حدس بزنین چه بلایی سر این جوونا اومده؟!
#بازنشر (۱۰۲)
#بازنشر (۱۰۲)
۱۷:۳۰
مشکلِ مدرسه محدود به مشاور جدید دوازدهم نیست (معضل انتخابهای خانوادگی)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ درباره مطالب جدیدی که تو کانال بهروز درباره پایه دوازدهم گذاشته شده میخوام منم این نکته رو اضافه کنم و تو بهروز گذاشته شه. به نظر من مشکل انتصاب های مدرسه رو نباید فقط در انتخاب معلم راهنمای جدید دوازدهم دید. مسوولین مدرسه تو این چند سال گاهی به جای توجه به تخصص و تجربه تو انتخاب افراد به سمتی رفتن که نیروهای مطیع تر و نزدیک تر به خودشون رو جایگزین کنن.
️ تا جایی که روز به روز انتصاب های خانوادگی تو روزبه بیشتر شده و این افراد ترفیع میگیرن و به سمتهای بالاتر میرن. انتصاب ناگهانی جناب [...] به معلم راهنمایی دوازدهم رو گفتین اما از انتصاب همزمان برادرشون به معاونت پرورشی دبیرستان حرفی نزدین. چرا باید روابط و دامنه انتخاب های خانوادگی اینقدر گسترده بشه که فردی بیست و چند ساله که تجربه اش تو موسسه از یه سال هم کمتره به خاطر این روابط و نزدیکی ها اینقدر سریع به معاونت برسه و امور مهم پرورشی بهش سپرده شه؟
️ من میفهمم که چنین انتصاب هایی کار رو برای مسوولین مدرسه راحت کرده تا همه نیرو هاشون رو یک دست کنن. اما وقتی روابط جایگزین ضوابط میشن دودش تو چشم دانش آموزا میره و البته از شأن و اعتبار خود مدرسه هم کم میکنه که بخواد هزار فامیل اداره بشه.
#یادداشت_های_آزاد #کنکور_در_روزبه (۱۰۳)
#یادداشت_های_آزاد #کنکور_در_روزبه (۱۰۳)
۱۷:۳۱
بهروز
مشکلِ مدرسه محدود به مشاور جدید دوازدهم نیست (معضل انتخابهای خانوادگی)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ درباره مطالب جدیدی که تو کانال بهروز درباره پایه دوازدهم گذاشته شده میخوام منم این نکته رو اضافه کنم و تو بهروز گذاشته شه. به نظر من مشکل انتصاب های مدرسه رو نباید فقط در انتخاب معلم راهنمای جدید دوازدهم دید. مسوولین مدرسه تو این چند سال گاهی به جای توجه به تخصص و تجربه تو انتخاب افراد به سمتی رفتن که نیروهای مطیع تر و نزدیک تر به خودشون رو جایگزین کنن.
️ تا جایی که روز به روز انتصاب های خانوادگی تو روزبه بیشتر شده و این افراد ترفیع میگیرن و به سمتهای بالاتر میرن. انتصاب ناگهانی جناب [...] به معلم راهنمایی دوازدهم رو گفتین اما از انتصاب همزمان برادرشون به معاونت پرورشی دبیرستان حرفی نزدین. چرا باید روابط و دامنه انتخاب های خانوادگی اینقدر گسترده بشه که فردی بیست و چند ساله که تجربه اش تو موسسه از یه سال هم کمتره به خاطر این روابط و نزدیکی ها اینقدر سریع به معاونت برسه و امور مهم پرورشی بهش سپرده شه؟
️ من میفهمم که چنین انتصاب هایی کار رو برای مسوولین مدرسه راحت کرده تا همه نیرو هاشون رو یک دست کنن. اما وقتی روابط جایگزین ضوابط میشن دودش تو چشم دانش آموزا میره و البته از شأن و اعتبار خود مدرسه هم کم میکنه که بخواد هزار فامیل اداره بشه. #یادداشت_های_آزاد #کنکور_در_روزبه (۱۰۳)
واکنشی به پیام دیشب دربارهی برخی انتصابهای اخیر در مدرسه (۱۰۳)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ نقدی به مطلب دیشب به نظرم رسید که لازم دیدم طرح کنم.
️ ما میدانیم که در هر مجموعه ای، برای جذب نیروی انسانی یک فردی معرف میشود. صرف اینکه یک نیروی مدرسه، معرفی کننده اش برادرش است دلیل بر غلبه روابط بر ضوابط نیست. اگر این نیرو صلاحیتهای لازم را نداشته باشد و فقط بخاطر روابطش در مدرسه مسئولیت گرفته باشد نشانه باندبازی است. ولی اگر او نیروی فعال، باانگیزه و همسو و سازگار با شرایط سازمانی باشد، چرا نباید در مجموعه مشغول شود و رشد کند؟
️ اما اگر فردی با صلاحیتهای بالاتر بی جهت حذف شود، یا انتقادهای سازنده او مخالفت تلقی شود و به همین دلیل فرد دیگر علیرغم کم تجربگی، فقط بخاطر حرف شنوی بیشتر جای او را بگیرد باید نگران آینده مجموعه بود.
️ اگر بحثی درباره غلبه روابط خانوادگی در اداره مدرسه وجود دارد این مورد مصداق درستی برای آن نیست و دادن آدرس اشتباه است.
️ در ضمن شخصی کردن مسائل کمکی به حل آنها نمیکند. اگر مطالبات وارد مصادیق شخصی شود کمکی به دغدغه و نگرانی خانواده روزبه نمیکند.
