بله | کانال علامه‌طباطبایی
عکس پروفایل علامه‌طباطباییع

علامه‌طباطبایی

۴۹۱عضو
thumbnail
undefined سعه‌ی صدر در پاسخگویی
#️⃣ #رسانه_علامه #خاطره #ویدئو
@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۳۴

thumbnail
undefined در محضر علامهاسلام چه تحولى در امر زن پديد آورد؟
#️⃣ #رسانه_علامه #تفسیر_المیزان @allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۶:۰۰

undefined در محضر علامهاسلام چه تحولى در امر زن پديد آورد؟
undefined (قبل از اسلام، تمام دنیا) زن را در شكنجه‌گاه ذلت و پستى زندانى كرده بود، به‌ طورى كه ضعف و ذلت، يك طبيعت ثانوى براى زن شده و گوشت و استخوانش با اين طبيعت مى‌روئيد، و با اين طبيعت به دنيا مى‌آمد و مى‌مرد،
undefined و كلمات زن و ضعف و خوارى و پستى نه تنها در نظر مردان، بلكه در نظر خود زنان نيز مثل واژه‌هاى مترادف و چون انسان و بشر شده بود، با اينكه در معانى متفاوتى وضع شده بودند، و اين خود امرى عجيب است، كه چگونه در اثر تلقين و شستشوى مغزى فهم آدمى واژگونه و معكوس مى‌گردد،
undefined و تو خواننده عزيز اگر به فرهنگ محلى امت‌ها مراجعه كنى، هيچ امتى را نخواهى يافت، نه امتهاى وحشى و نه امتهاى متمدن كه مثل‌هايى سارى و جارى در باره ضعف زنان و خوارى آنان، در آن فرهنگ وجود نداشته باشد، بلكه به هر يك از اين فرهنگ‌ها مراجعه كنى، خواهى ديد كه با همه اختلافاتى كه در اصل زبان و سياق‌ها و لحن‌هاى آن هست، انواعى از استفاده و كنايه و تشبيه مربوط به كلمه" زن" خواهى يافت، و خواهى ديد كه مرد ترسو و يا ضعيف و يا بى عرضه و يا خوارى طلب و يا ذلت پذير و يا تن به ذلت ده را زن مى‌نامند...
undefined و اين به تنهايى براى اهل تحقيق كافى است كه بفهمد جامعه بشرى قبل از اسلام چه طرز تفكرى در باره زن داشته است، و ديگر حاجت ندارد به اينكه سيره‌نويسان و كتب تاريخى فصل جداگانه و يا كتابى مختص به دادن آمارى از عقائد امتها و ملتها در مورد زنان نوشته باشند، براى اينكه خصال روحى و جهات وجودى هر امت و ملتى در لغت و آداب آن امت و ملت تجلى مى‌كند.
undefined و در هيچ تاريخ و نوشته‌اى قديمى چيزى كه حكايت از احترام و اعتنا به شأن زن كند، نخواهى يافت، مگر مختصرى در تورات و در وصاياى عيسى بن مريم (ع) كه بايد به زنان مهربانى كرد و تسهيلاتى براى آنان فراهم نمود.
undefined و اما اسلام يعنى آن دينى كه قرآن براى تاسيس آن نازل گرديده، در حق زن نظريه‌اى‌ ابداع كرده كه از روزى كه جنس بشر پا به عرضه دنيا گذاشت تا آن روز چنين طرز تفكرى در مورد زن نداشت، اسلام در اين نظريه خود، با تمام مردم جهان در افتاد، و زن را آن طور كه هست و بر آن اساسى كه آفريده شده، به جهان معرفى كرد، اساسى كه به دست بشر منهدم شده و آثارش نيز محو گشته بود.
undefined اسلام عقائد و آرايى كه مردم در باره زن داشتند و رفتارى كه عملا با زن مى‌كردند را بى اعتبار نموده و خط بطلان بر آنها كشيد.
undefined ترجمه تفسير الميزان، جلد ۲، صفحه ۴۰۶
#️⃣ #رسانه_علامه #تفسیر_المیزان @allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۳۸

thumbnail
undefined شوخی صادقانه
undefined پیامبر گرامی اسلام (ص) وقتی #دعا می‌کردند، با تبسم #شوخی می‌کردند و شوخی‌هایشان همه حق بود و شوخی #دروغ اصلا انجام نمی‌دادند. شوخی با تبسم را جزء خوش‌اخلاقی می‌دانستند تا #دوستان را مسرور سازند.
undefined سنن نبوی | صفحه ۴۴
#️⃣ #رسانه_علامه #سنن_نبوی #عکس_نوشته
@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۲۵

thumbnail
undefined جامعه حیوانی
undefinedجامعه‌ای که به دین پایبند نباشد واقع‌بینی و روشنفکری را از دست می‌دهد...عقل را زیر پا گذاشته و چون حیوانات، کوتاه‌نظر و بی‌خرد زندگی می‌کند.
undefined آموزش عقاید و دستورهای دینی جلد ۱ | صفحه ۱۸

