عکس پروفایل الحَقُّ الجَدید(معارف مهدویت)ا

الحَقُّ الجَدید(معارف مهدویت)

۱۹۸عضو
undefinedسه گروهی که خدای تعالی در قیامت به آن ها نظر نمی کند...

undefinedامام سجاد سلام الله علیه فرمود:
ثَلاثَةٌ لايُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ يَوْمَ الْقيامَةِ وَلايَنْظُرُ اِلَيْهِمْ وَلايُزَكيّهِمْ وَلَهُمْ عَذابٌ مـَنَ حَجـَدَ اِماما مـِنَ اللّه ِ اَوْ ادَّعى امِاما مِنْ غـَيرِ اللّه ِ اَوْ زَعَمَ لِفُلانَ وَفُلانٍ فِى اْلإسْلامِ نَصيبا.
سه گروه اند كه خداوند در روز قيامت با آنان سخن نگويد و به آنان نظر نكند و ايشان را پاك نسازد و براى آنان عذابى دردناك است:
كسى كه امامِ از سوى خدا را انكار كند
یا كسى كه به ناحق ادعای امامت کند
یا كسى كه خيال كند، فلانى و فلانى (لعنهما الله) از اسلام بهره اى دارند.
undefinedبحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱۱۱


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۹:۰۶

#علائم_ظهور


undefinedامام باقر سلام الله علیه فرمود:
... یَا جَابِرُ أَوَّلُ أَرْضِ الْمَغْرِبِ تَخْرَبُ أَرْضُ الشَّامِ یَخْتَلِفُونَ عِنْدَ ذَلِکَ عَلَی رَایَاتٍ ثَلَاثٍ: رَایَهًِْ الْأَصْهَبِ وَ رَایَهًِْ الْأَبْقَعِ وَ رَایَهًِْ السُّفْیَانِیِّ فَیَلْتَقِی السُّفْیَانِیُّ بِالْأَبْقَعِ فَیَقْتَتِلُونَ فَیَقْتُلُهُ وَ مَنْ مَعَهُ، وَ رَایَهًِْ الْأَصْهَبِ ثُمَّ لَا یَکُونَ لَهُمْ هَمٌّ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ یَمُرُّ جَیْشُهُ بِقِرْقِیسِیَاءَ فَیَقْتَتِلُونَ بِهَا مِائَهًُْ أَلْفٍ مِنَ الْجَبَّارِینَ، وَ یَبْعَثُ السُّفْیَانِیُّ جَیْشاً إِلَی الْکُوفَهًِْ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَیُصِیبُونَ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَهًِْ قَتْلًا وَ صُلْباً وَ سَبْیاً فَبَیْنَا هُمْ کَذَلِکَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَایَاتٌ مِنْ نَاحِیَهًِْ خُرَاسَانَ تَطْوِی الْمَنَازِلَ طَیّاً حَثِیثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ مَوَالِی أَهْلِ الْکُوفَهًِْ فِی ضُعَفَاءَ فَیَقْتُلُهُ أَمِیرُ جَیْشِ السُّفْیَانِیِّ بَیْنَ الْحِیرَهًِْ وَ الْکُوفَهًِْ وَ یَبْعَثُ السُّفْیَانِیُّ بَعْثاً إِلَی الْمَدِینَهًِْ فَیَنْفَرُ الْمَهْدِیُّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْهَا إِلَی مَکَّهًَْ فَیَبْلُغُ أَمِیرَ جَیْشِ السُّفْیَانِیِّ أَنَّ الْمَهْدِیَّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قَدْ خَرَجَ مِنَ الْمَدِینَهًِْ فَیَبْعَثُ جَیْشاً عَلَی أَثَرِهِ فَلَا یُدْرِکُهُ حَتَّی یَدْخُلَ مَکَّهًَْ خائِفاً یَتَرَقَّبُ عَلَی سُنَّهًِْ مُوسَی بْنِ عِمْرَانَ (علیه السلام)، قَالَ وَ یَنْزِلُ أَمِیرُ جَیْشِ السُّفْیَانِیِّ الْبَیْدَاءَ فَیُنَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ یَا بَیْدَاءُ أَبِیدِی بِالْقَوْمِ فَیَخْسِفُ بِهِمُ الْبَیْدَاءُ، فَلَا یُفْلِتُ مِنْهُمْ إِلَّا ثَلَاثَهًُْ نَفَرٍ یُحَوِّلُ اللَّهُ وُجُوهَهُمْ فِی أَقْفِیَتِهِمْ وَ هُمْ مِنْ کَلْبٍ وَ فِیهِمْ نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْنَا عَلَی عَبْدِنَا یَعْنِی الْقَائِمَ (عجل الله تعالی فرجه الشریف)مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِهَا.
«ای جابر! [در آن سال اختلاف بسیاری در هر بخشی از نواحی غربی پدید خواهد آمد]. نخستین سرزمینی که خراب می‌شود شام است. در آن هنگام مردم سه گروه خواهند شد و زیر سه پرچم گرد خواهند آمد: اوّل پرچم سرخ و سفید، دوّم پرچم سیاه و سفید و سوّم پرچم سفیانی.آنگاه سفیانی با پرچمدار سیاه و سفید برخورد می‌کند و با یکدیگر نبرد می‌نمایند، و او و تمامی همراهانش را به قتل می‌رساند.آنگاه سفیانی شخص سرخ و سفید را می‌کشد، و دیگر هدفی نخواهد داشت جز اینکه به‌سوی عراق پیشروی کند.لشکریانش از قرقیسیا می‌گذرند و صدها هزارتن از گردنکشان را در آنجا می‌کشند. سفیانی لشکری به‌سوی کوفه می‌فرستد که تعداد آن‌ها هفتادهزار مرد جنگی است. پس آن‌ها به کشتن و دار زدن و اسیرکردن اهل کوفه می‌پردازند. در همین اثناء که سرگرم این فجایع هستند پرچم‌هایی از ناحیه‌ی خراسان بلند می‌شود که به‌سرعت منزل‌ها را پشت سر می‌گذارند، و چندتن از اصحاب حضرت قائم سلام الله عجل الله تعالی فرجه الشریف با ایشان هستند.سپس مردی از غلامان اهل کوفه با عدّه‌ای از افراد ضعیف خروج می‌کند که فرمانده‌ی لشکر سفیانی او را بین حیره و کوفه به قتل می‌رساند.آنگاه سفیانی گروهی را به مدینه می‌فرستد، پس حضرت مهدی سلام الله علیه عجل الله تعالی فرجه الشریف از آنجا به‌سوی مکّه کوچ می‌کند. به فرمانده‌ی لشکر سفیانی خبر می‌رسد که حضرت مهدی سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف از مدینه خارج گردیده، لذا سپاهی درپی آن بزرگوار روانه می‌سازد که به او نمی‌رسند تا اینکه آن حضرت با بیم و هراس همچون موسی‌بن‌عمران علیه السلام به مکّه داخل می‌شود». امام باقر سلام الله علیه فرمود: «و فرمانده و لشکریان سفیانی در بیابان بیداء فرود می‌آیند، پس منادی از آسمان بانگ می‌زند: ای بیداء! این قوم را نابود کن، و زمین بیداء آن‌ها را به کام خود فرو می‌برد. جز سه تن کسی از آن‌ها جان سالم بدر نمی‌برد. خداوند صورت‌های آن سه را به پشت بر می‌گرداند. و آنان از قبیله‌ی کلب می‌باشند که درباره‌ی آن‌ها این آیه نازل شده است:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ آمِنُواْ بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِّمَا مَعکُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا علَی أَدْبَارِهَا.
undefinedتفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۰۴undefinedتفسیر عیاشی، ج ۱ ، ص۲۴۴


