهوات و لذت خوردن و خوابیدن و ... . در این دسته از گناهان، فرد تلقی میکند که نیاز حیاتیاش است و رفته رفته زیادهروی کرده و گناه کرده است. ولی یک سری از گناهان در جهت و راستای نیازهای ما نیست مثل حسادت. رقابتهایی که ناشی از حسادت و تقویتکنندۀ حسادتند، جزء نیازهای اولیۀ ما نیستند. برای همین به این سادگی، کسی نمیتواند از گناه حسادت توبه کند. در روایت هم امام صادق(ع) میفرماید: « وَ لاَ تَوْبَةَ لِلْحَاسِدِ لِأَنَّهُ مُسْتَمِرٌّ عَلَيْهِ مُعْتَقِدٌ بِهِ مَطْبُوعٌ فِيهِ، يَبْدُو بِلاَ مُعَارِضٍ مُضِرٍّ لَهُ وَ لاَ سَبَبٍ وَ اَلطَّبْعُ لاَ يَتَغَيَّرُ مِنَ اَلْأَصْلِ (مصباح الشریعه، ج۱، ص۱۰۴)». طبیعت انسان از اصلش تغییر نمیکند. مجاهدتی که برای از بین بردن حسادت لازم است، بیش از موارد دیگر است.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر چهاردهم رمضان
@Panahian_ir
۸:۲۳
۱۱:۵۱
سخنرانی استاد علیرضا پناهیان در مشهد
پنجشنبه(امشب)، ۶ اردیبهشت حوالی ۱۹:۵۰ حرم امام رضا(ع)، رواق امام خمینی(ره)
#برنامه_سخنرانی @Panahian_ir
پنجشنبه(امشب)، ۶ اردیبهشت حوالی ۱۹:۵۰ حرم امام رضا(ع)، رواق امام خمینی(ره)
#برنامه_سخنرانی @Panahian_ir
۱۵:۵۰
۱۸:۰۳
۷ اردیبهشت
۶:۲۸
۸:۳۳
۸:۴۷
Panahian-Clip - CheRaFarzandanemanMotedayenNashodan.mp3
۵.۶۷ مگابایت
۱۵:۲۱
آیا ریشههای مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟/ ج ۱۵ - قسمت اول
علی(ع)؛ معیار و میزانعظمت روضههای امیرالمؤمنین(ع)
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
در روایتی نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه امیرالمؤمنین(ع) را دوست دارد، و هیچ منافقی نیست مگر اینکه نمیتواند امیرالمؤمنین علی(ع) را دوست داشته باشد. در مورد حضرت علی(ع) اینطور است ولی مثلاً دربارۀ امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اینطور نیست. ممکن است کسانی حسنین(ع) را هم دوست داشته باشند که نتوانند علی بن ابیطالب(ع) را دوست داشته باشند. اگر چه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هم به خاطر علی بن ابیطالب(ع) مظلوم واقع شدند. دشمنان در کربلا میگفتند «بغضاً لأبیک» میخواهیم شما را به قتل برسانیم.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر پانزدهم رمضان
@Panahian_ir
علی(ع)؛ معیار و میزانعظمت روضههای امیرالمؤمنین(ع)
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
در روایتی نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) میفرماید: هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه امیرالمؤمنین(ع) را دوست دارد، و هیچ منافقی نیست مگر اینکه نمیتواند امیرالمؤمنین علی(ع) را دوست داشته باشد. در مورد حضرت علی(ع) اینطور است ولی مثلاً دربارۀ امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اینطور نیست. ممکن است کسانی حسنین(ع) را هم دوست داشته باشند که نتوانند علی بن ابیطالب(ع) را دوست داشته باشند. اگر چه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هم به خاطر علی بن ابیطالب(ع) مظلوم واقع شدند. دشمنان در کربلا میگفتند «بغضاً لأبیک» میخواهیم شما را به قتل برسانیم.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر پانزدهم رمضان
@Panahian_ir
۱۷:۳۲
۸ اردیبهشت
۶:۵۰
۱۰:۴۲
Panahian-Clip-MohebatKoponi.mp3
۱.۷۶ مگابایت
۱۶:۱۹
۹ اردیبهشت
۱۰:۲۹
۱۰:۲۹
۱۰:۳۰
آیا ریشههای مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟/ ج ۱۵ - قسمت دوم
حسادت به علی ابن ابیطالب(ع)، مانع محبت به اولادش
مسئلۀ مظلومیت علی(ع)؛ یکی از رازهای عجیب تاریخ
سفارش امام حسن(ع) به محمدبن حنفیه در خصوص حسادت
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
فردی از اهل شام به مدینه آمده بود، سواری را دید که خیلی زیبا بود. « قَالَ لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ»؛ میگوید من تا به الان آدمی به این زیبایی ندیده بودم. گفتند: او را نمیشناسی؟ گفت نه. گفتند این حسن بن علی ابن ابیطالب(ع) است. عبارت او را ببینید؛ « فَامْتَلَأَ قَلْبِي غَيْظاً وَ حَنَقاً وَ حَسَداً أَنْ يَكُونَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَلَدٌ مِثْلُهُ»؛ آن شخص میگوید من حسادتم به علی ابن ابیطالب(ع) شعله کشید که یک چنین پسری دارد. دوباره دعوا بر سر علی بن ابیطالب(ع) است. «فَقُمْتُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ أَنْتَ اِبْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ أَنَا اِبْنُهُ»؛ بعد شروع میکند به توهین کردن و بد و بیراه گفتن به علی بن ابیطالب.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر پانزدهم رمضان
@Panahian_ir
حسادت به علی ابن ابیطالب(ع)، مانع محبت به اولادش
مسئلۀ مظلومیت علی(ع)؛ یکی از رازهای عجیب تاریخ
سفارش امام حسن(ع) به محمدبن حنفیه در خصوص حسادت
استاد #علیرضا_پناهیان در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه:
فردی از اهل شام به مدینه آمده بود، سواری را دید که خیلی زیبا بود. « قَالَ لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ»؛ میگوید من تا به الان آدمی به این زیبایی ندیده بودم. گفتند: او را نمیشناسی؟ گفت نه. گفتند این حسن بن علی ابن ابیطالب(ع) است. عبارت او را ببینید؛ « فَامْتَلَأَ قَلْبِي غَيْظاً وَ حَنَقاً وَ حَسَداً أَنْ يَكُونَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَلَدٌ مِثْلُهُ»؛ آن شخص میگوید من حسادتم به علی ابن ابیطالب(ع) شعله کشید که یک چنین پسری دارد. دوباره دعوا بر سر علی بن ابیطالب(ع) است. «فَقُمْتُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ أَنْتَ اِبْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ أَنَا اِبْنُهُ»؛ بعد شروع میکند به توهین کردن و بد و بیراه گفتن به علی بن ابیطالب.
ادامۀ متن: @panahian_text صوت: @panahian_mp3
برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر پانزدهم رمضان
@Panahian_ir
۱۳:۱۷