بله | کانال اندیشه سرا
عکس پروفایل اندیشه سراا

اندیشه سرا

۳۸۳ عضو
thumbnail
undefinedآیا آزمایش اتمی می‌تواند سبب زمین‌لرزه‌ای شود که با زمین‌لرزۀ طبیعی اشتباه گرفته شود؟
undefined مقایسۀ میزان انرژی بمب هیروشیما با میزان انرژی زلزله گرچه با بیان‌های ناقص بسیار گمراه‌کننده است اما دست کم یک فایدۀ بزرگ دارد:برای کسانی که می‌خواهند بدانند شایعاتی که می‌گوید زلزلۀ بزرگی ناشی از آزمایش اتمی بود درست است یا نه، پاسخ قانع‌کننده‌ای‌ست.
انفجارهای هسته‌ای باعث زمین‌لرزه‌های نسبتاً بسیار کوچک تا فاصله چندده کیلومتر می‌شوند اما قادر به ایجاد زلزله‌های بزرگ یا راه‌اندازی زلزله طبیعی نیستند.
نوع امواجی که از این دو نوع لرزه ثبت می‌شود تفاوت دارد و تشخیص این‌که یک لرزه، حاصل از انفجار هسته‌ای بوده یا زلزلۀ طبیعی از چشم مؤسسات لرزه‌نگاری کشورهای مختلف دور نمی‌ماند و نیازی به تشخیص ادمین‌های صفحات زرد ندارد!این در حالی‌ست که تاکنون ادمین‌های صفحات زرد زلزله‌های متعددی را به آزمایش‌های هسته‌ای نسبت داده‌اند اما مؤسسات لرزه‌نگاری هیچ کشوری چنین تشخیصی نداده‌اند!
مثال‌های متعددی وجود دارد، از جمله انفجار هسته‌ای ۵ مگاتنی زیرزمینی ۶نوامبر ۱۹۷۱ آمریکا (کانیکین) معادل زلزلۀ با بزرگی ۶,۹ انرژی آزاد کرد اما سبب راه انداختن زمین‌لرزه‌ای نشد.
ادعای نقش هارپ در ایجاد زمین‌لرزه هم در صفحات زرد مطرح است که ناشی از بی‌اطلاعی کامل آن‌هاست.---undefinedundefined پس از وقوع هر زمین‌لرزه قابل توجه در هر منطقه از کشور (و حتی کشورهای دیگر)؛افکار عمومی توجه زیادی به مطالب مرتبط با زمین‌لرزه دارد و مردم برای خواندن این مطالب وقت صرف می‌کنند.
برخی صفحات مجازی از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و به جای نشر مطالب درست و آموزنده، مطالب نادرست و شایعات را منتشر می‌کنند، حتی از سر عکس و فیلم‌های زمین‌لرزه‌های قدیمی کشورهای دیگر هم نمی‌گذرند و آن را به جای زمین‌لرزۀ تازه منتشر می‌کنند!عدۀ زیادی هم آن‌ها را در گروه‌های مجازی بازنشر می‌کنند
و فرصتی که می‌تواند صرف آموزش و هشدارهای لازم شود، می‌سوزد.undefined
حتی صداهای هشدار یا درخواست کمک هم در بین مطالب نادرست گم می‌شوند.undefined
undefined بازنشر مطالب زیر می‌تواند تا حدی اثر سوء شایعات نادرست را خنثی کند و نکات آموزشی مهمی را به اطلاع عموم برساند.
undefined علاوه بر بازنشر این مطالب، نیاز است که جلوی نشر مطالب نادرست هم گرفته شود: از ارسال‌کنندۀ هر مطلب در هر گروه باید پرسید: «آیا مطمئن هستی این مطلب درست است؟ یا منبعش معتبر است؟»
undefined مطالب زلزله را از کانال تلگرام اندیشه‌سرا t.me/andishehsarapubبه‌تدریج در کانال اندیشه‌سرا در پلتفرم بله بازنشر می‌کنم تا در اختیار دوستانی که به تلگرام دسترسی ندارند قرار گیرد.فعلاً این چهار پیام را در بله ببینید:
در زمان زلزله و پس از آن چه کنیم؟https://ble.ir/andishesara/1433064385263544895/1776428952336
قبل از وقوع زلزله:https://ble.ir/andishesara/-8743361871099866509/1776429066905
در زمان وقوع زلزله:https://ble.ir/andishesara/-2492758621317557918/1776429082957
بعد از وقوع زلزله:https://ble.ir/andishesara/-2623673496222274006/1776429095886
undefined لطفاً اگر این مطلب را مفید می‌دانید، آن را فوروارد بفرمایید و نیز فلش سربالای کنار آن را لمس کنید تا برای انتشار در مجلۀ بله پیشنهاد شود و بیشتر دیده شود.undefined

