بله | کانال امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز
عکس پروفایل امت؛ اداره مردمی تمدن‌سازا

امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز

۱,۰۶۹عضو
امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز
undefined undefined کرامت؛ ارزش محوری مردمی‌سازی undefined بازخوانی مصاحبه اختصاصی اندیشکده امت با دکتر علیشیری، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefinedبرگرفته از سلسله‌جلسات حکمرانی مردم undefined در نشست نخست از سلسله جلسات بررسی حکمرانی مردمی با موضوع «کرامت؛ ارزش محوری مردمی‌سازی»، دکتر محمدمهدی علیشیری، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، به تبیین نقش کرامت در حکمرانی مردمی پرداخت. وی با استناد به دیدگاه مقام معظم رهبری که سه ارزش توحید، عدالت و کرامت را پایه‌های انقلاب اسلامی می‌دانست، تأکید کرد که کرامت به معنای به رسمیت شناختن ظرفیت‌های ذاتی و اختیاری انسان‌هاست. به گفته او، موفقیت یک جامعه نه در ساخت زیرساخت‌های مادی صرف، بلکه در شکوفایی قابلیت‌های درونی افراد نهفته است. این نگاه، برخلاف تمرکزگرایی دولتی، مردم را محور اداره امور قرار می‌دهد و مسئولیت‌پذیری آن‌ها را تقویت می‌کند. undefined دکتر علیشیری با اشاره به تفاوت‌های حکمرانی مردمی در نظام اسلامی با مکاتب دیگر، به نقد ساختارهای متمرکز پرداخت. وی اظهار داشت که در ایران، به دلیل تمرکزگرایی شدید که ریشه در دوران پهلوی دارد، مردم از نقش‌آفرینی فعال در اداره امور خود محروم شده‌اند. این تمرکزگرایی، برخلاف سنت تاریخی ایران که در آن ساختارهای محلی و طایفه‌ای نقش مهمی داشتند، مردم را به موجوداتی دستورپذیر تبدیل کرده و کرامت انسانی را تضعیف کرده است. او مثال عهد مالک اشتر را مطرح کرد که در آن، امام علی (ع) به جای جمع‌آوری مالیات صرف، بر مشارکت مردم در اداره امور تأکید دارند. undefined وی همچنین به نقد مدل‌های غربی و شرقی حکمرانی پرداخت. در مدل شرقی (سوسیالیستی)، دولت متمرکز همه امور را کنترل می‌کند و در مدل غربی (بازارمحور)، مشارکت مردم به فعالیت اقتصادی محدود شده و کرامت انسانی به معنای واقعی محقق نمی‌شود. به اعتقاد او، در نظام اسلامی، مردمی‌سازی باید فراتر از اقتصاد، در همه عرصه‌ها از جمله فرهنگ و اجتماع جریان یابد. این امر مستلزم ایجاد بسترهای محلی و غیرمتمرکز است که در آن مردم خود تصمیم‌گیر و مجری باشند، و دولت تنها نقش چارچوب‌گذار و تسهیل‌کننده را ایفا کند. undefined دکتر علیشیری بر اهمیت احیای حلقه‌های اجتماعی و ساختارهای محلی تأکید کرد و گفت که این ساختارها در گذشته به مردم امکان می‌داد تا مسائل خود را به صورت جمعی حل کنند. اما امروزه، به دلیل تغییرات فرهنگی و تمرکزگرایی، این حلقه‌ها از بین رفته و به جای آن، فردگرایی و انفکاک اجتماعی تقویت شده است. او مثال آورد که در گذشته، محله‌ها دارای معتمدان و گروه‌های اجتماعی بودند که مسائل را مدیریت می‌کردند، اما اکنون حتی در سطح مدیریت ساختمان‌ها، مشارکت به اجبار تبدیل شده است. undefined در پایان، وی به الزامات تحقق حکمرانی مردمی اشاره کرد و گفت که این فرآیند نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی، مالی و اجتماعی است. مردمی‌سازی هزینه‌بر است و باید با پذیرش مسئولیت توسط مردم و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و هم‌فکری همراه باشد. او تأکید کرد که به جای ارائه یک مدل کلی، باید در هر حوزه (مانند آب، آموزش یا کشاورزی) به صورت جداگانه راهکارهای مردمی‌سازی طراحی شود. این امر مستلزم آن است که دولت از نقش تصمیم‌گیر مطلق به تسهیل‌کننده و هرس‌کننده خطاها تغییر جایگاه دهد تا مردم بتوانند خودشان مسائلشان را حل کنند. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined undefined @andishkade_ommat
thumbnail
undefinedچیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی مردمی در نگاه اسلامی
undefined بازخوانی مصاحبه اختصاصی اندیشکده امت با دکتر علیرضا چیت‌سازیان؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات حکمرانی مردمی
undefined فلسفه حکمرانی مردمی: اقامه قسط توسط مردمحکمرانی مردمی در نگاه اسلامی، برخلاف مدل‌های غربی مبتنی بر دولت‌محوری (Nation-State) و مشارکت عمومی صرف برای افزایش بهره‌وری، بر اقامه قسط توسط مردم تمرکز دارد. آیه ۲۵ سوره حدید (لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) نشان می‌دهد که هدف دین، تربیت انسان از طریق میدان‌داری خود اوست. این فلسفه، انسان‌سازی را از مسیر انفاق، مسئولیت‌پذیری و حضور فعال مردم در اداره امور دنبال می‌کند، نه از طریق تحمیل ساختارهای دولتی یا فعالیت‌های فرهنگی فانتزی.
undefined تفاوت مبنایی: مردمی‌سازی در برابر دولت‌محوریدر نگاه اسلامی، مردمی‌سازی با مشارکت عمومی غربی (Public Participation) متفاوت است. در غرب، مشارکت برای افزایش کارآمدی دولت یا حس مالکیت مردم نسبت به دولت است، اما در اسلام، مردمی‌سازی جوهره‌ای برای ساخت انسان و جامعه دارد. این نگاه، دولت را نه به‌عنوان پدر مهربان، بلکه به‌عنوان تسهیل‌گر حضور مردم تعریف می‌کند. نهادهایی مانند جهاد سازندگی و بسیج در ابتدای انقلاب، نمونه‌هایی از این رویکرد بودند که به دلیل فقدان تجربه و نظریه‌پردازی، گاه به ساختارهای دولتی تقلیل یافتند.
undefined اقتضائات حوزه‌ای: الگوهای متنوع مردمی‌سازیمردمی‌سازی در هر حوزه اقتضائات خاص خود را دارد. در منابع طبیعی، جوامع محلی باید محور باشند، چنان‌که پیش از ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، این جوامع خود نگهبان منابع بودند. در آموزش، مدارس باید هویت حرفه‌ای و خانواده‌محور داشته باشند، نه کارمند دولت. در فقرزدایی، تکافل و ارتباط فردبه‌فرد بین توانگر و نیازمند، انسجام اجتماعی و رشد فرهنگی را تقویت می‌کند. این تفاوت‌ها نیازمند مطالعه دقیق و اجتناب از الگوهای یکسان‌ساز دولتی است.
undefined تدریج و حلقه‌های میانی: موتور محرک مردمی‌سازیچگونگی تحقق حکمرانی مردمی نیازمند تدریج و نقش‌آفرینی حلقه‌های میانی است. این حلقه‌ها، به‌عنوان فئه قلیله‌ای که پای کار می‌ایستند، با الگوسازی و انگیزه‌بخشی، دیگران را به میدان می‌آورند. آیه ۲۴۹ سوره بقره (داستان طالوت و جالوت) نشان می‌دهد که عده قلیل متعهد می‌توانند جامعه را به سمت حق هدایت کنند. این فرآیند باید با قانون‌گذاری دقیق، توانمندسازی جوامع محلی و واگذاری مسئولیت پیش از منافع همراه باشد تا از سوءاستفاده‌های خصوصی‌سازی جلوگیری شود.
undefined بازخوانی تاریخ: استخراج الگوهای بومی حکمرانیبرای تدوین الگوی حکمرانی مردمی، بازخوانی تاریخ تمدن اسلامی ضروری است. الگوهای نهادی مبتنی بر عقود شرعی، دانش محلی و تجربه‌های تاریخی، مانند تقسیم سود در دوره قاجار یا مدیریت موقوفات، می‌توانند الهام‌بخش باشند. این بازخوانی، از وابستگی به علوم انسانی غربی کاسته و با نوآوری، الگوهای بومی را برای امروز احیا می‌کند. نهادسازی تدریجی، تقویت حلقه‌های میانی و قانون‌گذاری برای کاهش مداخله دولت، مسیر تحقق حکمرانی مردمی است.
#حکمرانی_مردمیundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۹:۱۸

امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز
undefined undefinedundefinedundefined ترمیم ویرانی‌های جنگ با حضور مردم undefined بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری: undefined اگر حضور مردم نبود، ما جرأت نداشتیم با سیاست‌های متقابل، در سطح جهانی اینچنین قاطع برخورد کنیم ... از متخصصان و مغزهای خلاق و فعال و کسانی که می‌خواهند کار کنند و سرمایه خود را در اختیار ملت قرار دهند، استفاده کنید؛ خستگی به خود راه ندهید. من اطمینان دارم که ملت ما در ترمیم ویرانی‌های جنگ، یک بار دیگر جهان را به شگفتی وا خواهد داشت. در دیدار با وزرای نیرو و پست، تلگراف و تلفن ۱۳۶۲/۰۲/۱۵ #انتشار_برای_نخستین_بار #ریاست_جمهوری #حضور_مردم *undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined *undefined #امت؛ پژواکی از #اداره‌ـمردمی‌ـجنگ با اسراییلundefined undefined @andishkade_ommat
thumbnail
undefinedundefinedundefined ترمیم ویرانی‌های جنگ با حضور مردم
undefined بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری:
undefined مردم، مایه افتخار مسئولین در جمهوری اسلامی
مسئولان افتخار دارند که مردمی چون شما حامیان آن‌ها هستند، شما در طول جنگ تحمیلی، دشمن را از اهداف پلیدش مأیوس کردید. برای یک ملت این یک ارزش والا است که بتواند در برابر دشمنان از دین، ناموس و انقلاب خود دفاع کند.
شما مردم باید با همان اراده و عشق و صمیمیت نسبت به امام، انقلاب و روحانیت که در طول جنگ از خود نشان داده‌اید، در زمان بازسازی نیز این‌چنین باشید.دشمن همچون اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با تبلیغات خود، می‌خواهد نشان دهد که مردم از انقلاب رو برگردانیده‌اند؛ درصورتی‌که شما باید همچون گذشته با وفاداری به انقلاب، این ترفند تبلیغی دشمنان اسلام را نقش بر آب کنید.
در اجتماع مردم پل‌دختر لرستان۱۳۶۷/۱۰/۲۲
#انتشار_برای_نخستین_بار
#ریاست_جمهوری
#حضور_مردم

*undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
*undefined #امت؛ پژواکی از #اداره‌ـمردمی‌ـجنگ با اسراییلundefined
undefined @andishkade_ommat

۱۵:۴۱

thumbnail
undefined حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای:
undefined توان مردم تضمین است نه امضای کری!
undefined برای اینکه اقتصاد کشور شکوفا بشود، همه‌ی چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک کشور باید به کار بیفتد؛ همه باید تلاش کنند؛ هم از زیرساخت‌های ‌کشور استفاده بشود، هم از ابتکارات مردمی استفاده بشود، هم از قدرت مدیریّت فعّالان اقتصادی و فعّالان مدیریّتی استفاده بشود...
undefined سخنرانی نوروزی در جمع اقشار مختلف مردم۱۴۰۳/۰۱/۰۱
#اقتصاد_مردمی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefinedundefined @andishkade_ommat

۷:۴۲

thumbnail
undefinedundefinedundefined وحدت کلمه
undefined بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری:
undefined حفظ وحدت کلمه و یکپارچه تحت پرچم رهبری قرار گرفتن امت ما، درسی است که باید همیشه آن را زمزمه کنيم؛ زیرا دریافت وحدت کلمه از رهبری که محور وحدت است، يك استدلال اسلامی است که در قرآن کریم و کلام حضرت امیرعلیه‌السلام بر آن تأکید شده است.

بیانات در مراسم نماز جمعه تهران – ۱۳۶۸/۰۱/۱۴


* #انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#حضور_مردم
*undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefinedundefined @andishkade_ommat

