سنجش تابآوری؛ فراخوانی برای جامعهشناسی ایرانی
در نبرد اول از جنگ ایران و اسرائیل این واقعیت آشکار شده که #تابآوری_اجتماعی متغیر کلیدی دارای اثر اهرمی برای دو طرف است؛ یعنی طرفی برنده نهایی این جنگ خواهد بود که جامعهاش به هر دلیل، تابآوری بیشتری برای هضم ضربات در طول زمان داشته باشد و استقامت در برابر آن را از دست ندهد.اما سؤال این است که آیا ما درک عالمانه و دقیقی از تابآوری جامعه ایرانی و جامعه اسرائیلی داریم یا برآوردهای ما تحت تأثیر تبلیغات و #جنگ_روانی طرفین، بزرگنمایی یا کوچکنمایی شده است؟اینجا به نظر میرسد که ما به یک فراخوان ملیِ تخصصی نیازمندیم. هر دانشآموخته یا پژوهشگر ایرانی که دل در گرو میهن دارد، امروز میتواند یک نقش کلیدی در سنجش و ساخت ادراک واقعی از تابآوری اجتماعی داشته باشد. بهخصوص در برآورد واقعی از تابآوری جامعه اسرائیل باید به کمک دستگاه محاسباتی #حکمرانی_ایران شتافت. مدتها گفته میشد اینهمه دانشجوی علوم اجتماعی به چه کار میآید؛ چون اینها بیشتر در مشاغل غیرمرتبط بهکار مشغول میشوند، تهدیدی برای نظام سیاسی هستند و... هرچه بوده، الآن به نظر میرسد این یک فرصت در یک بازه زمانی محدود و حساس است.هر کسی که در شاخهها و گرایشهای گوناگون علوم اجتماعی و بهویژه جامعهشناسی دستی دارد، از دانشجو تا استاد و از پژوهشگر تا مترجم میتواند به تکمیل و تصحیح تصویر تابآوری جامعه دشمن کمک کند. گروهها و هستهها و انجمنهای تخصصی میتوانند در این زمینه واسطه ارتباطی باشند.خوشبختانه، بهویژه پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ منابع زیادی در این زمینه در فضای مجازی یا در محافل علمی منتشر شده است؛ از ایده تا داده و از پردازشهای علمی تا مانورهای رسانهای. از آنجا که دولت _ ملتسازی در اسرئیل سرشتی جنگی داشته و زیست عمومی با شرایط جنگی سازگارتر است، تأکید خاص ما باید روی فهم سیاستها و تدابیر دولت اسرائیل از یکسو و آمار و مستندات و شواهد در مورد اثرات واقعی آن در عمل باشد.در آن سوی میدان باید با ترکیب تدابیر واقعی و جنگ رسانهای تابآوری اجتماعی ایران را هم بالا برد و هم در چشم دشمن بالا نشان داد. اما در این سوی میدان، دستگاه محاسباتی و اتاق فرماندهی #جنگ_ترکیبی در ایران باید برآورد روشن و بهروزشوندهای از تابآوری جامعه اسرائیل داشته باشد. همچنین باید در طراحی و اجرای عملیاتهای نظامی و غیر آن به این شاخص توجه کرده و بازخورد اقدامات خود را بسنجد تا عملکرد بهینهای منجر به پیروزی بزرگ ارائه دهد.
در نبرد اول از جنگ ایران و اسرائیل این واقعیت آشکار شده که #تابآوری_اجتماعی متغیر کلیدی دارای اثر اهرمی برای دو طرف است؛ یعنی طرفی برنده نهایی این جنگ خواهد بود که جامعهاش به هر دلیل، تابآوری بیشتری برای هضم ضربات در طول زمان داشته باشد و استقامت در برابر آن را از دست ندهد.اما سؤال این است که آیا ما درک عالمانه و دقیقی از تابآوری جامعه ایرانی و جامعه اسرائیلی داریم یا برآوردهای ما تحت تأثیر تبلیغات و #جنگ_روانی طرفین، بزرگنمایی یا کوچکنمایی شده است؟اینجا به نظر میرسد که ما به یک فراخوان ملیِ تخصصی نیازمندیم. هر دانشآموخته یا پژوهشگر ایرانی که دل در گرو میهن دارد، امروز میتواند یک نقش کلیدی در سنجش و ساخت ادراک واقعی از تابآوری اجتماعی داشته باشد. بهخصوص در برآورد واقعی از تابآوری جامعه اسرائیل باید به کمک دستگاه محاسباتی #حکمرانی_ایران شتافت. مدتها گفته میشد اینهمه دانشجوی علوم اجتماعی به چه کار میآید؛ چون اینها بیشتر در مشاغل غیرمرتبط بهکار مشغول میشوند، تهدیدی برای نظام سیاسی هستند و... هرچه بوده، الآن به نظر میرسد این یک فرصت در یک بازه زمانی محدود و حساس است.