#یادداشت_های_آزاد #کنکور_در_روزبه (۱۰۴)
#یادداشت_های_آزاد #کنکور_در_روزبه (۱۰۴)
۱۸:۰۱
تواناییهای ارزشمند بچهها نباید نادیده گرفته شود (متنی به قلم یکی از معلمین دغدغهمند و باتجربهی مدرسه)
مدت زمان مطالعه = ۷ دقیقه
️ درود بر همهي انسانهايي كه براي بزرگداشت روح خودشان و ديگران، قدم بر ميدارند و در اين مسير دشوار، به اين راحتيها خسته نميشوند. البته با وجود سالها افتخار بودن در كنار بچههاي باصفاي روزبه، فقط چند ماهي است عضو كانال محترم بهروز شدم و چون احساسكردم دوستاني كه مخاطب اين شبكهي اجتماعي هستند، همه صفاي دروني دارند و براي رشد فرزندانمان قدمي بر ميدارند و قلمي ميزنند، دوست داشتم بهعنوان يك معلم تازهوارد و تازهكار، بخشي از دغدغههاي خودم را با شما عزيزان به اشتراك بگذارم.
️ اولين حيرتم در اين گروه صميمي، آن است كه چرا پستهاي به اشتراكگذاشته شده در گروه، بهطور معمول، بدون ذكر نام و نشان نويسنده است؟ اگر كلامي حق است و راست، كه بايد تا پاي جان، مسئوليتش را پذيرفت و براي بيان آن، به خود افتخار نمود؛ و اگر نابهجا و بيمنطق است كه چرا ادمين محترم، آنها را به اشتراك مي گذارد؟
️ و دومين و سومين و هزارمين حيرتم در مطالعهي پستهاي گروه، آن است كه چرا در قالب پستهاي به اشتراك گذاشته شده و انتقادهاي روا يا ناروا، تواناييهاي ارزشمند دانشآموزان گذشته و حال و آيندهي روزبه، اينقدر ناديده گرفته شده؟ حتي اگر همهي انتقادهايي كه به مجموعهي روزبه، وارد باشد كه برخي از آنها هم حتماً وارد است و من هم هزار بحث و نظر دارم و بارها آنها را با مسئولان وقت و بيوقت مدرسه درميان گذاشتهام، اما چرا در آراي اعضاي محترم گروه، كمتر ميتوان ردي از بلندنظري و آگاهي دانشآموزان پيشاني بلند روزبه ديد.
️ بايد در حضور همهي شما خوبان، خيلي آهسته و يواشكي اعتراف كنم كه تنها جذابيت روزبه براي من در اين سالها، همين افكار و انديشههاي بلند شاگردان كه نه! دوستاني است كه در اين سالها، در كنارشان بودم و بسياربسيار از آنها آموختم و كم و كم، در اختيارشان گذاشتم. بعد از بيش از [...] سال تدريس، بايد اعتراف كنم كه مدرسهاي نامرئي، در دل مدارس ما شكل ميگيرد كه مدير و ناظم و معلم و دانشآموزانش، خود بچهها هستند و همين مدرسهي نامرئي است كه بچهها را به اوج ميرساند و به پرواز در ميآورد و يا پنچر ميكند و توان پرواز كه هيچ، حتي توان حركت رو به جلو را هم از آنها ميگيرد كه مدرسهي نامرئي روزبه، مدرسهاي ارزشمند و افتخارآفرين و انسانمحور است!
️ با آرامش ميگويم كه خطاهاي ريز و درشت من و همكارانم در روزبه، در برابر تواناييهاي ارزشمند آن مدرسهي نامرئي، چندان تأثيرگذار نيست. البته مفهومش اين نيست كه چشممان را بر روي كژيها ببنديم و كم و كاستيها را به خودمان و به مسئولان مدرسه ياداوري نكنيم؛ اما نديدن آن مدرسهي نامرئي و به حساب نياوردن تواناييهاي ارزشمند بچههاي آگاه روزبه هم كملطفي بزرگي است در حق آنها!
️ آرزويم اين بوده و هست كه من هم بتوانم، عضو كوچكي از آن مدرسهي نامرئي باشم و حس مثبت خودم را به اعضاي آن، منتقل كنم.
️ و در پايان، چون بحث اين روزهاي گروه، #کنکور_در_روزبه است، دلم ميخواهد بهعنوان شاهد كلامم، به دورهي با شكوه 26 روزبه اشاره كنم كه اين روزها، پايهي دوازدهم را تجربه ميكنند؛ دورهاي كه مدرسهي نامرئياش، كمنظير و درجه يك است و اطمينان دارم كه چه معلم راهنماي آنها، عوض بشود و يا نشود، و چه برايشان از آسمان مدرسهي روزبه، باران و برف ببارد يا تگرگ و سنگ! و چه در كنكور سال بعد، قبول بشوند يا نشوند، حتماً سعادتمند و رستگار خواهند شد!
️ چيزي كه به آن افتخار ميكنم، آن است كه تلاش كردم در آن سالهاي دوري كه در كنار بچههاي اين دوره بودم، با هم بياموزيم كه تخممرغهايمان را در يك ظرف نچينند و خوشحالم كه چنين كردند. براي همهي نوجوانان و جوانان سرزمينم، آرزوي سلامت و سعادت دارم و اميدوارم بهخاطر زندگياي كه آرزويش را دارند، زندگياي را كه دارند، از دست ندهند!
#کنکور_در_روزبه (۱۰۵)---------------------------
#ادمین: درخصوص سوالات مطرحشده در این پیام به اطلاع میرسانیم: ۱) طبق تصمیم جمعی در شورای بهروز، جهت برقراری مشارکت حداکثری مخاطبین گرامی و ایجاد بستری مناسبِ گفتگو همگانی، بنابر این است که نوشتهها بینام منتشر شوند. تا از مطالب و نظرات همگان، چه آنهایی که حاضر هستند تا پای جان بر حرف خود بمانند، چه آنهایی که حاضر نیستند تا آنجا هزینه کنند، بهره ببریم. اجالتاً اقتضای ادامه و حفظ فضای گفتگو و تضارب آرا در کانال، گمنامی است. ۲) جای خوشحالی است که میان نگارنده و تمامی اعضای بهروز این اشتراک نظر وجود دارد که خانواده بزرگ روزبه، مملوء از توانمندیها و استعدادهاست. قطعاً دریافت هرچه بیشتر چنین پیامهایی به ما و مدرسه در شکوفایی این ظرفیتها کمک خواهد کرد.
