#تبریک ارتقای سرکار خانم دکتر مریم کیانی از مرتبه استادیار به دانشیار را از طرف خانواده هوافضای شریف به ایشان تبریک میگوییم و برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون داریم.
@aesharif
۱۱:۲۵
بازارسال شده از مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه صنعتی شریف
چهارشنبهها با یک قسمت جدید از برنامه مشاور شریف همراه باشید! 🩺
جهت مشاهده ویدیوها با ما همراه باشید
۶:۴۲
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:" بررسی گذار انرژی در صنعت هوانوردی و اثرات زیست محیطی و اقتصادی آن با استفاده از مدل یکپارچه هوانوردی"
• دانشجو: سعید رستمی گندمانی• استاد راهنما: دکتر خدایار جوادی- دکتر عباس ملکی
زمان: سهشنبه 13 خرداد، ساعت 10:30 الی 13:30
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده: با توجه به فشارهای بینالمللی برای کاهش اثرات اقلیمی ناشی از صنعت هوانوردی، گذار به سوختهای پاک همچون هیدروژن بهعنوان یکی از گزینههای امیدبخش در دستور کار قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی چندوجهیِ گذار به هوانوردی هیدروژنی، بهصورت نظاممند به بررسی زیستمحیطی، اقتصادی، فناورانه و سیاستی این رویکرد در ابعاد کلان و خرد میپردازد. در سطح کلان، نتایج نشان میدهند که استفاده از هیدروژن میتواند تا سال 2050 منجر به کاهش قابل توجهی در انتشار معادل دیاکسیدکربن شود، بهویژه اگر مسیرهای تولید کمکربن مانند الکترولیز تجدیدپذیر و شکافت حرارتی دنبال شود. تحلیل هزینهای نیز حاکی از آن است که در برخی مسیرهای تولید، هزینههای تجمعی بهرهبرداری و سرمایهگذاری، بهویژه برای هواپیماهای با اندازه متوسط (مانند باریک بدنه)، در سطحی رقابتی نسبت به سناریوهای سنتی باقی میماند. در سطح خرد، بهینهسازی چندهدفه با استفاده از الگوریتم NSGA-II نشان میدهد که طراحی هواپیماهای هیدروژنی در کلاسهای میانبرد میتواند منجر به ترکیب مناسبی از ظرفیت، برد، هزینه عملیاتی و انتشار شود. علاوه بر این، شاخصهای ترکیبی اقتصادی-زیستمحیطی توسعه دادهشده در این پژوهش به تفکیک مسیرهای تولید، کلاسهای هواپیما و سناریوهای تقاضا ارائه شدهاند تا تصمیمسازی را تسهیل کنند. نتایج نشان میدهد که تمرکز بر هواپیماهای با اندازه متوسط و توسعه زیرساخت در فرودگاههای مرکزی میتواند راهبردی مؤثر برای ورود تدریجی هیدروژن به صنعت هوانوردی باشد. در پایان، پیشنهادهایی در سه سطح سیاستگذاری، فنی-مهندسی و پژوهشی برای تسریع این گذار مطرح شده است.
• دانشجو: سعید رستمی گندمانی• استاد راهنما: دکتر خدایار جوادی- دکتر عباس ملکی
۱۴:۱۵
#انتصاببدینوسیله به اطلاع میرساند که ریاست محترم دانشگاه، طی حکمی جناب آقای دکتر هجرانفر را به عنوان «رئیس دانشکده مهندسی هوافضا» از تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۹ به مدت ۲ سال ابقاء نمودند.
@aesharif
۱۱:۰۲
#اطلاعیه«عدم برگزاری جلسات مصاحبه دکتری سال ۱۴۰۴ تا اطلاع ثانوی»
به اطلاع داوطلبان دعوتشده به جلسات مصاحبه پذیرش دکتری سال ۱۴۰۴ میرساند این جلسات تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.
داوطلبان محترم جهت اطلاع از تصمیمات آتی، لازم است به تواتر کانال معاونت آموزشی دانشگاه در پیامرسان بله (@edu_sharif) و سایت مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه را دنبال کنند.
️@aesharif
۱۹:۱۴
مصاحبه دکتری- 1404 .pdf
۴۴۵.۳۶ کیلوبایت
#اطلاعرسانی
به اطلاع داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۴ میرساند جلسات مصاحبه روزهای دوشنبه و سهشنبه، 23 و 24 تیرماه، مطابق زمانبندی فوق برگزار خواهد شد.
