۱۳ خرداد
۱۶:۵۰
۱۶:۵۰
۲۰ خرداد
إنا للّٰه و إنا إليه راجعون
استاد گرامی، حجت الاسلام و المسلمین عابدینیتحمل سوگ فقدان مادر، صبری الهی را میطلبد. از خداوند متعال برای ایشان درخواست رضوان و رحمت داریم و آرزومندیم محشور و همنشین با مادرمان حضرت فاطمه سلاماللهعلیها باشند.
تسلیت صمیمانه ما شاگردان و دوستداران خود را پذیرا باشید.
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
استاد گرامی، حجت الاسلام و المسلمین عابدینیتحمل سوگ فقدان مادر، صبری الهی را میطلبد. از خداوند متعال برای ایشان درخواست رضوان و رحمت داریم و آرزومندیم محشور و همنشین با مادرمان حضرت فاطمه سلاماللهعلیها باشند.
تسلیت صمیمانه ما شاگردان و دوستداران خود را پذیرا باشید.
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱۱:۴۶
۲۸ خرداد
۲۲:۰۲
۳ مرداد
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَي الأَْرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكََ...
این آخرین دانه تسبیحی بود که سُر خورد و سرجایش نشست. صد لعن و صد سلام امروز هم به پایان رسید. تا ادامه زیارت عاشورا را تمام کند و سجادهاش را برای سجده آخر زیارت پهن کند، گوشه چشمی به تقویم انداخت. لحظاتی تمام وجودش را سکوت فراگرفت. آرام آرام از گوشه چشمش، اشک ماتمی سرازیر شد.
لحظاتی حدیث نفس کرد۳۱ روز دیگر تا اربعین و همراهی با امام زمانم باقی مانده اما حال من چگونه و حال اسرای کربلا چگونه است؟من منتظر مسیر عشق از نجف تا کربلا؛ اما زینب(س) وارد مسیر پرتازیانه کربلا تا شام شده است.
با گوشه چادرنمازش، اشکش را پاک میکند و با یک حال معنوی، به یاد اسرای کربلا سر به سجده میگذارد:
اَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ...
سجاد فیروزیپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
این آخرین دانه تسبیحی بود که سُر خورد و سرجایش نشست. صد لعن و صد سلام امروز هم به پایان رسید. تا ادامه زیارت عاشورا را تمام کند و سجادهاش را برای سجده آخر زیارت پهن کند، گوشه چشمی به تقویم انداخت. لحظاتی تمام وجودش را سکوت فراگرفت. آرام آرام از گوشه چشمش، اشک ماتمی سرازیر شد.
لحظاتی حدیث نفس کرد۳۱ روز دیگر تا اربعین و همراهی با امام زمانم باقی مانده اما حال من چگونه و حال اسرای کربلا چگونه است؟من منتظر مسیر عشق از نجف تا کربلا؛ اما زینب(س) وارد مسیر پرتازیانه کربلا تا شام شده است.
با گوشه چادرنمازش، اشکش را پاک میکند و با یک حال معنوی، به یاد اسرای کربلا سر به سجده میگذارد:
اَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ...
سجاد فیروزیپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱۷:۳۱
۳۱ شهریور
نام من محمّد است، محمّد بن هارون.این نام، شناسنامه بلند عشق است؛عشق من به محمد و اهل بیتش!نام من روایت زیبایی دارد.بیا کمی هم قدم شویم تا منزل اول؛آغازین روز زندگیام که پدرم راه خانه امام را گرفت.
_خوش آمدی ابا هارون، خوش خبر باشی.*یابن زهرا! فرزندم دیده گشود و عاشقی به عاشقانتان اضافه شد.امام صادق «درود خدا بر او» سوال کرد:نامش چیست؟پدرم با افتخار لب گشود:محمّد.امام به نام محمّد ادای احترام کرد،خم شد و ...آرام آرام زمزمه کرد: محمّد محمّد محمّد...پدر میگفت:اتاق آکنده از عطر محمّد بود.
امام سر را تا نزدیکی زمین پایین آورد و دومرتبه زمزمه کرد:خودم، فرزندم، خاندانم، پدر و مادرم و همهی اهل زمين به فداى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله!
ابا هاروناو را دشنام ندهبا او بد خُلقی نکن
و بدان كه: آن خانهای که روی زمین محمّد داشته باشد، هر روز گرامی داشته مىشود.آنگاه به پدرم چند دیناری هدیه داد تا عقیقهام کند.
آری نام من محمد است؛همان نامی که روزگاری در غار حرا طنین انداز شد.هر بار که مرا صدا میزنند انگار به او نزدیکترم میکنند.محمّد! محمّد! محمّد؟!
