۹:۳۴
رهبر انقلاب هماکنون در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت:
۹:۳۴
رهبر انقلاب هماکنون در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت:
۹:۳۵
رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت:
۹:۳۶
رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت:
۹:۳۶
۱۵:۳۱
#اشتباهات_زندگی_از_نگاه_نهجالبلاغه۴۷
«غفلت از قلب»
«إِنَ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكَم»
«اين دلها (از فكر و انديشه در يك موضوع) بهستوه آمده خسته ميشوند (بهجهت يكنواخت بودن اجزاء آن با يكديگر) چنانكه بدنها و تنها بهستوه آمده خسته ميشوند، پس براى (رفع خستگى) آن دلها حكمتها و دانشهاى تازه و شگفتآور را بطلبيد.»
نهج البلاغه، حکمت ۸۹
بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی جسم خود به ورزش، سفر، و نظافت و... میپردازند و حتی ممکن است غسل زیارت را بهعنوان عاملی برای نشاط و آرامش روحی خود انتخاب کنند؛ اما کمتر کسی به این موضوع توجه دارد که همانطور که جسم نیاز به مراقبت و توجه دارد تا از خستگی و ملالت رها بماند، قلب و روح نیز به رسیدگی نیاز دارند تا همیشه پُرنشاط بمانند.
یکی از اشتباهات رایج در زندگی این است که انسان به ملالت قلب خود توجهی نمیکند.قلب نباید خسته و پژمرده بماند؛ بلکه باید از خستگی آن پیشگیری شود تا به مرحلهای نرسد که نیاز به درمان پیدا کند.
برای مثال، یادگیری یک علم جدید، بهویژه در عرصههای دینی و معرفتی، میتواند بهعنوان منبعی برای تجدید نشاط روحی و قلبی باشد.
بنابراین، باید مراقب باشیم که قلب خود را از ملال و خستگی دور نگه داریم و برای تجدید نشاط روحی و معنوی خود همواره در پی حکمت و معرفت تازه باشیم.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۵:۳۱
۱۵:۳۳
#جامعهشناسی_خانواده۱۵
«خانواده، فضایی احترامآمیز»
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
«يُسَلِّمُ الرَّجُلُ إِذَا دَخَلَ عَلَى أَهْلِهِ وَ إِذَا دَخَلَ يَضْرِبُ بِنَعْلَيْهِ وَ يَتَنَحْنَحُ يَصْنَعُ ذَلِكَ حَتَّى يُؤْذِنَهُمْ أَنَّهُ قَدْ جَاءَ حَتَّى لَا يَرَى شَيْئاً يَكْرَهُه»
«هنگامی که مرد به خانه وارد میشود، سلام کند و با صدای کفش یا سرفه کردن، خانواده را از آمدن خود آگاه سازد، تا چیزی نبیند که او را ناخوش آید.»
بحارالانوار، ج۷۳، ص۱۱

نکات تربیتی و اجتماعی این حدیث:
۱. پیشگامی در سلام؛ نشانۀ تواضع و محبت است. مرد بهعنوان رئیس خانواده، با سلام کردن فضای خانه را گرم و پُرمحبت میکند. این رفتار نشان میدهد که مشکلات بیرون را به حریم خانه منتقل نمیکند.
۲. آگاهیبخشی پیش از ورود. با ایجاد صدا (مثل سرفه یا صدای کفش)، به خانواده فرصت میدهد تا خود را برای استقبال آماده کنند. این کار از مواجهه با صحنههای ناخوشایند جلوگیری و حریم خصوصی اعضا را حفظ میکند.
۳. تعامل دوطرفه احترام. مرد با چهرهای گشاده و سلام، به همسر و خانواده احترام میگذارد. در مقابل، زن نیز با آراستگی و برخورد محبتآمیز، این احترام را پاسخ میدهد.
۴. خانواده، محیط امن و دلپذیر. هدف نهایی، ایجاد فضایی است که هیچ یک از اعضا از حضور در کنار هم احساس ناراحتی نکنند. رعایت این آداب، زمینهساز صمیمیت و آرامش در خانواده است.