@aesharif
۱۰:۰۳
#تسلیت
درگذشت پدر بزرگوار جناب آقای دکتر علیرضا شریفی، عضو محترم هیئت علمی دانشکده مهندسی هوافضا را، از طرف همه استادان، دانشجویان و کارکنان دانشکده، به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض میکنیم. از خداوند تبارک و تعالی میخواهیم که روح بزرگ آن ذاکر اهل بیت را قرین رحمت بیکران خود گرداند.
️@aesharif
۶:۲۳
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:" تحلیل دینامیکی و کنترل چهارپرههای حامل در حضور بارهای مولد نیروهای تصادفی"
• دانشجو: میرشمس بهاء• استاد راهنما: دکتر ثقفی
زمان: یکشنبه 19مرداد، ساعت 15
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده: در این پژوهش، با الهام از نحوه کنترل پرواز پرندگان شکاری در هنگام به چنگگیری موجودات زنده، به تحلیل دینامیکی و کنترل تعقیب دقیق سامانههای حامل به هنگام گرفتن اجسام مولد نیرو در حضور نامعینیهای شدید پارامتری و غیرپارامتری پرداخته میشود. در این راستا، در گام نخست، با ارائه مدلی دقیق از اجسام مولد نیرو، منشاء نیروها و ممانهای تولیدی توسط آنها تبیین میگردد. در گام بعد، مدلی ترکیبی و توسعهیافته از چهارپره شکاری، چهارپره حامل با کابل و مدل خلاقانهای با عنوان وسیله پرنده تورپرتاب در فازهای مختلف پروازی (ردیابی، بهچنگگیری/الحاق و انتقال) استخراج گردیده و صحت مدلهای دینامیکی از طریق ساختار معادلات حرکت و شبیهسازی عددی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس، به حساسیتسنجی دینامیک سامانههای حامل نسبت به شرایط اولیه، پارامترها و متغیرهای فیزیکی و سینماتیکی گوناگون پرداخته شده و اعتبار تحلیل فوق از طریق ارائه یک معیار کمی از اثرگذاری پارامترها و متغیرها بر رفتار دینامیکی سامانهها مورد سنجش قرار میگیرد. در مرحله بعد، با توجه به غیرخطی بودن معادلات حرکت، ناشناخته بودن دینامیک جسم مولد نیرو و کران بالای نیروها و ممانهای اعمالی از سوی آن و دیگر نامعینیهای موجود، به توسعه یک سیستم کنترل غیرخطی مقاوم تطبیقی مبتنی بر قانون تنظیم بهره و تخمینگر پارامتر بر مبنای الگوریتمهای مد لغزشی همچون مد لغزشی تعمیم یافته، فوق پیچشی استاندارد و فوقپیچشی تعمیم یافته برای هر یک از سامانهها پرداخته میشود به نحوی که قادر است با تخمین همزمان و برخط بهره متناسب با کران بالای اغتشاشات و نامعینیها در کنار پارامتر اینرسی جسم مولد نیرو، پایدارسازی و تعقیب دقیق مسیرهای نامی را برآورده نماید. در این راستا، پایداری سیستم کنترل به صورت تحلیلی بر مبنای نظریه لیاپانوف اثبات میگردد. در این مطالعه، با در نظرگیری تعدادی معیار استاندارد، عملکرد کنترلکنندههای طراحی شده از طریق شبیهسازی در محیط سیمولینک متلب با یکدیگر مقایسه میشوند. همچنین تحلیل جامع مقاومت الگوریتمهای کنترل غیرخطی بر مبنای شاخصهای سرعت پروازی، نویز اندازهگیری و نامعینی در سطح وسیع از طریق شبیهسازیهای عددی و مونت کارلو از دیگر جنبههای این مطالعه است. در پایان، جمعبندی پژوهش حاضر ارائه خواهد شد.
• دانشجو: میرشمس بهاء• استاد راهنما: دکتر ثقفی
۱۲:۳۹
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:" سنجش برخط هوشیاری و خستگی خدمه پروازی به کمک یادگیری ماشین"
• دانشجو: علیرضا قادری• استاد راهنما: دکتر فریبرز ثقفی
زمان: چهارشنبه 5 شهریور، ساعت 15:00 الی 18:00
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده: خستگی خلبانان و افزایش بار شناختی آنها از جمله عوامل مهم در بروز درصد بزرگی از سوانح مرگبار هوانوردی و علیالخصوص هوانوردی عمومی هستند. با این حال خلبانان این حوزه از وجود سامانههای لحظهای عینی برای پایش وضعیت فیزیولوژیک و شناختی خود بیبهره میباشند. این رساله چارچوب چندوجهی کمهزینه و غیر تداخلی معرفی میکند که در آن با ترکیب ردیابی نگاه کالیبرهنشده ، ورودیهای دسته کنترل و نمرات آزمون عملکرد پیوسته ، شاخصی برای پایداری عملکرد شناختی مبتنی بر خودهمبستگی تخطی محاسبه میشود.در فاز تجربی پروازهای زیادی تحت شرایط قوانین پرواز به کمک آلات دقیق در شبیه ساز هواپیمای سسنا تک موتوره صورت گرفته که در آن طیفی از خلبانان با تجارب مختلف مشارکت داشتند. دادههای حالت شبیهساز، مختصات نگاه، ورودیهای اهرم کنترل و خروجیهای آزمون عملکرد پیوسته توسط یک سازوکار و زیرساخت کاملا خودکار نرم افزاری، ضبط و ذخیره شدهاست. پس از تضمین یکپارچگی و نمونهبرداری یکنواخت، اسکالوگرامهای تبدیل موجک پیوسته، همبستگی متقابل موجک چشم–دست و شاخصههای خلاصه آزمون استخراج و تعداد زیادی اسکالوگرام تولید گردید.در ادامه سه خانواده مدل یادگیری عمیق برای تخمین شاخصه پایداری عملکرد شناختی به آزمایش گذاشته شده است که عبارتند از:• شبکه کانولوشن تکوجهی با ورودی اسکالوگرام• شبکه کانولوشن چندوجهی با ادغام اسکالوگرام و آزمون عملکرد پیوسته• مدل ترکیبی کانولوشن چندوجهی به همراه شبکه ترتیبی با لایههای حافظه طولانی کوتاهمدت برای الگوهای زمانی.کمبود داده های انبوه جهت آموزش شبکه از طریق کاربرد روشهای یادگیری تا حد زیادی مرتفع شد. در این میان بهترین عملکرد متعلق به شبکه چند وجهی اینسپشن رزنت است. در کنار آن نشان داده شد که نسخه سبک تر گوگل نت نیز کارایی بسیار خوبی داشته و در حین حال امکان پیاده سازی بلادرنگ روی دستگاههای مستقل کم مصرف را دارد. نتایج به دست آمده نشان میدهند که حسگرهای بدون مزاحمت کمهزینه در کنار استفاده از پردازش سیگنال پیشرفته و یادگیری ماشین قادر به پایش پایداری شناختی خلبان بهصورت بلادرنگ و با دقت بالا هستند. مجموعه نرمافزاری ماژولار تولید شده در این رساله جریان کاری کاملاً تکرارپذیر و توسعهپذیر، از ضبط لحظهای تا آموزش گروهی و تولید گزارش را فراهم میآورد و آمادهی یکپارچهسازی در سیستمهای مدیریت خطر خستگی و مدیریت ایمنی است. گرچه این چارچوب در شبیهساز سسنا تک موتوره توسعه یافته بهراحتی برای کابینهای هواپیماهای تجاری نیز تعمیمپذیر است.
