آموزش برای فردایی بهتر
با سلام و احترام در ادامه بخش قبلی باید اذعان داشت: کارکرد اجتماعی و فرهنگی و حتی تأثیرگذاری بر فضای سیاسی کشور جزو نکاتی است که عمدتا در برنامه ریزی های آموزش وپرورش لحاظ نشده یا اگر هم شده ، به مرحله اجرا نمی رسد.. هر مدیر یا مسئولی متناسب با طول دوره ی مدیریت و مسئولیت خود بر نهاد آموزشی، اعم از وزارتخانه، اداره کل یا آموزشگاه ؛ به جای برنامه ریزی کلان جهت نیل به اهداف بلند مدت ، تمرکزش را بر روی اهداف کوتاه مدت و کارهای زود بازده گذاشته و در این مسیر تلاش می کند. قاعدتاً در سیستم آموزشی باید اولویت با برنامه های بلند مدت باشد و در کنار آن، نیم نگاهی هم به اهداف کوتاه مدت و زود بازده وجود داشته باشد. این نکته زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم اکثر قریب به اتفاق شهروندان جامعه ی ما ، لاجرم حداقل ۱۲ سال ( بدون در نظر گرفتن دوره ی سیستم آموزش عالی) تحت اختیار سیستم آموزش و پرورش بوده و تحت تاثیر مستقیم برنامه های آموزشی و تربیتی این سیستم قرار دارند. یعنی افراد فعلی جامعه، محصول ۱۲ سال تعلیم و تربیت در این سیستم هستند و اگر برنامه ریزی دقیق در زمینه های علمی ، تربیتی ، مهارتی و فکری صورت پذیرفته بود، قاعدتاً پس از ۱۲ سال و به موجب تزریق این گروه به فضای شغلی ، فرهنگی و سیاسی جامعه؛ باید شاهد ایجاد تحول اساسی در بدنه ی جامعه می بودیم. این افراد اکنون در قالب عناوین مختلف، وارد بدنه ی جامعه شده و به عنوان اجزای مختلف ، نقش آفرینی می کنند. حال اگر در زمینه های علمی، فرهنگی ، مهارتی و ساختار فکری شاهد اشکالاتی از قبیل : شیوع دروغ و تهمت ، عدم مسئولیت پذیری ، عدم وجود دینداری از نوع صحیح ، عدم مهارت در شیوه ی صحیح زندگی فردی و اجتماعی ، عدم تمایل در کمک به هم نوع ، اسراف ، عدم مهارت در مصرف بهینه ی منابع حیاتی ، عدم پایبندی و احترام به قانون ، عدم وجود احترام به بزرگتر و مواردی از این دست هستیم ؛ متناسب با میزان اشکال ، حتما باید در برنامه های سیستم آموزشی تأمل نموده و در صورت نیاز تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می شود که بدانیم محصلین فعلی سیستم آموزشی ، شهروندان و اثرگذاران سال های آینده ی همین جامعه خواهند بود یعنی از هم اکنون و با مشاهده ی رفتار محصلین در تمام ابعاد ، می توان آینده ی جامعه را پیش بینی نمود. به عنوان مثال اگر الان در رفتار محصلین ، قانون گریزی و عدم پذیرش مسئولیت و .. را مشاهده کنیم ، لاجرم باید قبول کنیم که در آینده و در مدل بزرگتر شده ، همین رفتارها را در سطح جامعه خواهیم دید و بالعکس این موضوع نیز صادق است. پس اهمیت نقش دانش آموز برای حال و آینده ی جامعه بسیار بالاتر از آن است که به کارکرد ساختاری مدرسه به مثابه هدفی زودگذر و مقطعی و صرفا جهت نیل به اهداف کوتاه مدت و گذار بنگریم . ادامه دارد.....
#تقسیم_کار_در_نظام_آموزشیامروزه تقسیم کار به حدی عمومیت یافته که دیگر از چشم کسی پوشیده نیست و بر همین اساس ، نظام آموزشی نیز با توجه به اجزای متنوع و اهداف خاصی که دارد،بیش از همه نیازمند تقسیم کار بهنجار می باشد. متاسفانه یکی از اشکالات نظام آموزشی ما ، وجود صور مختلف تقسیم کار نابهنجار در این سیستم می باشد.تقسیم کار، پیوند فرد با گروه را نیرومندتر و متعادل تر ساخته و افراد نسبت به وابستگی شأن در برابر نظام آموزشی آگاهی یافته و نسبت به مدرسه و اعضای آن ، احساس تعلق خاطر داشته و هویت جدیدی را کسب می کنند. نظام جامعه یا نهادهای آن ، متشکل از اجزای همبسته ای است که در پیوند با یکدیگر فعالیت می کنند و هر یک کارکردهای لازم و معینی را برای بقای جامعه و نهادهای آن انجام می دهند.اگر در گذشته خانواده نقش مضاعفی در زمینه ی تربیت و آموزش بر عهده داشت، امروزه برای همه آشکار شده که نهادهای آموزشی به همراه خانواده، نقشی کلیدی را در زمینه ی تربیت اخلاقی، القای ارزش ها، جامعه پذیری ، افزایش همبستگی اجتماعی و ... دارند.خانواده به عنوان یک مقوله ی اجتماعی عینی ، مبنای هزاران بازنمود کنش با سایر نهادها ست که در بازتولید ساختار فضای اجتماعی و تعاملات اجتماعی نقش دارد و نیز به عنوان یک نمود عینی از انباشت سرمایه است.ضعف مشارکت و تعامل صحیح بین نهاد خانواده و نظام آموزشی و به طبع آن، تمرکز در ساختار نظام آموزشی و عملکردهای ناشی از این تمرکزگرایی ، یکی از کاستی های ساختار نظام آموزشی و از نمونه های بارز تقسیم کار نابهنجار است که مشارکت با سایر نهادها را با موانعی جدی مواجه ساخته است. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که ساختار نظام آموزشی ما به گونه ای نیست که بتواند مشارکت حداکثری خانواده ها را جلب کند ولی با این وجود ، نمی توان نقش عاملیت و تأثیر آن بر ساختار را نادیده گرفته یا انکار کرد. لذا در ادامه ی این بحث،به دنبال یافتن حلقه ی مفقوده و پیوند دهنده ی بین نهاد خانواده با نهاد مدرسه( به عنوان عنصری کلیدی در نظام آموزشی) هستیم.