هر کسی که در شاخهها و گرایشهای گوناگون علوم اجتماعی و بهویژه جامعهشناسی دستی دارد، از دانشجو تا استاد و از پژوهشگر تا مترجم میتواند به تکمیل و تصحیح تصویر تابآوری جامعه دشمن کمک کند. گروهها و هستهها و انجمنهای تخصصی میتوانند در این زمینه واسطه ارتباطی باشند.خوشبختانه، بهویژه پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ منابع زیادی در این زمینه در فضای مجازی یا در محافل علمی منتشر شده است؛ از ایده تا داده و از پردازشهای علمی تا مانورهای رسانهای. از آنجا که دولت _ ملتسازی در اسرئیل سرشتی جنگی داشته و زیست عمومی با شرایط جنگی سازگارتر است، تأکید خاص ما باید روی فهم سیاستها و تدابیر دولت اسرائیل از یکسو و آمار و مستندات و شواهد در مورد اثرات واقعی آن در عمل باشد.در آن سوی میدان باید با ترکیب تدابیر واقعی و جنگ رسانهای تابآوری اجتماعی ایران را هم بالا برد و هم در چشم دشمن بالا نشان داد. اما در این سوی میدان، دستگاه محاسباتی و اتاق فرماندهی #جنگ_ترکیبی در ایران باید برآورد روشن و بهروزشوندهای از تابآوری جامعه اسرائیل داشته باشد. همچنین باید در طراحی و اجرای عملیاتهای نظامی و غیر آن به این شاخص توجه کرده و بازخورد اقدامات خود را بسنجد تا عملکرد بهینهای منجر به پیروزی بزرگ ارائه دهد.
۸:۳۱
ما و گرفتاریهای عقل منفعل
تصور کنید رقیب شما در فوتبال برایتان خط و نشان کشیده که در بازی پیش رو تیم شما را ۶ بر ۰ خواهد برد. بعد که بازی برگزار میشود، شما با نتیجه سه - دو نتیجه را واگذار میکنید. آیا میتوان گفت شما برنده این میدان بودهاید؟حالا و در ساعات و لحظات شکننده آتشبس اگر معیار محاسباتمان این باشد که دشمن به کدام اهداف اعلامیاش رسیده یا نرسیده، شاید یکی از ابعاد لازم تحلیل را به ما بدهد اما کافی نیست و تکیهگاه مطمئنی برای ما نخواهد بود.این عقل منفعل ما را در برابر گامهای بعدی دشمن در این شرایط آماده نمیکند:۱. معلوم نیست اهداف اعلامی دشمن واقعی یا دقیق باشد؛۲. شاید مراحل بعدیای برای دستیابی به آنها طراحی شده باشد؛۳. چشم ما را به روی نقاط ضعف واقعی و آسیبپذیری خودمان میبندد.۴. ما را از طراحی ایجابی برای رسیدن به اهداف مستقل خودمان منحرف میکند.ادبیات زیگزاگی در مورد هدف ایران در جنگ ۱۲ روزه هم بازتاب دیگری از انفعال در ذهن سیاستگذاران ماست: انتقامگیری، پشیمانسازی، سیلی زدن و له کردن و...ما نیاز به عقل فعال داریم که بگوید در زمان ناپایدار آتشبس، به چند دسته طراحی - اقدام نیاز داریم:+ هدفگذاری و اولویتبندی دستیابی به اهدافِ شدنی؛+ خنثیسازی ضربات بعدی دشمن قبل از وقوع؛+ مقاومسازی خود برای تهاجمات چندلایه بعدی؛+ غافلگیری دشمن در مورد و زمانی که در محاسباتش نیست؛و...آنگاه زبان روایت ما نیز گویا خواهد شد.دنیا این روزها تعارفهای سیاسی را کنار گذاشته؛ هرچند فرصتهای دیپلماتیک را نباید از دست داد اما در تله دلخوشی به محکومیتها هم نباید گرفتار ماند.دشمنی که امضایش وارد آوردن ضربات غیرمنتظره به طرف مقابل است، باید غافلگیر شود، پیش از آنکه غافلگیرمان کند!یادمان نرود، همانطور که بهترین دفاع در فوتبال حمله است، بهترین پدافند هم آفند است.پس «برخیز و اول تو بکش!»*
*نام کتابی از رونن برگمن، درباره ترورهای سازمانیافته اسرائیل
