عکس پروفایل دیزگاهیات(ابراهیم اکبری دیزگاه)د

دیزگاهیات(ابراهیم اکبری دیزگاه)

۳۷۳عضو
عکس پروفایل دیزگاهیات(ابراهیم اکبری دیزگاه)د
۳۷۳ عضو

دیزگاهیات(ابراهیم اکبری دیزگاه)

مورخ از گذشته می‌نویسد، روزنامه‌نگار از اکنون اما کارِ رمان‌نویس توجه و تذّکر به خود «زمان» است تا راه تسلط بر آن را گزارش کند. البته زمان رمان‌نویس، آینده است.

۲۳ فروردین

thumnail
از فروردین 97 متصل می‌دوم. تقریباً هر روز. روزی حداقل هشت کیلومتر و گاهی تا 20 کیلومتر. دویدن برای من نه فقط ورزش، بلکه «نیایشِ» است.
امروز 22فروردین 403 که عید فطر هم هست با حضرت علی اصغر عزتی پاک در هوای بارانی قم حدود 17 کیلومتر دویدیم. درود خدا بر ما.
#علی_اصغر_عزتی_پاک #ابراهیم_اکبری_دیزگاه#قم #پردیسان_قم #دویدن_به_مثابه_نیایش@dizgah

۹:۴۵

۲۴ فروردین

بهاره مصداقیان ماجراهای یک رابطه پنهان، عاشقانه و هیجده ساله را افشا می‌کند و پایان آن را با افسوس و اتهام و طلبکاری تذکر می‌دهد و مدعی می‌شود پارسا پیروزفر_کارگردانِ تئاتر و بازیگر سینما و تلوزیون_ در این مدت حداقل با پانزده زنِ دیگر ارتباطِ فاعلانه و فعّالانه داشته و به «روح» او و زنان دیگر تجاوز کرده! و معجلاً باید در قالب جنبشی چیزی مجازات و تنبیه شود.
من ادعایِ بهاره و دیگر زنانِ کام‌گرفته و شکست خورده را می‌پذیرم و با آنها عمیقاً ابراز همدردی می‌کنم که اوضاع‌شان این‌گونه رقم خورده. ولی دو نکته را به آنها تذکر می‌دهم و چنانچه به این دو توجه و تفطن داشته باشند روحشان کمتر در معرض تجاوز افرادی همچون پارسا قرار می‌گیرد. یکم) مردِ ایرانی حرم و حریم خانه و خانواده را دوست دارد ولی اگر شرایط و امکانش باشد اراده‌اش معطوف به حرمسرا است درست مثل شاهان قاجار. حال که استاد پارسا پیروزفر یک «حرمسرای موازی» تشکیل داده، قابل ملامت نیست بلکه او با اقتضای طبیعت‌اش به این امر اهتمام داشته.
دوم) این زنانِ «یک بعلاوه پانزده» که مدعی عشق و عاشقی هستند، به نظرم مواجهه زنانه با پارسا نداشته‌اند بلکه آنها خود را به «ماشین لذت» فروکاسته‌اند تا از مردِ خوش‌تیپ، قدرتمند، محبوب و متمول تمتع و لذّت ببرند و برده‌اند در حالیکه به قدرت و کید زنانگی خود بی‌توجه بوده‌اند. پرسش من این است که در بین این همه زن یکی عاشق پارسا نبود که به «زایایی» فکر کند با بارور شدن یکی مثل این مرد را بزاید. در تاریخ پیامبران آمده ساره وقتی فهمید نمی‌تواند از ابراهیم بارور شود مدام تاسف خورد و گفت «حیف است مردی مثل تو در این دنیا ادامه نداشته باشد» تا اینکه کنیز خود؛ هاجر را زن ابراهیم کرد تا این مرد با اسماعیل تکثیر شود.
#پارسا_پیروزفر#بهاره_مصداقیان #حرمسرای_موازی#زنانگی #زایایی@dizgah

