م

مباحثه کتب دوره اوابین (ظروفچیان)

۸۰عضو
م
۸۰ عضو

مباحثه کتب دوره اوابین (ظروفچیان)

مباحثه کتب دوره اوابین کتاب زیرکی در میدان انتخاب هر روز بین الطلوعین ساعت ۵:۳۰ الی ۶:۱۵ توسط خانم ظروفچیان ارتباط با ادمین@miveyeyasamen2

۲۶ آبان

َundefinedundefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefinedundefined
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
الحمدلله رب العالمین
السلام علیک یا صاحب الزمان عج

undefined مباحثه کتاب زیرکی در میدان انتخاب
undefined شروع از ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۳ به صورت هر روزه
undefined ساعت ۵:۳۰ صبح به مدت یک ساعت


undefined مربی: خانم ظروفچیان

undefinedجلسه به‌ صورت مجازی و در فضای اسکای‌روم، به نشانی زیر برگزار می‌ شود:
undefined https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/elmenafe
#حکمتکده_علم_نافع#علم_نافع#طرح_اوابین#صالح_سازی_اعمال#ظروفچیان
@avabinble.ir/tadabborelmenafe1

۲:۵۶

۲۷ آبان

thumnail
َundefinedundefinedبسم الله الرحمن الرحیمundefinedundefined
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
الحمدلله رب العالمین
السلام علیک یا صاحب الزمان عج

undefined مباحثه کتاب زیرکی در میدان انتخاب
undefined شروع از ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۳ به صورت هر روزه
undefined ساعت ۵:۳۰ صبح به مدت یک ساعت
undefined مربی: خانم ظروفچیان

undefinedجلسه به‌ صورت مجازی و در فضای اسکای‌روم، به نشانی زیر برگزار می‌ شود:
undefined https://www.skyroom.online/ch/majmaemadares/elmenafe
#حکمتکده_علم_نافع#علم_نافع#طرح_اوابین#زیرکی_درمیدان_انتخاب#ظروفچیان
@avabinble.ir/tadabborelmenafe1

۱۳:۴۷

بسم الله الرحمن الرحیم
undefined هنر انسان ، زندگی در بین تضادها و تصمیم گیری به موقع در محلهای انتخاب است undefined

مواجهه با انتخاب ، نیازمند رعایت اعتدال بین خیر و شر است، و ناموزونی در اعتدال ، ینی افراط و تفریط undefined
undefinedبزرگترین خطای بشر ،همیشه افراط و تفریط بوده است . کمی که بهتر بیاندیشیم ، میبینیم بهترین اعمال ، اعمالی هستند که از افراط و تفریط به دورند و گواه عدالت و اعتدالند .undefined
undefined در قرآن کریم ، خداوند کسانی را که قدرت دوری از افراط و تفریط دارند را حنیف معرفی میکند.
إِنِّي وَجَّهۡتُ وَجۡهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفࣰاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ 79 سوره انعام
من با ایمان خالص روی به سوی خدایی آوردم که آفریننده آسمانها و زمین است و من هرگز از مشرکان نیستم.

قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۚ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ایه 161 سوره انعام
بگو: یقیناً پروردگارم مرا به راه راست هدایت کرد، به دینی پایدار و استوار، دین ابراهیم یکتاپرست حق گرا، و او از مشرکان نبود.
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ سوره نحل آیه 90
همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می‌کند و به شما پند می‌دهد، باشد که موعظه خدا را بپذیرید.
میخواهیم درکنار هم ، حنیفانه زیستن را بیاموزیم undefined
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#حنیف@avabin

۱۷:۰۹

معنای واژه حنیف از کتاب التحقیق
حنیفا از ریشه حنف: اعتدال در راه رفتن، تانّي و سكون در آن است؛ به گونهاي كه منجر به تعدي و تجاوز از مسير نشود و اين معنا اعمّ از سلوك ظاهري و معنوي است.به مناسبت همين اصل، بر مسير مستقيم و فرد رويگردان از گمراهي و كسي كه بر دين ابراهيم باشد و خدا را عبادت كند و از بتها دوري گزيند، اطلاق ميشود. وَ لكِن كانَ حَنيفاً مُسلِماً وَ ما كانَ مِنَ المُشرِكينَ (سورۀ مباركۀ آلعمران آيه 67)ديناً قِيَماً مِلَّةَ اِبراهيمَ حَنيفاً (سورۀ مباركۀ انعام آيه 161)حُنَفاءَ لِلَّهِ غَيرَ مُشرِكينَ بِهِ (سورۀ مباركۀ حج آيه 31)(سورۀ مباركۀ يونس ع آيه 105) پس حَنيف، داراي وقار، سلامت و از افراط، تفريط، شدت و تندي و تجاوز، دور است و اين معنا با مصونيت از شرك، ملازمت دارد.
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#حنیف@avabin