خانوادۀ موفق، نیازمند رعایت حقوق متقابل و حفظ حریم عاطفی است. سادهترین رفتارها مانند سلام کردن یا آگاهسازی پیش از ورود، میتواند فضای خانه را از تنش دور کند و آن را به محیطی امن و شاد تبدیل سازد.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۵:۳۳
#کتاب
در کتاب والشَّمس چه میخوانید؟
جلد سوم، فصل چهارم:فصل چهارم با عنوان «گوش به فرمان یار» به گوشهای از خواستههای پیامبر از ما اشاره دارد.
️ من تاج نمیخواهم؛ من تخت نمیخواهم
️ در خدمتت افتاده بر روی زمین خواهم!
خوانای نظرات شما و پاسخگویتان هستیمدر بله با نام کاربری:@shorbetahoorدر ایتا با نام کاربری:@shorbetahoorدر تلگرام با نام کاربری:t.me/shorbetahoorتلفن تماس:
۰۹۲۰۲۲۹۵۳۹۲
۰۲۱ - ۲۲۵۵۷۰۹۲ - ۲۲۵۴۲۶۹۵
آدرس:تهران، خیابان شهید کلاهدوز(دولت)، بلوار کاوه، خیابان اخلاقی شرقی، خیابان جهانتاب، کوچۀ محبوبه دانش غربی، پلاک۱۲.
۱۵:۳۵
پرس لاين نظر سنجي
باسلام و احترام*،
*کاربران گرامی
لطفاً با صرف چند دقیقه از وقت ارزشمند خود، در این نظرسنجی شرکت فرماییدزیرا نظرات شما به ما کمک میکند تا نقاط قوت تقویت و زمینههای بهبود شناسایی شود*.
*باتشکرروابط عمومی موسسه---------------------------
۱۹:۲۵
۱۹:۲۹
#شرح_دعای_کمیل۱۱۶
«يَا نُورُ يَا قُدُّوسُ»
«ای نور، ای پاک»
خداوند همواره در عالم جلوهگری میکند و هیچگاه پردهنشین نیست. تمام آفرینش، از زمین و آسمان تا رنگهای گوناگون، «مِنْ آيَاتِهِ» (از نشانههای او) هستند.
قرآن میفرماید:
«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»
«خدا نور آسمانها و زمین است.»
سوره نور، آیه ۳۵
چرا برخی از نور الهی محروم میمانند؟ اگر خداوند نور است و همهجا حاضر، چرا برخی در کفر و گمراهی میمانند؟ -
پاسخ در این عبارت نورانی از ملاهادی سبزواری نهفته است:
«يَا مَنْ هُوَ اخْتَفَى لِفَرْطِ ظُهُورِهِ»
«ای کسی که از شدت ظهور، پنهانی!»
یعنی خداوند آنقدر آشکار است که برخی از دیدنش غافل میشوند، مانند نور خورشید که بهخاطر فراوانی، گاه نادیده گرفته میشود.
خداوند سرچشمۀ هستی است و هر موجودی به نور وجود او زنده است. او نهتنها وجود میبخشد، بلکه استعدادهای نهفته را نیز آشکار میکند.
انسان با گفتن «يَا نُورُ» از خدا میخواهد: کمالات پنهان در وجودش به فعلیت برسد. استعدادهای خفتهاش از قوه به ظهور برسد و از ظلمت جهل و گناه به نور هدایت رهنمون شود.
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۹:۲۹
۶:۰۷
۱۲:۰۵
#حدیث_روز
«شهادت امام رضا به روایتی»
پیامبر اکرم فرمود:
«سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِخُرَاسَانَ لَا یزُورُهَا مـُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجـَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ»
«بهزودی پارهای از تن من در خراسان دفن میشود، مؤمنی او را زیارت نمیکند، مگر آنکه بـهشت بـر او واجـب و بدنش بر آتش حرام میشود.»
بـحارالانوار، ج ۱۰۲، ص۳۱
و خود حضرت رضا علیهالسلام فرمود:
«مـَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایرَتِ الْکتُبُ یمِیناً وَ شـِمَالًا وَ عـِنْدَ الصـِّرَاطِ وَ الْمِیزَانِ»
«کسی که مرا با وجود دوری منزل و مزارم زیارت کند، در روز قیامت در سه جـا نـزد او میآیم تا او را از سختی رهایی بخشم: هنگام تحویل پرونده، وقت گذشتن از پل صراط و کنـار مـیزان.»