#کنکور_در_روزبه (۱۰۵)---------------------------
۱۷:۳۱
باید مراقب بچهها بود (تعارض منافع در مدرسه، تهدیدی برای آیندهی دانشآموزان)
مدت زمان مطالعه = ۳ دقیقه
️ در زمینه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته یکی از چالش ها این است که رویکردهای مدرسه به گونه ای تنظیم شده که مسؤولینش دچار تعارض منافع شده اند (در بین القوسین بگویم که تعارض منافع به موقعیتی اطلاق می شود که افراد در آن می بایست بین منافع عمومی و منافع شخصی یکی را انتخاب کنند)
️ منظورم این است که از یک طرف، رسالت مدرسه چیزی نیست جز هدایت دانش آموزان به مناسب ترین رشته برای شخصیت آنها. اما از طرف دیگر، مدرسه لازم دانسته که برای برند و ویترین قبولی های خود، به انتخاب های بچه ها ولو برخلاف استعداد و مصلحت شان، جهت بدهد. دقیقا همین جا است که تلاقی مصلحت دانش آموز و مدرسه، یک موقعیت تعارض منافع ایجاد کرده که اگر ما حواسمان نباشد ممکن است به آینده بچه ها آسیب وارد کند.
️ مثال های متعددی هم برای آن هست. مثلا در مدرسه جز به دانش آموزان بسیار ویژه که احتمال قطعی برای قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های دولتی تهران را دارند، مجوز ورود به رشته تجربی داده نمی شود. یا مثلا ارکان مدرسه در انتخاب رشته دانشگاه جوری مشاوره می دهند و رشته ها را معرفی می کنند که بچه ها صرفا جذب چند رشته خاص شوند. به عنوان شاهد مثال، الگوی کاملا یکسان قبولی فارغ التحصیلان مدرسه در سال های متعدد گویای این امر است.
️ در مواردی هم که علاقه بچه جز آن چند رشته دهن پرکن است، مدرسه ای ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم آنقدر روی مخش می روند که طفلک پشیمان شود! متاسفانه به عینه مصادیق متعددی را می شناسم... همین طور، در انتخاب رشته متوسطه دوم نیز آن چنان هر رشته ای جز مهندسی بی فایده و بی ارزش شمرده می شوند که ذهن بچه کانالیزه و بسته می شود. و مثال هایی دیگر که شما و مخاطبین شاید بهتر از من اطلاع داشته باشید...
️ این مثال ها ثابت می کند که چالش تعارض منافع در مدرسه جدی است و خطرناک! خطرناک از آن رو که می تواند آینده دانش آموز را فدای ویترین و مصلحت مدرسه کند. باید فکری کرد و مراقب بچه ها بود...
#کنکور_در_روزبه (۱۰۶)
#کنکور_در_روزبه (۱۰۶)
۱۷:۳۱
اعتراض به دریافت شهریهی ۴۸ میلیون تومانی (شهریهی واقعی ۳۲ میلیون است)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ ماه پیش مدرسه ۴۸ میلیون تومان برای شهریه دوازدهم مطالبه کرد و از ما چک خواستند . من اعتراضی به خود این مبلغ ندارم هر چند میشناسم خانواده هایی را که برای پرداخت آن به مشکل برخوردند . من درباره ریشه این عدد اعتراض دارم که خیلی ساده به ۳۲ میلیون تومان قابل کاهش میبود اگر مدرسه توجهات کافی را میداشت . اما چطور ؟ به شما میگویم .
️ مدرسه امسال دارد کلاسهای ۳۰ نفره اش در دوازدهم را با ۲۰ نفر برگزار میکند . یعنی کل شهریه دهندگان ۴۰ نفر شده اند . با احتساب دریافتی ۴۸ میلیونی از هر نفر مجموع هزینه برگزاری دوازدهم برای مدرسه ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون میباشد . حالا تصور کنیم اگر تعداد دانش آموزان به اندازه نرم و ظرفیت واقعی کلاسهای مدرسه بود . یعنی هر کلاس ۳۰ نفر و کل پایه ۶۰ نفر . اکنون اگر آن هزینه ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیونی را تقسیم بر ۶۰ کنیم شهریه و سهم هر نفر ۳۲ میلیون میشود . یعنی این وسط دارد ۱۶ میلیون تومان اسراف و هزینه اضافی تحمیل میشود .
️ اینجا ممکن است اشکال کنند که برخی هزینه ها جمعی نیست و به ازای هر نفر محاسبه میشود . عیبی ندارد . از آن ور هم مدرسه دارد بابت انباشت این مبالغ در حسابش سود کلان بانکی و اقتصادی میگیرد که میزانش اصلا کم نیست . یعنی این به آن در .
️ اعتراض من این است که این هزینه تراشی برای چیست ؟ چرا این مبلغ اضافه گرفته میشود ؟ اگر مدرسه همه خانواده ها را نگه میداشت و خروجی ها و اخراجها افزایش پیدا نمیکرد دیگر تعداد دانش آموزان از ۶۰ به ۴۰ نمیرسید که نیازی به دریافت آن ۱۶ میلیون اضافه باشد و بخواهند شهریه ۳۲ میلیونی را ۴۸ میلیون بگیرند . این کار هم اسراف است هم جنبه اخلاقی و شرعی دارد .