۱۱:۳۴

thumbnail
undefinedالگوی اداره اسلامی از منظر امیرالمومنین علی (علیه‌السلام)
undefined بازخوانی مصاحبه اختصاصی اندیشکده امت با دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات مردم‌سالاری دینی
undefined ناکارآمدی: آفت نظام اسلامیناکارآمدی در مدیریت، حتی در نظام اسلامی، می‌تواند به فساد و فروپاشی منجر شود. تاریخ صدر اسلام نشان می‌دهد که کمتر از بیست سال پس از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، نظام اسلامی با رشوه‌خواری، رانت‌خواری و قبیله‌گرایی آلوده شد. در دوران خلیفه سوم، سوءمدیریت بیت‌المال و توزیع ناعادلانه ثروت، به اعتراضات گسترده و محاصره دارالحکومه انجامید. این مسائل، که به قتل خلیفه و فتنه‌های بعدی منجر شد، ضرورت مدیریت عادلانه و مردمی را نشان می‌دهد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه با نقد تند این ناکارآمدی، بر لزوم اصلاحات تأکید داشتند.
undefined ریشه اختلافات: مدیریت، نه عباداتریشه اختلافات در جهان اسلام، نه احکام عبادی، بلکه شیوه مدیریت و اداره جامعه بود. در شورای انتخاب خلیفه، حضرت علی علیه‌السلام بر عمل به قرآن و سنت پایبندی نشان دادند، اما به دلیل استقلال در برابر روش‌های نادرست پیشین، انتخاب نشدند. امروز نیز چالش اصلی نظام اسلامی، نه کمبود مبانی، بلکه ناتوانی در تبدیل آن‌ها به راهکارهای اجرایی است. چرا پس از نیم قرن از انقلاب، مردم همچنان با رشوه و روابط در ادارات مواجه‌اند؟ این ناکارآمدی، اعتماد عمومی را تضعیف کرده و نیاز به مدیریت مردمی و شفاف را برجسته می‌کند.
undefined کارآمدی: کلید اعتماد مردمکارآمدی، کلید جلب اعتماد به نظام اسلامی است. نظام‌های کارآمد جهانی، با شفافیت و پاسخ‌گویی، مشکلات را حل می‌کنند و مردم را جذب می‌نمایند، حتی اگر مبانی آن‌ها با اسلام متفاوت باشد. تجربه دفاع مقدس نشان داد که مدیریت انقلابی و ولایی می‌تواند موفق باشد، اما ضعف در اطلاع‌رسانی، مانند عدم توضیح درباره ادعاهای اختلاس، اعتماد مردم را کاهش می‌دهد. نسل جدید، که با قطعی آب و برق و وعده‌های غیرواقعی مواجه است، خواستار سیستمی است که فساد را غیرممکن کند و مشکلات را به‌صورت عملی حل نماید.
undefined اصلاح ساختار: خدمت به ولایتاصلاح ساختار اداری، بزرگ‌ترین خدمت به نظام ولایی است. با بیش از چهار میلیون کارمند و وابستگی به نفت، بودجه کشور عمدتاً صرف حقوق می‌شود، نه حل مسائل. نامه امیرالمؤمنین به مأموران مالیاتی، الگویی عملی برای مدیریت عادلانه است که بر نظارت دقیق، توجه به شرایط مردم و آبادانی جامعه تأکید دارد. مدیران باید با صداقت و برنامه‌ریزی دقیق، خود را جای مردم بگذارند و پروتکل‌هایی طراحی کنند که مشکلات را سریع و شفاف حل کند.
undefined گام‌های عملی برای مردم‌سالاری دینیمدیریت مردمی و اسلامی نیازمند گام‌های عملی است. حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند آبادانی جامعه، پایه ثبات حکومت و مالیات است. ناکارآمدی، مردم را مأیوس و پایه‌های نظام را سست می‌کند. برای تحقق مردم‌سالاری دینی، باید با تکیه بر مبانی اسلامی، سیستم‌هایی طراحی شود که با سرعت، دقت و عدالت، نیازهای مردم را برآورده کند. undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۸:۰۶

thumbnail
undefinedچیستی مردم‌سالاری دینی و نسبت مردم با حاکمیت در نگاه اسلامی
undefined دکتر حسام‌الدین حائری‌زاده؛ معاون مرکز بررسی‌های دکترینال
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات حکمرانی مردمی
undefined ریشه‌های تاریخی و مفهومی حکمرانی مردمیمفهوم حکمرانی مردمی در ادبیات دینی و تمدنی سابقه‌ای دیرینه دارد، اما قرائت‌های متفاوتی از آن در بسترهای اسلامی، تمدنی و ترجمه‌ای شکل گرفته است. برخلاف دموکراسی غربی که بر اراده عمومی و انسان سیاسی متمرکز است، مردم‌سالاری دینی بر پایه ایمان و انسجام اجتماعی تعریف می‌شود. این مفهوم، که توسط رهبر انقلاب به‌عنوان جایگزینی برای دموکراسی اسلامی معرفی شد، از تحمیل الگوهای غربی مانند لیبرال‌دموکراسی فاصله گرفته و بر قوام نظام به ایمان مردم تأکید دارد. آیه «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى» (مائده: ۲) نشان‌دهنده اهمیت همیاری (تعاون) به‌جای مشارکت صرف است که جوهره‌ای عمیق‌تر از مدل‌های غربی دارد.
undefined تفاوت پارادایمی دموکراسی و مردم‌سالاری دینیدموکراسی غربی، فارغ از ایمان، بر سازماندهی توده‌ها از طریق مفاهیمی مانند جامعه مدنی، شهروند و عمومیت (Publicity) تمرکز دارد. این در حالی است که مردم‌سالاری دینی، ایمان را زیربنای سرمایه اجتماعی می‌داند. این ایمان، که متعلقات آن در قرآن (ایمان به خدا، غیب، انبیا، ملائکه، کتب آسمانی، آیات الهی و آخرت) تبیین شده، باید از طریق تثبیت فؤاد (قلب) بازتولید شود. برخلاف دموکراسی که به دنبال عقلانیت عمومی است، مردم‌سالاری دینی به دنبال تفقه عمومی و قلوب متفقه است که ولایت را درک می‌کنند.
undefined ولایت و جامعه‌سازی: کارخانه انسان‌سازیمردم‌سالاری دینی به معنای جامعه‌سازی بر پایه ولایت است که استمرار ایمان به انبیا را در خود دارد. رهبر انقلاب تأکید دارند که ولایت، انسجام بین مردم و نسبت آنها با ولی را شکل می‌دهد. انبیا به‌دنبال ساخت جامعه به‌عنوان کارخانه انسان‌سازی بوده‌اند، نه صرفاً هدایت فردی. ولایت فقیه، به‌عنوان استمرار این ولایت، نظام‌سازی و ملت‌سازی را دنبال می‌کند. این نگاه، برخلاف دموکراسی که مشارکت سیاسی را در قالب NGOها یا شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌کند، بر همیاری (تعاون) بین مردم و دولت تأکید دارد که نتیجه آن نظامات قرآنی در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، سلامت و فرهنگ است.
undefined استراتژی‌های مردمی‌سازی: نهادسازی موازی و تاسیسیحکمرانی مردمی در نگاه اسلامی از دو استراتژی بهره می‌برد: نهادسازی موازی و تاسیسی. نهادهای موازی مانند بسیج و جهاد سازندگی در کنار ساختارهای رسمی (ارتش یا وزارتخانه‌ها) شکل گرفتند تا حضور مردم را تقویت کنند. نهادهای تاسیسی مانند هیئت و مسجد نیز ذاتاً مردمی و برخاسته از فرهنگ اسلامی‌اند. این نهادها، برخلاف مدل‌های غربی که بر مشارکت در چارچوب جامعه مدنی یا شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارند، بر اساس اصل تعاون و بازتولید سرمایه ایمان عمل می‌کنند. این رویکرد، مردمی‌سازی را به معنای واقعی به جامعه‌سازی و نظام‌سازی دینی تبدیل می‌کند.
undefined وجدان‌سازی و تفقه عمومی: کلید عملیاتی شدنمردمی‌سازی در مردم‌سالاری دینی نیازمند وجدان‌سازی و تفقه عمومی است. قرآن با تأکید بر تفقه (نه صرف فهم)، قلب را محور تعقل و فهم ولایت قرار داده است. آیه «لَهُمْ قُلُوبٌ لاَ یَفْقَهُونَ بِهَا» (اعراف: ۱۷۹) نشان می‌دهد که تفقه عمومی، برخلاف فهم عقلانی صرف، به قلب‌های متفقه وابسته است. رهبر انقلاب و امام خمینی تأکید دارند که ملت باید صورت قرآن شود، یعنی نظامات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر اساس نقشه الهی و هندسه قرآنی شکل گیرند. این امر با تثبیت ایمان از طریق قصه‌های انبیا (تثبیت فؤاد) و همیاری بین مردم و دولت محقق می‌شود، که چالش اصلی امروز، عملیاتی کردن این وجدان‌سازی در مواجهه با گفتمان‌های رقیب است.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۴:۳۲

thumbnail
undefined بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با همکاری اندیشکده مجاهد تراب برگزار می کند:
🟡 دوره فرصت ۳فرصتی برای آشنایی با مدیریت اسلامی
undefined زمان برگزاری: ۲۲ مهر (ساعت ۲۰) تا ۲۵ مهر
undefined محل برگزاری: شهر تهران؛ اردوگاه الزهرا (س)
undefined مهلت ثبت نام: تا ۲۰ مهر ۱۴۰۴
undefined دوره ویژه برادران بوده و اولویت ثبت نام با دانشجویان ورودی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خواهد بود.
undefinedبا حضور اساتید گرانقدر:
۱) دکتر اسدالله گنجعلیرییس محترم دانشکده معارف اسلامی و مدیریتعضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ۲) دکتر میثم قراباغیپژوهشگر مدیریت اسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)۳) دکتر سید عابد رضاییمدرّس حوزه و دانشگاه در زمینۀ حکمرانی و مدیریت اسلامیعضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ۴) دکتر سیدمهدی سیدطباطباییمستول اندیشکده‌ مجاهد (مرکز تراب)پژوهشگر حکمرانی و مدیریت اسلامی۵) و...
undefined هزینه شرکت در دوره ۱) ویژه عموم دانشجویان: ۲۵۰ هزار تومان۲) دانشجویان ورودی ۴۰۲ و ۴۰۳ معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام : ۳۰ درصد تخفیف ۳) ثبت نام گروهی ۳ نفره ویژه دانشجویان معارف اسلامی و مدیریت ۴۰۲ و ۴۰۳ : ۵۰ درصد تخفیف (هر یک از اعضا)
undefined به همراه اعطای گواهی حضور در دوره
undefined پیوند ثبت نام

undefined جهت دریافت اطلاعات بیشتر به شناسه @alismdfr در پیام رسان بله مراجعه فرمایید

#مدیریت_اسلامی#اندیشکده_مجاهد#دفتر_تدبیر#فرصت۳
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۲۱:۱۷

امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز
undefined undefinedundefinedundefined وحدت کلمه undefined بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری: undefined حفظ وحدت کلمه و یکپارچه تحت پرچم رهبری قرار گرفتن امت ما، درسی است که باید همیشه آن را زمزمه کنيم؛ زیرا دریافت وحدت کلمه از رهبری که محور وحدت است، يك استدلال اسلامی است که در قرآن کریم و کلام حضرت امیرعلیه‌السلام بر آن تأکید شده است. بیانات در مراسم نماز جمعه تهران – ۱۳۶۸/۰۱/۱۴ * #انتشار_برای_نخستین_بار #ریاست_جمهوری #حضور_مردم *undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined undefined @andishkade_ommat
thumbnail
undefinedundefinedundefined آرایش جنگی!
undefined بیانات مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری:

undefined در شرایط حساس کنونی کشور که جمهوری اسلامی درگیر جنگ تحمیلی پنج ساله است و علل گوناگون موجب نارسائی‌های اقتصادی و تولیدی و ضعف‌های شدید اداری و مشکلات فرهنگی گردیده است، همتی والا و توکلی بی‌پایان و تلاشی بی‌وقفه و همکارانی متعهد و مخلص و لایق لازم است تا نیازها و انتظارات انقلاب و مردم را در دوره جدید این جمهوری برآورده سازد؛ و از نیروی عظیم و تمام نشدنی مردم که به برکت اسلام، مهیای نثار در راه آرمان‌های انقلاب است بهره‌ای شایسته برد.
undefined در حکمی به آقای میرحسین موسوی بمناسبت انتخاب‌شدن به نخست‌وزیری۱۳۶۴/۰۷/۲۷
#انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#اقتصاد_مردمی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefinedundefined @andishkade_ommat

۵:۰۷

thumbnail
undefined مردمی‌سازی مالیات
undefined حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای:
کار مالیات‌ها را باید با توجه به اهتمام و همیاری خود مردم دنبال کرد و در امر تمیز و تشخیص مالیات از مشارکت مؤثر خود مردم استفاده شود و بدین منظور باید مستقیماً و از طریق ائمۀ جمعه در سراسر کشور نقش مالیات بردرآمدها و به‌خصوص مالیات بر مشاغل برای مردم روشن بشود ... وقتی که درآمدهای دولت متکی به غیر فعالیت‌های مردم باشد موجب تورم خواهد شد و مشکلات فراوانی برای خود مردم به دنبال خواهد داشت.
undefined بیانات در دیدار با اعضای کمیته مردمی بررسی مسائل مالیاتی۱۳۶۲/۱۰/۰۴
#انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#اقتصاد_مردمی#مالیاتundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefinedundefined @andishkade_ommat

۸:۱۴

thumbnail
undefined اندیشکده امت با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می کند:
undefined سلسله نشست‌‌های الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب
undefinedبا حضور:دکتر سیدمهدی سیدطباطباییپژوهشگر حوزه حکمرانی و عضو اندیشکده امت
undefined️ زمان:یکشنبه‌ها ساعت ۲۰جلسه اول مورخ یکشنبه ۲۷ مهرماه
undefined مکان: مرکز تراب دانشگاه امام صادق (ع)
undefined جهت ثبت‌نام به آیدی در پیام‌رسان بله و یا با شماره تلفن ۰۹۳۳۷۲۵۰۸۳۹ تماس حاصل فرمایید.
#اندیشکده_امت#دفتر_امام_و_رهبری#دفتر_تدبیر
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۸:۱۴

