امت؛ اداره مردمی تمدنساز
کرامت؛ ارزش محوری مردمیسازی
بازخوانی مصاحبه اختصاصی اندیشکده امت با دکتر علیشیری، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
برگرفته از سلسلهجلسات حکمرانی مردم
در نشست نخست از سلسله جلسات بررسی حکمرانی مردمی با موضوع «کرامت؛ ارزش محوری مردمیسازی»، دکتر محمدمهدی علیشیری، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، به تبیین نقش کرامت در حکمرانی مردمی پرداخت. وی با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری که سه ارزش توحید، عدالت و کرامت را پایههای انقلاب اسلامی میدانست، تأکید کرد که کرامت به معنای به رسمیت شناختن ظرفیتهای ذاتی و اختیاری انسانهاست. به گفته او، موفقیت یک جامعه نه در ساخت زیرساختهای مادی صرف، بلکه در شکوفایی قابلیتهای درونی افراد نهفته است. این نگاه، برخلاف تمرکزگرایی دولتی، مردم را محور اداره امور قرار میدهد و مسئولیتپذیری آنها را تقویت میکند.
دکتر علیشیری با اشاره به تفاوتهای حکمرانی مردمی در نظام اسلامی با مکاتب دیگر، به نقد ساختارهای متمرکز پرداخت. وی اظهار داشت که در ایران، به دلیل تمرکزگرایی شدید که ریشه در دوران پهلوی دارد، مردم از نقشآفرینی فعال در اداره امور خود محروم شدهاند. این تمرکزگرایی، برخلاف سنت تاریخی ایران که در آن ساختارهای محلی و طایفهای نقش مهمی داشتند، مردم را به موجوداتی دستورپذیر تبدیل کرده و کرامت انسانی را تضعیف کرده است. او مثال عهد مالک اشتر را مطرح کرد که در آن، امام علی (ع) به جای جمعآوری مالیات صرف، بر مشارکت مردم در اداره امور تأکید دارند.
وی همچنین به نقد مدلهای غربی و شرقی حکمرانی پرداخت. در مدل شرقی (سوسیالیستی)، دولت متمرکز همه امور را کنترل میکند و در مدل غربی (بازارمحور)، مشارکت مردم به فعالیت اقتصادی محدود شده و کرامت انسانی به معنای واقعی محقق نمیشود. به اعتقاد او، در نظام اسلامی، مردمیسازی باید فراتر از اقتصاد، در همه عرصهها از جمله فرهنگ و اجتماع جریان یابد. این امر مستلزم ایجاد بسترهای محلی و غیرمتمرکز است که در آن مردم خود تصمیمگیر و مجری باشند، و دولت تنها نقش چارچوبگذار و تسهیلکننده را ایفا کند.
دکتر علیشیری بر اهمیت احیای حلقههای اجتماعی و ساختارهای محلی تأکید کرد و گفت که این ساختارها در گذشته به مردم امکان میداد تا مسائل خود را به صورت جمعی حل کنند. اما امروزه، به دلیل تغییرات فرهنگی و تمرکزگرایی، این حلقهها از بین رفته و به جای آن، فردگرایی و انفکاک اجتماعی تقویت شده است. او مثال آورد که در گذشته، محلهها دارای معتمدان و گروههای اجتماعی بودند که مسائل را مدیریت میکردند، اما اکنون حتی در سطح مدیریت ساختمانها، مشارکت به اجبار تبدیل شده است.
در پایان، وی به الزامات تحقق حکمرانی مردمی اشاره کرد و گفت که این فرآیند نیازمند زیرساختهای فرهنگی، مالی و اجتماعی است. مردمیسازی هزینهبر است و باید با پذیرش مسئولیت توسط مردم و ایجاد فضایی برای گفتوگو و همفکری همراه باشد. او تأکید کرد که به جای ارائه یک مدل کلی، باید در هر حوزه (مانند آب، آموزش یا کشاورزی) به صورت جداگانه راهکارهای مردمیسازی طراحی شود. این امر مستلزم آن است که دولت از نقش تصمیمگیر مطلق به تسهیلکننده و هرسکننده خطاها تغییر جایگاه دهد تا مردم بتوانند خودشان مسائلشان را حل کنند. 