• دانشجو: علیرضا قادری• استاد راهنما: دکتر فریبرز ثقفی
۸:۰۶
#تسلیت
۱۸:۵۰
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:کنترل جریان حلقه بسته ایرفویل نوسانی در شرایط استال فلاتر به کمک عملگر پلاسما• دانشجو: مصطفی نوذری• استاد راهنما: دکتر عباس ابراهیمی
زمان: یکشنبه 30 شهریور ، ساعت 16
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده:در این پژوهش، کنترل حلقه بسته جریان عبوری از یک ایرفویل در شرایط واماندگی استاتیکی، دینامیکی و فلاتر با استفاده از تکنیک تحریک لایه برشی و به کمک عملگر پلاسما مطالعه شدهاست. از ایرفویل شناخته شده ناکا ۰۰۱۲ به عنوان هندسه مدل در این پژوهش استفاده شدهاست. در بخش اول عملگر پلاسما مدلسازی و واماندگی استاتیکی و ساختار جریان نیز در این حالت مطالعه شده و به روش حلقه باز و بسته جدایش جریان روی سطح ایرفویل کنترل شدهاست. در بخش دوم ایرفویل به صورت تحریک اجباری در شرایط واماندگی دینامیکی از منظر ساختار جریان مورد مطالعه قرار گرفته و به کمک چیدمانی از عملگرهای پلاسما مبتنی بر محل نقطه جدایش، ابتدا در حالت حلقه باز و سپس به صورت حلقه بسته از منظر عملکرد آیرودینامیکی ( نسبت برآ به پسا) و پایداری (میرایی آیرودینامیکی) بررسی شدهاست. نتایج نشان میدهند که طرح حلقهبستهی پیشنهادی، بهطور مؤثر آغاز واماندگی را به تأخیر میاندازد و میرایی آیرودینامیکی میانگین چرخهای را 55 درصد نسبت به حالت مبنا بهبود میدهد. در حالیکه هر دو روش کنترل حلقهباز و حلقهبسته نسبت برآ به پسا را حدود 4/13 تا 2/17درصد افزایش میدهند، کنترل حلقهبسته این بهبود را با مصرف توان بهمراتب کمتر در عملگرها به دست میآورد. در بخش آخر رساله نیز، روش حلقه بسته روشن/خاموش برای کنترل ناپایداری آیروالاستیکی واماندگیفلاتر مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. نتایج نشان میدهد عملگر پلاسما در فرکانس غالب جریان، توانایی میراسازی نوسانات واماندگی فلاتر را داراست. هم چنین نتایج حلقه بسته در واماندگی فلاتر حاکی از پاسخی سریعتر و مصرف توانی کمتر نسبت به روش حلقه باز است
۱۱:۰۱
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:کنترل آرایش ماهواره ها در حالت ازدحام های مخلوط• دانشجو: مهدی حضرتی آزاد• استاد راهنما: دکتر نیما اسدیان• استاد راهنمای همکار: دکتر سید حسین پورتاکدوست
زمان: شنبه ۲۹ شهریور، ساعت ۱۶.۳۰
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده:کنترل آرایش ماهواره ها و به ویژه کنترل ازدحام های بزرگ-مقیاس ماهواره ای، یکی از چالش های فنی و عملی در ماموریت های فضایی معاصر است. رشد کاربردهای جدید فضایی - از جمله تزریق همزمان تعداد زیادی ماهواره - در کنار پیشرفت های اخیر در فناوری سنسورها، عملگرها و تجهیزات مخابراتی، توجه پژوهش ها را به سمت سامانه های ماهواره ای که به صورت ازدحامی ماموریت انجام می دهند، بیش از پیش جلب کرده است. همزمان، احتمال بروز مشکلات حین فرآیند تزریق می تواند منجر به مخلوط شدن چند ازدحام و ایجاد خطر برخورد و کاهش کارآیی ماموریت شود؛ بنابراین ضرورت وجود یک نظریه کنترلی که بتواند جداسازی این ازدحام ها را تضمین کند بسیار روشن است. در این رساله ابتدا نظریه انتقال بهینه بر روی سامانه های کنترلی خطی بهینه درجه دوم با شرایط نهایی آزاد توسعه داده می شود؛ قضایای بنیادی از جمله وجود و یکتایی پاسخ مساله به طور صریح بیان و اثبات شده اند. این چارچوب سپس با مساله مشابه با شرایط نهایی ثابت در منابع مقایسه می گردد و نتایج نظری جدیدی که در مراجع موجود نیست استخراج و اثبات می شود. در گام بعدی، شرایطی که مساله دارای حل فدم بسته است مشخص شده و نشان داده می شود که با انتخاب مناسب کران بالای چگالی نهایی می توان کران بالای چگالی بهینه القایی در طول زمان را تا حدی کنترل نمود؛ براساس این نتایج نظری، یک روش کاربردی برای گذر سریع و زیربهینه ازدحام های بزرگ-مقیاس از راهروها عرضه شده است. به منظور صحت سنجی، برای انتقال ازدحام ماهواره ها رویکرد مبتنی بر پتانسیل جاذب با رویکرد مورد نظر در این رساله مقایسه شده است. نهایتا، ترکیب دید ماکروسکوپیک (مساله انتقال بهینه روی سامانه های کنترل خطی بهینه درجه دوم با شرایط نهایی آزاد) و دید میکروسکوپیک (نیروی دافعه حاصل از پتانسیل مصنوعی گاوسی برای اجتناب از برخورد) برای حل مساله جداسازی ازدحام های مخلوط مطرح و شبیه سازی های عددی نشان می دهند که رویکرد پیشنهادی قادر به دستیابی به انتقال بهینه و بدون برخورد میان ماهواره ها است. نتایج رساله مبنایی نظری و عملی برای کنترل مقیاس پذیر و امن ازدحام های ماهواره ای در سناریوهای تزریق همزمان فراهم می آورد.
