سکویی برای آشنایی با اندیشهها، نظریهها، برنامههای پژوهشی، طرح درسها و ابتکار عمل های سیاستی رقیب
تنظیمگری و توسعه صنعت ریلی در ایرانچهارچوب تنظیمگری اقتصادی، فنی، ایمنی و زیستمحیطی در صنعت حملونقل ریلی محسن پورسیدآقایی*، مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن ج.ا.ا.، در سومین شماره رایحه اقتصاد درباره تنظیمگری در صنعت حملونقل ریلی و نقش آن در توسعه صنعت صحبت میکند.
*مروری بر این شماره*: اگر قرار است دولت قیمت بلیط قطارهای مسافری را تعیین کند، این نهاد تنظیمگر است که باید در این کار مداخله کند، نه شرکت راهآهن. شرکت راهآهن میتواند منافع خود را ببیند و بخش خصوصی را فدا کند. این تعارض منافع است. بخش خصوصی حاضر نیست سرمایهاش را جایی بیاورد که طرف مقابلش هم مالک زیرساخت است، هم مقررات وضع میکند، هم قاضی رسیدگی به موارد نقض مقررات است، هم جریمه تخلفات را تعیین میکند و هم مجری احکام است. چرا مجموع عملکرد راهآهن در دوره یکپارچگی بهتر بوده از دوره ورود به خصوصیسازی؟ واقعیتش این است که خصوصیسازی با قوانین گذشته تطابق ندارد. نمیشود که اگر مدیرعاملی به بخش خصوصی روی خوش داشت، بخش خصوصی رونق پیدا کند و اگر بخش خصوصی را قبول نداشت، اختیاراتی داشته باشد که بتواند همه را زمین بزند. ما در سه سال گذشته ۲۰ درصد از سهم بار راهآهن را از دست دادهایم.