۱۳:۳۷

بازارسال شده از بامداد؛ علی‌اصغر عزتی‌پاک
thumnail
امروز برای چند ساعت رفتیم به دل ابرها. سفرمان با #دیباچه_گلستان #سعدی شروع شد که #ساعد_باقری می‌خواند. درباره‌ی #مهاجرت حرف زدیم و جابجایی #بذر که با رفتن بی‌بازگشت اتفاق می‌افتد؛ و چه خسارت بزرگی است. #دیزگاه داستان #داریوش_شایگان را گفت که با عتاب پدر زمین خریداری‌شده در خارج از کشور را پس می‌دهد چرا که "ما خودمان در #ایران زمین داریم!" بنابراین راهی پیش پای او گشوده می‌شود و برمی‌گردد. من هم گریزی زدم به رمان #تشریف که در صحنه‌ای از آن وقتی #شهریار از پدرش، که کارمند سِجِل‌احوال است و تبارشناس و اصالت‌گرا، می‌پرسد پس ما چی؟ پدر، در حالی که باغچه‌ی حیاطش را سامان می‌دهد و کِشت می‌کند، می‌گوید ما در آینده‌ایم پسرم!این سخن می‌تواند مایه‌ی #امید باشد، و می‌تواند #توهم تلقی شود. در نظر من اما خیره شدن به سرگذشت انسان، تجربه زندگی و نیز طبیعت، همیشه #چراغ_امید را برمی‌افروزد!
#برف_انبار#کوهنوردی#ابراهیم_اکبری_دیزگاه#علی_اصغر_عزتی_پاکو: یکی کوه بودش سر اندر سحاب!همچنین: و حُسنُ نباتِ الارضِ من کَرَمِ البذرِ

۱۶:۲۲

۲۷ فروردین

بنیانِ جنگ بر آتش و خون است. از جمهوری اسلامی متشکرم که شرط لازم را آوردند، آتش کردند علیه دشمن. اما شرطِ کافی خون است؛ ریختنِ خون فرزندان ناخلف اسرائیل. واقتلوهم حیث وجدتموهم(نساء، ۸۹)



#حمله_به_اسرائیل#خون_و_آتش@dizgah

۶:۱۷

۵ اردیبهشت

بازارسال شده از مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
thumnail
#ریلز
undefinedدر ستايش رمان!چگونه رمان یک ملت را از شر مدرنیته رهاند؟!
#خوانش#ابراهیم_اکبری‌دیزگاهundefinedآگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــرundefinedمدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـundefined @sch_negah

۲۱:۰۲

۷ اردیبهشت

بازارسال شده از مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
thumnail
#ریلز
undefinedاختلالِ انسان ایرانیحتی اگر شما مدرنیته را رها کنید، مدرنیته شما را رها نخواهد کرد!
#خوانش#ابراهیم_اکبری‌دیزگاهundefinedآگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــرundefinedمدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـundefined @sch_negah

۱۰:۱۳

۸ اردیبهشت

بازارسال شده از مدرسه تفکر و نوآوری نگاه
thumnail
#ریلز
undefinedادبیات و "مسئله ایران"ایران را در تقابل با دشمنانش باید شناخت!
#خوانش#ابراهیم_اکبری‌دیزگاهundefinedآگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــرundefinedمدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـundefined @sch_negah

۱۱:۵۹

۹ اردیبهشت

thumnail
زندگیِ امروز ما شده؛ تماشایِ سُبعیّتِ اسرائیل و زجرآشامی مردم غزّه که در ماه‌های نخست این تماشا با تأسف همراه بود الان تبدیل شده به عادت، عادتی که چه بسا آمیخته باشد به لذّت و سرگرمی. من شخصاً معتقدم بشر هم سُبعیّت لذت می‌برد هم از تماشای سبعیّت. چه بسا بشر تصویرزده امروز از دومی بیشتر محظوظ شود.


#سبعیت_و_تماشا@dizgah

۶:۴۲

thumnail
شرح مثنوی علامه محمدتقی جعفری(ره) آنقدر چربی دارد که شعر و اندیشه در آن بکلی گم شده. اساساً شرح و تفسیر این خاصیّت دارد مقدار زیادی «چربی» است که ذهن خسته شارح و مفسر تولید می‌کند با نیّت اینکه «متن» را غنی و قابل فهم کند ولی بی‌جهت متن فربه و متورم می‌شود و سخت دور از دسترس.

#علیه_شرح#علیه_تفسیر#شرح_مثنوی@dizgah

۷:۵۹

۱۰ اردیبهشت

اسماعیل هر چند وقت یک‌بار می‌پرسد که من چه کاره‌ام. پاسخ همیشگی من؛ نویسنده‌. هر بار پیشنهادی دهد ولی این دفعه به کار من قید زد و گفت بابا تو فقط نویسنده نیستی تو «نویسنده‌ی خانه‌نشین» هستی. نمی‌دانم چرا این قید را زد. ولی من را وا داشت به ماهیت «خانه‌نشین» فکر کنم؛ خانه‌نشین قید احترازی نیست بلکه توضیحی است برای کسی که خانه را برای «کار» انتخاب کرده! البته من همیشه گفته‌ام اتاق من جز خانه نیست؛ «غاری» است که فقط من می‌توانم در آن سکنی کنم.


