خلاصه که من الان زیر دین ایشونملطفا ۱۵ نفر از دوستانی که با این رفتار مشکلی ندارن به کانال ایشون بپیوندند.
با تشکر
۱۵:۴۹
سعید اسماعیلی رفت تو زمین، انگار داره کتلت پشت و رو میکنه، ۴ تا چپ و راست کرد ضربه فنی شد طرف اومد بیرون.بعد من هنوز برام سواله کوکوسبزی رو چ جوری درست کنم از هم وا نره.
هرچی درد و بلا کشتیه بخوره تو سر فوتبال.
هرچی درد و بلا کشتیه بخوره تو سر فوتبال.
۱۵:۴۱
حالا در سیاست هم همین است. برخی نسبت به آمريکا چنین اند. هزار بار به خاک شان تجاوز هم بکند، هرچه خلف وعده بکند، هرچه جنایت بکند، اینها باز شیفته اش هستند و التماس می کنند که تو را بخدا بیا حرف بزنیم.
طرف مقابل اگر تف توی صورتشان بیندازد و بگوید من حرفی ندارم، نمی خواهم صلح کنم، این باز با اشک بیشتر خواهش می کند.
#سلمان_کدیور @Falaakhon
۱۱:۵۹
#کتاب_خواندم#معجزه_کلمات#کتاب_کودک#انتشارات_مهرسا
حقیقتا از خواندن یک کتاب کودک که این قدر ساده و جذاب ارزش کلمه و صحبت و زبان را بیان کرده، هیجانزدهام.کتاب مورد تایید سامانه رشد آموزش و پرورش هم هست و تصویرسازی بسیار جذابی هم داره.
یک داستان ساده و البته خلاقانه راجع به معجزهای که کلمات میتونن داشته باشن.جرومی یک پسر بچه است که به جمع اوری کلمات علاقه داره.و کلمات رو دسته بندی میکنه.کلمات قدرتمند، کلمات ناشناخته، کلماتی که از هر طرف بخونی یک جور خوانده می شوند.خلاصه که برای نشان دادن معجزهی کلمات به بچهها عالیه.به نظرم برای ۷ سال تا صد سال میتونه کتاب جذابی باشه.
نویسنده هم پیتر اچ. رینولدز.
حقیقتا از خواندن یک کتاب کودک که این قدر ساده و جذاب ارزش کلمه و صحبت و زبان را بیان کرده، هیجانزدهام.کتاب مورد تایید سامانه رشد آموزش و پرورش هم هست و تصویرسازی بسیار جذابی هم داره.
یک داستان ساده و البته خلاقانه راجع به معجزهای که کلمات میتونن داشته باشن.جرومی یک پسر بچه است که به جمع اوری کلمات علاقه داره.و کلمات رو دسته بندی میکنه.کلمات قدرتمند، کلمات ناشناخته، کلماتی که از هر طرف بخونی یک جور خوانده می شوند.خلاصه که برای نشان دادن معجزهی کلمات به بچهها عالیه.به نظرم برای ۷ سال تا صد سال میتونه کتاب جذابی باشه.
۱۸:۵۴
۱۸:۵۴
محمد کلاس اوله امسال.میگه مربیمون رو خیلی دوست دارم.پرسیدم جوونه؟گفت آره، آرایشم میکنه. پوستش یک دونه لک هم نداره.مثل شماها نیست
وی در ادامه افزود پوستش نرررمه نرررمه
لازم به ذکره که کلا یک بار دیدش
۱۳:۲۹
این هفته جلسهی تدبر در قران خونهی زهره بود. زهره توی گروه اعلام و دعوت کرد و دوست و همسفر حجم با اینکه زهره رو نمیشناخت خبر داد که میاد.من خودم از اون آدمایی هستم که بعیده این شکلی برم خونهی کسی که نمیشناسمش.ولی این از آن اخلاقهاست که اتفاقا میتونه درِ همان رزقِ من حیث لا یحتسب بشود و به نظرم شد.
تدبر سورهی عصر رو گوش دادیم، از قول آقای چیتچیان. و چه قدررر این سوره عمیقه و اصلا اون شکلی که ما صرفا ازش یک ترجمهای میخوانیم و رد میشویم نیست.
سوره از خسران میگه، از زیانی که معادلِ از دست رفتن اصل سرمایهست، شبیه آن یخفروشی که یخهایش را نخریدند ولی تمام شد.توی سورهی عصر خدا میخواد بگه فقط یک حالت هست که انسان میتواند سرمایهی واقعیش را حفظ کند، در غیر آن حالت خسرانزدهی مفلوکی است که هیییچ سرمایهای ندارد.و آن یک حالت ایمان آوردن و عمل صالح کردنه.ولی چه ایمانی؟ایمان به خدایی که حکیم و قادر و مهربان است، نه خدایی که قرار است لزوما شرایط را آن شکلی رقم بزند که دل ما میخواهد.ایمانی که همیشه هست، نه فقط وقتهایی که شرایط بر وفق مرادمان است. ایمانی که طی گذشت زمان و رسیدن/نرسیدن به خواستههایمان خودش را نشان میدهد.
و چه عمل صالحی؟ عمل صالحی که یا خود صبر است یا ناشی از صبر است یا منجر به صبر است یا توصیه کردن به حق و صبر است.
و صبر چه بسا با تلخی همراه است. اما تو صبر میکنی چون میدانی خواست خداست.
چون میدانی سرمایهای که باید حفظ بشود تا تو را از خسران نجات بدهد، صبر است و ایمان است.
و بعد نامهی امام صادق به فرزند امام حسن در خصوص صبر، که میگویند ما اهل بیت برخوردمان با بلا و مصیبت برخورد متقین است و آن هم بر منطق صبر است. چون خدا گفته والصبر لحکم ربک فانک باعیننا. و گفته"الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونو چون خدا گفته اگر کم ظرفیتی مومنین نبود کاری میکردم ک مومن از غمی بیرون نیاد مگر اینکه به غم دیگه ای دچار بشود، چون لباس صبر آنقدر پیش من عزیز است که دوست دارم بندهی مومنم را آراسته به آن ببینم.