#کنکور_در_روزبه (۱۰۷)
#کنکور_در_روزبه (۱۰۷)
۱۷:۳۱
راز صندلیهای خالی: حاکمیت سرمایه و سقوط اخلاقی مدرسه (به مؤسسهی فرهنگی روزبه بازگردیم)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ به عنوان یک روزبهی و با شناختی چندین ساله از ظاهر و باطن مؤسسه؛ به دوستان بهروزی پیشنهاد میکنم اگر واقعا به دنبال اصلاح مدرسه هستید به ریشه ها بپردازید نه شاخه ها. به دنبال تغییر افکار باشید نه رفتار. ایجاد این تصور که ریشه مسائل مدرسه ناکارآمدی یا بی توجهی مدیرانش است؛ یک آدرس غلط است. نخیر. مدیریت مدرسه مقتدر و آگاهانه عمل میکند و بعید میدانم مطالب شما خارج از دایره اطلاعاتشان باشد. آنها دقیقا میدانند دارند چه میکنند.
️ مدرسه کاملا در قالب یک بنگاه اقتصادی؛ و بر اساس تفکر سرمایه داری عمل میکند و آشکارا هم دارد این را به نمایش میگذارد. اگر میبینید مدرسه در سال کنکور حاضر میشود یک سوم ظرفیت کلاس ها را خالی کند؛ فقط ناشی از این حقیقت است که در تفکر سرمایه داری حاکم؛ بالابردن درصدی نتایج کنکور برای رقابت با فلان و بهمان مدرسه؛ ارجح است به حفظ و تقویت 10 ها دانش آموز سابقش یا در اختیار گذاشتن این فرصت طلایی آموزشی به کودکانی که خانواده هایشان توان مالی برای پرداخت شهریه 50 میلیونی ندارند. فقط در نگاه ضدانسانی سرمایه داری است که شما حاضر میشوی یک سوم صندلی خالی داشته باشی اما از ترس کاهش رقابت پذیری و سود؛ آن ها را به استعداد های بی شمارِ کمتر برخوردار -چه مالی چه درسی- ندهی و محروم نگهشان داری. چنین ترجیحات آگاهانه ای؛ نمایانگر سقوط اخلاقی مدرسه و استحاله آن از یک مؤسسه فرهنگی به بنگاهی اقتصادی است.
️ اگر شما واقعا میخواهید مدرسه را اصلاح کنید راهش فقط و فقط این است که شجاعانه به حاکمیت سرمایه داران بر آن پایان دهید؛ و این بنگاه اقتصادی را به نام و غایت اصلی اش برگردانید؛ {مؤسسه فرهنگی روزبه}.
#کنکور_در_روزبه (۱۰۸)-------------------------------------
#ادمین: شورای بهروز ضمن سپاس از تحلیل نگارندهی محترم، فردا شب پس از جمعبندی، موضع و توضیح خود را خدمت ایشان و اعضای بهروز اعلام خواهد کرد.
#کنکور_در_روزبه (۱۰۸)-------------------------------------
۱۷:۳۰
با سلام، در خصوص مطالب مطرحشده در پیام ۱۰۸، چند نکتهی کوتاه را به عرض میرسانیم:
۱۷:۳۷
کاش از الگوی سال دوازدهم برای سالهای دیگر نیز استفاده شود (با توجه و انعطافپذیری بیشتر، میتوان شرایط بهتری را برای بچهها فراهم کرد)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ یکی از شعارهای مدرسه اینه که فقط برای کنکور کار نمیکنه و سعی میکنه بچهها بیشتر یادبگیرن تا تست بزنن. الحق و الانصاف هم نسبت به بقیه مدارس، به این شعار پاییند بوده. اما سوال اصلی اینه که این همه امکاناتِ مدرسه چرا فقط سالِ کنکور برامون فراهم بود؟ مثلا مدرسه یک سالن مطالعه به چه بزرگی داره اما خیلی از بچهها میرن کتابخانههای بیرون. یا حیاط مدرسه خاک میخوره.
️ مدرسه تو سال دوازدهم -تا حدی- نسبت به سالهای قبلش انعطافپذیری نشون میداد. مثلا بعد از ساعت ۴ آزادیهای بیشتری داشتیم، تو سال مطالعه میتونستیم با تیشرت باشیم:)) یا کلا نظامت کمتر گیر میداد. و توی قوانین مدرسه انعطاف بیشتری وجود داشت.
️ سوال اینه که چراااا سالهای قبل این اتفاق نمیفتاد؟ چرا این انعطافپذیری، این مواظبتِ بیشتر برای حالِ خوب بچهها، این فراهم کردن همهی شرایط برای دانشآموز، چرا فقط سال آخر اتفاق افتاد؟؟؟ اگر خوبه چرا برای همه نباشه؟ چرا کاری نکنیم بچهها تو همهی پایهها، هم بهتر درس بخونن هم بیشتر لذت ببرن و هم انگیزه داشته باشن؟؟!!
️ وقتی سال یازدهم و دوازدهم رفتیم جاجرود، دیدم چقدر برای اردوی عید برنامهریزی میشه، خرج میشه، کلی فارغالتحصیل دعوت میشه، اما همهی این انرژیها فقط برای کنکور گذاشته میشه. چرا باید اینهمه امکانات و شرایط ایدهآل فقط برای چیز کم ارزشی مثل کنکور خرج بشه در صورتیکه میتونست برای پایههای دیگه در طول سال -چه برای اهداف درسی و چه غیر درسی استفاده بشه.
️ کاش تجربهی خوب دوازدهم مدرسه، برای دبیرستانش هم بود.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۰)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۰)
۱۷:۳۱
عید سعید قربان را به خدمت همهی قربانیان کنکور تبریک عرض مینماییم! 


۱۷:۴۱
بهروز
راز صندلیهای خالی: حاکمیت سرمایه و سقوط اخلاقی مدرسه (به مؤسسهی فرهنگی روزبه بازگردیم)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ به عنوان یک روزبهی و با شناختی چندین ساله از ظاهر و باطن مؤسسه؛ به دوستان بهروزی پیشنهاد میکنم اگر واقعا به دنبال اصلاح مدرسه هستید به ریشه ها بپردازید نه شاخه ها. به دنبال تغییر افکار باشید نه رفتار. ایجاد این تصور که ریشه مسائل مدرسه ناکارآمدی یا بی توجهی مدیرانش است؛ یک آدرس غلط است. نخیر. مدیریت مدرسه مقتدر و آگاهانه عمل میکند و بعید میدانم مطالب شما خارج از دایره اطلاعاتشان باشد. آنها دقیقا میدانند دارند چه میکنند.