بحار الانوارج ۱۰۲، ص۳۴
🟩 بهترین زمان زیارت حضرت رضا علیهالسلام و بهاصـطلاح زیارت مـخصوصۀ آن حضرت در روز بیستوسوم ماه مبارک ذیقعده است.
در کتـب بـعضی از علمای شیعه آمده است که زیارت آقایمان حضرت رضا در روز بیستوسوم ذیقعده مستحب است؛ از نزدیک باشد یا دور، زیارت با زیارت معروفه آن حـضرت بـاشد یا (جملاتی) شبیه زیارت؛ چون در این باره روایت داریم.
🟩 مانند همین جملات را مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در «مـفاتیح الجـنان» از سـید نقل کرده است که بهعنوان سند استحباب زیارت حضرت رضا علیهالسلام در روز 23 ذیقعده میباشد.
«حوزه.نت»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
🟩 بهترین زمان زیارت حضرت رضا علیهالسلام و بهاصـطلاح زیارت مـخصوصۀ آن حضرت در روز بیستوسوم ماه مبارک ذیقعده است.
🟩 مانند همین جملات را مرحوم شیخ عباس قمی(ره) در «مـفاتیح الجـنان» از سـید نقل کرده است که بهعنوان سند استحباب زیارت حضرت رضا علیهالسلام در روز 23 ذیقعده میباشد.
۱۲:۰۵
۱۲:۰۵
#شهادت_امام_رضا_علیهالسلام
#زیارت_هفت_حدیث
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلااللهُ وَحْدَهُ لا شَریک لَهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلِیهُ وَ وَصِیُّ رَسُولِهِ.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبین، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الاَنْبِیاءِ وَالمُرْسَلینَ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِین.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مَوْلانا وَمُقْتَدَانا اِمامِ الهُدی وَالعُرْوَةِ الْوُثْقی، وَحُجَّتِک عَلَی اَهْلِ الدُّنْیا، اَلَّذی قَالَ فی حَقِّهِ سَیدُالْوَرَی وَسَنَدُالْبَرَایا: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنّی بِاَرْضِ خُراسَانَ، مَازَارَهَا مَکرُوبٌ اِلاّ نَفَّسَ اللهُ کرْبَهُ، وَ لا مُذْنِبٌ اِلاّ غَفَرَاللهُ ذَنْبَهُ
اَللّهُمَّ بِشَفَاعَتِهِ المَقْبولَةِ، وَ دَرَجَتِهِ الرَّفیعةِ، اَنْ تُنَفِّسَ بِهِ کرْبی، وَ تَغْفِرَ بِهِ ذَنْبی، وَ تُسْمِعُهُ کلامی، وَ تُبَلِّغُهُ سَلامی. اَلسَّلامُ عَلَیک یا حُجَّةَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا نورَاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یاعَیبَةَ عِلْمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا مَعْدِنَ حِکمَةِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا حَامِلَ کتَابِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا حَافِظَ سِرِّ اللهِ، أَنْتَ الَّذی قَالَ فیک قَاتِلُ الْکفَرَةِ، وَ قَامِعُ الْفَجَرَةِ، عَلی اَمیرُالْمُؤْمِنینِ وَ وَصی رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمینِ، صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلامُهُ عَلَیهِ: سَیقْتَلُ رَجَلٌ مِنْ وُلْدی بِاَرْضِ خُرَاسَانَ بِالسَّمِّ ظُلْماً، اِسْمُهُ اِسْمی، وَاسْمُ اَبیهِ اِسْمُ ابْنِ عِمْرَانَ مُوسَی عَلَیهِ السَّلامُ، اَلا فَمَنْ زَارَهُ فی غُرْبَتِهِ غَفَرَاللهُ لَهُ ذُنُوبَهُ مَاتَقَدَّمَ مِنْها وَمَاتَاَخَّرَ، وَلَوْ کانَتْ مِثْلَ عَدَدِ النُّجُومِ وَ قَطْرِ الاَمْطَارِ وَ وَرَقِ الاَشْجَارِ، مَوْلای