اصل نهم.m4a
۰۱:۲۰-۱.۹۵ مگابایت
قوانین مغز: دوازده اصل اساسیاصل نهم: برای رسیدن به بهترین نتیجه، تمام حواس پنجگانه باید به کار گرفته شوند.
به خاطر سپردن مطالب با کمک ابزار بصری آسانتر است.
اگر اطلاعات جدید، با دادههای حاصل از حواس پنجگانه (مانند بو و مزه) ترکیب شده و وارد مغز شوند، به مدت طولانیتری در حافظه باقی میمانند.
فرآینده تحصیلی در کلاسها طوری برنامهریزی شده است که بیشتر فرآیند یادگیری در منزل انجام میشود.
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#حواس #پنچگانه#یادگیریآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#حواس #پنچگانه#یادگیریآنچه راجع به #مغز
۱۰:۱۲
قوانین مغز: دوازده اصل اساسیاصل دهم: بینایی-منبع اصلی اطلاعات برای مغز.
با تغییر رنگ نوشیدنی داخل لیوان، حتی یک چشنده حرفهای نیز ممکن است طعم و عطر آن را نادیده بگیرد. این مثالی از غلبه حس بینایی بر دیگر حواس است.
پردازش نشانههای بصری در مغز، بینهایت مشکل است.
اگر شکافی در میدان دید ایجاد شود، مغز سعی میکند خودش آن شکاف را پر کند.
خواندن یک متن، فرآیند فوقالعاده پیچیده ذهنی است، زیرا مغز ما هر یک از حروف را بعنوان یک نشانه بصری جداگانه در نظر میگیرد.
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#بینایی
آنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#بینایی
آنچه راجع به #مغز
۹:۲۲
قوانین مغز: دوازده اصل اساسیاصل یازدهم: تاثیرجنسیت بر عملکرد مغز.
بین زن و مرد، تفاوت فیزیکی و عملکردی وجود دارد. برای مثال، سرتونین (هورمون شادی)، در بدن زنان با سرعت کمتری نسبت به بدن مردان تولید میشود.
زنان و مردان، واکنشهای متفاوتی نسبت به موقعیتهای استرسزا دارند.
زنان در موقعیتهای استرسزا بیشتر به سراغ دیگران میروند، اما مردان ترجیح میدهند در انزوا باشند.
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#جنسیتآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#جنسیتآنچه راجع به #مغز
۹:۲۸
۱۰:۵۱
۱۳:۴۱
۶:۱۰
دیشب خطیب راز ماندگاری عاشورا را از دیدگاه ۸ عالم مختلف بیان کرد. البته آنچه آقای مطهری در کتاب حماسه حسینی گفتن برایم جذابتر بود.همون موقع داشتم به ۱۲ قانون مغز و برخی از نظریهها فکر میکردم. چندتاش رو میشد گفت.
وقتی که منطق و هیجان تواما درگیر میشوند اونم با شدت زیاد، عملا کل مغز درگیر میشه.
تنوع اتفاقات و حضور افراد مختلف از طفل تا پیرمرد، سبب فعال شدن حافظه تداعیگر برای هر فردی میشود.
عدم اتمام حادثه با شهادت امام حسین و عبور از همه خطوط قرمز انسانیت که سبب تاثیر روی هر انسانی که حداقل چارچوب اخلاقی را برای آدمیزاد قائل هستند، خواهد شد.
تکرار و نقل سینه به سینه که این حادثه را از ذهنیت به عینیت رسانده و این شور و هیجان گویی همه حواس پنچگانه مخاطب را درگیر میکند. مخصوصا آنچه در مقتل خوانی روز عاشورا نقل میشود.
استقامت و اصرار روی فضائل ناب بشری که سبب ظهور الگو یا سلبریتیهایی مانند حضرت عباس و حضرت زینب شد که تاثیر آن، جذب مخاطب با هر سطح علم و دانش شده است.
مشاهده فدا کردن همه هستی در راه خدا سبب بروز رفتارهایی شده که در اربعین حسینی از صاحبان عزا در عراق دیده میشود. اعتقاداتی که با اصول مادی قابل تحلیل نیستند. انگارههای ذهنی قوی هستند که از منطق عبور کرده و به باور رسیدهاند.خلاصه که عاشورا هم شور بود هم شعور. حتما حواسمان به هر دو بعد آن با هم باشد...