تصور کنید رقیب شما در فوتبال برایتان خط و نشان کشیده که در بازی پیش رو تیم شما را ۶ بر ۰ خواهد برد. بعد که بازی برگزار میشود، شما با نتیجه سه - دو نتیجه را واگذار میکنید. آیا میتوان گفت شما برنده این میدان بودهاید؟حالا و در ساعات و لحظات شکننده آتشبس اگر معیار محاسباتمان این باشد که دشمن به کدام اهداف اعلامیاش رسیده یا نرسیده، شاید یکی از ابعاد لازم تحلیل را به ما بدهد اما کافی نیست و تکیهگاه مطمئنی برای ما نخواهد بود.این عقل منفعل ما را در برابر گامهای بعدی دشمن در این شرایط آماده نمیکند:۱. معلوم نیست اهداف اعلامی دشمن واقعی یا دقیق باشد؛۲. شاید مراحل بعدیای برای دستیابی به آنها طراحی شده باشد؛۳. چشم ما را به روی نقاط ضعف واقعی و آسیبپذیری خودمان میبندد.۴. ما را از طراحی ایجابی برای رسیدن به اهداف مستقل خودمان منحرف میکند.ادبیات زیگزاگی در مورد هدف ایران در جنگ ۱۲ روزه هم بازتاب دیگری از انفعال در ذهن سیاستگذاران ماست: انتقامگیری، پشیمانسازی، سیلی زدن و له کردن و...ما نیاز به عقل فعال داریم که بگوید در زمان ناپایدار آتشبس، به چند دسته طراحی - اقدام نیاز داریم:+ هدفگذاری و اولویتبندی دستیابی به اهدافِ شدنی؛+ خنثیسازی ضربات بعدی دشمن قبل از وقوع؛+ مقاومسازی خود برای تهاجمات چندلایه بعدی؛+ غافلگیری دشمن در مورد و زمانی که در محاسباتش نیست؛و...آنگاه زبان روایت ما نیز گویا خواهد شد.دنیا این روزها تعارفهای سیاسی را کنار گذاشته؛ هرچند فرصتهای دیپلماتیک را نباید از دست داد اما در تله دلخوشی به محکومیتها هم نباید گرفتار ماند.دشمنی که امضایش وارد آوردن ضربات غیرمنتظره به طرف مقابل است، باید غافلگیر شود، پیش از آنکه غافلگیرمان کند!یادمان نرود، همانطور که بهترین دفاع در فوتبال حمله است، بهترین پدافند هم آفند است.پس «برخیز و اول تو بکش!»*
*نام کتابی از رونن برگمن، درباره ترورهای سازمانیافته اسرائیل
۱۱:۳۳
دریچهای به سیاستورزی حسینی
کارزاری دیرینه در تحلیل قیام أباعبدالله الحسین هست که هدف ایشان را در دوگانه حکومت یا شهادت میبیند. دستهای نیز به تحلیل پیچیدهتری رسیدهاند که بین این دو پل میزند.اما هر چیزی را که هدف ایشان بدانیم، در تحلیل نهضت حسینی نمیتوانیم از سیاستورزی عقلانی حضرت بر مدار ارزشها چشم بپوشیم.خطبه منا چه از نظر شکل و چه از نظر مضمون کلید شناخت لایههایی از چرایی و چگونگی سیاستورزی حسین علیهالسلام است. خطبهای که دو سال قبل از معراج کربلا، در دوره زمامداری معاویه ایراد شده است...این ساعتهای عصر عاشورا که در اوج اندوه و غرق گریه بر پیکر شرحهشرحهاش هستیم، بهترین لحظه برای تصمیم است؛ تا درباره امامی که کمتر میشناسیم، بیشتر بدانیم؛ او که فراتر از فرماندهی دلیر، سیاستمداری تیزبین و محاسبهگر بود.به شرح دینشناس برجسته معاصرمان، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی:https://mojtabatehrani.com/product/سلوک-عاشورایی-منزل10/
کارزاری دیرینه در تحلیل قیام أباعبدالله الحسین هست که هدف ایشان را در دوگانه حکومت یا شهادت میبیند. دستهای نیز به تحلیل پیچیدهتری رسیدهاند که بین این دو پل میزند.اما هر چیزی را که هدف ایشان بدانیم، در تحلیل نهضت حسینی نمیتوانیم از سیاستورزی عقلانی حضرت بر مدار ارزشها چشم بپوشیم.خطبه منا چه از نظر شکل و چه از نظر مضمون کلید شناخت لایههایی از چرایی و چگونگی سیاستورزی حسین علیهالسلام است. خطبهای که دو سال قبل از معراج کربلا، در دوره زمامداری معاویه ایراد شده است...این ساعتهای عصر عاشورا که در اوج اندوه و غرق گریه بر پیکر شرحهشرحهاش هستیم، بهترین لحظه برای تصمیم است؛ تا درباره امامی که کمتر میشناسیم، بیشتر بدانیم؛ او که فراتر از فرماندهی دلیر، سیاستمداری تیزبین و محاسبهگر بود.به شرح دینشناس برجسته معاصرمان، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی:https://mojtabatehrani.com/product/سلوک-عاشورایی-منزل10/
۱۱:۳۲
بازاندیشی - مصطفی غفاری