و آدمی که فهمید این صبر و ایمان سرمایهست، حاضر است عزیزترین داراییهایش را بدهد اما صبر را بگیرد.
خدا اینها را توی جلسهی تدبر توی گوش دوستم زمزمه کرد، آمادهش کرد و دیشب به غم از دست دادن عزیزی دچارش کرد.
دوستم پارسال برادرش را از دست داده بود و دیروز برادر دیگهش به رحمت خدا رفت.دقیقا از غمی به در نیامده به غم دیگه دچار شد. و دارم فکر میکنم که خدا چه قدر این ظرفیت را در این خانواده دیده و دوستشان داشته که خواسته اینطوری نعمت صبر رو بهشان بده. هرچند که صبر کردن راحت نیست، اما از جنس خداست.
《و عشق، هر کس را به خود راه ندهد و به همه جا مأوا نکند، و به هر دیده روی ننمايد، و اگر وقتی، نشان کسی یابد که مستحق آن سعادت بود، حزن را که وکیل در است، بفرستد تا خانه پاک کند و کسی را در خانه نگذارد و از آمدن سلیمان عشق خبر کند...》شهاب الدین سهروردیفی حقیقه العشق.
برای هم و خصوصا دوستم دعا کنیم که ورای غم و رنج رو ببینیم و نعمت صبر رو درک کنیم و فقط خدا رو از خودش بخواهیم.
@badiyero
#فاتحهای_لطفا#سوره_عصر
تدبر سورهی عصر رو گوش دادیم، از قول آقای چیتچیان. و چه قدررر این سوره عمیقه و اصلا اون شکلی که ما صرفا ازش یک ترجمهای میخوانیم و رد میشویم نیست.
سوره از خسران میگه، از زیانی که معادلِ از دست رفتن اصل سرمایهست، شبیه آن یخفروشی که یخهایش را نخریدند ولی تمام شد.توی سورهی عصر خدا میخواد بگه فقط یک حالت هست که انسان میتواند سرمایهی واقعیش را حفظ کند، در غیر آن حالت خسرانزدهی مفلوکی است که هیییچ سرمایهای ندارد.و آن یک حالت ایمان آوردن و عمل صالح کردنه.ولی چه ایمانی؟ایمان به خدایی که حکیم و قادر و مهربان است، نه خدایی که قرار است لزوما شرایط را آن شکلی رقم بزند که دل ما میخواهد.ایمانی که همیشه هست، نه فقط وقتهایی که شرایط بر وفق مرادمان است. ایمانی که طی گذشت زمان و رسیدن/نرسیدن به خواستههایمان خودش را نشان میدهد.
و چه عمل صالحی؟ عمل صالحی که یا خود صبر است یا ناشی از صبر است یا منجر به صبر است یا توصیه کردن به حق و صبر است.
و صبر چه بسا با تلخی همراه است. اما تو صبر میکنی چون میدانی خواست خداست.
چون میدانی سرمایهای که باید حفظ بشود تا تو را از خسران نجات بدهد، صبر است و ایمان است.
و بعد نامهی امام صادق به فرزند امام حسن در خصوص صبر، که میگویند ما اهل بیت برخوردمان با بلا و مصیبت برخورد متقین است و آن هم بر منطق صبر است. چون خدا گفته والصبر لحکم ربک فانک باعیننا. و گفته"الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونو چون خدا گفته اگر کم ظرفیتی مومنین نبود کاری میکردم ک مومن از غمی بیرون نیاد مگر اینکه به غم دیگه ای دچار بشود، چون لباس صبر آنقدر پیش من عزیز است که دوست دارم بندهی مومنم را آراسته به آن ببینم.
و آدمی که فهمید این صبر و ایمان سرمایهست، حاضر است عزیزترین داراییهایش را بدهد اما صبر را بگیرد.
خدا اینها را توی جلسهی تدبر توی گوش دوستم زمزمه کرد، آمادهش کرد و دیشب به غم از دست دادن عزیزی دچارش کرد.
دوستم پارسال برادرش را از دست داده بود و دیروز برادر دیگهش به رحمت خدا رفت.دقیقا از غمی به در نیامده به غم دیگه دچار شد. و دارم فکر میکنم که خدا چه قدر این ظرفیت را در این خانواده دیده و دوستشان داشته که خواسته اینطوری نعمت صبر رو بهشان بده. هرچند که صبر کردن راحت نیست، اما از جنس خداست.
《و عشق، هر کس را به خود راه ندهد و به همه جا مأوا نکند، و به هر دیده روی ننمايد، و اگر وقتی، نشان کسی یابد که مستحق آن سعادت بود، حزن را که وکیل در است، بفرستد تا خانه پاک کند و کسی را در خانه نگذارد و از آمدن سلیمان عشق خبر کند...》شهاب الدین سهروردیفی حقیقه العشق.
برای هم و خصوصا دوستم دعا کنیم که ورای غم و رنج رو ببینیم و نعمت صبر رو درک کنیم و فقط خدا رو از خودش بخواهیم.
@badiyero
#فاتحهای_لطفا#سوره_عصر
۳:۴۵
با محمد رفتیم خونه مادربزرگم، میگه چرا مادر پیره پرستار داره؟میگم آدما پیر که میشن نیاز به کمک و پرستاری دارن.میگه یعنی توام که بمیری پرستار میخوای؟گفتم نه دیگه بعد از مرگ که آدم پرستار نمیخواد، تو این دنیا لازمش میشه.خودش میگه آدم بمیره میره اون دنیا؟میگم آرهیعنی این دنیا الکیه؟ (معلومه از یک جایی شنیده)میگم آره الکیهبا ناراحتی و غافلگیری (انگار که امیدوار بود من انکار کنم و بگم نه که الکی نیس کی همچین چرتی گفته
) میگه واقعاا؟دوباره گفتم، الکی که... مث آدامس در مقابل چلوکبابه (وی عاشق چلوکباب است) تو بهت بگن آدامس میخوای یا چلوکباب کدوم به نظرت بهتره؟
با لحنِ این مگه پرسیدن داره آخه، میگه خب معلومه چلوکباب.