مَوْلای، هَا أَنَا ذَا وَاقِفٌ بَینَ یدَیک، وَذُنُوبی مِثْلُ عَدَدِ النُّجُومِ وَ قَطْرِ الاَمْطَارِ وَ وَرَقِ الاَشْجَارِ، وَ لَیسَ لی وَسیلَةٌ اِلی مَحْوِها اِلاّ رِضاک، مَوْلای مَااَحْسِبُ فی صَحیفَتی عَمَلاً اَرْجَی عِنْدی مِنْ زیارَتِک، کیفَ وَقَدْ قَالَ فی حَقِّها باقِرُ عِلْمِ الاَوَّلینِ وَ الآخِرینِ، صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیهِ: «یخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی، اِسْمُهُ اِسْمُ اَمیرِالْمُؤْمِنین، فَیدْفَنُ بِاَرْضِ خُراسانَ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَعْطَاهُ اللهُ اَجْرَ مَنْ اَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ، فَاَتَیتُک زَائِراً لَک، عَارِفاً بِحَقِّک، عَالِماً بِاَنَّک اِمَامٌ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ، غَریبٌ شَهیدٌ، رَاجِیاً بِمَا قَالَهُ الصَّادِقُ، عَلَیهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ: یقْتَلُ حَفَدَتی بِاَرْضِ خُراسانَ فی مَدینَةٍ یقَالُ لَها طُوسُ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَخَذْتُهُ بِیدی یوْمَ الْقیامَةِ، وَ اَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ، وَاِنْ کانَ مِنْ اَهْلِ الْکبَائِرِ. قیلَ لَهُ: مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ؟ قَالَ: اَلْعِلْمُ بِاَنَّهُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ، غَریبٌ شَهیدٌ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَعْطَاهُ اللهُ اَجْرَ سَبْعینَ شَهیداً مِمَّنِ اسْتَشْهَدَ بَینَ یدَی رَسُولُ اللهِ، صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ»، یابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَبْتَغی بِزیارَتِک مِنَ اللهِ تَبَارَک وَتَعَالی غُفْرَانَ ذُنُوبی وَذُنُوبِ وَالِدَی وَالْمُؤْمِنینِ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَ اَسْأَلُک الإِتْیانَ الْمَوْعُودَ فی الْمَواطِنِ الثَّلاثِ: «عِنْدَ تَطَایُرِ الْکتُبِ، وَعِنْدَ الصِّرَاطِ، وَ عِنْدَ الْمیزَانِ،
وَ قُلْتَ وَقَوْلُک حَقٌ: «اِنَّ شَرَّ مَا خَلَقَ اللهُ فی زَمَانی یقْتُلُنی بِالسَّمِّ، ثُمَّ یدْفِنُنِی فِی دَارِ مُضِیعَةٍ وَ بِلادِ غُرْبَةٍ، اَلا فَمَنْ زَارَنی فی غُرْبَتی کتَبَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ اَجْرَ مِائَةِ اَلفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ، وَ مِائَةِ اَلفِ مُجَاهِدٍ، وَ حُشِرَ فی زُمْرَتِنَا، وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجَنَّةِ رَفیقَنا
اَلْحَمْدُ للهِ الَّذی وَفَقَّنی لِزیارَتِک فی الْبُقْعَةِ الَّتی قُلْتَ فی حَقِّها: «هِی وَاللهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ، مَنْ زَارَنی فی تِلْک الْبُقْعَةِ کانَ کمَنْ زَارَ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ، وَکتَبَ اللهُ لَهُ ثَوَابَ اَلْفِ حِجَّةٍ مَبْرُورَةٍ، وَ اَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ، وَ کنْتُ أَنَا وَ آبائی شُفَعَائَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ، فَکنْ شَفیعی بِآبائِک الطّاهِرینَ وَ اَوْلادِک الْمُنْتَجَبینَ.»