در سالگرد رخداد طوفانالاقصی (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) به چه باید اندیشید؟ حتما هزاران نکته از هزاران نگاه میتوان گفت. این خطوط بههم فشرده شاید یکی از آن هزاران باشد... واقعیت این است که من تخصصی در تحلیل مسایل منطقه ندارم اما بهعنوان یک دانشپژوه سیاست که با علاقه و دغدغه به این میدان نگاه میکند، از چیزی به اندازه «ناپویایی» تحلیلها و «زمانزدایی» از آنها شگفتزده نمیشوم. چیزی که به نوبه خودش انحراف یا حیرت در تصمیم را هم به دنبال میآورد. عجیب است که ما هنوز در پیچوخم نرسیدن رژیم به اهداف اعلامیاش در غزه هستیم؛ در حالی که او به اهدافی فراتر از تصور ما یا حتا خودش در لبنان رسیده است. آیا ترجیح نمیدادیم اسیران در دست حماس آزاد شوند اما بهجایش «نصرالله بزرگ» را در کانون رهبری شبکه مقاومت میداشتیم؟ عجیب است که در بند «تله جنگ» هستیم تا نکند پای آمریکا به جنگ باز شود یا ترامپی سرکار بیاید و از خطوط قرمز ما رد شود؛ در حالی که غلطهای زیادی در همین دوره بایدن از آمریکا سر زده که گمانش را نمیکردیم. عجیب است که هنوز به سرنوشت سیاسی سیاه نتانیاهو در فردای جنگ دلخوشیم، در حالی که او در این مدت گلچینی از دستاوردها را برای کارنامه سیاسیاش فراهم کرده تا هیچ اسراییلی باغیرتی(!) در اسطوره بودنش تردید نکند. عجیب است هنوز فکر میکنیم تفسیر از خودجوش بودن یا دام بودن عملیات هفتم اکتبر در این میدان تعیینکننده است، آنهم در نبود شواهد کافی و پاسخگو در برابر فرضیههای رقیب؛ در حالی که دشمن محکم و مستقیم سراغ تغییر صحنه رفته، ابتکار عمل را بهدست گرفته و از تهدید برای خودش فرصت ساخته تا مقاومت را زمینگیر یا ریشهکن کند. در جنگی که باید آن را جنگ برای آینده اسراییل، آینده ایران و آینده منطقه و مقاومت نامید، اینهمه غفلت از زمان عجیب نیست؟ درست است سید عزیز ما را دعوت میکرد تا بهجای تارهای عنکبوت شناختی به میدان چشم بدوزیم اما همو میگفت بین ما و دشمن «روزها و شبها» است که حکم میکند. تا زمان در جهان محاسباتی ما وارد نشود، در میدان نمیتوان افسار اسراییل سرمست را کشید.
جنگ کی از سر گرفته میشود؟
پاسخ به این پرسش ساده، در گرو پیچیدهبینی است. چون باید به نقطه برآیند و بهینه بین این مؤلفهها توجه کرد:۱. لحظهای که بازسازی توان پدافند اسرائیل از بازیابی توان آفند ایران پیش افتاده؛۲. لحظهای که جامعه ایران از زیستن با انگاره جنگ و تابآوری بر سر آن بیشترین فاصله را گرفته، در حالی که اسرائیل سایه جنگ را حفظ کرده؛۳. لحظهای که انتخاب بین مذاکره دیپلماتیک یا مقاومت در میدان یا نحوه جمع آندو تصمیمگیران در تهران را به اوج گیجی یا فلج تصمیم رسانده؛۴. لحظهای که گره همبستگی ملی ایرانیان در اوج جنگ، جای خود را به سر باز کردن شکافهای پسانبرد (نه پساجنگ) در متن جامعه و در میان سیاستورزان و بین جامعه - دولت داده است.
پ.ن (نقل به مضمون):۱. بنیامین نتانیاهو گفته اسرائیل فرصت راهبردی فراهم شده در نتیجه نبرد اول را برای تضعیف ایران از دست نخواهد داد.۲. شیخ نعیم قاسم گفته حزبالله بزرگترین ضربه را وقتی خورد که نتوانست بین تشدید جنگ با اسرائیل و پرهیز از شکافآفرینی داخلی در لبنان، تصمیم راهبردی بگیرد.
بله؛ همهچیز در گرو زمان است.
پاسخ به این پرسش ساده، در گرو پیچیدهبینی است. چون باید به نقطه برآیند و بهینه بین این مؤلفهها توجه کرد:۱. لحظهای که بازسازی توان پدافند اسرائیل از بازیابی توان آفند ایران پیش افتاده؛۲. لحظهای که جامعه ایران از زیستن با انگاره جنگ و تابآوری بر سر آن بیشترین فاصله را گرفته، در حالی که اسرائیل سایه جنگ را حفظ کرده؛۳. لحظهای که انتخاب بین مذاکره دیپلماتیک یا مقاومت در میدان یا نحوه جمع آندو تصمیمگیران در تهران را به اوج گیجی یا فلج تصمیم رسانده؛۴. لحظهای که گره همبستگی ملی ایرانیان در اوج جنگ، جای خود را به سر باز کردن شکافهای پسانبرد (نه پساجنگ) در متن جامعه و در میان سیاستورزان و بین جامعه - دولت داده است.