️ مدرسه کاملا در قالب یک بنگاه اقتصادی؛ و بر اساس تفکر سرمایه داری عمل میکند و آشکارا هم دارد این را به نمایش میگذارد. اگر میبینید مدرسه در سال کنکور حاضر میشود یک سوم ظرفیت کلاس ها را خالی کند؛ فقط ناشی از این حقیقت است که در تفکر سرمایه داری حاکم؛ بالابردن درصدی نتایج کنکور برای رقابت با فلان و بهمان مدرسه؛ ارجح است به حفظ و تقویت 10 ها دانش آموز سابقش یا در اختیار گذاشتن این فرصت طلایی آموزشی به کودکانی که خانواده هایشان توان مالی برای پرداخت شهریه 50 میلیونی ندارند. فقط در نگاه ضدانسانی سرمایه داری است که شما حاضر میشوی یک سوم صندلی خالی داشته باشی اما از ترس کاهش رقابت پذیری و سود؛ آن ها را به استعداد های بی شمارِ کمتر برخوردار -چه مالی چه درسی- ندهی و محروم نگهشان داری. چنین ترجیحات آگاهانه ای؛ نمایانگر سقوط اخلاقی مدرسه و استحاله آن از یک مؤسسه فرهنگی به بنگاهی اقتصادی است.
️ اگر شما واقعا میخواهید مدرسه را اصلاح کنید راهش فقط و فقط این است که شجاعانه به حاکمیت سرمایه داران بر آن پایان دهید؛ و این بنگاه اقتصادی را به نام و غایت اصلی اش برگردانید؛ {مؤسسه فرهنگی روزبه}. #کنکور_در_روزبه (۱۰۸) -------------------------------------
#ادمین: شورای بهروز ضمن سپاس از تحلیل نگارندهی محترم، فردا شب پس از جمعبندی، موضع و توضیح خود را خدمت ایشان و اعضای بهروز اعلام خواهد کرد.
استفاده از تعبیر "بنگاه اقتصادی" برای روزبه، به خاطر کاهش تعداد دانشآموزان درست نیست (واکنشی به پیام ۱۰۸)
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ یک نگاهی وجود دارد که شهریه بالا و حذف دانش آموزان فقط بخاطر رویکرد تجارتی روزبه به مقوله آموزش است و با تعبیری که در پیامهای قبلی آمده: "بنگاه اقتصادی".
️ من مطمئن نیستم که چقدر این حرف درست است؟ اما به نظر میرسد اتفاقا عدم کاهش دانش آموزان تا پایه دوازدهم با رویکرد اقتصادی بیشتر جور در می آید و یک مثال نقضی به حساب می آید.
️ از جهت حفظ برند مدرسه هم مسئولان میتوانند توجیه کنند که در این مدرسه هر کس مستعد باشد و تلاش کند رتبه قطعی خوب در انتظار اوست و رتبه های فراوان عالی بیانگر آن است و رتبه های متوسط به اصرار خانواده آنها و همراهی مدرسه با درخواست آنها بوده است. احتمال میدهم بچه ها، فارغ التحصیلان و خانواده هایی که این نگاه منفی را دارند تجربه و خاطرات تلخی دارند که چنین برداشتی را سبب شده است ولی شاید اگر میتوانستند خود را جای مدرسه بگذارند قضاوتشان یک طرفه نبود.
️ و البته مدرسه هم وظیفه دارد که پاسخگوی تصمیمهای خود باشد و بداند چه تبعات ناگواری بخاطر کسب نتایج کنکور دامنگیر دانش آموزان حذفی و حتی افراد باقیمانده میشود.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۱)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۱)
۱۷:۳۱
مدرسه نباید بچهها را قربانی "سود" و "برند" خود کند
مدت زمان مطالعه = ۴ دقیقه
️ به طور کلی مدرسه یک نهاد غیرانتفاعی است. یعنی قرار بوده با دوری از انواع انتفاعات اعم از ثروت و شهرت و قدرت صرفا به رسالت خود یعنی تعلیم و تربیت بپردازد. یک مدرسه واقعا غیرانتفاعی؛ نباید نتایج احتمالی کنکور دانش آموزان را ملاک نگهداری یا حذف آنها قرار دهد. بلکه باید بدون چشمداشت و منفعت طلبی؛ همه دانش آموزانی که ثبت نام کرده را ارتقا دهد تا هر کدام در حد توانشان بهترین نتایج را کسب کنند.
️ برخی به اشتباه تصور کرده اند که اگر مدرسه نگاه سرمایه داری داشت اتفاقا باید صندلی های خالی دوازدهم را با ثبت نام دانش آموز بیشتری پر میکرد تا سود بیشتری بدست آورد. خیر عزیزان. از منظر مدیریت مالی درآمد سالیانه از ثبت نام برای 20 صندلی خالی در پایه دوازدهم رقم ناچیزی در برابر سود و سرمایه مدرسه است؛ و سرمایه اصلی {برند روزبه} میباشد که هر ساله موجب کسب درآمد بیشتری با ثبت نام 560 دانش آموز از پیش دبستانی تا پایه نهم میشود. این 560 دانش آموز چرا به مدرسه میآیند؟ به امید برند روزبه و نتایج کنکور آن. نتایجی که بیشتر یک ویترین نمایشی و ناقص است. اما این برند چگونه ساخته شده است؟
️ افرادی که تجربه حضور در مدرسه را دارند میدانند که با محاسبه کلیه ثبت نام های یک دوره (پایه) از اول دبستان تا دوازدهم؛ به عدد 120 میرسیم. اما پایه دوازدهم با 40 نفر تشکیل میشود. تمام دانش آموزانی که ممکن است برند مدرسه را مخدوش کنند به راحتی حذف میشوند. شاید همه از مناسبات داخل مدرسه خبر نداشته باشند. اما به عینه دانش آموزانی را میشناسم که اتفاقا سخت تلاش میکردند و درس میخواندند؛ ولی به این دلیل که ممکن بود توانشان کم باشد و نتایج کنکور مدرسه را کمی پایین بکشند؛ اخراج شدند. حتی برخی از آنها یک سال مانده به کنکور اخراج شدند.