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۹:۰۷

1_3311231884.pdf

۱۱.۸۶ مگابایت

#کتاب_شریف النجم الثاقب في أحوال الإمام الغائب (جلد اول)
متن عربی
undefinedتالیف محدث کبیر مرحوم آیت الله میرزا حسین نوری رضوان الله علیه

کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۰:۵۸

1_3311236029.pdf

۱۳.۶۷ مگابایت

#کتاب_شریف النجم الثاقب في أحوال الإمام الغائب (جلد دوم)
متن عربی
undefinedتالیف محدث کبیر مرحوم آیت الله میرزا حسین نوری رضوان الله علیه

کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۰:۵۹

بسم الله و بذکر ولیه المنتظر "سلام الله علیه"

undefinedمطالبی که تا به حال در کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه به آن پرداخته شدهundefined
#معرفة_الامام #علائم_ظهور #بعد_از_ظهور #رجعت#رجعت_از_دیدگاه_علما#رجعت_در_قرآن_کریم#داستان_تشرف#امکان_تشرف#حدیث_مهدوی#صحیفه_مهدیه#نواب_اربعه#مدعیان_بابیت_و_سفارت
undefinedمعرفی شخصیت عظیم نادره دهر علامه #سید_موسی_زرآبادی قدس سره الشریفundefinedمعرفی صاحب سر امام زمان ارواحنا فداه مرحوم حاج قدرت الله #لطیفی_نسب رضوان الله علیه
#القاب_و_اسماء_امام_زمان ارواحنا فداه#آیات_مهدوی#اصحاب_و_یاران_امام_زمان#اماکن_منتسب_به_امام_زمان
#درس_خارج_مهدویت آیت الله نجم الدین طبسی حفظه الله تعالی


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۰:۵۹

" #شب_جمعه به #جمکران می روم ... "

#داستان_تشرف مرحوم #شیخ_محمدتقی_بافقی رحمت الله علیه

undefinedزمستان، سرد بود و استخوان سوز.طلبه ها، تقاضای عبای زمستانی داشتند، از #شیخ_محمد_تقی_بافقی.مسئول تقسیم شهریه ها، او بود.مطلب را به زعیم حوزه قم رساند. از #شیخ_عبدالکریم_حائری، شنید که: دستم خالی است. چهارصد عبا از کجا بیاوریم؟! گفت: شب جمعه به مسجد #جمکران می روم.آنجا متوسل به مولایمان خواهم شد!ان شاء الله که دست خالی برنخواهم گشت.
undefinedروز جمعه، برای #شیخ_عبدالکریم، پیغام فرستاد که:فردا، #امام_زمانمان، چهارصد عبا مرحمت می کنند! روز بعد، تاجری آمد قم. با خودش چهارصد عبای زمستانی، هدیه آورده بود!
undefinedبه نقل از مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا #گلپایگانی قدس سره


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۰

#علائم_ظهور #بعد_از_ظهور


undefinedامام سجاد سلام الله علیه فرمود:
يَا أَبَا خَالِدٍ لَتَأْتِيَنَّ فِتَنٌ كَقِطَعِ اَللَّيْلِ اَلْمُظْلِمِ لاَ يَنْجُو إِلاَّ مَنْ أَخَذَ اَللَّهُ مِيثَاقَهُ أُولَئِكَ مَصَابِيحُ اَلْهُدَى وَ يَنَابِيعُ اَلْعِلْمِ يُنْجِيهِمُ اَللَّهُ مِنْ كُلِّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ - كَأَنِّي بِصَاحِبِكُمْ قَدْ عَلاَ فَوْقَ نَجَفِكُمْ بِظَهْرِ كُوفَانَ فِي ثَلاَثِمِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً جَبْرَئِيلُ عَنْ يَمِينِهِ وَ مِيكَائِيلُ عَنْ شِمَالِهِ وَ إِسْرَافِيلُ أَمَامَهُ مَعَهُ رَايَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَدْ نَشَرَهَا لاَ يَهْوِي بِهَا إِلَى قَوْمٍ إِلاَّ أَهْلَكَهُمُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
ای ابا خالد! براستى فتنه‌ها و آشوبهائى همچون پاره‌هاى شب تار(فتنه‌هائى كور كه منشأ و مقصد روشنى ندارد) بوقوع خواهد پيوست، كه جز آن كس كه خداوند از او عهد و پيمان گرفته احدى از آنها نجات نيابد.آنان چراغهاى هدايت و چشمه‌سارهاى دانش‌اند.خداوند از هر آشوب سياه و تاريكى نجاتشان بخشد.گويا صاحب شما سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف را مى‌بينم كه بر فراز شهر نجف پشت شهر كوفه بر آمده و خود را آشكار نموده و در ميان سيصد و اندى مرد كه جبرئيل از طرف راست و ميكائيل در سمت چپ و اسرافيل سلام الله علیهم در پيش روى اويند، و پرچم رسول خدا صلّى الله عليه و آله را بدست گرفته و آن را گشوده است، آن پرچم را بر هيچ قومى فرود نياورد مگر اينكه خدا عزّوجلّ‌ آنان را هلاك گرداند.
undefinedالأمالي (للمفید) ج ۱ ، ص ۴۵