امروز تکرار این نام، شیرینی و دلچسبیِ نه تنها این نام؛ بلکه سیزده نام دیگر را به کام من چشانده است.فما اَحلی اَسمائُکُم؛ چقدر شیرین است نامهای شما:محمد، علی، فاطمهحسن، حسینسجاد، باقرصادق، کاظمرضا، هادی، جواد، حسنمهدی عج
در کوچه پسکوچههای آرزوی خود، سیر میکنم و از خود سؤال می کنم:یعنی میشود؟روزی از هرخانهای عطر محمّد برسد تا مشام جان را معطر کند؟
الکافي ج ۶، ص ۳۹
سجاد فیروزیپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
_خوش آمدی ابا هارون، خوش خبر باشی.*یابن زهرا! فرزندم دیده گشود و عاشقی به عاشقانتان اضافه شد.امام صادق «درود خدا بر او» سوال کرد:نامش چیست؟پدرم با افتخار لب گشود:محمّد.امام به نام محمّد ادای احترام کرد،خم شد و ...آرام آرام زمزمه کرد: محمّد محمّد محمّد...پدر میگفت:اتاق آکنده از عطر محمّد بود.
امام سر را تا نزدیکی زمین پایین آورد و دومرتبه زمزمه کرد:خودم، فرزندم، خاندانم، پدر و مادرم و همهی اهل زمين به فداى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله!
ابا هاروناو را دشنام ندهبا او بد خُلقی نکن
و بدان كه: آن خانهای که روی زمین محمّد داشته باشد، هر روز گرامی داشته مىشود.آنگاه به پدرم چند دیناری هدیه داد تا عقیقهام کند.
آری نام من محمد است؛همان نامی که روزگاری در غار حرا طنین انداز شد.هر بار که مرا صدا میزنند انگار به او نزدیکترم میکنند.محمّد! محمّد! محمّد؟!
امروز تکرار این نام، شیرینی و دلچسبیِ نه تنها این نام؛ بلکه سیزده نام دیگر را به کام من چشانده است.فما اَحلی اَسمائُکُم؛ چقدر شیرین است نامهای شما:محمد، علی، فاطمهحسن، حسینسجاد، باقرصادق، کاظمرضا، هادی، جواد، حسنمهدی عج
در کوچه پسکوچههای آرزوی خود، سیر میکنم و از خود سؤال می کنم:یعنی میشود؟روزی از هرخانهای عطر محمّد برسد تا مشام جان را معطر کند؟
الکافي ج ۶، ص ۳۹
سجاد فیروزیپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱۲:۱۹
۵ مهر
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۶:۱۳
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۶:۱۳
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۶:۱۳
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۶:۱۳
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۶:۱۳
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۶:۱۳
۶ مهر
بازارسال شده از همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی
۷:۲۰
۸ مهر
مرکز تخصصی احیاء امر
مرکز تخصصی احیاء امر و همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی برگزار میکند: دوره تخصصی مسئله پژوهی هیأت روششناسی بررسی مسائل هیئات و مناسک مذهبی از منظر دوگانهای فلسفه علوم اجتماعی به صورت حضوری و برخط با اعطای گواهی معتبر از همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی و مرکز تخصصی احیای امر با تدریس استاد ابراهیم خانی به مدت چهارده نشست دوشنبهها ساعت ۱۸ الی ۲۰ از ۹ مهر لغایت ۱۰ دی هزینه شرکت در دوره: یک میلیون تومان به همراه تخفیف ویژه برای ۱. اعضا و برگزیدگان اولین همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی ۲. دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام ۳. علاقمندان به همکاری با مرکز احیاء امر ۴. علاقمندان به فلسفه علوم اجتماعی ثبت نام از طریق پیوند زیر B2n.ir/khani1820 مرکز تخصصی احیاء امر: @ehyaamr همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبی: @heyat_conf
#یادآوری
آخرین مهلت ثبت نام
دوره تخصصی مسئله پژوهی هیأتروش شناسی بررسی مسائل هیئات و مناسک مذهبیاز منظر دوگانهای فلسفه علوم اجتماعی
به صورت حضوری و برخط
با تدریس استاد ابراهیم خانی
با تخفیف ویژه برایاعضا و برگزیدگان اولین همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبیدانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلامعلاقمندان به فلسفه علوم اجتماعیو شرکت کنندگان مجازی
ثبت نام از طریق پیوند زیرB2n.ir/khani1820
آخرین مهلت ثبت نام
دوره تخصصی مسئله پژوهی هیأتروش شناسی بررسی مسائل هیئات و مناسک مذهبیاز منظر دوگانهای فلسفه علوم اجتماعی
به صورت حضوری و برخط
با تدریس استاد ابراهیم خانی
با تخفیف ویژه برایاعضا و برگزیدگان اولین همایش علمی هیأت و آیینهای مذهبیدانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلامعلاقمندان به فلسفه علوم اجتماعیو شرکت کنندگان مجازی
ثبت نام از طریق پیوند زیرB2n.ir/khani1820
۱۳:۲۲
کاروان استقامت و شهادت
کاروان در حرکت است، با استقامتی بیشتر و صلابتی افزونتر؛ هر روز مقاومتر و هر روز محکمتر.