پ.ن (نقل به مضمون):۱. بنیامین نتانیاهو گفته اسرائیل فرصت راهبردی فراهم شده در نتیجه نبرد اول را برای تضعیف ایران از دست نخواهد داد.۲. شیخ نعیم قاسم گفته حزبالله بزرگترین ضربه را وقتی خورد که نتوانست بین تشدید جنگ با اسرائیل و پرهیز از شکافآفرینی داخلی در لبنان، تصمیم راهبردی بگیرد.
بله؛ همهچیز در گرو زمان است.
۱۹:۴۹
مختارنامه ـ نمیدانم برای چندمینبار در ۱۵ سال گذشته از شبکه آیفیلم پخش شد. یک مجموعه نمایشی که بیش از روایت نبوغ نظامی مختار، روایتگر #کیاست_سیاسی اوست. داوود میرباقری و گروه همکارانش نه تنها موفق شدهاند گرههای تاریخی شخصیت مختار را در پیچوتاب قصه هضم یا حل کنند، فراتر از حاکم عادل، سیمای #سیاستورز_عاقل را ترسیم کردهاند.ابواسحاق اگرچه معصوم نیست اما با درایت و حجیت از پس موقعیتهای پیچیده برمیآید؛ هم در مقابل #تحجر میایستد، هم نقاب از چهره #تزویر میاندازد. مختار اهل #مقاومت است و فریب اماننامه دشمن را نمیخورد اما #تناسب هدف و وسیله را هم خوب درک میکند و برای خونخواهی حسینبنعلی حکومت کوفه را به دست میگیرد. او از خودکشی دستهجمعی توابین کنار میکشد، اما در راه ایدهاش جان میدهد...مؤلف مختارنامه، همگام یا جلوتر از زمانه خود، بر پایه آموزههای شیعی، یک دوره «آموزش عمومی سیاست» در بستر تاریخ ارائه داده است. اکنون و در لحظهای که بیش از همیشه نیازمند «احیای امر سیاسی» هستیم، آیا #علوم_انسانی از چراغی که #هنر پیش پایش روشن کرده، بهره خواهد برد؟ و نظام #حکمرانی از این دو، سکوی پیشرفتی برای مردمان خود خواهد ساخت؟
#مختارنامه#میرباقری#سیاست
#مختارنامه#میرباقری#سیاست
۱۸:۲۸
مأموریت ۱۴۰۷کانون اندیشه جوان برای آغاز فصل جدید آماده میشود.
کانون فرزند رشید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که میخواهد به دور از وادادگی و سنگوارگی میزبان نسل سوم و چهارم مولدان فکری جریان مجدد باشد.
در پیچ تاریخیِ رو به ایران آینده که این روزها در سختترین گردنههایش قرار داریم، اینجا کانون اندیشهورزان جوان و اندیشهورزی جوانانه خواهد بود؛ انشاءالله.
تا بهمن ۱۴۰۷ یعنی پنجاهسالگی انقلاب اسلامی ما فرصتی گذران و شتابان در اختیار داریم تا نقش خود را در مأموریت آغازشده اما رهاشدهی رونق آزاداندیشی و تولید و توسعه دانایی در مدار دین به انجام برسانیم.
باید بالندگی نسلهای نو اندیشهورز را به ترازی برسانیم که برای نیاز امروز و فردای ایران کارساز باشد.
در همین مقیاس و مسیر است که «کانونِ ما» طرحواره تحول خود را پیدا میکند. و جز این، راهی به ارتباط و تعامل با جوانانی که جویای نقش خود در ساخت ایران سربلند زیر سایه اسلامند، نیست.
@canoon_org
@canoon_org
۱۸:۲۶
پادپخشها رو اینجا بشنوید...https://canoon.org/به-وقت-پادشاهی/
@canoon_org
۱۹:۰۲
آیا جنگ دریچه نوسازی حکمرانی میشود؟ارکان ضروری تحول
تجربه جنگ چیزهای زیادی برای نظام حکمرانی به ارمغان میآورد؛ از جمله اینکه آیینهای تمامقد پیش روی آن میگیرد تا نقاط ضعف و قوت خود را شفاف ببیند. جنگ، فراتر از شناخت دشمن، میتواند و باید شناخت حکمران از خودش را دقیق کند و ارتقا بدهد.
تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از جنگ ۱۲ روزه کاری ضروری و فوری بود که نزدیکترین حلقه حکمرانی به جنگ را دکرگون کرد. سکانداری علی لاریجانی در شعام، نوید دورهای را میدهد که «عقلانیت سیاسی» بر ملاحظات امنیتی افزوده شود. اما خردمندی سیاسی ایجاب میکند که فهم نظام حکمرانی از آسیبپذیریهایش فراتر از این برود. اگر قرار بر تحول حکمرانی باشد، گامهای دیگری هم ضروری است. مانند:
تغییر در رسانه ملی که باید «زبان دوسویه» دولت - ملت باشد اما مدتهاست که زبان یکسویهاش هم الکن شده و با بدترین شکل مشغول دافعهسازی حداکثری است. از سوی دیگر ایده و سازمان رسانه ملی به عنوان رسانه جمعی چنان کهنه شده که توان همافزایی با رسانههای اجتماعی را ندارد، بلکه آن را دشمنانگاری میکند.