۲۰:۵۹

thumbnail
undefinedundefinedآیا این‌که این کانال پیشبینی زلزله!!! می‌گوید این زلزله را درست پیشبینی کرده، راست می‌گوید؟
پاسخ کوتاه:۱. زلزلۀ با بزرگی ۳ تقریباً یک‌هزارم، بله! «یک‌هزارمِ» زلزلۀ با بزرگی ۵ انرژی آزاد می‌کند. (شرح «یک‌هزارم بودن» در پیام بعد)۲. زمان پیشبینی هم با اینکه یک دامنۀ ۱۵ روزه بوده، درست نیست. (در اسکرین‌شاتها: زمان پیش‌بینی ۱۲ تا ۲۷ اردیبهشت؛ زمان وقوع: ۸ خرداد)انگار ما پیشبینی کرده‌ایم طوفانی با سرعت «۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت»! می‌آید، نسیمی با سرعت ۱ کیلومتر بر ساعت آمده! آن هم در زمانی دیگر!پس چه چیزی درست بوده؟!undefined
اولی به دومی:"من شما رو تو پارک ملت دیده‌ام؟"دومی:"نه! من هیچ‌وقت پارک ملت نبوده‌ام!"اولی:"من هم هیچ‌وقت پارک ملت نبوده‌ام؛ پس اونها دو نفر دیگه بوده‌اند!"undefined
undefinedاگر ادعا نمی‌کرد که «قسمتی[!] از زلزلۀ پیشبینی شده با دقت بسیار[!!] اتفاق افتاد[!]» می‌گفتیم لااقل خودش فهمیده که چه‌قدر پرت بوده.undefinedمورد دیگر اینکه اگر کسی زلزله‌ای را پیشبینی کند، در آن‌صورت باید دید که چند پیش‌بینی کرده تا یکی درست در آمده! مثلاً اگر کسی از ۱۰۰ بار سکه انداختن، ۲۰ بارش را درست پیش‌بینی کند، ۳۰ بار از میانۀ نرمال عقب است!
پاسخ مفصل در پیامی دیگر نوشته می‌شود:@andishesara---undefinedundefined پس از وقوع هر زمین‌لرزه قابل توجه در هر منطقه از کشور (و حتی کشورهای دیگر)؛افکار عمومی توجه زیادی به مطالب مرتبط با زمین‌لرزه دارد و مردم برای خواندن این مطالب وقت صرف می‌کنند.
برخی صفحات مجازی از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و به جای نشر مطالب درست و آموزنده، مطالب نادرست و شایعات را منتشر می‌کنند، حتی از سر عکس و فیلم‌های زمین‌لرزه‌های قدیمی کشورهای دیگر هم نمی‌گذرند و آن را به جای زمین‌لرزۀ تازه منتشر می‌کنند!عدۀ زیادی هم آن‌ها را در گروه‌های مجازی بازنشر می‌کنند
و فرصتی که می‌تواند صرف آموزش و هشدارهای لازم شود، می‌سوزد.undefined
حتی صداهای هشدار یا درخواست کمک هم در بین مطالب نادرست گم می‌شوند.undefined
undefined بازنشر مطالب زیر می‌تواند تا حدی اثر سوء شایعات نادرست را خنثی کند و نکات آموزشی مهمی را به اطلاع عموم برساند.
undefined علاوه بر بازنشر این مطالب، نیاز است که جلوی نشر مطالب نادرست هم گرفته شود: از ارسال‌کنندۀ هر مطلب در هر گروه باید پرسید: «آیا مطمئن هستی این مطلب درست است؟ یا منبعش معتبر است؟»
undefined مطالب زلزله را از کانال تلگرام اندیشه‌سرا t.me/andishehsarapubبه‌تدریج در کانال اندیشه‌سرا در پلتفرم بله بازنشر می‌کنم تا در اختیار دوستانی که به تلگرام دسترسی ندارند قرار گیرد.فعلاً این چهار پیام را در بله ببینید:
در زمان زلزله و پس از آن چه کنیم؟https://ble.ir/andishesara/1433064385263544895/1776428952336
قبل از وقوع زلزله:https://ble.ir/andishesara/-8743361871099866509/1776429066905
در زمان وقوع زلزله:https://ble.ir/andishesara/-2492758621317557918/1776429082957
بعد از وقوع زلزله:https://ble.ir/andishesara/-2623673496222274006/1776429095886
undefined از دوستان عزیزی که مطالب کاناا را فوروارد می‌فرمایند یا با لمس فلش سربالای کنار آن، آن را برای انتشار در مجلۀ بله پیشنهاد می‌کنند یابرای این‌که مخاطبانشان آن را ببینند پست استوری می‌کنند سپاسگزاری می‌شود.undefinedundefined
ترویج علم و مقابله با شبه‌علم و ضدعلم با ما،در صورت تمایل بازنشر مطالب با شما.undefinedundefined