۱۴:۲۲
آموزش برای فردایی بهتر
#تقسیم_کار_در_نظام_آموزشی امروزه تقسیم کار به حدی عمومیت یافته که دیگر از چشم کسی پوشیده نیست و بر همین اساس ، نظام آموزشی نیز با توجه به اجزای متنوع و اهداف خاصی که دارد،بیش از همه نیازمند تقسیم کار بهنجار می باشد. متاسفانه یکی از اشکالات نظام آموزشی ما ، وجود صور مختلف تقسیم کار نابهنجار در این سیستم می باشد. تقسیم کار، پیوند فرد با گروه را نیرومندتر و متعادل تر ساخته و افراد نسبت به وابستگی شأن در برابر نظام آموزشی آگاهی یافته و نسبت به مدرسه و اعضای آن ، احساس تعلق خاطر داشته و هویت جدیدی را کسب می کنند. نظام جامعه یا نهادهای آن ، متشکل از اجزای همبسته ای است که در پیوند با یکدیگر فعالیت می کنند و هر یک کارکردهای لازم و معینی را برای بقای جامعه و نهادهای آن انجام می دهند. اگر در گذشته خانواده نقش مضاعفی در زمینه ی تربیت و آموزش بر عهده داشت، امروزه برای همه آشکار شده که نهادهای آموزشی به همراه خانواده، نقشی کلیدی را در زمینه ی تربیت اخلاقی، القای ارزش ها، جامعه پذیری ، افزایش همبستگی اجتماعی و ... دارند. خانواده به عنوان یک مقوله ی اجتماعی عینی ، مبنای هزاران بازنمود کنش با سایر نهادها ست که در بازتولید ساختار فضای اجتماعی و تعاملات اجتماعی نقش دارد و نیز به عنوان یک نمود عینی از انباشت سرمایه است. ضعف مشارکت و تعامل صحیح بین نهاد خانواده و نظام آموزشی و به طبع آن، تمرکز در ساختار نظام آموزشی و عملکردهای ناشی از این تمرکزگرایی ، یکی از کاستی های ساختار نظام آموزشی و از نمونه های بارز تقسیم کار نابهنجار است که مشارکت با سایر نهادها را با موانعی جدی مواجه ساخته است. البته باید به این نکته هم توجه کنیم که ساختار نظام آموزشی ما به گونه ای نیست که بتواند مشارکت حداکثری خانواده ها را جلب کند ولی با این وجود ، نمی توان نقش عاملیت و تأثیر آن بر ساختار را نادیده گرفته یا انکار کرد. لذا در ادامه ی این بحث،به دنبال یافتن حلقه ی مفقوده و پیوند دهنده ی بین نهاد خانواده با نهاد مدرسه( به عنوان عنصری کلیدی در نظام آموزشی) هستیم.
#تقسیم_کار_در_نظام_آموزشی#بخش_دوماز دست رفتن ارتباط منظم و تعاملات اجتماعی بین نهاد خانواده و نظام آموزشی، می تواند به عنوان یکی از شرایط آسیب رسان تلقی شود. تغییرات سریع اجتماعی ، فرهنگی و فاصله گرفتن ارزش های نسل جدید از نسل قدیم و نیز کاهش نظارت غیر رسمی بر رفتار نوجوانان در کنار فقدان تعاملات و مشارکت بین نهادی ، زمینه ساز بروز انواع آسبب های اجتماعی ، انحرافات و کج رفتاری ها و بزهکاری هادر بین نوجوانان شده است. علاوه بر این ها ، موارد دگردیسی و تغییرات صورت گرفته در نهاد خانواده و فقدان نظام هنجاری کارآمد در اثر این تغییرات ، هباعث شده که حساسیت و انگیزه های اولیه ی نوجوانان از بین رفته و به مثابه کاتالیستی ، آن ها را به سوی وضعیت بحرانی در دوره ی گذار نوجوانی پیش برد.مشاهدات و شواهد در برخی مدارس نظام آموزشی نشان می دهد که با وجود تعامل و همبستگی بین برخی اجزای نظام آموزشی، در بیرون از نظام آموزشی ، نظاره گر ضعف تعامل آن با نهاد خانواده و تقسیم کار بهنجار اجتماعی هستیم. این ضعف مشارکتی، موجب عدم آگاهی خانواده از وضعیت تحصیلی ، کج رفتاری ها ، انحرافات اجتماعی و بعضا بزهکاری های فرزندشان در عصر جامعه ی مخاطره آمیز شده است.این نوجوانان در میان انبوهی از نظرات متناقض اولیا و معلمان خود و در هاله ای از ابهام و تردید به سر می برند که نهایتا آن ها را دچار دوگانگی و تضاد ارزشی می نماید و در برخی مواقع نیز به علت عدم توجه و کنترل اجتماعی ، به مثابه فرد رها شده و آزادی می شوند که فارغ از هر قید و بند و الزام رسمی و غیر رسمی هستند. در این حالت ، نوجوانان دچار فاصله گیری از نقش دانش آموزی خود شده و در نهایت برآیند و بر هم کنش این عوامل سبب بدبینی او نسبت به کنشگران نظام آموزشی ، فضای مدرسه ، از خود بیگانگی و احساس بی هویتی می گردد.همچنین عدم تعامل و مشارکت بین مدرسه و نهاد خانواده ، موجب افت راندمان کمی و کیفی کار معلمان و کاهش رضایتمندی آنان می شود.ادامه دارد....