ولی اگه گزینهای نباشه خود آدامس رو دوست نداری؟ چررررا خب.
مکالمه اینجا به پایان رسید، ولی نفهمیدم دقیقا از الکی بودن دنیا چی تو ذهنش بود که اون قدر ناراحت و غمگین شد
به نظرم برداشت درستی بود چون ظاهرا مظاهر دنیا رو خیلی دوست داره، تصور الکی بودن چیزایی که دوستشون داره غمگینش کرد.
#نقل_و_نبات_از_زبان_بچهها
@Badiyero
با لحنِ این مگه پرسیدن داره آخه، میگه خب معلومه چلوکباب.
ولی اگه گزینهای نباشه خود آدامس رو دوست نداری؟ چررررا خب.
مکالمه اینجا به پایان رسید، ولی نفهمیدم دقیقا از الکی بودن دنیا چی تو ذهنش بود که اون قدر ناراحت و غمگین شد
#نقل_و_نبات_از_زبان_بچهها
@Badiyero
۱۶:۲۸
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
با محمد رفتیم خونه مادربزرگم، میگه چرا مادر پیره پرستار داره؟ میگم آدما پیر که میشن نیاز به کمک و پرستاری دارن. میگه یعنی توام که بمیری پرستار میخوای؟ گفتم نه دیگه بعد از مرگ که آدم پرستار نمیخواد، تو این دنیا لازمش میشه. خودش میگه آدم بمیره میره اون دنیا؟ میگم آره یعنی این دنیا الکیه؟ (معلومه از یک جایی شنیده) میگم آره الکیه با ناراحتی و غافلگیری (انگار که امیدوار بود من انکار کنم و بگم نه که الکی نیس کی همچین چرتی گفته
) میگه واقعاا؟ دوباره گفتم، الکی که... مث آدامس در مقابل چلوکبابه (وی عاشق چلوکباب است) تو بهت بگن آدامس میخوای یا چلوکباب کدوم به نظرت بهتره؟ با لحنِ این مگه پرسیدن داره آخه، میگه خب معلومه چلوکباب. ولی اگه گزینهای نباشه خود آدامس رو دوست نداری؟ چررررا خب. مکالمه اینجا به پایان رسید، ولی نفهمیدم دقیقا از الکی بودن دنیا چی تو ذهنش بود که اون قدر ناراحت و غمگین شد
به نظرم برداشت درستی بود چون ظاهرا مظاهر دنیا رو خیلی دوست داره، تصور الکی بودن چیزایی که دوستشون داره غمگینش کرد. #نقل_و_نبات_از_زبان_بچهها @Badiyero
ما به اشتباه از مرگ حرف نمیزنیم یا بدتر از این، حرف زدن ازش را بد میدانیم و بیاحترامی.
با مرگ همینقدر عادی باید برخورد کرد. کاری که بچهها تا قبل از مواجه شدن با تکلف بزرگترها میکنند. فکر کردن به مرگ، سوال پرسیدن از آن.
چه بسا اگر مرگ در زندگی ما جایگاه خودش را داشت، سبک زندگی ما چیزی جز این بود، با دردسری به مراتب کمتر برای جا انداختن درستی آن.
"رحم همان مکانی است که جنین باید پیش از ورود به عالم بعدی در آن شکل بگیرد. جنین ناقص، جنینی است که شکلگیریاش در رحم کامل نشده باشد. رحم جایگاهی است که انسانها ابزار زندگی در عالم بعد را برای حقیقت خویش میسازند.آفریدگان گمان میکنند یک بار متولد میشوند، اما نمیدانند هر انسانی باید بارها متولد شود و رحمهای بسیاری را پشت سر بگذارد. همانگونه که اگر دست و پای کودکی در رحم مادر شکل نگیرد، در نشئهی بعدی که عالم دنیاست باید عمری لنگ لنگان روزگار بگذراند، اگر کسی در رحم دنیا ابزار عالم برزخ را در حقیقتِ خویش ایجاد نکند، در سرزمین برزخ کور و کر خواهد بود."
#کهکشان_نیستی#کتاب
@badiyero
با مرگ همینقدر عادی باید برخورد کرد. کاری که بچهها تا قبل از مواجه شدن با تکلف بزرگترها میکنند. فکر کردن به مرگ، سوال پرسیدن از آن.
چه بسا اگر مرگ در زندگی ما جایگاه خودش را داشت، سبک زندگی ما چیزی جز این بود، با دردسری به مراتب کمتر برای جا انداختن درستی آن.
"رحم همان مکانی است که جنین باید پیش از ورود به عالم بعدی در آن شکل بگیرد. جنین ناقص، جنینی است که شکلگیریاش در رحم کامل نشده باشد. رحم جایگاهی است که انسانها ابزار زندگی در عالم بعد را برای حقیقت خویش میسازند.آفریدگان گمان میکنند یک بار متولد میشوند، اما نمیدانند هر انسانی باید بارها متولد شود و رحمهای بسیاری را پشت سر بگذارد. همانگونه که اگر دست و پای کودکی در رحم مادر شکل نگیرد، در نشئهی بعدی که عالم دنیاست باید عمری لنگ لنگان روزگار بگذراند، اگر کسی در رحم دنیا ابزار عالم برزخ را در حقیقتِ خویش ایجاد نکند، در سرزمین برزخ کور و کر خواهد بود."
#کهکشان_نیستی#کتاب
@badiyero
۱۹:۳۱
عضو کمیسیون امنیت ملی: ما در نیویورک حاضر شدیم با آمریکا مذاکره کنیم اما آمریکا نپذیرفت ما در نیویورک حاضر شدیم با حضور ۳ وزیر خارجه کشور اروپایی و آقای ویتکاف جلسه بگذاریم اما آمریکا حاضر نشد.