۱۶:۵۲
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:تخمین موقعیت و سمت نسبی در پرواز گروهی بهصورت غیرمتمرکز با درنظرگرفتن قیود هندسی
• دانشجو: میثم علیزاد• استاد راهنما: دکتر هادی نوبهاری
زمان: چهارشنبه 9 مهر، ساعت 9:00 الی 11:30
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده: برخی از الگوریتمهای پرواز گروهی متکی به اطلاعات موقعیت و/یا وضعیت نسبی اعضا هستند. با توجه به اینکه سیگنالهای لازم برای موقعیتیابی به وسیله GPS ممکن است در برخی محیطها در دسترس نباشد و یا با خطا همراه باشد، نیاز به استفاده از حسگرهای دیگر و ارائه راهکارهای مناسب برای تخمین دقیق موقعیت نسبی ضروری است. هدف از این پژوهش، تخمین موقعیت و سمت نسبی در پرواز گروهی با درنظر گرفتن قیود هندسی حاکم بر آنها در فضا است. در این رساله، بهکمک تلفیق دادههای حسگرهای UWB (فاصلهسنج) و IMU نصبشده روی اعضا و با درنظرگرفتن قیود هندسی، موقعیت و سمت نسبی اعضا تخمینزده شده است. علاوه بر این، خطای بایاس شتابسنجها نیز در مدل دینامیک نسبی لحاظ شده است. به این ترتیب، تخمین موقعیت نسبی بهطور همزمان با تخمین خطای بایاس شتابسنجها انجام میشود. در این روش بردارهای موقعیت نسبی با درنظر گرفتن ارضای قیود هندسی (قانون مثلث، قانون کسینوسها و اندازه سرعت) تخمین زده میشوند. در ادامه، شرایط لازم برای مشاهدهپذیر بودن آن بررسی شده است. عملکرد روش پیشنهادی در محیطهای مختلف شامل شرایط نویزی، عدم قطعیت در مقادیر اولیه و قطعی ارتباط بین اعضا، از طریق شبیهسازی و تست پروازی بررسی شده است. در نهایت، نتایج حاصل با روش فیلتر کالمن اجماعی مقایسه شده و نشان داده شده است که روش پیشنهادی با دقت بالاتری قادر به تخمین موقعیت و سمت نسبی بوده و پتانسیل ارتقای ناوبری مطلق در محیطهای فاقد GPS را دارد.