۱۷:۲۴

undefinedآیا در تهران در هر ۱۵۰ سال باید منتظر زلزله‌ای بزرگ بود؟undefinedآیا پیش‌بینی زلزله در شبکۀ مجازی واقعیت دارد؟undefinedپاسخ به این دو سوال مهم:#زلزلهدکتر حمید زعفرانیرئیس پژوهشکدۀ زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله / تابناک [با تلخیص و ویرایش]@andishesara
undefinedتابناک:چند وقتی است که فردی مدعی پیش‌بینی زلزله شده و در کانالی خبر از وقوع زلزله در نقاط مختلف می‌دهد ولی گویا شما به جد این پیش‌بینی‌ها را کذب و دروغ دانسته‌اید.undefinedپاسخ:دقیقاً. ما با این همه امکانات و کارشناسانی که داریم نمی‌توانیم زلزله را پیش‌بینی کنیم. کارشناسان خبره نه در ایران، بلکه در جهان، با تجربۀ سال‌ها کار و تحقیق هنوز نمی‌توانند زلزله را پیش‌بینی کنند آن وقت چطور است که فردی که هیچگونه سابقۀ تحصیلی آکادمیک و سابقۀ کار پژوهشی در مورد زلزله را ندارد، مدعی پیش‌بینی زلزله می‌شود؟ الآن با این همه تجهیزاتی که در دنیا وجود دارد همه کارشناسان مدعی‌اند که نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد و بار‌ها اعلام کرده‌اند هرچه در این زمینه گفته می‌شود، فقط و فقط «احتمالات» است. البته در مورد برآورد «احتمال» زلزله، پیشرفت‌هایی داشته‌ایم ولی حرف ما در حوزه «احتمال» است.
undefinedتابناک:اما گویا وی مدعی است که ٪۹۴ از پیش‌بینی‌هایش درست بوده است.undefinedپاسخ:ما در کشور زلزله‌خیزی زندگی می‌کنیم که تقریباً هر هفته شاهد یک زلزله کم‌شدت یا متوسط در بخشی از آن هستیم. یعنی بالاخره می‌شود به سادگی پیش‌بینی کرد که در فلان نقطه و در شعاع ٢٠٠ کیلومتری در بازۀ زمانی مشخص (مثلاً دو ماه) زلزله رخ خواهد داد. این، کارخاص و ویژه‌ای نیست.
undefinedتابناک: منظورتان از «پیشرفت» این است که الآن می‌توانید زلزله را پیش‌بینی کنید؟undefinedپاسخ:نه. اصلاً. منظورم این است که در مورد تخمین دقیق‌تر «احتمال زلزله»، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. حتی کشور‌های صاحب نام در زمینه زلزله‌شناسی مثل ژاپن، تایوان، ایتالیا نیز کسی مدعی پیش‌بینی زلزله نیست. احتمالاتی هم که ما پیش‌بینی می‌کنیم برای این است که به مسؤولان هشدار بدهیم تا آماده باشند، تصمیم‌گیری کنند و در عین حال در شرایط بسیار خاص در صورت صلاح‌دید به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا آن‌ها از منازل خارج شوند یا در نقاط امن پناه بگیرند و ... برای همین هم می‌گوییم که به دنبال ایجاد زبان مشترک با مسؤولان و شهروندان هستیم. در واقع به دنبال آن هستیم که به شهروندان بگوییم خبر درست کدام است یا در منازل آن‌ها کجا‌ها ایمن‌تر است.
undefinedتابناک: یکی از مسؤولان، چندی قبل اعلام کرده بود که ما از حدود دو ماه قبل، از تغییرات گسل اشتهارد مطلع بوده‌ایم و می‌دانستیم که بالاخره زلزله‌ای رخ خواهد داد. خب مردم حق ندارند که سؤال کنند چرا در جایی که مسؤولان زلزله را پیش‌بینی کرده بودند، در مورد آن اطلاع‌رسانی نکرده‌اند؟undefinedپاسخ:من در این مورد با شما موافق نیستم. حتی اگر هم چنین باشد، به نظرم مسوولان کار درستی کرده‌اند که دو ماه مردم را نگران نکرده‌اند. چون واقعاً نمی‌شود پیش‌بینی کرد که به طور قطع به یقین چه وقت و با چه شدتی زلزله‌ای خواهد آمد بلکه همان طور که گفتم همه‌چیز در حد «احتمال» است. ما در پژوهشگاه، مرکز تخصصی پیش‌بینی زلزله داریم ولی اصلا مدعی پیش‌بینی به معنی این که چه زمانی زلزله رخ می‌دهد، نیستیم.@andishesara
undefined تابناک:ولی به هر حال گویا هر ١٥٠ سال یک‌بار در تهران زلزلۀ بزرگی رخ می‌دهد. الان ١٨٧ سال از وقوع آخرین زلزله بزرگ تهران می‌گذرد. پس احتمال وقوع زلزله در این روز‌ها نباید کم باشد و باید جدی گرفته شود.undefined پاسخ:من اصلاً این فرضیه‌ها را قبول ندارم. این ١٥٠ سال از کجا آمده است؟ فاصلۀ زمانی زلزله‌های بزرگ را میانگین گرفته‌اند و به عدد ١٥٠ سال رسیده‌اند. درحالی که درست است که آخرین زلزله بزرگ تهران در سال ١٨٣٠ میلادی (زمان فتحعلی‌شاه قاجار) اتفاق افتاده، ولی قبل از آن حدود ٦٠٠ سال تهران شاهد زلزله بزرگی (بیش از هفت) نبوده است. یعنی به زبان ساده و برای درک مردم، باید گفت: این میانگین ١٥٠ سال اصلاً ملاک نیست. ممکن است تا صد سال دیگر هم زلزله خطرناکی نیاید یا برعکس، ممکن است همین فردا زلزلۀ بزرگی رخ دهد. در این فضای مبهم و با عدم قطعیت بالا، این فقط دانش احتمالات است که به ما در اخذ تصمیم در مورد سطح نیرو‌هایی که سازه‌ها را باید طراحی کنیم، نقاطی که باید متمرکز شویم و سریع‌تر مقاوم‌سازی کنیم، میزان نرخ بیمه زلزله منطقی و ... کمک می‌دهد. به طور خلاصه ما باید زندگی با زلزله را بیاموزیم، زلزله یک واقعیت است که به قول قدیمی‌ها دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. باید با رعایت ضوابط ساخت و ساز و برآورد دقیق خطر و سطح شتاب زلزله، برای آن روز که ان‌شاء‌الله هر‌چه دورتر باشد، آماده باشیم.
مطلب مهم مرتبط:https://ble.ir/andishesara/-5668820528525373100/1778779468598

۲۱:۵۲

بازارسال شده از دکتر بنفشه امین دانشپور
thumbnail
undefinedنمک دریایی بخوریم یا نمک تصفیه شدۀ یددار؟
undefined پاسخ صحیح:نمک تصفیه شدۀ یددار
نمک‌های دریایی اغلب مجوز ندارند و حاوی فلزات سنگین مضر هستند حتی اگر هم مجوز داشته باشند و یا نمک دریایی خارجی مرغوب باشند، نباید مصرف شوند.چون در کشور ما بیماری تیروئید اندمیک هست ید به نمک به صورت مکمل اضافه شده، ما باید نمک ایرانی یددار استاندارد مصرف کنیم، ید نمک‌های دریایی میزانش کافی نیست.
🟣 دکتر بنفشه امین دانشپور:ble.ir/join/6TLTGBNWbs