#محرم#عاشورای #حسینی#علوم #شناختی#دلنوشتهآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما می گویند. 
@cognitive20t
#محرم#عاشورای #حسینی#علوم #شناختی#دلنوشتهآنچه راجع به #مغز
۷:۰۹
قوانین مغز: دوازده اصل اساسیاصل دوازدهم: هیجان یادگیری را آسانتر میکند.
فرایندهای شناختی، عاطفی و اجتماعی با هم تعامل دارند. یادگیری هم که یک فرایند شناختی سطح بالا محسوب میشود، با فرایندهای عاطفی، از جمله هیجان، در تعامل است. این تعامل به گونهای است که بدون هیجان یادگیری اتفاق نمیافتد.
نواحی مغزی مرتبط با هیجان شامل نواحی قشری و زیرقشری مغز میشود. نواحی قشری مغز در عملکردهای شناختی سطح بالاتر در هیجان و برخی نواحی زیرقشری (مانند هیپوتالاموس) در تولید پاسخ فیزیولوژیک مرتبط نقش ایفا میکنند. بنابراین در شکلگیری هیجان، نواحی زیرقشری و قشری مغز با هم همکاری میکنند.
وقتی که یک کودک شروع به برداشتن اولین کامهایش میکند، نقش دانشمندی را پیدا میکند که به تحقیق در مورد واقعیت و شناسایی روابط علی و معلولی بین پدیدههای مختلف میپردازد. مغز او با سختکوشی به جمعآوری اطلاعاتی میپردازد که به او کمک میکنند تا جهان بیرونی را کنکاش کند. وقتی شخصی بالغ میشود، مغز او همچنان در تحرک باقی میماند و توانایی یادگیری تا آخر عمر با او باقی میماند.
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#یادگیری#هیجانآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#قوانین #مغز#یادگیری#هیجانآنچه راجع به #مغز
۸:۵۵
#علوم #شناختی#یادگیری#هیجان #مثبتآنچه راجع به #مغز
۱۰:۰۴
#علوم #شناختی#یادگیری#هیجان #مثبتآنچه راجع به #مغز
۱۳:۴۴
چهار راهکار برای ایجاد هیجان مثبت در دانشآموزان
یادگیری همیارانهیادگیری همیارانه شرایطی است که در آن دو یا چند نفر تلاش میکنند تا مفهومی را با یکدیگر یاد بگیرند. بر خلاف یادگیری فردی، در یادگیری همیارانه افراد بر منابع و مهارتهای یکدیگر سرمایهگذاری میکنند.یادگیری همیارانه، ریشه در مفهوم یادگیری لئو ویگوتسکی به نام "منطقه مجاور رشد" دارد. بهطور معمول، تکالیفی وجود دارد که یادگیرندگان یا قادر به انجام آن هستند ویا قادر به انجامش نیستند. بین این دو وضعیت، منطقه مجاور رشد است. در این منطقه، مجموعهای از مهارتهای لازم برای رشد یادگیری به یادگیرنده، توسط یک راهنما ارائه میشود. در تعریف ویگوتسکی از منطقه مجاور رشد، اهمیت یادگیری از طریق ارتباطات و تعاملات با دیگران، (نه فقط از طریق کار انفرادی) برجسته میشود. یادگیری همیارانه در دستیابی به تفکر انتقادی بسیار مهم است. هنگام کار در یک گروه، افراد میتوانند اطلاعات بیشتر و سطوح بالاتری از یادگیری را، نسبت به وضعیت انفرادی بدست بیاورند، این امر درهر دو مورد تسهیلکننده دانش، (یعنی مربیان) و یاد گیرندگان دانش، (یعنی دانش آموزان) کاربرد دارد.مطالعات نشان داده است یادگیری همیارانه مناطقی از مغز را که مختص پردازش هیجانی و مغز اجتماعی هستند درگیر میکند. بنابراین، یادگیری همیارانه شکلی از یادگیری است که با ساختار مغز اجتماعی ما مطابقت دارد. یادگیری همیارانه نتایج مثبت بیشماری دارد؛ از جمله: پیشرفت تحصیلی، توسعه مهارتهای اجتماعی، افزایش همدلی و انگیزه. کارکردن در گروه و بهصورت مشارکتی باعث میشود افراد با دیدگاههای متفاوتی از سوی اعضای گروه آشنا شوند و بتوانند دیدگاههای مخالف را بپذیرند، مهارتهای اجتماعی را از یکدیگر بیاموزند و در برابر محدودیتهای یکدیگر احساس همدلی کنند. دانشآموزان در یک محیط یادگیری همکارانه کمتر تمایلی به رفتارهای پرخاشگرانه و مخرب از خود بروز میدهند. آنان رفتهرفته میآموزند چطور در مقابل عقاید مخالف تاب بیاورند و توانایی حل مسئله را در خود توسعه دهند. همه این شرایط به ایجاد محیط یادگیری اثربخش میانجامد. با این همه، برای تشکیل گروه در یادگیری همیارانه باید ظرفیتها و تواناییهای افراد در هر گروه مدنظر قرار گیرد و با توجه به این ظرفیتها و احیاناً محدودیتها، اعضای گروه مشخص شوند. همچنین، معلم بهعنوان ناظر باید بر فعالیت دانشآموزان نظارت داشته باشد. ادامه دارد...