با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.
@andishkade_ommat
#حکمرانی_مردمی
۹:۱۸
امت؛ اداره مردمی تمدنساز


ترمیم ویرانیهای جنگ با حضور مردم
بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری:
اگر حضور مردم نبود، ما جرأت نداشتیم با سیاستهای متقابل، در سطح جهانی اینچنین قاطع برخورد کنیم ... از متخصصان و مغزهای خلاق و فعال و کسانی که میخواهند کار کنند و سرمایه خود را در اختیار ملت قرار دهند، استفاده کنید؛ خستگی به خود راه ندهید. من اطمینان دارم که ملت ما در ترمیم ویرانیهای جنگ، یک بار دیگر جهان را به شگفتی وا خواهد داشت. در دیدار با وزرای نیرو و پست، تلگراف و تلفن ۱۳۶۲/۰۲/۱۵ #انتشار_برای_نخستین_بار #ریاست_جمهوری #حضور_مردم *







*
#امت؛ پژواکی از #ادارهـمردمیـجنگ با اسراییل
@andishkade_ommat
مسئولان افتخار دارند که مردمی چون شما حامیان آنها هستند، شما در طول جنگ تحمیلی، دشمن را از اهداف پلیدش مأیوس کردید. برای یک ملت این یک ارزش والا است که بتواند در برابر دشمنان از دین، ناموس و انقلاب خود دفاع کند.
شما مردم باید با همان اراده و عشق و صمیمیت نسبت به امام، انقلاب و روحانیت که در طول جنگ از خود نشان دادهاید، در زمان بازسازی نیز اینچنین باشید.دشمن همچون اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با تبلیغات خود، میخواهد نشان دهد که مردم از انقلاب رو برگردانیدهاند؛ درصورتیکه شما باید همچون گذشته با وفاداری به انقلاب، این ترفند تبلیغی دشمنان اسلام را نقش بر آب کنید.
در اجتماع مردم پلدختر لرستان۱۳۶۷/۱۰/۲۲
#انتشار_برای_نخستین_بار
#ریاست_جمهوری
#حضور_مردم
*
*
۱۵:۴۱
#اقتصاد_مردمی
۷:۴۲
بیانات در مراسم نماز جمعه تهران – ۱۳۶۸/۰۱/۱۴
* #انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#حضور_مردم
*
۱۱:۳۴
۸:۰۶
۴:۳۲
🟡 دوره فرصت ۳فرصتی برای آشنایی با مدیریت اسلامی
۱) دکتر اسدالله گنجعلیرییس محترم دانشکده معارف اسلامی و مدیریتعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ۲) دکتر میثم قراباغیپژوهشگر مدیریت اسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)۳) دکتر سید عابد رضاییمدرّس حوزه و دانشگاه در زمینۀ حکمرانی و مدیریت اسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ۴) دکتر سیدمهدی سیدطباطباییمستول اندیشکده مجاهد (مرکز تراب)پژوهشگر حکمرانی و مدیریت اسلامی۵) و...
#مدیریت_اسلامی#اندیشکده_مجاهد#دفتر_تدبیر#فرصت۳
۲۱:۱۷
امت؛ اداره مردمی تمدنساز


وحدت کلمه
بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری:
حفظ وحدت کلمه و یکپارچه تحت پرچم رهبری قرار گرفتن امت ما، درسی است که باید همیشه آن را زمزمه کنيم؛ زیرا دریافت وحدت کلمه از رهبری که محور وحدت است، يك استدلال اسلامی است که در قرآن کریم و کلام حضرت امیرعلیهالسلام بر آن تأکید شده است. بیانات در مراسم نماز جمعه تهران – ۱۳۶۸/۰۱/۱۴ * #انتشار_برای_نخستین_بار #ریاست_جمهوری #حضور_مردم *







