بله | کانال کارگروه حکمرانی آموزش عالی
عکس پروفایل کارگروه حکمرانی آموزش عالیک

کارگروه حکمرانی آموزش عالی

۲۰۴عضو
بازارسال شده از رویای دانشگاه
thumbnail
undefinedما مصرف‌کننده ایم و دانشگاه ما دارد سوژه‌ی مصرف‌کننده بازتولید می‌کند.
undefined تحول‌ دانشگاه از کدام نقطه آغاز می‌شود؟...undefined دکتر سیدحسین شهرستانی
undefined مشاهده‌ باکیفیت بیشتر در آپارات
undefined برای تهیه فیلم کامل این گفتگوها، به پیام پین‌شده در کانال «رویای دانشگاه» مراجعه نمایید.
undefined @Royaye_Daneshgah

۱۶:۵۳

کارگروه حکمرانی آموزش عالی
undefined undefinedنخستین برنامه از سلسله نشست‌های «نهاد علم در میانه‌ بحران» undefined️ عنوان: نقش دانشگاه در تصویر ایران تاب آور undefined سخنران: دکتر علیرضا نصراصفهانی مدیرگروه آینده پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی undefined تاریخ: سه شنبه ۱۴ مردادماه undefined ساعت: ۱۶ الی ۱۹ undefinedمکان: خانه اندیشه ورزان (سالن کنفرانس) undefined کارگروه حکمرانی آموزش عالی مرکز نوآوری و تعالی کوثر دانشگاه تهران undefined@HE_Gov

نشست دکتر نصر اصفهانی.mp3

۰۲:۱۹:۲۰-۱۲۷.۶۳ مگابایت
#صوت نشست
undefinedبا توجه به درخواست شما مخاطبین محترم، فایل صوتی نشست نقش دانشگاه در تصویر ایران تاب آور (بدلیل مشکلات فنی فایل صوتی که قبلا بارگذاری شده بود) مجددا باکیفیت بالا بارگذاری شد.

undefined سخنران:دکتر علیرضا نصراصفهانیمدیرگروه آینده پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
undefined@HE_Gov

۱۲:۱۱

thumbnail
🟦 از مجموعه نشست‌های نهاد علم در میانه بحران | نقش دانشگاه در تصویر ایران تاب‌آور
undefined در وقایع اخیر ما شاهد بودیم که دانشگاه در میانه‌ی بحران که باید مغز هوشیار و متفکر جامعه و حکمرانی باشد، در یک بهتی فرورفت. بنایراین این رخدادها این پرسش را برای ما به وجود آورد که اساسا نقش دانشگاه در مواقع بحرانی که جنگ یکی از موارد آن است چیست؟
undefined*دکتر علیرضا نصر اصفهانی:*
• «چه چیزی باید اتفاق بیفتد تا یک کشور به رویا و تصویر خودش بپردازد؟»
• نخست باید هم آفرینی اتفاق افتد. یعنی همه واقعا خود را جزئی از ایران احساس کنند نه اینکه عده‌ای ایرانی‌تر باشند.
• درباره دانشگاه نیز چنین است؛ اگر هم آفرینی اتفاق نیفتد، دانشگاه نقش خود را در مسیر رسیدن به تصویر آینده ایران از دست خواهد داد.
• مسئله اصلی ما، چه در سطح حاکمیت و چه در جامعه، فقدان تصویر مشترک از آینده ایران است. وقتی ندانیم ۲۰ یا ۳۰ سال بعد چه می‌خواهیم باشیم، هر نهادی مسیر خودش را می‌رود و ما دچار تفرق و سردرگمی می‌شویم.
• تاب‌آوری یعنی انعطاف و توانایی پاسخ‌گویی به سناریوهای پیش‌بینی‌نشده. در این راستا، دانشگاه هم باید ادبیات نظری بحث را تولید کند.

undefined لینک فیلم کامل نشست: undefined https://www.aparat.com/v/xeuw2ts
undefinedلینک گزارش نشست در خبرگزاری فرهیختگان:undefined https://farhikhtegandaily.com/page/271787/#نشست_تخصصی#گزارش_تصویری
undefined@HE_Gov

۱۰:۳۶

undefined ثباتم آرزوست!

undefinedیکی از کلان‌موانع سیاستگذاری علم در ایران، مسئله «عدم ثبات» است. این مشکل، فراتر از محتوای اسناد سیاستی، به خود فرآیند سیاستگذاری مربوط می‌شود. نبود ثبات موجب شده است هر سیاستی—صرف نظر از کیفیت طراحی آن—در مرحله اجرا با دشواری‌های جدی مواجه شده و نتواند به اهداف و پیامدهای مطلوب خود دست یابد.