️ در مدرسه همه چیز حساب شده است. جذب حداکثری در ابتدا و دفع حداکثری در انتها. تا فقط دانش آموزانی که برند مدرسه را تقویت میکنند به خط پایان برسند. بقیه را ولو اگر ظرفیت خالی وجود داشته باشد؛ به طرق مختلف مرخص میکنند. بیابید از خودمان بپرسیم. نهادی که بهترین امکانات و یک سوم صندلی خالی دارد؛ ولی از ترس کاهش چند رتبه ای میانگین نتایج کنکورش حاضر میشود انسان ها را از فرصت مازاد آموزشی محروم کند نامش چیست؟ مدرسه غیرانتفاعی یا بنگاه اقتصادی؟ اگر این حاکمیت سرمایه نیست؛ پس چیست؟
️ عرض کرده بودم. سیستم مدرسه با حاکمیت چنین سرمایه دارانی دچار سقوط اخلاقی شده است. مسؤولین مدرسه باید با نفس و خدای خود خلوت کنند که چرا روزبه را به این نقطه رسانده اند؟ به خاطر سود بیشتر؟ یا شاید هم اینها به خاطر چیزی بدتر از سود مالی باشد. اینکه همین برند ساختگی موجب تفاخر و تکاثر شده باشد.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۲)-------------------------------------
#ادمین: بهروز ضمن قدردانی بابت مباحثه و تضارب آراء میان نویسندگان پیامهای اخیر، جهت جمعبندی و پایان این بحث فردا در بستر تلگرام یک نظرسنجی عمومی برگزار خواهد کرد.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۲)-------------------------------------
۱۷:۳۱
روزبه هیچگاه رویکرد تبلیغاتی نسبت به "کنکور" نداشته و ندارد (نگاهی متفاوت از سوی یک عضو محترم مدرسه)
مدت زمان مطالعه = ۴ دقیقه
️ مطالعه مطالب کانال بهروز، که متأسفانه روز به روز بیشتر به سمت رویکردهای زرد پیش میرود، من را بر آن داشت تا صرفاً به بهانه موضوع کنکور نقدی به نوع نگاه حاکم بر بعضی مطالب کانال داشته باشم.
️ کنکور، مثل تقریباً هر موضوع دیگری در زندگی امروز ما (نظیر مدرسهداری، تعلیم و تربیت و ...)، یک موضوع تخصصی است و نیاز به نگاه دقیق و کارشناسی دارد. بیانصافی است که توان کارشناسی مدرسه که برآمده از تلفیقی از دانش و تجربه است را نادیده انگاشته و دوربین را بر روی برداشتهای شخصی، تجربیات منفرد و کاستیهایی که کسی منکر آنها نیست، زوم کنیم.
️ در خصوص مسئله کنکور و موضوع تغییر مشاور مدرسه، باید دانست که اگرچه بخشی از سرمایه فنی و کارشناسی مدرسه در منابع انسانی مدرسه و کارکنان تجمیع میشود، اما بخش مهم دیگری از آن در فرآیندها و ساختارهای مجموعه حفظ شده و همین موضوع است که مدرسهای مانند روزبه را فارغ از نامها و افراد تبدیل به برند نموده است. آمدن و رفتن افراد و پیوستن و گسستنها، ویژگی طبیعی هر مجموعه پویا است و چه بسیار آمدههایی که بهتر از رفتهها عمل کردهاند.
️ در خصوص موضوع نگاه اقتصادی و توجه به برند روزبه، آنچه برای من و از بررسی رفتار و عملکرد موسسه و مقایسه آن با موسسات مشابه روشن است این است که برخلاف دیدگاههای منعکسشده در کانال، روزبه هیچگاه رویکرد تبلیغاتی نسبت به کنکور نداشته و ندارد و بر خلاف بسیاری از موسسات و مدارس دیگر، علاقهای به نصب پلاکارد و نمایش موفقیتها و قبولیهای خود در کنکور ندارد، که در سالهای نهچندان دور با شفافیتی بینظیر (و شاید هم بیدلیل) و سخاوتی صادقانه (که تقریباً در هیچ یک از موسسات مشابه مشاهده نکردهام) ریز به ریز نتایج فارغالتحصیلان را بر روی وبسایت خود قرار میداد. اتفاقاً و برخلاف آنچه عزیزان دیگر در کانال نگاشتهاند، در رویکردهای تبلیغاتی، نیمه پر لیوان و رتبههای دو رقمی و سهرقمی بزرگنمایی میشوند و تا زمانی که این تعداد کافی باشد، دیگر کسی کاری ندارد که این مدرسه چند رتبه 5 و 6 رقمی کسب کرده است. اما این که دلایل پس سیاست مدرسه در محدود کردن تعداد دانشآموزان در سال دوازدهم چیست، نیاز به بررسیهای دقیقتری دارد.
️ یکی از این دلایل که برای کسانی که با مدرسه و سیاستهای آن اندکی آشنایی داشته باشند آشکار است (و برای من عجیب است که هیچ یک از عزیزان متذکر نشدند،) این است که افرادی که در پایان سالهای دهم و یازدهم رتبههای انتهایی دوره را کسب میکنند، بعضاً اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند و تغییر محیط و همکلاسیها گاهی میتواند و توانسته است ایشان اعتماد به نفس رفته را به ایشان باز گردانده و روند آموزشی آنها را بهبود ببخشد. آری عزیزان، شاید صحیح نباشد نگاه اقتصادی خود را به جای نیّات مدرسه جا بزنیم و تجربه و رویکردهای آموزشی-تربیتی مدرسه را هیچ بپنداریم.