۱۲:۰۳
نتایج آزمون تیز و پرلز جهانی در پایه چهارم https://www.iscanews.ir/news/1221248/افت-۱۰۰-درصدی-رتبه-ایران-در-آزمون-تیمز-در-۲۴-سال-گذشته-نمره
۱۵:۵۶
۱:۵۴
رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش:
۱۳:۲۰
ضمن سلام و احترامدر راستای کمک به فرایند یادگیری، خلاصه ای از کتاب «هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین» در چند قسمت حضورتان تقدیم می گردد .امید است با استفاده از راهبردهای پیشنهادی ، بتوانیم در روند یادگیری فرزندمان تغییری شگرف پدید آوریم.تقدیم نگاه زیبای شما خوبان
۷:۰۵
آموزش برای فردایی بهتر
ضمن سلام و احترام در راستای کمک به فرایند یادگیری، خلاصه ای از کتاب «هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین» در چند قسمت حضورتان تقدیم می گردد . امید است با استفاده از راهبردهای پیشنهادی ، بتوانیم در روند یادگیری فرزندمان تغییری شگرف پدید آوریم. تقدیم نگاه زیبای شما خوبان
قسمت اول ✓ پذیرش فرآیند یادگیری:سفر را دوست داشته باشید، نه فقط مقصد را.اگر بلند پروازی ، احتمالاً به ناامیدی منجر میشود،چرا به دنبال برتری برویم؟
✓ عشق به یادگیری: کلید موفقیت در ایجاد اشتیاق واقعی به فرآیند یادگیری نهفته است، نه تمرکز صرفاً بر نتایج نهایی. این رویکرد، مقاومت، خلاقیت و رشد بلندمدت را تقویت میکند. با پذیرش چالشها بهعنوان فرصتهایی برای پیشرفت، یادگیرندگان میتوانند حتی در مواجهه با ناکامیها، انگیزه و لذت خود را حفظ کنند.✓ ذهنیت رشد پذیرش:نظریه افزایشی هوش، که در آن مهارتها و تواناییها، بهجای ثابت، انعطافپذیر دیده میشوند، حیاتی است. این ذهنیت به افراد اجازه میدهد: اشتباهات را بهعنوان فرصتهای یادگیری ببینند.در برابر موانع پایداری کنند.به دنبال چالشها برای گسترش تواناییهای خود باشند.به بازخورد سازنده پاسخ مثبت دهند.با پرورش عشق به مسیر بهبود شخصی، یادگیرندگان میتوانند به برتری پایدار دست یابند و در پیگیریهای خود احساس رضایت کنند.ادامه دارد......
✓ عشق به یادگیری: کلید موفقیت در ایجاد اشتیاق واقعی به فرآیند یادگیری نهفته است، نه تمرکز صرفاً بر نتایج نهایی. این رویکرد، مقاومت، خلاقیت و رشد بلندمدت را تقویت میکند. با پذیرش چالشها بهعنوان فرصتهایی برای پیشرفت، یادگیرندگان میتوانند حتی در مواجهه با ناکامیها، انگیزه و لذت خود را حفظ کنند.✓ ذهنیت رشد پذیرش:نظریه افزایشی هوش، که در آن مهارتها و تواناییها، بهجای ثابت، انعطافپذیر دیده میشوند، حیاتی است. این ذهنیت به افراد اجازه میدهد: اشتباهات را بهعنوان فرصتهای یادگیری ببینند.در برابر موانع پایداری کنند.به دنبال چالشها برای گسترش تواناییهای خود باشند.به بازخورد سازنده پاسخ مثبت دهند.با پرورش عشق به مسیر بهبود شخصی، یادگیرندگان میتوانند به برتری پایدار دست یابند و در پیگیریهای خود احساس رضایت کنند.ادامه دارد......