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۰

#اماکن_منتسب_به_امام_زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف


undefinedصَالِحِ بْنِ أَبِي اَلْأَسْوَدِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : وَ ذَكَرَ مَسْجِدَ اَلسَّهْلَةِ فَقَالَ أَمَا إِنَّهُ مَنْزِلُ صَاحِبِنَا إِذَا قَامَ بِأَهْلِهِ.
صالح بن ابى الأسود گويد: امام صادق سلام الله علیه سخن از #مسجد_سهله به ميان آورد و فرمود:آن مسجد، جاى فرود آمدن صاحب ما سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و خاندان اوست آن‌گاه كه قيام كند.
undefinedالکافي ج ۳، ص ۴۹۵


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۳

undefined#شدت_علاقه_امام حسین به حضرت علی اکبر سلام الله علیهما

undefinedاینگونه نقل کرده‌اند:
وكانُ الحُسینُ عَلَيْهِ السَّلَام يُحبُّهُ حُبّاً شَديداً بِحيثُ إذَا رآهُ فَرِحَ بهِ وَ سرَّ سُروراً عَظيماً،امام حسین، بسیار بسیار علی‌اکبر سلام الله علیهما را دوست داشت، به گونه ای که هرگاه او را می‌دید، خوشحالی و شور و شعف زیادی به امام دست می‌داد.
وَ إذَا سَألَهُ حاجَةً لَا يُردَّه أبَداً وَ لَو عَلَى سَبيلِ الإِعجازِو هرگاه علی‌اکبر سلام الله علیه، نیازی داشت، امام هرگز آن را رد نمی‌کرد و به هر نحو ولو با معجزه آن را برآورده می‌نمود.
روزی حضرت علی اکبر سلام الله علیه در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش امام حسین سلام الله علیه انگور خواست.
فَضَربَ بِيدِه سارِيةَ المَسجِد، فَأَخرَجَ لَه عِنَباً و مَوزاً، فأَطعَمه فقال:ناگهان امام حسین سلام الله علیه با دستان مبارکشان به کناره دیوار مسجد زد که انگور و موزی از آن خارج شد‌؛پس به فرزندشان دادند و فرمود:
ما عِندَ اللَّهِ لِأوليائهِ أكثرُ از آنچه نزد خدای تعالی است به اولیائش بیشتر می‌رسد.
undefinedنوادر المعجزات،ص ۱۰۹undefinedدلائل الإمامة،ص۷۵undefinedمدينةالمعاجز، ج۳ ص ۴۵۲


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۳

#آیات_مهدوی


undefined[في‏ بِضْعِ سِنينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ‌ يَنْصُرُ مَنْ‌ يَشَاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ‌] الروم، ۴ ، ۵
undefinedهمه كارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد؛ و آن روز مومنان به نصرت و یاری خداوند شاد می‌شوند. و او هر کس را بخواهد یاری می‌دهد؛ و اوست شکست ناپذیر و مهربان.
امام صادق سلام الله علیه در تفسیر این آیه فرمودند:آن روز که مومنان به نصرت خدا شاد می‌شوند #روز_قیام_قائم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
undefined تأويل الآيات الظاهرة ص۴۲۷