۱۷:۱۷

thumnail
میدان اول....رابطه با خداundefined تعادل در توجه به اسباب و واگذار کردن امور به خدا
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_1@avabin

۱۷:۲۳

عنه عليه السلام : قامَ رَجُلٌ يُقالُ لَهُ هَمّامٌ ـ وكانَ عابِدا ناسِكا مُجتَهِدا ـ إلىأميرِ المُؤمِنينَ عليه السلاموهُوَ يَخطُبُ ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، صِف لَنا صِفَةَ المُؤمِنِ كَأَنَّنا نَنظُرُ إلَيهِ . فَقالَ : يا هَمّامُ ، المُؤمنُ . . . لا يَهجُرُ أخاهُ ، ولا يَغتابُهُ ، ولا يَمكُرُ بِهِ . [ الكافي : 2 / 226 / 1 عن عبداللّه بن يونس . ]
امام صادق عليه السلام : در حالى كه امير مؤمنان خطبه مى خواند ، مردى عبادت پيشه ،پرهيزگار و كوشا[در راه خدا] به نام همّام ، برخاست و گفت : اى «امير مؤمنان! شخص مؤمن را چنان براى ما وصف كن كه گويى او را مى بينيم» .حضرت فرمود : «اى همّام ! مؤمن . . . از برادرش نمى بُرد ، غيبتش را نمى كند و به او نيرنگ نمى زند» .
امام صادق (ع) می فرمایند: هنگامی که علی (ع) خطبه می خواندند، همام بلند شد و عرض کرد :
[/صف لنا صفة المؤمن کأننا ننظر الیه/]
برای ما توصیف بفرمایید مؤمن را، مانند آنکه او را می بینیم.
[/فقال: یا همام! المؤمن هو الکیس الفطن/]
فرمودند ای همام! مؤمن زیرک و با هوش است.
#زیرکی_در_میدان_انتخاب
@avabin

۱۷:۳۸

میدان اول....
رابطه با خدا
undefined تعادل در توجه به اسباب و واگذار کردن امور به خدا

برحذر داشتن از اميد بستن به غير خداصفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ عليٌّ عليه السلام : اِجعَلُوا كُلَّ رجائكُم للّه ِِ سبحانَهُ ولا تَرجُوا أحَدا سِواهُ ، فإنّهُ ما رَجا أحَدٌ غَيرَ اللّه ِ تعالى إلّا خابَ . [ غرر الحكم : 2511 . ]امام على عليه السلام : هر چه اميد داريد ، به خداى سبحان داشته باشيد و به كسى جز او اميد مبنديد ؛ زيرا هيچ كس، به غير خداوند متعال اميد نبست، مگر آن كه نوميد بازگشت .

قائل : امیرالمؤمنین (علیه السلام)لِكُلِّ رِزْقٍ سَبَبٌ فَأَجْمِلُوا فِي اَلطَّلَبِ .
هر روزئى را سببى است (كه بدان سبب روزى ميرسد و به پر دويدن نيست) بنابر اين در كار طلب آهسته باشيد.