عراقچی: ایران از دعوت رئیسجمهور مصر برای حضور در نشست شرم الشیخ سپاسگزار است. با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رئیسجمهور پزشکیان و نه من، نمیتوانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کردهاند و همچنان ما را تهدید و تحریم میکنند.
در امریکا خودمان خواستیم مذاکره کنیم سر برجام و مکانیسم ماشه با همان آمریکایی که به مردم ایران حمله کرده بوده و همچنان ما را تهدید میکرده. الان رسما ازمان دعوت شده حضور پیدا کنیم برای یک مسالهی دیگر که اهمیتش یک جورایی از برجام کمتر یا ارتباطش غیرمستقیمتر است.
در واقع اگر حاکمیت راضی میشود سر مکانیسم ماشه خودش درخواست مذاکره بدهد! چه جوری الان که دعوت شده به یک نشست چند جانبه راجع به یک مساله با درجه اهمیت پایینتر، یادش افتاده با کسانی که به ما حمله کردند نمیتواند وارد تعامل (مذاکره هم نه!) بشود.


اگر شرکت نکردن در نشست شرمالشیخ دلیل دیگری دارد صراحتا بگویید. (چه انتظاری واقعا!)
همین تناقضهاست که مردم را کلافه میکند.
واقعیت این است که خوشمان بیایید یا بدمان بیایید مجبوریم با کسی که به ما حمله کرده وارد تعامل بشویم و مساله نحوه تعامل و ایده ما برای تعامل و چیزی است که در چنته داریم، وگرنه حتی قران هم وقتی صحبت از قصاص و بخشش و اسیر گرفتن و...میکند همه به نوعی تعامل هستند با کسی که به شما ظلم کرده.
#غزه@badiyero
عراقچی: ایران از دعوت رئیسجمهور مصر برای حضور در نشست شرم الشیخ سپاسگزار است. با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رئیسجمهور پزشکیان و نه من، نمیتوانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کردهاند و همچنان ما را تهدید و تحریم میکنند.
در امریکا خودمان خواستیم مذاکره کنیم سر برجام و مکانیسم ماشه با همان آمریکایی که به مردم ایران حمله کرده بوده و همچنان ما را تهدید میکرده. الان رسما ازمان دعوت شده حضور پیدا کنیم برای یک مسالهی دیگر که اهمیتش یک جورایی از برجام کمتر یا ارتباطش غیرمستقیمتر است.
در واقع اگر حاکمیت راضی میشود سر مکانیسم ماشه خودش درخواست مذاکره بدهد! چه جوری الان که دعوت شده به یک نشست چند جانبه راجع به یک مساله با درجه اهمیت پایینتر، یادش افتاده با کسانی که به ما حمله کردند نمیتواند وارد تعامل (مذاکره هم نه!) بشود.
اگر شرکت نکردن در نشست شرمالشیخ دلیل دیگری دارد صراحتا بگویید. (چه انتظاری واقعا!)
همین تناقضهاست که مردم را کلافه میکند.
واقعیت این است که خوشمان بیایید یا بدمان بیایید مجبوریم با کسی که به ما حمله کرده وارد تعامل بشویم و مساله نحوه تعامل و ایده ما برای تعامل و چیزی است که در چنته داریم، وگرنه حتی قران هم وقتی صحبت از قصاص و بخشش و اسیر گرفتن و...میکند همه به نوعی تعامل هستند با کسی که به شما ظلم کرده.
#غزه@badiyero
۱۵:۲۰
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
عضو کمیسیون امنیت ملی: ما در نیویورک حاضر شدیم با آمریکا مذاکره کنیم اما آمریکا نپذیرفت ما در نیویورک حاضر شدیم با حضور ۳ وزیر خارجه کشور اروپایی و آقای ویتکاف جلسه بگذاریم اما آمریکا حاضر نشد. عراقچی: ایران از دعوت رئیسجمهور مصر برای حضور در نشست شرم الشیخ سپاسگزار است. با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رئیسجمهور پزشکیان و نه من، نمیتوانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کردهاند و همچنان ما را تهدید و تحریم میکنند. در امریکا خودمان خواستیم مذاکره کنیم سر برجام و مکانیسم ماشه با همان آمریکایی که به مردم ایران حمله کرده بوده و همچنان ما را تهدید میکرده. الان رسما ازمان دعوت شده حضور پیدا کنیم برای یک مسالهی دیگر که اهمیتش یک جورایی از برجام کمتر یا ارتباطش غیرمستقیمتر است. در واقع اگر حاکمیت راضی میشود سر مکانیسم ماشه خودش درخواست مذاکره بدهد! چه جوری الان که دعوت شده به یک نشست چند جانبه راجع به یک مساله با درجه اهمیت پایینتر، یادش افتاده با کسانی که به ما حمله کردند نمیتواند وارد تعامل (مذاکره هم نه!) بشود.

اگر شرکت نکردن در نشست شرمالشیخ دلیل دیگری دارد صراحتا بگویید. (چه انتظاری واقعا!) همین تناقضهاست که مردم را کلافه میکند. واقعیت این است که خوشمان بیایید یا بدمان بیایید مجبوریم با کسی که به ما حمله کرده وارد تعامل بشویم و مساله نحوه تعامل و ایده ما برای تعامل و چیزی است که در چنته داریم، وگرنه حتی قران هم وقتی صحبت از قصاص و بخشش و اسیر گرفتن و...میکند همه به نوعی تعامل هستند با کسی که به شما ظلم کرده. #غزه @badiyero
فکر میکردم قراره یک نشست رسمی باشد، اما یک سیرک خودنمایی ترامپ بوده در واقع!
همچنان که تناقض اظهارات و رفتار مسئولین سر جاش هست ولی کلیت حرف مهرداد فرهمند هم درست است.