پژوهش‌های میدانی در ایران نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند و نشان می‌دهند که مسائلی مانند نبود نگاه بلندمدت به مدیریت برنامه‌ها، ساختار دیوان‌سالاری جزیره‌ای و عدم حاکمیت سیاست‌های فرادستی بر اجرا، از تظاهرات عینی همین بی‌ثباتی هستند . این عوامل باعث می‌شود تلاش‌های سیاستی، پراکنده و بی‌ثمر باقی بمانند و «تضمین ثبات» به پیش‌نیازی اساسی تبدیل شود. از این رو، مقدم بر هر اقدام دیگری، تفکر و برنامه‌ریزی برای ایجاد مکانیزم‌های تضمین ثبات —مانند ایجاد اجماع ملی و شبکه‌سازی میان ذی‌نفعان—در مسیر سیاستگذاری علمی نه تنها ضروری، بلکه در اولویت اصلی قرار می‌گیرد. بدون این پایه، حتی بهترین سیاست‌ها نیز محکوم به عقیم ماندن هستند.

#نظرگاه

undefined@HE_Gov

۱۵:۲۴

«...گاه نشانگانی از زنده بودنش[آرمان ها] می یافتم اما نمی دانستم چگونه باید این محتضر را نجات داد!»


undefinedاسمعیل خلیلی، از یادداشت مسئله دانشگاه در ایراناز کتاب دانشگاه ایرانی؛ گردآورنده: جبار رحمانی

undefined@HE_Gov

۶:۱۱

undefined راهکارهای تک‌خطی، بلای جان آموزش عالی!

بارها دیده‌ایم که در برابر مسائل پیچیده آموزش عالی، برخی با یک جمله و راهکار ساده حاضر می‌شوند:
· "فقط باید اساتید بین‌المللی بیاوریم!"· "مشکل با حذف کنکور حل می‌شود!"· "پاسخ در خصوصی‌سازی است!"
این نگاه که گویی مسائل چندبعدی و عمیق را می‌توان در یک شعار خلاصه کرد، خود به مشکلی جدی تبدیل شده است.
ریشه‌های این رویکرد در عوامل متعددی نهفته است که عبارت اند از :
undefined فرار از پیچیدگی: ذهن انسان به طور طبیعی به سمت ساده‌سازی می‌رود. وقتی با مسئله‌ای چندوجهی (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی) روبرو می‌شویم، وسوسه می‌شویم آن را به یک مشکل تک‌بعدی تقلیل دهیم.
undefined فشار برای ارائه راهکار فوری: فضای رسانه‌ای و افکار عمومی به دنبال پاسخ‌های سریع و قاطع هستند. این فشار، کارشناسان و سیاستگذاران را به سمت ارائه "راهکارهای یک‌جمله‌ای" سوق می‌دهد.
undefined ضعف تحلیلی و شتابزدگی: گاهی به جای مطالعه ریشه‌ای مسائل، به سراغ اولین راهکاری می‌رویم که به ذهن می‌رسد، بدون آنکه پیامدهای جانبی آن را بسنجیم.
undefined الگوبرداری سطحی: مشاهده موفقیت یک راهکار در یک کشور یا دانشگاه، ما را به این باور غلط می‌اندازد که می‌توان همان نسخه را بدون بررسی دقیق و تغییرات معنادار در همه جا پیاده کرد.