شاید کمی دور از ذهن باشد اما تغییر ضروری دیگر در آموزش و پرورش ملی است؛ جایی که شهروندانِ آینده ایران آموزش دیده و پرورده میشوند. طی جامعهپذیری در مدرسه «طرحی از آینده ایران» روشن و پیاده میشود، ولی اکنون حتا از تربیت سیاسی متناسب با جنگ نیز در آن خبری نیست.اگر جنگ ۱۲ روزه «تلنگری برای نوسازی» حکمرانی باشد، نمیتوان نسبت به این سهگانه بیتفاوت بود. اگر رشد و تقویت همبستگی ملی را پیامد یا دستاورد این جنگ بدانیم، نگهداشت آن تا رسیدن به نقطهای مطمئن، نیازمند بازاندیشی و دگرگونی هر سه مورد است؛ پیش از آنکه دور تازهای از نبرد آغاز شود.
#حکمرانی_نو
تجربه جنگ چیزهای زیادی برای نظام حکمرانی به ارمغان میآورد؛ از جمله اینکه آیینهای تمامقد پیش روی آن میگیرد تا نقاط ضعف و قوت خود را شفاف ببیند. جنگ، فراتر از شناخت دشمن، میتواند و باید شناخت حکمران از خودش را دقیق کند و ارتقا بدهد.
#حکمرانی_نو
۱۴:۴۲
خطرناکترینِ ما برای اسرائیل و آمریکا عاقلترین ماست؛ و نشانه عقل بیشتر از همه در کوشش برای حفظ و توسعه و تعمیق همبستگی و فرونشاندن آتش دودستگی.
#اطفاء_النائره#مکارمالأخلاق
#اطفاء_النائره#مکارمالأخلاق
۲۰:۰۵
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون
درگذشت روحانی وارسته حضرت حجتالاسلام و المسلمین محمد غفاری موجب تاثر شد.
صفات برجسته اخلاقی، همراهی با رزمندگان و فرماندهان در مناطق عملیاتی شمالغرب و سالها مجاهدت در تربیت دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) و تقدیر فرمانده معظم کل قوا به عنوان روحانی نمونه دانشگاه، اندوختهای ارزشمند برای آن برادر مومن، ولایتمدار و مخلص در دیار باقی خواهد بود.
با تسلیت فقدان ایشان به همسر مومنه و صبور، فرزندان صالح، بازماندگان مکرم و دانشآموختگان «فیضیه ارتش» جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان و رزمندگان نیروهای مسلح، از خدای متعال علو درجات آن مرحوم را مسئلت مینمایم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی
إنا لله و إنا إلیه راجعون
درگذشت روحانی وارسته حضرت حجتالاسلام و المسلمین محمد غفاری موجب تاثر شد.
صفات برجسته اخلاقی، همراهی با رزمندگان و فرماندهان در مناطق عملیاتی شمالغرب و سالها مجاهدت در تربیت دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) و تقدیر فرمانده معظم کل قوا به عنوان روحانی نمونه دانشگاه، اندوختهای ارزشمند برای آن برادر مومن، ولایتمدار و مخلص در دیار باقی خواهد بود.
با تسلیت فقدان ایشان به همسر مومنه و صبور، فرزندان صالح، بازماندگان مکرم و دانشآموختگان «فیضیه ارتش» جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان و رزمندگان نیروهای مسلح، از خدای متعال علو درجات آن مرحوم را مسئلت مینمایم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی
۹:۳۲
بازارسال شده از کانون اندیشه جوان
#صهیونیسم#دوره_آموزشی#طوفان_الاقصی#اسرائیل_شناسی#کانون_اندیشه_جوان#دانشگاه_امام_صادق#مطالعات_صهیونیستی
۷:۳۴
هشدار
مسئله این نبود که در شرمالشیخ باشیم یا نباشیم؛ مسئله این است که طرحی برای آینده منطقه روی میز نگذاشتهایم. میتوانیم هرچه دلمان بخواهد از الهیات سیاسی مصرف کنیم و مخاطب متقاعد تبلیغات خودمان باشیم... اما تا اینجا برنده رقم زدن نظم جدید منطقه اسرائیل است که ابتکار عمل را در دست دارد. این هشداری برای ماست، نه بازی در زمین دشمن.
مسئله این نبود که در شرمالشیخ باشیم یا نباشیم؛ مسئله این است که طرحی برای آینده منطقه روی میز نگذاشتهایم. میتوانیم هرچه دلمان بخواهد از الهیات سیاسی مصرف کنیم و مخاطب متقاعد تبلیغات خودمان باشیم... اما تا اینجا برنده رقم زدن نظم جدید منطقه اسرائیل است که ابتکار عمل را در دست دارد. این هشداری برای ماست، نه بازی در زمین دشمن.