اینجا گوش بدید، در این ویدیو استدلال کرده که چرا نفرستادن نمایندهای به نشست شرمالشیخ تصمیم درستی بود:https://www.youtube.com/watch?v=jpe40HcVdV8
همچنان که تناقض اظهارات و رفتار مسئولین سر جاش هست ولی کلیت حرف مهرداد فرهمند هم درست است.
اینجا گوش بدید، در این ویدیو استدلال کرده که چرا نفرستادن نمایندهای به نشست شرمالشیخ تصمیم درستی بود:https://www.youtube.com/watch?v=jpe40HcVdV8
۴:۴۹
سلمان کدیور متنی نوشته و از سوژه جنسی بودن زنان گفته. به نظرم محتوای متن و دغدغهی آن شبیه همین مطلب است.
اما انتهای متن سوالی پرسیده که برایم جالب است.پرسیده " به راستی کدام نسل بیشتر اسیر مردان بوده است؟ این حجم خشونت علیه زنان توسط زنان، از کجا است؟
آیا تقاضا در مردان سبب این پدیده است؟ یعنی مردان جامعه برای زندگی طالب چنین زنانی اند؟ نمیدانم. "
حقیقتا این پاسخ نمیدانم به این سوال برای من جالبتر از خود سوال است.یعنی حتی چشم ریز بین مردی که این آفت را در جامعه تشخیص داده، در خصوص نقش مردان در این پدیده نظری ندارد و نمیداند مردان خواست مردان چی است.نکته بعدی اضافه کردن قید "برای زندگی" است، به طور ضمنی میگوید اگرر هم مردان جامعه چنین چیزی بخواهند، بعید است برای زندگی باشد.
اما نظر من:خواست و میلی که در زنان شکل گرفته، نمیتواند و ممکن نیست بدون تاثیر از خواست مردان باشد. چون اساسا این رفتار به منظور مقبولیت پیدا کردن در نگاه جنس مخالف است. حداقل نقش مردها تایید این رفتار و انگیزهبخشی به ادامهی آن است.و حداکثر آن سرمنشا بودن خود مردان به دلیل استفاده از زمینههایی است که این رقابت در جامعه، برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر ایجاد میکند.
ندیدن این مساله، و معصوف کردن این بحران به صرفا یک معضل زنانه از منشا تا ایجاد و تاثیر، از نگاه من دنبالهی همان نگاه جنسیتزده است که همیشه جنس زن را مقصر مشکلات و تنها مسئول رفع آنها میداند.همان نگاهی که پیشفرضهای جنسیتی مثل: زنان بیشتر حرف میزنند، زنان در روابط خود بیشتر قهر میکنند، با همجنس خود رابطهی خوبی نمیتوانند برقرار کنند را ایجاد کرده تا ضعفهای زنان نقل محافل جامعه و موضوع جوکها و منابر باشد.همان نگاه جنسیتزده که معتقد است اگر در زندگی مشترک ایرادی هست از زن است، اگر کودکی خوب تربیت نشده مادر بدی داشته، زن باید سختیهای کار مرد، نیاز جنسی مرد و... را درک کند؛ بدون آنکه مسئولیت چندانی را متوجه مرد بداند.
این دست پنهان قدرت مردسالارانه است که زنان را در برابر زنان قرار میدهد تا پشت این گاهی نزاع، گاهی رقابت برای رشد فردی یا جلب توجه و... سنگر بگیرد و با خیال راحت جای پای خود را در هرآنچه بر این برتری اجتماعی قوام میبخشد، سفت کند.
سایر مردان جامعه چهطور به این سلطه کمک میکنند؟
سادهترینش همین انکار یا نادیدهگرفتن نقش مردان در معضلات جنسیتی است. مرتبه بعدیش تایید رفتارهای جنسیتی و بدتر از آن اولویت دادن به مسائل جنسیتی در ازدواج و فیلتر کردن گزینهها با همان ملاکهای تاریک جنسیتی است، چیزی که چندان تفاوتی در آن بین افراد مذهبی و غیرمذهبی نیست. نادیده نقش مردان چگونه به عمیق شدن این معضل دامن میزند؟همانطور که هر مسالهای برای حل شدن ابتدا باید به درستی تشریح و شناسایی شود، تا زمانی که همهی عوامل موثر در این معضل شناسایی نشود و بدتر از آن، برخی عوامل مبالغهآمیز و غیرواقعی تصویر شود، تلاش برای حل این مشکل واهی خواهد بود.
تا زمانی که زیبایی و جذابیت جنسیتی در ازدواج، کار، جایگاه اجتماعی، موفقیت و... از جانب مردانِ صاحب حق انتخاب و قدرت امتیاز محسوب میشود، نمیتوان انتظار داشت زنان از رقابت و کسب حداقل امتیاز مطلوبیت به کلی دست بکشند!
@badiyero
اما انتهای متن سوالی پرسیده که برایم جالب است.پرسیده " به راستی کدام نسل بیشتر اسیر مردان بوده است؟ این حجم خشونت علیه زنان توسط زنان، از کجا است؟
آیا تقاضا در مردان سبب این پدیده است؟ یعنی مردان جامعه برای زندگی طالب چنین زنانی اند؟ نمیدانم. "
حقیقتا این پاسخ نمیدانم به این سوال برای من جالبتر از خود سوال است.یعنی حتی چشم ریز بین مردی که این آفت را در جامعه تشخیص داده، در خصوص نقش مردان در این پدیده نظری ندارد و نمیداند مردان خواست مردان چی است.نکته بعدی اضافه کردن قید "برای زندگی" است، به طور ضمنی میگوید اگرر هم مردان جامعه چنین چیزی بخواهند، بعید است برای زندگی باشد.
اما نظر من:خواست و میلی که در زنان شکل گرفته، نمیتواند و ممکن نیست بدون تاثیر از خواست مردان باشد. چون اساسا این رفتار به منظور مقبولیت پیدا کردن در نگاه جنس مخالف است. حداقل نقش مردها تایید این رفتار و انگیزهبخشی به ادامهی آن است.و حداکثر آن سرمنشا بودن خود مردان به دلیل استفاده از زمینههایی است که این رقابت در جامعه، برای رسیدن به قدرت و ثروت بیشتر ایجاد میکند.