#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_1@avabin

۱۷:۵۵

thumnail
زیرکی در میدان انتخاب
به وضوح در زندگی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که لازم است بین دو ضد عملی انتخاب شود. از طرفی باید قاطع باشی ولی منعطف نیز، با برنامه‌ باشی ولی سخت و شکننده نه، امیدوار باشی ولی با دغدغه و نگرانی، و …اینها میدان‌های انتخابی هستند که اغلب به واسطه ناتوانی در تشخیص به افراط یا تفریط گرفتار می‌شوند و البته زینت عمل توسط شیطان نیز در همین میدان‌ها جلو ه‌ می‌کند.
شناخت و شناساندن این میدان‌ها و تشخیص تعادل در آنها یکی از مهم‌ترین وظایف عبودیت ماست.
روایات اهل بیت علیهم السلام کسی را که دارای چنین توانی است را فردی دارای فراست و زیرکی معرفی می‌کنند و اساسا بالا بودن قدرت بصیرت هر کسی را از این ناحیه می‌سنجند.
شناخت این میدان‌ها برای هر کس می‌خواهد به توفیقات ربّانی دست یابد ضروری است و به ویژه برای کسانی که عهده‌دار مسئولیتی ولو در سمت برادری، مادری و پدری هستند توصیه می‌شود.#زیرکی_درمیدان_انتخاب@avabin

۱۸:۳۴

undefined در کارگاه زیرکی در میدان انتخاب، مواردی را بررسی می‌کنیم که یک فردی که در دوره ششم رشد هست و بلوغ عقلی و عاطفی و لبی را طی کرده، بر حسب توانایی‌هایی که برایش موضوعیت پیدا می‌کند، مسئولیت‌هایی دارد که ناگزیر به رعایت اعتدال خواهد بود. که این اعتدال از حق و در مسیر حق بودن نشات می‌گیرد.
مخاطب نسبت به چهل میدانی که حتما در زندگی با آنها مواجه می‌شود، شناخت پیدا کرده و حالت افراط و تفریط آنها و چگونگی برقراری اعتدال را می‌شناسد و در نهایت تمرین‌هایی جهت رسیدن به آن، به او داده می‌شود.
#زیرکی_درمیدان_انتخاب@avabin

۱۸:۳۵

۲۸ آبان

بازارسال شده از حکمتکده علم نافع مشهد

زیرکی 1.m4a

۴۹:۳۳-۶۲.۹۹ مگابایت
undefined جلسه اول زیرکی در میدان انتخاب
مقدمه کتاب و میدان تعادل اول
تعادل در توجه به اسباب و واگذار کردن امور به خدا
۱۴۰۳/۰۸/۲۸ ┄┅══✼undefinedundefinedundefined✼══┅┄#دوره_های_رشد#جلسه_1#میدان_1#زیرکی_درمیدان_انتخاب#دوره_اوابین#خانم_ظروفچیان#علم_نافع#حکمتکده_علم_نافع@tadabborelmenafe1@avabin

۳:۰۹

همه ما در برابر انتخابهایمان مسئولیم و به واسطه این انتخابهاست که درجه دار می شویم.

به قله های بندگی و مقام سجده و قرب می رسیم و یا دور و دور و دورتر می شویم.

گندم ری را برمی گزینیم یا حسین علیه السلام را؟

امروز....دنیا را یا امام منتظر را؟

باید تمرین کرده باشیم قبل از ظهور باید آنقدر با انتخابهای جریان ساز خود تمرین عمل صالح کرده باشیم تا بتوانیم در رکابش باشیم و اورا انتخاب کنیم.مهدی فاطمه را...


#زیرکی_درمیدان_انتخاب#دوره_اوابین#حکمتکده_علم_نافع@tadabborelmenafe1@avabin

۳:۱۲

thumnail
میدان دوم ....رابطه با خداundefined میدان تعادل در برآورده کردن نیاز های دنیایی و آخرتی
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_2@avabin

۳:۱۴

میدان دوم ....
رابطه با خدا
undefined میدان تعادل در برآورده کردن نیاز های دنیایی و آخرتی


كوردلى
عنه عليه السلام : لِحُبِّ الدُّنيا صَمَّتِ الأَسماعُ عَن سَماعِ الحِكمَةِ ، وعَمِيَتِ القُلوبُ عَن نورِ البَصيرَةِ . [ غرر الحكم : ح 7363 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 404 ح 6841 . ]امام على عليه السلام : از دنيادوستى است كه گوش ها از شنيدن حكمت ، كر گشته و دل ها از [ديدن] نور بينش ، كور شده اند.
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_2
@avabin

۳:۱۶

میدان دوم ....
رابطه با خدا
undefined میدان تعادل در برآورده کردن نیاز های دنیایی و آخرتی