#اتاق_به_مثابه_غار#غارنشین #خانه_نشین#اسماعیلیات@dizgah

۷:۳۱

۱۳ اردیبهشت

thumnail
در عالم هنوز اصیل‌ترین ربط و نسبت برای انسان را در مناسباتِ شاگردی و معلمی می‌بینم. و از بین مُعلمان کسی را بیشتر دوست می‌دارم است که به من متن مقدس یعنی اسماءالله آموزش داده باشد. روزِ معلم را به حضرت استاد قاسم جوادی تبریک می‌گویم.
#استاد_قاسم_جوادی#دارالحدیث#روز_معلم@dizgah

۱۰:۲۶

thumnail
یونس عزیزی؛ نویسنده و خبرنگار چند روز پیش این سوال‌ها را فرستاد من هم کوتاه کامل پاسخش را دادم، ولی متنی که در ایبنا منتشر کرد؛ بُریده و ناقص بود. فلذا من اصل گفتگو را منتشر می‌کنم به این امید که اصحاب خرد و دانایی بهره‌مند شوند.
1- نمایشگاه چه تاثیری در معرفی و برندسازی پدیدآورندگان دارد؟
من به عنوان رمان‌نویس شخصاً تاثیری ندیدم. البته با معرفیِ و ابلاغ کتاب موافقم ولی برندسازی نویسنده را نمی‌فهمم؛ بِرندسازی یا انگشت‌نُما کردن، نویسنده را به حماقت و بلاهت سوق می‌دهد.
2- پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثارخود را در این فضا عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند ؟
کتاب و کلمه؛ فرش و زعفران و پسته نیست که به بومش توجه و تاکید کنیم. در جهان، فقط کلمه‌ای که «جوهر» داشته باشد می‌ماند و اثر می‌گذارد، مابقی هوا می‌شوند.

3- چه تحلیلی از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رو در روی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟
نویسنده با کلماتش با دیگران ربط و نسبت برقرار می‌کند از این رهگذر من معقتدم اصلاً لزومی ندارد نویسنده در کنارِ کتابش حاضر شود و مُتصل به دیگران بگوید «این را من نوشتم و بخرید». از نظر من این رفتار دستفروشانه؛ تاسف‌بار و حقارت‌آمیز است. او کلمات را احضار کرده که در جهان به وجودش شهادت بدهند، بنابراین دستفروشانه نقض غرض است.
4- اگر کتابی از شما در نمایشگاه عرضه می‌شود درباره آن توضیحاتی را بفرمایید.دو کتاب از بنده در نمایشگاه امسال خواهد بود؛ یسبحون، مجموعه 18 روایت قرآنی. سوره مهر. از سلاخ‌خانه تا مهدیه، نشر بین‌الملل
5- تاثیر فروش مجازی و نقاط قوت آن همچنین ارائه پیشنهاد برای بهتر شدن این شیوه فروش و فرآیند آن؟
بنیادِ نمایشگاه بر حضور است که مخاطبان به تماشای انواع کتاب تازه بیایند و بعد خرید کنند. فلذا فروش مجازی در ایام نمایشگاه به نوعی با فلسفه‌ی نمایشگاه تعارض دارد و در این امر من بی‌تدبیری و واهمه می‌بینم. اولی‌ آن است فروشِ مجازی پس از نمایشگاه باشد. تمام.@dizgah#ابراهیم_اکبری_دیزگاه#یونس_عزیزی#نمایشگاه_کتاب_403

۱۸:۴۷

۱۸ اردیبهشت

thumnail
در کتاب‌های من، مرز نامرئی بین شخصیّت‌های واقعی و خیالی وجود دارد که نقطه مشترک‌ همه آنها در «حقیقی» بودن‌شان است. شاه‌غلام یک شخصیّت واقعی پرداخته شده است، بدون اینکه از «سلاخ‌خانه» عبور و اعراض کند در مهدیه مستقر شده. و به نوعی این دو در وجود او متحد شده است. این کتاب در نمایشگاه امسال عرضه می‌شود.

#از_سلاخ_خانه_تا_مهدیه#نشر_بین_الملل@dizgah

۹:۰۳

۲۱ اردیبهشت

thumnail
حوزه علمیه با سازمان انرژی اتمی تفاهم‌نامه امضا کرده. مبارک است. نقطه اشتراک این دو نهاد «شکافتن» است یکی اتم می‌شکافد تا انرژی آزاد کند یکی دیگر گزاره‌های الهیاتی را می‌شکافد تا انسان هدایت و آزاد شود. این نزدیکی چه بسا مفید حوزه علمیه باشد که سالهاست درگیر سیاست و حاشیه است و دور شده از شِکافتن و شُکفتن!
دیگر اینکه امیدوارم این تفاهم‌نامه فقط برای استقرارِ «امام جماعت» در سازمان اتمی نباشد.