۷:۱۰
آموزش برای فردایی بهتر
قسمت اول ✓ پذیرش فرآیند یادگیری: سفر را دوست داشته باشید، نه فقط مقصد را. اگر بلند پروازی ، احتمالاً به ناامیدی منجر میشود،چرا به دنبال برتری برویم؟ ✓ عشق به یادگیری: کلید موفقیت در ایجاد اشتیاق واقعی به فرآیند یادگیری نهفته است، نه تمرکز صرفاً بر نتایج نهایی. این رویکرد، مقاومت، خلاقیت و رشد بلندمدت را تقویت میکند. با پذیرش چالشها بهعنوان فرصتهایی برای پیشرفت، یادگیرندگان میتوانند حتی در مواجهه با ناکامیها، انگیزه و لذت خود را حفظ کنند. ✓ ذهنیت رشد پذیرش: نظریه افزایشی هوش، که در آن مهارتها و تواناییها، بهجای ثابت، انعطافپذیر دیده میشوند، حیاتی است. این ذهنیت به افراد اجازه میدهد: اشتباهات را بهعنوان فرصتهای یادگیری ببینند. در برابر موانع پایداری کنند. به دنبال چالشها برای گسترش تواناییهای خود باشند. به بازخورد سازنده پاسخ مثبت دهند. با پرورش عشق به مسیر بهبود شخصی، یادگیرندگان میتوانند به برتری پایدار دست یابند و در پیگیریهای خود احساس رضایت کنند. ادامه دارد......
قسمت دوم چکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین
✓ سرمایهگذاری در شکست:تبدیل ناکامیها به فرصتهای رشد و سرمایهگذاری در شکست به معنای سپردن خود به فرآیند یادگیری است.
✓ پذیرش ناراحتی: برای رسیدن به برتری واقعی، فرد باید مایل باشد خود را در موقعیتهای چالش برانگیز قرار دهد که احتمال شکست در آنها وجود دارد. این مواجهه عمدی با دشواری، مقاومت را تقویت کرده و توسعه مهارت را تسریع میکند. با تغییر دیدگاه نسبت به شکستها و در نظر گرفتن آنها به عنوان سرمایهگذاری برای موفقیت آینده، یادگیرندگان میتوانند نگرش مثبتی داشته و از هر تجربه درسی ارزشمند بگیرند.
✓ استراتژیهای رشد:ـ به دنبال رقبایی یا چالشهایی باشید که کمی بالاتر از سطح مهارت فعلی شما هستند.ـ شکستها را تجزیهوتحلیل کنید تا نقاط ضعف را شناسایی کنید.نقاط ضعف خاص را بارها تمرین کنید تا به نقاط قوت تبدیل شوند.ـ تواضع و باز بودن نسبت به بازخورد را پرورش دهید.ـ توجه داشته باشید که با هجوم به نتیجه ی ارزیابی ها و بازخوردهایی که باب میل شما نیست ، نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کنید ، بلکه باعث می شوید که به مرور ، شرایط یادگیرنده بدتر شود.ـ به یاد داشته باشید که حتی بهترین اجراکنندگان نیز در مسیر رسیدن به استادی، شکستهای بسیاری را تجربه کردهاند. تمایل به سرمایهگذاری در شکست، تفاوت میان کسانی که به عظمت میرسند و کسانی که در حد متوسط باقی میمانند را ایجاد میکند.ادامه دارد .....
✓ سرمایهگذاری در شکست:تبدیل ناکامیها به فرصتهای رشد و سرمایهگذاری در شکست به معنای سپردن خود به فرآیند یادگیری است.
✓ پذیرش ناراحتی: برای رسیدن به برتری واقعی، فرد باید مایل باشد خود را در موقعیتهای چالش برانگیز قرار دهد که احتمال شکست در آنها وجود دارد. این مواجهه عمدی با دشواری، مقاومت را تقویت کرده و توسعه مهارت را تسریع میکند. با تغییر دیدگاه نسبت به شکستها و در نظر گرفتن آنها به عنوان سرمایهگذاری برای موفقیت آینده، یادگیرندگان میتوانند نگرش مثبتی داشته و از هر تجربه درسی ارزشمند بگیرند.
✓ استراتژیهای رشد:ـ به دنبال رقبایی یا چالشهایی باشید که کمی بالاتر از سطح مهارت فعلی شما هستند.ـ شکستها را تجزیهوتحلیل کنید تا نقاط ضعف را شناسایی کنید.نقاط ضعف خاص را بارها تمرین کنید تا به نقاط قوت تبدیل شوند.ـ تواضع و باز بودن نسبت به بازخورد را پرورش دهید.ـ توجه داشته باشید که با هجوم به نتیجه ی ارزیابی ها و بازخوردهایی که باب میل شما نیست ، نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کنید ، بلکه باعث می شوید که به مرور ، شرایط یادگیرنده بدتر شود.ـ به یاد داشته باشید که حتی بهترین اجراکنندگان نیز در مسیر رسیدن به استادی، شکستهای بسیاری را تجربه کردهاند. تمایل به سرمایهگذاری در شکست، تفاوت میان کسانی که به عظمت میرسند و کسانی که در حد متوسط باقی میمانند را ایجاد میکند.ادامه دارد .....