@aesharif
• دانشجو: میثم علیزاد• استاد راهنما: دکتر هادی نوبهاری
۳:۵۳
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:"تحلیل اثر پارامترهای فرآیندی بر کیفیت محصول در روش قالبگیری انتقالی رزین به کمک خلأ "
• دانشجو: مصطفی نصیری• استاد راهنما: دکتر علی عابدیان
زمان: چهارشنبه 30 مهر، ساعت 16 الی 19
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده: در طول سالیان متمادی روشهای مختلفی برای ساخت سازههای کامپوزیتی پیشنهاد و بهکار گرفته شدهاند. هر کدام از این روشها متناسب با عملکرد، هندسه، حجم تولید و ابعاد قطعهی تولیدی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گرفتهاند. روش تزریق رزین به کمک خلأ (VARTM) به دلیل سادگی، تجهیزات ارزان و مناسببودن برای ساخت قطعات بزرگ در سه دههی اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه این روش در صنایع گوناگون نظیر کشتیسازی، واگنسازی، توربینهای باد، پلسازی و هوافضا مورد استفاده قرار گرفته است اما استفاده بیشتر و مؤثرتر از این روش در صنایع گوناگون مستلزم بهبود این روش برای تولید قطعات با کیفیت بالاتر است. رشد تنشهای پسماند درون چندلایهها در طول فرآیند تولید میتواند اثر قابل توجهی بر عملکرد آنها بگذارد. این تنشها ممکن است منجر به انواع عیوب از جمله ترکخوردگی ماتریس، جدایش لایهها ، تغییرشکل و کاهش عمر خستگی چندلایه شوند. هدف پژوهش حاضر تحلیل گسترش تنشهای پسماند طولی و عمودی بینلایه ای ناشی از فرآیند تولید، در چندلایههای شیشه/اپوکسی ضخیم و فوقضخیم با توجه به مکانیزمهای تولید تنشهای پسماند است. همچنین اثر پخت رزین در طول مرحله پرشدن قالب بر روی تنش-های پسماند نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور دو چندلایه شیشه/اپوکسی به طول 1 متر و ضخامتهای 50 و 100 میلیمتر در نظر گرفته شده است. کد VIsim بر اساس روش المان محدود/ حجم محدود به منظور شبیهسازی فرآیند تزریق رزین به کمک خلأ با حل معادلات جریان، انتقال حرارت، بقای جزئی ذرات و تعادل توسعه یافته است. مراحل پرشدن قالب توسط رزین، پخت چندلایه و گسترش تنشهای پسماند با استفاده از کد VIsim به صورت عددی شبیهسازی شده است. نتایج نشان میدهد که در نظرگرفتن پخت رزین در طول مرحله پرشدن قالب، اثرات قابل توجهی بر مقادیر و توزیع تنشهای پسماند طولی و عمودی بینلایهای دارد. از طرفی دیگر، برای شبیهسازی عددی فرآیند تزریق رزین به کمک خلأ نیاز به تعیین دو مشخصه بستر الیاف مورد نظر به صورت آزمایشگاهی وجود دارد. یکی از این مشخصهها تراوایی بستر الیاف در جهات مختلف است که در واقع بیانگر راحتی حرکت رزین در بستر الیاف در جهات مختلف است. مشخصه دیگر، رفتار تراکمی بستر الیاف در جهت ضخامت است که در واقع تعیین کننده ضخامت در نقاط مختلف بستر الیاف در طول فرآیند است. مطالعات نشان میدهد که دقت شبیهسازیهای عددی فرآیند VARTM به طور قابل توجهی وابسته به دقت استخراج این دو مشخصه بستر الیاف است. در پژوهش حاضر یک دستگاه برای اندازهگیری همزمان تراوایی و رفتار تراکمی بستر الیاف طراحی و ساخته شده است. همچنین تراوایی و رفتار تراکمی بستر الیاف تخت متشکل از 9 لایه پارچه شیشه بافته شده با چگالی 400 گرم بر مترمربع اندازهگیری شده است.
• دانشجو: مصطفی نصیری• استاد راهنما: دکتر علی عابدیان
۱۵:۰۱
بازارسال شده از دانشگاه صنعتی شریف
#انتصاب
دکتر تجریشی سرپرست دانشگاه طی حکمی دکتر افشین بنازاده، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی هوافضا را بهعنوان «سرپرست پردیس بینالملل شریف در کیش» منصوب کرد.
دکتر تجریشی ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر بنازاده در انجام مسئولیتهای محوله، از تلاشها و خدمات دکتر یوسفی، رئیس پیشین، در دوران تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی کرد.
️@shariifuniversity
دکتر تجریشی ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر بنازاده در انجام مسئولیتهای محوله، از تلاشها و خدمات دکتر یوسفی، رئیس پیشین، در دوران تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی کرد.
۹:۱۸
بازارسال شده از روزنامه شریف Sharifdaily l
«حدادپور و نوازی در شورای عالی فضایی»
امروز و با حکم رئیسجمهور، دکتر #حسن_حدادپور و دکتر #حسین_محمدنوازی دو عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی #هوافضا به همراه #وحید_یزدانیان برای مدت چهار سال به عنوان اعضای شورای عالی فضایی کشور منصوب شدند.