ندیدن این مساله، و معصوف کردن این بحران به صرفا یک معضل زنانه از منشا تا ایجاد و تاثیر، از نگاه من دنبالهی همان نگاه جنسیتزده است که همیشه جنس زن را مقصر مشکلات و تنها مسئول رفع آنها میداند.همان نگاهی که پیشفرضهای جنسیتی مثل: زنان بیشتر حرف میزنند، زنان در روابط خود بیشتر قهر میکنند، با همجنس خود رابطهی خوبی نمیتوانند برقرار کنند را ایجاد کرده تا ضعفهای زنان نقل محافل جامعه و موضوع جوکها و منابر باشد.همان نگاه جنسیتزده که معتقد است اگر در زندگی مشترک ایرادی هست از زن است، اگر کودکی خوب تربیت نشده مادر بدی داشته، زن باید سختیهای کار مرد، نیاز جنسی مرد و... را درک کند؛ بدون آنکه مسئولیت چندانی را متوجه مرد بداند.
این دست پنهان قدرت مردسالارانه است که زنان را در برابر زنان قرار میدهد تا پشت این گاهی نزاع، گاهی رقابت برای رشد فردی یا جلب توجه و... سنگر بگیرد و با خیال راحت جای پای خود را در هرآنچه بر این برتری اجتماعی قوام میبخشد، سفت کند.
سایر مردان جامعه چهطور به این سلطه کمک میکنند؟
سادهترینش همین انکار یا نادیدهگرفتن نقش مردان در معضلات جنسیتی است. مرتبه بعدیش تایید رفتارهای جنسیتی و بدتر از آن اولویت دادن به مسائل جنسیتی در ازدواج و فیلتر کردن گزینهها با همان ملاکهای تاریک جنسیتی است، چیزی که چندان تفاوتی در آن بین افراد مذهبی و غیرمذهبی نیست. نادیده نقش مردان چگونه به عمیق شدن این معضل دامن میزند؟همانطور که هر مسالهای برای حل شدن ابتدا باید به درستی تشریح و شناسایی شود، تا زمانی که همهی عوامل موثر در این معضل شناسایی نشود و بدتر از آن، برخی عوامل مبالغهآمیز و غیرواقعی تصویر شود، تلاش برای حل این مشکل واهی خواهد بود.
تا زمانی که زیبایی و جذابیت جنسیتی در ازدواج، کار، جایگاه اجتماعی، موفقیت و... از جانب مردانِ صاحب حق انتخاب و قدرت امتیاز محسوب میشود، نمیتوان انتظار داشت زنان از رقابت و کسب حداقل امتیاز مطلوبیت به کلی دست بکشند!
@badiyero
۶:۴۳
قانون الهی برای از بین بردن فقر: انفاق
قانون دنیایی برای از بین بردن فقر: انباشتن، تلاش کردن برای انباشتن هرچه بیشتر
فقیری به پیامبر گفت من کلا یک خرما دارم برای طعامم، چه طور به آیه عمل کنم؟گفتن خرما را نصف کن و نصفش را انفاق کن که به این قانون عمل کرده باشی.
مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّـهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر میکند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست.
قانون دنیایی برای از بین بردن فقر: انباشتن، تلاش کردن برای انباشتن هرچه بیشتر
فقیری به پیامبر گفت من کلا یک خرما دارم برای طعامم، چه طور به آیه عمل کنم؟گفتن خرما را نصف کن و نصفش را انفاق کن که به این قانون عمل کرده باشی.
مَّثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّـهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، دو یا چند برابر میکند؛ و خدا (از نظر قدرت و رحمت،) وسیع، و (به همه چیز) داناست.
۶:۴۵
در سراسر خاورمیانه، کمبود آب مشکلی مشترک برای همهی کشورهاست که ریشه در فرهنگ، بافت اجتماعی و الگوهای ناپایدار توسعه دارد.اسرائیل مسئلهی آب را در دو حوزهی نظامی و اقتصادی «امنیتیسازی» کرده و از مردم میخواهد با آموزش و افزایش قیمت آب، ارزش آن را درک کنند.در مقابل، ایران با یارانه دادن به آب سعی دارد نارضایتیهای اجتماعی را مهار کند.
اسرائیل با وجود سرزمین خشک و رشد سریع جمعیت، توانست بحران آب را مهار کند.از طریق مدیریت جامع منابع آبی و آگاهیرسانی اجتماعی، مردم را به صرفهجویی و بازچرخانی آب عادت داد.از مهمترین اقدامات اسرائیل میتوان به استفاده از فاضلاب تصفیهشده برای کشاورزی، ترمیم نشتها، مهندسی ژنتیکی محصولات مقاوم، ممنوعیت باغهای پرمصرف، نصب توالتهای کممصرف و قیمتگذاری بالا برای جلوگیری از اسراف اشاره کرد.
برخی معتقدند که اسرائیل توانسته این کار را بهدلیل توان اقتصادی و فناورانهی بالا انجام دهد.اما فلسطینیها میگویند سیاستهای آبی اسرائیل نوعی «تصاحب منابع» است؛ در حالیکه آنها در عمق ۷۰ متری آب میجویند، اسرائیلیها تا ۴۰۰ متر چاه میزنند.
اسرائیل با درک اینکه بحران آب ترکیبی از عوامل طبیعی و انسانی است، سیاستهای پیشگیرانه و فناورانه را در پیش گرفت.تحقیقات دولتی و خصوصی، فناوری شیرینسازی آب دریا را بهبود داد و به افزایش امنیت آب و غذا انجامید.شرکت «نتافیم» با فناوری آبیاری قطرهای موجب صرفهجویی چشمگیر در مصرف آب شد.