thumbnail
undefinedانگیزه‌ها، حس تعلق و حکمرانی مردمی در اقتصاد اسلامی
undefined دکتر محمد سلیمانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات حکمرانی مردمی
undefined انگیزه‌های دوگانه: ادغام فردی و اجتماعی با دیندر اقتصاد اسلامی، انگیزه‌های درونی (فردی) و بیرونی (اجتماعی) با یکدیگر ادغام می‌شوند، برخلاف مکاتب چپ که انگیزه‌های فردی را در اجتماعی حل می‌کنند یا لیبرال که بر فردی اولویت می‌دهند. شهید صدر تأکید دارد که دین این دو را یکی می‌کند، به‌طوری که فرد برای آخرت خود، محله و جامعه را آباد می‌کند. این رویکرد، حس تعلق و مسئولیت را تقویت کرده و در حکمرانی مردمی، مردم را به مشارکت فعال در اداره امور سوق می‌دهد، نه صرفاً برای سود شخصی یا جمعی، بلکه برای تعالی الهی.
undefined شبکه اخوت: پیوند درونی و حمایت متقابلشبکه اخوت در جامعه اسلامی، قوی‌ترین پیوند اجتماعی است که بر اساس علقه‌های دینی شکل می‌گیرد. این شبکه، حس تعلق را از درون می‌جوشاند و افراد را به کمک یکدیگر وامی‌دارد، مانند برخورد با افراد هم‌فکر در موقعیت‌های نیاز. در حکمرانی مردمی، این اخوت فراتر از روابط رسمی عمل کرده و انسجام اجتماعی را تضمین می‌کند. این شبکه، سرمایه‌ای بالا برای مردم‌سالاری دینی است، جایی که افراد بر اساس ایمان، نه الزامات حقوقی، از همدیگر حمایت می‌کنند.
undefined فشار همتایان: نگهدارنده جامعه با لایه نفاقفشار همتایان (peer pressure) جامعه را نگه می‌دارد و حس تعلق را تقویت می‌کند، حتی اگر لایه‌ای از نفاق (دورویی) وجود داشته باشد. این فشار، افراد را به رعایت هنجارها وامی‌دارد، مانند عدم پوشیدن لباس نامتعارف از ترس قضاوت دیگران. در مردم‌سالاری دینی، این مکانیسم مکمل حس تعلق درونی است و جامعه را از پراکندگی حفظ می‌کند. با وجود سطوح متفاوت دینداری، فشار همتایان به‌عنوان یک عامل بیرونی، انسجام را تضمین کرده و اجازه می‌دهد افراد با انگیزه‌های متفاوت، در چارچوب مشترک عمل کنند.
undefined تضاد شخصیت حقیقی و حقوقی: کالاانگاری و بی‌تعلقیدر حکمرانی غرب، تفکیک شخصیت حقیقی و حقوقی، انسان را به کالا تبدیل کرده و حس تعلق را کاهش می‌دهد. افراد، به‌عنوان مصرف‌کننده، تولیدکننده یا نیروی کار دیده می‌شوند، نه موجودی کامل با شئون مختلف. این رویکرد، کار را به‌عنوان عدم مطلوبیت (disutility) می‌بیند که تنها برای دستمزد تحمل می‌شود. در مقابل، حکمرانی اسلامی بر شخصیت حقیقی تأکید دارد و روابط کارگر-کارفرما را بر اساس تعلق و مسئولیت دینی تعریف می‌کند، که این امر، مردم‌سالاری را با ادغام شئون انسانی تقویت می‌نماید.
undefined ساختار روابط و سیاست‌گذاری: الگوسازی برای حکمرانی مردمیبرای تحقق حکمرانی مردمی، باید ساختار روابط کارگر-کارفرما و سیاست‌گذاری‌ها (مانند مسکن) بر اساس حس تعلق و اخوت اسلامی بازطراحی شود. مردم‌سالاری دینی نیازمند الگوهایی است که حس تعلق را از درون بجوشاند و ساختارها را بدون افتادن در دام کالاانگاری غربی قابل کپی‌برداری کند. این رویکرد، با تمرکز بر شخصیت حقیقی، جامعه را به سمت تعالی و مسئولیت جمعی هدایت می‌کند.
#حکمرانی_مردمی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۱۸:۱۲

thumbnail
undefinedمردم‌سالاری دینی از منظر اندیشه فلسفی پیروان امام علی (علیه‌السلام)
undefined دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، مدیر موسسه حکمت علوی
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات مردم‌سالاری دینی
undefined فارابی: معمار پیوند فلسفه و معارف اسلامیحکیم ابونصر فارابی، به‌عنوان پایه‌گذار فلسفه اسلامی، با تسلط بر آثار فیلسوفان یونانی مانند ارسطو و افلاطون، فلسفه را در خدمت قرآن و معارف اسلامی قرار داد. او با نقد آرای فلسفی پیشینیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها، پیوندی استوار میان عقل و دین برقرار کرد. این رویکرد، که در آثار متعدد فارابی مشهود است، بستری برای تعامل برهان و قرآن فراهم آورد. درحالی‌که در ابتدای انقلاب اسلامی به این تعامل توجه شد، فارابی قرن‌ها پیش اهمیت آن را دریافته و فلسفه را ابزاری برای تبیین و نشر معارف اسلامی قرار داده بود.
undefined فلسفه در خدمت جامعه: نگاه سیاسی فارابیفارابی فلسفه را از محدوده الهیات فراتر برد و به مسائل سیاسی و اجتماعی پیوند داد. او معتقد بود فیلسوف، مانند سامان‌دهنده اندیشه‌های فردی، باید جامعه را نیز نظام‌مند کند و به سوی کمال هدایت نماید. کتاب «الملة» نظریه او درباره ساختار نظام سیاسی را بیان می‌کند و «احصاء العلوم» با تقسیم‌بندی جامع علوم، روش‌شناسی نوینی ارائه می‌دهد که از ارسطو کامل‌تر است. به همین دلیل، فارابی را معلم ثانی می‌نامند. این دستاوردها، او را پایه‌گذار فلسفه سیاسی در جهان اسلام و حتی غرب کرده است.
undefined عدالت: قلب مردم‌سالاری فارابیفارابی عدالت را در قرار گرفتن هر فرد در جایگاه مناسب خود تعریف می‌کند، مشابه تشبیه جامعه به بدن انسان که هر عضو کارکرد خاص خود را دارد. این نگاه، که ریشه در کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام دارد، بر موضع‌شناسی و موقع‌شناسی تأکید می‌کند. بدون شناخت جایگاه و زمان مناسب، عدالت محقق نمی‌شود. فارابی معتقد است پیش از عدالت، باید جایگاه هر فرد در جامعه، از کشاورز تا رئیس، به‌درستی تعریف شود تا نظام اجتماعی عادلانه شکل گیرد.
undefined مردم‌سالاری واقعی: از رأی‌دادن تا نقش‌آفرینیمردم‌سالاری در اندیشه فارابی فراتر از رأی‌دادن است. او از جایگاه «امام فاضل» آغاز می‌کند که با شناخت دقیق مردم و نیازهایشان، هر فرد را در جایگاه مناسب خود قرار می‌دهد. برخلاف دموکراسی غربی که مردم را به ابزار قدرت تبدیل می‌کند، فارابی معتقد است مردم باید در شاکله قدرت نقش داشته باشند. برای مثال، به جای سوق دادن کشاورز به دلالی، باید با حمایت از او، کشاورزی‌اش را توسعه داد. این رویکرد، با الهام از حکمرانی علوی، رضایت مردم را از طریق بسط حق و عدالت جلب می‌کند.
undefined حکمرانی علوی: همدلی و خدمت به مردمفارابی، با الهام از حکمرانی علوی، بر همدلی مدیران با مردم تأکید دارد. مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند مدیر نباید از سختی‌های مردم جدا باشد یا در تجملات غرق شود. فارابی این اصل را در فلسفه سیاسی خود وارد کرد و مدیر را پزشکی جراح می‌داند که با فتانت و دقت، مشکلات جامعه را حل می‌کند. برای تحقق مردم‌سالاری دینی، مدیران باید با شناخت دقیق مردم، نیازها و سنت‌هایشان را شناسایی کرده و با تواضع و ایمان، در خدمت آن‌ها باشند.
#مردم_سالاری_دینی
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۹:۵۸