۱۶:۱۲

undefinedundefined خانم جوان ۲۸ ساله به علت زردی و ضعف شدید به بیمارستان مراجعه کرد.در برسی‌های اولیه نارسایی شدید کبدی برای وی مطرح شد.بعد از انجام آزمایشات فراوان و گرفتن شرح حال علتی برای نارسایی کبد مشخص نشد.
طی ویزیت‌های مکرر و صحبت با همراهان، خواهر بیمار از مصرف «قرص‌های گیاهی لاغری» بیمار در طی ماه گذشته خبر داد.با این سرنخ به دنبال اثر این دارو در بیمار گشتیم.
در طی این مدت همه خانواده مصرف دارو توسط بیمار را انکار می‌کردند زیرا مصرف داروی گیاهی را کلاً بی‌ضرر دانسته، آن را جزو داروها نمی‌دانستند.
متأسفانه به علت شدت آسیب کبدی بیمار دچار نارسایی کبد شد که با تلاش فراوان و شانس خوب بیمار با موفقیت تحت پیوند کبد قرار گرفت و درحال حاضر هوشیار است.
این اتفاق سبب شد در چند مطلب برای شما بنویسم که آیا داروی گیاهی بی‌ضرر است یا نه؟مطالب را در ادامه ببینید:https://ble.ir/andishesara/-3009429534815105647/1778942603842#دکتر_حسام_قارونیمتخصص بیماری‌های داخلیفوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق
undefined لطفاً این مطالب را برای کسانی که سلامتشان برایتان اهمیت دارد فوروارد کرده و آن‌ها را به کانال اندیشه‌سرا دعوت بفرمایید:@andishesara

۱۴:۴۲

undefined undefined آیا مصرف داروهای گیاهی بی‌خطر است؟#دکتر_حسام_قارونی*متخصص بیماری‌های داخلیفوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق@andishesara
undefined یکی از مواردی که امروزه در جامعه و بین بیماران، زیاد مورد بحث قرار می‌گیرد مصرف داروهای گیاهی است، آن هم با این تصور که بی‌خطرند.undefined حتی در تبلیغات تلویزیونی می‌بینیم که در تبلیغ یک دارو با تکیه بر گیاهی بودن آن اعلام می‌کنند که کاملاً بی‌خطر است. undefined آیا به‌راستی همۀ داروهای گیاهی بی‌خطرند؟undefined قطعاً جواب منفی است و حتی می‌شود گفت که خطر بعضی از داروهای گیاهی از داروهای به اصطلاح شیمیایی بیشتر است.
undefined بسیاری از داروهای شناخته شده فعلی پایۀ گیاهی دارند.بعد از مصرف گیاهان به مدت طولانی در طب سنتی، آن گیاهان مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و با تحقیقات مشخص شده که مادۀ اصلی ایجاد کنندۀ اثرات درمانی چه بوده و آن ماده از سایر مواد جدا شده و فرمول شیمیایی آن کشف و در آزمایشگاه ساخته شده است.
undefined دو مثال واضح و ملموس را برایتان ذکر می‌کنم.undefined اول پنیسیلیناین دارو به این صورت کشف شد که وقتی دانشمندان در حال تحقیق روی باکتری‌های عامل بیماری بودند یکی از این ظرف‌ها با کپک آغشته شد و در روند تحقیق مشخص شد که در آن قسمت از ظرف، باکتری‌ها نتوانسته‌اند زنده بمانند.بعد از تحقیق مشخص شد عامل آن چه بوده و مادۀ اصلی از آن استخراج شد.
undefined مثال دوم دارویی معروف برای بیماران قلبی است به نام دیگوکسین. به این صورت کشف شد که یک بیمار با مشکل قلبی به پزشک مراجعه کرده و پزشکان از او قطع امید کردند و به وی گفته شد که بیش از یک سال زنده نخواهد ماند ولی بعد از ده سال روزی پزشک بیمار خود را در دید و از او راز زنده‌ماندنش را ‌پرسید.بیمار گفت که در روستای ما گیاهی وجود دارد که به بیماران می‌دهند و ادرار آن‌ها زیاد شده و علائم آن‌ها خوب می‌شود.پزشک نام آن گیاه را پرسید. گیاه انگشت‌دانه بود.بعد از تحقیقات فراوان مادۀ مؤثر آن را استخراج کردند و سال‌هاست به‌عنوان داروی بسیار خوب دیگوکسین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
undefined پس دارو چه گیاهی باشد مثلاً شما خود گیاه انگشت‌دانه را مصرف کنید یا داروی تولید شده از آن را، همان اثرات و عوارض را خواهید داشت،undefined ولی تفاوت در اینجاست که:
undefined️ در داروهای تولید شده:undefined مقدار مادۀ مؤثر مشخص است،undefined عوارض کاملاً شناخته شده وundefined تولید دارو کاملاً در محیطی مناسب انجام می‌شود،
undefined️ در مورد داروهای گیاهی [که در کارخانه‌های مجاز داروسازی تولید نشده باشند] چند اشکال وجود دارد:undefined مهم‌ترین اشکال وجود ناخالصی‌های همراه داروهاست که نمی‌توان کامل مشخص کرد که آیا دارویی که به دست بیمار رسیده واقعاً و خالص از گیاه مورد نظر است و یا گیاهان دیگری هم همراه آن هست و undefined موضوع دیگر مقدار ماده‌ی مؤثر در آن مشخص نیست وundefined سوم در یک گیاه علاوه بر ماده‌ی مؤثر هزاران ماده‌ی دیگر وجود دارد که اثرات و عوارض مصرف آن مشخص نشده وundefined از طرفی دیگر معمولاً در مورد اثر داروهای گیاهی تحقیقات علمی انجام نشده و گزارش‌ها موردی است و از افرادی که به دنبال آن دارو نتیجه درست نگرفته یا دچار عوارض طولانی مدت شده‌اند اطلاع دقیقی در دسترس نیست.این موضوع به‌خصوص در مورد مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌ی وزن بسیار مهم است.
undefined دو بیماری عمده و خطرناک با مصرف گیاهان دارویی و به‌خصوص گیاهان کاهش‌دهندۀ وزن وجود دارد:«تخریب و نارسا شدن کلیه» که حتی تا نیاز به دیالیز و پیوند هم پیش خواهد رفت و«نارسایی شدید کبدی». 
undefined حال این سؤال مطرح است که به هیچ وجه از داروی گیاهی استفاده نشود؟جواب من به اکثر بیماران این است که برای پیشگیری و به‌عنوان مکمل حتماً و باید از داروهای گیاهی شناخته شده استفاده کرد ولی برای «درمان» یک بیماری مزمن و جدی توصیه نمی‌شود.
به‌عنوان مثال جهت آرام‌بخشی گل گاوزبان بسیار مؤثر است و یا برای افزایش تمرکز و نفخ معده مصرف نعناع توصیه می‌شود و یا آویشن و [لعاب] هسته‌ی میوۀ «بِه» برای سرفه بسیار مؤثر است ولی مصرف هریک از آن‌ها به طور مداوم و همیشگی و به‌عنوان دارو توصیه نمی‌شود.
در کل برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن، بهترین مواد، مواد طبیعی هستند مگر قدرت کافی نداشته باشند.قطعاً مصرف لبنیات برای تأمین کلسیم بدن مؤثرتر از داروهای کلسیم است مگر فرد قادر به مصرف لبنیات نباشد و یا مصرف گوشت قرمز برای تأمین آهن و ویتامین ب ۱۲ خیلی بهتر از داروهاست، ولی فردی که کمبود آهن دارد و یا خون زیادی از دست می‌دهد باید از داروی مکمل استفاده کند.
undefined لطفاً این مطالب را برای کسانی که سلامتشان برایتان اهمیت دارد فوروارد کرده و آن‌ها را به کانال اندیشه‌سرا دعوت بفرمایید:@andishesara
بخش نخست این نوشته:https://ble.ir/andishesara/-7060543109766156388/1778942559431