۱۲۴ هزار نبی برای برپاییاش خون دل خوردند و نبی خاتم، جام تلخ تمامی انبیای گذشته را یکجا نوشید و کاروان اینک مانند گذشته به یاران خود امید میبخشد.
حسین، اما، پرچمدار و پیشوای این کاروان است. پرچمداری که بلای عظیم عاشورای ۶۱ هجری قمری را با جان و دل پذیرفت و میدان سرخ نبرد را به کلاس درسی پر از حلاوت، محبت و استقامت و در نهایت، سپیدرویی شاگردان این کلاس تبدیل کرد.
و امروز هم کاروان حسین بن علی، در قامت مکتبی والا و نورانی، شاگردانی پرورش میدهد که خواب را از چشم دشمن میگیرند و ترس را در دل آنها نهادینه میکنند؛ شاگردانی قابل، شجاع و جنگنده؛ #اسماعیل_هنیه و #سید_حسن_نصرالله.
اما شاگرد چگونه به استاد خویش ادای احترام کند و حق این مدرسه والا را به جا آورد؟ آیا راهی به جز شهادت و سیرابکردن این درخت تنومند وجود دارد؟ آیا جز با فدای جان و مال میتوان وفاداری به استاد این مکتب، یعنی حسین بن علی را به اثبات رساند؟
#سید_حسن_نصرالله نیز یکی از هزاران هزار شاگرد این مکتب است که با تقدیم خون گلگون و بیآرام خود، رشد و آبادانی هر چه بیشتر این مکتب را به ارمغان خواهد آورد.
سجاد فیروزیپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
کاروان در حرکت است، با استقامتی بیشتر و صلابتی افزونتر؛ هر روز مقاومتر و هر روز محکمتر.
۱۲۴ هزار نبی برای برپاییاش خون دل خوردند و نبی خاتم، جام تلخ تمامی انبیای گذشته را یکجا نوشید و کاروان اینک مانند گذشته به یاران خود امید میبخشد.
حسین، اما، پرچمدار و پیشوای این کاروان است. پرچمداری که بلای عظیم عاشورای ۶۱ هجری قمری را با جان و دل پذیرفت و میدان سرخ نبرد را به کلاس درسی پر از حلاوت، محبت و استقامت و در نهایت، سپیدرویی شاگردان این کلاس تبدیل کرد.
و امروز هم کاروان حسین بن علی، در قامت مکتبی والا و نورانی، شاگردانی پرورش میدهد که خواب را از چشم دشمن میگیرند و ترس را در دل آنها نهادینه میکنند؛ شاگردانی قابل، شجاع و جنگنده؛ #اسماعیل_هنیه و #سید_حسن_نصرالله.
اما شاگرد چگونه به استاد خویش ادای احترام کند و حق این مدرسه والا را به جا آورد؟ آیا راهی به جز شهادت و سیرابکردن این درخت تنومند وجود دارد؟ آیا جز با فدای جان و مال میتوان وفاداری به استاد این مکتب، یعنی حسین بن علی را به اثبات رساند؟
#سید_حسن_نصرالله نیز یکی از هزاران هزار شاگرد این مکتب است که با تقدیم خون گلگون و بیآرام خود، رشد و آبادانی هر چه بیشتر این مکتب را به ارمغان خواهد آورد.
سجاد فیروزیپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱۸:۰۰
۱۲ مهر
بازارسال شده از روضه خانگی طرح سدره
۱۸:۱۳
۱۴ مهر
تضرّع؛ راه گذر از سختیهای انقلاب
۱. «آقا امام زمان به رهبر عزیزمان عنایت دارند.»، «انقلاب مقدّمه ظهور است و خداوند آن را تا ظهور امام زمان حفظ میکند.» اینها اعتقاد ما بسیجیهاست ولی شاید مدّتی است که نسبت به مقدّسترین باورهایمان مردد شدهایم... شاید با شهادت یاران مخلص، نسبت به آینده انقلاب دچار شک و شبهه شده باشیم...