امت؛ اداره مردمی تمدن‌ساز
undefined undefinedانگیزه‌ها، حس تعلق و حکمرانی مردمی در اقتصاد اسلامی undefined دکتر محمد سلیمانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) undefined برگرفته از سلسله‌جلسات حکمرانی مردمی undefined انگیزه‌های دوگانه: ادغام فردی و اجتماعی با دین در اقتصاد اسلامی، انگیزه‌های درونی (فردی) و بیرونی (اجتماعی) با یکدیگر ادغام می‌شوند، برخلاف مکاتب چپ که انگیزه‌های فردی را در اجتماعی حل می‌کنند یا لیبرال که بر فردی اولویت می‌دهند. شهید صدر تأکید دارد که دین این دو را یکی می‌کند، به‌طوری که فرد برای آخرت خود، محله و جامعه را آباد می‌کند. این رویکرد، حس تعلق و مسئولیت را تقویت کرده و در حکمرانی مردمی، مردم را به مشارکت فعال در اداره امور سوق می‌دهد، نه صرفاً برای سود شخصی یا جمعی، بلکه برای تعالی الهی. undefined شبکه اخوت: پیوند درونی و حمایت متقابل شبکه اخوت در جامعه اسلامی، قوی‌ترین پیوند اجتماعی است که بر اساس علقه‌های دینی شکل می‌گیرد. این شبکه، حس تعلق را از درون می‌جوشاند و افراد را به کمک یکدیگر وامی‌دارد، مانند برخورد با افراد هم‌فکر در موقعیت‌های نیاز. در حکمرانی مردمی، این اخوت فراتر از روابط رسمی عمل کرده و انسجام اجتماعی را تضمین می‌کند. این شبکه، سرمایه‌ای بالا برای مردم‌سالاری دینی است، جایی که افراد بر اساس ایمان، نه الزامات حقوقی، از همدیگر حمایت می‌کنند. undefined فشار همتایان: نگهدارنده جامعه با لایه نفاق فشار همتایان (peer pressure) جامعه را نگه می‌دارد و حس تعلق را تقویت می‌کند، حتی اگر لایه‌ای از نفاق (دورویی) وجود داشته باشد. این فشار، افراد را به رعایت هنجارها وامی‌دارد، مانند عدم پوشیدن لباس نامتعارف از ترس قضاوت دیگران. در مردم‌سالاری دینی، این مکانیسم مکمل حس تعلق درونی است و جامعه را از پراکندگی حفظ می‌کند. با وجود سطوح متفاوت دینداری، فشار همتایان به‌عنوان یک عامل بیرونی، انسجام را تضمین کرده و اجازه می‌دهد افراد با انگیزه‌های متفاوت، در چارچوب مشترک عمل کنند. undefined تضاد شخصیت حقیقی و حقوقی: کالاانگاری و بی‌تعلقی در حکمرانی غرب، تفکیک شخصیت حقیقی و حقوقی، انسان را به کالا تبدیل کرده و حس تعلق را کاهش می‌دهد. افراد، به‌عنوان مصرف‌کننده، تولیدکننده یا نیروی کار دیده می‌شوند، نه موجودی کامل با شئون مختلف. این رویکرد، کار را به‌عنوان عدم مطلوبیت (disutility) می‌بیند که تنها برای دستمزد تحمل می‌شود. در مقابل، حکمرانی اسلامی بر شخصیت حقیقی تأکید دارد و روابط کارگر-کارفرما را بر اساس تعلق و مسئولیت دینی تعریف می‌کند، که این امر، مردم‌سالاری را با ادغام شئون انسانی تقویت می‌نماید. undefined ساختار روابط و سیاست‌گذاری: الگوسازی برای حکمرانی مردمی برای تحقق حکمرانی مردمی، باید ساختار روابط کارگر-کارفرما و سیاست‌گذاری‌ها (مانند مسکن) بر اساس حس تعلق و اخوت اسلامی بازطراحی شود. مردم‌سالاری دینی نیازمند الگوهایی است که حس تعلق را از درون بجوشاند و ساختارها را بدون افتادن در دام کالاانگاری غربی قابل کپی‌برداری کند. این رویکرد، با تمرکز بر شخصیت حقیقی، جامعه را به سمت تعالی و مسئولیت جمعی هدایت می‌کند. #حکمرانی_مردمی undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined undefined @andishkade_ommat
thumbnail
undefinedحکمرانی مردمی از منظر امام خمینی و چالش‌های عملیاتی آن
undefined دکتر علیرضا علیخانزاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام)
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات حکمرانی مردمی
undefined مبانی حکمرانی مردمی: نگاه الهی و توحیدی امامحکمرانی مردمی در اندیشه امام خمینی بر پایه نگاه الهی و توحیدی استوار است که از نظریه‌های غربی مانند مدیریت دولتی سنتی، مدیریت عمومی نوین و خدمات عمومی فاصله دارد. امام فقه عملی اسلام را مبنای اداره جامعه می‌داند و تأکید دارد که حوزه‌ها و روحانیت باید نیازهای آینده جامعه را پیش‌بینی کنند. این رویکرد، مردم را ولی‌نعمت می‌بیند و حکومت را برای تربیت انسانی و رشد جامعه تعریف می‌کند، نه صرفاً مدیریت منابع یا سودآوری. نقطه افتراق با غرب، تأکید بر اسلام ناب (نفی استکبار و تحجر) و ولایت فقیه به‌عنوان مبنای نظری است.
undefined نقش‌آفرینان حکمرانی: چهارگانه امام و مردم‌محوریامام چهار رکن اصلی برای حکمرانی مردمی تعریف می‌کند: دولت و دولتمردان، ملت (عموم مردم)، خواص جامعه و نهادهای مردمی. مردم نقش مستقیم در انتخابات و مطالبه‌گری دارند، خواص (مانند روحانیت، دانشجویان و وعاظ) پیشران هستند، و نهادها (مانند بسیج و انجمن‌های اسلامی) تشکیلاتی عمل می‌کنند. این ساختار شبه‌شبکه‌ای، با تنظیم‌گرهایی مانند حاکمیت قوانین اسلام، نهادینه‌سازی ارزش‌ها (وحدت، عدالت، استقلال، آزادی، استکبارستیزی)، جمهوریت و مصلحت، اداره جامعه را مردمی می‌کند. امام خمینی مردم را به‌عنوان امت در کنار امام (رهبر) قرار می‌دهد و رشد جامعه را دوطرفه می‌بیند.
undefined رشد جامعه: عرصه‌دهی به مردم برای تجربه و تعالیامام رشد جامعه را در عرصه‌دهی به مردم می‌بیند، حتی اگر اشتباه کنند، زیرا این فرآیند تعالی می‌آورد. نگاه امام به جامعه، رشد‌محور است و حکومت را مکلف به ایجاد بستر رشد می‌داند. مثال‌هایی مانند جنگ تحمیلی نشان می‌دهد که مردم با مشارکت فعال رشد می‌کنند. در مقابل، نظریه‌های غربی جامعه را فردگرا یا کنترل‌شده می‌بینند. امام مردم را به دسته‌های مختلف (عموم، خواص، نهادها) تقسیم کرده و برای هر کدام نقش تعریف می‌کند که این الگو در نظریه حلقه‌های میانی رهبر انقلاب ادامه یافته و بلوغ یافته است.
undefined چالش‌های عملی: شفافیت، پاسخگویی و فسادنبود فهم مشترک از مردمی‌سازی در حاکمیت و جامعه، چالش اصلی است. نگاه بالا به پایین برخی مسئولان و ترس از واگذاری اختیار، رشد مردم را محدود کرده و فساد می‌آورد. امام تأکید دارد که حکومت باید پاسخگو و شفاف باشد تا مردم مشارکت کنند. در فضای مجازی، شفافیت اجباری شده، اما هنوز ساختارها پاسخگو نیستند. برای رفع آفت‌ها (مانند فساد در شوراهای شهر)، باید فرهنگ ریش‌سفیدی و مشارکت محلی احیا شود، نه الگوهای غربی مانند شوراها که با بوم فرهنگی ایران سازگار نیستند.
undefined گذار به مردمی‌سازی: صادقانه با مردم و واگذاری تدریجیبرای عملیاتی کردن حکمرانی مردمی، باید با مردم صادق باشیم، شفافیت و پاسخگویی را تقویت کنیم و عرصه را تدریجی واگذار نماییم. امام نمونه‌هایی مانند واگذاری امور به انجمن‌های اسلامی و بسیج ارائه داد. آقا با واژه‌هایی مانند جهاد علمی و حلقه‌های میانی، انگیزه ایجاد می‌کند. چالش نسل جوان، نیاز به گفتگو و عرصه‌دهی است تا رشد کنند. در نهایت، این دولت باید مانند امام عمل کند: یا توفیق یابد یا با مردم در عدم توفیق شریک شود، اما همیشه مردمی بماند.
#حکمرانی_مردمی