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۳

#اشبه_الناس_برسول_الله

undefinedاین‌گونه نقل می‌کنند:
أَنَّ عليَّ بن الحُسینِ كانَ شَابّاً حَسَنَ الصُّورةِ، صبيحَ المَنظرِ عَلَى وَجهٍ لَا نَظيرَ لَهحضرت علی‌اکبر سلام الله علیه، جوانی بود خوش صورت که در حُسن و جمال نظیری برایش نبود.
وَ لَقَد كانَ أهلُ المَدينةِ إذَا اْشتَاقُوا إلَى النَّبيّ صلّی‌الله‌علیه‌وآله نَظرُوا إلَيهِ إذْ كانَ أَشبَهُ النّاسِ بهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله. و هرگاه اهل مدينه مشتاق زیارت رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله مى شدند، به نزد حضرت علی‌اکبر سلام الله علیه می‌آمدند و به جمالش نظر می‌كردند.
undefinedالدّمعة السّاكبة ج۴ ص۳۲۸undefinedجلاءالعيون ص ۶۸٠undefinedمعالي السّبطين، ج۱ ص ۴۰۷


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۶

#شدت_علاقه_امام_حسین به حضرت علی اکبر سلام الله علیهما

undefinedوقتی که قافله امام‌حسین سلام الله علیه در راه کوفه به منزل "رهیمه" رسیدند، وقت اذان ظهر بود که:
فأَمرَ الحُسينُ علیه‌السلام اِبنَهُ، فأذّنَ وَأقامَ، وقامَ الحُسينُ علیه‌السلام فَصَلَّىامام حسين سلام الله علیه پسرش (علی‌اکبر سلام الله علیه) را امر كرد تا اذان و اقامه بگوید. سپس آن حضرت ایستادند و نماز خواندند.
undefinedالأمالي،صدوق ص۱۵۴undefinedبحارالانوار ج۴۴ص۳۱۴
undefinedدر ظهر عاشورا، با اينكه حجّاج بن مسروق مأمور اذان گفتن بود، امام حسین سلام الله علیه جوان برومندش را مأمور اذان گفتن نمود و فرمود:علی جانم! اذان بگو تا نماز بخوانيم؛ زيرا بسيار مايل بودند صداي دلنواز علی اکبرسلام الله علیه را بشنوند.
undefinedالوقايع والحوادث، ج ۲ ص ۳۰۹.undefined المواعظ، شيخ جعفر شوشتري، ص۹۶


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۸

#معرفة_الامام

undefinedامام‌ باقر سلام الله علیه فرمود:
وَ يَظْهَرُ اَلْمَهْدِيُّ بِمَكَّةَ عِنْدَ اَلْعِشَاءِ وَ مَعَهُ رَايَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ قَمِيصُهُ وَ سَيْفُهُ وَ عَلاَمَاتٌ وَ نُورٌ وَ بَيَانٌ.
و حضرت مهدی سلام الله علیه هنگام نماز عشا در مكه ظهورمی كند در حالیكه پرچم رسول خدا صلی الله علیه واله و پیراهن و شمشیر ایشان و علامت ها و نور و بیان همراه اوست.
undefinedإثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۵، ص ۲۴۶

کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۱۱:۰۸

undefinedسلام بر حضرت #علی_اکبر سلام الله علیه در #زیارت_ناحیه_مقدسه ارواحنا فداه