۱۴:۴۳

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

در سال ۲۰۱۸ در کانال تلگرام اندیشه‌سرااینجا:t.me/andishehsarapub/2935نوشته بودم:
undefined کاش می‌شد به جای ارسال پیام کلیشه‌ای «امروز روز جهانی سالمند است و به این مناسبت فلان شعار را می‌دهیم یا ...» متن زیر را برای فرهنگسازی و اقدامی عملی به اطلاع همگان برسانیم تا هرچه زودتر برای اجرایی شدنش قدم‌های لازم برداشته شود.»و در جاهای مختلفی در فضای مجازی و خارج از فضای مجازی مطرح کرده بودم.امروز پس از ۸ سال خبری را دیدم که نوشته بود می‌خواهند در ایران چنین کاری بکنند، البته این به تقلید از سوئیس است، ناگفته نماند!------

undefinedundefined «بانک زمان» در سوئیسراهی برای پس‌اندازکردن زمان!اجرایی شدنش در ایران، هم شدنی است و هم بسیار مفید@andishehsarapubیک دانشجوی خارجی که برای ادامه تحصیل به سوئیس رفته نوشته است:
در زمان تحصیل، نزدیک دانشگاه یک خانه اجاره کردم.صاحب‌خانه خانمی ۶۷ ساله بود که با شغل معلمی بازنشسته شده بود.طرح‌های بازنشستگی در سوئیس آن‌قدر قوی هستند که بازنشستگان هیچ نگرانی‌ای برای خورد و خوراک ندارند.
یک روز از این‌که متوجه شدم او کار پیدا کرده متعجب شدم! مراقبت از یک پیرمرد ۸۷ ساله! پرسیدم آیا برای نیاز به پول این کار را می‌کند؟ پاسخش من را متحیر کرد!
«من برای پول کار نمی‌کنم، بلکه "زمان" خودم را در "بانک زمان" سپرده می‌کنم تا در زمانی که توان حرکت ندارم، آن را از بانک بیرون بکشم!»
این اولین‌بار بود که دربارۀ مفهوم "بانک زمان" می‌شنیدم! وقتی بیشتر دربارۀ آن تحقیق کردم، متوجه شدم "بانک زمان" یک طرح بازنشستگی برای مراقبت از سالمندان است که توسط وزارت تأمین اجتماعی فدرال سوئیس تدوین و توسعه داده شده است.
داوطلبان، زمان مراقبت از سالمندان را در حساب شخصیشان در "سیستم امنیت اجتماعی" پس‌انداز می‌کنند تا وقتی پیر و ناتوان شدند یا نیاز به مراقبت داشته باشند از آن برداشت کنند!
طبق قرارداد یک سال بعد از انقضای خدمات متقاضی (سپرده‌گذاری زمان)، بانک زمان میزان ساعات خدمات را محاسبه کرده و به او یک "کارت بانک زمان" می‌دهد! وقتی او هم نیاز به کمک یک نفر دیگر دارد، می‌تواند با استفاده از آن کارت؛ "زمان و بهره" آن را برداشت کند. بعد از تأیید، بانک زمان داوطلبانی را برای مراقبت از او در بیمارستان و یا منزل تعیین می‌کند!
متقاضیان سپرده‌گذاری "زمان"، باید تندرست، دارای مهارت‌های ارتباطی خوب و پر از عشق و علاقه به همنوعان باشند!
صاحب‌خانه‌ام هفته‌ای دو بار برای مراقبت از پیرمرد سرکار می‌رفت و هربار هم دو ساعت وقت برای خرید، تمیز کردن اتاق، آفتاب گرفتن پیرمرد و گپ زدن با او سرمایه گذاری می‌کرد!اتفاقاً یک روز دانشگاه بودم که تماس گرفت و گفت در حالی که شیشۀ اتاق منزل خودش را تمیز می‌کرده از چهارپایه افتاده!
مرخصی گرفتم و او را به بیمارستان رساندم. مچ پایش شکسته بود و برای مدتی نیاز داشت روی تخت بماند.داشتم کارهای تقاضا برای مرخصی جهت مراقبت خانگی را انجام می‌دادم که به من گفت جای نگرانی نیست، برای برداشت از بانک زمان درخواست داده است!
ظرف کمتر از دو ساعت بانک زمان یک داوطلب فرستاد که به مدت یک ماه هر روز با گپ زدن و پختن غذاهای لذیذ از او مراقبت می کرد.
او به محض بهبودی، دوباره مشغول کار مراقبت از دیگران شد و گفت که می‌خواهد برای روزهای پیری زمان سپرده‌گذاری کند!