متن کامل زیارت شریف هفت حدیث را در لینک زیر میتوانید قرائت بفرمایید:
https://emamraoof.com/زیارت-هفت-حدیث/
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مج
#زیارت_هفت_حدیث
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبین، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الاَنْبِیاءِ وَالمُرْسَلینَ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِین.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مَوْلانا وَمُقْتَدَانا اِمامِ الهُدی وَالعُرْوَةِ الْوُثْقی، وَحُجَّتِک عَلَی اَهْلِ الدُّنْیا، اَلَّذی قَالَ فی حَقِّهِ سَیدُالْوَرَی وَسَنَدُالْبَرَایا: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنّی بِاَرْضِ خُراسَانَ، مَازَارَهَا مَکرُوبٌ اِلاّ نَفَّسَ اللهُ کرْبَهُ، وَ لا مُذْنِبٌ اِلاّ غَفَرَاللهُ ذَنْبَهُ
اَللّهُمَّ بِشَفَاعَتِهِ المَقْبولَةِ، وَ دَرَجَتِهِ الرَّفیعةِ، اَنْ تُنَفِّسَ بِهِ کرْبی، وَ تَغْفِرَ بِهِ ذَنْبی، وَ تُسْمِعُهُ کلامی، وَ تُبَلِّغُهُ سَلامی. اَلسَّلامُ عَلَیک یا حُجَّةَ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا نورَاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یاعَیبَةَ عِلْمِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا مَعْدِنَ حِکمَةِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا حَامِلَ کتَابِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیک یا حَافِظَ سِرِّ اللهِ، أَنْتَ الَّذی قَالَ فیک قَاتِلُ الْکفَرَةِ، وَ قَامِعُ الْفَجَرَةِ، عَلی اَمیرُالْمُؤْمِنینِ وَ وَصی رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمینِ، صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلامُهُ عَلَیهِ: سَیقْتَلُ رَجَلٌ مِنْ وُلْدی بِاَرْضِ خُرَاسَانَ بِالسَّمِّ ظُلْماً، اِسْمُهُ اِسْمی، وَاسْمُ اَبیهِ اِسْمُ ابْنِ عِمْرَانَ مُوسَی عَلَیهِ السَّلامُ، اَلا فَمَنْ زَارَهُ فی غُرْبَتِهِ غَفَرَاللهُ لَهُ ذُنُوبَهُ مَاتَقَدَّمَ مِنْها وَمَاتَاَخَّرَ، وَلَوْ کانَتْ مِثْلَ عَدَدِ النُّجُومِ وَ قَطْرِ الاَمْطَارِ وَ وَرَقِ الاَشْجَارِ، مَوْلای مَوْلای، هَا أَنَا ذَا وَاقِفٌ بَینَ یدَیک، وَذُنُوبی مِثْلُ عَدَدِ النُّجُومِ وَ قَطْرِ الاَمْطَارِ وَ وَرَقِ الاَشْجَارِ، وَ لَیسَ لی وَسیلَةٌ اِلی مَحْوِها اِلاّ رِضاک، مَوْلای مَااَحْسِبُ فی صَحیفَتی عَمَلاً اَرْجَی عِنْدی مِنْ زیارَتِک، کیفَ وَقَدْ قَالَ فی حَقِّها باقِرُ عِلْمِ الاَوَّلینِ وَ الآخِرینِ، صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیهِ: «یخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی، اِسْمُهُ اِسْمُ اَمیرِالْمُؤْمِنین، فَیدْفَنُ بِاَرْضِ خُراسانَ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَعْطَاهُ اللهُ اَجْرَ مَنْ اَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ، فَاَتَیتُک زَائِراً لَک، عَارِفاً بِحَقِّک، عَالِماً بِاَنَّک اِمَامٌ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ، غَریبٌ شَهیدٌ، رَاجِیاً بِمَا قَالَهُ الصَّادِقُ، عَلَیهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ: یقْتَلُ حَفَدَتی بِاَرْضِ خُراسانَ فی مَدینَةٍ یقَالُ لَها طُوسُ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَخَذْتُهُ بِیدی یوْمَ الْقیامَةِ، وَ اَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ، وَاِنْ کانَ مِنْ اَهْلِ الْکبَائِرِ. قیلَ لَهُ: مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ؟ قَالَ: اَلْعِلْمُ بِاَنَّهُ مُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ، غَریبٌ شَهیدٌ، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ اَعْطَاهُ اللهُ اَجْرَ سَبْعینَ شَهیداً مِمَّنِ اسْتَشْهَدَ بَینَ یدَی رَسُولُ اللهِ، صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ»، یابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَبْتَغی بِزیارَتِک مِنَ اللهِ تَبَارَک وَتَعَالی غُفْرَانَ ذُنُوبی وَذُنُوبِ وَالِدَی وَالْمُؤْمِنینِ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَ اَسْأَلُک الإِتْیانَ الْمَوْعُودَ فی الْمَواطِنِ الثَّلاثِ: «عِنْدَ تَطَایُرِ الْکتُبِ، وَعِنْدَ الصِّرَاطِ، وَ عِنْدَ الْمیزَانِ،