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۵:۵۷

thumbnail
اندیشکده امت، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، هسته احسانا مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و اندیشکده سیاست صنعتی و فناوری‌های نوظهور برگزار می‌کنند:
undefined سلسله نشست‌های «سرمایه‌گذاری مردمی برای تولید»
undefined نشست اول: روش‌های تأمین مالی مردمی
undefined با حضور دکتر سید مهدی زری‌باف
undefined دبیر جلسه دکتر محمدهادی حبیب‌اللهی

undefined زمان: سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه، ساعت ۱۸:۳۰
undefined مکان: دانشگاه امام صادق(ع)، سالن شهید مطهری(ره)
#اقتصاد_مردمی #سرمایه‌گذاری_مردمی_برای_تولید
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۱۹:۱۹

thumbnail
undefined بانک، حامی تعاونی‌ها
undefined حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای:شما بانک‌ها در همه‌جا، چه در روستا و چه در شهرها، در خدمت مستضعفین باشید. اگر مستضعفین در یک‌جایی جمع می‌‍شوند و کارگاهی یا یک تعاونی تشکیل می‌دهند باید مورد حمایت سیستم بانکی قرار بگیرد.
undefined بیانات در دیدار با مسئولان سیستم بانکی کشور۱۳۶۷/۰۱/۲۷
#انتشار_برای_نخستین_بار#ریاست_جمهوری#اقتصاد_مردمی#تعاونیundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefinedundefined @andishkade_ommat

۱۱:۱۶

thumbnail
undefined گزارش تصویری
undefined جلسه اجرایی اندیشکده امت
undefined مورخ: یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۴
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۲:۴۸

thumbnail
undefinedسبک مدیریت در فرهنگ علوی
undefined دکتر محمدباقر بابایی طلاتپه؛ عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
undefined برگرفته از سلسله‌جلسات مردم‌سالاری دینی
undefined رحمانیت پیامبر: رمز هدایت قرآنیقرآن کریم در آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران، سبک رحمانی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را کلید موفقیت در هدایت و تحول اجتماعی معرفی می‌کند. این سبک، مبتنی بر گذشت، دعا برای آمرزش مردم، و مشورت با آن‌هاست. پیامبر با وجود مقام والای نبوت، با رحمانیت و مشورت با مردم رفتار می‌کردند، که این ویژگی‌ها به جذب قلوب و ایجاد تحول عمیق در جزیرة‌العرب منجر شد. این الگو، چارچوبی قرآنی برای مدیریت و حکمرانی ارائه می‌دهد که بر احترام به فطرت انسانی و تعامل سازنده استوار است.
undefined فطرت خداشناسی: پیمان عالم ذرقرآن در سوره اعراف، آیه ۱۷۲، از پیمان عالم ذر سخن می‌گوید که در آن، همه انسان‌ها به ربوبیت خداوند اقرار کردند. این پیمان، فطرت خداشناسی را در وجود انسان نهادینه کرد تا در روز قیامت بهانه‌ای برای نادانی نداشته باشند. پیامبران برای هدایت این فطرت و نشان‌دادن مسیر صحیح پرستش مبعوث شدند. این مبنای قرآنی نشان می‌دهد که مدیریت اسلامی باید فطرت الهی انسان را بیدار کند و او را به سوی انتخاب آگاهانه هدایت نماید، نه اجبار.
undefined اختیار انسانی: محور هدایت و مسئولیتقرآن بر اختیار انسان در شکل‌دهی هویتش تأکید دارد. انسان با انتخاب‌های خود، از نگاه و کلام گرفته تا رفتار، هویتش را می‌سازد. آیاتی مانند سوره انشراح و شمس، شناخت خیر و شر را در فطرت انسان نهاده و او را در انتخاب مسیر آزاد گذاشته است. مدیریت قرآنی باید با ایجاد بسترهای مناسب، مانند کنترل ورودی‌های ذهن در دنیای مدرن، انسان را به انتخاب‌های آگاهانه هدایت کند. عدم توجه به این اصل، به مشکلات فرهنگی و اجتماعی، مانند تأثیر منفی رسانه‌ها، منجر می‌شود.
undefined مدیریت علوی: دانایی وحیانی در برابر نفسانیسبک مدیریت علوی، بر پایه دانایی وحیانی و استناد به قرآن و سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله استوار است. این سبک، برخلاف مدیریت نفسانی که بر نظر شخصی و بهره‌کشی تکیه دارد، بر تغییر ذهنیت و ارزش‌ها از طریق اقناع و روشنگری تمرکز می‌کند. حضرت علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه، با تأکید بر تقوا و شایسته‌سالاری، الگویی ارائه کردند که مدیر باید هم صالح باشد و هم توانایی انجام کار درست را داشته باشد. این رویکرد، مردم‌سالاری دینی را با هدایت آگاهانه پیوند می‌دهد.
undefined سازمان علوی: عدالت و هم‌افزاییسازمان در فرهنگ علوی، بر اساس آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران، بر سه اصل صبر، پایداری در حق، و ارتباط هم‌افزا با محوریت تقوا استوار است. این سازمان، برخلاف مدل‌های غربی که بر بهره‌کشی تمرکز دارند، ویژگی‌هایی مانند عدالت‌طلبی، شایسته‌سالاری، و ولایتمداری را ترویج می‌کند. مدیریت علوی با هدف تکامل و کرامت انسانی، مردم را در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت می‌دهد و با تکیه بر دانایی وحیانی، جامعه را از ظلمات به نورانیت هدایت می‌کند.undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۳:۴۸

thumbnail
undefined نشست علمی اندیشکده امت
undefined مطالعه تطبیقی ساختار بسیج و نظریه‌های نوین سازمانی
undefinedبا ارائه: دکتر سیدمهدی سیدطباطبایی
undefined زمان: چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴، ساعت ۸
undefined مکان: اتاق مجازی اندیشکده مجاهد
undefinedجلسه اختصاصی میباشد، برای هماهنگی حضور به آیدی @mojahed_admin پیام دهید.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۱:۱۰