مسلماً پیاده شدن چنین ایده‌ای در کشورمان که جمعیت سالمند آن [در زمان نگارش این متن، سال ۲۰۱۸] نزدیک ۱۰ درصد بوده و با شتاب به سمت ۳۰ درصد در حال حرکت است، نه تنها هزینه‌های بیمه و مراقبت در دوران سالمندی را کاهش می‌دهد، بلکه موجب تقویت اتحاد و همبستگی میان نسل‌ها شده که در سایر طرح‌های پولی موجود نظیر خانه سالمندان و پرستار خانگی کمتر دیده می‌شود!
ایدۀ "بانک زمان" یا "بانک مراقبت از سالمندان" اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ و در شهر اس تی گلن سوئیس که جوان‌ترین جمعیت را دارد مطرح و پیاده شد و طبق گزارش دولتی که قصد دارد "فرهنگ زیبای روستایی مراقبت از یک‌دیگر" را به شهرهای مدرن بیاورد بیش از نیمی از جوانان از این طرح استقبال کرده‌اند!
استقبال جوانان از چنین طرحی و همجواری، همزبانی و همدلی با سالمندان؛ یعنی ترکیب خامی و پختگی و کسب تجربۀ فراوان برای جوانان، زنده ماندن اخلاق و احترام به اصل و ریشه در جامعه و همچنین روشن شدن چراغ امید در دل سالمندان!منبع:t.me/ThinkThenMove
undefined اگر دانش یا تجربه یا نکته‌ای در این زمینه دارید لطفاً ارسال بفرمایید تا بازتاب داده شود:t.me/andishehsarapubلطفاً با بازنشر این پیام سبب توجه به این ایده شوید، شاید یک سازمان دولتی یا خصوصی این را در ایران هم اجرایی کند. هم شدنی است و هم بسیار مفید.undefinedدو صد گفته چون نیم کردار نیست.
undefinedلطفاً کانال تلگرام اندیشه‌سرا را در بله دنبال کنید:@andishesara

۱۱:۲۴

thumbnail
undefinedامروز تو را دسترس فردا نیستو اندیشۀ فردات به‌جز سودا نیستضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیستکاین باقی عمر را بها پیدا نیست#خیام
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۴۹

thumbnail
undefinedاز دی که گذشت هیچ از او یاد مکنفردا که نیامده‌است فریاد مکنبر نامده و گذشته بنیاد مکنحالی خوش باش و عمر بر باد مکن#خیام
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۱

thumbnail
undefinedترکیب طبایع چو به کام تو دمی‌سترو شاد بزی اگرچه بر تو ستمی‌ستبا اهل خرد باش که اصل تن توگردی و نسیمی و غباری و دمی‌ست#خیام
undefined تصویر: مجسمۀ "اندیشه‌گر"Le Penseur (The Thinker)اثر آگوست رودَن (۱۹۱۷-۱۸۴۰)؛ موزۀ رودن؛ پاریس:t.me,/LaVilleLumiere
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۲

thumbnail
undefinedهرکو به سلامت است و نانی داردوز بهرِ نشست، آشیانی داردنه خادمِ کس بوَد، نه مخدومِ کسیگو شاد بزی که خوش جهانی دارد#خیام[این رباعی به #سعدالدین_وراوینی هم منسوب است]t.me/pakruh- - -undefined تصویر: تندیس خیام در محوطۀ دفتر وین سازمان ملل
undefined بنای با سبک معماری ایرانی چارتاقی که مجسمۀ چهار دانشمند ایرانی، بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، خیام و زکریای رازی را در خود دارد در محوطۀ دفتر سازمان ملل در وین (در واقع VIC)؛ توسط دولت ایران در سال ۲۰۰۹ به این دفتر اهدا شده است و بازدید از آن تنها به عنوان بخشی از تور کلی بازدید از فعالیت‌های آن دفتر امکان‌پذیر است.هدایای سایر کشورها نیز در محوطه، راهروها و سالن‌های این ساختمان و حتی در بیرون محدوده قرار دارد.
تصاویر این تندیس‌ها:خیام | ابوریحان بیرونی | ابوعلی سینا | زکریای رازی
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۳