#نظرگاه #تفکر_سیستمی
undefined@HE_Gov

۱۰:۰۰

thumbnail
undefined دانشگاه آن روزها
undefinedبرشی از یادداشت‌های اسدالله علم: «چیزی که دیروز خیلی باعث تعجب من در دانشگاه پهلوی[شیراز کنونی] شد، مشاهدهٔ زیادی دختر چادربه‌سر بود. وقتی که من رئیس دانشگاه بودم، دختر چادربه‌سر را مسخره می‌کردیم، یک نفر هم برای نمونه پیدا نمی‌شد. یعنی آن را برای خود یک تحقیر حساب می‌کردند و حالا ده‌ها دختر چادری حتی در سالن سخنرانی دیدم، ولی آن‌جا محلی نداشت که من در این باره صحبت بکنم؛ و به هر حال شنیده‌ام که حتی بعضی دختران با فرهنگ مهر، رئیس دانشگاه، دست نمی‌دهند که این کار حرام است.»۷ اردیبهشت ۱۳۵۵
#دانشگاه_آن_روزها#تاریخ_دانشگاه
undefined @HE_GOV

۱۸:۱۱

کارگروه حکمرانی آموزش عالی
undefined undefined از حاشیه تا متن | جایگاه علوم انسانی در معماری سیاست‌های آموزش عالی undefinedکارگروه حکمرانی آموزش عالی کوثر، اولین نشست از سلسله نشست‌های از حاشیه تا متن را برگزار می‌کند. undefined با حضور: undefined دکتر حبیب رحیم‌پور ازغدی undefinedمکان: نمایشگاه مدار | باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، خیابان ۱۶ آذر undefined زمان: یکشنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۳ | ساعت ١۵ undefined برای اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۹۱۰۲۲۹۱۹۹۵ یا ۰۲۱۸۸۹۶۷۰۲۰ تماس بگیرید. undefinedگروه حکمرانی آموزش عالی؛ احیای نهاد علم به مثابه مغز متفکر حکمرانی #نشست_تخصصی #رویداد_نمایشگاهی #سلسله_نشست undefined @kosarut undefined @HE_GOV
thumbnail
undefined دومین برنامه از سلسله نشست‌های «از حاشیه تا متن»

undefined️ عنوان:آینده نهاد علم در ایران با تمرکز بر چالش‌های سیاستگذاری در علوم انسانی
undefined سخنران:دکتر مهدی گلشنیفیزیک‌دان و بنیان‌گذار گروه فلسفه علم در ایران
undefined تاریخ: سه شنبه ۶ آبان ماهundefined ساعت: ۹ الی ۱۱
undefinedمکان: اندیشکده مطالعات راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی undefinedموقعیت نشست:https://nshn.ir/rbvrOXpxuKGlundefined @HE_GOV

۱۲:۰۴

دکتر گلشنی.mp3

۰۲:۰۰:۳۶-۱۶۵.۶۴ مگابایت
#صوت_نشست
undefined عنوان:آینده نهاد علم در ایران با تمرکز بر چالش‌های سیاستگذاری در علوم انسانی
undefined سخنران:دکتر مهدی گلشنیفیزیک‌دان و بنیان‌گذار گروه فلسفه علم در ایران
undefined@HE_Gov

۷:۲۲

thumbnail
undefined #گزارش_تصویری
نشستِ دوم از حاشیه تا متن "آینده نهاد علم در ایران با تمرکز بر چالش‌های سیاستگذاری در علوم انسانی"
undefined@HE_Gov

۹:۱۵

thumbnail

۹:۱۵

thumbnail

۹:۱۵

thumbnail

۹:۱۵

thumbnail

۹:۱۵

‎⁨میان رشته ای⁩.mp3

۲۶:۱۷-۲۴.۰۷ مگابایت
🟠خلاصه مقالۀ «بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران»
undefinedنویسنده: علی ابراهیم پور
undefinedپژوهشگر راوی: فاطمه بیگدلی
#نشست_مطالعاتی
undefined@HE_Gov

۱۶:۱۴

کارگروه حکمرانی آموزش عالی
undefined 🟠خلاصه مقالۀ «بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران» undefinedنویسنده: علی ابراهیم پور undefinedپژوهشگر راوی: فاطمه بیگدلی #نشست_مطالعاتی undefined@HE_Gov

بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران.pdf

۴۳۲.۵۷ کیلوبایت

undefinedمقالۀ «بازاندیشی در مفهوم شناسی میان رشتگی و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران»
undefinedنویسنده: علی ابراهیم پور

undefined@HE_Gov

۱۶:۱۵

undefined*«مُد» در سیاستگذاری علم*

undefined اینکه فرایند سیاستگذاری علم یا به عبارت دقیق تر سیاستگذاریِ زخمی کهنه در ایران، شبیه خرید مد امسال شده است، اگر گریه ای مداوم را در بر ندارد، حداقل می تواند با مزین شدن به خنده ای مداوم، وضعیت بیمار گونه خود را آشکار کند.

undefined*گروهی که نمی توان گفت منقطع اما در رابطه ای بسیار بی کیفیت و بدون عمق با مسائل جامعه خود هستند*، با سواد شاید اندک انگلیسی خود، هر روز منتظرند ببیند چه اصطلاحی در جهان دانشگاهی و سیاستگذاری مد می شود تا به سرعت کمر به همت تقنین و رواج آن ببندند. اگر همان پیشنهاد پیش از آن از سوی افراد دیگر مطرح می شد، با دید شک و تردید، اعتبار آن را نفی می کردند. اما امروزه در بالاترین سطوح جلسات سیاستگذاری، کافی است معادلی انگلیسی را بیاورید تا پیشنهاد نه لزوما هوشمندانۀ شما به طور خودکار موجه شود. مثلا بگویید بر اساس door method که به آن wall method هم می گویند اساسا در و دیوار یک چیز هستند و اگر برای یک حوزه بیاندیشید، چنین است که برای حوزه های مجاور نیز اندیشیده اید؛ این گونه است که تحسین ضمنی حضار بدون تحلیل وضعیت اختصاصی موضوعی که برای آن سیاستگذاری می شود، ذیل یک سری اصطلاح مد شده دفن می شود.

undefinedاین مُدپرستی علمی در میان سیاستگذاران را باید در کنار دغدغه های ابتدایی اما اصلی و همیشگی دانش-جویان از چالش با کارمندان آموزشی در امور اداری یا سطح علمی و نحوه تدریس اساتید اضافه کرد. شکافی میان هست و باید که موجب شده آموزش عالی و دانشگاه را، تنها به پلی برای مهاجرت نخبگان و توقفگاهی به منظور اتصال مراحل زندگی افراد به یکدیگر تبدیل کند، بی آن که خود از معنای قابل توجهی برخوردار باشد؛ تبدیل شدن به توقفگاهی که افراد از پیامدهای وارد نشدن به آن می ترسند تا به پیامدهای وارد شدن به آن مشتاق باشند.

#نظرگاه
undefined@HE_Gov

۸:۳۲

‎⁨تبعیض مثبت ⁩.mp3

۲۴:۱۵-۱۶.۶۶ مگابایت
undefined خلاصه مقالۀ «تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی؛ بررسی تطبیقی ایران، آمریکا و هند»
• نویسندگان: خیرالله پروین، محمد شعیب عارفی
• پژوهشگر راوی: روح الله طالبی توتی
#نشست_مطالعاتی
undefined@HE_Gov

۷:۵۸

کارگروه حکمرانی آموزش عالی
undefined undefined خلاصه مقالۀ «تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی؛ بررسی تطبیقی ایران، آمریکا و هند» • نویسندگان: خیرالله پروین، محمد شعیب عارفی • پژوهشگر راوی: روح الله طالبی توتی #نشست_مطالعاتی undefined@HE_Gov

تبعیض مثبت.pdf

۴۳۶.۷۱ کیلوبایت

undefinedمقالۀ «تبعیض مثبت در نظام آموزش عالی؛ بررسی تطبیقی ایران، آمریکا و هند»
• نویسندگان: خیرالله پروین، محمد شعیب عارفی

undefined@HE_Gov

۷:۵۹

undefined: «هر روبرویی، محتاج شناخت است، و ما در هر حال با [نهاد علم در] ایران روبه روییم».

• محمدعلی اسلامی ندوشن،از کتاب « ایران و تنهاییش»
• قلاب بالا، افزونۀ کارگروه است.

undefined@HE_Gov

۶:۳۸