️ در سالهایی که سعادت همراهی با مدرسه و دانشآموزانش را داشتهام، از جمله بزرگترین اخلالها در مسیر کار دانشآموزان پیشدانشگاهی (چهارم دبیرستان / دوازدهم)، دخالتهای گاه و بیگاه اولیای عزیزی بود که قطعاً از سر دلسوزی، نظر خود را نسبت به تجربه و دانش مدرسه – که سرمایه اصلی و اساسی آن است – اولویت داده و عموماً نتایج مطلوبی نیز از این رویکرد کسب نکردهاند. این در حالی است که اعتماد به نفس و آرامش، مهمترین عامل موفقیت دانشآموزان در سال پایانی دبیرستان است و متأسفانه ناسازگاری خانوادهها و مدرسه مهمترین عامل اخلال در این آرامش و اعتماد به نفس است.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۳)-------------------------------------
#ادمین: بهروز به نوبهی خود بابت برخی الفاظ به کار رفته در این پیام از نویسندگان محترم مطالب اخیر پوزش میطلبد. تعهد اخلاقی ما مبنی بر انتشار بدون دخل و تصرفِ پیامهای دریافتی، افزایش شکیبایی و تحمل اعضای فرهیختهی بهروز را اقتضا دارد.
#کنکور_در_روزبه (۱۱۳)-------------------------------------
۱۷:۳۰
مدرسه گرفتار "سنتهای لایتغیر" و "نگاههای مهندسیِ خطتولیدی" است (جداشدن آدمهای ارزشمند صرفاً به مثابهی تعویض چرخدنده فرض میشود)
مدت زمان مطالعه = ۳ دقیقه
️ در خصوص متن ۱۱۳ نکتهای به نظرم رسید که مطلوب دانستم با جمع «بهروز» به اشتراک بگذارم:
️ یکی از گونههای مغالطات این است که به جای نقد و استدلال دقیق و موشکافانه، جریانات و افکار را با برچسبزنی مورد قضاوت قرار دهیم. اینکه مجموعه مقالات منتشر شده در بهروز «به سمت رویکردهای زرد پیش میرود» و یا اینکه «توان کارشناسی مدرسه آنچنانی است»، هر دو گونهای برچسبزنی است. اولی از نوع برچسبزنیهای منفی و دومی از نوع برچسبزنیهای مثبت. بنده در اینجا کاری به زرد بودن بهروز ندارم و خود مسؤولان این کانال، در صورت تمایل، باید جوابگوی این اتهام باشند، اما چند سطری در خصوص توان کارشناسی مدرسه عرض خواهم کرد.
️ امیدوارم نویسندهی محترم متن ۱۱۳ از همکاران نباشند چون در واقع همکاران روزبه (از زاویه نگاه درونی) در مدرسه چندان شاهد نگاههای کارشناسی نیستند. بیشتر سنتهای لایتغیر ، دستورات تحمیلی و بفرمودههای حاجآقا خودنمایی میکنند.
️ اگر بخواهیم تجربه مدرسهداری در روزبه را هم بررسی کنیم، باید بدانیم که تجربههای جدید چندانی در مدرسه شکل نگرفته و عمده ساختار، تصمیمات و مصوبات مدرسه از سال تأسیس تا کنون بدون تغییر است. حتی اگر تغییر ساختاری جدی در آموزش و پرورش رخ دهد، روزبه مسیر خود را ادامه میدهد! (مانند تفکیک چهار دورهی ۳ساله مقاطع تحصیلی که همچنان و در عمل، به روزبه نفوذ نکرده است!) تجربهی اولیهی روزبه در سال ۶۸ هم از تجربهی چند دههی قبلتر مدرسهی علوی گرفته شده است. پس این همه جمود با آزمودن، تجربه کردن و آموختن همخوانی ندارد.
️ از طرف دیگر دانش مدرسهداری در مدرسه روزبه از جانب بزرگوارانی در مجموعه تسری پیدا کرده که یا کلاً مهندس هستند یا حداقل بخشی از تحصیلاتشان مهندسی است. تفاوتی هم نمیکند که مهندسین عمران، برق، صنایع یا حتی مکانیک باشند! نگاه آبجکتیو مهندسین محترم که به دانشآموزان به منزلهی محصولات خط تولید مینگرند، بخشی از اتفاقات ناخوشایند روزبه را رقم زده است. و بورسیه کردن تعدادی از کارکنان مدرسه در رشتههای علوم تربیتی تأثیر چندانی در رویکرد صُلب مدرسه نداشته است.
️ رویکرد افراطی مدیران مدرسه در ساختارگرایی مکانیکی باعث شده است تا زیست ارگانیک در مجموعه شکل نگیرد و جدا شدن آدمهای ارزشمند از مجموعه، اختلالی در حیات مدرسه درنظر گرفته نشود و صرفاً به مثابهی یک تعویض چرخدنده فرض میشود!
#کنکور_در_روزبه #یادداشت_های_آزاد (۱۱۴)
#کنکور_در_روزبه #یادداشت_های_آزاد (۱۱۴)
۱۷:۳۰
عید غدیر بر تمام بهروزیها و روزبهیها مبارک باد!