در مقابل، ایران رویکردی واکنشی دارد.یارانههای سنگین و برداشت بیرویه از آبهای زیرزمینی، کشور را در آستانهی «ورشکستگی آبی» قرار داده است.در پنجاه سال گذشته، ۷۰ درصد از منابع آب زیرزمینی ایران صرف کشاورزی شده و بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود.در نتیجه، دریاچه ارومیه و زایندهرود خشک شدهاند و پدیدهی «سونامی نمک» سلامت مردم و کشاورزی را تهدید میکند.
از #کتاب_امنیت_منطقهای_در_خاورمیانهادیتور Bettina Kockنویسنده مقاله Adreana Seagle
@badiyero
اسرائیل با وجود سرزمین خشک و رشد سریع جمعیت، توانست بحران آب را مهار کند.از طریق مدیریت جامع منابع آبی و آگاهیرسانی اجتماعی، مردم را به صرفهجویی و بازچرخانی آب عادت داد.از مهمترین اقدامات اسرائیل میتوان به استفاده از فاضلاب تصفیهشده برای کشاورزی، ترمیم نشتها، مهندسی ژنتیکی محصولات مقاوم، ممنوعیت باغهای پرمصرف، نصب توالتهای کممصرف و قیمتگذاری بالا برای جلوگیری از اسراف اشاره کرد.
برخی معتقدند که اسرائیل توانسته این کار را بهدلیل توان اقتصادی و فناورانهی بالا انجام دهد.اما فلسطینیها میگویند سیاستهای آبی اسرائیل نوعی «تصاحب منابع» است؛ در حالیکه آنها در عمق ۷۰ متری آب میجویند، اسرائیلیها تا ۴۰۰ متر چاه میزنند.
اسرائیل با درک اینکه بحران آب ترکیبی از عوامل طبیعی و انسانی است، سیاستهای پیشگیرانه و فناورانه را در پیش گرفت.تحقیقات دولتی و خصوصی، فناوری شیرینسازی آب دریا را بهبود داد و به افزایش امنیت آب و غذا انجامید.شرکت «نتافیم» با فناوری آبیاری قطرهای موجب صرفهجویی چشمگیر در مصرف آب شد.
در مقابل، ایران رویکردی واکنشی دارد.یارانههای سنگین و برداشت بیرویه از آبهای زیرزمینی، کشور را در آستانهی «ورشکستگی آبی» قرار داده است.در پنجاه سال گذشته، ۷۰ درصد از منابع آب زیرزمینی ایران صرف کشاورزی شده و بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود.در نتیجه، دریاچه ارومیه و زایندهرود خشک شدهاند و پدیدهی «سونامی نمک» سلامت مردم و کشاورزی را تهدید میکند.
از #کتاب_امنیت_منطقهای_در_خاورمیانهادیتور Bettina Kockنویسنده مقاله Adreana Seagle
@badiyero
۱۰:۰۱
دعای ۱۹ صحیفه سجادیه طلب باراناز خدا بخواهیم رحمتش را بهمان نازل کند...لطفا این عکس را ذخیره کنید، دعای کوتاهی است، هر زمان که میتوانید بخوانید.
۱۱:۲۱
پیشنهاد میکنم این گفت و گوی پادکست کار نکن با آقای اسماعیل آذرینژاد رو ببینید حتما.
https://youtube.com/watch?v=TCn6_TkD4Bg&si=qgpmU0-TbChjaUMC
https://youtube.com/watch?v=TCn6_TkD4Bg&si=qgpmU0-TbChjaUMC
۱۷:۵۱
محمدرضا اسلامی
این سوال پیش میآید که او چه مشاورینی داشته؟ و چه مشاورینی دارد؟ در قلب ثروت و قدرت و جایی که بسیاری از افراد دچار استرس و تنشهای رفتاری میشوند، این میزان وقار و پختگی فراتر از تصور است. کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نوشته جان بولتون در ۵۹۲ صفحه به این میپردازد که چقدر فضای این اتاق توأم با استرس و تنش است. درباره رفتار دیروز زهران ممدانی ذکر این نکات ضروری است:
کنشگری ممدانی یک تفاوت اساسی با کنشگری اوباما داراست: از سال ۲۰۱۶ (که بحث بهمن شدنِ گلوله برفی ترامپ در سیاست آمریکا جدی شد) تا به امروز (۲۰۲۵) گفتمان اصلی باراک اوباما و تیم او (نظیر بایدن، میشل و کامالا هریس) پریدن به ترامپ است. عملا اوباما در تمام این سالها هیچ «حرف جدید و جدی»ای نداشته/نزده و اوج کنشگری اوباما «کوبیدن ترامپ» بوده است. در حالی که زهران ممدانی در نیویورک (که شهر ترامپ است!) بجای اینکه صرفا کوبیدن ترامپ را «محور» فعالیتهایش قرار بدهد، حرفهای جدیدی زد و محورهای دیگری (غیر از دشنام دادن به ترامپ) را برگزید.
عملا ممدانی بجای شعار مرگ بر گفتن، کوشید که «حرفی برای گفتن» داشتهباشد. او با اینکه نسبت به ترامپ و اسرائیل موضع جدی داشت، ولی از مسیر دیگری با قلبها و اذهان شهروندان نیویورک ارتباط گرفت.
مسیری که اوباما و کامالا هریس از آن عاجز بودهاند.
کاخ سفید دیروز یکی از محصولاتِ ذهن «انسان» (در طراحی ساختارهای جوامع) را دید: تقسیم قدرت.
ترامپ میداند که نمیتواند بر اریکه امپراطوری فعال مایشاء تکیه بزند، و ناچار است که به قدرتِ ممدانی تمکین کند. ممدانی هم میداند که برای اداره نیویورک «ناچار است» پنجره گفتگو با ترامپ را گشوده داشته باشد.
این «هنرِ انسان» است که سالها پیش فهمید «قدرت» باید «تقسیم» شود.