با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.
@andishkade_ommat
#انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#اقتصاد_مردمی
۵:۰۷
کار مالیاتها را باید با توجه به اهتمام و همیاری خود مردم دنبال کرد و در امر تمیز و تشخیص مالیات از مشارکت مؤثر خود مردم استفاده شود و بدین منظور باید مستقیماً و از طریق ائمۀ جمعه در سراسر کشور نقش مالیات بردرآمدها و بهخصوص مالیات بر مشاغل برای مردم روشن بشود ... وقتی که درآمدهای دولت متکی به غیر فعالیتهای مردم باشد موجب تورم خواهد شد و مشکلات فراوانی برای خود مردم به دنبال خواهد داشت.
#انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#اقتصاد_مردمی#مالیات
۸:۱۴
#اندیشکده_امت#دفتر_امام_و_رهبری#دفتر_تدبیر
۸:۱۴
#حکمرانی_مردمی
۱۸:۱۲
#مردم_سالاری_دینی
۹:۵۸
امت؛ اداره مردمی تمدنساز
انگیزهها، حس تعلق و حکمرانی مردمی در اقتصاد اسلامی
دکتر محمد سلیمانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
برگرفته از سلسلهجلسات حکمرانی مردمی
انگیزههای دوگانه: ادغام فردی و اجتماعی با دین در اقتصاد اسلامی، انگیزههای درونی (فردی) و بیرونی (اجتماعی) با یکدیگر ادغام میشوند، برخلاف مکاتب چپ که انگیزههای فردی را در اجتماعی حل میکنند یا لیبرال که بر فردی اولویت میدهند. شهید صدر تأکید دارد که دین این دو را یکی میکند، بهطوری که فرد برای آخرت خود، محله و جامعه را آباد میکند. این رویکرد، حس تعلق و مسئولیت را تقویت کرده و در حکمرانی مردمی، مردم را به مشارکت فعال در اداره امور سوق میدهد، نه صرفاً برای سود شخصی یا جمعی، بلکه برای تعالی الهی.
شبکه اخوت: پیوند درونی و حمایت متقابل شبکه اخوت در جامعه اسلامی، قویترین پیوند اجتماعی است که بر اساس علقههای دینی شکل میگیرد. این شبکه، حس تعلق را از درون میجوشاند و افراد را به کمک یکدیگر وامیدارد، مانند برخورد با افراد همفکر در موقعیتهای نیاز. در حکمرانی مردمی، این اخوت فراتر از روابط رسمی عمل کرده و انسجام اجتماعی را تضمین میکند. این شبکه، سرمایهای بالا برای مردمسالاری دینی است، جایی که افراد بر اساس ایمان، نه الزامات حقوقی، از همدیگر حمایت میکنند.
فشار همتایان: نگهدارنده جامعه با لایه نفاق فشار همتایان (peer pressure) جامعه را نگه میدارد و حس تعلق را تقویت میکند، حتی اگر لایهای از نفاق (دورویی) وجود داشته باشد. این فشار، افراد را به رعایت هنجارها وامیدارد، مانند عدم پوشیدن لباس نامتعارف از ترس قضاوت دیگران. در مردمسالاری دینی، این مکانیسم مکمل حس تعلق درونی است و جامعه را از پراکندگی حفظ میکند. با وجود سطوح متفاوت دینداری، فشار همتایان بهعنوان یک عامل بیرونی، انسجام را تضمین کرده و اجازه میدهد افراد با انگیزههای متفاوت، در چارچوب مشترک عمل کنند.
تضاد شخصیت حقیقی و حقوقی: کالاانگاری و بیتعلقی در حکمرانی غرب، تفکیک شخصیت حقیقی و حقوقی، انسان را به کالا تبدیل کرده و حس تعلق را کاهش میدهد. افراد، بهعنوان مصرفکننده، تولیدکننده یا نیروی کار دیده میشوند، نه موجودی کامل با شئون مختلف. این رویکرد، کار را بهعنوان عدم مطلوبیت (disutility) میبیند که تنها برای دستمزد تحمل میشود. در مقابل، حکمرانی اسلامی بر شخصیت حقیقی تأکید دارد و روابط کارگر-کارفرما را بر اساس تعلق و مسئولیت دینی تعریف میکند، که این امر، مردمسالاری را با ادغام شئون انسانی تقویت مینماید.
ساختار روابط و سیاستگذاری: الگوسازی برای حکمرانی مردمی برای تحقق حکمرانی مردمی، باید ساختار روابط کارگر-کارفرما و سیاستگذاریها (مانند مسکن) بر اساس حس تعلق و اخوت اسلامی بازطراحی شود. مردمسالاری دینی نیازمند الگوهایی است که حس تعلق را از درون بجوشاند و ساختارها را بدون افتادن در دام کالاانگاری غربی قابل کپیبرداری کند. این رویکرد، با تمرکز بر شخصیت حقیقی، جامعه را به سمت تعالی و مسئولیت جمعی هدایت میکند. #حکمرانی_مردمی 







با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.
@andishkade_ommat
#حکمرانی_مردمی
۵:۵۷
اندیشکده امت، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، هسته احسانا مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام و اندیشکده سیاست صنعتی و فناوریهای نوظهور برگزار میکنند:
سلسله نشستهای «سرمایهگذاری مردمی برای تولید»
نشست اول: روشهای تأمین مالی مردمی
با حضور دکتر سید مهدی زریباف
دبیر جلسه دکتر محمدهادی حبیباللهی
زمان: سهشنبه ۶ آبانماه، ساعت ۱۸:۳۰
مکان: دانشگاه امام صادق(ع)، سالن شهید مطهری(ره)
#اقتصاد_مردمی #سرمایهگذاری_مردمی_برای_تولید









با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.
@andishkade_ommat
#اقتصاد_مردمی #سرمایهگذاری_مردمی_برای_تولید
۱۹:۱۹
#انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#اقتصاد_مردمی#تعاونی
۱۱:۱۶
۲:۴۸
۳:۴۸
۱:۱۰
۶:۱۹
۶:۲۷