#شکافتن #حوزه_علمیه_قم #سازمان_انرژی_اتمی #آیت_الله_اعرافی@dizgah

۱۷:۵۹

thumnail
ماجرای حجاب روز به روز پیچیده و جالب‌ می‌شود؛ چند روز پیش با حضور فرمانده نیروی انتظامی تعدادی از طلاب لباس «رزم» پوشیدند تا به اجرایِ «طرح نور» جوهر بدهند. رزم‌پوشی عمامه به سرها نمادین هم اگر باشد یک اتفاقِ فلسفی است؛ یعنی عبور از ابن عربی که در فتوحات دلالت ویژه به لطافت زن می‌دهد و خودشناسی را از طریق زن ممکن می‌داند و ایستگاه زدن در موقف فردریش نیچه که به مردان شلاّق می‌دهد تا سراغ زنان را بگیرند.
@dizgah

۱۹:۰۴

۲۳ اردیبهشت

مساله حجاب، حل نخواهد شد مگر اینکه جمهوری اسلامی نسبتش را با «بدن» روشن کند. سالها پیش در شهر قم همایش پرهزینه و مفصلی درباب رابطه نفس و بدن برگزار شد. نوشته‌ها و نظرها غالبا انتزاعی و دور از مسائل انسان ایرانی بود. اگر آنها توجه داشتند باید در نسبت «بدن و لباس» تامل می‌کردند و آن را به همایش می‌گذاشتند. به نظرم جمهوری اسلامی در عمل از تعریف انسان که «حیوان ناطق» است اعراض کرده به «حیوان ملبس» و یا حیوان محجبه» عنایت دارد. من در این تعریف اشکال نمی‌بینم اما دستگاه جهاد تبین در این‌جا کُمیتش لنگ شده، هیچ تبینی را صورت نمی‌دهد تا تلبّس و حجاب را در نسبت با بدن و بعد با انسان شدن حیوان ملبس روشن کند.



#حجاب #لباس_و_بدن #حیوان_ملبس #حیوان_ناطق #حیوان_محجب@dizgah

۶:۴۱

thumnail
آدم‌ها زمانی خواندنی‌ می‌شوند که در معرض پرسشِ نوشتاری قرار گیرند و تبدیل شوند به «شخصیّت»؛ من با شاغلام همچین کاری کردم.
#از_سلاخ_خانه_تا_مهدیه #نشر_بین_الملل

۹:۰۳

۲۷ اردیبهشت

بازارسال شده از مرکز رسانه‌ای شیرازه
thumnail
معرفی کتابِ از سلاخ خانه تا مهدیه
در برنامه #اردیبهشت_کتاب

undefinedابراهیم اکبری دیزگاهundefinedچاپ و نشر بین الملل

undefinedاین کتاب روایت زندگی و زمانه غلام محمدی،معروف به شاه غلام است،که از افراد شرور و چاقوکش های قبل انقلاب بوده،ولی به یکباره با مرحوم شیخ کافی آشنا می‌شود و زندگی او متحول شده و با خدا و اهل بیت و امام زمان انس می‌گیرد.

undefinedاردیبهشت کتاب تا ۲۹ اردیبهشت هرروز حوالی ساعت ۱۷ ازشبکه ۳ سیما
ببینید و در مسابقه پیامکی شرکت کنید و جایزه بگیریدundefined


undefinedhttps://eitaa.com/shirazeh_irundefinedhttp://www.shirazeh.ir
undefined#کتاب_خوب_را_خوب_بخوانید

۱۶:۰۱

۲۸ اردیبهشت

درباره جنبش زن‌زندگی‌آزادی تحلیل‌های زیادی صورت گرفته است همه‌ی آنها قابل مطالعه است و چه بسا در خور تامل و اعتنا. اما من فکر می‌کنم؛ تنگناهایِ شدید اقتصادی از اوایل دهه نود و ظهور فضای مجازی در مقابل عالم عینی، حواس مردِ ایرانی را از «زن» منحرف کرده. و زنان ایرانی دچار بحران «توجه» شده‌اند فلذا آنها با مکر کشفِ حجاب، اراده کرده‌اند در معرض کشف و توجه مرد ایرانی قرار گیرند و موفق هم شدند. چرا که سیاست همیشه در ایران مُذّکر بوده و دخالت‌های سیاسی و انتظامی در مُحجبه کردن زنان اگرچه ظاهری غم‌انگیز دارد اما خود شکل کاملی از توجه به زن است.



#تاملات#زن_زندگی_آزادی@dizgah

۲۰:۲۸