#علوم #شناختی#یادگیری #همیارانه#هیجان #مثبتآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#یادگیری #همیارانه#هیجان #مثبتآنچه راجع به #مغز
۱۱:۵۳
چهار راهکار برای ایجاد هیجان مثبت در دانشآموزان
بازی بازی پاسخهای هیجانی را در افراد ایجاد میکند و مناطقی از مغز را که مسئول پردازش هیجانی و مغز اجتماعی هستند درگیر میکند؛ بهخصوص اگر گروهی باشد. معلمان میتوانند بازی را بهعنوان فعالیتی در کنار محتوای درسی در برنامه کلاسی خود قرار دهند. این امر مهارتهای اجتماعی و هیجانی را در دانشآموزان توسعه میدهد؛ چراکه بازی میتواند ابزاری مناسب برای تشویق دانشآموزان به مشارکت و فعالیت گروهی باشد؛ بهخصوص در دانشآموزانی که تمایل چندانی به مشارکت و کار گروهی ندارند. همچنین، میتواند با هیجان مثبتی که ایجاد میکند، احساس تعلق به گروه و فعالیت همکارانه را به دانشآموزان القا کند و این ویژگی با مغز اجتماعی ما مطابقت دارد.
#علوم #شناختی#یادگیری#هیجان #مثبتآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#یادگیری#هیجان #مثبتآنچه راجع به #مغز
۴:۴۹
نظریه خودتعیینگری
این نظریه که توسط ادوارد دسی و ریچارد رایان توسعه داده شده است، چارچوبی جامع برای درک انگیزه و شخصیت انسان است.
این نظریه توضیح میدهد که چرا افراد برای عمل انگیزه دارند و چگونه کیفیت انگیزه آنها تحت تأثیر برآورده شدن سه نیاز روانشناختی ذاتی قرار میگیرد: خودمختاری، شایستگی و ارتباط.
به بیان ساده این نظریه بیان میکند که انسانها برای عمل نیاز به انگیزه دارند.
این نظریه فرآینددرونیسازی را برجسته میکند، جایی که انگیزههای بیرونی در ارزشهای خود فرد ادغام میشوند و منجر به رفتار خودمختارانهتر میشوند.
هنگامی که سه نیاز روانشناختی(خودمختاری، شایستگی و ارتباط) برآورده میشوند، افراد انگیزه ذاتی، رشد شخصی، رفاه و مشارکت با کیفیت بالا را تجربه میکنند.
برعکس، هنگامی که این نیازها خنثی میشوند، انگیزه و رفاه آسیب میبینند.