۲:۴۵
آموزش برای فردایی بهتر
قسمت دوم چکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین ✓ سرمایهگذاری در شکست: تبدیل ناکامیها به فرصتهای رشد و سرمایهگذاری در شکست به معنای سپردن خود به فرآیند یادگیری است. ✓ پذیرش ناراحتی: برای رسیدن به برتری واقعی، فرد باید مایل باشد خود را در موقعیتهای چالش برانگیز قرار دهد که احتمال شکست در آنها وجود دارد. این مواجهه عمدی با دشواری، مقاومت را تقویت کرده و توسعه مهارت را تسریع میکند. با تغییر دیدگاه نسبت به شکستها و در نظر گرفتن آنها به عنوان سرمایهگذاری برای موفقیت آینده، یادگیرندگان میتوانند نگرش مثبتی داشته و از هر تجربه درسی ارزشمند بگیرند. ✓ استراتژیهای رشد: ـ به دنبال رقبایی یا چالشهایی باشید که کمی بالاتر از سطح مهارت فعلی شما هستند. ـ شکستها را تجزیهوتحلیل کنید تا نقاط ضعف را شناسایی کنید. نقاط ضعف خاص را بارها تمرین کنید تا به نقاط قوت تبدیل شوند. ـ تواضع و باز بودن نسبت به بازخورد را پرورش دهید. ـ توجه داشته باشید که با هجوم به نتیجه ی ارزیابی ها و بازخوردهایی که باب میل شما نیست ، نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کنید ، بلکه باعث می شوید که به مرور ، شرایط یادگیرنده بدتر شود. ـ به یاد داشته باشید که حتی بهترین اجراکنندگان نیز در مسیر رسیدن به استادی، شکستهای بسیاری را تجربه کردهاند. تمایل به سرمایهگذاری در شکست، تفاوت میان کسانی که به عظمت میرسند و کسانی که در حد متوسط باقی میمانند را ایجاد میکند. ادامه دارد .....
قسمت سوم کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین
پرورش حضور ذهن: توانایی تمرکز عمیق در هر موقعیت را توسعه دهیددر هر رشتهای، توانایی حفظ آرامش و حضور ذهن در شرایط فشار، چیزی است که بهترینها را از متوسطها جدا میکند.
وضوح ذهنی: توسعه توانایی حفظ تمرکز و خونسردی در موقعیتهای پرفشار برای عملکرد عالی حیاتی است. این مهارت به افراد اجازه میدهد که در لحظات حیاتی بهجای غلبه بر حواسپرتی یا احساسات، از تمام پتانسیل خود استفاده کنند.
تکنیکهای پرورش حضور:تمرین منظم مدیتیشن برای تقویت توجه.تمرینات ذهنآگاهی در زندگی روزمره برای افزایش آگاهی.مواجهه تدریجی با موقعیتهای چالشبرانگیز برای تقویت مقاومت.تکنیکهای کنترل تنفس برای مدیریت استرس و اضطراب.با کار مداوم بر روی حضور ذهن، افراد میتوانند ابزاری قدرتمند برای موفقیت در هر زمینهای، از ورزش و تجارت تا فعالیتهای خلاقانه و روابط شخصی توسعه دهند.
پرورش حضور ذهن: توانایی تمرکز عمیق در هر موقعیت را توسعه دهیددر هر رشتهای، توانایی حفظ آرامش و حضور ذهن در شرایط فشار، چیزی است که بهترینها را از متوسطها جدا میکند.
وضوح ذهنی: توسعه توانایی حفظ تمرکز و خونسردی در موقعیتهای پرفشار برای عملکرد عالی حیاتی است. این مهارت به افراد اجازه میدهد که در لحظات حیاتی بهجای غلبه بر حواسپرتی یا احساسات، از تمام پتانسیل خود استفاده کنند.
تکنیکهای پرورش حضور:تمرین منظم مدیتیشن برای تقویت توجه.تمرینات ذهنآگاهی در زندگی روزمره برای افزایش آگاهی.مواجهه تدریجی با موقعیتهای چالشبرانگیز برای تقویت مقاومت.تکنیکهای کنترل تنفس برای مدیریت استرس و اضطراب.با کار مداوم بر روی حضور ذهن، افراد میتوانند ابزاری قدرتمند برای موفقیت در هر زمینهای، از ورزش و تجارت تا فعالیتهای خلاقانه و روابط شخصی توسعه دهند.
۳:۴۳
آموزش برای فردایی بهتر
قسمت سوم کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین پرورش حضور ذهن: توانایی تمرکز عمیق در هر موقعیت را توسعه دهید در هر رشتهای، توانایی حفظ آرامش و حضور ذهن در شرایط فشار، چیزی است که بهترینها را از متوسطها جدا میکند. وضوح ذهنی: توسعه توانایی حفظ تمرکز و خونسردی در موقعیتهای پرفشار برای عملکرد عالی حیاتی است. این مهارت به افراد اجازه میدهد که در لحظات حیاتی بهجای غلبه بر حواسپرتی یا احساسات، از تمام پتانسیل خود استفاده کنند. تکنیکهای پرورش حضور: تمرین منظم مدیتیشن برای تقویت توجه. تمرینات ذهنآگاهی در زندگی روزمره برای افزایش آگاهی. مواجهه تدریجی با موقعیتهای چالشبرانگیز برای تقویت مقاومت. تکنیکهای کنترل تنفس برای مدیریت استرس و اضطراب. با کار مداوم بر روی حضور ذهن، افراد میتوانند ابزاری قدرتمند برای موفقیت در هر زمینهای، از ورزش و تجارت تا فعالیتهای خلاقانه و روابط شخصی توسعه دهند.
قسمت سومچکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین
پرورش حضور ذهن: توانایی تمرکز عمیق در هر موقعیت را توسعه دهیددر هر رشتهای، توانایی حفظ آرامش و حضور ذهن در شرایط فشار، چیزی است که بهترینها را از متوسطها جدا میکند.
وضوح ذهنی: توسعه توانایی حفظ تمرکز و خونسردی در موقعیتهای پرفشار برای عملکرد عالی حیاتی است. این مهارت به افراد اجازه میدهد که در لحظات حیاتی بهجای غلبه بر حواسپرتی یا احساسات، از تمام پتانسیل خود استفاده کنند.