۱۷:۵۰
#کنکور_در_روزبه (۱۱۵)
۱۷:۳۹
مدرسهی نامرئی: حقایق تلخی که انکار میشوند
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ به تازگی در کانال شما یکی از همکاران گفته بود که در روزبه یک مدرسۀ نامرئی شکل گرفته . به نظر منم این یه مشکل جدیه . چون این مدرسۀ نامرئی داره اعتبار و مرجعیت مدرسۀ واقعی رو از بین میبره . و اینها چیزایی هست که هیچ کس حاضر نیست عمومی درباره شون صحبت کنه . تابوی معلم خصوصی سالهاست که شکسته شده و از پایه هفتم و هشتم یه چیز نسبتا رایجه . فقط رسمی نیست . برای کنکور هم که دیگه هیچ وقت مثل این دو سال اخیر استفاده از معلم خصوصی عمومی و عیان نشده بود . تازه بحث فقط اینا نیست . ماجرا خیلی حادتره .
️ مراجعات بچه ها تو سال کنکور به خارج از مدرسه به شکل عجیبی زیاد شده . در این سالها به عینه چندین دانش آموز مدرسه رو دیدم که به کیس خودکشی تبدیل شدن اما مدرسه خبردار نشده . شایدم خودش نمیخواد که خبردار بشه . یا موارد زیادی رو میشناسم که خانواده ها در پایه دوازدهم برای نتیجه گرفتن دارن بچه ها رو پیش مشاورین کنکوری در خارج از مدرسه میبرن . یا همین طور میزان مراجعات به روانشناس هم تو دبیرستان زیاد شده . و هیچ کدوم از اینها نرمال نیست . اگه ازشون اطلاع داشته باشید خواهید دونست که برای این سن کم بچه ها چقدر وحشتناک اند .
️ چالش اصلی اینجا اینه که مدرسه چشمش رو به این حقایق بسته و انکارشون میکنه . در حالی که تا وقتی این مدرسۀ نامرئی به رسمیت شناخته نشه و بهش فکر نشه نمیشه این مشکلات رو ریشه یابی و حل کرد .
#کنکور_در_روزبه (۱۱۶)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۶)
۱۷:۳۰
"چرخدنده" یا "چوبخشک": نگاه مدیر مدرسه به معلمین چیست؟
مدت زمان مطالعه = ۱ دقیقه
️ فراموش نمی کنم وقتی که چند سال پیش آقای فاضلی از روزبه رفت؛ مدیر مدرسه چه واکنش علنی عجیبی نشان داد. آقای [...] چه در جلسه اولیا و چه در جلسه دانش آموزان؛ وقتی با نگرانی ها از خلاء نیرویی مثل جناب آقای فاضلی مواجه شد؛ یک جمله معروف گفت : {ما در مدرسه روزبه به آن چنان سازمانی رسیده ایم که اگر یک چوب خشک را هم معلم راهنما بگذاریم نتیجه می گیریم} 


️ تا قبل از این فرمایش بدیع و نغز !!!! اینجانب ایراد مدرسه را این می دانستم که به خاطر تحصیلات و سابقه کاری آقای مدیر؛ در روزبه {مدیریت صنعتی} به غلط جایگزین {مدیریت آموزشی} شده. چیزی در مایه های همین اصطلاح که معلم و دانش آموز در ذهن آقای [...] به مثابه {چرخ دنده} می باشند. لکن صراحت جناب مدیر در استفاده از کلمه {چوبخشک} برای {نیروی انسانی} اش؛ نشان از این داشت که انگار مشکل اصلی در مدرسه حول {انسانیت} و نگاه به انسان ها است. همین نگاه {غیرانسانی} است که نمی تواند درک کند جایگزین کردن {چوب خشک} به جای {معلم} توسط مدیر در چشم دیگران؛ نتیجه ای جز این نداشته که امروز خانواده و دانش آموز در خارج از مدرسه به دنبال مشاور کنکور و معلم خصوصی رفته اند 
#کنکور_در_روزبه (۱۱۷)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۷)
۱۷:۳۰
۱۷:۳۱
راهکارهایی برای پدیدهی "مراجعه به معلم خصوصی و مشاور کنکور" در روزبه
مدت زمان مطالعه = ۲ دقیقه
️ خیلی وقت بود که رواج معلم خصوصی تو مدرسه رو مخ من رفته بود . و خیلی هم از شما متشکرم که آخر یه کسانی به این موضوع پرداختند . جنس این آفت جوریه که افراد مخفیش میکنند و مدرسه هم چون اتفاقا موجب تقویت نتایجش میشه دیگه اصلا معلم خصوصی رو معضل نمیدونه . در حالی که این قضیه داره مثل موریانه در سکوت مدرسه رو پوک میکنه .
️ اما میشه کارایی کرد که اساسا بساط این داستان جمع شه . اولا در پایه های قبل از دوازدهم باید امتحانات و سطح دروس معقول بشه . چون یکی از دلایل مراجعه به معلم خصوصی فشارهای غیرعادی مدرسه است که گاهی از سطح کلاس و تدریس معلم هم بالاتره . تا قبل از دوازدهم اگه تدریس ها و امتحانات نرمال بشه اصلا نیازی به معلم خصوصی نیست . دوما مدرسه باید نیروها و معلمین خوبش رو نگه داره . هرچی مدرسه کادر خوبش رو از دست داده نیاز به معلمین خارج از مدرسه هم بیشتر شده . سوما برای سال دوازدهم مدرسه باید فقط از بهترین ها استفاده کنه . اگه معلم راهنمای قدیم مدرسه خوب بوده اونو حفظ میکردن تا دیگه کسی مجبور نباشه برای مشاوره کنکور این ور اون ور بره . یا اگه نمیشد با اون کار کرد باید بهترین مشاور رو استخدام میکردن .
️در کل میخوام بگم وقتی مدرسه از بیرون اینقدر شهرت داره و از داخل هم اینقدر شهریه میگیره باید در واقع هم جوری عمل کنه که افراد برای نتیجه گرفتن نیازی به استفاده از معلم خصوصی نداشته باشن . اما خب این جوری نیست و انگار اگه برای بچه اینا رو نگیری فقط از بقیه عقب میفتی .
#کنکور_در_روزبه (۱۱۸)
#کنکور_در_روزبه (۱۱۸)
۱۷:۳۱