#️⃣ #رسانه_علامه #سخن_ناب #ریلز@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۴:۰۷

thumbnail
undefined برای حضور قلب...
undefined آیت‌الله ابراهیم امینی‌(ره) می‌فرمایند:در یکی از شب‌های آخر عمر، در خدمت او بودم، در بستر نشسته بود و با چشم‌های نافذش به گوشهٔ اتاق نگاه می‌کرد ولی یارای سخن گفتن نداشت...
undefined خواستم سخن و دستوری از او بشنوم و به یادگار داشته باشم، ولی چندان امیدی به پاسخ شنیدن نداشتم.عرض کردم: برای توجّه به خدا و حضور قلب در نماز، چه راهی را توصیه می‌فرمایید؟
undefined به سوی من متوجه شد و لب‌هایش حرکت کرد و با آهنگی بسیار ضعیف، که با سختی شنیده می‌شد، فرمود:توجّه، مراوده… توجّه، مراقبه… توجّه، مراوده… و این جمله را متجاوز از ده مرتبه تکرار نمود.
undefined سیری در سیرهٔ علمی و عملیِ علامه طباطبایی‌(ره) از نگاه فرزانگان | صفحه ۱۰۰

#️⃣ #رسانه_علامه #خاطره@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۴:۴۲

thumbnail
undefined عزت نفس
undefined برخی از ما #عادت داریم لیوان را هم سر #سفره از یکی بخواهیم برداشته و به دست ما دهد. با این کار #عزت_نفس خود را از دست می‌دهیم.
undefined سنن نبوی | صفحه ۲۲
#️⃣ #رسانه_علامه #علامه_طباطبائی #عکس_نوشته@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۳۷

thumbnail
undefined یک جهان دلیل
undefined اگر #انسان با نهادی پاک و دلی آرام، نگاهی به #جهان هستی نماید در هر گوشه و کنار آن، آثار و #دلایل وجود پاک #آفریدگار را مشاهده خواهد کرد و از هر در و دیواری به ثبوت این #حقیقت ، گواهی خواهد شنید.
undefined آموزش عقاید و دستورهای دینی جلد ۲ | صفحه ۱۷۳
#️⃣ #رسانه_علامه #سخن_ناب #ریلز اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۴:۳۱

thumbnail
undefined فعالیت باغداری در تبریز
#️⃣ #رسانه_علامه #خاطره #ویدئو@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۴:۳۸

thumbnail
undefined در محضر علامهداستان بر انداختن برده‌گيرى به كجا انجاميد؟
#️⃣ #رسانه_علامه #در_محضر_علامه #تفسیر_المیزان @allameh_media

۸:۴۷

undefined در محضر علامهداستان بر انداختن برده‌گيرى به كجا انجاميد؟
undefined دولت‌هاى بزرگ دنيا در كنفرانس بروكسل قرارى صادر كردند مبنى بر منع اكيد خريد و فروش برده، و نتيجه قرار مزبور اين شد كه غلامان و كنيزان هر كجا بودند آزاد گردند و ديگر مثل سابق بردگان براى عرضه به‌ خريدار، به صف در نيامده چون رمه گوسفند از اينجا به آنجا سوق داده نشوند،
undefined نتيجه ديگرش اين شد كه ديگر عده‌اى از نفوس بشر براى خدمت در حرم‌سراها اخته نگردند، خلاصه امروز ديگر از آن بردگان و آن اخته‌ها حتى براى نمونه يك نفر هم يافت نمى‌شود، مگر در بعضى از اقوام وحشى بطورى كه نقل مى‌كنند.
undefined ليكن بايد ديد آيا صرف برانداختن اسم برده و برده‌گيرى از زبانها و يافت نشدن اشخاص به اين اسم، يك دانشمندى را كه آزادانه فكر مى‌كند قانع ميسازد؟ و آيا مردم فهميده نمى‌پرسند كه مگر در اين مساله، بحث و نزاع بر سر اسم بود كه با منع از بردن اسم برده و اطلاق اسم حر بر بندگان مطلب تمام و نزاع خاتمه يابد اگر چه آش همان آش و كاسه همان كاسه باشد؟ باز هم منافعِ كار عده‌اى را از آنان سلب و اراده‌شان را تابع اراده خود بكنند؟
undefined آيا اين همه گفتگوها و مبارزه‌هاى اساسى بر سر واقعيت و حقيقت معناى آزادى و آثار آن بود و راستى اينها با رسوم بردگى مخالفند؟! اگر مخالفند پس آن رفتار وحشيانه در جنگ جهانى دوم‌شان چه بود كه دول ضعيف را تسليم بلاقيد و شرط خود نموده چون مور و ملخ به شهرها و ديارشان تاخته ميليونها از اموالشان را به تاراج برده حتى بر جانشان و اطفال بى گناهشان هم رحم نكردند و ميليونها نفر را به اسيرى و بردگى بداخل خاك خود كشيده به هر كارى كه خواستند واداشتند و همين امروز هم رفتار خود را به همان منوال دارند ادامه مى‌دهند؟
undefined خدايا! آيا برده‌گيرى غير از همين رفتار غربيها است، و به صِرف اينكه از بردن اسم بردگى جلوگيرى كرده‌اند آزاديخواه و مدافع حقوق بشر شدند؟ مگر معناى برده‌گيرى غير از سلب آزادى مطلق و تملك اراده و عمل ديگران و نفوذ حكم اقويا و عزت‌طلبان در اشخاص ضعيف و ذليل به دلخواه خود و به حق و ناحق حكم كردن، چيز ديگرى است؟