تکنیکهای پرورش حضور:تمرین منظم مدیتیشن برای تقویت توجه.تمرینات ذهنآگاهی در زندگی روزمره برای افزایش آگاهی.مواجهه تدریجی با موقعیتهای چالشبرانگیز برای تقویت مقاومت.تکنیکهای کنترل تنفس برای مدیریت استرس و اضطراب.با کار مداوم بر روی حضور ذهن، افراد میتوانند ابزاری قدرتمند برای موفقیت در هر زمینهای، از ورزش و تجارت تا فعالیتهای خلاقانه و روابط شخصی توسعه دهند.
پرورش حضور ذهن: توانایی تمرکز عمیق در هر موقعیت را توسعه دهیددر هر رشتهای، توانایی حفظ آرامش و حضور ذهن در شرایط فشار، چیزی است که بهترینها را از متوسطها جدا میکند.
وضوح ذهنی: توسعه توانایی حفظ تمرکز و خونسردی در موقعیتهای پرفشار برای عملکرد عالی حیاتی است. این مهارت به افراد اجازه میدهد که در لحظات حیاتی بهجای غلبه بر حواسپرتی یا احساسات، از تمام پتانسیل خود استفاده کنند.
تکنیکهای پرورش حضور:تمرین منظم مدیتیشن برای تقویت توجه.تمرینات ذهنآگاهی در زندگی روزمره برای افزایش آگاهی.مواجهه تدریجی با موقعیتهای چالشبرانگیز برای تقویت مقاومت.تکنیکهای کنترل تنفس برای مدیریت استرس و اضطراب.با کار مداوم بر روی حضور ذهن، افراد میتوانند ابزاری قدرتمند برای موفقیت در هر زمینهای، از ورزش و تجارت تا فعالیتهای خلاقانه و روابط شخصی توسعه دهند.
۲:۳۱
آموزش برای فردایی بهتر
قسمت سوم چکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین پرورش حضور ذهن: توانایی تمرکز عمیق در هر موقعیت را توسعه دهید در هر رشتهای، توانایی حفظ آرامش و حضور ذهن در شرایط فشار، چیزی است که بهترینها را از متوسطها جدا میکند. وضوح ذهنی: توسعه توانایی حفظ تمرکز و خونسردی در موقعیتهای پرفشار برای عملکرد عالی حیاتی است. این مهارت به افراد اجازه میدهد که در لحظات حیاتی بهجای غلبه بر حواسپرتی یا احساسات، از تمام پتانسیل خود استفاده کنند. تکنیکهای پرورش حضور: تمرین منظم مدیتیشن برای تقویت توجه. تمرینات ذهنآگاهی در زندگی روزمره برای افزایش آگاهی. مواجهه تدریجی با موقعیتهای چالشبرانگیز برای تقویت مقاومت. تکنیکهای کنترل تنفس برای مدیریت استرس و اضطراب. با کار مداوم بر روی حضور ذهن، افراد میتوانند ابزاری قدرتمند برای موفقیت در هر زمینهای، از ورزش و تجارت تا فعالیتهای خلاقانه و روابط شخصی توسعه دهند.
قسمت چهارمچکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین
ایجاد دایرههای کوچکتر: اصول اولیه را پیش از گسترش تسلط ، بیاموزیدعمق، در هر روز هفته از گستردگی برتر است زیرا کانالی برای اجزای خلاقانه، ناخودآگاه و ناملموس پتانسیل پنهان ما باز میکند.
تسلط عمیق.: بهجای تلاش برای یادگیری سطحی تکنیکهای متنوع ، بر درک عمیق و درونیسازی مجموعهای کوچک از اصول اصلی تمرکز کنید. این رویکرد، خلاقیت و سازگاری بیشتری را ایجاد میکند، زیرا این اصول اولیه به طبیعت دوم تبدیل میشوند.
مراحل ایجاد دایرههای کوچکتر:- مهارتها یا مفاهیم کلیدی در زمینه خود را شناسایی کنید.- این عناصر را با توجه کامل به جزئیات، بارها تمرین کنید.- بهتدریج حرکات یا ایدهها را در حالیکه ماهیت آنها حفظ میشود، خلاصه کنید.- به دنبال ارتباطات میان عناصر ظاهراً متفاوت باشید.- اصول تسلط یافته را در موقعیتهای پیچیدهتر اعمال کنید.- با درک عمیق عناصر اساسی، افراد میتوانند به سطحی از تسلط دست یابند که اجازه میدهد برای کاربردهای نوآورانه و عملکرد بدون تلاش آماده شوند.
ایجاد دایرههای کوچکتر: اصول اولیه را پیش از گسترش تسلط ، بیاموزیدعمق، در هر روز هفته از گستردگی برتر است زیرا کانالی برای اجزای خلاقانه، ناخودآگاه و ناملموس پتانسیل پنهان ما باز میکند.
تسلط عمیق.: بهجای تلاش برای یادگیری سطحی تکنیکهای متنوع ، بر درک عمیق و درونیسازی مجموعهای کوچک از اصول اصلی تمرکز کنید. این رویکرد، خلاقیت و سازگاری بیشتری را ایجاد میکند، زیرا این اصول اولیه به طبیعت دوم تبدیل میشوند.