"السَّلامُ عَلَیکَ یا أوَّلَ قَتیلٍ مِن نَسلِ خَیرِ سَلیلٍ مِن سُلالَةِ إبراهیمَ الخَلیلِ صَلَّى اللّهُ عَلَیکَ وعَلى أبیکَ إذ قالَ فیکَ: قَتَلَ اللّهُ قَوما قَتَلوکَ، یا بُنَیَّ ما أجرَأَهُم عَلَى الرَّحمنِ وعَلَى انتِهاکِ حُرمَةِ الرَّسولِ! عَلَى الدُّنیا بَعدَکَ العَفا.
سلام بر تو، اى نخستین کُشته از تبار بهترین بازمانده از نسلِ ابراهیم خلیل؛ درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که در باره‌ات فرمود: «خدا بکُشد آن گروهى را که تو را کُشت. پسرم چه جرأتى بر خداى مهربان کردند و چه جسارتى در هتکِ حرمت پیامبر؛ پس از تو، خاک بر سرِ دنیا».
"کأنّی بِکَ بَینَ یَدَیهِ ماثِلاً، ولِلکافِرینَ قائِلاً :أنَا عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ بنِ عَلِیّ نَحنُ وبَیتِ اللّهِ أولى بِالنَّبِیّأطعَنُکُم بِالرُّمحِ حَتّى یَنثنَی أضرِبُکُم بِالسَّیفِ أحمی عَن أبیضَرَبَ غُلامٍ هاشِمِیٍّ عَرَبِیّ ** وَاللّهِ لا یَحکُمُ فینَا ابنُ الدَّعِیّ
گویى که من (زائر)، در نزد تو هستم و تو (على اکبر سلام الله علیه) به کافران مى‌گویی من على، پسر حسین بن على‌ام. به خانه خدا سوگند که ما به پیامبر نزدیکتریم. با نیزه چنان بر شما خواهم زد که نوک آن کج شود و با شمشیر در حمایت از پدرم، شما را مى‌زنم، زدنِ جوان هاشمىِ عرب. به خداوند سوگند، پسر بى نسب (ابن زیاد)، حق ندارد بر ما حکمرانى کند.
"حَتّى قَضَیتَ نَحبَکَ ولَقیتَ رَبَّکَ أشهَدُ أنَّکَ أولى بِاللّهِ وبِرَسولِهِ، وأنَّکَ ابنُ رَسولِهِ، وحُجَّتُهُ وأمینُهُ، وَابنُ حُجَّتِهِ وأمینِهِ. حَکَمَ اللّهُ عَلى قاتِلِکَ مُرَّةَ بنِ مُنقِذِ بنِ النُّعمانِ العَبدِیِّ ـ لَعَنَهُ اللّهُ وأخزاهُ ـ ومَن شَرِکَهُ فی قَتلِکَ، وکانوا عَلَیکَ ظَهیرا، أصلاهُمُ اللّهُ جَهَنَّمَ وساءَت مَصیرا، وجَعَلَنَا اللّهُ مِن مُلاقیکَ ومُرافِقیکَ، ومُرافِقی جَدِّک وأبیکَ وعَمِّکَ وأخیکَ واُمِّکَ المَظلومَةِ، وأبرَأُ إلَى اللّهِ مِن أعدائِکَ اُولِى الجُحودِ، والسَّلامُ عَلَیکَ ورَحمَةُ اللّهِ وبَرَکاتُهُ.
تا عهدت را به انجام رساندى و پروردگارت را دیدار کردى. گواهى مى دهم که تو به خدا و پیامبر او، نزدیک‌ترینى و پسرِ پیامبر خدا و حجّت و امین اویى، و پسر حجّت خدا و پسرِ امین اویى. خداوند، در باره قاتل تو، مُرّة بن مُنقِذ بن نعمان عبدى ـ که لعنت و خوارى خدا بر او باد ـ و همدستانش در کُشتن تو، داورى کند که علیه تو، هم داستان بودند. خدا آنان را به جهنّم بیاندازد ـ که بد بازگشتگاهى است ـ و خداوند ما را از دیدار کنندگانِ تو و همراهانت و همراهان جدّ و پدر و عمو و برادر و مادر ستم دیده‌ات، قرار دهد. از دشمنانِ اهل انکار تو، برائت مى جویم. سلام و نیز رحمت و برکات خدا بر تو باد.
undefinedإقبال الأعمال ، جلد ۲ ، صفحه ۵۷۳