۲. در جنگ احزاب، وقتی نبی اکرم و مسلمانان در تنگنا قرار گرفتند، بیمارْدلان، میگفتند همه وعدههای خدا و پیامبرش دروغ است: «وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً» (احزاب/12)
۳. وقتی در دوران سختی انقلاب قرار گرفتیم، اگر گفتیم نکند خداوند به انقلاب عنایت نداشته باشد؟ نکند آقا خطا بکند؟ نکند... باید بدانیم که قلبمان مریض است و این ناشی از آن است که به خدا تکیه نداریم و دلمان به موشک قرص است اما چه کنیم که از این بیماری نجات پیدا کنیم؟
۴. «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَ خِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ وَ لَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ» (اعراف/205) به بیان قرآن راه نجات از امراض قلبی، «تضرّع به درگاه الهی» است. با تضرّع از هر چه جز خدا چشم میبندیم و از دریچه نفس خود، با او ارتباط میگیریم. در سختیهای انقلاب، باید بدانیم کار به دست خداست و کاری از اسباب ساخته نیست. «به موشک دلبستن شرک است.»
۵. بحث این نیست که خود را به تجهیزات نظامی مجهّز نکنیم؛ خدواند با همین تجهیزات قلب دشمن را میلرزاند: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱستَطَعتُم مِّن قُوَّة وَمِن رِّبَاطِ ٱلخَيلِ تُرهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِم» (انفال/60) باید خود را به پیشرفتهترین تسلیحات مجهّز کنیم، اما نباید به آنها دل خوش کنیم. دل فقط باید به حول و قوّه الهی تکیه کند.
۶. اتکا به غیر از خداوند قهّار خبر از بیماری قلب و شرک میدهد و تضرّع سبب میشود تنها به او تکیه کنیم. سستی و ناامیدی برای انسان متّکی به الله جل جلاله معنی ندارد؛ «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28) اگر دچار سستی شدهایم باید در خلوتگاه دلمان خدا را یاد کنیم تا خودش قلبمان را آرام کند.
امیرحسین آقاییپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱. «آقا امام زمان به رهبر عزیزمان عنایت دارند.»، «انقلاب مقدّمه ظهور است و خداوند آن را تا ظهور امام زمان حفظ میکند.» اینها اعتقاد ما بسیجیهاست ولی شاید مدّتی است که نسبت به مقدّسترین باورهایمان مردد شدهایم... شاید با شهادت یاران مخلص، نسبت به آینده انقلاب دچار شک و شبهه شده باشیم...
۲. در جنگ احزاب، وقتی نبی اکرم و مسلمانان در تنگنا قرار گرفتند، بیمارْدلان، میگفتند همه وعدههای خدا و پیامبرش دروغ است: «وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً» (احزاب/12)
۳. وقتی در دوران سختی انقلاب قرار گرفتیم، اگر گفتیم نکند خداوند به انقلاب عنایت نداشته باشد؟ نکند آقا خطا بکند؟ نکند... باید بدانیم که قلبمان مریض است و این ناشی از آن است که به خدا تکیه نداریم و دلمان به موشک قرص است اما چه کنیم که از این بیماری نجات پیدا کنیم؟
۴. «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَ خِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ وَ لَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ» (اعراف/205) به بیان قرآن راه نجات از امراض قلبی، «تضرّع به درگاه الهی» است. با تضرّع از هر چه جز خدا چشم میبندیم و از دریچه نفس خود، با او ارتباط میگیریم. در سختیهای انقلاب، باید بدانیم کار به دست خداست و کاری از اسباب ساخته نیست. «به موشک دلبستن شرک است.»
۵. بحث این نیست که خود را به تجهیزات نظامی مجهّز نکنیم؛ خدواند با همین تجهیزات قلب دشمن را میلرزاند: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱستَطَعتُم مِّن قُوَّة وَمِن رِّبَاطِ ٱلخَيلِ تُرهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِم» (انفال/60) باید خود را به پیشرفتهترین تسلیحات مجهّز کنیم، اما نباید به آنها دل خوش کنیم. دل فقط باید به حول و قوّه الهی تکیه کند.
۶. اتکا به غیر از خداوند قهّار خبر از بیماری قلب و شرک میدهد و تضرّع سبب میشود تنها به او تکیه کنیم. سستی و ناامیدی برای انسان متّکی به الله جل جلاله معنی ندارد؛ «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28) اگر دچار سستی شدهایم باید در خلوتگاه دلمان خدا را یاد کنیم تا خودش قلبمان را آرام کند.