مراحل ایجاد دایرههای کوچکتر:- مهارتها یا مفاهیم کلیدی در زمینه خود را شناسایی کنید.- این عناصر را با توجه کامل به جزئیات، بارها تمرین کنید.- بهتدریج حرکات یا ایدهها را در حالیکه ماهیت آنها حفظ میشود، خلاصه کنید.- به دنبال ارتباطات میان عناصر ظاهراً متفاوت باشید.- اصول تسلط یافته را در موقعیتهای پیچیدهتر اعمال کنید.- با درک عمیق عناصر اساسی، افراد میتوانند به سطحی از تسلط دست یابند که اجازه میدهد برای کاربردهای نوآورانه و عملکرد بدون تلاش آماده شوند.
۲۰:۴۶
آموزش برای فردایی بهتر
قسمت چهارم چکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین ایجاد دایرههای کوچکتر: اصول اولیه را پیش از گسترش تسلط ، بیاموزید عمق، در هر روز هفته از گستردگی برتر است زیرا کانالی برای اجزای خلاقانه، ناخودآگاه و ناملموس پتانسیل پنهان ما باز میکند. تسلط عمیق.: بهجای تلاش برای یادگیری سطحی تکنیکهای متنوع ، بر درک عمیق و درونیسازی مجموعهای کوچک از اصول اصلی تمرکز کنید. این رویکرد، خلاقیت و سازگاری بیشتری را ایجاد میکند، زیرا این اصول اولیه به طبیعت دوم تبدیل میشوند. مراحل ایجاد دایرههای کوچکتر: - مهارتها یا مفاهیم کلیدی در زمینه خود را شناسایی کنید. - این عناصر را با توجه کامل به جزئیات، بارها تمرین کنید. - بهتدریج حرکات یا ایدهها را در حالیکه ماهیت آنها حفظ میشود، خلاصه کنید. - به دنبال ارتباطات میان عناصر ظاهراً متفاوت باشید. - اصول تسلط یافته را در موقعیتهای پیچیدهتر اعمال کنید. - با درک عمیق عناصر اساسی، افراد میتوانند به سطحی از تسلط دست یابند که اجازه میدهد برای کاربردهای نوآورانه و عملکرد بدون تلاش آماده شوند.
قسمت پنجمچکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین
استفاده از ناملایمات: تبدیل موانع به کاتالیزورهای بهبوداگر میخواهم بهترین باشم، باید ریسکهایی را بپذیرم که دیگران از آنها اجتناب میکنند و همواره پتانسیل یادگیری لحظه را بهینهسازی کنم و ناملایمات را به نفع خود تبدیل کنم.
ذهنیت رشد: چالشها و شکستها را بهعنوان فرصتهای رشد در نظر بگیرید ،نه موانعی غیرقابلعبور. این دیدگاه به افراد اجازه میدهد انگیزه خود را حفظ کرده و درسهای ارزشمندی از تجربیات سخت بگیرند.
استراتژیهای استفاده از ناملایمات:- شکستها را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قابلبهبود را شناسایی کنید.- به دنبال موقعیتهای چالشبرانگیز باشید تا رشد را تسریع کنید.- از محدودیتها یا آسیبها بهعنوان کاتالیزوری برای توسعه مهارتهای جدید استفاده کنید.- تجربیات منفی را به عنوان فرصتهای یادگیری ارزشمند بازسازی کنید.- با تبدیل مداوم ناملایمات به مزیت، افراد میتوانند مقاومت، سازگاری و مجموعهای منحصر به فرد از مهارتها را توسعه دهند که آنها را از رقبا که از دشواریها دوری میکنند متمایز میکند.
استفاده از ناملایمات: تبدیل موانع به کاتالیزورهای بهبوداگر میخواهم بهترین باشم، باید ریسکهایی را بپذیرم که دیگران از آنها اجتناب میکنند و همواره پتانسیل یادگیری لحظه را بهینهسازی کنم و ناملایمات را به نفع خود تبدیل کنم.
ذهنیت رشد: چالشها و شکستها را بهعنوان فرصتهای رشد در نظر بگیرید ،نه موانعی غیرقابلعبور. این دیدگاه به افراد اجازه میدهد انگیزه خود را حفظ کرده و درسهای ارزشمندی از تجربیات سخت بگیرند.
استراتژیهای استفاده از ناملایمات:- شکستها را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قابلبهبود را شناسایی کنید.- به دنبال موقعیتهای چالشبرانگیز باشید تا رشد را تسریع کنید.- از محدودیتها یا آسیبها بهعنوان کاتالیزوری برای توسعه مهارتهای جدید استفاده کنید.- تجربیات منفی را به عنوان فرصتهای یادگیری ارزشمند بازسازی کنید.- با تبدیل مداوم ناملایمات به مزیت، افراد میتوانند مقاومت، سازگاری و مجموعهای منحصر به فرد از مهارتها را توسعه دهند که آنها را از رقبا که از دشواریها دوری میکنند متمایز میکند.
۱۶:۲۲
نکتهای قابل تأملگاهی مشکلات با تغییرات ساده ، قابل حل است.