۱۸:۰۹
بازاندیشی - مصطفی غفاری
هشدار مسئله این نبود که در شرمالشیخ باشیم یا نباشیم؛ مسئله این است که طرحی برای آینده منطقه روی میز نگذاشتهایم. میتوانیم هرچه دلمان بخواهد از الهیات سیاسی مصرف کنیم و مخاطب متقاعد تبلیغات خودمان باشیم... اما تا اینجا برنده رقم زدن نظم جدید منطقه اسرائیل است که ابتکار عمل را در دست دارد. این هشداری برای ماست، نه بازی در زمین دشمن.
اگر از ترسیم یک «چشمانداز ملی» برای مردم خودمان ناتوان باشیم، دستمان از طراحی افق روابط با دیگران و تحقق نظم منطقهای مدنظرمان هم خالی خواهد بود. چند روز دیگر، انقضای سند چشمانداز ایران ۱۴۰۴ فرا میرسد؛ در حالی که جدا از بررسی میزان تحقق آن، جایگزینی برایش معرفی نشده است. این از حقوق عامه است که بدانند با این نظام حکمرانی در شرایط کنونی و پیش رو به کجا میروند؟ چه بسا ترسیم چشمانداز ایران ۱۴۱۴ از طریق افزایش «تابآوری ملی» اثر چشمگیری بر افزایش امنیت ملی داشته باشد.
۱۴:۰۵
بازاندیشی - مصطفی غفاری
اگر از ترسیم یک «چشمانداز ملی» برای مردم خودمان ناتوان باشیم، دستمان از طراحی افق روابط با دیگران و تحقق نظم منطقهای مدنظرمان هم خالی خواهد بود. چند روز دیگر، انقضای سند چشمانداز ایران ۱۴۰۴ فرا میرسد؛ در حالی که جدا از بررسی میزان تحقق آن، جایگزینی برایش معرفی نشده است. این از حقوق عامه است که بدانند با این نظام حکمرانی در شرایط کنونی و پیش رو به کجا میروند؟ چه بسا ترسیم چشمانداز ایران ۱۴۱۴ از طریق افزایش «تابآوری ملی» اثر چشمگیری بر افزایش امنیت ملی داشته باشد.
درباره افق
با یک افق درخشان حتا بدون داشتن پیشینهای افتخارآمیز میتوان مسیر توسعه را پیمود، اما بدون افق ولو با داشتن پیشینهای افتخارآمیز، هیچ حرکت جهتداری متصور نیست...افق باید پیش رو را نشان دهد، نه پس پشت را. تمدن اسلامی مدرن، گذشتهگرا نیست، آرمانش رسیدن به شکوه عباسی و اقتدار صفوی نیست. راجع به چیزی در آینده حرف میزند، نه چیزی در گذشته...افق ۵۷ هم که این روزگار گاهی شنیده میشود، نیازی به توضیح ندارد! خود مبدع آرمانهای ۵۷ اگر امروز بود، آرمانهای امروزیش را شرح میکرد! دست یافتن به هر کدام این عبارات (توسعه چینی، دموکراسی هندی، اقتصاد مالزی و...)، بازتولید تجربهای تاریخ مصرف گذشته است. واپسگرایی است، تحجر است. وجودی مکرر است که ارزش وجودی جدیدی به جهانِ جان آدمی نمیافزاید. دستیابی به هر کدام این عبارات شاید یک برنامه باشد، شاید یک راهکار باشد، حتا شاید یک راهبرد باشد، اما افق وجودی نیست. افق باید آیندهساز باشد، نه گذشتهگرا.
امیرخانی، رضا (۱۳۸۹). «نفحات نفت» ۱۹۵ تا ۱۹۷
با یک افق درخشان حتا بدون داشتن پیشینهای افتخارآمیز میتوان مسیر توسعه را پیمود، اما بدون افق ولو با داشتن پیشینهای افتخارآمیز، هیچ حرکت جهتداری متصور نیست...افق باید پیش رو را نشان دهد، نه پس پشت را. تمدن اسلامی مدرن، گذشتهگرا نیست، آرمانش رسیدن به شکوه عباسی و اقتدار صفوی نیست. راجع به چیزی در آینده حرف میزند، نه چیزی در گذشته...افق ۵۷ هم که این روزگار گاهی شنیده میشود، نیازی به توضیح ندارد! خود مبدع آرمانهای ۵۷ اگر امروز بود، آرمانهای امروزیش را شرح میکرد! دست یافتن به هر کدام این عبارات (توسعه چینی، دموکراسی هندی، اقتصاد مالزی و...)، بازتولید تجربهای تاریخ مصرف گذشته است. واپسگرایی است، تحجر است. وجودی مکرر است که ارزش وجودی جدیدی به جهانِ جان آدمی نمیافزاید. دستیابی به هر کدام این عبارات شاید یک برنامه باشد، شاید یک راهکار باشد، حتا شاید یک راهبرد باشد، اما افق وجودی نیست. افق باید آیندهساز باشد، نه گذشتهگرا.