thumbnail
undefinedundefined مروری اجمالی بر مفهوم اقتصاد مردمی و تمایز آن با اقتصادهای متداول
undefined پارادایمی نویناقتصاد مردمی، پارادایمی نوین در نظام‌های اقتصادی جهان است که در آن مردم نه‌تنها مهره‌های چرخ تولید و مصرف، بلکه محور اصلی خلق، مدیریت و توزیع ثروت هستند. این نظام، ریشه در ارزش‌های والای اسلامی، عدالت اجتماعی و مشارکت همگانی دارد و برخلاف الگوهای رایج اقتصادی که غالباً سودمحوری را در اولویت قرار می‌دهند، اقتصاد مردمی به دنبال تحقق آرمان‌های بلندتری است: کرامت انسانی، ارتقای کیفیت زندگی برای همه اقشار، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش شکاف طبقاتی و ساختن اقتصادی مقاوم و پویا که در برابر تکانه‌های طبیعی و جهانی استوار بماند.
undefined*ارکان اقتصاد مردمی*در اقتصاد مردمی، مردم صرفاً کارگر یا مصرف‌کننده نیستند؛ آن‌ها از ارکان و نقش آفرینان اصلی فرآیندهای اقتصادی‌اند. برخلاف نظام سرمایه‌داری که ثروت و قدرت در دستان اقلیتی از سرمایه‌داران و شرکت‌های غول‌پیکر متمرکز شده و مردم را به حاشیه می‌راند، یا نظام سوسیالیستی که با تکیه بر بوروکراسی دولتی، خلاقیت و ابتکار عمل افراد را محدود می‌کند، اقتصاد مردمی بر وحدت چهار رکن اساسی استوار است: عاملیت (نقش فعال مردم در تولید)، مالکیت (سهم اعتبار در دارایی‌ها)، مدیریت (مشارکت در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی) و منفعت (توزیع عادلانه ثروت). این الگو تضمین می‌کند که ثروت تولیدشده به جای انباشت در دستان عده‌ای معدود، به سفره‌های مردم برسد؛ قشر متوسط و ضعیف جامعه تقویت شود و فاصله طبقاتی به حداقل برسد.
undefined*سهولت در راه اندازی تولیدی*در اقتصاد مردمی باور بر این است که منابع و ثروت یک کشور، امانتی همگانی است که باید به شکلی عادلانه در اختیار آحاد مردم قرار گیرد. این نظام با تکیه بر بنگاه‌های کوچک و متوسط، تعاونی‌ها، کسب‌وکارهای خانوادگی و صنایع محلی، بستری فراهم می‌کند تا هر فرد، فارغ از جایگاه اجتماعی یا اقتصادی، بتواند در خلق ثروت مشارکت کند و از ثمره آن بهره‌مند شود. برخلاف نظام سرمایه‌داری که ورود به بازار و رقابت با غول‌های اقتصادی برای افراد عادی عملاً غیرممکن است، در اقتصاد مردمی، نظام‌های حکمرانی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فاصله بین «اراده» یک فرد برای راه‌اندازی کسب‌وکار و «تحقق» آن به حداقل برسد. در این الگو، افراد می‌توانند با سهولت محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کنند؛ در رقابتی عادلانه و هم‌سطح با دیگران، به تجارت بپردازند و از دانش، مهارت‌ها و ظرفیت‌های بومی و محلی خود برای خلق ارزش بهره گیرند.
undefined*توزیع ثروت*اقتصاد مردمی نه‌تنها به تولید ثروت اهمیت می‌دهد، بلکه بر نحوه توزیع آن نیز تمرکز دارد. در حالی که نظام‌های بازار آزاد و اقتصاد دولتی ممکن است به خلق ثروت منجر شوند، اما این ثروت اغلب در دستان گروهی محدود متمرکز می‌شود و به بدنه جامعه نمی‌رسد. در مقابل، اقتصاد مردمی با ایجاد یک چرخه تولید و توزیع عادلانه، تضمین می‌کند که ثروت تولیدشده به شکلی ملی و همگانی در خدمت همه اقشار قرار گیرد. این نظام، با توانمندسازی مردم، تقویت پیوندهای اجتماعی و احترام به تنوع فرهنگی و محلی، نه‌تنها اقتصاد را پویا می‌کند، بلکه به انسجام اجتماعی و احساس تعلق همگانی نیز کمک می‌کند.
undefined*اقتصاد مردمی؛ حیات طیبه*در نهایت، اقتصاد مردمی بیش از یک نظام اقتصادی، یک فلسفه زندگی است؛ الگویی که در آن هر فرد، هر خانواده و هر جامعه محلی می‌تواند نقشی فعال، خلاق و معنادار در ایجاد حیات طیبه ایفا کند. این الگو، با تکیه بر ارزش‌های انسانی و مشارکت همگانی، راهی نو به سوی اقتصادی پایدار، عادلانه و مردم‌محور می‌گشاید.
undefined*خرماکلا؛ جلوه‌ای از اقتصاد مردمی* روستای خرماکلا (شهرستان قائم‌شهر) که مردم آن عمدتاً به کشاورزی، مرکبات، گل و گیاه و فعالیت‌های وابسته مشغول‌اند، می‌تواند به‌عنوان الگویی ملموس از اقتصاد مردمی در مقیاس محلی تعریف شود. زمین‌های زراعی، گلخانه‌ها، کارگاه‌های شالیکوبی، سردخانه‌ها و واحدهای بسته‌بندی و فرآوری میوه، به‌جای مالکیت فردی پراکنده یا تمرکز در دست دلالان و شرکت‌های بیرونی، در قالب تعاونی‌های واقعی یا شرکت‌های سهامی محلی با مالکیت جمعی اهالی سازمان‌دهی می‌شوند.در چنین ساختاری، دلالان و واسطه‌های غیرضروری حذف می‌شوند، ارزش افزوده واقعی در داخل روستا خلق و ماندگار می‌شود، جوانان به‌جای مهاجرت به شهرهای بزرگ، در همین سرزمین خود اشتغال پایدار و مالکیت معنادار می‌یابند و با بخشی از سود جمعی، زیرساخت‌های عمومی نظیر درمانگاه، مدرسه مجهز، کارگاه‌های فرآوری جدید (مانند تولید مربا و آب‌میوه از ضایعات مرکبات) و ... شکل می‌گیرد. خرماکلا در این صورت نه صرفاً یک روستای کشاورزی سنتی، بلکه جامعه‌ای خوداتکا، خلاق و مردم‌محور خواهد بود که در آن عاملیت و مالکیت و مدیریت و ثروت تولیدشده به سفره همه اهالی می‌رسد.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۶:۱۹

thumbnail
undefined بازخوانی پیش‌نویس قانون اساسی اثر شهید صدر
undefinedبا ارائه: حجت‌الاسلام زمانیان، پژوهشگر حوزه فقه حکمرانی
undefined زمان: پنج‌شنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۴
undefined مکان: اتاق جلسات مجازی https://skyroom.online/ch/isu/zamaniyan

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined با #امت به جریان #حکمرانی_مردمی بپیوندید.undefined
undefined @andishkade_ommat

۶:۲۷