۱۶:۴۹
آموزش برای فردایی بهتر
قسمت پنجم چکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین استفاده از ناملایمات: تبدیل موانع به کاتالیزورهای بهبود اگر میخواهم بهترین باشم، باید ریسکهایی را بپذیرم که دیگران از آنها اجتناب میکنند و همواره پتانسیل یادگیری لحظه را بهینهسازی کنم و ناملایمات را به نفع خود تبدیل کنم. ذهنیت رشد: چالشها و شکستها را بهعنوان فرصتهای رشد در نظر بگیرید ،نه موانعی غیرقابلعبور. این دیدگاه به افراد اجازه میدهد انگیزه خود را حفظ کرده و درسهای ارزشمندی از تجربیات سخت بگیرند. استراتژیهای استفاده از ناملایمات: - شکستها را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قابلبهبود را شناسایی کنید. - به دنبال موقعیتهای چالشبرانگیز باشید تا رشد را تسریع کنید. - از محدودیتها یا آسیبها بهعنوان کاتالیزوری برای توسعه مهارتهای جدید استفاده کنید. - تجربیات منفی را به عنوان فرصتهای یادگیری ارزشمند بازسازی کنید. - با تبدیل مداوم ناملایمات به مزیت، افراد میتوانند مقاومت، سازگاری و مجموعهای منحصر به فرد از مهارتها را توسعه دهند که آنها را از رقبا که از دشواریها دوری میکنند متمایز میکند.
: قسمت ششمچکیده ای از کتاب هنر یادگیری اثر جاشوا وایتزکین
آهسته کردن زمان: افزایش درک از طریق تمرین عمیق و درونیسازیاگر دانشجوی هر رشتهای بتواند هرگز یک اشتباه را، چه فنی و چه روانشناختی، دوباره تکرار نکند، بهسرعت به اوج رشته خود میرسد.
آگاهی پیشرفته:از طریق تمرین هدفمند و درونیسازی عمیق مهارتها، افراد میتوانند درک پیشرفتهای از زمینه خود ایجاد کنند. این موضوع به آنها اجازه میدهد الگوها را تشخیص دهند، چالشها را پیشبینی کنند و تصمیماتی سریعتر و دقیقتر از دیگران بگیرند.
تکنیکهای آهستهکردن زمان:- مهارتهای پیچیده را به اجزای کوچکتر تقسیم کرده و تمرین متمرکز کنید.(راهبرد زیر مسئله)- از تجسم برای تمرین ذهنی سناریوها با جزئیات استفاده کنید.( تجسم فضایی)- یک چارچوب ذهنی غنی از الگوها و اصول ایجاد کنید.( راهبرد الگو سازی)- در شرایط چالش برانگیز و واقعگرایانه تمرین کنید.( واقع گرایی به جای توهم)- همزمان با درونیسازی عمیق مهارتها، افراد میتوانند به حالت جریان دست یابند که در آن زمان به نظر آهسته میشود و اجازه عملکرد عالی در شرایط پرفشار را میدهد.
آهسته کردن زمان: افزایش درک از طریق تمرین عمیق و درونیسازیاگر دانشجوی هر رشتهای بتواند هرگز یک اشتباه را، چه فنی و چه روانشناختی، دوباره تکرار نکند، بهسرعت به اوج رشته خود میرسد.
آگاهی پیشرفته:از طریق تمرین هدفمند و درونیسازی عمیق مهارتها، افراد میتوانند درک پیشرفتهای از زمینه خود ایجاد کنند. این موضوع به آنها اجازه میدهد الگوها را تشخیص دهند، چالشها را پیشبینی کنند و تصمیماتی سریعتر و دقیقتر از دیگران بگیرند.
تکنیکهای آهستهکردن زمان:- مهارتهای پیچیده را به اجزای کوچکتر تقسیم کرده و تمرین متمرکز کنید.(راهبرد زیر مسئله)- از تجسم برای تمرین ذهنی سناریوها با جزئیات استفاده کنید.( تجسم فضایی)- یک چارچوب ذهنی غنی از الگوها و اصول ایجاد کنید.( راهبرد الگو سازی)- در شرایط چالش برانگیز و واقعگرایانه تمرین کنید.( واقع گرایی به جای توهم)- همزمان با درونیسازی عمیق مهارتها، افراد میتوانند به حالت جریان دست یابند که در آن زمان به نظر آهسته میشود و اجازه عملکرد عالی در شرایط پرفشار را میدهد.
۱۶:۵۰
۱۷:۵۶
۱۷:۵۶
۱۷:۵۷
۱۷:۵۷
ضمن سلامخدا را شاکرم که در آغازین روزهای سال جدید، سعادتی شد تا دمی با عزیزانی چون شما هم سخن گردم. لحظات عمر انسان به قدری ارزشمند است، که گذراندن آن به امور پیش پا افتاده و فانی، نشان از عدم درک ارزش آن است. ضمن تبریک حلول سال نو،، در سال پیش رو از صمیم قلب برایتان هر آنچه نیکویی و خیر است، آرزومندم. امیدوارم در همه زمینه ها چنان عرصه برایتان فراخ و دلگشا گردد که در دفتر خاطرات ذهن شریفتان، از این سال به عنوان بهترین و پربارترین سال عمرتان که تاکنون سپری کردهاید، یاد کنید. از خدای خوبی ها برایتان سلامتی، پندار نیک، رفتار نیک و گفتار نیک طلب میکنم. باشد که قدر لحظه لحظه عمر را بدانیم و آن را با اشتغال به امور بی بها، سپری نکنیم که :نه تو میمانی، نه اندوه و نه هیچ یک از مردم این آبادی....باشد که امسال مان را صرف آموختن بیشتر کنیم. از آموختن خوبیها و خوبی کردن و خوب بودن گرفته تا آموختن مطالب علمی.
۱۴:۳۶