وَ قُلْتَ وَقَوْلُک حَقٌ: «اِنَّ شَرَّ مَا خَلَقَ اللهُ فی زَمَانی یقْتُلُنی بِالسَّمِّ، ثُمَّ یدْفِنُنِی فِی دَارِ مُضِیعَةٍ وَ بِلادِ غُرْبَةٍ، اَلا فَمَنْ زَارَنی فی غُرْبَتی کتَبَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ اَجْرَ مِائَةِ اَلفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ، وَ مِائَةِ اَلفِ مُجَاهِدٍ، وَ حُشِرَ فی زُمْرَتِنَا، وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی مِنَ الْجَنَّةِ رَفیقَنا
اَلْحَمْدُ للهِ الَّذی وَفَقَّنی لِزیارَتِک فی الْبُقْعَةِ الَّتی قُلْتَ فی حَقِّها: «هِی وَاللهِ رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ، مَنْ زَارَنی فی تِلْک الْبُقْعَةِ کانَ کمَنْ زَارَ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ، وَکتَبَ اللهُ لَهُ ثَوَابَ اَلْفِ حِجَّةٍ مَبْرُورَةٍ، وَ اَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ، وَ کنْتُ أَنَا وَ آبائی شُفَعَائَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ، فَکنْ شَفیعی بِآبائِک الطّاهِرینَ وَ اَوْلادِک الْمُنْتَجَبینَ.»
https://emamraoof.com/زیارت-هفت-حدیث/
۱۲:۰۶
۱۲:۰۶
#در_محضر_امام_رضا_علیهالسلام۱۱
«شکرگزاری از والدین در کنار شکرگزاری خدا»
امام رضا علیهالسلام میفرماید:
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَى... وَ أَمَرَ بِالشُّكْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَینِ فَمَنْ لَمْ یشْكُرْ وَالِدَیهِ لَمْ یشْكُرِ اللَّهَ»
«خداوند به سه چیز دستور داده است كه همراه با سه چیز دیگرند: و به سپاسگزارى از خویش و والدین امر فرموده كه هر كس از پدر و مادرش تشكّر و سپاسگزارى نكند خداوند را شكر نكرده است.»
عیون اخبارالرضا، ج۱، ص۲۵۸
شکر بهمعنای کامل و بدون نقص دیدن هر چیز است. وقتی خداوند از ما میخواهد او را شکر کنیم، به این معناست که در برابر تمام نعمات و برکات او، باید از دلوجان قدردانی کنیم.
این شکرگزاری، بهمعنای پذیرش این نعمتها و دیدن کامل و بینقص آنهاست.
خداوند در قرآن کریم، شکرگزاری از خود را در کنار سپاسگزاری از پدر و مادر قرار داده است.
ممکن است این سؤال مطرح شود که چگونه میتوان شکر از خداوند را در کنار سپاس از والدین قرار داد، در حالیکه برخی از والدین ممکن است رفتارهای مناسبی با فرزندان خود نداشته باشند و حتی رفتارهای خشن یا نامناسبی از خود نشان دهند؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت که قرآن کریم برای سپاسگزاری و احساس قدردانی از والدین هیچگونه قیدی قائل نشده است.
«وَ وَصَّینَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فی عامَینِ أَنِ اشْكُرْ لِی وَ لِوالِدَیْكَ إِلَی الْمَصِیر»
«و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم؛ مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد، و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان مییابد؛ (آری به او توصیه کردم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر به جا آور که بازگشت همه شما به سوی من است.»
سوره لقمان، آیه ۱۴
خداوند در قرآن برای شکرگزاری از والدین، خوشخلقی یا مهربانی خاصی را از جانب آنها شرط نکرده است. در واقع، نعمت وجود و خلقت آنها برای شکرگزاری از آنها کافی است. حتی اگر والدین رفتار مناسبی نداشته باشند، باز هم باید شکرگزار وجود و تربیت ابتدایی که آنها فراهم کردهاند، باشیم.
در نهایت، شکر از خداوند و سپاسگزاری از والدین بهمعنای دیدن و قدردانی از نعمتها و فضایل موجود در هر شرایط است. حتی در مواجهه با سختیها و مشکلات، باید به ارزشهای عمیقی که در وجود پدر و مادر نهفته است، توجه و از این نعمتها قدردانی کنیم
«از بیانات استاد زهره بروجردی»
موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:سایت| بله | ایتا | تلگرام
۱۲:۰۶