thumbnail
undefinedبا صدای #شجریان
نیکی و بدی که در نهاد بشر استشادی و غمی که در قضا و قدر استبا چرخ مکن حواله کاندر رهِ عقلچرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است#خیام
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، در ادامه اشعاری از خیام یا منسوب به خیام ارسال می‌شود.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۵

thumbnail
undefinedاین کوزه چو من عاشقِ زاری بوده‌ستدر بندِ سرِ زلفِ نگاری بوده‌ستاین دسته که بر گردنِ او می‌بینیدستی‌ست که بر گردنِ یاری بوده‌ست#خیام
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۶

thumbnail
undefinedای آن که نتیجۀ "چهار" و "هفتی"وز "هفت" و "چهار" دائم اندر تفتیمی خور که هزار بار بیشت گفتمباز آمدنت نیست چو رفتی رفتی#خیام
توضیح این شعر:https://ble.ir/andishesara/-9158174392634733826/1779059035668
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.
رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۷

thumbnail
🟢ای آمده از عالم روحانی تفتحیران شده در "پنج" و "چهار" و "شش" و "هفت"می نوش ندانی ز کجا آمده‌ایخوش باش ندانی به کجا خواهی رفت"خیام"
توضیح این شعر:https://ble.ir/andishesara/-9158174392634733826/1779059035668
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۲:۵۷

undefined در چند نوشته که از این‌جا آغاز می‌شود:t.me/andishehsarapub/414نمونه‌ای از هنر چینی‌ها و تایلندی‌ها در استفاده از اعداد دیده می‌شود. (بعداً پست‌های مورد اشاره را به این کانال در بله منتقل می‌کنم)
اکنون نمونه‌ای از هنر و توانایی "خیام" را در استفاده از اعداد ببینیم:
ای آن که نتیجۀ "چهار" و "هفتی"وز "هفت" و "چهار" دائم اندر تفتیمی خور که هزار بار بیشت گفتمباز آمدنت نیست چو رفتی رفتی
در مصرع نخست؛ چهار، اشاره به آب، باد، خاک و آتش دارد و منظور عناصر سازنده طبیعت است (بنا بر باور پیشینیان)؛و هفت؛ اشاره به آسمان دارد که منظور از آن اثر بیرونی بر سرنوشت آدمی‌ست.
در مصرع دوم، عدد چهار، هم می‌تواند به خون، بلغم، صفرا و سودا اشاره کند و هم به مزاج سرد و گرم و خشک و تر. (یادمان باشد که این مربوط به حدود هزار سال پیش است و تشویقی به «ماندن» در دانش آن زمان به‌شمار نمی‌رود!)
هفت در مصرع دوم، هم می‌تواند یادآور اثر بیرونی بر سرنوشت آدمی باشد و هم می‌تواند نشان از گذر ایام و پیر شدن باشد.
نمونه‌ای دیگر:
ای آمده از عالم روحانی تفتحیران شده در "پنج" و "چهار" و "شش" و "هفت"می نوش ندانی ز کجا آمده‌ایخوش باش ندانی به کجا خواهی رفت"خیام"
پنج، حواس پنج گانه است و شش، شش جهت چپ و راست، بالا و پایین و پس و پیش؛چهار و هفت هم همان هستند که برای رباعی نخست گفته شد.
#بهزاد_پاکروح
undefined به مناسبت روز بزرگداشت خیام (بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه)، اشعاری از خیام یا منسوب به خیام در کانال فرستاده شده.رفتن به نخستین شعر از این مجموعه:https://ble.ir/andishesara/5035912586166163274/1779058188988
@andishesara

۲۳:۰۳

thumbnail
undefinedاین پیام توسط یک بات اپلیکیشن بله برای من فرستاده شده.اطلاع ندارم که شما عزیزان تاکنون تبلیغاتی در این کانال دیده‌اید یا نه!اگر تبلیغاتی دیده‌اید، توسط من ارسال نشده بوده!لطفاً اگر چنین تبلیغاتی را دیده‌اید، آن را جدی نگیرید! و لطف بفرمایید اسکرین شاتی از آن را برای من ارسال بفرمایید تا ببینم بله چه نوع تبلیغاتی را در کانال‌ها منتشر می‌کند! (ظاهراً در تنظیمات گزینۀ حذف آن‌ها وجود دارد.)@andishesara
دوستانی که با کانال‌های تلگرام اندیشه‌سرا و زیرمجموعه‌هایشundefined آشنایی دارند می‌دانند که با سال‌ها فعالیت یک آگهی هم در آن‌ها منتشر نشده (به‌جز آگهی‌های اجباری خود تلگرام در زیر همه کانال‌ها که معرف حضورتان هست و قابل حذف هم نیستند؛ در مورد بله ظاهراً گزینه‌ای برای حذفشان وجود دارد که آن را امتحان خواهم کرد.)
undefined اگر به تلگرام دسترسی دارید،از شما دعوت می‌کنم تک‌تک کانال‌های زیرمجموعۀ اندیشه‌سرا را ملاحظه بفرمایید و در صورت مفید بودن در آن‌ها عضو شوید:
undefinedدرستی‌سنجی شایعات فضای مجازی:t.me/Fact_Check
undefinedامنیت در فضای مجازی، آسیب‌شناسی جامعۀ مجازی، درست‌نویسی، هوش مصنوعی و برخی مباحث روز:t.me/andishehsarapub
undefinedپیش‌گیری از همه‌گیری بیماری‌های واگیردار:t.me/nouritazeh
undefinedپاسخ به شایعات واکسن:t.me/SarsCoVTwo/3434
undefinedتوصیه‌های پزشکان متخصص به زبان ساده، برای عموم:t.me/GreatPharos
undefinedخبرها و نکات مهم ام‌پاکس (آبله میمون):t.me/Orthopoxvirus
undefinedمقالات پزشکی با تأکید بر کووید-۱۹:t.me/CovidPapers
undefinedنکات ضروری که همه باید برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های واگیر تنفسی بدانند:t.me/Stop_Corona/59
undefinedگروه بهداشت و سلامت:t.me/HealthNotes
undefinedدربارۀ شعر، موسیقی، گردشگریو پاسخ به پرسش‌های شما دربارۀ تاجیکستان و ازبکستان:t.me/pakruh
undefinedنکات مهم گردشگری:t.me/keikojaberim
undefinedپاریس، فرانسه و اروپا؛ تاریخ، فرهنگ و نکات گردشگری:t.me/LaVilleLumiere
undefinedمعرفی کتب فنی و فرصت‌های شغلی:t.me/andishesara
undefinedمعرفی صفحات و کانال‌های احتمالاً مفید:t.me/moarrefi