#علوم #شناختی#نظریه #خودتعیینگری#انگیزهآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#نظریه #خودتعیینگری#انگیزهآنچه راجع به #مغز
۵:۲۸
نظریه جهتگیری علّیCausality Orientations Theory (COT) این نظریه در چرایی و درک رفتارها مفید است.در این نظریه، رفتارها، معلولِ سه جهتگیری علّیِ عمده هستند که در تناسب با ویژگی شخصیتی افراد نیز قرار دارند. پس شخصیت، در درک رابطه علّی بین منبع انگیزش، نوع رفتار، میزان باور افراد در مورد توانمندی خود و اقدام برای تغییر، بهبود و یا رفع علّتها، سهم بهسزایی دارد. بر این اساس، میتوانیم افراد را به سه تیپ شخصیتی تقسیم کنیم.
گروه اول، افراد مستقل یا استقلال محور هستند که علّت انگیزشی خود را در باورها و مجموعه اموری میبینند که به حفظ استقلال آنها کمک کرده و زیانی را متوجه خودمختاری آنها نمیسازند.
گروه دوم، افراد مطیع یا تبعیتپذیرند که مشتاقانه نیازمند کنترل شدن از سوی علل و قوانین بیرونیاند. این دسته از افراد، علل بیرونی را فصلالخطابِ پذیرش رفتار خود میدانند و فرقی ندارد که عامل بیرونی در راستای قانون باشد و یا خلاف قانون. در واقع، عوامل مقتدر بیرونی همیشه برانگیزاننده کلیه امور آنها هستند. به عنوان نمونه میتوانیم به گروههای بزهکار اشاره کنیم. کارن هورنای، روانشناس رفتارگرای اجتماعی، این دسته افراد را از نظر نوروتیک نیازمند به کنترل معرفی کرده و نیازها و عوامل انگیزشی آنها را ناشی از اضطراب اساسی و در واقع عدم سلامت روانشناختی میداند.
اما، گروه سوم از جمله تیپهای شخصیتی فرافکن هستند که موضعِ کنترل/علّیِ رفتارهای آنها بیرونی یعنی غیر از خود شخص است و سهم خود را بسیار ناچیز و سهم علل بیرونی را چشمگیر میدانند. این بخش از نظریه با طبقهبندی جولیان راتر همسویی بسیار دارد.افرادی که مرجع هدایت آنها بیرونی است، کمترین میزان انگیزش درونی برای استقلال نظر و عمل را دارند. این افراد از پذیرش مسئولیت اعمال خود سر باز میزنند و از نظر آنها علل رفتار نامطلوبشان تحت کنترل عواملی نظیر شانس و اقبال و یا غرضورزی و کوتاهی دیگران است. از سویی، این گروه در رفتارهای مطلوب و منتج به تشویق نیز بهطور غیرشخصی با قضیه برخورد مینمایند. به عبارتی، علّیتِ رفتار را صرفا کنترلکننده بیرونی میدانند و عدم حضورکنترلکننده را معادل قطع رفتار قلمداد مینمایند.
#علوم #شناختی#نظریه #جهتگیری_علی#انگیزهآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
#علوم #شناختی#نظریه #جهتگیری_علی#انگیزهآنچه راجع به #مغز
۴:۲۵
ارتباط خلق و خو با نواحی مغزی
چهار دسته از ویژگیهای رفتاری با چهار سیستم عصبی اصلی در مغز مرتبط هستند:
سیستم دوپامین و نوراپینفرین
سروتونین
تستوسترون
سیستم استروژن و اکسیتوسین
چهار بُعد خلقوخو عبارتاند از:
کنجکاو و پرانرژی
محتاط و پایبند به هنجارهای اجتماعی
تحلیلی و واقعگرا
همدل و اجتماعیگرا
پژوهشها نشان میدهند:
نمرات بالا در بُعد «کنجکاو/پرانرژی» با فعالیت در ماده سیاه مغز مرتبط بود، که با عملکرد سیستم دوپامین همخوانی دارد.
بُعد «محتاط/پایبند به هنجارها» با فعالیت در قشر پیشپیشانی جانبی-شکمی مرتبط بود، ناحیهای که با رعایت هنجارهای اجتماعی و سیستم سروتونین ارتباط دارد.
بُعد «تحلیلی/واقعگرا» با فعالیت در نواحی بینایی و تفکر فضایی مغز (قشر پسسری و آهیانهای) مرتبط بود، که با تستوسترون و ساختار مغزی ناشی از آن ارتباط دارد.