فراهم آمدن دنيا و آخرت

عنه عليه السلام : إن جَعَلتَ دِينَكَ تَبَعاً لدُنياكَ أهلَكتَ دينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ في الآخرةِ مِن الخاسِرينَ ، إن جَعَلتَ دُنياكَ تَبَعاً لِدينِكَ أحرَزْتَ دِينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ في الآخرةِ مِن الفائزينَ .[غرر الحكم : 3750 ـ 3751 .]
امام على عليه السلام : اگر دينت را تابع دنيايت كنى، دين و دنيايت ، هر دو را از بين برده اى و در آخرت از زيانكاران خواهى بود ، اما اگر دنياى خود را تابع دينت كنى دين و دنيايت ، هر دو را به دست آورده اى و در آخرت از رستگاران خواهى بود .
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_2
@avabin

۳:۱۸

میدان دوم ....
رابطه با خدا
undefined میدان تعادل در برآورده کردن نیاز های دنیایی و آخرتی

حفظ كردن دين با دنيا
عنه عليه السلام : صُنِ الدِّينَ بالدنيا يُنجِكَ ، و لا تَصُنِ الدنيا بالدِّينِ فَتُردِيكَ .[غرر الحكم : 5863 .]
امام على عليه السلام : با دنيا از دين محافظت كن، كه در اين صورت دين، تو را نجات مى دهد و با دين از دنيا حفاظت مكن ، كه تو را به نابودى مى كشاند.
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_2
@avabin

۳:۳۰

thumnail
فصل اول در رابطه خود با خدا
undefinedundefined میدان سوم
میدان تعادل در عبادت های فردی و بر طرف کردن نیازهای اجتماعی
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_3
@avabin

۳:۳۳

فصل اول در رابطه خود با خدا

undefinedundefined میدان سوم

میدان تعادل در عبادت های فردی و بر طرف کردن نیازهای اجتماعی

شب زنده دارى

عنه عليه السلام : سَهَرُ الليلِ شِعارُ المُتَّقِينَ و شِيمَةُ المُشتاقِينَ .[غرر الحكم : 5611 .]امام على عليه السلام : شب زنده دارى ، شعار پرهيزگاران و خوى مشتاقان است .
#زیرکی_در_میدان_انتخاب#میدان_3
@avabin

۳:۴۰

مباحثه کتب دوره اوابین (ظروفچیان)
undefined میدان دوم .... رابطه با خدا undefined میدان تعادل در برآورده کردن نیاز های دنیایی و آخرتی #زیرکی_در_میدان_انتخاب #میدان_2 @avabin
در کلاس اهل بیت (ع)undefined
مدت‌‌ها سرگردان بودم...!بین دنیا و آخرت...!کدام یک باید برای دیگری رها شود...!ترک دنیا...!یا ترک آخرت...!امام مهر‌بانی‌ها، علی بن موسی الرضا (ع) ، دستی بر سرم ‌کشید و تکلیفم را روشن کرد...!!!
"کسی که دنیا را به خاطر دین و دین را به خاطر دنیا رها کند از ما نیست...!"
از فرمایش معلم فهمیدم که دنیا و دین در تقابل یکدیگر نیستند و تحصیل هر دو ممکن است.
البته نخبه‌ای در کلاس به دو نکته اشاره کرد:اول اینکه تعدیل و توازن این دو نیازمند مشورت با حکیمی فرهیخته استو دیگر اینکه بحث دنیا بود، نه تعلّق به دنیا که آن موضوعی دیگر است که قطعا با دین و آخرت جمع نمی‌شود...!!! undefined
(بحارالانوار ج ۷۸ ص ۳۴۶)#تعادل_بین_دنیا_و_آخرت@sahifeye_fatemieh

۶:۴۶

۲۹ آبان

به علت پاره ای از مسائل شیرین پیش،بیتی نشده جلسات بین الطلوعین مباحثه کتاب زیرکی در میدان انتخاب فردا سه شنبه و چهارشنبه تعطیل هستقبلا از همه عزیزان عذر خواهم

۲:۴۱

۳۰ آبان

به علت پاره ای از مسائل شیرین پیش،بیتی نشده جلسات بین الطلوعین مباحثه کتاب زیرکی در میدان انتخاب فردا پنج شنبه و جمعه تعطیل هستقبلا از همه عزیزان عذر خواهم

۱۷:۵۴