۱۶:۲۷

thumbnail
undefinedundefined سال‌هاست که در بیرون از فضای مجازی با این سؤال روبه‌رو هستم که «بچه‌مون رو کدوم کشور بفرستیم و کِی بفرستیم؟»
در چند ماه اخیر تعداد سؤال‌کننده‌ها بیشتر شده.اون‌قدر زیاد شده که چند هفته قبل یک متن طولانی در این زمینه نوشتم تا در کانال منتشر کنم اما به دلایلی این کار رو نکرده‌ام.
مدتی‌ست در فضای مجازی هم، چنین مطالبی رو می‌بینم.
سال‌هاست که اغلب کسانی که برای المپیادهای جهانی مشاور یا معلمشون بوده‌ام مهاجرت کرده‌اند و پس از این‌همه سال یک جمعیت بزرگ آماری دارم از کسانی که در سنین مختلف و به کشورهای مختلف مهاجرت کرده‌اند و از جزئیات زندگی قبل و بعد از مهاجرتشون اطلاعات دقیق دارم.
undefined مهاجرت چیزی نیست که مؤسسات مهاجرتی می‌گن.تصمیم‌گیری در مورد این‌که انجام بشه یا نه و یا کِی و به کجا و چگونه انجام بشه کار دشواریه.
معمولاً تصحیح اشتباه در این زمینه خیلی دشواره و خیلی گرون تمام می‌شه.باید مراقب بود اشتباه رخ نده.
انتخاب مقصد مهاجرت برای بزرگسال‌ها خیلی نکته داره،برای کوچکترها خیلی بیشتر نکته داره.کاش می‌شد جلو اشتباه افراد رو گرفت.---undefinedundefined چند روز قبل یکی از دوستان، نه دربارۀ مهاجرت فرزندشون، بلکه دربارۀ مهاجرت کل خانواده با من مشورت می‌کردند.تصمیم جدی برای مهاجرت داشتند، بدون این‌که براشون روشن باشه که در مقصد چه شرایطی خواهند داشت.پاسخ دادن به این عزیزان سخت است چون هریک از دو گزینۀ رفتن یا نرفتن را که انتخاب کنند در صورت نارضایتی ممکن است مشورت‌دهنده را مقصر بدانند، بی‌آن‌که معلوم باشد اگر انتخاب متفاوتی کرده بودند چه وضعیتی داشتند.---undefinedundefined این روزها کمی میزان و کیفیت پایین استفادۀ دانش‌آموزان از وقت هم زیاد دیده می‌شود که در این زمینه هم چند سطری نوشته‌ام که در پیامی دیگر منتشرش می‌کنم.---دغدغه‌های دیگری هم هست ...
بعداً بیشتر می‌نویسم:@andishesara
فعلاً لطفاً این پست را که موضوعی متفاوت با متن بالا دارد ببینید و جدی بگیرید:https://ble.ir/andishesara/-5536124589035052424/1777977936694

۲۲:۰۲

thumbnail
undefined🟡 بر خلاف ادعای منابع زرد،هیچ سند معتبری، بیماری ناشی از هانتاویروس را عارضۀ واکسن ندانسته است.
هیچ شواهد علمی معتبری مبنی بر ارتباط واکسن کووید با ابتلا به عفونت هانتاویروس وجود ندارد.سازندۀ شایعه، تفاوت بین “side effect” و “AESI” را نمی‌دانسته یا قصد فریب مخاطب را داشته.
در سند فایزر، فهرستی با عنوانAESI (Adverse Events of Special Interest)وجود دارد:«وضعیت‌ها یا بیماری‌هایی که لازم است در مطالعات ایمنی به‌طور فعال پایش شوند، صرف‌نظر از این‌که رابطه علّی آن‌ها با واکسن اثبات شده باشد یا نه.»
در این شایعه، نویسنده مدعی شده است که «بیماری ناشی از هانتاویروس» از عوارض واکسن است! در حالی که‌ وجود موارد در لیست AESI به‌معنای «عارضه بودن» آن نیست.این فهرست صرفاً برای پایش ایمنی و بررسی احتمالی سیگنال‌ها تهیه می‌شود.
ادامه دارد:@andishesara
undefined مختصر و مفید دربارۀ هانتاویروس:https://ble.ir/andishesara/4852248351312979265/1778301357008
undefined کشتی کروز آلوده به هانتاویروس (سویه آند) به جزایر قناری اسپانیا رسید:https://ble.ir/andishesara/-6160322850882381019/1778407109045

۲۲:۵۷