بُعد «همدل/اجتماعیگرا» با فعالیت در نواحی مرتبط با نورونهای آینهای (شکنج پیشانی تحتانی، اینسولای قدامی و شکنج دوکیشکل) همراستا بود، که با سیستم استروژن و اکسیتوسین مرتبطاند.
#علوم #شناختی#سیستم_عصبی#خلق_و_خوآنچه راجع به #مغز
و #شناخت ما میگویند.
@cognitive20th
چهار دسته از ویژگیهای رفتاری با چهار سیستم عصبی اصلی در مغز مرتبط هستند:
چهار بُعد خلقوخو عبارتاند از:
پژوهشها نشان میدهند:
#علوم #شناختی#سیستم_عصبی#خلق_و_خوآنچه راجع به #مغز
۸:۱۸
بازارسال شده از دبیرخانه دائمی جنگ شناختی
بیگانگی اجتماعیبیگانگی اجتماعی مفهومی بنیادین در روانشناسی اجتماعی است که به احساس جدایی فرد از جامعه، نهادها و حتی خود اشاره دارد.این مفهوم، که ابتدا توسط کارل مارکس در زمینه اقتصادی مطرح شد، در روانشناسی مدرن به عنوان یک پدیده روانی-اجتماعی بررسی میشود.بیگانگی شامل چهار بعد اصلی است: ناتوانی، بیمعنایی، انزوا و خودبیگانگی.مطالعات نشان میدهند که بیگانگی سیاسی، به عنوان زیرمجموعهای از بیگانگی اجتماعی، زمانی رخ میدهد که شهروندان احساس کنند مشارکتشان در فرآیندهای تصمیمگیری محدود است.این پدیده میتواند به کاهش اعتماد به نهادها، افزایش افسردگی و کاهش مشارکت اجتماعی منجر شود.
#بیگانگی #اجتماعی#بیگانگی #سیاسی
دبیرخانه دائمی جنگ شناختی
@cwnsc1404
#بیگانگی #اجتماعی#بیگانگی #سیاسی
دبیرخانه دائمی جنگ شناختی
۷:۳۸
بازارسال شده از دبیرخانه دائمی جنگ شناختی
تازههای نشر:نظریه دو فرآیندی جنگشناختی ارزشی:
ترسیم دو بال عملیات نفوذ
#کتابدبیرخانه دائمی جنگ شناختیhttps://cwnsc.sndu.ac.ir/
@cwnsc1404
ترسیم دو بال عملیات نفوذ
#کتابدبیرخانه دائمی جنگ شناختیhttps://cwnsc.sndu.ac.ir/
۸:۱۶
روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش از نوع علی-مقایسهای بود و ویژگیهای شخصیتی افراد بر اساس مدل 5 عاملی شخصیت (big5) در دو گروه گروه چپ و گروه راست بررسی شد. حجم نمونه 100 نفر (شامل 50 نفر گروه چپ و 50 نفر گروه راست) و روش نمونهگیری هدفمند بود. برای تحلیل ویژگیهای شخصیتی بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت (big5) با استفاده از سامانه تحلیل مدل پنج عاملی شخصیت از روی متن مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده شده است و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره انجام شد.
نتایج نشان داد ویژگی شخصیتی اضطرابی با گرایش به گروه چپ و ویژگی توافقپذیری با گرایش به گروه راست ارتباط دارد و در سایر ویژگیهای شخصیتی تفاوت معناداری یافت نشد. علاوه بر این نتایج نشان داد ویژگی اضطرابی نسبت به سایر ویژگیهای شخصیتی قدرت پیشبینیکنندگی قویتری برای گرایشات سیاسی دارد. این یافتهها پیامدهای مهمی برای درک ما از نحوه ارتباط الگوهای اساسی افکار و احساسات افراد با گرایشهای ایدئولوژیک آنها دارند.لینک دسترسی به مقاله کامل
https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_10591.html?lang=fa
#مقاله #ویژگی_شخصیتی #گرایش_سیاسی #هوش_مصنوعی
آنچه راجع به مغز
۲۱:۱۲
یه مثال از نحوه تاثیر گذاری کلمات در ذهن افراد#ذهن #کلمات
آنچه راجع به مغز
و شناخت ما می گویند
@cognitive20th
آنچه راجع به مغز
۱۷:۳۰