undefined ترجمهٔ تفسیر المیزان، جلد ۶ | صفحه ۵۰۹

#️⃣ #رسانه_علامه #تفسیر_المیزان @allameh_media

۱۳:۲۸

thumbnail
undefined لازم‌ترین…
undefined لازم‌ترين وظيفه انسان اين است كه خود را بشناسد، تا بدين وسيله سعادت و خوش‌بختى خود را درك نموده و با وسايلى كه در دست دارد، در رفع نيازمندى‌هاى خود بكوشد و عمر گران‌مايه را كه تنها سرمايه اوست، به رايگان از دست ندهد.
undefined تعالیم اسلام | صفحه ۲۰۲
#️⃣ #رسانه_علامه #علامه_طباطبائی #عکس_نوشته@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۵:۴۳

thumbnail
undefined فراموشی
undefinedبیشترین چیزی‌که #انسان را از اشتغال به امر #آخرت بازداشته و به‌سوی فریب‌خوردن از #دنیا می‌کشاند، فراموشی #مرگ است!
undefined حکمت زلال| صفحه ۱۳۱
#️⃣ #رسانه_علامه #سخن_ناب #ریلز@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۴۷

thumbnail
undefined تلاش علامه در استنساخ کتب
#️⃣ #رسانه_علامه #خاطره #ویدئو@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۴۷

thumbnail
undefined بزرگ و فروتن
undefined #نبی مکرم اسلام (ص)٬ هرگز کاری را که می‌توانستند خودشان انجام دهند، از کسی دیگری نمی‌خواستند که برایشان انجام دهند. اگر تازیانه‌ از دست مبارک‌شان به زمین می‌افتاد، از شتر به آن بلندی پیاده شده و خودشان آن را برمی‌داشتند.
undefined سنن نبوی | صفحه ۲۲
@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۴:۲۷

thumbnail
undefined اگر زن...
undefined اگر #زن خوب باشد، می‌تواند عالم را #گلستان کند و اگر بد باشد، عالم را #جهنم می‌کند.
undefined حکمت زلال | صفحه ۱۶۴
undefined ولادت حضرت زهرا -سلام الله علیها- را به مخاطبان محترم رسانه علامه، بویژه بانوان فرهیخته تبریک عرض می‌کنیم.
#️⃣ #رسانه_علامه #سخن_ناب #ریلز #روز_مادر #میلاد_حضرت_زهرا@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۴۹

thumbnail
undefined زنِ زندگی
undefinedدختر علامه می‌گوید:در اتاقی کرایه‌ای، پرده زده بودیم، یک طرف پدر تدریس می‌کردند و طرف دیگر ما زندگی شادی داشتیم.
undefined مادرم مشکلات را از پدرم پنهان می‌کرد و معتقد بود حتی یک ساعت اشتغال ذهن پدرم به مسائل زندگی، گناه محسوب خواهد شد.
undefined پدرم همیشه از تحمل مادرم تعریف می‌کرد و می.گفت: "یازده سال و نیم در نجف، تحمل هر سختی را کرد. من مشغول درس خواندن بودم و او تنها در خانه."
undefined مادرم پیش از فوت، ۲۷ روز در بستر بیماری بود. پدرم از کنار بسترش بلند نشد. تمام کارهایش را تعطیل کرد و به مراقبت از او پرداخت.می‌گفت این زن بود که من را به این جا رساند.او شریک من بود و هر چه کتاب نوشته ام نصفش مال این خانم است.
undefined یادها و یادگارها | صفحه ۴۰
#️⃣ #رسانه_علامه #خاطره@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۳:۴۹

thumbnail
undefined در محضر علامهمنظور از کوثر در قرآن چیست؟
#️⃣ #رسانه_علامه #در_محضر_علامه@allameh_media