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۲

#نواب_اربعه


undefinedصفوانى گفته: در سال ۳۰۷ ه‍‌ ق حسن بن على وجناء نصيبى به همراه محمّد بن فضل موصلى كه شيعه بود آمد، امّا او وكالت ابو القاسم حسين بن روح قدس سره(#نائب_سوم) را قبول نداشته و انكار مى‌كرد، بنابراين مى‌گفت:اموالى كه به دست ابو القاسم خرج مى‌شود در غيرحقّ‌ است[يعنى در حقّ‌ هزينه نمى‌شود و به دست مستحق آن نمى‌رسد]. حسن بن على وجناء به محمّد بن فضل گفت: از خدا بترس چراكه صحّت وكالت ابى القاسم حسين بن روح قدس سره مثل صحّت وكالت ابى جعفر محمّد بن عثمان عمرى رضوان الله علیه(#نائب_دوم) است. روزى هردوى آن‌ها در بغداد به خانه زاهرى وارد شده و منزل كردند. ما هم براى خير مقدم به ديدنشان رفتيم. يكى از مشايخ و بزرگان ما كه ابو الحسن بن ظفر و[يا] ابو القاسم بن أزهر ناميده مى‌شد نيز آنجا حاضر بود. بحث بين محمّد بن فضل و حسن بن على بالا گرفت. محمّد بن فضل به حسن گفت: دليلى بر آنچه كه مى‌گويى دارى كه وكالت حسين بن روح را ثابت كنى‌؟ حسن بن على وجناء گفت: چنان دليلى برايت بياورم كه بر جانت بنشيند. محمّد بن فضل دفتر بزرگى داشت كه ورق‌هايش سبز و جلدش سياه بود و حساب و كتابش در آن بود.حسن بن على دفتر را گرفت و نصف ورقى را كه سفيد بود كند و به محمّد بن فضل گفت: قلمى براى من بتراش. محمّد قلمى تراشيد و هردو بر چيزى توافق كردند كه من نمى‌دانستم، ولى ابالحسن بن ظفر به آن اطلاع داشت.حسن بن على وجناء قلم را برداشت و مسأله‌اى كه باهم توافق كرده بودند را با همان قلم تراشيده، بدون مركب نوشت و هيچ اثرى روى كاغذ معلوم نشد. ورقه پر شد، بعد ورقه را[كه ظاهرا خالى و سفيد بود] مهر زده و به پيرمرد سياهى كه همراه و خادم محمّد بن فضل بود داد و آن را براى ابو القاسم حسين بن روح رحمة الله عليه فرستاد. ابن وجناء هم همراه ما آنجا ماند، وقت نماز ظهر شد همان‌جا نماز را اقامه كرديم، بعد از نماز پيك برگشت و گفت: به من گفت: برو جواب هم مى‌آيد.غذايى آوردند، ما در حال غذا خوردن بوديم كه جواب در همان ورقه آمد و بندبند و جمله‌به‌جمله آن[كه فقط‍‌ بين آن دو نفر بود]در آن ورقه نوشته شده بود. [با ديدن اين منظره]محمّد بن فضل به صورت خودش سيلى زد و ديگر ميلى به غذا خوردن نداشت. بعد به ابن وجناء گفت: با من بيا. ابن وجناء بلند شد و با او رفت تا اين‌كه به خدمت ابو القاسم حسين بن روح رحمه اللّه علیه رسيد و با گريه و زارى مى‌گفت: اى آقاى من!مرا ببخش، خداوند شما را بيامرزد. ابو القاسم گفت: خداوند متعال ما و شما را بيامرزد، ان شاء اللّه.
undefinedالغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۱۵.