امیرحسین آقاییپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱۸:۲۳
۱۵ مهر
بازارسال شده از محصولات آیینی لواء
۱۱:۲۶
بازارسال شده از محصولات آیینی لواء
۱۱:۲۶
۱۹ مهر
دیدارهای رهاییبخشپنجرهای به فضیلتهای زیارت سیّدالشّهداء
۱. امام رضا علیه السلام به ریّان ابن شبیب فرمودند: «يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ»؛ «اگر دوست داری خدای متعال را در حالی ملاقات کنی که عاری از هرگونه گناه باشی، خودت را به امام حسین علیهالسّلام برسان.»۲. تبعات و آثار اعمال ما، همراهان همیشگی ما هستند. تا قبل از انجام عمل، انسان مختار است ولی همین که عملی از او سر زد، دیگر نمیتواند از پیامدهایش شانه خالی کند. شخصی خدمت امیرالمؤمنین علیهالسّلام عرض کرد من از نماز شب محروم شدهام. حضرت فرمود: «گناهانت تو را به بند کشیده است.»۳. «معصیت»، گاهی چنان در وجود انسان رسوخ میکند که تبدیل به صفتی رذیله با آثاری ماندگار میشود. ممکن است این اثر تا برزخ یا حتّی قیامت همراه انسان باشد؛ به تعبیر قرآن، اعمال انسان، هنگام حضور در صحنه محشر، ملازم و آویختهی گردن او هستند. «كُلَ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ في عُنُقِه». ۴. در هر صورت ممکن است گناه دامن انسان را بگیرد اما ممکن است از تبعات و آثار آن رهایی پیدا کرد؟ امام رضا علیهالسّلام میفرمایند اگر میخواهید در قیامت از تبعات عملتان پاک شوید و طاهر باشید، امام حسین علیهالسّلام را زیارت کنید.۵. اگر انسان نتوانست در حرم اباعبدالله علیهالسّلام حاضر شود هم میتواند ایشان را از راه دور زیارت کند و از همان الطاف و آثار بهرهمند شود. البته اینکه انسان خود را به حرم سیّدالشّهداء علیهالسّلام برساند، قطعاً افضلیت دارد.
برگرفته از کتاب در دست تدوین آیت الله سید محمدمهدی میرباقری
امیرحسین آقاییپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱. امام رضا علیه السلام به ریّان ابن شبیب فرمودند: «يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ»؛ «اگر دوست داری خدای متعال را در حالی ملاقات کنی که عاری از هرگونه گناه باشی، خودت را به امام حسین علیهالسّلام برسان.»۲. تبعات و آثار اعمال ما، همراهان همیشگی ما هستند. تا قبل از انجام عمل، انسان مختار است ولی همین که عملی از او سر زد، دیگر نمیتواند از پیامدهایش شانه خالی کند. شخصی خدمت امیرالمؤمنین علیهالسّلام عرض کرد من از نماز شب محروم شدهام. حضرت فرمود: «گناهانت تو را به بند کشیده است.»۳. «معصیت»، گاهی چنان در وجود انسان رسوخ میکند که تبدیل به صفتی رذیله با آثاری ماندگار میشود. ممکن است این اثر تا برزخ یا حتّی قیامت همراه انسان باشد؛ به تعبیر قرآن، اعمال انسان، هنگام حضور در صحنه محشر، ملازم و آویختهی گردن او هستند. «كُلَ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ في عُنُقِه». ۴. در هر صورت ممکن است گناه دامن انسان را بگیرد اما ممکن است از تبعات و آثار آن رهایی پیدا کرد؟ امام رضا علیهالسّلام میفرمایند اگر میخواهید در قیامت از تبعات عملتان پاک شوید و طاهر باشید، امام حسین علیهالسّلام را زیارت کنید.۵. اگر انسان نتوانست در حرم اباعبدالله علیهالسّلام حاضر شود هم میتواند ایشان را از راه دور زیارت کند و از همان الطاف و آثار بهرهمند شود. البته اینکه انسان خود را به حرم سیّدالشّهداء علیهالسّلام برساند، قطعاً افضلیت دارد.
برگرفته از کتاب در دست تدوین آیت الله سید محمدمهدی میرباقری
امیرحسین آقاییپژوهشگر مرکز تخصصی احیاء امر دانشگاه امام صادق علیهالسلام
شناسه احیاء امر در مجازی: @ehyaamr
۱۵:۱۷