۷:۱۵

undefined در محضر علامهمنظور از کوثر در قرآن چیست؟
مفسرين در تفسير كوثر و اينكه كوثر چيست اختلافى عجيب كرده‌‌اند: بعضى گفته‌‌اند: خير كثير است. و بعضى معانى ديگرى كرده‌اند كه فهرست‌وار از نظر خواننده مى‌گذرد:
1- نهرى است در بهشت. 2- حوض خاص رسول خدا (ص) در بهشت و يا در محشر است. 3- اولاد رسول خدا (ص) است. 4- اصحاب و پيروان آن جناب تا روز قيامت است. 5- علماى امت او است. 6- قرآن و فضائل بسيار آن.7- مقام نبوت است. 8- تيسير قرآن و تخفيف شرايع و احكام است. 9- اسلام است. 10- توحيد است. 11- علم و حكمت است. 12- فضائل رسول خدا (ص) است.13- مقام محمود است. 14- نور قلب شريف رسول خدا (ص) است «3». و از اين قبيل اقوالى ديگر كه به طورى كه از بعضى «4» از مفسرين نقل شده بالغ بر بيست و شش قول است.
صاحبان دو قول اول استدلال كرده‌اند به بعضى روايات، و اما باقى اقوال هيچ دليلى ندارند به جز تحكم و بى دليل حرف زدن، و به هر حال اينكه در آخر سوره فرمود:" إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ" با در نظر گرفتن اينكه كلمه" ابتر" در ظاهر به معناى اجاق كور است، و نيز با در نظر گرفتن اينكه جمله مذكور از باب قصر قلب است، چنين به دست مى‌آيد كه منظور از كوثر، تنها و تنها كثرت ذريه‌اى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانی  داشته، (و بركتى است كه در نسل آن جناب قرار داده)،
و يا مراد هم خير كثير است و هم كثرت ذريه، چيزى كه هست كثرت ذريه يكى از مصاديق خير كثير است، و اگر مراد مساله ذريه به استقلال و يا به طور ضمنى نبود، آوردن كلمه" إنّ" در جمله" إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ" فايده‌اى نداشت، زيرا كلمه" إنّ" علاوه بر تحقيق، تعليل را هم مى‌رساند و معنا ندارد بفرمايد ما به تو حوض داديم، چون كه بدگوى تو اجاق كور است و يا بى خبر است.
و روايات هم بسيار زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسى نازل شده كه رسول خدا (ص) را به اجاق كورى زخم زبان زد و اين زخم زبان هنگامى بود كه قاسم و عبد اللَّه دو فرزندان رسول خدا (ص) از دنيا رفتند، پس با اين بيان روشن شد كه سخن آن مفسر كه گفته:" منظور صاحب اين زخم زبان از كلمه" ابتر" بريدگى از مردم يا انقطاع از خير بوده و خداى تعالى در رد گفتارش فرموده او خودش منقطع از هر چيز است" سخن بى وجهى است.
و چون جمله" إِنَّا أَعْطَيْناكَ ..." در مقام منت نهادن بود، با سياق متكلم مع الغير (ما) آمد كه بر عظمت دلالت مى‌كند، و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسول خدا (ص) بود مطلب را با واژه اعطاء كه ظاهر در تمليك است بيان داشت و فرمود:ما به تو كوثر عطا كرديم.
و اين جمله از اين دلالت خالى نيست كه فرزندان فاطمه (ع) ذريه رسول خدا (ص) هستند، و اين خود يكى از خبرهاى غيبى قرآن كريم است، چون همانطور كه مى‌بينيم خداى تعالى بعد از درگذشت آن حضرت بركتى در نسل آن جناب قرار داد، به طورى كه در همه عالم هيچ نسلى معادل آن ديده نمى‌شود، آن هم با آن همه بلاها كه بر سر ذريه آن جناب آوردند و گروه گروه از ايشان را كشتند.                      undefined ترجمه تفسير الميزان، جلد ۲۰ | صفحه ۶۳۹
#️⃣ #رسانه_علامه #در_محضر_علامه@allameh_media

۱۵:۱۷

thumbnail
undefined حمد دائم
undefined نبی مکرم اسلام (ص) هرگاه خبر مسرّت بخشی را دریافت می‌کردند، می‌فرمودند: الحَمدُ للّه‌ علی هذه النَّعمَه (خدا را شکر بر این نعمت) و زمانی که خبر بدی دریافت می‌کردند، می‌فرمودند: الحَمدُ للّه على كُلِّ حالٍ (سپاس خدا را در همه حال، چه حالمان خوب باشد، چه بد باشد).
undefined سنن نبوی (ص) | صفحه ۵۵
#️⃣ #رسانه_علامه #علامه_طباطبائی #عکس_نوشته@allameh_media اینستاگرام | ایتا | تلگرام | بله | سایت انتشارات ذکرا

۱۷:۴۸