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۲

undefinedرویِ او پیغمبری و رزم او هم حیدری است... چون سخن گوید، همه گویند عیناً مجتباست...

undefinedبرخی اینگونه نقل کرده‌اند:
و کانَ علیُ بن الحُسینِ أَشبَهَ برسولِ اللّهِ فِی الوَجهحضرت علی اکبر سلام الله علیه شبیه ترین مردم در صورت به رسول خدا صلی الله علیه و آله بود.
وَ اِذَا رَکبَ وَ حَرّکَ فَرسَه کانَ اَشبَهَ لِعَلیِّ بنِ أَبی طالب و زمانی که بر مرکب می نشست و اسبش را حرکت میداد، شبیه ترین مردم به امیرالمؤمنین علی سلام الله علیه بود.
وَ اذَا تکلّمَ وَ حرَّکَ بِیدِه کانَ اَشبهَ الناسِ بِالحَسَن. و زمانی که صحبت می‌کرد و دستانش را تکان میداد، شبیه ترین مردم به امام حسن مجتبی سلام الله علیه بود.
undefined بحرالمصائب ج۴ص٢٩٢undefinedتحفة الذاکرین(خطی)


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۳

#معرفة_الامام

undefinedاز امام زين العابدين سلام الله علیه روايت شده‌است که حضرت فرمودند:من روز عاشورا به مرض شديدي گرفتار بودم، ناگاه ديدم يكی آهسته آهسته دست و پاي مرا مي‌بوسد.نظر كردم ديدم برادرم علي اكبر سلام الله علیه است، كه در كمال ادب روي پايم افتاده و صورت خود را به كف پايم مي‌مالد.گفتم: اي برادر! تو را چه مي‌شود كه حالت دگرگون است و گريانی؟!برادرم گفت: پدرمان تنها مانده و يارانش كشته شده اند، قصد دارم كه جانم را نثارش كنم...
undefinedتذكرة الشهداء ص ۱۹۸

کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۳

undefinedحضرت علی‌اکبر سلام الله علیه در شب عاشورا، آب آور حرم می‌شود...

undefinedاز حضرت امام زين العابدين سلام الله علیه منقول است كه در رابطه با وقایع شب عاشورا فرمودند:
خيمه هاى حرم را به يكديگر متصل برپا كردند و امام حسین سلام الله علیه امر نمودند تا بر دور آن‌ها خندقى حفر کرده و از هيزم پر كردند كه جنگ از يك طرف صورت بگیرد.
وأَرسَلَ عليّاً اِبنَهُ علیه‌السلام في ثلَاثينَ فارساً و عِشرينَ راجِلًا لِيَستَقوا الماءَ و هُم علَى وجلٍ شديدٍسپس فرزندش على اكبر "سلام الله علیه" را با سى سوار و بيست پياده فرستاد كه مشك ها آب از شریعه فرات آب کرده و بیاورند؛ که در نهايت خوف و بيم شدید، آب آوردند.
پس امام حسین سلام الله علیه به اهل بيت و اصحاب خود را فرمود:از اين آب بياشاميد كه آخر توشه شماست و وضو بسازيد و غسل كنيد و جامه هاى خود را بشوييد كه كفن هاى شما خواهد بود.
undefinedالأمالي،شیخ صدوق، ص۱۵۶undefinedبحارالانوار ، ج۴۴ ص ۳۱۶


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۴

thumnail
undefinedخصائص حضرت علی اکبر سلام الله علیه

undefinedعالم ربانی استاد شیخ عبدالحسین بندانی نیشابوری حفظه الله تعالی

کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۶

#معرفة_الامام


undefinedامام صادق سلام الله علیه فرمود:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ سَمَاعَةَ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ الْبَطَلِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ إِمَامٍ لَا يَعْلَمُ مَا يُصِیبُهُ وَ إِلَى مَا يَصِیرُ فَلَيْسَ ذَلِكَ بِحُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ‏.
هر امامى که نداند چه به سرش مى‏آید (از خیر و شر و بلا و عافیت) و به سوى چه مى‏رود (از مرگ و شهادت) او حجت خدا بر خلقش نیست.
undefinedاصول کافى ، ج ۱ ، ص ۳۸۳


کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid

۴:۵۷