حدادپور، دکترای مهندسی مکانیک در گرایش سازه را از دانشگاه تهران دریافت کرده و درحال حاضر بهعنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، به فعالیت مشغول است. نوازی نیز دکترای مهندسی هوافضا را سال ۸۶ از شریف گرفته و علاوه بر تدریس، مجری پروژههای صنعتی و تحقیقاتی مختلفی در این سالها بوده است.
@SharifDaily
۱۴:۲۰
#انتصاببه اطلاع میرساند که ریاست دانشگاه طی حکمی جناب آقای دکتر سیدعلی حسینی کردخیلی را به عنوان «مدیر گروه سازه های هوایی» از تاریخ 1404/07/26به مدت 2 سال منصوب کردند.
@aesharif
۱۸:۲۹
#اطلاعرسانیجلسه دفاع از رساله دکتری:" بررسی تجربی اثر میدان الکتریکی خارجی در خنککاری سطوح با اسپری"
• دانشجو: حمید ابراهیمی رهنما• استاد راهنما: دکتر محمدرضا مراد
زمان: دوشنبه 5 آبان، ساعت 15:00 الی 18:00
مکان: دانشکده مهندسی هوافضا، طبقه دوم، اتاق آسمان
چکیده: در این رساله، اثر میدان الکتریکی خارجی بر فرایند خنککاری سطوح داغ با استفاده از پدیده الکترواسپری در مود مخروط-جت پایدار بهصورت تجربی موردبررسی قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش، شناسایی شرایطی است که در آن میدان الکتریکی بیشترین تأثیر را بر پایداری جریان و بهبود نرخ انتقال حرارت ایفا مینماید.در گام نخست، حساسیتسنجی بر روی سیال پایه اتانول انجام شد تا پاسخ شار حرارتی بحرانی نسبت به متغیرهای کنترلی شامل دبی، ولتاژ اعمالی و فاصلة الکترودها تعیین گردد. نتایج این مرحله امکان تعریف شرایط بهینه عملکرد میدان الکتریکی در محدوده پایدار مخروط-جت را فراهم ساخت.در ادامه، ترکیبات مختلفی از آب دیونیزه و اتانول مورداستفاده قرار گرفت تا با افزایش سهم آب، هم رسانایی الکتریکی و هم ویژگیهای حرارتی سیال بهبود یابد. تحت این شرایط، اعمال میدان الکتریکی موجب حفظ پایداری جریان در دبیهای بالاتر (تا ۱۰۰ میلیلیتر بر ساعت) و ارتقای شار حرارتی بحرانی تا حدود ۱۷۰٪ گردید. این نتایج بیانگر آن است که انتخاب سیال، نقش تعیینکنندهای در بهرهبرداری از ظرفیت میدان الکتریکی دارد.پس از تعیین ترکیب سیال بهینه، تمرکز پژوهش بر طراحی نازل قرار گرفت. در ابتدا، استفاده از نازل نیمکروی با تخلخل سطحی سبب شد تا میدان الکتریکی با افزایش کشش سطحی مؤثر، امکان حفظ پایداری جریان را در دبیهای بالاتر (تا ۲۵۰ میلیلیتر بر ساعت) فراهم آورد و کاهش قابلملاحظهای در گرادیان دما بر سطح هدف حاصل گردد. در گام بعد، با معرفی نازل متخلخل حجمی با هندسه شانه تخممرغی، میدان الکتریکی به طور مؤثر در ساختار متخلخل نفوذ کرده و موجب بازآرایی الگوی جریان و خطوط میدان شد. در نتیجه، محدوده پایداری جریان تا ۶۰۰ میلیلیتر بر ساعت گسترش یافت و شار حرارتی بحرانی از مقدار ۱۴ وات بر سانتیمتر مربع (مطابق گزارش جوکار) به ۸۴ وات بر سانتیمتر مربع افزایش یافت.بهطورکلی، یافتههای این پژوهش نشان میدهد که میدان الکتریکی خارجی نهتنها عامل اصلی در تشکیل مود مخروط-جت پایدار است، بلکه در صورت انتخاب مناسب سیال و بهکارگیری طراحیهای نوین برای نازلهای متخلخل (سطحی و حجمی)، میتواند به ابزاری کارآمد برای خنککاری تجهیزات الکترونیکی با چگالی توان بالا تبدیل گردد
• دانشجو: حمید ابراهیمی رهنما• استاد راهنما: دکتر محمدرضا مراد
۷:۰۸
۹:۱۶