بازارسال شده از رویای دانشگاه
۱۶:۵۳
کارگروه حکمرانی آموزش عالی
نخستین برنامه از سلسله نشستهای «نهاد علم در میانه بحران»
️ عنوان: نقش دانشگاه در تصویر ایران تاب آور
سخنران: دکتر علیرضا نصراصفهانی مدیرگروه آینده پژوهی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
تاریخ: سه شنبه ۱۴ مردادماه
ساعت: ۱۶ الی ۱۹
مکان: خانه اندیشه ورزان (سالن کنفرانس)
کارگروه حکمرانی آموزش عالی مرکز نوآوری و تعالی کوثر دانشگاه تهران
@HE_Gov
نشست دکتر نصر اصفهانی.mp3
۰۲:۱۹:۲۰-۱۲۷.۶۳ مگابایت
#صوت نشست
با توجه به درخواست شما مخاطبین محترم، فایل صوتی نشست نقش دانشگاه در تصویر ایران تاب آور (بدلیل مشکلات فنی فایل صوتی که قبلا بارگذاری شده بود) مجددا باکیفیت بالا بارگذاری شد.
سخنران:دکتر علیرضا نصراصفهانیمدیرگروه آینده پژوهی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
@HE_Gov
۱۲:۱۱
🟦 از مجموعه نشستهای نهاد علم در میانه بحران | نقش دانشگاه در تصویر ایران تابآور
در وقایع اخیر ما شاهد بودیم که دانشگاه در میانهی بحران که باید مغز هوشیار و متفکر جامعه و حکمرانی باشد، در یک بهتی فرورفت. بنایراین این رخدادها این پرسش را برای ما به وجود آورد که اساسا نقش دانشگاه در مواقع بحرانی که جنگ یکی از موارد آن است چیست؟
*دکتر علیرضا نصر اصفهانی:*
• «چه چیزی باید اتفاق بیفتد تا یک کشور به رویا و تصویر خودش بپردازد؟»
• نخست باید هم آفرینی اتفاق افتد. یعنی همه واقعا خود را جزئی از ایران احساس کنند نه اینکه عدهای ایرانیتر باشند.
• درباره دانشگاه نیز چنین است؛ اگر هم آفرینی اتفاق نیفتد، دانشگاه نقش خود را در مسیر رسیدن به تصویر آینده ایران از دست خواهد داد.
• مسئله اصلی ما، چه در سطح حاکمیت و چه در جامعه، فقدان تصویر مشترک از آینده ایران است. وقتی ندانیم ۲۰ یا ۳۰ سال بعد چه میخواهیم باشیم، هر نهادی مسیر خودش را میرود و ما دچار تفرق و سردرگمی میشویم.
• تابآوری یعنی انعطاف و توانایی پاسخگویی به سناریوهای پیشبینینشده. در این راستا، دانشگاه هم باید ادبیات نظری بحث را تولید کند.
لینک فیلم کامل نشست:
https://www.aparat.com/v/xeuw2ts
لینک گزارش نشست در خبرگزاری فرهیختگان:
https://farhikhtegandaily.com/page/271787/#نشست_تخصصی#گزارش_تصویری
@HE_Gov
• «چه چیزی باید اتفاق بیفتد تا یک کشور به رویا و تصویر خودش بپردازد؟»
• نخست باید هم آفرینی اتفاق افتد. یعنی همه واقعا خود را جزئی از ایران احساس کنند نه اینکه عدهای ایرانیتر باشند.
• درباره دانشگاه نیز چنین است؛ اگر هم آفرینی اتفاق نیفتد، دانشگاه نقش خود را در مسیر رسیدن به تصویر آینده ایران از دست خواهد داد.
• مسئله اصلی ما، چه در سطح حاکمیت و چه در جامعه، فقدان تصویر مشترک از آینده ایران است. وقتی ندانیم ۲۰ یا ۳۰ سال بعد چه میخواهیم باشیم، هر نهادی مسیر خودش را میرود و ما دچار تفرق و سردرگمی میشویم.
• تابآوری یعنی انعطاف و توانایی پاسخگویی به سناریوهای پیشبینینشده. در این راستا، دانشگاه هم باید ادبیات نظری بحث را تولید کند.
۱۰:۳۶
پژوهشهای میدانی در ایران نیز بر این موضوع صحه میگذارند و نشان میدهند که مسائلی مانند نبود نگاه بلندمدت به مدیریت برنامهها، ساختار دیوانسالاری جزیرهای و عدم حاکمیت سیاستهای فرادستی بر اجرا، از تظاهرات عینی همین بیثباتی هستند . این عوامل باعث میشود تلاشهای سیاستی، پراکنده و بیثمر باقی بمانند و «تضمین ثبات» به پیشنیازی اساسی تبدیل شود. از این رو، مقدم بر هر اقدام دیگری، تفکر و برنامهریزی برای ایجاد مکانیزمهای تضمین ثبات —مانند ایجاد اجماع ملی و شبکهسازی میان ذینفعان—در مسیر سیاستگذاری علمی نه تنها ضروری، بلکه در اولویت اصلی قرار میگیرد. بدون این پایه، حتی بهترین سیاستها نیز محکوم به عقیم ماندن هستند.