امیرخانی، رضا (۱۳۸۹). «نفحات نفت» ۱۹۵ تا ۱۹۷
۱۴:۰۳
بازارسال شده از هسته مکتب امام خمینی (ره)
#اطلاعیه
دفاعیه طرح سرباز نخبگی
عنوان: درآمدی بر نظریه فرهنگی حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی)
" />
دکتر محسن جوهری | پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی (ره) مرکز رشد
زمان: سهشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۴ | ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰
مکان: مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
معرفی مختصر:
دستیابی به «نظریه فرهنگی حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی)» بهمثابه یک دستگاه نظری منسجم، تنها در صورتی ممکن خواهد بود که بنیانهای معرفتی آن به درستی شناخته و تبیین شود. در این راستا، دو عرصه کلیدی، یعنی «جهانبینی توحیدی» و «نظریه اجتماعی» رهبر معظم انقلاب، بهعنوان پیشزمینههای ضروری این نظریه فرهنگی، باید مورد توجه قرار گیرند.
بر همین اساس، ساختار محتوایی خروجی این طرح بهگونهای تنظیم شده است که ابتدا مباحثی مقدماتی در باب جهانبینی توحیدی طرح گردد، سپس برخی از مهمترین ابعاد بنیادین نظریه اجتماعی ایشان ارائه شود و نهایتا، با تکیه بر این دو، تقریری از نظریه فرهنگی حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) به صورت نظامیافته و تفصیلی تبیین گردد.
این طرح با حمایت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) انجام گرفته است.
#نشست_علمی#پژوهش_مسئله_محور#رهبر_معظم_انقلاب#نظریه_فرهنگی_رهبر_معظم_انقلاب#هسته_مکتب_امام_خمینی (ره)




بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#نشست_علمی#پژوهش_مسئله_محور#رهبر_معظم_انقلاب#نظریه_فرهنگی_رهبر_معظم_انقلاب#هسته_مکتب_امام_خمینی (ره)
۱۵:۱۴
بازارسال شده از کانون اندیشه جوان
«پیش از انفجار»؛ آیا بمب اتم ابر قدرت میسازد؟
۱۷:۲۸
بازارسال شده از کانون اندیشه جوان
#کتاب#هفته_کتاب#بخوانیم_برای_ایران#کانون_اندیشه_جوان
۱۸:۳۹
بازارسال شده از کانون اندیشه جوان
Anja.mp3
۰۷:۴۲-۱۷.۶۶ مگابایت
#کاج#آنجا#هفته_کتاب#بخوانیم_برای_ایران
۱۱:۲۶
بازاندیشی - مصطفی غفاری
ایرانی بودن در دنیای آینده سفری کوتاه به رمان «آنجا» اثر تیمور آقامحمدی
در کانون اندیشه جوان باور داریم جامعهای مسیر پیشرفت رو با اطمینان طی میکنه که تصویر روشن و الهامبخشی از فردای خودش داره. پس تلاش میکنیم به شناسایی و شناسوندن آثاری بپردازیم که جسارت اندیشیدن به فردا رو تقویت میکنند. این آثار، علاوه بر این که مثل یه آینه آرمانها و آرزوهای مشترکمون رو نشون میدن، در واقع پایهگذار یک گفتوگوی ملی درباره آینده کشورمون هم هستن. «آنجا» اثر تیمور آقامحمدی، یکی از همونهاست... .
با صدای سیدحامد حسینی #کاج #آنجا #هفته_کتاب #بخوانیم_برای_ایران
@canoon_ir
این هفت هشت دقیقه رو بشنوید؛اگر خودتون رو جوان میبینید؛اهل ایران هستید؛و دغدغه آیندهاش رو دارید؛
اگر اهل کتاب و کتابخونی هستید،رمان «آنجا» رو هم از دست ندید.شاید یک داستان فوقالعاده نباشه اما سودای آیندهنگری رو در مخاطب بیدار میکنه.
اگر اهل کتاب و کتابخونی هستید،رمان «آنجا» رو هم از دست ندید.شاید یک داستان فوقالعاده نباشه اما سودای آیندهنگری رو در مخاطب بیدار میکنه.
۱۱:۳۱
بازاندیشی - مصطفی غفاری
این هفت هشت دقیقه رو بشنوید؛ اگر خودتون رو جوان میبینید؛ اهل ایران هستید؛ و دغدغه آیندهاش رو دارید؛ اگر اهل کتاب و کتابخونی هستید، رمان «آنجا» رو هم از دست ندید. شاید یک داستان فوقالعاده نباشه اما سودای آیندهنگری رو در مخاطب بیدار میکنه.
۱۱:۳۲