تصوّر کنید زاکانی به دیدار پزشکیان برود و اینگونه متین، وزین و پخته رفتار کند. هرگز زاکانی چنین رفتار نخواهد کرد. چون درک زاکانی از مفهوم قدرت، و تقسیم قدرت درکی بسیط و ساده است.
و چرا فقط زاکانی؟ عملکرد هیجانی فرماندار کالیفرنیا، گوین نیوسام را مقایسه کنیم با عملکرد زهران ممدانی:گوین نیوسام هم در عنفوان جوانی شهردار سانفرانسیسکو شد (و سپس فرماندار کالیفرنیا)، ولی رفتارها و مواضع هیجانی او حتی از زاکانی هم بدتر است.
ممدانی درک روشنی از مفهوم قدرت دارد. او بدون لکنت در قلب کاخ سفید از نسلکشی توسط اسرائیل سخن میگوید ولی همزمان میفهمد که برای پیشبرد اهدافش نباید پرخاشگری پیشه کند. آنگونه پرخاشگری که امثال زاکانی یا گوین نیوسام پیشه کردهاند.
سالهای طولانی برنی سندرز در سخنرانیهای متعدد نسبت به مشکلات ساختاری آمریکا سخن گفت، ولی مسیری که سندرز در نزدیک به ۵۰ سال طی کرد را ممدانی در کمتر از ۳ سال طی کرد.
حرفهای سندرز همیشه اصولی بوده، ولی پیرمرد در برقراری ارتباط با «جمهورِ جامعه آمریکایی» موفق نبوده است. سندرز با اینکه موفقیتهایی داشته، ولی هرگز موج جدی در میان جمهور جامعه ایجاد نکرد. ولی ممدانی در همین مدت کوتاه مسیر سندرز را با ارتفاع موج بلندتر طی کرده است.ممدانی به ظرائفی توجه داشته که سندرز در هشتادسالگی به آنها بیتوجه است.
سخنان سعید لیلاز درباره آمریکا شنیدنی است! چنان درباره آمریکا سخن میگوید که گویی آمریکا روستایی در ضلع شمالی روستای اجدادیشان است. مشکل از سعید لیلاز نیست؛ جامعه روشنفکر ایرانی از زمان جلال آلاحمد نسبت به «مفهوم آمریکا» با سادهسازی سخن گفتهاست. در نگاه روشنفکر/سیاستمدار ایرانی، آمریکا کشوری است که توسط چند نفر پشتپرده! مدیریت میشود حال آنکه آمریکا دیگِ جوشانی است که در آن نه نژاد به استقرار رسیده و نه اندیشه.
از این دیگ جوشان گاه باراکاوباما بیرون میآید و گاه ایلان ماسک. گاه سندرز سخن میگوید و گاه ممدانی.
آسیبی که جریان چپ (تحت القاء حزب توده) از زمان پهلوی به ایران زد این بود که باب گفتگوی جامعه ایرانی با نخبگان جامعه آمریکا را بست. بخش مهمی از جریان اندیشهورزی و نوآوری در آمریکا توسط «مهاجرین» شکل میگیرد و متاسفانه رسانهها و نخبگان ایرانی هیچگونه گفتگوی فکریِ دامنهداری با رسانهها و نخبگان آمریکایی نداشته و ندارند.
جامعه روشنفکری ایرانی سالهای طولانی است که هیچ گفتگوی جدی با «ممدانیهای آمریکا» نداشته است.و سؤال اینجاست که این روند تا کی ادامه خواهد یافت؟
https://t.me/solseghalam/2624
۱۹:۰۰
توی این سه ترم فقط دو تا استاد طرح درس داشتن اول ترم (سومی رو شک دارم) و دقیقا همین دو نفر شلختهتر و بیاصولتر از همه درس دادند.
خسته، بیمحتوا، بینظم. بیشتر از درس دادن دنبال بحث بودن که معمولا هم چیزی از توی این بحثها درنمیاد.تازه یکیشان میگفت توی این ۵ سال تدریسم بازخورد خوبی گرفتم، بچهها راضی بودن. احتمالا بچهها از درس ندادنش راضی بودن و حال کردن، گذاشته به پای درس دادن و شیوه تدریس
.#جامعه_علمی_وطنم
۱۵:۰۸
یک استاد دیگه داریم، امریکا درس خونده، یک مقاله داد بخونیم، بهش گفتم استاد زبان مقاله ثقیل بود، گفت اره من چون تا مدتها ایران نبودم وقتی هم که آمدم فقط به انگلیسی مطالعه کردم (کتابها و منابع فارسی رو نمیخوانم، چون همش دروغ میگن
)، زبان نوشتارم روان نیست.
گفتم استاد اگر فارسی نمیخوانید چه طور میگید دروغ میگن و چرت و پرت مینویسن؟گفت وقتی قلی میاد پیش من از امریکا بهبه و چهچه میکنه، بعد میره تو تلویزیون از امریکا بد میگوید مشخص است که دروغ هم مینویسد.و تاکید مجدد که فارسی نمیخوانم، صرفا سایت کیهان را چک میکنم که ببینم چی میگویند.
#جامعه_علمی_وطنم #برداشت_آزاد
گفتم استاد اگر فارسی نمیخوانید چه طور میگید دروغ میگن و چرت و پرت مینویسن؟گفت وقتی قلی میاد پیش من از امریکا بهبه و چهچه میکنه، بعد میره تو تلویزیون از امریکا بد میگوید مشخص است که دروغ هم مینویسد.و تاکید مجدد که فارسی نمیخوانم، صرفا سایت کیهان را چک میکنم که ببینم چی میگویند.
#جامعه_علمی_وطنم #برداشت_آزاد
۱۵:۱۵
سلامدوستان یک بنده خدایی برای امرار معاش نماز قضا میخوانند و روزه میگیرند، لطفا اگر عزیزی از اطرافیانتون به رحمت خدا رفتن و میخواهید براشون انجام بدید، اطلاع بدید که به این بنده خدا بسپریم.
#رحماء_بینهم
#رحماء_بینهم
۴:۳۴