#نظرگاه
۱۵:۲۴
«...گاه نشانگانی از زنده بودنش[آرمان ها] می یافتم اما نمی دانستم چگونه باید این محتضر را نجات داد!»
اسمعیل خلیلی، از یادداشت مسئله دانشگاه در ایراناز کتاب دانشگاه ایرانی؛ گردآورنده: جبار رحمانی
@HE_Gov
۶:۱۱
بارها دیدهایم که در برابر مسائل پیچیده آموزش عالی، برخی با یک جمله و راهکار ساده حاضر میشوند:
· "فقط باید اساتید بینالمللی بیاوریم!"· "مشکل با حذف کنکور حل میشود!"· "پاسخ در خصوصیسازی است!"
این نگاه که گویی مسائل چندبعدی و عمیق را میتوان در یک شعار خلاصه کرد، خود به مشکلی جدی تبدیل شده است.
ریشههای این رویکرد در عوامل متعددی نهفته است که عبارت اند از :
#نظرگاه #تفکر_سیستمی
۱۰:۰۰
#دانشگاه_آن_روزها#تاریخ_دانشگاه
۱۸:۱۱
کارگروه حکمرانی آموزش عالی
از حاشیه تا متن | جایگاه علوم انسانی در معماری سیاستهای آموزش عالی
کارگروه حکمرانی آموزش عالی کوثر، اولین نشست از سلسله نشستهای از حاشیه تا متن را برگزار میکند.
با حضور:
دکتر حبیب رحیمپور ازغدی
مکان: نمایشگاه مدار | باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، خیابان ۱۶ آذر
زمان: یکشنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۳ | ساعت ١۵
برای اطلاعات بیشتر با شمارههای ۰۹۱۰۲۲۹۱۹۹۵ یا ۰۲۱۸۸۹۶۷۰۲۰ تماس بگیرید.
گروه حکمرانی آموزش عالی؛ احیای نهاد علم به مثابه مغز متفکر حکمرانی #نشست_تخصصی #رویداد_نمایشگاهی #سلسله_نشست
@kosarut
@HE_GOV
۱۲:۰۴
دکتر گلشنی.mp3
۰۲:۰۰:۳۶-۱۶۵.۶۴ مگابایت
#صوت_نشست
عنوان:آینده نهاد علم در ایران با تمرکز بر چالشهای سیاستگذاری در علوم انسانی
سخنران:دکتر مهدی گلشنیفیزیکدان و بنیانگذار گروه فلسفه علم در ایران
@HE_Gov
۷:۲۲
نشستِ دوم از حاشیه تا متن "آینده نهاد علم در ایران با تمرکز بر چالشهای سیاستگذاری در علوم انسانی"
۹:۱۵
۹:۱۵
۹:۱۵
۹:۱۵
۹:۱۵
میان رشته ای.mp3
۲۶:۱۷-۲۴.۰۷ مگابایت
🟠خلاصه مقالۀ «بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران»
نویسنده: علی ابراهیم پور
پژوهشگر راوی: فاطمه بیگدلی
#نشست_مطالعاتی
@HE_Gov
#نشست_مطالعاتی
۱۶:۱۴
کارگروه حکمرانی آموزش عالی
🟠خلاصه مقالۀ «بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران»
نویسنده: علی ابراهیم پور
پژوهشگر راوی: فاطمه بیگدلی #نشست_مطالعاتی
@HE_Gov
بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران.pdf
۴۳۲.۵۷ کیلوبایت
۱۶:۱۵
#نظرگاه
۸:۳۲
تبعیض مثبت .mp3
۲۴:۱۵-۱۶.۶۶ مگابایت
• نویسندگان: خیرالله پروین، محمد شعیب عارفی
• پژوهشگر راوی: روح الله طالبی توتی
#نشست_مطالعاتی
۷:۵۸
کارگروه حکمرانی آموزش عالی
خلاصه مقالۀ «تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی؛ بررسی تطبیقی ایران، آمریکا و هند» • نویسندگان: خیرالله پروین، محمد شعیب عارفی • پژوهشگر راوی: روح الله طالبی توتی #نشست_مطالعاتی
@HE_Gov
تبعیض مثبت.pdf
۴۳۶.۷۱ کیلوبایت
• نویسندگان: خیرالله پروین، محمد شعیب عارفی
۷:۵۹
• محمدعلی اسلامی ندوشن،از کتاب « ایران و تنهاییش»
• قلاب بالا، افزونۀ کارگروه است.
۶:۳۸